Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2315
- Data wpłynięcia: 2014-04-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811
2315
I–III szkoły podstawowej czy zespół nauczycieli prowadzących zajęcia z języka obcego
nowożytnego w tych klasach), a na wyższych etapach edukacji – zespoły nauczycieli
prowadzących zajęcia z poszczególnych przedmiotów, oraz określają procedurę
ustalania zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych, a także materiałów
ćwiczeniowych stosowanych w danej szkole.
Jednocześnie w projekcie wskazano, że zespoły nauczycieli, wybierając podręczniki,
materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych
objętych kształceniem specjalnym, zobowiązane są uwzględnić potrzeby edukacyjne
i możliwości psychofizyczne tych uczniów. Zastosowanie takiego rozwiązania zapewni
uczniom niepełnosprawnym dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych lub
materiałów ćwiczeniowych uwzględniających potrzeby edukacyjne i możliwości
psychofizyczne tych uczniów, zgodnie z zasadą indywidualizacji edukacji uczniów ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Obowiązek zapewnienia osobom niepełnosprawnym dostosowania procesu kształcenia
i wychowania do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych wynika zarówno z przepisów ustawy o systemie oświaty
oraz aktów wykonawczych do tej ustawy, jak i z postanowień Konwencji o prawach
osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1169), ratyfikowanej przez Polskę w 2012 r. (w szczególności
art. 9 i art. 24 tej Konwencji).
Należy jednocześnie podkreślić, że wsparcie w tym zakresie realizuje Ministerstwo
Edukacji Narodowej, które działając na podstawie art. 71d ustawy o systemie oświaty,
dofinansowuje podręczniki szkolne i książki pomocnicze przeznaczone dla uczniów
niewidomych, słabowidzących, niesłyszących i z upośledzeniem umysłowym. Zadanie
to realizowane jest w zróżnicowany, dostosowany do potrzeb uczniów z różnymi
rodzajami niepełnosprawności, sposób przez:
1. Dofinansowanie do zakupu podręczników szkolnych dostępnych na rynku
w ramach rządowego programu finansowanego z rezerwy celowej nr 26 Narodowy
Program Stypendialny, w tym Wyprawka szkolna
Od 2010 r. programem objęci są uczniowie słabowidzący, niesłyszący,
z upośledzeniem
umysłowym
w
stopniu lekkim oraz uczniowie
z niepełnosprawnościami
sprzężonymi
(w
przypadku
gdy
jedną
11
z niepełnosprawności jest ww. niepełnosprawność), od 2012 r. również uczniowie
z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym. W przypadku
tych uczniów nie obowiązuje kryterium dochodowe.
2. Dofinansowanie z budżetu zadaniowego Ministerstwa Edukacji Narodowej
Uwzględniając specyfikę funkcjonowania uczniów z dysfunkcją wzroku, którzy
często nie mogą korzystać z podręczników dostępnych na rynku, Minister Edukacji
Narodowej finansuje wykonanie adaptacji w systemie Braille’a i w druku
powiększonym oraz, w miarę posiadanych środków finansowych, dofinansowuje
wydruk zaadaptowanych podręczników szkolnych i książek pomocniczych dla tych
uczniów. Od 2009 r. zmieniono sposób zapewniania uczniom niewidomym
i słabowidzącym dostępu do podręczników szkolnych. Na zlecenie Ministerstwa
Edukacji Narodowej wykonywane są adaptacje wskazanych przez szkoły tytułów
podręczników szkolnych i książek pomocniczych, dostosowane do potrzeb uczniów
niewidomych i słabowidzących. Wersje elektroniczne podręczników wykonanych
w systemie Braille’a i w druku powiększonym zamieszczane są na stronie
internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji w specjalnym systemie informatycznym,
umożliwiającym dyrektorom szkół i placówek bieżące, nieodpłatne ich pobieranie
oraz drukowanie w całości lub części, zgodnie z indywidualnymi potrzebami
edukacyjnymi uczniów. W miarę posiadanych środków, podręczniki te są również
drukowane na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i przekazywane do szkół
i placówek.
