eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2315
  • Data wpłynięcia: 2014-04-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811

2315

– 14 – 
2.  Dla  podręczników  dopuszczonych  do  użytku  szkolnego  uwzględniających  podstawę 
programową  kształcenia  ogólnego,  dla  szkół  ponadgimnazjalnych,  określoną  w  załączniku 
nr 2 do: 
1) 
rozporządzenia  Ministra  Edukacji  Narodowej  i  Sportu  z  dnia  26  lutego  2002  r. 
w sprawie  podstawy  programowej  wychowania  przedszkolnego  oraz  kształcenia 
ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458, z późn. zm.)), 
2) 
rozporządzenia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 
– prowadzi się odrębne wykazy, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3–5. 
3.  Dla  podręczników  dopuszczonych  do  użytku  szkolnego  uwzględniających 
dotychczasowe podstawy programowe kształcenia w poszczególnych zawodach sporządza się 
odrębny wykaz, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.  
§ 15.  1.  Wydawca  podręcznika  dopuszczonego  do  użytku  szkolnego  zamieszcza 
w podręczniku  adnotację  o  dopuszczeniu  podręcznika  do  użytku  szkolnego.  Adnotacja 
zawiera informację o roku dopuszczenia podręcznika do użytku szkolnego, imiona i nazwiska 
rzeczoznawców, którzy wydali pozytywne opinie o podręczniku, etap edukacyjny, typ szkoły 
oraz  rodzaj  zajęć  edukacyjnych  (w  tym  zakres  kształcenia  podstawowy  lub  rozszerzony), 
nazwę zawodu lub zawodów, dla których podręcznik jest przeznaczony,  z uwzględnieniem 
nazwy lub nazw kwalifikacji, a w przypadku: 
1) 
podręczników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 – także nazwy części kwalifikacji; 
2) 
podręczników  przeznaczonych  do  nauczania  języka  obcego  nowożytnego  –  także 
poziom zaawansowania w skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. 
2. Adnotację, o której mowa w ust. 1, w przypadku kolejnego wydania podręcznika lub 
części  podręcznika,  o  których  mowa  w  §  3  ust.1,  wydawca  może  zamieścić  wyłącznie 
w niezmienionej wersji podręcznika w stosunku do wersji dopuszczonej do użytku szkolnego.  
§ 16.  1.  Wnioskodawca  przekazuje  ministrowi  właściwemu  do  spraw  oświaty 
i wychowania jeden egzemplarz podręcznika niezwłocznie po jego wydaniu. 
2. Podmiot posiadający tytuł prawny do podręcznika informuje ministra właściwego do 
spraw  oświaty  i  wychowania  o  wyczerpaniu  nakładu  podręcznika,  w  przypadku  gdy  nie 
przewiduje się wznowienia wydania. 
                                                 
