Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2330
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1328
2330
bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 763).
Natomiast odsetki od wkładów zgromadzonych na innych książeczkach mieszkaniowych
będą zwolnione w przypadku założenia tych książeczek do dnia wejścia w życie tego
przepisu. Jeżeli książeczka ta została po dniu 31 grudnia 2014 r. zmieniona lub odnowiona,
zwolnienia tego nie stosuje się do odsetek przypadających na okres od dnia zmiany lub
odnowienia tej książeczki. Odsetki od wkładów zgromadzonych na książeczkach
mieszkaniowych, do których nie mają zastosowania przepisy ustawy o pomocy państwa
w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz
refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych, założonych zmienionych lub
odnowionych w jakiejkolwiek formie, w okresie od dnia wejścia przepisu w życie do dnia
31 grudnia 2014 r., będą korzystały ze zwolnienia do dnia 31 grudnia 2014 r.
Art. 15 – przepis przewiduje zachowanie mocy obowiązującej przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie dotychczasowego brzmienia przepisu art. 28a ustawy CIT do dnia
wejścia życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie zmienionej delegacji
ustawowej, nie dłużej jednak niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 16 – przepis ten określa termin wejścia w życie przepisów ustaw, o których mowa
w art. 1–5. Przepisy te wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. z wyłączeniem
regulacji dotyczących:
− dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych (z uwzględnieniem przepisu
przejściowego), które wchodzą w życie pierwszego dnia miesiąca, następującego po
trzech miesiącach od dnia ogłoszenia ustawy; ze względu na przyjęcie zasady, iż rokiem
podatkowym jest rok podatkowy zagranicznej spółki kontrolowanej, który nie musi być
zbieżny z rokiem kalendarzowym, nie ma przeszkód do wcześniejszego wejścia w życie
omawianej regulacji; ze względu na fakt, że rok podatkowy rozpoczyna się zazwyczaj
pierwszego dnia miesiąca, konieczne było zastrzeżenie wejścia w życie przepisów
pierwszego dnia miesiąca,
− certyfikatów rezydencji (z uwzględnieniem przepisu przejściowego), które wchodzą
w życie w terminie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia; rozwiązanie to nie jest
uzależnione od roku podatkowego podatnika bądź płatnika,
78
− zmian przewidujących odroczenie opodatkowania przychodu z tytułu wniesienia do
spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego (komercjalizowanej własności intelektualnej),
które wchodzą w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia; zmiana ta jest korzystna
dla podatników, a więc jej wcześniejsze wejście w życie nie narusza zakazu
wprowadzania zmian w trakcie roku podatkowego;
− zwolnień przedmiotowych w ustawie PIT (art. 21 ust. 1 pkt 3, 3e, pkt 49 lit. b oraz pkt
120a), które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia; proponowany
przepis ma związek z postanowieniami art. 13, z którego wynika, iż świadczenia w nim
powołane otrzymane począwszy od dnia 1 stycznia 2014 r. podlegają zwolnieniu od
opodatkowania.
Ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych
aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172, z późn. zm.) dopuszcza taką
możliwość (art. 4 ust. 2) z uwagi na ważny interes państwa, jeżeli zasady demokratycznego
państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie. Ważnym interesem państwa jest jak
najszybsze uregulowanie kwestii, o której mowa w projekcie, tak aby podatnicy już
w trakcie roku podatkowego mieli pewność odnośnie braku zobowiązania podatkowego.
Ponadto wejście w życie w dniu ogłoszenia postanowień art. 21 ust. 1 pkt 49 lit. b ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych jest uzasadnione z uwagi na obowiązki
oddziałów Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, jako płatnika podatku dochodowego.
Na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
oddziały Wojskowej Agencji Mieszkaniowej są obowiązane do poboru miesięcznych
zaliczek od wypłacanych żołnierzom świadczeń pieniężnych wynikających z przepisów
ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również od
świadczeń mieszkaniowych wypłacanych przez te oddziały.
Proponowane wejście w życie omawianej regulacji spowoduje zatem, iż oddziały
Wojskowej Agencji Mieszkaniowej od dnia ogłoszenia ustawy będą zwolnione
z obowiązku poboru miesięcznych zaliczek na podatek od w/w świadczeń. Brak tej
regulacji spowodowałby powstanie nadpłaty w podatku dochodowym za cały 2014 r.
Propozycja oznacza, iż nadpłaty będą mniejsze, tj. powstaną tylko za okres od dnia
1 stycznia 2014 r. do chwili wejście w/w regulacji w życie. Nadpłatę podatnik odzyska
79
poprzez złożenie rocznego zeznania podatkowego, w którym wykaże nadpłacony podatek
z omawianego tytułu.
− zmian w art. 30a ust. 10 pkt 1 oraz art. 30b ust. 5c pkt 1 ustawy PIT i art. 306m §1 pkt 1
Ordynacji podatkowej, które wchodzą w życie po upływie 30 dni od dnia ich ogłoszenia;
zmiana ma charakter porządkujący;
− zwolnień, w zakresie inwestowania składki ubezpieczeniowej, o których mowa w art. 21
ust. 1 pkt 4 lit. b, art. 24 ust. 15a–15c, art. 30a ust. 1 pkt 3 i 5a i art. 9 oraz w zakresie
odsetek od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych, o których mowa
w art. 52a ust. 1 pkt 5 i art. 14, które wejdą w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia
ustawy.
