Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2315
- Data wpłynięcia: 2014-04-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811
2315
samorządu terytorialnego otrzymała do dnia 31 sierpnia, a kwotą wynikającą
z aktualizacji.
9. Rozliczenie wykorzystania dotacji celowej, o której mowa w art. 22ae ust. 4,
przez dyrektora szkoły oraz zwrot niewykorzystanej dotacji następuje w terminie do
dnia 15 stycznia następnego roku.
10. Rozliczenie wykorzystania dotacji celowej, o której mowa w art. 22ae ust. 3,
przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz zwrot niewykorzystanej dotacji następuje
w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku.
11. Wojewoda sporządza i przekazuje ministrowi właściwemu do spraw oświaty
i wychowania zbiorcze zestawienie wykorzystania dotacji celowej, o której mowa
w art. 22ae ust. 3, przez jednostki samorządu terytorialnego w danym roku budżetowym,
w terminie do dnia 15 marca następnego roku.
Art. 22ag. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, określi, w drodze
rozporządzenia:
1)
sposób przekazywania przez dyrektora szkoły podstawowej, gimnazjum lub szkoły
artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub
gimnazjum, prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, oraz
dyrektora szkoły podstawowej lub gimnazjum prowadzonych przez osobę prawną
inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną, jednostkom
samorządu terytorialnego informacji niezbędnych dla ustalenia wysokości dotacji
celowej, o której mowa w art. 22ae ust. 3 i 4, oraz wzór formularza zawierającego
te informacje,
2)
wzór wniosku o udzielenie dotacji celowej, o której mowa w art. 22ae ust. 4,
szkole podstawowej lub gimnazjum prowadzonych przez osobę prawną inną niż
jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną,
3)
sposób przekazywania przez jednostki samorządu terytorialnego wojewodom
wniosku o udzielenie dotacji celowej, o której mowa w art. 22ae ust. 3, oraz wzór
wniosku o udzielenie tej dotacji,
4)
tryb i terminy udzielania oraz sposób rozliczania wykorzystania dotacji celowej,
o której mowa w art. 22ae ust. 3, oraz wzór formularza rozliczenia wykorzystania
tej dotacji,
5)
sposób rozliczania wykorzystania dotacji celowej, o której mowa w art. 22ae ust. 4,
oraz wzór formularza rozliczenia wykorzystania tej dotacji
– 11 –
– biorąc pod uwagę możliwość wykorzystania środków komunikacji elektronicznej
i informatycznych nośników danych, a także mając na względzie zapewnienie jawności
i przejrzystości gospodarowania środkami budżetu państwa.
Art. 22ah. 1. Na sfinansowanie kosztu zakupu podręczników, materiałów
edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych w zakresie, o którym mowa w art. 22ae
ust. 1, szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej
lub gimnazjum prowadzone przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu
terytorialnego lub osoby fizyczne otrzymują, na wniosek, dotację celową z budżetu
państwa. Przepisy art. 22ae ust. 5–14 stosuje się odpowiednio.
2. Wniosek o udzielenie dotacji celowej, o której mowa w ust. 1, wraz
z informacjami niezbędnymi dla ustalenia wysokości dotacji, składa dyrektor szkoły do
ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w terminie
od dnia 15 marca do dnia 15 września.
3. W przypadku gdy wniosek o udzielenie dotacji celowej, o której mowa w ust. 1,
wraz z informacjami niezbędnymi dla ustalenia wysokości dotacji, został złożony przed
dniem 25 sierpnia, dyrektor szkoły aktualizuje ten wniosek i informacje, w terminie do
dnia 25 sierpnia, uwzględniając aktualne wyniki postępowania rekrutacyjnego do
szkoły.
4. Jeżeli w wyniku aktualizacji wniosku i informacji, o której mowa w ust. 3,
wnioskowana kwota dotacji celowej ulegnie zmniejszeniu, a dotacja celowa przekazana
przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
przekracza kwotę wskazaną w aktualizacji, szkoła, w terminie do dnia 31 sierpnia,
zwraca ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
część dotacji, równą różnicy między kwotą, którą szkoła otrzymała do dnia 25 sierpnia,
a kwotą wynikającą z aktualizacji.
5. Dotacja celowa, o której mowa w ust. 1, jest przekazywana w terminie od dnia
1 maja do dnia 15 października.
6. Dotacja celowa, o której mowa w ust. 1, może być wykorzystana do końca roku
budżetowego, na który została udzielona.
7. Rozliczenie wykorzystania dotacji celowej, o której mowa w ust. 1, przez
dyrektora szkoły oraz zwrot niewykorzystanej części dotacji następuje w terminie do
dnia 15 stycznia następnego roku.
– 12 –
8. W przypadku podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów
ćwiczeniowych do szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie
szkoły podstawowej lub gimnazjum, prowadzonych przez osoby prawne inne niż
jednostki samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne, minister właściwy do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, określi, w drodze rozporządzenia:
1)
sposób przekazywania przez dyrektora szkoły informacji niezbędnych dla ustalenia
wysokości dotacji celowej, o której mowa w ust. 1, wzór formularza zawierającego
te informacje oraz wzór wniosku o udzielenie dotacji,
2)
tryb udzielania oraz sposób rozliczania wykorzystania dotacji celowej, o której
mowa w ust. 1, oraz wzór formularza rozliczenia wykorzystania tej dotacji
– biorąc pod uwagę możliwość wykorzystania środków komunikacji elektronicznej
i informatycznych nośników danych, a także mając na względzie zapewnienie jawności
i przejrzystości gospodarowania środkami budżetu państwa.
Art. 22ai. 1. Rada pedagogiczna szkoły podstawowej lub gimnazjum, za zgodą
organu prowadzącego, może ustalić:
1)
w zestawie, o którym mowa w art. 22ab ust. 6 pkt 1, podręczniki lub materiały
edukacyjne, których koszt zakupu dla ucznia przekracza odpowiednio kwoty
dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 1, 3 i 5;
2)
materiały ćwiczeniowe, których koszt zakupu dla ucznia przekracza odpowiednio
kwoty dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, różnicę między kosztem zakupu dla
ucznia kompletu podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz zakupu materiałów
ćwiczeniowych, a wysokością kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5,
pokrywa organ prowadzący szkołę podstawową lub gimnazjum.
Art. 22aj. 1. W bibliotece szkolnej są gromadzone podręczniki, materiały
edukacyjne, materiały ćwiczeniowe i inne materiały biblioteczne.
2. Czynności związane z zakupem do biblioteki szkolnej podręczników,
materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów
bibliotecznych oraz czynności związane z gospodarowaniem tymi podręcznikami
i materiałami wykonuje dyrektor szkoły.
Art. 22ak. 1. Szkoła podstawowa i gimnazjum nieodpłatnie:
1)
wypożycza uczniom podręczniki lub materiały edukacyjne, mające postać
papierową, lub
– 13 –
2)
zapewnia uczniom dostęp do podręczników lub materiałów edukacyjnych,
mających postać elektroniczną, lub
3)
przekazuje uczniom materiały ćwiczeniowe bez obowiązku zwrotu lub je
udostępnia.
2. Szczegółowe warunki korzystania przez uczniów z podręczników lub
materiałów edukacyjnych określa dyrektor szkoły, uwzględniając konieczność
zapewnienia co najmniej trzyletniego okresu używania tych podręczników lub
materiałów.
3. W przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub niezwrócenia podręcznika lub
materiału edukacyjnego szkoła podstawowa i gimnazjum może żądać od rodziców
ucznia zwrotu:
1)
kosztu zakupu podręcznika lub materiału edukacyjnego lub
2)
kosztu podręcznika do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej,
przyrodniczej i społecznej w klasach I–III szkoły podstawowej, o którym mowa
w art. 22ad ust. 1, określonego przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania i zamieszczonego na stronie internetowej urzędu obsługującego tego
ministra.
4. Kwota, o której mowa w ust. 3 pkt 2, stanowi dochód budżetu państwa.
Art. 22al. Przepisy art. 22ac, art. 22ad, art. 22ai i art. 22ak stosuje się odpowiednio
do szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej
lub gimnazjum.
Art. 22am. 1. W przypadku likwidacji szkoły podstawowej lub gimnazjum, o której
mowa w art. 22ae ust. 2:
1)
podręczniki, materiały edukacyjne lub urządzenia, o których mowa w art. 22ae
ust. 11, zakupione z dotacji celowej podlegają zwrotowi jednostce samorządu
terytorialnego, która udzieliła dotacji;
2)
podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej,
przyrodniczej i społecznej w klasach I –III szkoły podstawowej, o których mowa
w art. 22ad ust. 1, podlegają zwrotowi jednostce samorządu terytorialnego
obowiązanej do prowadzenia szkół odpowiedniego typu i rodzaju.
2. W przypadku likwidacji szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne
w zakresie szkoły podstawowej lub gimnazjum, o której mowa w art. 22ah ust. 1,
podręczniki, materiały edukacyjne lub urządzenia, o których mowa w art. 22ae ust. 11,
– 14 –
zakupione z dotacji celowej oraz podręczniki do zajęć z zakresu edukacji:
polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej w klasach I–III szkoły
podstawowej, o których mowa w art. 22ad ust. 1, podlegają zwrotowi ministrowi
właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
3. Jeżeli wartość podręczników, materiałów edukacyjnych lub urządzeń, o których
mowa w art. 22ae ust. 11, podlegających zwrotowi zgodnie z ust. 1 i 2, przewyższa
wartość udzielonej dotacji celowej, organ prowadzący szkołę może zwrócić
równowartość otrzymanej dotacji odpowiednio jednostce samorządu terytorialnego lub
ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Art. 22an. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku
podręczników do kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego – minister
właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, dopuszczają do użytku
szkolnego odpowiednio w szkołach lub szkołach artystycznych podręczniki, po
uzyskaniu pozytywnych opinii rzeczoznawców wyznaczonych odpowiednio przez
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania albo ministra właściwego do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego z list rzeczoznawców prowadzonych
przez tych ministrów.
2. Dopuszczenie do użytku szkolnego podręczników do kształcenia w zawodach
podstawowych dla żeglugi morskiej i śródlądowej może nastąpić po pozytywnym
zaopiniowaniu przez odpowiednio ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej
i ministra właściwego do spraw transportu, w zakresie zgodności z postanowieniami
Międzynarodowej konwencji, o której mowa w art. 32b.
3. Podręcznik dopuszcza się do użytku szkolnego na wniosek podmiotu
posiadającego autorskie prawa majątkowe do podręcznika lub inne prawa do korzystania
z utworu będącego podręcznikiem. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego
zmienionej wersji podręcznika wpisanego do wykazu podręczników, o którym mowa
w art. 22ap, nie może być złożony przed upływem trzech lat od dnia dopuszczenia
podręcznika do użytku szkolnego.
4. Podmiot, o którym mowa w ust. 3, wnosi opłatę w wysokości od 800 zł do
6000 zł.
5. Dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika dotyczy danego wydania oraz
kolejnych niezmienionych wydań.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2315
› Pobierz plik