4)   Zmiany rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2041, z 2005 r. Nr 19,  poz. 165, 
z 2006 r. Nr 228, poz. 1669,  z 2007 r. Nr 157, poz. 1100 oraz z  2008 r. Nr 159,  poz. 992. 
– 15 – 
§ 17. 1. Wnioskodawca ubiegający się o dopuszczenie podręcznika do użytku szkolnego 
wnosi opłatę w wysokości 4800 zł, z zastrzeżeniem ust. 2. 
2. W przypadku: 
1) 
podręcznika  przeznaczonego  do  nauczania  języka  obcego,  niezawierającego  tekstów 
w języku polskim – wysokość opłaty wynosi 3600 zł; 
2) 
podręcznika  stanowiącego  tłumaczenie  na  język  obcy  podręcznika  wpisanego  do 
wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego – wysokość opłaty wynosi 
1600 zł; 
3) 
podręcznika  w  postaci  elektronicznej,  który  uprzednio  został  dopuszczony  do  użytku 
szkolnego  w  postaci  papierowej  odpowiadającej  1:1  wersji  papierowej  –  wysokość 
opłaty wynosi 3000 zł. 
3.  Wnioskodawca  ubiegający  się  o  dopuszczenie  podręcznika  do  użytku  szkolnego 
w postaci elektronicznej po dniu 1 stycznia 2015 r., wnosi  opłatę  powiększoną  o  kwotę 
1200 zł w stosunku do opłat, o których mowa w ust. 1 i 2 pkt 1 i 2.  
4. Opłaty, o których mowa w ust. 1–3, wnosi się na rachunek bankowy wskazany przez 
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. 
5. Opłaty, o których mowa w ust. 1–3, podlegają zwrotowi: 
1) 
na wniosek, w przypadku: 
a) 
cofnięcia  przez  stronę  wniosku  w  sprawie  dopuszczenia  do  użytku  szkolnego 
podręcznika, 
b) 
złożenia przez stronę wniosku o umorzenie postępowania w sprawie dopuszczenia 
do użytku szkolnego podręcznika 
–  jeżeli  nie  została  dokonana  czynność  wskazania  rzeczoznawców  do  opiniowania 
podręcznika, o której mowa w § 9 ust 1; 
2) 
gdy  w  drodze  decyzji  administracyjnej  nastąpiła  odmowa  wszczęcia  postępowania 
w sprawie dopuszczenia podręcznika do użytku szkolnego. 
 
§ 18. Przepisy § 6 ust. 3 stosuje się do wniosków o dopuszczenie do użytku szkolnego 
podręczników, złożonych po dniu 1 stycznia 2015 r. 
 
– 16 – 
§ 19. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.  
 
MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ 
 
 
 
 
                                                 
5) 
Niniejsze  rozporządzenie  było  poprzedzone  rozporządzeniem  Ministra  Edukacji  Narodowej  z  dnia 
21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do  użytku  w  szkole  programów  wychowania  przedszkolnego 
i programów  nauczania  oraz  dopuszczania  do  użytku  szkolnego  podręczników  (Dz.  U.  poz.  752),  które 
utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia … o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych 
innych ustaw (Dz. U. poz. ...). 
04/55rch 
UZASADNIENIE 
 
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego 
podręczników stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 22aw ust. 1 ustawy z dnia 
7 września  1991  r.  o  systemie  oświaty  (Dz.  U.  z  2004  r.  Nr  256,  poz.  2572,  z  późn.  zm.), 
w brzmieniu nadanym ustawą o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych 
innych ustaw.  
Niniejszy  projekt  rozporządzenia  nie  dotyczy  dopuszczania  do  użytku w szkole programów 
nauczania. 
 
Zmiany  wprowadzone  w  niniejszym  rozporządzeniu  –  w  stosunku  do  obowiązującego 
rozporządzenia  Ministra  Edukacji  Narodowej  z  dnia  21  czerwca  2012  r.  w  sprawie 
dopuszczania  do  użytku  w  szkole  programów  wychowania  przedszkolnego i  programów 
nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. poz. 752) – polegają 
na rezygnacji z dopuszczania do użytku szkolnego:  
1)  podręczników do zajęć z zakresu edukacji muzycznej, plastycznej, zajęć komputerowych 
i zajęć technicznych dla klas 1–3 szkoły podstawowej, 
2)  podręczników do zajęć edukacyjnych z przedmiotów uzupełniających: 
a)  zajęcia techniczne i zajęcia artystyczne na III etapie edukacyjnym, 
b)  ekonomia w praktyce na IV etapie edukacyjnym. 
Zgodnie z zalecanymi warunkami i sposobem realizacji ww. zajęć edukacyjnych określonymi 
w  rozporządzeniu  Ministra  Edukacji  Narodowej  z  dnia  27  sierpnia  2012  r.  w  sprawie 
podstawy  programowej  wychowania  przedszkolnego  oraz  kształcenia  ogólnego 
w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 977), zajęcia te powinny mieć przede wszystkim 
charakter praktyczny.  
Niniejsze rozporządzenie określa: 
I.  Szczegółowe  warunki,  jakie  muszą  spełniać  podręczniki  dopuszczane  do  użytku 
szkolnego oraz szczegółowe  warunki  i  tryb  dopuszczania  do  użytku  szkolnego 
podręczników 
 