Przepisy ustawy nie podlegają notyfikacji zgodnie z trybem określonym w rozporządzeniu
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z §11a ust. 1 uchwały Nr 49 Rady Ministrów – Regulamin pracy Rady Ministrów
z dnia 19 marca 2002 r. (MP Nr 13, poz. 221 z późn. zm.) projekty aktów normatywnych
oraz wszelkie dokumenty dotyczące prac nad tym projektem udostępniane są w Biuletynie
Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
80
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana ustawa dotyczy szerokiej grupy podatników podatku dochodowego od osób
prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, w szczególności
prowadzących działalność gospodarczą. Projektowane przepisy odnoszą się również do
spółek pozostających w związkach kapitałowych i powiązaniach określonych w przepisach
ustaw o podatkach dochodowych – tak krajowych, jak i zagranicznych, zakładów spółek
zagranicznych, spółek i spółdzielni europejskich czy podmiotów powiązanych.
W zakresie uregulowań dotyczących kontrolowanej spółki zagranicznej projektowana
zmiana dotyczy wąskiej grupy podatników będących osobami fizycznymi i prawnymi
posiadających pakiet kontrolny udziałów w podmiotach zagranicznych zlokalizowanych
w krajach o niskim lub zerowym poziomie opodatkowania. Są to głównie spółki
o charakterze międzynarodowym pozostające w grupach kapitałowych, które dysponują
dostatecznymi środkami kapitałowymi, aby tworzyć struktury kapitałowe ukierunkowane
na obchodzenie opłacania podatków w Polsce.
2. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wprowadzenie przepisów dotyczących zagranicznej spółki kontrolowanej
Polski system podatkowy nie zawiera regulacji odnoszących się do opodatkowania
dochodów spółek CFC. W związku z tym brak podstaw prawnych i instrumentów, które
umożliwiałyby uzyskiwanie informacji dotyczących tego charakteru dochodów
uzyskiwanych przez polskich podatników przy wykorzystaniu zagranicznych spółek.
Należy jednak wskazać, iż obecnie istniejące przepisy w zakresie opodatkowania
podatkiem dochodowym nie stanowią bariery dla przenoszenia wymienionych w projekcie
aktywów finansowych do innych państw, w tym państw stosujących szkodliwą
konkurencję podatkową, państw niezobligowanych umownie do wymiany informacji
podatkowych czy państw, z którymi Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego
opodatkowania. Obecny system prawny nie zawiera zatem regulacji zapobiegających
optymalizacji podatkowej z wykorzystaniem zagranicznych spółek, nieprowadzących
81
faktycznej działalności gospodarczej i transferowaniu dochodów do tych spółek. Efektem
takich działań jest obniżanie podstawy opodatkowania i zaniżanie należnego podatku
dochodowego.
W związku z wprowadzeniem przepisów o dochodach spółek CFC nie przewiduje się
spadku atrakcyjności Polski dla bezpośrednich i rzeczywistych inwestycji zagranicznych.
Wynika to przede wszystkim z faktu, iż system podatkowy jest tylko jednym z wielu
czynników branych pod uwagę przez inwestorów zagranicznych przy podejmowaniu
decyzji inwestycyjnych. Szczególnie zaś w przypadku podmiotów zagranicznych
zainteresowanych inwestycjami średnio- lub długoterminowymi – a nie działaniami
o charakterze spekulacyjnym – wydaje się, iż jego znaczenie spada, a większego znaczenia
nabierają takie czynniki, jak koszty pracy, dostęp do wykwalifikowanego personelu,
dostępność rynków zbytu. Należy również zauważyć, iż regulacje przewidujące
opodatkowanie dochodów zagranicznych spółek posiadają kraje, takie jak Wielka Brytania,
Niemcy, Francja, Włochy, Szwecja, Dania, Finlandia, Portugalia, Hiszpania czy Stany
Zjednoczone Ameryki. Trudno zaliczyć je do grupy państw nieatrakcyjnych dla
inwestorów. Przepisy te nie powinny również stanowić zachęty dla przenoszenia kapitału
do krajów niestosujących regulacji CFC. Przyjęty w projekcie system odliczeń, co do
zasady, eliminować będzie możliwość wystąpienia podwójnego opodatkowania dochodów
w Polsce i państwie siedziby lub zarządu spółki CFC. Wskazać przy tym należy, iż przyjęta
w Polsce stawka podatku CIT wynosząca 19% dochodu, na tle większości krajów Unii
Europejskiej oraz państw rozwiniętych, może być uznana za „atrakcyjną” dla inwestorów.
Przepisy CFC nie ingerują także w zasadę swobody kształtowania przez podatników ich
stosunków prawnych, określając jedynie ich skutki w podatku dochodowym.
W okresie ostatnich lat podejmowane były przez międzynarodowe instytucje oraz zespoły
naukowców liczne próby określenia skali zjawiska unikania opodatkowania przy
wykorzystaniu tzw. rajów podatkowych w Europie. Z badań prowadzonych przez
pracowników Komisji Europejskiej) wynika, że znaczne różnice w stawkach podatkowych
stanowią istotną zachętę do relokowania dochodu pomiędzy jurysdykcjami. Wyniki badań
wskazują, że przesuwanie dochodów do krajów o niskim poziomie opodatkowania przez
międzynarodowe przedsiębiorstwa zależą od ich struktury i reżimów podatkowych,
2) OECD, Addressing Base Erosion and Profit Shirting, str. 66.
82
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2330
› Pobierz plik