Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2315
- Data wpłynięcia: 2014-04-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811
2315
w środki trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi jego działalności i ich wartość
jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11
ust. 8;”.
Art. 3. W ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U.
Nr 139, poz. 814, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 8 w pkt 1 lit. d otrzymuje brzmienie:
„d) podręczników obowiązujących w poszczególnych oddziałach, zgodnie z zestawem
podręczników, o którym mowa w art. 22ab ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty – w przypadku szkół publicznych,”;
2)
w art. 29 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) wpisanie na listę rzeczoznawców, o której mowa w art. 22an ust. 1 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwaną dalej „listą rzeczoznawców”;”;
3)
art. 30 otrzymuje brzmienie:
„Art. 30. Podmiot zobowiązany do przekazywania danych do zbioru danych szkoły
lub placówki oświatowej, zbioru danych jednostki, zbioru danych nauczyciela i zbioru
danych ucznia przekazuje dane do bazy danych SIO, w terminie 7 dni od dnia, w którym
nastąpiła zmiana w stanie faktycznym, z wyjątkiem danych, o których mowa w art. 8
pkt 1 lit. c, e–j i pkt 2–4, art. 9 pkt 2, art. 14 pkt 25, art. 20 pkt 1, art. 29 ust. 1 pkt 1
lit. g, w zakresie dotyczącym rodzaju i wymiaru innych zajęć i czynności, o których
mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela,
art. 29 ust. 1 pkt 1 lit. i oraz pkt 2 lit. g, w zakresie dotyczącym uzyskania kolejnego
stopnia awansu zawodowego, oraz w przypadku nauczycieli w szkołach specjalnych
zorganizowanych w podmiotach leczniczych – art. 29 ust. 1 pkt 1 lit. e oraz ust. 3 pkt 1
lit. c, w zakresie dotyczącym wymiaru zatrudnienia, i art. 29 ust. 1 pkt 1 lit. g, ust. 3
pkt 1 lit. e oraz ust. 4 pkt 5, a także danych identyfikacyjnych uczniów przystępujących
do sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty.”;
4)
w art. 31 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139,
poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265,
1317 i 1650 oraz z 2014 r. poz. 7 i 290.
7) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941
oraz z 2013 r. poz. 827, 829, 1639 i 1650.
– 26 –
„1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowy zakres danych dziedzinowych gromadzonych w systemie
informacji oświatowej w zbiorach danych szkół i placówek oświatowych, zbiorach
danych jednostek, zbiorach danych uczniów i zbiorach danych nauczycieli oraz terminy
przekazywania do bazy danych SIO danych, o których mowa w art. 8 pkt 1 lit. c, e–j
i pkt 2–4, art. 9 pkt 2, art. 14 pkt 25, art. 20 pkt 1, art. 29 ust. 1 pkt 1 lit. g, w zakresie
dotyczącym rodzaju i wymiaru innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42
ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, art. 29 ust. 1 pkt 1
lit. i oraz pkt 2 lit. g, w zakresie dotyczącym uzyskania kolejnego stopnia awansu
zawodowego, oraz w przypadku nauczycieli w szkołach specjalnych zorganizowanych
w podmiotach leczniczych – art. 29 ust. 1 pkt 1 lit. e oraz ust. 3 pkt 1 lit. c, w zakresie
dotyczącym wymiaru zatrudnienia, i art. 29 ust. 1 pkt 1 lit. g, ust. 3 pkt 1 lit. e oraz ust. 4
pkt 5, a także danych identyfikacyjnych uczniów przystępujących do sprawdzianu
i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty.”.
Art. 4. W ustawie z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 827 oraz z 2014 r. poz. 7) w art. 11 ust. 6 otrzymuje
brzmienie:
„6. Dotacja, o której mowa w art. 14d ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, na lata 2013, 2014 i 2015 jest rozliczana
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 14d ust. 10 ustawy zmienianej
w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, z tym że przy rozliczaniu dotacji
uwzględnia się konieczność zwrotu części dotacji w przypadku zmniejszenia się liczby
dzieci w wieku 2,5–5 lat korzystających z wychowania przedszkolnego w roku, którego
dotyczy dotacja, w stosunku do liczby dzieci w wieku 2,5–5 lat, na które dotacja została
naliczona.”.
Art. 5. W ustawie z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 7) wprowadza się następujące zmiany:
1)
po art. 6 dodaje się art. 6a w brzmieniu:
„Art. 6a. 1. Na rok szkolny 2015/2016 terminy postępowania rekrutacyjnego,
terminy składania dokumentów oraz terminy postępowania uzupełniającego do
publicznego przedszkola lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego
– 27 –
określa dyrektor publicznego przedszkola albo osoba kierująca publiczną inną formą
wychowania przedszkolnego w uzgodnieniu z wójtem (burmistrzem, prezydentem
miasta).
2. W postępowaniu rekrutacyjnym na rok szkolny 2015/2016 do publicznego
przedszkola integracyjnego i oddziału integracyjnego w publicznym przedszkolu
ogólnodostępnym, w przypadku dzieci nieposiadających orzeczenia o potrzebie
kształcenia specjalnego wydanego ze względu na niepełnosprawność, przepis ust. 1
stosuje się.”;
2)
w art. 16 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Do postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2015/2016 do oddziałów
przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych stosuje się przepisy art. 20a
ust. 1, 2, 4, 6 i 7, art. 20b, art. 20c, art. 20s, art. 20t, art. 20v, art. 20w ust. 1 i 2 oraz
art. 20z–20ze ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
a także przepis art. 6a.”.
Art. 6. 1. Programy wychowania przedszkolnego i programy nauczania dopuszczone do
użytku w danym przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego lub szkole, w tym
szkole artystycznej, przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy mogą być stosowane w
przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego lub szkole.
2. W roku szkolnym 2014/2015 i 2015/2016 przepisy ust. 1 oraz art. 22a ust. 1 i 4–8
ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się także do
oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.
Art. 7. W przypadku klasy IV technikum dla młodzieży i klasy III technikum
uzupełniającego dla dorosłych, do zakończenia cyklu kształcenia stosuje się programy
nauczania do zawodów uwzględniające dotychczasowe podstawy programowe kształcenia
w poszczególnych zawodach, określone w przepisach wydanych na podstawi).
Według tych badań, analiza struktury wydatków ponoszonych przez rodziców
w związku z rozpoczęciem roku szkolnego pokazuje, że – tak jak w latach poprzednich
– największą pozycję w budżecie rodziny stanowi zakup podręczników szkolnych
(przeciętnie wydano na nie 382 zł w przeliczeniu na jedno dziecko, co stanowi wzrost
o 4% w stosunku do roku 2012/2013). Należy przy tym podkreślić, że wydatki na
podręczniki rodzice zazwyczaj ponoszą w okolicach rozpoczęcia roku szkolnego, co
powoduje kumulację z innymi koniecznymi wydatkami związanymi z początkiem roku
szkolnego.
Możliwość ograniczenia kosztu zakupu podręczników, przez np. korzystanie
z podręczników używanych, jest obecnie istotnie utrudniona ze względu na powszechną
praktykę zamieszczania w podręcznikach ćwiczeń wymagających uzupełniania
w egzemplarzu podręcznika. Sytuacja taka ma miejsce w szczególności w przypadku
podręczników do kształcenia zintegrowanego w klasach I–III szkoły podstawowej.
Od 2002 r. realizowany jest rządowy program „Wyprawka szkolna”. Mimo
angażowania od kilku lat coraz większych środków na zapewnienie pomocy uczniom,
jego wykonanie nie zaspokaja wszystkich potrzeb w tym zakresie. Przede wszystkim
program jest adresowany do uczniów z klas I–III szkoły podstawowej oraz uczniów
z klas, które w kolejnych latach realizują nową podstawę programową. Pomoc
przewidzianą w ramach programu mogą otrzymać uczniowie pochodzący z rodzin
1) „Wydatki rodziców na edukację dzieci w roku szkolnym 2013/2014” Komunikat CBOS BS/151/2013.
3
spełniających określone kryteria dochodowe, co nie zawsze odzwierciedla rzeczywistą
sytuację materialną ucznia oraz możliwość nabycia przez jego rodziców podręczników
szkolnych. Program opiera się na zasadzie refundacji ponoszonych wydatków, co
w sytuacji rodzin niezamożnych stanowi utrudnienie, zwłaszcza wobec wzrostu cen
podręczników.
W odbiorze niektórych osób skorzystanie z pomocy adresowanej do osób w trudnej
sytuacji materialnej lub życiowej może mieć charakter stygmatyzujący, dlatego też nie
zawsze i nie wszędzie zgłaszają się do niego wszystkie uprawnione rodziny.
Z planowanych ok. 18% uczniów w programie ostatecznie uczestniczy tylko
ok. 12–13%. Program zakłada duże zaangażowanie samorządów lokalnych w zbieranie
danych, ich weryfikację oraz wypłatę środków, co nie zawsze daje jednakowe efekty
w poszczególnych rejonach kraju. W niektórych województwach realizacja programu
jest znacznie niższa od średniej krajowej. W dalszym ciągu występuje znaczące
rozwarstwienie realizacji programu na poziomie szkół ponadgimnazjalnych.
Obowiązujące obecnie przepisy art. 22a ustawy o systemie oświaty określają, iż
nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do
użytku szkolnego. Wybór podręcznika jest prawem, a nie obowiązkiem nauczyciela,
który może zdecydować się na korzystanie w procesie nauczania z innych materiałów
edukacyjnych, w tym również przygotowanych przez siebie. Jednak w praktyce
zdecydowana większość nauczycieli decyduje się na prowadzenie nauczania z użyciem
podręcznika, nawet w przypadku gdy podręcznik będzie wykorzystywany w procesie
nauczania tylko w niewielkim stopniu. Problem ten dotyczy przede wszystkim
przedmiotów, które mają w dużej mierze charakter praktyczny (np. zajęcia techniczne,
plastyka, muzyka). Równocześnie odnotowuje się stały wzrost liczby różnego rodzaju
elektronicznych zasobów edukacyjnych, z których nauczyciele mogą korzystać zamiast
podręcznika. Obecnie, oprócz portalu edukacyjnego www.scholaris.pl, wiele instytucji,
zarówno publicznych, jak i niepublicznych, udostępnia wartościowe i służące realizacji
programów nauczania materiały edukacyjne, w tym interaktywne i multimedialne.
W świetle obowiązujących przepisów, w tej samej szkole na poziomie poszczególnych
klas, w różnych oddziałach, mogą być stosowane różne podręczniki do tego samego
przedmiotu, zgodnie z indywidualnym wyborem poszczególnych nauczycieli. Taki stan
4
nie tylko utrudnia obrót używanymi podręcznikami w danej szkole, ale również
uniemożliwia korzystanie z tego samego podręcznika przez kolejne roczniki uczniów.
Ustawa o systemie oświaty nakłada wprawdzie na dyrektora szkoły obowiązek
podejmowania działań organizacyjnych umożliwiających obrót używanymi
podręcznikami na terenie szkoły, jednak realizacja tego obowiązku jest utrudniona nie
tylko z przyczyn wskazanych powyżej, ale również z tego powodu, że w przypadku
niektórych zajęć większość podręczników jest opracowana w sposób uniemożliwiający
ich wykorzystanie we wtórnym obiegu.
Przedmiotowy projekt ustawy jest propozycją kompleksowych zmian w sferze
dotyczącej podręczników szkolnych, których celem jest zapewnienie uczniom objętym
obowiązkiem szkolnym, tj. uczniom szkół podstawowych i gimnazjów, dostępu do
bezpłatnych podręczników oraz innych materiałów edukacyjnych, które mogą
zastępować lub uzupełniać podręczniki, służących do realizacji programów nauczania,
jak również materiałów ćwiczeniowych.
Należy przy tym nadmienić, że działania zmierzające do rozszerzenia oferty
publicznych, bezpłatnych materiałów edukacyjnych, w tym podręczników, są już
realizowane od 2012 r., w szczególności w ramach projektu systemowego
E-podręczniki do kształcenia ogólnego, współfinansowanego ze środków Europejskiego
Funduszu Społecznego. Celem tego projektu jest przygotowanie 62 darmowych
e-podręczników i 2500 uzupełniających je zasobów edukacyjnych do większości
przedmiotów ogólnokształcących, począwszy od szkoły podstawowej, poprzez
gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalne (kształcenie w zakresie podstawowym).
E-podręczniki i inne e-zasoby będą udostępnione na tzw. otwartych licencjach, co
oznacza, że każdy będzie mógł je dowolnie kopiować, wykorzystywać czy drukować.
Korzystanie z takich podręczników umożliwi każdemu uczniowi swobodny i darmowy
dostęp do treści edukacyjnych w dowolnym miejscu i czasie. Przygotowana została już
platforma do udostępniania e-podręczników (www.epodreczniki.pl), na której są
testowane od dnia 30 września 2013 r. pierwsze moduły/działy e-podręczników do
matematyki. Testowe rozdziały podręczników do kolejnych przedmiotów będą
udostępniane sukcesywnie. Wszystkie podręczniki będą gotowe do września 2015 r.
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2315
› Pobierz plik