Nie  wprowadza  się  zasadniczych  zmian  w  procedurze  dopuszczania  do  użytku  szkolnego 
podręczników  przez  ministra  właściwego  do  spraw  oświaty  i  wychowania,  w  stosunku  do 
przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie 
 
17 
dopuszczania  do  użytku  w szkole programów wychowania przedszkolnego  i  programów 
nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników. 
W projektowanym rozporządzeniu wprowadza się:  
1.  Doprecyzowanie  przepisów,  które  regulują  warunki,  jakie  powinny  spełniać 
dopuszczane do użytku szkolnego podręczniki 
 
Podręcznik  do  kształcenia  ogólnego  powinien  zawierać  usystematyzowaną  prezentację 
wszystkich  treści  nauczania  z  zakresu  danych  zajęć  edukacyjnych  na  danym  etapie 
edukacyjnym, ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Natomiast podręcznik 
do edukacji  wczesnoszkolnej  powinien  zawierać  usystematyzowaną  prezentację  wszystkich 
treści nauczania wyłącznie z zakresu czterech obszarów edukacji wczesnoszkolnej tj. edukacji 
polonistycznej,  społecznej,  przyrodniczej  i  matematycznej.  Nie  wprowadza  się  zmian 
w zakresie  warunków,  jakie  powinien  spełniać  podręcznik  przeznaczony  do  kształcenia 
w zawodzie.  Podręcznik do kształcenia w zawodzie – powinien zawierać  usystematyzowaną 
prezentację treści nauczania, ustalonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach, 
w formie efektów kształcenia, w zakresie zawodu lub kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie 
lub jednej z części kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie. Oznacza to, że w dalszym ciągu 
autorzy będą mogli opracowywać podręczniki dla całego zawodu lub dla danej kwalifikacji 
wyodrębnionej w zawodzie (zawodach) lub dla części kwalifikacji (§ 3 ust. 1). 
Podręczniki, tak jak dotychczas, mogą być wydawane w częściach, jeśli jest to uzasadnione 
ze  względu  na  funkcjonalność  ich  używania.  Każda  część  podręcznika,  powinna  również 
zawierać usystematyzowaną prezentację wybranych ww. treści nauczania.  
Jednocześnie  należy  zwrócić  uwagę,  że  w  niniejszym  rozporządzeniu  odstępuje  się  od 
dotychczasowego  określenia  „koncepcja serii” i  zastępuje  się  je  określeniem  „koncepcja 
podręcznika” (§ 7 ust. 10, § 8 ust. 4 i § 9 ust. 4) w odniesieniu do podręczników, które są 
wydawane w częściach. W przypadku podręcznika wydawanego w częściach wnioskodawca 
ubiegający  się  o  dopuszczenie  do  użytku  szkolnego  poszczególnych  części  podręcznika 
obowiązany  jest  przedłożyć  wraz  z  wnioskiem  koncepcję  podręcznika,  w  szczególności 
informację  o  planowanej  liczbie  podręczników  wraz  z  rozkładem  treści  nauczania 
w pozostałych częściach podręcznika (§ 8 ust. 4). Obowiązkiem rzeczoznawcy, który opiniuje 
daną  część  podręcznika  pod  względem  merytoryczno-dydaktycznym,  jest  również  ocena 
koncepcji  podręcznika,  w  szczególności  rozkładu  i  uwzględnienia  treści  nauczania 
w pozostałych  częściach  podręcznika,  o  czym  stanowi  przepis  §  7  ust.  10  rozporządzenia. 
 
18 
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 32 . [ 33 ] . 34 . 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: