eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2315
  • Data wpłynięcia: 2014-04-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811

2315

– 15 – 
6.  Podręczniki  dopuszczone  do  użytku  szkolnego  przeznaczone  do  kształcenia 
w zawodach powinny być aktualizowane w kolejnych wydaniach, jeżeli aktualizacja jest 
konieczna ze względu na postęp techniczno-technologiczny. 
7.  Dopuszczenie  i  odmowa  dopuszczenia  podręcznika  do  użytku  szkolnego 
następuje w drodze decyzji administracyjnej. 
Art. 22ao. 1. Podręcznik może mieć postać papierową lub elektroniczną. 
2.  Podręcznik  może  być  wydawany  w  częściach,  jeżeli  jest to uzasadnione ze 
względu na funkcjonalność używania podręcznika. 
3. Podręcznik może być dopuszczony do użytku szkolnego, jeżeli:  
1) 
w  przypadku  podręcznika  do  zajęć  z  zakresu edukacji: polonistycznej, 
matematycznej, przyrodniczej  i  społecznej  oraz  podręcznika  do  zajęć  z  zakresu 
danego  języka  obcego  nowożytnego,  w  klasach I–III szkoły  podstawowej  – 
zawiera  usystematyzowaną  prezentację  treści  nauczania  z  zakresu  odpowiednio 
edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej  i  społecznej  albo  danego 
języka  obcego  nowożytnego, ustalonych  w  podstawie  programowej  kształcenia 
ogólnego; 
2) 
w przypadku podręcznika  do  danych  zajęć  edukacyjnych  z  zakresu  kształcenia 
ogólnego  w  klasach IV–VI  szkoły  podstawowej,  gimnazjum  i  szkoły 
ponadgimnazjalnej  –  zawiera  usystematyzowaną  prezentację  treści  nauczania 
z zakresu danych  zajęć  edukacyjnych  na danym etapie edukacyjnym, ustalonych 
w podstawie programowej kształcenia ogólnego; 
3) 
w przypadku podręcznika do kształcenia w zawodzie – zawiera usystematyzowaną 
prezentację  treści  nauczania  ustalonych  w  podstawie  programowej  kształcenia 
w zawodach, w formie efektów kształcenia, w zakresie: 
a) 
zawodu lub 
b) 
kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie, lub 
c) 
jednej z części kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie; 
4) 
nie zawiera: 
a) 
pytań, poleceń, zadań i ćwiczeń wymagających uzupełniania w podręczniku – 
w przypadku podręcznika w postaci papierowej, 
b) 
odwołań  i  poleceń  wymagających  korzystania  z  opracowanych przez 
określonego 
wydawcę 
dodatkowych 
materiałów 
dydaktycznych 
przeznaczonych dla ucznia; 
– 16 – 
5) 
nie zawiera materiałów i treści o charakterze reklamowym; 
6) 
w  przypadku  podręcznika  w  postaci elektronicznej –  jest opracowany  w  sposób 
pozwalający  na  zastosowanie  rozwiązań  umożliwiających  odczyt  przez  uczniów 
z różnymi rodzajami niepełnosprawności; 
7) 
spełnia  szczegółowe  warunki  określone  w  przepisach wydanych na podstawie 
art. 22aw. 
Art. 22ap.  Podręczniki  dopuszczone  do  użytku  szkolnego  są  wpisywane  do 
wykazów, które są podawane do publicznej wiadomości na stronie internetowej urzędu 
obsługującego  odpowiednio  ministra  właściwego  do  spraw  oświaty  i  wychowania lub 
ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. 
Art. 22aq.  1.  Minister  właściwy  do  spraw  oświaty  i  wychowania,  a  w  przypadku 
podręczników  do  kształcenia  w  zawodach szkolnictwa artystycznego  –  minister 
właściwy  do  spraw  kultury  i  ochrony dziedzictwa narodowego,  w  drodze decyzji 
administracyjnej, może cofnąć dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika: 
1) 
na wniosek podmiotu, o którym mowa w art. 22an ust. 3; 
2) 
z  urzędu  –  jeżeli  co  najmniej  dwóch  rzeczoznawców  wyznaczonych  przez 
odpowiednio  ministra  właściwego  do  spraw  oświaty  i  wychowania lub ministra 
właściwego  do  spraw  kultury  i  ochrony  dziedzictwa  narodowego  stwierdzi,  że 
podręcznik: 
a) 
utracił aktualność lub przydatność dydaktyczną, lub 
b) 
zawiera błędy merytoryczne, z powodu których podręcznik nie powinien być 
w użytku szkolnym. 
