eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2330
  • Data wpłynięcia: 2014-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-08-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1328

2330

określonego  indeksu  lub  wartości  innego  świadczenia  bazowego,  albo  określonego 
w umowie  ubezpieczenia  wskaźnika  powiększającego  składkę  ubezpieczeniową. 
Przewiduje się zachowanie zwolnienia dla dochodów wynikających z umów, które zostaną 
zawarte do dnia wejścia w życie tych przepisów. W przypadku tych umów zmienianych lub 
odnawianych po dniu 31 grudnia 2014 r.,  zwolnienie  będzie  miało  zastosowanie  do 
dochodów  przypadających  na  okres  do  dnia  ich  zmiany  lub  odnowienia.  Natomiast 
dochody  wynikające  z  umów  zwartych,  zmienionych  lub  odnowionych  po  dniu  wejścia 
w życie tych przepisów będą korzystały ze zwolnienia do dnia 31 grudnia 2014 r.  
Ad. 23. Zmiana ma na celu uproszczenie zasad opodatkowania świadczeń otrzymywanych 
przez klientów banku w związku z prowadzeniem rachunku bankowego podatnika (w tym 
z tytułu  tzw.  cashback),  poprzez  opodatkowanie  tych  świadczeń  zryczałtowanym 
podatkiem  dochodowym  (a  nie  jak  obecnie  według  skali  podatkowej),  tak  aby 
maksymalnie  uprościć  pobór  podatku.  Obecnie  banki  są  obowiązane  do  wystawiania  
PIT-8C, a podatnik wykazuje te przychody w zeznaniu podatkowym. Zaproponowano, aby 
zamiast opodatkowania tych przychodów na zasadach ogólnych,  poboru 19% 
zryczałtowanego  podatku  dochodowego  dokonywał  bank  u  źródła.  Po  zakończeniu  roku 
podatkowego bank zamiast wystawiania informacji PIT-8C  byłby  obowiązany  jedynie  do 
sporządzenia rocznej deklaracji podatkowej PIT-8AR.  
Ad. 24. Zmiana ma na celu wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych banków co do 
realizacji  ich  obowiązku  jako  płatnika  poboru  podatku  od  odsetek  od  lokat  tworzonych 
przy rachunkach utrzymywanych w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą. 
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 5 ustawy PIT odsetki od środków na rachunkach bankowych 
prowadzonych  na  rzecz  osoby  fizycznej,  utrzymywanych  w  związku  z  wykonywaną 
działalnością gospodarczą (czyli tzw. rachunek firmowy, za pomocą którego przedsiębiorca 
dokonuje  rozliczeń  związanych  z  prowadzoną  działalnością  gospodarczą),  stanowią 
przychód z pozarolniczej  działalności  gospodarczej.  Od  takich  odsetek  bank  nie  ma 
obowiązku poboru podatku dochodowego.  
Przepisy  prawa  bankowego  dopuszczają  tworzenie  lokat  terminowych  przy  ww. 
rachunkach. W konsekwencji banki zgłaszały wątpliwości, czy odsetki od takich lokat są 
 
38 
również  przychodem  z  działalności  gospodarczej,  czy  też  przychodem  z  kapitałów 
pieniężnych.  
Wprowadzana regulacja powinna jednoznacznie określić, że odsetki z od lokat tworzonych 
przy  rachunku,  za  pomocą  którego  przedsiębiorca  dokonuje  rozliczeń  związanych 
z prowadzoną  działalnością  gospodarczą,  stanowią  przychód  z  kapitałów  pieniężnych, 
stosownie  do  art.  17  ust.  1  pkt  2  ustawy.  Od  tego  przychodu  bank  jako  płatnik  ma 
obowiązek pobrać zryczałtowany podatek dochodowy według stawki 19% (art. 30a ust. 1 
pkt 3 w związku z art. 41 ust. 4 ustawy PIT).  
Ad 25.  Stosownie do przepisu art. 52a ust. 1 pkt 5 zwolnione od  podatku  są  odsetki 
i premie  gwarancyjne  od  wkładów  zgromadzonych  na  książeczkach  mieszkaniowych. 
Książeczki mieszkaniowe, o których mowa w tym przepisie, zakładane były na podstawie 
przepisów  obowiązujących  przed  1989  r.  Przepisy  ustawy  z  dnia  30  listopada 1995 r. 
o pomocy  państwa  w  spłacie  niektórych  kredytów  mieszkaniowych,  udzielaniu  premii 
gwarancyjnych  oraz  refundacji  bankom  wypłaconych  premii gwarancyjnych (Dz. U. 
z 2013 r.  poz.  763)  zagwarantowały  wypłatę  premii  gwarancyjnych  dla  posiadaczy  ww. 
książeczek mieszkaniowych, którzy przeznaczą zgromadzone środki na wymienione w tej 
ustawie cele mieszkaniowe. Prawo do premii jest zagwarantowane tylko  dla  właścicieli 
książeczek mieszkaniowych wystawionych do dnia 23 października 1990 r. Jednocześnie 
po 1989 r. oferowane były książeczki mieszkaniowe, które nie były zakładane na podstawie 
powołanych przepisów.  
Książeczki  mieszkaniowe,  do których stosuje  się  przepisy  ustawy  o  pomocy  państwa 
w spłacie  niektórych  kredytów  mieszkaniowych,  udzielaniu  premii  gwarancyjnych  oraz 
refundacji  bankom  wypłaconych  premii  gwarancyjnych,  nie  są  już  zakładane,  zatem 
proponuje się uchylenie przepisu art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy PIT. Jednocześnie zostanie 
zachowane  w  przepisach  przejściowych  bezterminowe  zwolnienie  odsetek  i  premii 
gwarancyjnych od środków zgromadzonych na tych książeczkach.  
Natomiast z uwagi na brak jednolitego stanowiska organów podatkowych w zakresie 
stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 52a ust. 1 pkt 5  (w obrocie prawnym 
występują  interpretacje,  zgodnie  z  którymi  ze  zwolnienia  od  podatku  korzystają  również 
odsetki  od  środków  na  książeczkach  mieszkaniowych,  założonych  po  wejściu  życie 
 
