eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2315
  • Data wpłynięcia: 2014-04-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811

2315

– 9 – 
w § 12  ust.  1,  zawierającej  szczegółową  ocenę  poprawności  pod  względem  językowym 
przekładu i jego zgodności z wydaniem w języku polskim. 
10.  W  przypadku  podręcznika  przeznaczonego  do  kształcenia  ogólnego,  podręcznika 
przeznaczonego  do  kształcenia  w  zawodzie  oraz  podręcznika  przeznaczonego  do  zajęć 
z zakresu  edukacji:  polonistycznej,  matematycznej,  przyrodniczej  i  społecznej  oraz 
podręcznika  do  zajęć  z  danego  języka  obcego  nowożytnego,  w  klasach  I–III szkoły 
podstawowej, wydawanego w częściach, o których mowa w § 3 ust. 1, opinia merytoryczno- 
-dydaktyczna  zawiera  ponadto  ocenę  koncepcji  podręcznika  wydawanego  w  częściach, 
o której mowa w § 8  ust.  4,  w  szczególności  rozkładu  i  uwzględnienia  treści  nauczania 
w pozostałych częściach podręcznika. 
11.  W  przypadku  podręcznika  w  postaci  elektronicznej,  warunkiem  dopuszczenia  do 
użytku szkolnego jest uzyskanie:  
1) 
pozytywnych opinii merytoryczno-dydaktycznych, o których mowa w ust. 1–10 
zawierających ponadto ocenę spełniania przez podręcznik warunków określonych w § 6 
ust. 1 i 2;  
2) 
pozytywnej opinii językowej, o której mowa w ust. 1–9;  
3) 
pozytywnej  opinii  rzeczoznawcy  posiadającego  kwalifikacje  z  zakresu  pedagogiki 
specjalnej,  zawierającej  szczegółową  ocenę  spełniania  przez  podręcznik  warunków 
określonych w § 6 ust. 3. 
§ 8.  1.  Podręcznik  przeznaczony  do  zajęć  z  zakresu  edukacji:  polonistycznej, 
matematycznej, przyrodniczej i społecznej oraz podręcznik do zajęć z danego języka obcego 
nowożytnego, w klasach I–III szkoły podstawowej, podręcznik przeznaczony do kształcenia 
ogólnego, podręcznik przeznaczony do kształcenia w zawodzie, a w przypadku podręcznika 
wydawanego  w  częściach,  o  których  mowa  w  §  3  ust.  1  –  każdą  część  podręcznika,  oraz 
podręcznik  pomocniczy,  zwane  dalej  „podręcznikami”,  dopuszcza  do  użytku  szkolnego 
minister  właściwy  do  spraw  oświaty  i  wychowania  na  wniosek  osoby  fizycznej,  osoby 
prawnej  lub  jednostki  organizacyjnej  nieposiadającej  osobowości  prawnej,  zwanych  dalej 
„wnioskodawcą”. 
2. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika określa: 
1) 
etap edukacyjny, rodzaj zajęć edukacyjnych (w tym zakres kształcenia podstawowy lub 
rozszerzony),  typ  szkoły,  nazwę  zawodu  lub  zawodów,  dla  których  podręcznik  jest 
przeznaczony,  z  uwzględnieniem  nazwy  lub nazw kwalifikacji, a w przypadku 
podręczników, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. b – także nazwy części kwalifikacji; 
– 10 – 
2) 
autora (autorów) podręcznika, tytuł podręcznika, rok jego wydania; 
3) 
w przypadku podręczników przeznaczonych do nauczania języka obcego nowożytnego 
–  poziom  zaawansowania  w  sześciostopniowej  skali  poziomów  biegłości  w  zakresie 
poszczególnych  umiejętności  językowych  Europejskiego  Systemu  Opisu  Kształcenia 
Językowego, zdefiniowanego przez Radę Europy); 
4) 
w  przypadku  podręczników  w  postaci elektronicznej –  opis  środowiska  sprzętowego 
i programowego niezbędnego do użytkowania podręcznika. 
3. Do wniosku dołącza się: 
1) 
przygotowany  do  publikacji  egzemplarz  poprawnego  pod  względem  edytorskim 
opracowania podręcznika, zawierający materiał ilustracyjny wraz z projektem okładki, 
a w  przypadku  podręcznika  w  postaci  elektronicznej  –  egzemplarz poprawnego pod 
względem  edytorskim  opracowania  podręcznika  zamieszczony  na  informatycznym 
nośniku danych lub informację o miejscu publikacji podręcznika wraz z zapewnieniem 
dostępu do tego podręcznika – jeżeli podręcznik jest zamieszczony w Internecie; 
2) 
oświadczenie wnioskodawcy, że: 
a) 
posiada autorskie prawa majątkowe do podręcznika lub inne prawa do korzystania 
z utworu będącego podręcznikiem, 
b) 
nie narusza on praw osób trzecich, w szczególności praw autorskich; 
3) 
dowód wniesienia opłaty, o której mowa w § 17. 
4. W przypadku gdy wniosek dotyczy podręcznika wydawanego w częściach, o których 
mowa  w  §  3  ust.  1,  do  wniosku  dołącza  się  również  koncepcję  opracowania  podręcznika, 
zawierającą  informację  o  planowanej  liczbie  części  podręcznika  wraz  z  rozkładem  treści 
nauczania w pozostałych częściach podręcznika oraz planowany termin złożenia wniosku lub 
wniosków o dopuszczenie do użytku szkolnego pozostałych części.  
5.  Wniosek  o  dopuszczenie  do  użytku  szkolnego  zmienionej  wersji  podręcznika 
wpisanego do wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, zawiera ponadto 
szczegółową informację o zakresie wprowadzonych zmian. 
§ 9.  1.  Minister  właściwy  do  spraw  oświaty  i  wychowania  wskazuje  rzeczoznawców 
właściwych  do  sporządzenia  opinii,  o  których  mowa  w  §  7,  oraz  informuje  o  tym 
wnioskodawcę. 
                                                 
3)   Europejski  System  Opisu  Kształcenia  Językowego:  uczenie  się,  nauczanie,  ocenianie  (Common  European 
Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment). 
– 11 – 
2. W przypadku podręcznika w postaci papierowej wnioskodawca przekazuje każdemu 
ze wskazanych rzeczoznawców przygotowany do publikacji egzemplarz poprawnego pod 
względem  edytorskim  opracowania  podręcznika,  zawierający  materiał  ilustracyjny  wraz 
z projektem okładki.  
3.  W  przypadku  podręcznika  w  postaci  elektronicznej  wnioskodawca  przekazuje 
każdemu  ze  wskazanych  rzeczoznawców  przygotowany  do  publikacji  egzemplarz 
poprawnego  pod  względem  edytorskim  opracowania  podręcznika,  zamieszczony  na 
informatycznym  nośniku  danych,  a  jeżeli  podręcznik  jest  zamieszczony  w  Internecie  – 
informuje  każdego  ze  wskazanych  rzeczoznawców  o  miejscu  publikacji  podręcznika 
i sposobie dostępu.  
4. W przypadku podręcznika, wydawanego w częściach, o których mowa w § 3 ust. 1, 
wnioskodawca przekazuje ponadto każdemu z rzeczoznawców wskazanych do sporządzenia 
opinii merytoryczno-dydaktycznej,  koncepcję  opracowania  podręcznika  wydawanego 
w częściach, o której mowa w § 8 ust. 4, a w przypadku gdy część lub części składające się na 
podręcznik  zostały  już  dopuszczone  do  użytku  szkolnego  –  egzemplarze poszczególnych 
części podręczników.  
5.  Rzeczoznawca  sporządza  opinię  w  terminie  30  dni  od  dnia,  w  którym  otrzymał 
egzemplarz opracowania podręcznika, o którym mowa w ust. 2 lub 3. 
§ 10.  1.  Rzeczoznawca  stwierdza  w  opinii,  czy  podręcznik  spełnia  warunki  określone 
w § 3–6. Opinia rzeczoznawcy  kończy  się  stwierdzeniem  o  pozytywnym  albo  negatywnym 
zaopiniowaniu  podręcznika  albo  stwierdzeniem  o  pozytywnym  zaopiniowaniu  podręcznika 
pod warunkiem dokonania wskazanych przez rzeczoznawcę poprawek, z zastrzeżeniem § 11. 
2. W przypadku gdy opinia  rzeczoznawcy  kończy  się  stwierdzeniem  o  negatywnym 
zaopiniowaniu  podręcznika,  rzeczoznawca  wskazuje  warunki,  określone  w  §  3–6, których 
podręcznik  nie  spełnia,  oraz  uzasadnia  swoją  opinię.  W  przypadku  gdy  opinia  kończy  się 
stwierdzeniem o pozytywnym zaopiniowaniu  podręcznika  pod  warunkiem  dokonania 
wskazanych przez rzeczoznawcę poprawek, rzeczoznawca wskazuje wszystkie konieczne do 
wprowadzenia poprawki, z zastrzeżeniem ust. 4. 
3.  W  przypadku  gdy  opinia  rzeczoznawcy  kończy  się  stwierdzeniem  o  pozytywnym 
zaopiniowaniu  podręcznika  pod  warunkiem  dokonania  wskazanych  przez  rzeczoznawcę 
poprawek,  rzeczoznawca,  po  przedstawieniu  mu  poprawionego  egzemplarza  podręcznika, 
sporządza  opinię  końcową,  stwierdzającą  dokonanie  wskazanych  przez  niego  poprawek, 
z zastrzeżeniem ust. 4 
– 12 – 
4. W  przypadku  pozytywnych  końcowych  opinii  merytoryczno-dydaktycznych, 
o których mowa w § 7,  poprawione fragmenty podręcznika podlegają ocenie pod względem 
poprawności językowej. Rzeczoznawca sporządza końcową opinię językową, stwierdzającą 
poprawność  językową,  w  tym  zakresie,  na  podstawie  przedstawionej  mu  ostatecznej  wersji, 
poprawionego  pod  względem  merytoryczno-dydaktycznym  i  językowym,  egzemplarza 
podręcznika wraz z wykazem wprowadzonych poprawek. 
5.  Rzeczoznawca  sporządza  opinię  końcową,  o  której mowa w ust. 3 i 4,  w terminie 
14 dni od dnia, w którym otrzymał egzemplarz poprawionego opracowania podręcznika. 
6. Opinię o podręczniku, w tym opinię końcową, rzeczoznawca przekazuje ministrowi 
właściwemu do spraw oświaty i wychowania oraz wnioskodawcy. 
§ 11.  1.  Minister  właściwy  do  spraw  oświaty  i  wychowania  może  zwrócić  się  do 
rzeczoznawcy właściwego ze względu na rodzaj podręcznika, o którym mowa w § 12 ust. 1 
i 3  o  sporządzenie  dodatkowej  opinii,  w  szczególności  gdy  w  stosunku  do  podręcznika 
wydano: 
1) 
opinie dotyczące tego samego zakresu zakończone różniącymi się stwierdzeniami; 
2) 
negatywną opinię – w przypadku gdy warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego jest 
uzyskanie jednej opinii w danym zakresie. 
2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania przekazuje rzeczoznawcy opinie, 
o których mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2. 
3.  Dodatkowa  opinia  rzeczoznawcy  kończy  się  stwierdzeniem  o  pozytywnym  albo 
negatywnym  zaopiniowaniu  podręcznika.  Dodatkową  opinię  rzeczoznawca  sporządza 
w terminie 30 dni od dnia, w którym otrzymał podręcznik. 
4.  Wydawca  podręcznika  przekazuje  rzeczoznawcy  egzemplarz  ostatecznej  wersji 
podręcznika. 
§ 12.  1.  Opinie  dotyczące  podręczników  przeznaczonych  do  kształcenia  ogólnego 
i podręczników  pomocniczych  sporządzają  rzeczoznawcy  wpisani  na  prowadzoną  przez 
ministra  właściwego  do  spraw  oświaty  i  wychowania  listę  rzeczoznawców  do  spraw 
podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego, w tym podręczników pomocniczych. 
2.  Na  listę  rzeczoznawców,  o  której  mowa  w  ust.  1,  mogą  być  wpisane  osoby 
posiadające  rekomendację  stowarzyszenia  naukowego,  instytutu  badawczego,  jednostki 
naukowej  Polskiej  Akademii  Nauk,  Polskiej  Akademii  Umiejętności,  szkoły  wyższej, 
– 13 – 
nauczycielskiego  kolegium  języków  obcych  lub  komitetu  głównego  olimpiady 
przedmiotowej. 
3.  Opinie  dotyczące  podręczników  przeznaczonych  do  kształcenia  w  zawodach 
sporządzają  rzeczoznawcy  wpisani  na  prowadzoną  przez  ministra  właściwego  do  spraw 
oświaty  i  wychowania  listę  rzeczoznawców  do  spraw  podręczników  przeznaczonych  do 
kształcenia w zawodach.  
4.  Na  listę  rzeczoznawców,  o  której  mowa  w  ust.  3,  mogą  być  wpisane  osoby 
posiadające rekomendację szkoły wyższej, jednostki naukowej, stowarzyszenia zawodowego, 
samorządu  gospodarczego,  innych  organizacji  gospodarczych,  kuratora  oświaty, ministra 
właściwego w zakresie zawodu lub ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. 
§ 13.  Osoba  zainteresowana  wpisaniem  na  listę  rzeczoznawców  składa  wniosek  do 
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Do wniosku dołącza się: 
1) 
kopie dokumentów poświadczających posiadane wykształcenie; 
2) 
rekomendację, o której mowa w § 12 ust. 2 i 4; 
3) 
informację  o  posiadanym  doświadczeniu  i  osiągnięciach  w  pracy  naukowej, 
dydaktycznej lub w pracy w danym zawodzie oraz kompetencjach w dziedzinie 
technologii informacyjno-komunikacyjnych; 
4) 
oświadczenie rzeczoznawcy, że nie był ukarany karą dyscyplinarną; 
5) 
oświadczenie rzeczoznawcy, że nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne 
przestępstwo albo umyślne przestępstwo skarbowe; 
6) 
oświadczenie  o  wyrażeniu  zgody  na  przetwarzanie  danych  osobowych  w  zakresie 
dotyczącym dopuszczania do użytku szkolnego podręczników. 
§ 14. 1. Podręczniki dopuszczone do użytku szkolnego są wpisywane do wykazu: 
1) 
podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego; 
2) 
podręczników przeznaczonych do kształcenia w zawodach; 
3) 
podręczników  przeznaczonych  do  kształcenia  ogólnego  dla  mniejszości  narodowych 
i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym; 
4) 
podręczników przeznaczonych do kształcenia specjalnego; 
5) 
podręczników pomocniczych przeznaczonych do kształcenia specjalnego. 
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 31 . [ 32 ] . 33 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: