Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2315
- Data wpłynięcia: 2014-04-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811
2315
tablety). Wspomniany sprzęt trafiał do szkół na bardzo atrakcyjnych warunkach,
najczęściej w zamian za deklarację, że w danej szkole używane będą podręczniki
z oferty konkretnego wydawcy. Takie przypadki potwierdziły kontrole doraźne
i planowe przeprowadzone przez kuratorów oświaty.
Jedną z praktyk, która powoduje zwiększenie cen zakupu podręczników, jest także
łączenie ich sprzedaży z różnego rodzaju materiałami edukacyjnymi (kartami pracy,
wyprawkami, zeszytami), jak również innymi środkami dydaktycznymi (piórniki, linijki
itd.). Do Ministerstwa Edukacji Narodowej docierały także sygnały o braku możliwości
zakupu pojedynczych elementów zestawu, w szczególności zeszytów ćwiczeń w
przypadku pakietów do edukacji wczesnoszkolnej.
W celu wyeliminowania prób wpływania, w drodze zachęt materialnych, na wybór
podręcznika, a także prowadzenia sprzedaży wiązanej podręczników i innych
materiałów dydaktycznych, w projekcie ustawy proponuje się wprowadzenie norm
jednoznacznie zakazujących takich działań. Jednocześnie wskazuje się, że działania
takie stanowią czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. Nr 153,
poz. 1503, z późn. zm.).
Należy przy tym podkreślić, że intencją przepisu nie jest wprowadzenie zakazu
każdorazowego łączenia sprzedaży podręcznika z innymi dodatkowymi materiałami
dydaktycznymi przeznaczonymi dla ucznia. Przepis ma na celu wyeliminowanie
sytuacji, w której nabycie podręcznika jest możliwe wyłącznie w pakiecie z innymi
dodatkowymi materiałami dydaktycznymi, wbrew woli konsumenta. Konsument
powinien mieć możliwość zakupienia podręcznika osobno.
Do art. 1 pkt 6 projektu:
− Zmiany w art. 64 ustawy o systemie oświaty dotyczące możliwości organizowania
zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
Proponuje się uchylenie przepisów art. 64 ust. 4 i 5 ustawy o systemie oświaty, które
wskazują na możliwość organizowania przez szkołę zajęć wymienionych w art. 64
ust. 1 pkt 1 i 2 tej ustawy, zajęć prowadzonych w placówkach oraz kwalifikacyjnych
kursów zawodowych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Regulacja ta wskazywała na możliwość organizacji z wykorzystaniem metod i technik
31
kształcenia na odległość bardzo różnorodnych, adresowanych do odbiorców w różnym
wieku, zajęć.
Obecnie w systemie oświaty funkcjonują różne modele prowadzenia zajęć w formie
kształcenia na odległość, tj. kształcenie ustawiczne oraz kształcenie dzieci obywateli
polskich przebywających za granicą. Szczegółowe rozwiązania w tym zakresie zostały
określone w przepisach wykonawczych do ustawy, regulujących organizację tych form
zajęć, odpowiednio do ich specyfiki. W związku z tym, proponuje się odstąpić od
utworzenia jednego systemu wspólnego dla wszystkich zajęć realizowanych
z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na rzecz uregulowania tych
kwestii w poszczególnych rozporządzeniach, w zależności od rodzaju zajęć
i podmiotów, dla których są one przeznaczone, np. w odniesieniu do indywidualnego
nauczania i indywidualnego toku nauki.
Do art. 1 pkt 7 projektu:
− Zmiany w art. 70b ustawy o systemie oświaty dotyczące dofinansowania
pracodawcom kosztów kształcenia zawodowego młodocianych pracowników
Dofinansowanie to stanowi dla pracodawcy pomoc de minimis i podlega kumulacji
z refundacją kosztów wynagrodzeń młodocianych, wypłacaną pracodawcom przez
OHP. Oznacza to, że w niektórych przypadkach, ze względu na tę kumulację, kwota
dofinansowania wypłacana pracodawcy może być niższa niż pełna kwota określona
w ustawie. Dlatego też wprowadza się możliwość dofinasowania kosztów kształcenia
jednego młodocianego pracownika kwotami niższymi niż określone w art. 70b ust. 2.
Zmiana w art. 70b ust. 2 ustawy o systemie oświaty jest konieczną zmianą porządkową
dostosowującą polskie przepisy do przepisów Komisji Europejskiej w sprawie pomocy
publicznej. Komisja (WE) wydała nowe rozporządzenie w sprawie stosowania art. 87
i art. 88 Traktatu do pomocy de minimis.
W obecnym stanie prawnym, dofinansowanie kosztów kształcenia pracodawcom,
którzy zawarli umowę o pracę z młodocianymi pracownikami, stanowi pomoc
de minimis i jest udzielana zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1998/2006
z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy
de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, s. 5 oraz Dz. Urz. UE L 157 z 24.06.2010,
s. 18).
32
W dniu 24 grudnia 2013 r. zostało opublikowane nowe rozporządzenie Komisji (UE)
nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352
z 24.12.2013, s. 1), które zastąpiło ww. rozporządzenie. Ponadto, ze względu na fakt, że
kształcenie młodocianych pracowników może się odbywać także w gospodarstwach
rolnych, przepis dotyczący dofinansowania kosztów przygotowania zawodowego
młodocianych pracowników powinien także uwzględniać rozporządzenie Komisji (UE)
nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minims w sektorze rolnym (Dz. Urz.
UE L 352 z 24.12.2013).
Niniejsza zmiana ma na celu dostosowanie przepisów ustawy o systemie oświaty do
ww. rozporządzeń Komisji.
Do art. 1 pkt 8 projektu:
− Zmiany w art. 80 ust. 3 ustawy o systemie oświaty dotyczące pomniejszenia
wydatków bieżących przewidzianych na ucznia szkoły publicznej o kwotę dotacji
celowej na zakup podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów
ćwiczeniowych
W związku z planowanym przekazaniem jednostkom samorządu terytorialnego dotacji
celowej, o której mowa w art. 22ae ust. 3 ustawy, wzrosną wydatki bieżące na ucznia
w szkołach podstawowych i gimnazjach prowadzonych przez jednostki samorządu
terytorialnego. Szkoły te będą miały obowiązek zapewnienia podręczników lub
materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych. Wspomniane wydatki
bieżące wykorzystywane są przy określaniu wysokości dotacji przysługującej, na
podstawie art. 80 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, szkołom publicznym prowadzonym
przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne.
Szkoły te, na podstawie art. 22ae ust. 4 ustawy, będą mogły otrzymać z budżetu
jednostki samorządu terytorialnego dotację celową na sfinansowanie kosztu zakupu
podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych. Uwzględniając
powyższe, aby nie dopuścić do nieuzasadnionego podwyższenia wysokości dotacji dla
szkół publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu
terytorialnego lub osoby fizyczne, zaproponowano w art. 80 ust. 3 ustawy
33
pomniejszenie wydatków bieżących przewidzianych na jednego ucznia o kwotę dotacji
przewidzianej do wykorzystania, o której mowa w art. 22ae ust. 3 ustawy, na ucznia.
Do art. 3 projektu:
− Zmiana w ustawie o systemie informacji oświatowej
Zmiana art. 8 pkt 1 lit. d, art. 29 ust. 2 pkt 3, art. 30 i art. 31 ust. 1 ustawy z dnia
15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. Nr 139, poz. 814, z późn.
zm.) ma charakter dostosowujący i wynika ze zmian przewidzianych niniejszym
projektem w ustawie o systemie oświaty.
Do art. 4 projektu:
Projektowana zmiana wprowadza regulacje w zakresie rozliczania dotacji celowej na
działania w zakresie wychowania przedszkolnego.
Przepis art. 11 ust. 6 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie
oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 827 oraz z 2014 r. poz. 7)
ma obecnie zastosowanie do rozliczania dotacji na lata 2013 i 2014, gdyż w czasie
uchwalania ww. ustawy przepisy prawa oświatowego stanowiły, że dzieci w wieku
sześciu lat miały rozpocząć realizację obowiązku szkolnego od dnia 1 września 2014 r.
Proponowana zmiana umożliwi zastosowanie ww. przepisu również w odniesieniu do
rozliczania dotacji na rok 2015, gdyż na mocy ustawy z dnia 30 sierpnia 2013 r.
o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty
oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1265) wszystkie dzieci w wieku
sześciu lat rozpoczną realizację obowiązku szkolnego o rok później niż wcześniej
planowano, tj. od 1 września 2015 r.
Do art. 5 projektu:
Projektowana zmiana wprowadza regulacje uzupełniające w zakresie postępowania
rekrutacyjnego.
Powyższa zmiana przepisów przejściowych zapewni właściwą procedurę rekrutacji do
publicznych przedszkoli i publicznych innych form wychowania przedszkolnego na rok
szkolny 2015/2016. Poprawka w tym kształcie nie wprowadza zmian merytorycznych.
Jest jednocześnie spójna z brzmieniem pozostałych przepisów przejściowych
dotyczących postępowania rekrutacyjnego do szkół w latach szkolnych 2014/2015
i 2015/2016.
34
Do art. 6 i art. 7 projektu:
Proponowane w ustawie o systemie oświaty zmiany dotyczące programów wychowania
przedszkolnego i programów nauczania nie będą skutkowały koniecznością zmian
obowiązujących w szkołach, przed dniem wejścia w życie ustawy, zestawach
programów wychowania przedszkolnego i szkolnych zestawach programów nauczania.
W przypadku oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych przepisy dotyczące
zestawu programów wychowania przedszkolnego będą stosowane jeszcze w roku
szkolnym 2014/2015 i 2015/2016. Od dnia 1 września 2016 r. wszystkie oddziały
przedszkolne będą już wchodzić w skład przedszkoli.
Art. 7 dotyczy stosowania w klasach IV technikum dla młodzieży i klasach III
technikum uzupełniającego dla dorosłych programów nauczania do zawodów opartych
na dotychczasowych podstawach programowych kształcenia w poszczególnych
zawodach.
Do art. 8 i art. 9 projektu:
Przepisy określają harmonogram zapewniania uczniom poszczególnych klas szkoły
podstawowej i gimnazjum prawa do bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów
edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych przeznaczonych do obowiązkowych zajęć
edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, określonych w ramowych planach
nauczania dla tych szkół, oraz harmonogram wyposażenia szkół podstawowych
w podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej,
przyrodniczej i społecznej w klasach I–III, zapewnione przez ministra właściwego do
spraw oświaty i wychowania.
Do art. 10 i art. 12 projektu:
Projektowane przepisy określają harmonogram, sposób i zakres udzielania dotacji
celowej organom prowadzącym szkoły podstawowe i gimnazja na zakup podręczników,
materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych dla poszczególnych klas
szkoły podstawowej i gimnazjum.
Do art. 11 projektu:
Przepis określa zasady udzielania dotacji celowej na finansowanie wyposażenia szkół
podstawowych w podręczniki do zajęć z danego języka obcego nowożytnego, materiały
edukacyjne do zajęć z danego języka obcego nowożytnego lub materiały ćwiczeniowe
dla klasy I w 2014 r.
35
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2315
› Pobierz plik