Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2315
- Data wpłynięcia: 2014-04-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811
2315
bezpłatnego dostępu do podręczników lub materiałów edukacyjnych, a także
materiałów ćwiczeniowych.
Takie rozwiązanie, przez zmniejszenie obciążeń finansowych rodziców związanych
z tzw. wyprawką szkolną uczniów, pozwoli w pełniejszym stopniu urzeczywistnić
ogólnie ujęty w art. 70 ust. 2 Konstytucji RP nakaz nieodpłatnego nauczania w szkołach
publicznych oraz może przyczynić się do usunięcia potencjalnej przyczyny wykluczenia
uczniów, którzy nie mają podręczników z tego względu, że ich rodziców nie stać na ich
zakup.
− Zapewnienie bezpłatnych podręczników i materiałów ćwiczeniowych dla uczniów
klas I–III szkoły podstawowej
Projekt ustawy przewiduje, że w przypadku uczniów klas I–III szkoły podstawowej,
począwszy od roku szkolnego 2014/2015, wyposażenie w podręczniki do zajęć
z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej zapewnia
minister właściwy do spraw oświaty i wychowania (art. 22ad ustawy o systemie
oświaty). Podręczniki te będą dostosowane do potrzeb uczniów niepełnosprawnych
(Ministerstwo Edukacji Narodowej zleci wykonanie adaptacji podręcznika –
odpowiednio do potrzeb dzieci niewidomych, słabowidzących, niesłyszących,
słabosłyszących, upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, niemówiących, czyli dla
wszystkich rodzajów niepełnosprawności, które wymagają innego podręcznika).
Zapewnienie podręcznika do edukacji wczesnoszkolnej przez ministra właściwego do
spraw oświaty i wychowania stanowi formę szczególnego wsparcia dla tego etapu
kształcenia w związku z objęciem obowiązkiem szkolnym dzieci sześcioletnich od roku
2014. Potrzebna jest również zmiana formy dostępnych obecnie na rynku
podręczników, tj. odejście od praktyki oferowania przez rynek coraz obszerniejszych,
nieuzasadnionych dydaktycznie, pakietów edukacyjnych, korzystanie z których często
zastępuje inne ważne na początkowym etapie kształcenia aktywności dzieci.
W praktyce wydawniczej utrwalił się trend obudowywania treści nauczania zbyt dużą
liczbą materiałów ćwiczeniowych ograniczających samodzielność ucznia i kreatywność
nauczyciela. Aby odwrócić negatywny trend pracy z gotowymi pakietami edukacyjnymi
i kartami pracy oraz aby sprzyjać samodzielności uczniów w rozwiązywaniu
problemów, kształtowaniu postaw twórczych, stwarzaniu oryginalnych sytuacji
dydaktycznych, jak również aby subtelnie sterować czynnościami poznawczymi ucznia,
16
minister właściwy do spraw oświaty i wychowania wyposaży szkoły podstawowe
w bezpłatny podręcznik dla uczniów klas I–III, obejmujący edukację: polonistyczną,
matematyczną, przyrodniczą i społeczną, który będzie przygotowany w sposób
określony w projekcie ustawy.
W ten sposób możliwe będzie osiągnięcie dwóch celów – przełamanie niekorzystnych
dla edukacji najmłodszych dzieci trendów skutkujących schematyzacją procesu
nauczania/uczenia się oraz odciążenie budżetów gospodarstw domowych z dziećmi
w wieku szkolnym.
W celu właściwego wprowadzania zmiany dyrektorzy szkół podstawowych
i nauczyciele klas pierwszych zostaną odpowiednio wcześnie poinformowani
o planowanych i sukcesywnie wdrażanych zmianach w zakresie wyboru oraz
zaopatrywania uczniów w podręczniki szkolne i materiały edukacyjne oraz materiały
ćwiczeniowe, które będą obowiązywać od roku szkolnego 2014/2015.
Obecnie są podejmowane również działania mające na celu zapoznanie nauczycieli
z podręcznikiem do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej,
społecznej i przyrodniczej opracowywanym na zlecenie ministra właściwego do spraw
oświaty i wychowania. Przede wszystkim zaplanowano jak najwcześniejsze
udostępnienie elektronicznej wersji kolejnych części podręcznika. W pierwszej połowie
2014 r. przygotowywany jest podręcznik do klasy I szkoły podstawowej (w czterech
częściach). Na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw
oświaty i wychowania, począwszy od drugiej połowy kwietnia 2014 r., sukcesywnie
będą udostępniane kolejne części podręcznika do klasy I szkoły podstawowej.
Udostępnienie podręcznika w tym terminie umożliwi nauczycielom (oraz innym
zainteresowanym osobom, w tym rodzicom) zapoznanie się z ofertą przygotowaną
przez ministra.
Ponadto przygotowane zostaną materiały metodyczne do kształcenia zintegrowanego,
powiązane z podręcznikiem zapewnianym przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania, które będą obejmowały m.in. wzorcowy program nauczania, rozkłady
materiałów dla poszczególnych zakresów nauczania, przykładowe scenariusze lekcji
oraz przykładowe karty pracy. Obudowanie podręcznika zapewnianego przez ministra
zestawem dodatkowych materiałów pozwoli na zaznajomienie się przez nauczycieli
17
z możliwościami, jakie stwarza praca z nowym podręcznikiem, oraz umożliwi
efektywne korzystanie z tego podręcznika.
Technologie teleinformatyczne będą jednym z podstawowych narzędzi
umożliwiających powszechne i pełne przekazanie nauczycielom, w tym dyrektorom
szkół podstawowych, informacji na temat podręcznika zapewnianego przez ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania, w tym również jego dystrybucji. Oprócz
strony internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania, przewiduje się wykorzystanie kanałów komunikacji z dyrektorami szkół,
w szczególności szkół podstawowych, które sprawdziły się przy realizacji innych zadań
oświatowych, tj. np. portalu systemu informacji oświatowej.
O planowanych od roku szkolnego 2014/2015 zmianach w zasadach zaopatrzenia
uczniów, w szczególności uczniów klasy I szkoły podstawowej, w podręczniki szkolne,
materiały edukacyjne oraz materiały ćwiczeniowe możliwie wcześnie zostaną również
poinformowani dyrektorzy szkół oraz organy prowadzące szkoły (działania
informacyjne, konferencje).
Projekt ustawy przewiduje również możliwość wyboru przez nauczycieli innego
podręcznika do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej
i społecznej w klasach I–III szkoły podstawowej niż podręcznik zapewniony przez
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, jeżeli koszt zakupu tego
podręcznika dla uczniów pokryje organ prowadzący szkołę.
Projektowany przepis nie obliguje organów prowadzących szkoły podstawowe do
sfinansowania zakupu wybranych przez nauczycieli podręczników, stwarza natomiast
taką możliwość. Część organów prowadzących szkoły może być zainteresowana
sfinansowaniem kosztu zakupu podręczników dla uczniów do bibliotek szkolnych,
o czym świadczą przypadki takich zakupów dokonywanych przez niektóre jednostki
samorządu terytorialnego już obecnie.
W przypadku klas I–III szkoły podstawowej projekt nie przewiduje dotacji na zakup
podręcznika do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej
i społecznej, ponieważ podręcznik do tych zajęć zapewnia minister właściwy do spraw
oświaty i wychowania, jak również dotacji na zakup materiałów edukacyjnych do zajęć
edukacyjnych w klasach I–III.
18
W przypadku klas I–III szkoły podstawowej dotacja przewidziana jest natomiast na
zapewnienie uczniom bezpłatnego dostępu do podręcznika lub materiału edukacyjnego
do zajęć z danego języka obcego nowożytnego, a także materiałów ćwiczeniowych do
edukacji wczesnoszkolnej (art. 22ae ustawy o systemie oświaty).
Biorąc pod uwagę sukcesywne, począwszy od roku szkolnego 2015/2016,
wprowadzanie zmian w zakresie dotyczącym spełniania przez podręczniki dopuszczone
do użytku szkolnego wymogu przygotowania ich w sposób umożliwiający korzystanie
przez kolejne roczniki uczniów, w przypadku podręczników do zajęć z danego języka
obcego nowożytnego dotacja w początkowym okresie będzie udzielana częściej niż raz
na trzy lata, tj. w roku szkolnym 2014/2015 – dla klasy I szkoły podstawowej, w roku
szkolnym 2015/2016 – ponownie dla klasy I oraz dla klasy II szkoły podstawowej, przy
czym zakupione przez szkołę podręczniki powinny być już używane przez uczniów
klasy I przez co najmniej dwa lata szkolne. Kolejna dotacja celowa na zakup
podręczników do zajęć z danego języka obcego nowożytnego dla uczniów klasy I
będzie udzielana począwszy od 2017 r. – zakupione podręczniki będą musiały być już
używane co najmniej trzy lata szkolne (art. 12 projektu ustawy).
− Zapewnienie bezpłatnych podręczników, materiałów edukacyjnych oraz
materiałów ćwiczeniowych dla uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej i uczniów
gimnazjum oraz uczniów ww. klas uczęszczających do szkoły artystycznej
realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub gimnazjum –
dotacja celowa na zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej (art. 22ae
i art. 22ai ustawy o systemie oświaty)
Dotacja celowa z budżetu państwa będzie udzielana przez wojewodów jednostkom
samorządu terytorialnego na wyposażenia szkół podstawowych (klasy IV–VI)
i gimnazjów prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego w podręczniki,
materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe. Natomiast zapewnienie sfinansowania
zakupu tych podręczników i materiałów szkołom podstawowym, gimnazjom i szkołom
artystycznym realizującym kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub
gimnazjum, prowadzonym przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu
terytorialnego lub osoby fizyczne, nastąpi przez udzielenie tym szkołom dotacji celowej
z budżetu jednostki samorządu terytorialnego lub budżetu państwa.
19
Ustawa określa maksymalną wysokość dotacji na ucznia, która może być przeznaczona
na zakup podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych,
zróżnicowaną w zależności od etapu edukacyjnego.
Ponadto założono, że raz na trzy lata (zgodnie z harmonogramem udzielania dotacji
celowej) dla każdego oddziału klasowego, ze środków dotacji celowej, będzie
zakupiony dodatkowy komplet podręczników. Komplet ten będzie na wyposażeniu
biblioteki szkolnej i będzie używany w przypadku zagubienia lub zniszczenia
podręcznika przez ucznia, zanim, wykorzystując przewidziane procedury, zakupiony
zostanie docelowy podręcznik dla ucznia. Komplet ten będzie mógł być również
wykorzystywany do czasu zakupu przez szkołę podręczników dla ucznia, który przybył
do szkoły w trakcie roku szkolnego.
Projekt ustawy zakłada, że zakupione podręczniki lub materiały edukacyjne do danych
zajęć edukacyjnych w danej klasie będą wykorzystywane w szkole przez co najmniej
trzy kolejne roczniki uczniów. Oznacza to, że kolejna dotacja celowa na uczniów danej
klasy będzie udzielana, co do zasady, po trzech latach szkolnych, chyba że zaistnieje
konieczność zapewnienia danego kompletu podręczników lub materiałów edukacyjnych
dla większej liczby uczniów niż w poprzednim roku szkolnym.
Natomiast dotacja na wyposażenie uczniów w materiały ćwiczeniowe będzie udzielana
do wysokości kosztu zakupu materiałów ćwiczeniowych na każdego ucznia w danej
klasie każdego roku, nieprzekraczającej kwot określonych w ustawie.
Projekt ustawy przewiduje, że 1% wykorzystanej przez jednostki samorządu
terytorialnego dotacji stanowić będą koszty obsługi zadania zleconego.
Dotacja celowa na wyposażenie szkół podstawowych i gimnazjów w podręczniki,
materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe, przekazana organom prowadzącym te
szkoły, będzie mogła być wykorzystana także na pokrycie kosztu drukowania
i powielania podręczników, materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych
– zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach
pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. zm.). Dotacja będzie mogła być
wykorzystana również na zakup urządzeń umożliwiających druk i powielanie tych
podręczników i materiałów.
20
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2315
› Pobierz plik