eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2315
  • Data wpłynięcia: 2014-04-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811

2315

– 4 – 
6) 
zawiera  treści  zgodne  z  przepisami  prawa,  w  tym  ratyfikowanymi  umowami 
międzynarodowymi; 
7) 
ma przejrzystą szatę graficzną; 
8) 
nie zawiera informacji o sprawdzianie, egzaminie gimnazjalnym,  lub maturalnym.  
6.  Podręcznik  do  nauczania  historii  i  geografii  uwzględnia  ponadto  zalecenia 
dwustronnych  komisji  podręcznikowych  oraz  innych  komisji  i  zespołów  do  spraw 
podręczników,  działających  na  podstawie  międzypaństwowych  umów  dotyczących 
współpracy w zakresie edukacji lub porozumień komitetów narodowych UNESCO. 
7. Podręcznik do nauczania języka obcego nowożytnego jest ponadto przeznaczony do 
realizacji  określonego  w  podstawie  programowej  kształcenia  ogólnego  poziomu 
zaawansowania znajomości języka obcego. 
§ 4.  Podręcznik  przeznaczony  do  kształcenia  w  zawodzie  spełnia  warunki  określone 
w § 3 ust. 5 pkt 1, 3, 6 i 7 a ponadto: 
1) 
zawiera zakres materiału rzeczowego i materiału ilustracyjnego odpowiedni do: 
a) 
w przypadku podręcznika przeznaczonego do kształcenia w zawodzie w zakresie 
zawodu  lub  kwalifikacji  wyodrębnionej  w  zawodzie  –  minimalnej liczby godzin 
kształcenia  zawodowego  wskazanej  w  podstawie  programowej  kształcenia 
w zawodach, określonej w rozporządzeniu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3,  
b) 
w przypadku podręcznika przeznaczonego do kształcenia w zawodzie w zakresie 
jednej z części kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie – minimalnej liczby godzin 
stanowiącej iloraz liczby godzin kształcenia zawodowego przewidzianej dla danej 
kwalifikacji  w  podstawie  programowej  kształcenia  w  zawodach,  określonej 
w rozporządzeniu,  o  którym  mowa  w  §  3  ust.  1  pkt  3,  i  liczby  części  efektów 
kształcenia wyodrębnionych w ramach tej kwalifikacji; 
2) 
umożliwia  uczniom  osiągnięcie  efektów  kształcenia,  opisanych  w  podstawie 
programowej  kształcenia  w  zawodach  określonej  w  rozporządzeniu,  o  którym  mowa 
w § 3 ust. 1 pkt 3;  
3) 
nie zawiera informacji o egzaminie zawodowym. 
§ 5.  Podręcznik  wspomagający  edukację  przeznaczony  do  kształcenia  specjalnego, 
zwany dalej „podręcznikiem pomocniczym”, spełnia warunki określone w § 3 ust. 5 pkt 1–3, 
6 i 7, a ponadto jest przydatny do ćwiczenia określonych umiejętności. 
– 5 – 
§ 6.  1.  Podręczniki,  o  których  mowa  w  §  3  i  4, w postaci elektronicznej,  mogą  być 
zamieszczone na informatycznym nośniku danych lub w Internecie. 
2. Podręcznik w postaci elektronicznej zawiera: 
1) 
opis sposobu uruchomienia albo opis sposobu instalacji i uruchomienia; 
2) 
system pomocy zawierający opis użytkowania podręcznika;  
3) 
mechanizmy nawigacji i wyszukiwania, w tym w szczególności spis treści i skorowidz 
w postaci hiperłączy; 
4) 
opcję  drukowania  treści  podręcznika,  z  wyłączeniem  dynamicznych  elementów 
multimedialnych, których wydrukowanie nie jest możliwe.  
3.  Podręcznik  w  postaci  elektronicznej  jest  opracowany  w  sposób  pozwalający  na 
zastosowanie  rozwiązań  umożliwiających  odczyt  przez  osoby  z  różnymi  rodzajami 
niepełnosprawności, w szczególności zawiera: 
1) 
jednoznaczne i unikalne tytuły oraz śródtytuły;  
2) 
oznaczenia języka treści;  
3) 
poprawne semantycznie struktury;  
4) 
wyraźnie oddzielone akapity tekstu;  
5) 
wyraźne odstępy pomiędzy elementami aktywnymi;  
6) 
możliwość zmiany wielkości czcionki bez zmiany układu treści;  
7) 
teksty alternatywne dla elementów nietekstowych;  
8) 
napisy dla niesłyszących;  
9) 
etykiety dla elementów interaktywnych;  
10)  możliwość  używania  więcej  niż  jednej  własności  zmysłowej  podczas  przekazywania 
informacji;  
11)  możliwość obsługi nawigacji oraz elementów interaktywnych za pomocą klawiatury;  
12)  brak elementów migoczących częściej niż trzy razy na sekundę. 
§ 7.  1.  Warunkiem  dopuszczenia  do  użytku  szkolnego  podręcznika  przeznaczonego  do 
kształcenia  ogólnego  –  do jednego przedmiotu,  z  zastrzeżeniem  ust.  2–5,  podręcznika 
przeznaczonego  do  zajęć  z  zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej 
i społecznej oraz podręcznika do zajęć z danego języka obcego nowożytnego, w klasach I–III 
szkoły  podstawowej,  z  zastrzeżeniem  ust.  6,  podręcznika  przeznaczonego  do  kształcenia 
w zawodzie,  oraz  podręcznika  pomocniczego  jest  uzyskanie  trzech  pozytywnych  opinii, 
sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa w § 12 ust. 1 i 3, w tym: 
– 6 – 
1) dwóch opinii merytoryczno-dydaktycznych,  zawierających  szczegółową  ocenę 
poprawności  pod  względem  merytorycznym  i  szczegółową  ocenę  przydatności 
dydaktycznej, w tym ocenę materiału ilustracyjnego, z tym że w przypadku podręcznika 
przeznaczonego  do  kształcenia  specjalnego  jedną  opinię  sporządza  rzeczoznawca  do 
spraw podręczników przeznaczonych do kształcenia specjalnego,  
2) 
jednej  opinii  językowej,  zawierającej  szczegółową  ocenę  poprawności  pod  względem 
językowym,  w  tym  ocenę  tekstów  zamieszczonych  w  materiale  ilustracyjnym,  oraz 
ocenę komunikatywności tekstu podręcznika  
– z uwzględnieniem warunków określonych w § 3. 
2. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika do przedmiotu przyroda 
na  II  etapie  edukacyjnym  jest  uzyskanie  pięciu  pozytywnych  opinii,  sporządzonych  przez 
rzeczoznawców, o których mowa w § 12 ust. 1, w tym: 
1) 
czterech opinii merytoryczno-dydaktycznych, po jednej z zakresu biologii, geografii, 
fizyki  i  chemii,  zawierających  szczegółową  ocenę  poprawności  pod  względem 
merytorycznym i szczegółową ocenę przydatności dydaktycznej, w tym ocenę materiału 
ilustracyjnego,  z  tym  że  w  przypadku  podręcznika  przeznaczonego  do  kształcenia 
specjalnego co najmniej jedną opinię sporządza rzeczoznawca do spraw podręczników 
przeznaczonych do kształcenia specjalnego, 
2) 
jednej  opinii  językowej,  zawierającej  szczegółową  ocenę  poprawności  pod  względem 
językowym,  w  tym  ocenę  tekstów  zamieszczonych  w  materiale  ilustracyjnym,  oraz 
ocenę komunikatywności tekstu podręcznika 
 – z uwzględnieniem warunków określonych w § 3. 
3.  Warunkiem  dopuszczenia  do  użytku  szkolnego  podręcznika  do przedmiotu 
uzupełniającego  przyroda  na  IV  etapie  edukacyjnym  jest  uzyskanie  pozytywnych  opinii, 
sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa w § 12 ust. 1, w tym: 
1) 
po dwie opinie merytoryczno-dydaktyczne z zakresu każdego przedmiotu wchodzącego 
w skład przedmiotu uzupełniającego przyroda – w przypadku gdy podręcznik zawiera 
treści  z  zakresu  wątków  przedmiotowych,  określonych  w  podstawie  programowej 
kształcenia  ogólnego,  lub  po  jednej  opinii  merytoryczno-dydaktycznej z zakresu 
każdego  przedmiotu  wchodzącego  w  skład  przedmiotu  uzupełniającego  przyroda  
–  w przypadku  gdy  podręcznik  zawiera  treści  z  zakresu  wątków  tematycznych, 
określonych  w  podstawie  programowej  kształcenia  ogólnego,  zawierających 
– 7 – 
szczegółową  ocenę  poprawności  pod  względem  merytorycznym  i  szczegółową  ocenę 
przydatności dydaktycznej, w tym ocenę materiału ilustracyjnego; 
2) 
jednej  opinii  językowej,  zawierającej  szczegółową  ocenę  poprawności  pod  względem 
językowym,  w  tym  ocenę  tekstów  zamieszczonych  w  materiale ilustracyjnym, oraz 
ocenę komunikatywności tekstu podręcznika  
– z uwzględnieniem warunków określonych w § 3. 
4.  Warunkiem  dopuszczenia  do  użytku  szkolnego  podręcznika  do  przedmiotu  historia 
i społeczeństwo  na  II  etapie  edukacyjnym  jest  uzyskanie  trzech  pozytywnych  opinii, 
sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa w § 12 ust. 1, w tym: 
1) 
dwóch opinii merytoryczno-dydaktycznych, po jednej z zakresu historii oraz wiedzy 
o społeczeństwie,  zawierających  szczegółową  ocenę  poprawności  pod  względem 
merytorycznym i szczegółową ocenę przydatności dydaktycznej, w tym ocenę materiału 
ilustracyjnego,  z  tym  że  w  przypadku  podręcznika  przeznaczonego  do  kształcenia 
specjalnego co najmniej jedną opinię sporządza rzeczoznawca do spraw podręczników 
przeznaczonych do kształcenia specjalnego,  
2) 
jednej  opinii  językowej,  zawierającej  szczegółową  ocenę  poprawności  pod  względem 
językowym,  w  tym  ocenę  tekstów  zamieszczonych  w  materiale  ilustracyjnym,  oraz 
ocenę komunikatywności tekstu podręcznika 
 – z uwzględnieniem warunków określonych w § 3. 
5.  Warunkiem  dopuszczenia  do  użytku  szkolnego  podręcznika  do  przedmiotu 
uzupełniającego  historia  i  społeczeństwo  na  IV  etapie  edukacyjnym  jest  uzyskanie 
pozytywnych opinii, sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa w § 12 ust. 1, 
w tym: 
1) 
czterech opinii merytoryczno-dydaktycznych: dwóch z zakresu historii, jednej z zakresu 
wiedzy  o  społeczeństwie  i  jednej  z  zakresu  wiedzy  o  kulturze,  zawierających 
szczegółową  ocenę  poprawności  pod  względem  merytorycznym  i  szczegółową  ocenę 
przydatności dydaktycznej, w tym ocenę materiału ilustracyjnego,  
2) 
jednej  opinii  językowej,  zawierającej  szczegółową  ocenę  poprawności  pod  względem 
językowym,  w  tym  ocenę  tekstów  zamieszczonych  w  materiale  ilustracyjnym,  oraz 
ocenę komunikatywności tekstu podręcznika 
 – z uwzględnieniem warunków określonych w § 3. 
– 8 – 
6. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika przeznaczonego do nauki 
języka obcego nowożytnego w edukacji wczesnoszkolnej jest uzyskanie trzech pozytywnych 
opinii, sporządzonych przez rzeczoznawców, o których mowa w § 12 ust. 1, w tym: 
1) dwóch opinii merytoryczno-dydaktycznych,  zawierających  szczegółową  ocenę 
poprawności  pod  względem  merytorycznym  i  szczegółową  ocenę  przydatności 
dydaktycznej, w tym ocenę materiału ilustracyjnego. Opinie sporządzają rzeczoznawcy 
z  zakresu  danego  języka  obcego  nowożytnego,  z  tym  że  w  przypadku  podręcznika 
przeznaczonego  do  kształcenia  specjalnego  co  najmniej  jedną  opinię  sporządza 
rzeczoznawca do spraw podręczników przeznaczonych do kształcenia specjalnego,  
2) 
jednej  opinii  językowej,  zawierającej  szczegółową  ocenę  poprawności  pod  względem 
językowym,  w  tym  ocenę  tekstów  zamieszczonych  w  materiale  ilustracyjnym,  oraz 
ocenę komunikatywności tekstu podręcznika 
 – z uwzględnieniem warunków określonych w § 3. 
7. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika przeznaczonego do bloku 
przedmiotowego  jest  uzyskanie  pozytywnych  opinii,  sporządzonych  przez  rzeczoznawców, 
o których mowa w § 12 ust. 1, w tym: 
1) 
po jednej opinii merytoryczno-dydaktycznej  z  zakresu  każdego  przedmiotu 
wchodzącego  w  skład  bloku  przedmiotowego,  zawierającej  szczegółową  ocenę 
poprawności  pod  względem  merytorycznym  i  szczegółową  ocenę  przydatności 
dydaktycznej, w tym ocenę materiału ilustracyjnego, z tym że w przypadku podręcznika 
przeznaczonego do  kształcenia  specjalnego  co  najmniej  jedną  opinię  sporządza 
rzeczoznawca do spraw podręczników przeznaczonych do kształcenia specjalnego,  
2) 
jednej  opinii  językowej,  zawierającej  szczegółową  ocenę  poprawności  pod  względem 
językowym,  w  tym  ocenę  tekstów  zamieszczonych w materiale ilustracyjnym, oraz 
ocenę komunikatywności tekstu podręcznika 
 – z uwzględnieniem warunków określonych w § 3. 
8.  Warunek  uzyskania  opinii  językowej  nie  dotyczy  podręczników  przeznaczonych  do 
nauczania języków obcych oraz do nauczania języka mniejszości, które nie zawierają tekstów 
w języku polskim. 
9.  Warunkiem  dopuszczenia  do  użytku  szkolnego  tłumaczenia  na  język  obcy 
podręcznika wpisanego  do wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego jest 
uzyskanie jednej pozytywnej opinii,  sporządzonej  przez  rzeczoznawcę,  o  którym  mowa 
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 30 . [ 31 ] . 32 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: