Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2315
- Data wpłynięcia: 2014-04-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811
2315
6. Podręczniki dopuszczone do użytku szkolnego przeznaczone do kształcenia
w zawodach powinny być aktualizowane w kolejnych wydaniach, jeżeli aktualizacja jest
konieczna ze względu na postęp techniczno-technologiczny.
7. Dopuszczenie i odmowa dopuszczenia podręcznika do użytku szkolnego
następuje w drodze decyzji administracyjnej.
Art. 22ao. 1. Podręcznik może mieć postać papierową lub elektroniczną.
2. Podręcznik może być wydawany w częściach, jeżeli jest to uzasadnione ze
względu na funkcjonalność używania podręcznika.
3. Podręcznik może być dopuszczony do użytku szkolnego, jeżeli:
1)
w przypadku podręcznika do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej,
matematycznej, przyrodniczej i społecznej oraz podręcznika do zajęć z zakresu
danego języka obcego nowożytnego, w klasach I–III szkoły podstawowej –
zawiera usystematyzowaną prezentację treści nauczania z zakresu odpowiednio
edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej albo danego
języka obcego nowożytnego, ustalonych w podstawie programowej kształcenia
ogólnego;
2)
w przypadku podręcznika do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia
ogólnego w klasach IV–VI szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły
ponadgimnazjalnej – zawiera usystematyzowaną prezentację treści nauczania
z zakresu danych zajęć edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym, ustalonych
w podstawie programowej kształcenia ogólnego;
3)
w przypadku podręcznika do kształcenia w zawodzie – zawiera usystematyzowaną
prezentację treści nauczania ustalonych w podstawie programowej kształcenia
w zawodach, w formie efektów kształcenia, w zakresie:
a)
zawodu lub
b)
kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie, lub
c)
jednej z części kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie;
4)
nie zawiera:
a)
pytań, poleceń, zadań i ćwiczeń wymagających uzupełniania w podręczniku –
w przypadku podręcznika w postaci papierowej,
b)
odwołań i poleceń wymagających korzystania z opracowanych przez
określonego
wydawcę
dodatkowych
materiałów
dydaktycznych
przeznaczonych dla ucznia;
– 16 –
5)
nie zawiera materiałów i treści o charakterze reklamowym;
6)
w przypadku podręcznika w postaci elektronicznej – jest opracowany w sposób
pozwalający na zastosowanie rozwiązań umożliwiających odczyt przez uczniów
z różnymi rodzajami niepełnosprawności;
7)
spełnia szczegółowe warunki określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 22aw.
Art. 22ap. Podręczniki dopuszczone do użytku szkolnego są wpisywane do
wykazów, które są podawane do publicznej wiadomości na stronie internetowej urzędu
obsługującego odpowiednio ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania lub
ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Art. 22aq. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku
podręczników do kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego – minister
właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w drodze decyzji
administracyjnej, może cofnąć dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika:
1)
na wniosek podmiotu, o którym mowa w art. 22an ust. 3;
2)
z urzędu – jeżeli co najmniej dwóch rzeczoznawców wyznaczonych przez
odpowiednio ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania lub ministra
właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego stwierdzi, że
podręcznik:
a)
utracił aktualność lub przydatność dydaktyczną, lub
b)
zawiera błędy merytoryczne, z powodu których podręcznik nie powinien być
w użytku szkolnym.
2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania lub minister właściwy do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego zamieszcza na stronie internetowej
urzędu obsługującego odpowiednio ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania lub ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego informację o terminie, po upływie którego podręcznik nie może być
uwzględniony w zestawie, o którym mowa w art. 22ab ust. 6 pkt 1.
Art. 22ar. Wpis na listę rzeczoznawców jest dokonywany na wniosek osoby
zainteresowanej, a w przypadku podręczników do kształcenia w zawodach szkolnictwa
artystycznego – również na wniosek specjalistycznej jednostki nadzoru, o której mowa
w art. 32a ust. 1, placówki doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych lub szkoły
wyższej, za zgodą tej osoby.
– 17 –
Art. 22as. 1. Na listę rzeczoznawców może być wpisana osoba posiadająca:
1)
wykształcenie wyższe magisterskie, z tym że w przypadku rzeczoznawcy do spraw
podręczników przeznaczonych do kształcenia specjalnego – wykształcenie wyższe
magisterskie w zakresie specjalności odpowiedniej dla danej niepełnosprawności
lub kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole
specjalnej;
2)
doświadczenie i osiągnięcia w pracy naukowej lub dydaktycznej, z tym że
w przypadku:
a)
rzeczoznawcy do spraw podręczników do kształcenia w zawodach –
doświadczenie i osiągnięcia w pracy naukowej, dydaktycznej lub w pracy
w danym zawodzie,
b)
rzeczoznawcy do spraw podręczników do kształcenia w zawodach
szkolnictwa artystycznego – doświadczenie i osiągnięcia w pracy naukowej,
dydaktycznej lub artystycznej;
3)
kompetencje w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych;
4)
rekomendację instytucji potwierdzającej doświadczenie i osiągnięcia odpowiednio
w pracy naukowej, dydaktycznej, artystycznej lub pracy w danym zawodzie osoby
ubiegającej się o wpis na listę rzeczoznawców.
2. Na listę rzeczoznawców nie może być wpisana osoba, która była:
1)
ukarana karą dyscyplinarną;
2)
skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe.
3. Na liście rzeczoznawców zamieszcza się imię i nazwisko rzeczoznawcy, stopień
lub tytuł naukowy, wskazany przez rzeczoznawcę adres do korespondencji, adres poczty
elektronicznej i numer telefonu oraz nazwę instytucji, która udzieliła rekomendacji,
o której mowa ust. 1 pkt 4.
4. Listy rzeczoznawców są podawane do publicznej wiadomości na stronie
internetowej urzędu obsługującego odpowiednio ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania lub ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego.
– 18 –
Art. 22at. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania lub minister
właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego skreśla rzeczoznawcę
z listy rzeczoznawców:
1)
na wniosek rzeczoznawcy, a w przypadku podręczników do kształcenia
w zawodach szkolnictwa artystycznego – również na wniosek specjalistycznej
jednostki nadzoru, o której mowa w art. 32a ust. 1, placówki doskonalenia
nauczycieli szkół artystycznych lub szkoły wyższej, która złożyła wniosek o wpis
zainteresowanej osoby na listę rzeczoznawców, za zgodą rzeczoznawcy;
2)
w przypadku ukarania rzeczoznawcy karą dyscyplinarną lub skazania
rzeczoznawcy prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe;
3)
w przypadku śmierci rzeczoznawcy.
2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania lub minister właściwy do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może skreślić rzeczoznawcę z listy
rzeczoznawców, jeżeli:
1)
rzeczoznawca dwukrotnie, bez uzasadnienia, odmówił sporządzenia opinii;
2)
rzeczoznawca dwukrotnie, bez uzasadnienia, przekroczył termin wyznaczony na
sporządzenie opinii;
3)
opinia sporządzona przez rzeczoznawcę jest niezgodna z wymaganiami
określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 22aw lub podręcznik
dopuszczony do użytku szkolnego na podstawie pozytywnej opinii rzeczoznawcy
zawiera błędy merytoryczne, z powodu których nie powinien być w użytku
szkolnym.
Art. 22au. 1. Rzeczoznawca nie może opiniować podręcznika, jeżeli:
1)
jest autorem lub współautorem podręcznika:
a)
który jest przeznaczony do tych samych zajęć edukacyjnych na tym samym
etapie edukacyjnym,
b)
przeznaczonego do kształcenia w zawodzie w zakresie tej samej kwalifikacji
wyodrębnionej w zawodzie lub tej samej części kwalifikacji wyodrębnionej
w zawodzie;
2)
jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym osoby składającej wniosek, o którym
mowa w art. 22an ust. 3;
– 19 –
3)
pozostaje z podmiotem składającym wniosek, o którym mowa w art. 22an ust. 3,
w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione
wątpliwości co do jego bezstronności.
2. Przed sporządzeniem opinii o podręczniku rzeczoznawca składa odpowiednio
ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania lub ministrowi właściwemu do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oświadczenie, że nie zachodzą
przesłanki, o których mowa w ust. 1.
Art. 22av. Wysokość wynagrodzenia rzeczoznawcy ustala odpowiednio minister
właściwy do spraw oświaty i wychowania lub minister właściwy do spraw kultury
i ochrony dziedzictwa narodowego, biorąc pod uwagę:
1)
rodzaj i postać opiniowanego podręcznika;
2)
etap edukacyjny, dla którego jest przeznaczony podręcznik;
3)
rodzaj i zakres opinii.
Art. 22aw. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku
podręczników do kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego – minister
właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, określi, w drodze
rozporządzenia:
1)
szczegółowe warunki, jakie muszą spełniać podręczniki dopuszczone do użytku
szkolnego;
2)
rodzaj zajęć edukacyjnych, do których nie dopuszcza się podręczników do użytku
szkolnego, z uwagi na specyfikę tych zajęć edukacyjnych;
3)
szczegółowe warunki i tryb dopuszczania podręczników do użytku szkolnego;
4)
dokumenty, jakie należy dołączyć do wniosku o wpis na listę rzeczoznawców;
5)
wysokość opłat wnoszonych w postępowaniu o dopuszczenie podręcznika do
użytku szkolnego;
6)
tryb wnoszenia i zwrotu opłat w postępowaniu o dopuszczenie podręcznika do
użytku szkolnego.
2. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, powinno uwzględniać:
1)
zapewnienie poprawności merytorycznej, dydaktycznej, wychowawczej
i językowej podręczników;
2)
możliwość różnicowania szczegółowych warunków, jakie musi spełnić podręcznik,
w zależności od rodzaju zajęć edukacyjnych, do których jest przeznaczony, oraz
postaci podręcznika;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2315
› Pobierz plik