39 
przepisu  art.  52a  ust.  1  pkt  5),  proponuje  się  zachowanie  zwolnienia  na  zasadzie  praw 
nabytych  (przepisy  przejściowe)  dla  przychodów  z  tytułu  odsetek  od  wkładów 
zgromadzonych  na  książeczkach  mieszkaniowych,  do  których  nie  stosuje  się  przepisów 
ustawy  o  pomocy  państwa  w  spłacie  niektórych  kredytów  mieszkaniowych,  udzielaniu 
premii  gwarancyjnych  oraz  refundacji  bankom  wypłaconych  premii  gwarancyjnych 
założonych do dnia wejścia w życie tych przepisów. W przypadku zmiany lub odnowienia 
tych  książeczek  po  dniu  31  grudnia  2014  r.,  zwolnienie  będzie  zachowane  dla  odsetek 
przypadających na okres do dnia zmiany lub odnowienia tych książeczek.  
Jeżeli w okresie od dnia wejścia w życie tych przepisów do dnia 31 grudnia 2014 roku te 
książeczki  mieszkaniowe  zostaną  założone,  zmienione albo odnowione, to zwolnienie to 
będzie miało zastosowanie do odsetek przypadających na okres do dnia 31 grudnia 2014 r.  
Ad.  26.  Zmiana ma na celu wykonanie postanowienia Trybunału  Konstytucyjnego  z  dnia 
29 marca  2013  r.  sygn.  akt  S  2/13  dotyczącego  zakresu  zwolnienia zawartego w pkt 3 
w art. 21 ust. 1 ustawy PIT. Przedmiotowy przepis zwalnia z opodatkowania 
odszkodowania i zadośćuczynienia,  jeżeli  ich  wysokość  lub  zasady  ustalania  wynikają 
wprost  z  przepisów  odrębnych  ustaw  lub  przepisów  wykonawczych wydanych na 
podstawie tych ustaw (z wyjątkami wskazanymi w tym przepisie).  
W  powołanym  orzeczeniu  Trybunał  Konstytucyjny,  w  trybie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 
1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643,  z  późn.  zm.), 
postanowił  zasygnalizować  Sejmowi  potrzebę  uzupełnienia art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy 
o podatku dochodowym od osób fizycznych o inne,  obok wymienionych w tym przepisie 
ustawy, oraz przepisy wykonawcze wydane na podstawie tych ustaw – normatywne źródła 
prawa pracy, na podstawie których możliwe jest zasądzenie odszkodowania. 
 
II. Omówienie poszczególnych przepisów  
Zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 1) 
Art.  1  pkt  1  (zmiana  dotycząca  odnośnika  nr  1)  –  ustawa dokonuje implementacji 
dyrektywy Rady 2011/96/UE zmienionej w związku z aktualizacją listy podmiotów i ustaw 
 
