Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2315
- Data wpłynięcia: 2014-04-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811
2315
6)
zawiera treści zgodne z przepisami prawa, w tym ratyfikowanymi umowami
międzynarodowymi;
7)
ma przejrzystą szatę graficzną;
8)
nie zawiera informacji o sprawdzianie, egzaminie gimnazjalnym, lub maturalnym.
6. Podręcznik do nauczania historii i geografii uwzględnia ponadto zalecenia
dwustronnych komisji podręcznikowych oraz innych komisji i zespołów do spraw
podręczników, działających na podstawie międzypaństwowych umów dotyczących
współpracy w zakresie edukacji lub porozumień komitetów narodowych UNESCO.
7. Podręcznik do nauczania języka obcego nowożytnego jest ponadto przeznaczony do
realizacji określonego w podstawie programowej kształcenia ogólnego poziomu
zaawansowania znajomości języka obcego.
§ 4. Podręcznik przeznaczony do kształcenia w zawodzie spełnia warunki określone
w § 3 ust. 5 pkt 1, 3, 6 i 7 a ponadto:
1)
zawiera zakres materiału rzeczowego i materiału ilustracyjnego odpowiedni do:
a)
w przypadku podręcznika przeznaczonego do kształcenia w zawodzie w zakresie
zawodu lub kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie – minimalnej liczby godzin
kształcenia zawodowego wskazanej w podstawie programowej kształcenia
w zawodach, określonej w rozporządzeniu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3,
b)
w przypadku podręcznika przeznaczonego do kształcenia w zawodzie w zakresie
jednej z części kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie – minimalnej liczby godzin
stanowiącej iloraz liczby godzin kształcenia zawodowego przewidzianej dla danej
kwalifikacji w podstawie programowej kształcenia w zawodach, określonej
w rozporządzeniu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, i liczby części efektów
kształcenia wyodrębnionych w ramach tej kwalifikacji;
2)
umożliwia uczniom osiągnięcie efektów kształcenia, opisanych w podstawie
programowej kształcenia w zawodach określonej w rozporządzeniu, o którym mowa
w § 3 ust. 1 pkt 3;
3)
nie zawiera informacji o egzaminie zawodowym.
§ 5. Podręcznik wspomagający edukację przeznaczony do kształcenia specjalnego,
zwany dalej „podręcznikiem pomocniczym”, spełnia warunki określone w § 3 ust. 5 pkt 1–3,
6 i 7, a ponadto jest przydatny do ćwiczenia określonych umiejętności.
– 5 –
§ 6. 1. Podręczniki, o których mowa w § 3 i 4, w postaci elektronicznej, mogą być
zamieszczone na informatycznym nośniku danych lub w Internecie.
2. Podręcznik w postaci elektronicznej zawiera:
1)
opis sposobu uruchomienia albo opis sposobu instalacji i uruchomienia;
2)
system pomocy zawierający opis użytkowania podręcznika;
3)
mechanizmy nawigacji i wyszukiwania, w tym w szczególności spis treści i skorowidz
w postaci hiperłączy;
4)
opcję drukowania treści podręcznika, z wyłączeniem dynamicznych elementów
multimedialnych, których wydrukowanie nie jest możliwe.
3. Podręcznik w postaci elektronicznej jest opracowany w sposób pozwalający na
zastosowanie rozwiązań umożliwiających odczyt przez osoby z różnymi rodzajami
niepełnosprawności, w szczególności zawiera:
1)
jednoznaczne i unikalne tytuły oraz śródtytuły;
2)
oznaczenia języka treści;
3)
poprawne semantycznie struktury;
4)
wyraźnie oddzielone akapity tekstu;
5)
wyraźne odstępy pomiędzy elementami aktywnymi;
6)
możliwość zmiany wielkości czcionki bez zmiany układu treści;
7)
teksty alternatywne dla elementów nietekstowych;
8)
napisy dla niesłyszących;
9)
etykiety dla elementów interaktywnych;
10) możliwość używania więcej niż jednej własności zmysłowej podczas przekazywania
informacji;
11) możliwość obsługi nawigacji oraz elementów interaktywnych za pomocą klawiatury;
12) brak elementów migoczących częściej niż trzy razy na sekundę.
§ 7. 1. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika przeznaczonego do
kształcenia ogólnego – do jednego przedmiotu, z zastrzeżeniem ust. 2–5, podręcznika
przeznaczonego do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej
i społecznej oraz podręcznika do zajęć z danego języka obcego nowożytnego, w klasach I–III
szkoły podstawowej, z zastrzeżeniem ust. 6, podręcznika przeznaczonego do kształcenia
w zawodzie, oraz podręcznika pomocniczego jest uzyskanie trzech pozytywnych opinii,
sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa w § 12 ust. 1 i 3, w tym:
– 6 –
1) dwóch opinii merytoryczno-dydaktycznych, zawierających szczegółową ocenę
poprawności pod względem merytorycznym i szczegółową ocenę przydatności
dydaktycznej, w tym ocenę materiału ilustracyjnego, z tym że w przypadku podręcznika
przeznaczonego do kształcenia specjalnego jedną opinię sporządza rzeczoznawca do
spraw podręczników przeznaczonych do kształcenia specjalnego,
2)
jednej opinii językowej, zawierającej szczegółową ocenę poprawności pod względem
językowym, w tym ocenę tekstów zamieszczonych w materiale ilustracyjnym, oraz
ocenę komunikatywności tekstu podręcznika
– z uwzględnieniem warunków określonych w § 3.
2. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika do przedmiotu przyroda
na II etapie edukacyjnym jest uzyskanie pięciu pozytywnych opinii, sporządzonych przez
rzeczoznawców, o których mowa w § 12 ust. 1, w tym:
1)
czterech opinii merytoryczno-dydaktycznych, po jednej z zakresu biologii, geografii,
fizyki i chemii, zawierających szczegółową ocenę poprawności pod względem
merytorycznym i szczegółową ocenę przydatności dydaktycznej, w tym ocenę materiału
ilustracyjnego, z tym że w przypadku podręcznika przeznaczonego do kształcenia
specjalnego co najmniej jedną opinię sporządza rzeczoznawca do spraw podręczników
przeznaczonych do kształcenia specjalnego,
2)
jednej opinii językowej, zawierającej szczegółową ocenę poprawności pod względem
językowym, w tym ocenę tekstów zamieszczonych w materiale ilustracyjnym, oraz
ocenę komunikatywności tekstu podręcznika
– z uwzględnieniem warunków określonych w § 3.
3. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika do przedmiotu
uzupełniającego przyroda na IV etapie edukacyjnym jest uzyskanie pozytywnych opinii,
sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa w § 12 ust. 1, w tym:
1)
po dwie opinie merytoryczno-dydaktyczne z zakresu każdego przedmiotu wchodzącego
w skład przedmiotu uzupełniającego przyroda – w przypadku gdy podręcznik zawiera
treści z zakresu wątków przedmiotowych, określonych w podstawie programowej
kształcenia ogólnego, lub po jednej opinii merytoryczno-dydaktycznej z zakresu
każdego przedmiotu wchodzącego w skład przedmiotu uzupełniającego przyroda
– w przypadku gdy podręcznik zawiera treści z zakresu wątków tematycznych,
określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, zawierających
– 7 –
szczegółową ocenę poprawności pod względem merytorycznym i szczegółową ocenę
przydatności dydaktycznej, w tym ocenę materiału ilustracyjnego;
2)
jednej opinii językowej, zawierającej szczegółową ocenę poprawności pod względem
językowym, w tym ocenę tekstów zamieszczonych w materiale ilustracyjnym, oraz
ocenę komunikatywności tekstu podręcznika
– z uwzględnieniem warunków określonych w § 3.
4. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika do przedmiotu historia
i społeczeństwo na II etapie edukacyjnym jest uzyskanie trzech pozytywnych opinii,
sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa w § 12 ust. 1, w tym:
1)
dwóch opinii merytoryczno-dydaktycznych, po jednej z zakresu historii oraz wiedzy
o społeczeństwie, zawierających szczegółową ocenę poprawności pod względem
merytorycznym i szczegółową ocenę przydatności dydaktycznej, w tym ocenę materiału
ilustracyjnego, z tym że w przypadku podręcznika przeznaczonego do kształcenia
specjalnego co najmniej jedną opinię sporządza rzeczoznawca do spraw podręczników
przeznaczonych do kształcenia specjalnego,
2)
jednej opinii językowej, zawierającej szczegółową ocenę poprawności pod względem
językowym, w tym ocenę tekstów zamieszczonych w materiale ilustracyjnym, oraz
ocenę komunikatywności tekstu podręcznika
– z uwzględnieniem warunków określonych w § 3.
5. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika do przedmiotu
uzupełniającego historia i społeczeństwo na IV etapie edukacyjnym jest uzyskanie
pozytywnych opinii, sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa w § 12 ust. 1,
w tym:
1)
czterech opinii merytoryczno-dydaktycznych: dwóch z zakresu historii, jednej z zakresu
wiedzy o społeczeństwie i jednej z zakresu wiedzy o kulturze, zawierających
szczegółową ocenę poprawności pod względem merytorycznym i szczegółową ocenę
przydatności dydaktycznej, w tym ocenę materiału ilustracyjnego,
2)
jednej opinii językowej, zawierającej szczegółową ocenę poprawności pod względem
językowym, w tym ocenę tekstów zamieszczonych w materiale ilustracyjnym, oraz
ocenę komunikatywności tekstu podręcznika
– z uwzględnieniem warunków określonych w § 3.
– 8 –
6. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika przeznaczonego do nauki
języka obcego nowożytnego w edukacji wczesnoszkolnej jest uzyskanie trzech pozytywnych
opinii, sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa w § 12 ust. 1, w tym:
1) dwóch opinii merytoryczno-dydaktycznych, zawierających szczegółową ocenę
poprawności pod względem merytorycznym i szczegółową ocenę przydatności
dydaktycznej, w tym ocenę materiału ilustracyjnego. Opinie sporządzają rzeczoznawcy
z zakresu danego języka obcego nowożytnego, z tym że w przypadku podręcznika
przeznaczonego do kształcenia specjalnego co najmniej jedną opinię sporządza
rzeczoznawca do spraw podręczników przeznaczonych do kształcenia specjalnego,
2)
jednej opinii językowej, zawierającej szczegółową ocenę poprawności pod względem
językowym, w tym ocenę tekstów zamieszczonych w materiale ilustracyjnym, oraz
ocenę komunikatywności tekstu podręcznika
– z uwzględnieniem warunków określonych w § 3.
7. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika przeznaczonego do bloku
przedmiotowego jest uzyskanie pozytywnych opinii, sporządzonych przez rzeczoznawców,
o których mowa w § 12 ust. 1, w tym:
1)
po jednej opinii merytoryczno-dydaktycznej z zakresu każdego przedmiotu
wchodzącego w skład bloku przedmiotowego, zawierającej szczegółową ocenę
poprawności pod względem merytorycznym i szczegółową ocenę przydatności
dydaktycznej, w tym ocenę materiału ilustracyjnego, z tym że w przypadku podręcznika
przeznaczonego do kształcenia specjalnego co najmniej jedną opinię sporządza
rzeczoznawca do spraw podręczników przeznaczonych do kształcenia specjalnego,
2)
jednej opinii językowej, zawierającej szczegółową ocenę poprawności pod względem
językowym, w tym ocenę tekstów zamieszczonych w materiale ilustracyjnym, oraz
ocenę komunikatywności tekstu podręcznika
– z uwzględnieniem warunków określonych w § 3.
8. Warunek uzyskania opinii językowej nie dotyczy podręczników przeznaczonych do
nauczania języków obcych oraz do nauczania języka mniejszości, które nie zawierają tekstów
w języku polskim.
9. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego tłumaczenia na język obcy
podręcznika wpisanego do wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego jest
uzyskanie jednej pozytywnej opinii, sporządzonej przez rzeczoznawcę, o którym mowa
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2315
› Pobierz plik