Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2315
- Data wpłynięcia: 2014-04-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811
2315
Do art. 14 projektu:
Przepis określa harmonogram wprowadzania zmian w zasadach wyboru podręczników,
materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych i ustalania szkolnego zestawu
tych podręczników lub materiałów edukacyjnych. W przypadku wyboru podręcznika do
zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej
w klasie I szkoły podstawowej zasady te będą obowiązywać już od roku szkolnego
2014/2015. Również wybór podręcznika lub materiału edukacyjnego do zajęć z zakresu
danego języka obcego nowożytnego w klasie I szkoły podstawowej będzie odbywał się
już w roku szkolnym 2014/2015 na nowych zasadach określonych w art. 22ab ustawy
o systemie oświaty, z wyjątkiem wymogu dotyczącego stosowania tego podręcznika lub
materiału przez co najmniej trzy lata szkolne (podręczniki do klasy I szkoły
podstawowej będą musiały spełniać wymagania dotyczące możliwości korzystania
z nich przez kolejne roczniki uczniów począwszy od roku szkolnego 2015/2016).
W przypadku pozostałych etapów edukacyjnych, biorąc pod uwagę konieczność
dostosowania podręczników do wymogów dotyczących możliwości wieloletniego
korzystania z nich, jak również dokończenia cyklu edukacyjnego, nowe zasady
ustalania szkolnego zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych będą
dotyczyły w roku szkolnym 2015/2016 klasy IV szkoły podstawowej, klasy I
gimnazjum i klas I szkół ponadgimnazjalnych, w kolejnych latach będą obejmować
sukcesywnie pozostałe klasy tych szkół.
Do art. 15 projektu:
Przepis art. 15 projektu ustawy nakłada na wydawców podręczników dopuszczonych do
użytku szkolnego przed dniem wejścia w życie ustawy obowiązek dostosowania tych
podręczników do warunków określonych w projektowanym art. 22ao ust. 3 pkt 4
ustawy o systemie oświaty, dotyczących oddzielenia od podręcznika ćwiczeń
i usunięcia z podręcznika odwołań do dodatkowych materiałów dydaktycznych
przeznaczonych dla ucznia. Proces będzie przebiegał sukcesywnie, począwszy od
2015 r.
Wpisanie podręcznika dopuszczonego do użytku szkolnego na podstawie
dotychczasowych przepisów do nowego wykazu podręczników dopuszczonych do
użytku szkolnego będzie uwarunkowane złożeniem przez wydawcę oświadczenia
o spełnianiu przez podręcznik warunków określonych w art. 22ao ust. 3 pkt 4 ustawy
36
o systemie oświaty wraz z egzemplarzem podręcznika bądź też – w przypadku
konieczności wprowadzenia większych zmian w podręczniku niż tylko usunięcie
z niego odwołań i poleceń wymagających korzystania z dodatkowych materiałów –
złożeniem wniosku o ponowne dopuszczenie podręcznika do użytku szkolnego.
W takim przypadku warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika będzie
uzyskanie pozytywnej opinii merytoryczno-dydaktycznej rzeczoznawcy wpisanego na
listę rzeczoznawców.
Wykaz podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, spełniających warunki,
o których mowa w art. 22ao ust. 3 pkt 4 ustawy o systemie oświaty, będzie
udostępniony na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do
spraw oświaty i wychowania i będzie na bieżąco aktualizowany w miarę uzyskiwania
dopuszczeń przez kolejne podręczniki.
Ustawa określa również terminy wygaśnięcia decyzji o dopuszczeniu podręczników
dopuszczonych do użytku szkolnego na podstawie dotychczasowych przepisów.
Do art. 16 projektu:
Przepis art. 16 określa działania, które mogą być podjęte w stosunku do postępowań
w sprawach o dopuszczenie do użytku szkolnego podręczników, będących w toku
w dniu wejścia w życie ustawy. Co do zasady, w stosunku do tych postępowań będą
stosowane dotychczasowe przepisy, chyba że wnioskodawca złoży wniosek
o zawieszenie postępowania, jeżeli zamierza dostosować podręcznik do warunków
określonych w art. 22ao ust. 3 pkt 4, bądź też złoży oświadczenie, że podręcznik spełnia
już te warunki.
Do art. 17 i art. 18 projektu:
W przepisach art. 17 i art. 18 określa się rodzaje podręczników dopuszczonych do
użytku szkolnego (podręczniki do kształcenia w zawodzie, w tym uwzględniające
dotychczasowe podstawy programowe kształcenia w poszczególnych zawodach,
podręczniki do kształcenia specjalnego, do kształcenia uczniów w zakresie niezbędnym
do podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej, do zajęć
artystycznych w szkołach artystycznych), w przypadku których nie będzie miał
zastosowania wymóg dotyczący dostosowania do warunków określonych w niniejszej
ustawie i które zachowują dopuszczenie do użytku szkolnego.
37
W kształceniu uczniów niepełnosprawnych będą mogły być również używane
podręczniki do kształcenia ogólnego dofinansowane z budżetu państwa przed dniem
wejścia w życie projektowanej ustawy oraz adaptacje podręczników wykonane dla
potrzeb uczniów niewidomych i słabowidzących.
Do art. 19 projektu:
Określając wysokość limitów na kolejne dziesięć lat obowiązywania ustawy, zgodnie
z ustawą o finansach publicznych, uwzględniono, ze względu na wdrażaną reformę
obniżenia wieku obowiązku szkolnego, możliwość spełnienia się innych scenariuszy niż
bazowy, tj. 50% dzieci sześcioletnich, które rozpoczną naukę w klasie I szkoły
podstawowej w 2014 r.
Przy szacowaniu limitu wydatków założono, że:
– możliwy jest scenariusz, w którym w 2014 r. naukę w klasie I szkoły podstawowej
rozpocznie 60% dzieci sześcioletnich; oznacza to konieczność poniesienia wyższych
wydatków w roku 2014, ale niższych w 2015 r.,
– możliwy jest scenariusz, w którym naukę w klasie I szkoły podstawowej rozpocznie
35% dzieci sześcioletnich. Scenariusz ten zakłada odroczenie obowiązku szkolnego
przez znaczną liczbę dzieci w związku z uchwaloną przez Sejm zmianą ustawy
o systemie oświaty przewidującą łatwiejszą ścieżkę związaną z odroczeniem
obowiązku szkolnego. W tym scenariuszu założono również istotny poziom
odroczeń obowiązku szkolnego w 2015 r. (10% dzieci sześcioletnich); konsekwencją
przyjętego scenariusza są mniejsze wydatki w roku 2014, jednak ze względu na
przyjęty harmonogram udzielania dotacji celowej nie powoduje on potrzeby
większych wydatków w najbliższych latach niż w wariancie bazowym.
Scenariusze powyższe nie mogą się zrealizować jednocześnie, jednak ze względu na
roczny limit wydatków, należy przewidzieć skutki spełnienia się jednego z nich.
Zmiany liczby dzieci uczęszczających do odpowiednich klas w poszczególnych latach
w stosunku do scenariusza bazowego odpowiednio wpływają na wydatki w kolejnych
latach.
Uwzględniono również w limicie wydatków budżetu państwa możliwość zmiany kwot
dotacji celowej na ucznia udzielanej na wyposażenie w podręczniki, materiały
edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe, w wyniku weryfikacji kwot dotacji celowej.
38
Określając, zgodnie z ustawą o finansach publicznych, mechanizm korygujący,
w przypadku gdy planowane łączne wydatki budżetu państwa powodowałyby
zagrożenie przekroczenia w danym roku budżetowym limitu, dopuszczono
zmniejszenie się dotacji celowej na ucznia, w pierwszej kolejności począwszy od kwot,
co do których rzeczywiste wydatki na ucznia w poprzednim roku były mniejsze od
przewidzianych, ale nie więcej niż do rzeczywistej wysokości wydatków na ucznia.
Jeżeli w wyniku ww. operacji nadal istnieje zagrożenie przekroczenia limitów, kwoty
dotacji obniża się proporcjonalnie, do wysokości eliminującej zagrożenie przekroczenia
w danym roku budżetowym limitu wydatków.
39
Nazwa projektu
Data sporządzenia
Zmiana ustawy o systemie oświaty i niektórych innych ustaw
13-04-2014 r.
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło:
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Inne
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Nr w wykazie prac:
Stanu lub Podsekretarza Stanu
UA40
Joanna Berdzik, Podsekretarz Stanu
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Małgorzata Szybalska, tel. (22) 34 74 792
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Znaczny koszt zakupu podręczników wybranych przez nauczycieli wpływa negatywnie na sytuację rodzin
i utrudnia dzieciom edukację szkolną. Z raportu „Warunki życia rodzin w Polsce”, przygotowanego przez
Główny Urząd Statystyczny, wynika, że z powodu ograniczeń finansowych ponad 5% gospodarstw rodzinnych
z co najmniej 1 dzieckiem na utrzymaniu rezygnuje z zakupu wszystkich potrzebnych podręczników. Według
autorów raportu, konieczność rezygnacji z tego zakupu gospodarstwa rodzinne wiejskie zgłaszały niemal równie
często, jak rodziny mieszkające w mieście (odpowiednio 5,7% i 5,4%). Brak możliwości zakupienia dla dzieci
niezbędnych podręczników szkolnych deklarowało prawie 14% gospodarstw rodzinnych z trojgiem i więcej
dzieci. W mniejszym stopniu do rezygnacji z zakupu wszystkich podręczników zmuszone były gospodarstwa
z jednym i dwojgiem dzieci na utrzymaniu (odpowiednio 3,4% i 4,5%).
Według badań CBOS, „na początku roku szkolnego 2013/2014 rodzice, którzy mają dzieci uczęszczające do
szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły średniej lub zawodowej, wydali na zaspokojenie ich potrzeb związanych
z rozpoczęciem nowego roku szkolnego (podręczniki, przybory szkolne, mundurki, opłaty – np. za ubezpieczenie,
czesne, internat, stancję) średnio 1 199 zł, co stanowi 107% kwoty z roku poprzedniego. Przeciętne wydatki w
przeliczeniu na jedno dziecko wyniosły 826 zł, co stanowi 114% kwoty z roku ubiegłego. Wyniki badań
pokazują, iż przeciętne wydatki rodziców ponoszone na szkolną wyprawkę są zbliżone do miesięcznych
wynagrodzeń netto otrzymywanych przez osoby, których płace pozostają na poziomie obowiązującego w 2013 r.
minimalnego wynagrodzenia za pracę. Rozpoczęcie roku szkolnego oznacza dla rodziców poważne wydatki,
które dla wielu rodzin stanowią znaczące obciążenie domowego budżetu”). Według tychże badań, analiza
struktury wydatków ponoszonych przez rodziców w związku z rozpoczęciem roku szkolnego pokazuje, że – tak
jak w latach poprzednich – największą pozycję w budżecie rodziny stanowi zakup podręczników szkolnych
(przeciętnie wydano na nie 382 zł w przeliczeniu na jedno dziecko, co stanowi wzrost o 4% w stosunku do roku
2012/2013). Średnie wydatki rodziców na podręczniki szkolne w związku z rozpoczęciem roku szkolnego
w przeliczeniu na jedno dziecko w wieku szkolnym w latach 2007–2013 przedstawia poniższa tabela. Należy
przy tym podkreślić, że wydatki na podręczniki rodzice zazwyczaj ponoszą w okolicach rozpoczęcia roku
szkolnego, co powoduje kumulację z innymi koniecznymi wydatkami związanymi z początkiem roku szkolnego.
Średnie wydatki rodziców na podręczniki szkolne
w przeliczeniu na jedno dziecko.
Zmiana w stosunku do
Rok
kwota [zł]
roku poprzedniego [%]
2007
260
2008
259
-0,4
2009
290
12,0
2010
b/d
2011
364
25,5*
2012
369
1,4
2013
382
3,5
* w stosunku do roku 2009
2) „Wydatki rodziców na edukację dzieci w roku szkolnym 2013/2014” Komunikat CBOS BS/151/2013.
3) Komunikaty CBOS „Wydatki rodziców na edukację dzieci, w latach 2007–2014”.
40
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2315
› Pobierz plik