40 
podatkowych  państw  członkowskich  UE,  dlatego  istnieje  konieczność  zaznaczenia  tego 
faktu w przypisie; dodanie odnośnika jest związane ze zmianą załącznika nr 4 ustawy CIT; 
Art.  1  pkt  2  (zmiana  dotycząca  art.  1a)  –  zmiana ust.  2  pkt  1  lit.  a  związana  jest 
z wykreśleniem  ust.  7  w  art.  16  ustawy  CIT  wskazującego  sposób  określania  wartości 
kapitału zakładowego i  przeniesieniem istoty tej regulacji do dodanego  w art. 1a ust. 2b 
ustawy CIT; 
Art. 1 pkt 3 (zmiana dotycząca art. 4a – dodanie pkt 22–24)  
–  pkt  22  –  zmiana polega na przeniesieniu (umieszczonej dotychczas w art. 16 ust. 1b 
ustawy  CIT)  do  słowniczka  ustawy  CIT  definicji  „pochodnych  instrumentów 
finansowych”,  które  według  projektu  rozpoznawane  będą  jako  instrumenty  finansowe 
zgodnie  z  ustawą  o  obrocie  instrumentami finansowymi; z katalogu instrumentów 
finansowych wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami 
finansowymi wyłączono tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania oraz 
instrumenty rynku pieniężnego, które nie są pochodnymi instrumentami finansowymi; 
–  pkt  23  i  24  –  na  potrzeby  przepisów  przewidujących  przesunięcie  opodatkowania 
dochodu  z  tytułu  wniesienia  do  spółki  wkładu  niepieniężnego  w  postaci  własności 
intelektualnej  do  słowniczka  ustawowego  dodane  zostały  definicje  „komercjalizowanej 
własności intelektualnej” oraz „podmiotu komercjalizującego”;  
Art. 1 pkt 4  (zmiana  dotycząca  art.  7  ust.  2)  –  zmiana  związana  z  wprowadzeniem 
opodatkowania dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych; 
Art. 1 pkt 5 (zmiana dotycząca art. 9a) 
–  ust. 2a, 2b, 3a,  3b  i 5  –  doprecyzowanie,  iż  obowiązek  dokumentacji  podatkowej 
nałożony  ust.  1  na  podatników  zawierających  transakcje  z  podmiotami  powiązanymi 
dotyczy  również  transakcji  zawarcia  umowy  spółki  niebędącej  osobą  prawną 
(w rozumieniu art. 4a pkt 14 ustawy CIT) oraz wszelkiego rodzaju wspólnych 
przedsięwzięć;  doprecyzowanie  dotyczy  również  sposobu  liczenia  wielkości  limitu  dla 
sporządzenia dokumentacji tych umów (ust. 2b i 3b) oraz sposobu przeliczania tego limitu 
wyrażonego w euro na walutę polską (ust. 5);  
 
41 
–  ust. 3c i 3d –  zwolnienie  z  obowiązku  sporządzania  dokumentacji  transakcji  między 
grupą producentów rolnych a jej członkami w zakresie odpłatnego zbycia na rzecz grupy 
producentów rolnych produktów lub grup produktów wyprodukowanych 
w gospodarstwach członków takiej grupy oraz odpłatnego zbycia przez grupę producentów 
rolnych  na  rzecz  jej  członków  towarów  wykorzystywanych  przez  członka  do  produkcji 
produktów lub grup produktów, o których mowa w  pkt 1,  oraz  świadczenia  usług 
związanych  z  tą  produkcją;  zwolnienie  w  tym  samym  zakresie  dotyczy  również  grup 
producentów owoców i warzyw lub organizacji producentów owoców i warzyw; 
–  ust. 5b  –  doprecyzowanie  zakresu  obowiązków  dokumentacyjnych  w  zakresie 
wewnętrznych  przepływów  (które  zostają  objęte  pojęciem  transakcji)  występujących 
pomiędzy  podatnikiem  a  jego  zagranicznym  zakładem;  obowiązki  te  dotyczą  transakcji, 
które podlegają przypisaniu temu zakładowi; 
Art. 1 pkt 6 (zmiana dotycząca art. 10 ust. 1) 
– ust. 1 zdanie wstępne – zmiana zdania wstępnego art. 10 ust. 1 ustawy CIT polegająca na 
wykreśleniu  słowa  „akcji”,  precyzuje  tym  samym,  że  dochodem  (przychodem)  z  udziału 
w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie związany z udziałem w tym 
zysku,  a  nie  tylko  z  udziałem  w  podmiocie  wypłacającym  zysk  związanym 
z uprawnieniami  korporacyjnymi;  ma  to  na  celu  usunięcie  wątpliwości  interpretacyjnych 
mogących  pojawić  się  np.  w  odniesieniu  do  świadectw  użytkowych,  pożyczek 
partycypacyjnych; 
–  ust. 1 pkt 8 –  doprecyzowanie  przepisu o niepodzielonym zysku, w przypadku 
przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną w celu wyraźnego wskazania, iż 
chodzi o każdy zysk faktycznie niewypłacony wspólnikom; 
Art. 1 pkt 7 (zmiana dotycząca art. 11)  
– ust. 1 – doprecyzowanie katalogu podmiotów powiązanych związane z wprowadzeniem 
do  słowniczka  ustawowego  definicji  spółki.  Ponadto  doprecyzowanie  dotyczy 
wyodrębnienia  jednostki  organizacyjnej  nieposiadającej  osobowości  prawnej  jako 
szczególnej formy organizacyjnej,  wobec  której  również  analizuje  się  możliwość 
wystąpienia  powiązań  z  innymi  podmiotami.  Dodatkowo  dokonano  zmiany  redakcyjnej 
 
42 
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 39

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: