Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2330
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1328
2330
i poprawę jakości sprzedawanych produktów.
Wobec powyższego, nawet przy osiąganiu przez grupy producentów rolnych wyższych
marż na sprzedaży produktów, przy zachowaniu warunków wynikających z art. 17 ust. 1
pkt 49 u.p.d.o.p., grupy te będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od
osób prawnych.
Wyłączenie grup producentów rolnych i ich związków z możliwości oszacowania dochodu
przez organy podatkowe lub organy kontroli skarbowej dotyczy odpłatnego zbycia na rzecz
grupy producentów rolnych produktów lub grup produktów wyprodukowanych
w gospodarstwach członków takiej grupy. W tym zakresie projekt zakłada również
zwolnienie z obowiązku sporządzania dokumentacji, o której mowa w art. 9a ust. 1 ustawy
CIT (art. 25a ust. 1 ustawy PIT). W pozostałym zakresie, tj. w odniesieniu do transakcji
odpłatnego zbycia przez grupę producentów rolnych na rzecz jej członków towarów
wykorzystywanych przez członka do produkcji produktów lub grup produktów oraz
świadczenia usług związanych z tą produkcją, projekt przewiduje zwolnienie z obowiązku
sporządzania dokumentacji, o której mowa w art. 9a ust. 1 ustawy CIT (art. 25a ust. 1
ustawy PIT), przy jednoczesnym pozostawieniu możliwości dokonania szacowania przez
organy podatkowe lub organy kontroli skarbowej dochodów osiąganych z tytułu
odpłatnego zbycia przez grupę producentów rolnych na rzecz jej członków towarów i usług
wykorzystywanych dla celów określonych w ustawie o grupach producentów rolnych.
Zwolnienie z obowiązku dokumentacyjnego ma na celu ograniczenie obowiązków
nałożonych na tych podatników w obecnie obowiązujących przepisach. Znajduje to
uzasadnienie w specyficznym charakterze działalności tych grup oraz ich członków,
w szczególności pod kątem celów, dla których są tworzone takie grupy, określonych
w ustawie o grupach producentów rolnych.
Analogiczne rozwiązania przewidziano w odniesieniu do transakcji między wstępnie
uznaną grupą producentów owoców i warzyw lub uznaną organizacją producentów
owoców i warzyw, działających na podstawie ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r.
o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku suszu paszowego oraz
28
rynków lnu i konopi uprawianych na włókno (Dz. U. z 2011 r. Nr 145, poz. 868, z późn.
zm.) a ich członkami.
Ad. 9. Od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy CIT i PIT zawierają szczególne regulacje
odnoszące się do dochodów generowanych przez spółki niebędące osobami prawnymi
(art. 12 ust. 4 pkt 3a lit. b ustawy CIT, art. 14 ust. 3 pkt 11 ustawy PIT). Ujęcie w treści
wymienionych przepisów „wypłat dokonanych z tytułu udziału” miało na celu uniknięcie
podwójnego opodatkowania zysków rozdystrybuowanych, tj. raz memoriałowo w wyniku
podatkowym, a drugi raz po ich wypłaceniu. Przepisy te wymagają jednakże uzupełnienia,
gdyż nie uwzględniają w swej treści okoliczności, iż zysk dzielony między wspólników
ustalany jest w oparciu o przepisy rachunkowe, a nie podatkowe, a tym samym przy jego
kalkulacji uwzględnia się wydatki niestanowiące kosztów podatkowych. Skutkuje to tym,
iż w kwocie środków pieniężnych uzyskanej z tytułu wystąpienia ze spółki niebędącej
osobą prawną, niestanowiącej przychodu zgodnie z tymi przepisami, uwzględnia się
również wydatki, które zgodnie z ustawą nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu.
Nieujęcie tego faktu wprowadza dla wspólników spółek niebędących osobami prawnymi
preferencyjny sposób opodatkowania dochodu.
Uregulowania wymaga również sytuacja, w której wspólnik występujący ze spółki
niebędacej osobą prawną otrzymuje wierzytelności (analogicznie w przypadku likwidacji
spółki). Przepisy regulują zarówno kwestię wierzytelności własnych spółki, jak
i wierzytelności nabytych przez spółkę. Proponowane przepisy w zależności od kategorii
wierzytelności zrównują podatkowe traktowanie tych zdarzeń z wypłatą środków
pieniężnych lub otrzymaniem przez wspólnika składnika majątkowego.
Ad. 10. Obecnie obowiązujące przepisy ustawy CIT mogą budzić wątpliwości co do
bezpośredniego powiązania momentu powstania przychodu z tytułu pochodnych
instrumentów finansowych z momentem realizacji praw wynikających z tych
instrumentów. Z uwagi na brak w ustawie CIT szczególnej normy regulującej moment
powstania tego rodzaju przychodu, powstają wątpliwości interpretacyjne w związku
z rozbieżnościami z ustawą PIT, która takie regulacje posiada (w art. 17 ust. 1b).
Dlatego, ze względu na specyfikę zagadnienia obrotu pochodnymi instrumentami
finansowymi, zasadne jest wprowadzenie korelacji pomiędzy momentem powstania
29
przychodów i kosztów z tego tytułu, poprzez wskazanie, że przychód z realizacji praw
wynikających z pochodnych instrumentów finansowych powstaje w momencie realizacji
tych praw.
Ad. 11. Mając na uwadze uproszczenie oraz ujednolicenie w ramach podatków
dochodowych procedury poboru podatku u źródła od dywidend i niektórych innych
przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, proponuje się uzupełnienie ustawy
CIT o zapis upoważniający podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych oraz
rachunki zbiorcze do poboru podatku od wymienionych przychodów. Analogiczny zapis
funkcjonujący w ustawie PIT został wprowadzony ustawą o zmianie ustawy o obrocie
instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw z dnia 16 września 2011 r.
(Dz. U z 2010 r. Nr 211, poz. 1384, z późn. zm.).
W świetle obecnych uregulowań ustawy PIT oraz CIT brak jest przepisów określających
ważność certyfikatu rezydencji w sytuacjach, w których zastosowanie przez płatnika stawki
podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub
niepobieranie podatku zgodnie z taką umową jest uwarunkowane udokumentowaniem
przez podatnika miejsca zamieszkania lub siedziby dla celów podatkowych certyfikatem
rezydencji.
W sytuacji, w której certyfikat rezydencji wydany przez właściwy organ administracji
podatkowej państwa miejsca zamieszkania lub siedziby podatnika zawiera okres jego
ważności, płatnik przy poborze podatku jest obowiązany zastosować stawkę podatku
wynikającą z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub nie pobierać
podatku zgodnie z taką umową, w okresie wynikającym z tego certyfikatu. Wątpliwości
interpretacyjne budzi natomiast sytuacja, w której przedłożony przez podatnika certyfikat
rezydencji nie zawiera okresu jego ważności (zawiera jedynie datę jego wydania).
Głównym założeniem proponowanych zmian jest uregulowanie tej właśnie sytuacji
poprzez wprowadzenie 12-miesięcznego okresu ważności certyfikatu rezydencji.
Przyznanie płatnikowi prawa do korzystania z takiego certyfikatu przez wskazany okres nie
zwalnia podatnika z obowiązku jego aktualizacji w sytuacji zmiany miejsca siedziby lub
zamieszkania podatnika. Wobec tego, doregulowania wymaga również kwestia podziału
odpowiedzialności płatnika i podatnika, w przypadku gdy aktualizacja taka nie zostanie
30
dokonana.
Ad. 12. Konieczność aktualizacji listy podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 lp. 5
ustawy CIT ma związek z przyjęciem przez Radę w dniu 30 listopada 2011 r. zmienionej
wersji dyrektywy w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie
w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich
(dyrektywa Rady 2011/96/UE). Przekształcenie treści dyrektywy miało na celu
ujednolicenie dotychczasowego tekstu dyrektywy 90/435/EWG oraz dostosowanie go do
nowych wymogów proceduralnych wprowadzonych do Traktatów z dniem wejścia w życie
Traktatu Lizbońskiego. Ponadto dwa państwa (Włochy i Szwecja) zaproponowały
uaktualnienie listy podmiotów i ustaw podatkowych, do których znajdują zastosowanie
przepisy ww. dyrektywy. W związku z tym zmiana załącznika nr 4 ustawy CIT sprowadza
się do dodania do jego wykazu spółki prawa szwedzkiego.
Zgodnie z wymaganiami Komisji Europejskiej związanymi z wypełnieniem obowiązku
implementacyjnego dyrektywy, informacja o wdrożeniu przekształconej dyrektywy
znajdzie się także w przypisie do ustawy, umieszczanej w związku z publikacją zmienianej
ustawy.
Ad. 13. Dyrektywa Rady 2003/48/WE z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie opodatkowania
dochodów z oszczędności w formie wypłacanych odsetek (dyrektywa EUSD) została
implementowana do polskiego porządku prawnego poprzez wprowadzenie zmian
w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawie – Ordynacja podatkowa,
ustawie o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz w ustawie
– Kodeks karny skarbowy, a także przyjęcie dwóch aktów wykonawczych w postaci
rozporządzeń Ministra Finansów.
Istotą dyrektywy EUSD jest ustanowienie mechanizmu automatycznej wymiany informacji
o dochodach z oszczędności zdefiniowanych w dyrektywie, osiąganych przez osoby
fizyczne w innym państwie członkowskim. W stosunku do trzech krajów – Belgii, Austrii
oraz Luksemburga – dyrektywa przewiduje możliwość stosowania przez nie w okresie
przejściowym poboru podatku u źródła zamiast wymiany informacji.
31
Na mocy umów zawartych przez UE oraz przez państwa członkowskie, środki równoważne
do środków określonych dyrektywą EUSD stosowane są także w relacjach z pięcioma
krajami europejskimi (Szwajcarią, Liechtensteinem, Andorą, San Marino oraz Monako),
a także terytoriami zależnymi i stowarzyszonymi Wielkiej Brytanii i Holandii.
Obecnie, ze względu na fakt, iż Belgia skorzystała z przysługującego jej uprawnienia do
odstąpienia od pobierania podatku u źródła i przystąpiła z dniem 1 stycznia 2010 r. do
systemu automatycznej wymiany informacji (dekret królewski z dnia 27.09.2009 r.
opublikowany w belgijskim dzienniku urzędowym z 1.10.2009 r.), zaistniała konieczność
dokonania zmiany przepisów ustawowych – poprzez usunięcie Belgii z grupy podmiotów
stosujących pobór podatku u źródła.
Ponadto analiza stanu implementacji dyrektywy wskazuje na potrzebę doprecyzowania
niektórych przepisów oraz ujednolicenia używanej terminologii (pojęcie pośredniego
odbiorcy również w kontekście przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania UCITS,
definicja przychodów (dochodów) z odsetek).
Wymieniona zmiana uregulowana w przepisach ustawy PIT znajduje analogicznie
odzwierciedlenie w Ordynacji podatkowej.
Ad. 14. Ustawy CIT i PIT nie zawierają regulacji wprost odnoszących się do kosztów
uzyskania przychodu z tytułu umorzenia udziałów, akcji otrzymanych w drodze wymiany.
Wprowadzenie przepisów wskazujących, co stanowi koszt uzyskania przychodu w takim
przypadku, pozwoli uniknąć wątpliwości interpretacyjnych.
Ad. 15. Zmiana dotycząca sposobu ustalenia przychodów z odpłatnego zbycia składników
majątku wykorzystywanych w działalności gospodarczej ma charakter doprecyzowujący.
Jej celem jest wyraźne wskazanie, że zbycie składnika majątku wykorzystywanego
w działalności gospodarczej stanowi przychód z tej działalności. Dotyczy to składników,
które z uwagi na przewidywany okres ich używania krótszy niż rok nie zostały zaliczone do
środków trwałych, jak również składników, których podatnik – pomimo takiego obowiązku
– nie ujął w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Ad. 16. Zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych stanowiące, iż wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji
32
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2330
› Pobierz plik