Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2330
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1328
2330
w umowie ubezpieczenia wskaźnika powiększającego składkę ubezpieczeniową.
Przewiduje się zachowanie zwolnienia dla dochodów wynikających z umów, które zostaną
zawarte do dnia wejścia w życie tych przepisów. W przypadku tych umów zmienianych lub
odnawianych po dniu 31 grudnia 2014 r., zwolnienie będzie miało zastosowanie do
dochodów przypadających na okres do dnia ich zmiany lub odnowienia. Natomiast
dochody wynikające z umów zwartych, zmienionych lub odnowionych po dniu wejścia
w życie tych przepisów będą korzystały ze zwolnienia do dnia 31 grudnia 2014 r.
Ad. 23. Zmiana ma na celu uproszczenie zasad opodatkowania świadczeń otrzymywanych
przez klientów banku w związku z prowadzeniem rachunku bankowego podatnika (w tym
z tytułu tzw. cashback), poprzez opodatkowanie tych świadczeń zryczałtowanym
podatkiem dochodowym (a nie jak obecnie według skali podatkowej), tak aby
maksymalnie uprościć pobór podatku. Obecnie banki są obowiązane do wystawiania
PIT-8C, a podatnik wykazuje te przychody w zeznaniu podatkowym. Zaproponowano, aby
zamiast opodatkowania tych przychodów na zasadach ogólnych, poboru 19%
zryczałtowanego podatku dochodowego dokonywał bank u źródła. Po zakończeniu roku
podatkowego bank zamiast wystawiania informacji PIT-8C byłby obowiązany jedynie do
sporządzenia rocznej deklaracji podatkowej PIT-8AR.
Ad. 24. Zmiana ma na celu wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych banków co do
realizacji ich obowiązku jako płatnika poboru podatku od odsetek od lokat tworzonych
przy rachunkach utrzymywanych w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 5 ustawy PIT odsetki od środków na rachunkach bankowych
prowadzonych na rzecz osoby fizycznej, utrzymywanych w związku z wykonywaną
działalnością gospodarczą (czyli tzw. rachunek firmowy, za pomocą którego przedsiębiorca
dokonuje rozliczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą), stanowią
przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Od takich odsetek bank nie ma
obowiązku poboru podatku dochodowego.
Przepisy prawa bankowego dopuszczają tworzenie lokat terminowych przy ww.
rachunkach. W konsekwencji banki zgłaszały wątpliwości, czy odsetki od takich lokat są
38
również przychodem z działalności gospodarczej, czy też przychodem z kapitałów
pieniężnych.
Wprowadzana regulacja powinna jednoznacznie określić, że odsetki z od lokat tworzonych
przy rachunku, za pomocą którego przedsiębiorca dokonuje rozliczeń związanych
z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowią przychód z kapitałów pieniężnych,
stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy. Od tego przychodu bank jako płatnik ma
obowiązek pobrać zryczałtowany podatek dochodowy według stawki 19% (art. 30a ust. 1
pkt 3 w związku z art. 41 ust. 4 ustawy PIT).
Ad 25. Stosownie do przepisu art. 52a ust. 1 pkt 5 zwolnione od podatku są odsetki
i premie gwarancyjne od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych.
Książeczki mieszkaniowe, o których mowa w tym przepisie, zakładane były na podstawie
przepisów obowiązujących przed 1989 r. Przepisy ustawy z dnia 30 listopada 1995 r.
o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii
gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (Dz. U.
z 2013 r. poz. 763) zagwarantowały wypłatę premii gwarancyjnych dla posiadaczy ww.
książeczek mieszkaniowych, którzy przeznaczą zgromadzone środki na wymienione w tej
ustawie cele mieszkaniowe. Prawo do premii jest zagwarantowane tylko dla właścicieli
książeczek mieszkaniowych wystawionych do dnia 23 października 1990 r. Jednocześnie
po 1989 r. oferowane były książeczki mieszkaniowe, które nie były zakładane na podstawie
powołanych przepisów.
Książeczki mieszkaniowe, do których stosuje się przepisy ustawy o pomocy państwa
w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz
refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych, nie są już zakładane, zatem
proponuje się uchylenie przepisu art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy PIT. Jednocześnie zostanie
zachowane w przepisach przejściowych bezterminowe zwolnienie odsetek i premii
gwarancyjnych od środków zgromadzonych na tych książeczkach.
Natomiast z uwagi na brak jednolitego stanowiska organów podatkowych w zakresie
stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 52a ust. 1 pkt 5 (w obrocie prawnym
występują interpretacje, zgodnie z którymi ze zwolnienia od podatku korzystają również
odsetki od środków na książeczkach mieszkaniowych, założonych po wejściu życie
39
przepisu art. 52a ust. 1 pkt 5), proponuje się zachowanie zwolnienia na zasadzie praw
nabytych (przepisy przejściowe) dla przychodów z tytułu odsetek od wkładów
zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych, do których nie stosuje się przepisów
ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu
premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych
założonych do dnia wejścia w życie tych przepisów. W przypadku zmiany lub odnowienia
tych książeczek po dniu 31 grudnia 2014 r., zwolnienie będzie zachowane dla odsetek
przypadających na okres do dnia zmiany lub odnowienia tych książeczek.
Jeżeli w okresie od dnia wejścia w życie tych przepisów do dnia 31 grudnia 2014 roku te
książeczki mieszkaniowe zostaną założone, zmienione albo odnowione, to zwolnienie to
będzie miało zastosowanie do odsetek przypadających na okres do dnia 31 grudnia 2014 r.
Ad. 26. Zmiana ma na celu wykonanie postanowienia Trybunału Konstytucyjnego z dnia
29 marca 2013 r. sygn. akt S 2/13 dotyczącego zakresu zwolnienia zawartego w pkt 3
w art. 21 ust. 1 ustawy PIT. Przedmiotowy przepis zwalnia z opodatkowania
odszkodowania i zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają
wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie tych ustaw (z wyjątkami wskazanymi w tym przepisie).
W powołanym orzeczeniu Trybunał Konstytucyjny, w trybie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia
1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, z późn. zm.),
postanowił zasygnalizować Sejmowi potrzebę uzupełnienia art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych o inne, obok wymienionych w tym przepisie
ustawy, oraz przepisy wykonawcze wydane na podstawie tych ustaw – normatywne źródła
prawa pracy, na podstawie których możliwe jest zasądzenie odszkodowania.
II. Omówienie poszczególnych przepisów
Zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 1)
Art. 1 pkt 1 (zmiana dotycząca odnośnika nr 1) – ustawa dokonuje implementacji
dyrektywy Rady 2011/96/UE zmienionej w związku z aktualizacją listy podmiotów i ustaw
40
podatkowych państw członkowskich UE, dlatego istnieje konieczność zaznaczenia tego
faktu w przypisie; dodanie odnośnika jest związane ze zmianą załącznika nr 4 ustawy CIT;
Art. 1 pkt 2 (zmiana dotycząca art. 1a) – zmiana ust. 2 pkt 1 lit. a związana jest
z wykreśleniem ust. 7 w art. 16 ustawy CIT wskazującego sposób określania wartości
kapitału zakładowego i przeniesieniem istoty tej regulacji do dodanego w art. 1a ust. 2b
ustawy CIT;
Art. 1 pkt 3 (zmiana dotycząca art. 4a – dodanie pkt 22–24)
– pkt 22 – zmiana polega na przeniesieniu (umieszczonej dotychczas w art. 16 ust. 1b
ustawy CIT) do słowniczka ustawy CIT definicji „pochodnych instrumentów
finansowych”, które według projektu rozpoznawane będą jako instrumenty finansowe
zgodnie z ustawą o obrocie instrumentami finansowymi; z katalogu instrumentów
finansowych wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami
finansowymi wyłączono tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania oraz
instrumenty rynku pieniężnego, które nie są pochodnymi instrumentami finansowymi;
– pkt 23 i 24 – na potrzeby przepisów przewidujących przesunięcie opodatkowania
dochodu z tytułu wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego w postaci własności
intelektualnej do słowniczka ustawowego dodane zostały definicje „komercjalizowanej
własności intelektualnej” oraz „podmiotu komercjalizującego”;
Art. 1 pkt 4 (zmiana dotycząca art. 7 ust. 2) – zmiana związana z wprowadzeniem
opodatkowania dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych;
Art. 1 pkt 5 (zmiana dotycząca art. 9a)
– ust. 2a, 2b, 3a, 3b i 5 – doprecyzowanie, iż obowiązek dokumentacji podatkowej
nałożony ust. 1 na podatników zawierających transakcje z podmiotami powiązanymi
dotyczy również transakcji zawarcia umowy spółki niebędącej osobą prawną
(w rozumieniu art. 4a pkt 14 ustawy CIT) oraz wszelkiego rodzaju wspólnych
przedsięwzięć; doprecyzowanie dotyczy również sposobu liczenia wielkości limitu dla
sporządzenia dokumentacji tych umów (ust. 2b i 3b) oraz sposobu przeliczania tego limitu
wyrażonego w euro na walutę polską (ust. 5);
41
– ust. 3c i 3d – zwolnienie z obowiązku sporządzania dokumentacji transakcji między
grupą producentów rolnych a jej członkami w zakresie odpłatnego zbycia na rzecz grupy
producentów rolnych produktów lub grup produktów wyprodukowanych
w gospodarstwach członków takiej grupy oraz odpłatnego zbycia przez grupę producentów
rolnych na rzecz jej członków towarów wykorzystywanych przez członka do produkcji
produktów lub grup produktów, o których mowa w pkt 1, oraz świadczenia usług
związanych z tą produkcją; zwolnienie w tym samym zakresie dotyczy również grup
producentów owoców i warzyw lub organizacji producentów owoców i warzyw;
– ust. 5b – doprecyzowanie zakresu obowiązków dokumentacyjnych w zakresie
wewnętrznych przepływów (które zostają objęte pojęciem transakcji) występujących
pomiędzy podatnikiem a jego zagranicznym zakładem; obowiązki te dotyczą transakcji,
które podlegają przypisaniu temu zakładowi;
Art. 1 pkt 6 (zmiana dotycząca art. 10 ust. 1)
– ust. 1 zdanie wstępne – zmiana zdania wstępnego art. 10 ust. 1 ustawy CIT polegająca na
wykreśleniu słowa „akcji”, precyzuje tym samym, że dochodem (przychodem) z udziału
w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie związany z udziałem w tym
zysku, a nie tylko z udziałem w podmiocie wypłacającym zysk związanym
z uprawnieniami korporacyjnymi; ma to na celu usunięcie wątpliwości interpretacyjnych
mogących pojawić się np. w odniesieniu do świadectw użytkowych, pożyczek
partycypacyjnych;
– ust. 1 pkt 8 – doprecyzowanie przepisu o niepodzielonym zysku, w przypadku
przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną w celu wyraźnego wskazania, iż
chodzi o każdy zysk faktycznie niewypłacony wspólnikom;
Art. 1 pkt 7 (zmiana dotycząca art. 11)
– ust. 1 – doprecyzowanie katalogu podmiotów powiązanych związane z wprowadzeniem
do słowniczka ustawowego definicji spółki. Ponadto doprecyzowanie dotyczy
wyodrębnienia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej jako
szczególnej formy organizacyjnej, wobec której również analizuje się możliwość
wystąpienia powiązań z innymi podmiotami. Dodatkowo dokonano zmiany redakcyjnej
42
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2330
› Pobierz plik