Zadanie powyższe realizowane było w latach 2009–2012, na podstawie umów
zawartych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej z uczelniami – Uniwersytetem
Warszawskim oraz Katolickim Uniwersytetem Lubelskim Jana Pawła II, natomiast
w latach 2013–2014 – na podstawie umowy z Uniwersytetem Warszawskim.
Dzięki realizacji zadania w wyżej wymieniony sposób, znacząco zwiększyła się
liczba dostępnych tytułów zaadaptowanych podręczników szkolnych
(636 podręczników według stanu na dzień 31 grudnia 2013 r.).
3. Dofinansowanie z rezerwy celowej nr 26 – Realizacja Narodowego Programu
Stypendialnego, w tym Wyprawka szkolna
Począwszy od 2011 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej, wychodząc naprzeciw
potrzebom szkół i placówek, pozyskuje również dodatkowe środki na wykonanie
12
adaptacji oraz wydruk (lub zakup) podręczników szkolnych i książek
pomocniczych wykonanych w systemie Braille’a, bezpośrednio przez organy
prowadzące szkoły.
W latach 2011–2013 na ten cel pozyskano łącznie 6 mln zł. Środki te przekazywane
były organom prowadzącym szkoły i placówki, do których uczęszczają uczniowie
niewidomi, na podstawie decyzji Ministra Finansów, wydawanej na wniosek
Ministra Edukacji Narodowej każdorazowo w kolejnym roku budżetowym.
W przypadku gdy organem prowadzącym szkołę lub placówkę było stowarzyszenie
lub inna jednostka niezaliczana do sektora finansów publicznych, przekazanie
środków następowało na podstawie umowy zawartej z podmiotami wyłonionymi
w drodze otwartego konkursu ofert.
Dzięki zastosowaniu ww. rozwiązania, dodatkowe środki z budżetu państwa
zostały przekazane na wykonanie kolejnych adaptacji podręczników szkolnych
i książek pomocniczych, wydruk lub zakup podręczników szkolnych i książek
pomocniczych odpowiednio do rozpoznanych indywidualnych potrzeb uczniów
niewidomych w tym zakresie w poszczególnych szkołach i placówkach.
Umożliwiono bowiem udostępnienie tych podręczników w formie adekwatnej do
każdego z tych uczniów, uwzględniającej również możliwości organizacyjne szkół
lub placówek, do których uczęszczają uczniowie niewidomi. Umożliwiono
realizowanie zadania w różnych formach, np. przez zakup usługi polegającej na
wydruku podręczników szkolnych i książek pomocniczych, zakup materiałów
niezbędnych do wydruku (papier, elementy oprawy podręcznika lub książki
pomocniczej itp.) i wydrukowanie podręczników szkolnych oraz książek
pomocniczych (lub zlecenie wydrukowania) przez organ prowadzący szkołę lub
placówkę lub bezpośrednio przez samą szkołę lub placówkę, zakup podręczników
i książek pomocniczych w postaci dźwiękowej, a od 2012 r. także wykonanie
adaptacji.
4. Dofinansowanie wykonania czasopism przeznaczonych dla dzieci i młodzieży
niewidomych i słabowidzących
Ministerstwo Edukacji Narodowej w każdym roku przeznacza środki finansowe na
realizację zadania pn.: „Zapewnienie uczniom niewidomym i słabowidzącym
czasopism przeznaczonych dla dzieci i młodzieży, wykonanych w alfabecie
13
Braille'a oraz w druku powiększonym”. Są one przekazywane w formie dotacji
podmiotowi wybranemu zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234,
poz. 1536, z późn. zm.), w trybie otwartego konkursu ofert.
Z uwagi na proponowany w projekcie ustawy system zaopatrywania uczniów szkół
podstawowych i gimnazjów w podręczniki i materiały edukacyjne przeznaczone do
obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, którego
podstawowym założeniem jest, iż zakupione przez szkołę podręczniki i materiały
edukacyjne powinny służyć co najmniej trzem kolejnym rocznikom uczniów
poszczególnych klas, obowiązkiem nauczycieli będzie przedstawienie dyrektorowi
szkoły propozycji jednego podręcznika lub materiału edukacyjnego, który będzie
obowiązywał we wszystkich oddziałach danej klasy i który szkoła zakupi dla tych
uczniów.
W szkołach ponadgimnazjalnych, w przypadku których podręczniki będą – tak jak
obecnie – kupowane przez uczniów, rozwiązanie polegające na stosowaniu tego samego
podręcznika lub materiału edukacyjnego przeznaczonego do danych zajęć edukacyjnych
zwiększy możliwość zakupu przez uczniów podręczników używanych.
Jeżeli nauczyciele nie uzgodnioną wspólnej propozycji podręcznika lub materiału
edukacyjnego, rozstrzygał będzie dyrektor szkoły.
Ustawa określa również wyjątki od generalnej zasady wyboru jednego podręcznika lub
materiału edukacyjnego dla danej klasy do danych zajęć edukacyjnych. Wynikają one
ze specyfiki nauczania niektórych przedmiotów (np. języki obce nowożytne) bądź
specyfiki kształcenia i sposobu finansowania podręczników (szkolnictwo zawodowe,
artystyczne, specjalne, kształcenie w zakresie niezbędnym do podtrzymywania poczucia
tożsamości narodowej, etnicznej i językowej).
Zasada wyboru wspólnego podręcznika do danych zajęć edukacyjnych lub materiału
edukacyjnego nie dotyczy materiałów ćwiczeniowych, na zakup których szkoły będą
otrzymywały corocznie dotację. W poszczególnych oddziałach danej klasy będą mogły
być zatem stosowane różne materiały ćwiczeniowe w zależności od potrzeb danej grupy
uczniów.
Projekt przewiduje również wprowadzenie wymogu opiniowania przez radę rodziców
wyboru zaproponowanego przez nauczycieli i przedstawionego przez dyrektora szkoły
14
zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych, a także materiałów
ćwiczeniowych. To rozwiązanie zwiększa wpływ rodziców na proces nauczania/uczenia
się ich dzieci.
Dyrektor szkoły będzie miał obowiązek podania corocznie do publicznej wiadomości
zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz informacji o materiałach
ćwiczeniowych, które będą stosowane w szkole w danym roku szkolnym.
Projekt ustawy określa przypadki, w których rada pedagogiczna, na wniosek zespołu
nauczycieli, będzie mogła, w drodze uchwały, dokonać zmian w zestawie bądź też
uzupełnić zestaw. Należy jednak podkreślić, że zmiany w zestawie podręczników mogą
być dokonywane z uwzględnieniem przepisów art. 22ae projektu ustawy, dotyczących
zasad udzielania dotacji celowej, chyba że dany podręcznik jest dostępny bezpłatnie
(podręczniki dla uczniów deklarujących przynależność do mniejszości czy podręczniki
dla uczniów niepełnosprawnych, zapewniane przez ministra właściwego do spraw
oświaty i wychowania).
Wprowadzenie nowych zasad wyboru podręczników przez nauczycieli umożliwi
wypożyczanie podręczników uczniom kolejnych roczników – w przypadku szkół
podstawowych i gimnazjum, oraz zwiększy możliwość obrotu podręcznikami
używanymi w szkołach ponadgimnazjalnych.
Przepisy art. 22ab, dotyczące ustalania zestawu podręczników, nie mają zastosowania
do kształcenia artystycznego w szkołach artystycznych, ze względu na specyfikę tego
kształcenia.
− Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych oraz materiałów
ćwiczeniowych przeznaczonych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu
kształcenia ogólnego dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów (art. 22ac
ustawy o systemie oświaty)
W większości krajów Unii Europejskiej standardem jest zapewnienie bezpłatnego
dostępu do podręczników dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Podręczniki
są podstawowymi środkami dydaktycznymi używanymi przez uczniów w trakcie
realizacji obowiązku szkolnego. W Polsce obowiązek szkolny dotyczy dzieci
i młodzieży do ukończenia gimnazjum i stąd decyzja, aby państwo wzięło na siebie
obowiązek zapewnienia uczniom szkół podstawowych i gimnazjów prawa do
15
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2315
› Pobierz plik