Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2315
- Data wpłynięcia: 2014-04-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811
2315
2. Dla podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego uwzględniających podstawę
programową kształcenia ogólnego, dla szkół ponadgimnazjalnych, określoną w załączniku
nr 2 do:
1)
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia
ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458, z późn. zm.)),
2)
rozporządzenia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1
– prowadzi się odrębne wykazy, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3–5.
3. Dla podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego uwzględniających
dotychczasowe podstawy programowe kształcenia w poszczególnych zawodach sporządza się
odrębny wykaz, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
§ 15. 1. Wydawca podręcznika dopuszczonego do użytku szkolnego zamieszcza
w podręczniku adnotację o dopuszczeniu podręcznika do użytku szkolnego. Adnotacja
zawiera informację o roku dopuszczenia podręcznika do użytku szkolnego, imiona i nazwiska
rzeczoznawców, którzy wydali pozytywne opinie o podręczniku, etap edukacyjny, typ szkoły
oraz rodzaj zajęć edukacyjnych (w tym zakres kształcenia podstawowy lub rozszerzony),
nazwę zawodu lub zawodów, dla których podręcznik jest przeznaczony, z uwzględnieniem
nazwy lub nazw kwalifikacji, a w przypadku:
1)
podręczników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 – także nazwy części kwalifikacji;
2)
podręczników przeznaczonych do nauczania języka obcego nowożytnego – także
poziom zaawansowania w skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
2. Adnotację, o której mowa w ust. 1, w przypadku kolejnego wydania podręcznika lub
części podręcznika, o których mowa w § 3 ust.1, wydawca może zamieścić wyłącznie
w niezmienionej wersji podręcznika w stosunku do wersji dopuszczonej do użytku szkolnego.
§ 16. 1. Wnioskodawca przekazuje ministrowi właściwemu do spraw oświaty
i wychowania jeden egzemplarz podręcznika niezwłocznie po jego wydaniu.
2. Podmiot posiadający tytuł prawny do podręcznika informuje ministra właściwego do
spraw oświaty i wychowania o wyczerpaniu nakładu podręcznika, w przypadku gdy nie
przewiduje się wznowienia wydania.
4) Zmiany rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2041, z 2005 r. Nr 19, poz. 165,
z 2006 r. Nr 228, poz. 1669, z 2007 r. Nr 157, poz. 1100 oraz z 2008 r. Nr 159, poz. 992.
– 15 –
§ 17. 1. Wnioskodawca ubiegający się o dopuszczenie podręcznika do użytku szkolnego
wnosi opłatę w wysokości 4800 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W przypadku:
1)
podręcznika przeznaczonego do nauczania języka obcego, niezawierającego tekstów
w języku polskim – wysokość opłaty wynosi 3600 zł;
2)
podręcznika stanowiącego tłumaczenie na język obcy podręcznika wpisanego do
wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego – wysokość opłaty wynosi
1600 zł;
3)
podręcznika w postaci elektronicznej, który uprzednio został dopuszczony do użytku
szkolnego w postaci papierowej odpowiadającej 1:1 wersji papierowej – wysokość
opłaty wynosi 3000 zł.
3. Wnioskodawca ubiegający się o dopuszczenie podręcznika do użytku szkolnego
w postaci elektronicznej po dniu 1 stycznia 2015 r., wnosi opłatę powiększoną o kwotę
1200 zł w stosunku do opłat, o których mowa w ust. 1 i 2 pkt 1 i 2.
4. Opłaty, o których mowa w ust. 1–3, wnosi się na rachunek bankowy wskazany przez
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
5. Opłaty, o których mowa w ust. 1–3, podlegają zwrotowi:
1)
na wniosek, w przypadku:
a)
cofnięcia przez stronę wniosku w sprawie dopuszczenia do użytku szkolnego
podręcznika,
b)
złożenia przez stronę wniosku o umorzenie postępowania w sprawie dopuszczenia
do użytku szkolnego podręcznika
– jeżeli nie została dokonana czynność wskazania rzeczoznawców do opiniowania
podręcznika, o której mowa w § 9 ust 1;
2)
gdy w drodze decyzji administracyjnej nastąpiła odmowa wszczęcia postępowania
w sprawie dopuszczenia podręcznika do użytku szkolnego.
§ 18. Przepisy § 6 ust. 3 stosuje się do wniosków o dopuszczenie do użytku szkolnego
podręczników, złożonych po dniu 1 stycznia 2015 r.
– 16 –
§ 19. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ
5)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia
21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego
i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. poz. 752), które
utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia … o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. poz. ...).
04/55rch
UZASADNIENIE
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego
podręczników stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 22aw ust. 1 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.),
w brzmieniu nadanym ustawą o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych
innych ustaw.
Niniejszy projekt rozporządzenia nie dotyczy dopuszczania do użytku w szkole programów
nauczania.
Zmiany wprowadzone w niniejszym rozporządzeniu – w stosunku do obowiązującego
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie
dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów
nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. poz. 752) – polegają
na rezygnacji z dopuszczania do użytku szkolnego:
1) podręczników do zajęć z zakresu edukacji muzycznej, plastycznej, zajęć komputerowych
i zajęć technicznych dla klas 1–3 szkoły podstawowej,
2) podręczników do zajęć edukacyjnych z przedmiotów uzupełniających:
a) zajęcia techniczne i zajęcia artystyczne na III etapie edukacyjnym,
b) ekonomia w praktyce na IV etapie edukacyjnym.
Zgodnie z zalecanymi warunkami i sposobem realizacji ww. zajęć edukacyjnych określonymi
w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie
podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 977), zajęcia te powinny mieć przede wszystkim
charakter praktyczny.
Niniejsze rozporządzenie określa:
I. Szczegółowe warunki, jakie muszą spełniać podręczniki dopuszczane do użytku
szkolnego oraz szczegółowe warunki i tryb dopuszczania do użytku szkolnego
podręczników
Nie wprowadza się zasadniczych zmian w procedurze dopuszczania do użytku szkolnego
podręczników przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, w stosunku do
przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie
17
dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów
nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.
W projektowanym rozporządzeniu wprowadza się:
1. Doprecyzowanie przepisów, które regulują warunki, jakie powinny spełniać
dopuszczane do użytku szkolnego podręczniki
Podręcznik do kształcenia ogólnego powinien zawierać usystematyzowaną prezentację
wszystkich treści nauczania z zakresu danych zajęć edukacyjnych na danym etapie
edukacyjnym, ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Natomiast podręcznik
do edukacji wczesnoszkolnej powinien zawierać usystematyzowaną prezentację wszystkich
treści nauczania wyłącznie z zakresu czterech obszarów edukacji wczesnoszkolnej tj. edukacji
polonistycznej, społecznej, przyrodniczej i matematycznej. Nie wprowadza się zmian
w zakresie warunków, jakie powinien spełniać podręcznik przeznaczony do kształcenia
w zawodzie. Podręcznik do kształcenia w zawodzie – powinien zawierać usystematyzowaną
prezentację treści nauczania, ustalonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach,
w formie efektów kształcenia, w zakresie zawodu lub kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie
lub jednej z części kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie. Oznacza to, że w dalszym ciągu
autorzy będą mogli opracowywać podręczniki dla całego zawodu lub dla danej kwalifikacji
wyodrębnionej w zawodzie (zawodach) lub dla części kwalifikacji (§ 3 ust. 1).
Podręczniki, tak jak dotychczas, mogą być wydawane w częściach, jeśli jest to uzasadnione
ze względu na funkcjonalność ich używania. Każda część podręcznika, powinna również
zawierać usystematyzowaną prezentację wybranych ww. treści nauczania.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że w niniejszym rozporządzeniu odstępuje się od
dotychczasowego określenia „koncepcja serii” i zastępuje się je określeniem „koncepcja
podręcznika” (§ 7 ust. 10, § 8 ust. 4 i § 9 ust. 4) w odniesieniu do podręczników, które są
wydawane w częściach. W przypadku podręcznika wydawanego w częściach wnioskodawca
ubiegający się o dopuszczenie do użytku szkolnego poszczególnych części podręcznika
obowiązany jest przedłożyć wraz z wnioskiem koncepcję podręcznika, w szczególności
informację o planowanej liczbie podręczników wraz z rozkładem treści nauczania
w pozostałych częściach podręcznika (§ 8 ust. 4). Obowiązkiem rzeczoznawcy, który opiniuje
daną część podręcznika pod względem merytoryczno-dydaktycznym, jest również ocena
koncepcji podręcznika, w szczególności rozkładu i uwzględnienia treści nauczania
w pozostałych częściach podręcznika, o czym stanowi przepis § 7 ust. 10 rozporządzenia.
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2315
› Pobierz plik