2.  Minister  właściwy  do  spraw  oświaty  i  wychowania lub minister  właściwy  do 
spraw kultury  i  ochrony dziedzictwa narodowego  zamieszcza na stronie internetowej 
urzędu  obsługującego  odpowiednio  ministra  właściwego  do  spraw  oświaty 
i wychowania lub ministra  właściwego  do spraw kultury  i  ochrony dziedzictwa 
narodowego  informację  o  terminie,  po  upływie  którego  podręcznik  nie  może  być 
uwzględniony w zestawie, o którym mowa w art. 22ab ust. 6 pkt 1. 
Art. 22ar.  Wpis  na  listę  rzeczoznawców  jest  dokonywany  na  wniosek  osoby 
zainteresowanej, a w przypadku podręczników do kształcenia w zawodach szkolnictwa 
artystycznego –  również na wniosek specjalistycznej jednostki nadzoru, o której mowa 
w  art.  32a  ust.  1,  placówki  doskonalenia  nauczycieli  szkół  artystycznych  lub  szkoły 
wyższej, za zgodą tej osoby.  
– 17 – 
 
Art. 22as. 1. Na listę rzeczoznawców może być wpisana osoba posiadająca: 
1) 
wykształcenie wyższe magisterskie, z tym że w przypadku rzeczoznawcy do spraw 
podręczników przeznaczonych do kształcenia specjalnego – wykształcenie wyższe 
magisterskie  w  zakresie  specjalności  odpowiedniej  dla  danej  niepełnosprawności 
lub kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela  w  szkole 
specjalnej; 
2) 
doświadczenie  i  osiągnięcia  w  pracy naukowej lub dydaktycznej,  z  tym  że 
w przypadku: 
a) 
rzeczoznawcy  do spraw podręczników  do  kształcenia  w  zawodach  – 
doświadczenie  i  osiągnięcia  w  pracy  naukowej, dydaktycznej lub  w  pracy 
w danym zawodzie,  
b) 
rzeczoznawcy  do  spraw  podręczników  do  kształcenia  w  zawodach 
szkolnictwa artystycznego  –  doświadczenie  i  osiągnięcia  w  pracy naukowej, 
dydaktycznej lub artystycznej;  
3) 
kompetencje w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych; 
4) 
rekomendację instytucji potwierdzającej doświadczenie i osiągnięcia odpowiednio 
w pracy naukowej, dydaktycznej, artystycznej lub pracy w danym zawodzie osoby 
ubiegającej się o wpis na listę rzeczoznawców. 
2. Na listę rzeczoznawców nie może być wpisana osoba, która była: 
1) 
ukarana karą dyscyplinarną; 
2) 
skazana  prawomocnym  wyrokiem  za  umyślne  przestępstwo  lub  umyślne 
przestępstwo skarbowe. 
3. Na liście rzeczoznawców zamieszcza się imię i nazwisko rzeczoznawcy, stopień 
lub tytuł naukowy, wskazany przez rzeczoznawcę adres do korespondencji, adres poczty 
elektronicznej  i  numer  telefonu  oraz  nazwę  instytucji,  która  udzieliła  rekomendacji, 
o której mowa ust. 1 pkt 4. 
4.  Listy  rzeczoznawców  są  podawane  do  publicznej  wiadomości  na  stronie 
internetowej urzędu obsługującego odpowiednio ministra właściwego do spraw oświaty 
i  wychowania  lub  ministra  właściwego  do  spraw  kultury  i  ochrony dziedzictwa 
narodowego. 
– 18 – 
Art. 22at. 1.  Minister  właściwy  do  spraw  oświaty  i  wychowania  lub  minister 
właściwy  do spraw kultury  i  ochrony  dziedzictwa  narodowego  skreśla  rzeczoznawcę 
z listy rzeczoznawców: 
1) 
na wniosek rzeczoznawcy,  a  w  przypadku  podręczników  do  kształcenia 
w zawodach szkolnictwa artystycznego  –  również  na  wniosek  specjalistycznej 
jednostki nadzoru,  o  której mowa  w  art.  32a  ust.  1,  placówki doskonalenia 
nauczycieli szkół artystycznych lub szkoły wyższej, która złożyła wniosek o wpis 
zainteresowanej osoby na listę rzeczoznawców, za zgodą rzeczoznawcy; 
2) 
w  przypadku  ukarania  rzeczoznawcy  karą  dyscyplinarną  lub  skazania 
rzeczoznawcy  prawomocnym  wyrokiem  za  umyślne  przestępstwo  lub  umyślne 
przestępstwo skarbowe; 
3) 
w przypadku śmierci rzeczoznawcy.  
2.  Minister  właściwy  do  spraw  oświaty  i  wychowania  lub  minister  właściwy  do 
spraw kultury  i  ochrony  dziedzictwa  narodowego  może  skreślić  rzeczoznawcę  z  listy 
rzeczoznawców, jeżeli: 
1) 
rzeczoznawca dwukrotnie, bez uzasadnienia, odmówił sporządzenia opinii; 
2) 
rzeczoznawca  dwukrotnie,  bez  uzasadnienia,  przekroczył  termin wyznaczony na 
sporządzenie opinii; 
3) 
opinia  sporządzona  przez  rzeczoznawcę  jest  niezgodna  z  wymaganiami 
określonymi  w  przepisach wydanych na podstawie  art.  22aw  lub  podręcznik 
dopuszczony do użytku szkolnego na podstawie pozytywnej opinii rzeczoznawcy 
zawiera  błędy  merytoryczne,  z  powodu  których  nie  powinien  być  w  użytku 
szkolnym. 
Art. 22au. 1. Rzeczoznawca nie może opiniować podręcznika, jeżeli: 
1) 
jest autorem lub współautorem podręcznika: 
a) 
który jest przeznaczony do  tych  samych  zajęć  edukacyjnych  na tym samym 
etapie edukacyjnym, 
b) 
przeznaczonego do kształcenia w zawodzie w zakresie tej samej kwalifikacji 
wyodrębnionej  w  zawodzie  lub  tej  samej  części  kwalifikacji  wyodrębnionej 
w zawodzie; 
2) 
jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym osoby składającej wniosek, o którym 
mowa w art. 22an ust. 3; 
– 19 – 
3) 
pozostaje  z  podmiotem  składającym  wniosek,  o  którym mowa  w  art.  22an  ust.  3, 
w takim  stosunku  prawnym  lub  faktycznym,  że  może  to  budzić  uzasadnione 
wątpliwości co do jego bezstronności. 
2. Przed  sporządzeniem  opinii  o  podręczniku  rzeczoznawca  składa  odpowiednio 
ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania lub ministrowi właściwemu do 
spraw kultury  i  ochrony dziedzictwa narodowego oświadczenie,  że  nie  zachodzą 
przesłanki, o których mowa w ust. 1. 
Art. 22av.  Wysokość  wynagrodzenia  rzeczoznawcy  ustala  odpowiednio  minister 
właściwy  do  spraw  oświaty  i  wychowania  lub  minister  właściwy  do  spraw  kultury 
i ochrony dziedzictwa narodowego, biorąc pod uwagę: 
1) 
rodzaj i postać opiniowanego podręcznika; 
2) 
etap edukacyjny, dla którego jest przeznaczony podręcznik; 
3) 
rodzaj i zakres opinii. 
Art. 22aw.  1.  Minister  właściwy  do spraw oświaty  i wychowania, a w przypadku 
podręczników  do  kształcenia  w  zawodach szkolnictwa artystycznego  –  minister 
właściwy  do  spraw  kultury  i  ochrony  dziedzictwa  narodowego,  określi,  w  drodze 
rozporządzenia: 
1) 
szczegółowe  warunki,  jakie  muszą  spełniać  podręczniki  dopuszczone  do  użytku 
szkolnego; 
2) 
rodzaj zajęć edukacyjnych, do których nie dopuszcza się podręczników do użytku 
szkolnego, z uwagi na specyfikę tych zajęć edukacyjnych; 
3) 
szczegółowe warunki i tryb dopuszczania podręczników do użytku szkolnego; 
4) 
dokumenty, jakie należy dołączyć do wniosku o wpis na listę rzeczoznawców;  
5) 
wysokość  opłat  wnoszonych  w  postępowaniu  o  dopuszczenie  podręcznika  do 
użytku szkolnego; 
6) 
tryb wnoszenia  i  zwrotu  opłat  w  postępowaniu  o  dopuszczenie  podręcznika  do 
użytku szkolnego. 
2. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, powinno uwzględniać: 
1) 
zapewnienie  poprawności  merytorycznej, dydaktycznej, wychowawczej 
i językowej podręczników; 
2) 
możliwość różnicowania szczegółowych warunków, jakie musi spełnić podręcznik, 
w  zależności  od  rodzaju  zajęć  edukacyjnych,  do  których  jest  przeznaczony,  oraz 
postaci podręcznika; 
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: