Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2315
- Data wpłynięcia: 2014-04-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811
2315
w § 12 ust. 1, zawierającej szczegółową ocenę poprawności pod względem językowym
przekładu i jego zgodności z wydaniem w języku polskim.
10. W przypadku podręcznika przeznaczonego do kształcenia ogólnego, podręcznika
przeznaczonego do kształcenia w zawodzie oraz podręcznika przeznaczonego do zajęć
z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej oraz
podręcznika do zajęć z danego języka obcego nowożytnego, w klasach I–III szkoły
podstawowej, wydawanego w częściach, o których mowa w § 3 ust. 1, opinia merytoryczno-
-dydaktyczna zawiera ponadto ocenę koncepcji podręcznika wydawanego w częściach,
o której mowa w § 8 ust. 4, w szczególności rozkładu i uwzględnienia treści nauczania
w pozostałych częściach podręcznika.
11. W przypadku podręcznika w postaci elektronicznej, warunkiem dopuszczenia do
użytku szkolnego jest uzyskanie:
1)
pozytywnych opinii merytoryczno-dydaktycznych, o których mowa w ust. 1–10
zawierających ponadto ocenę spełniania przez podręcznik warunków określonych w § 6
ust. 1 i 2;
2)
pozytywnej opinii językowej, o której mowa w ust. 1–9;
3)
pozytywnej opinii rzeczoznawcy posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki
specjalnej, zawierającej szczegółową ocenę spełniania przez podręcznik warunków
określonych w § 6 ust. 3.
§ 8. 1. Podręcznik przeznaczony do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej,
matematycznej, przyrodniczej i społecznej oraz podręcznik do zajęć z danego języka obcego
nowożytnego, w klasach I–III szkoły podstawowej, podręcznik przeznaczony do kształcenia
ogólnego, podręcznik przeznaczony do kształcenia w zawodzie, a w przypadku podręcznika
wydawanego w częściach, o których mowa w § 3 ust. 1 – każdą część podręcznika, oraz
podręcznik pomocniczy, zwane dalej „podręcznikami”, dopuszcza do użytku szkolnego
minister właściwy do spraw oświaty i wychowania na wniosek osoby fizycznej, osoby
prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, zwanych dalej
„wnioskodawcą”.
2. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika określa:
1)
etap edukacyjny, rodzaj zajęć edukacyjnych (w tym zakres kształcenia podstawowy lub
rozszerzony), typ szkoły, nazwę zawodu lub zawodów, dla których podręcznik jest
przeznaczony, z uwzględnieniem nazwy lub nazw kwalifikacji, a w przypadku
podręczników, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. b – także nazwy części kwalifikacji;
– 10 –
2)
autora (autorów) podręcznika, tytuł podręcznika, rok jego wydania;
3)
w przypadku podręczników przeznaczonych do nauczania języka obcego nowożytnego
– poziom zaawansowania w sześciostopniowej skali poziomów biegłości w zakresie
poszczególnych umiejętności językowych Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia
Językowego, zdefiniowanego przez Radę Europy);
4)
w przypadku podręczników w postaci elektronicznej – opis środowiska sprzętowego
i programowego niezbędnego do użytkowania podręcznika.
3. Do wniosku dołącza się:
1)
przygotowany do publikacji egzemplarz poprawnego pod względem edytorskim
opracowania podręcznika, zawierający materiał ilustracyjny wraz z projektem okładki,
a w przypadku podręcznika w postaci elektronicznej – egzemplarz poprawnego pod
względem edytorskim opracowania podręcznika zamieszczony na informatycznym
nośniku danych lub informację o miejscu publikacji podręcznika wraz z zapewnieniem
dostępu do tego podręcznika – jeżeli podręcznik jest zamieszczony w Internecie;
2)
oświadczenie wnioskodawcy, że:
a)
posiada autorskie prawa majątkowe do podręcznika lub inne prawa do korzystania
z utworu będącego podręcznikiem,
b)
nie narusza on praw osób trzecich, w szczególności praw autorskich;
3)
dowód wniesienia opłaty, o której mowa w § 17.
4. W przypadku gdy wniosek dotyczy podręcznika wydawanego w częściach, o których
mowa w § 3 ust. 1, do wniosku dołącza się również koncepcję opracowania podręcznika,
zawierającą informację o planowanej liczbie części podręcznika wraz z rozkładem treści
nauczania w pozostałych częściach podręcznika oraz planowany termin złożenia wniosku lub
wniosków o dopuszczenie do użytku szkolnego pozostałych części.
5. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego zmienionej wersji podręcznika
wpisanego do wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, zawiera ponadto
szczegółową informację o zakresie wprowadzonych zmian.
§ 9. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania wskazuje rzeczoznawców
właściwych do sporządzenia opinii, o których mowa w § 7, oraz informuje o tym
wnioskodawcę.
3) Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (Common European
Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment).
– 11 –
2. W przypadku podręcznika w postaci papierowej wnioskodawca przekazuje każdemu
ze wskazanych rzeczoznawców przygotowany do publikacji egzemplarz poprawnego pod
względem edytorskim opracowania podręcznika, zawierający materiał ilustracyjny wraz
z projektem okładki.
3. W przypadku podręcznika w postaci elektronicznej wnioskodawca przekazuje
każdemu ze wskazanych rzeczoznawców przygotowany do publikacji egzemplarz
poprawnego pod względem edytorskim opracowania podręcznika, zamieszczony na
informatycznym nośniku danych, a jeżeli podręcznik jest zamieszczony w Internecie –
informuje każdego ze wskazanych rzeczoznawców o miejscu publikacji podręcznika
i sposobie dostępu.
4. W przypadku podręcznika, wydawanego w częściach, o których mowa w § 3 ust. 1,
wnioskodawca przekazuje ponadto każdemu z rzeczoznawców wskazanych do sporządzenia
opinii merytoryczno-dydaktycznej, koncepcję opracowania podręcznika wydawanego
w częściach, o której mowa w § 8 ust. 4, a w przypadku gdy część lub części składające się na
podręcznik zostały już dopuszczone do użytku szkolnego – egzemplarze poszczególnych
części podręczników.
5. Rzeczoznawca sporządza opinię w terminie 30 dni od dnia, w którym otrzymał
egzemplarz opracowania podręcznika, o którym mowa w ust. 2 lub 3.
§ 10. 1. Rzeczoznawca stwierdza w opinii, czy podręcznik spełnia warunki określone
w § 3–6. Opinia rzeczoznawcy kończy się stwierdzeniem o pozytywnym albo negatywnym
zaopiniowaniu podręcznika albo stwierdzeniem o pozytywnym zaopiniowaniu podręcznika
pod warunkiem dokonania wskazanych przez rzeczoznawcę poprawek, z zastrzeżeniem § 11.
2. W przypadku gdy opinia rzeczoznawcy kończy się stwierdzeniem o negatywnym
zaopiniowaniu podręcznika, rzeczoznawca wskazuje warunki, określone w § 3–6, których
podręcznik nie spełnia, oraz uzasadnia swoją opinię. W przypadku gdy opinia kończy się
stwierdzeniem o pozytywnym zaopiniowaniu podręcznika pod warunkiem dokonania
wskazanych przez rzeczoznawcę poprawek, rzeczoznawca wskazuje wszystkie konieczne do
wprowadzenia poprawki, z zastrzeżeniem ust. 4.
3. W przypadku gdy opinia rzeczoznawcy kończy się stwierdzeniem o pozytywnym
zaopiniowaniu podręcznika pod warunkiem dokonania wskazanych przez rzeczoznawcę
poprawek, rzeczoznawca, po przedstawieniu mu poprawionego egzemplarza podręcznika,
sporządza opinię końcową, stwierdzającą dokonanie wskazanych przez niego poprawek,
z zastrzeżeniem ust. 4
– 12 –
4. W przypadku pozytywnych końcowych opinii merytoryczno-dydaktycznych,
o których mowa w § 7, poprawione fragmenty podręcznika podlegają ocenie pod względem
poprawności językowej. Rzeczoznawca sporządza końcową opinię językową, stwierdzającą
poprawność językową, w tym zakresie, na podstawie przedstawionej mu ostatecznej wersji,
poprawionego pod względem merytoryczno-dydaktycznym i językowym, egzemplarza
podręcznika wraz z wykazem wprowadzonych poprawek.
5. Rzeczoznawca sporządza opinię końcową, o której mowa w ust. 3 i 4, w terminie
14 dni od dnia, w którym otrzymał egzemplarz poprawionego opracowania podręcznika.
6. Opinię o podręczniku, w tym opinię końcową, rzeczoznawca przekazuje ministrowi
właściwemu do spraw oświaty i wychowania oraz wnioskodawcy.
§ 11. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może zwrócić się do
rzeczoznawcy właściwego ze względu na rodzaj podręcznika, o którym mowa w § 12 ust. 1
i 3 o sporządzenie dodatkowej opinii, w szczególności gdy w stosunku do podręcznika
wydano:
1)
opinie dotyczące tego samego zakresu zakończone różniącymi się stwierdzeniami;
2)
negatywną opinię – w przypadku gdy warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego jest
uzyskanie jednej opinii w danym zakresie.
2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania przekazuje rzeczoznawcy opinie,
o których mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2.
3. Dodatkowa opinia rzeczoznawcy kończy się stwierdzeniem o pozytywnym albo
negatywnym zaopiniowaniu podręcznika. Dodatkową opinię rzeczoznawca sporządza
w terminie 30 dni od dnia, w którym otrzymał podręcznik.
4. Wydawca podręcznika przekazuje rzeczoznawcy egzemplarz ostatecznej wersji
podręcznika.
§ 12. 1. Opinie dotyczące podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego
i podręczników pomocniczych sporządzają rzeczoznawcy wpisani na prowadzoną przez
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania listę rzeczoznawców do spraw
podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego, w tym podręczników pomocniczych.
2. Na listę rzeczoznawców, o której mowa w ust. 1, mogą być wpisane osoby
posiadające rekomendację stowarzyszenia naukowego, instytutu badawczego, jednostki
naukowej Polskiej Akademii Nauk, Polskiej Akademii Umiejętności, szkoły wyższej,
– 13 –
nauczycielskiego kolegium języków obcych lub komitetu głównego olimpiady
przedmiotowej.
3. Opinie dotyczące podręczników przeznaczonych do kształcenia w zawodach
sporządzają rzeczoznawcy wpisani na prowadzoną przez ministra właściwego do spraw
oświaty i wychowania listę rzeczoznawców do spraw podręczników przeznaczonych do
kształcenia w zawodach.
4. Na listę rzeczoznawców, o której mowa w ust. 3, mogą być wpisane osoby
posiadające rekomendację szkoły wyższej, jednostki naukowej, stowarzyszenia zawodowego,
samorządu gospodarczego, innych organizacji gospodarczych, kuratora oświaty, ministra
właściwego w zakresie zawodu lub ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§ 13. Osoba zainteresowana wpisaniem na listę rzeczoznawców składa wniosek do
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Do wniosku dołącza się:
1)
kopie dokumentów poświadczających posiadane wykształcenie;
2)
rekomendację, o której mowa w § 12 ust. 2 i 4;
3)
informację o posiadanym doświadczeniu i osiągnięciach w pracy naukowej,
dydaktycznej lub w pracy w danym zawodzie oraz kompetencjach w dziedzinie
technologii informacyjno-komunikacyjnych;
4)
oświadczenie rzeczoznawcy, że nie był ukarany karą dyscyplinarną;
5)
oświadczenie rzeczoznawcy, że nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne
przestępstwo albo umyślne przestępstwo skarbowe;
6)
oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych w zakresie
dotyczącym dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.
§ 14. 1. Podręczniki dopuszczone do użytku szkolnego są wpisywane do wykazu:
1)
podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego;
2)
podręczników przeznaczonych do kształcenia w zawodach;
3)
podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla mniejszości narodowych
i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;
4)
podręczników przeznaczonych do kształcenia specjalnego;
5)
podręczników pomocniczych przeznaczonych do kształcenia specjalnego.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2315
› Pobierz plik