Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2315
- Data wpłynięcia: 2014-04-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811
2315
trzyletniego okresu ich używania, a także zasady przekazywania materiałów
ćwiczeniowych.
Takie rozwiązanie będzie sprzyjało zwiększeniu odpowiedzialności uczniów za
powierzone im podręczniki lub materiały edukacyjne.
− Dopuszczanie podręczników do użytku szkolnego (art. 22an–22aw ustawy
o systemie oświaty)
Obecnie obowiązująca ustawa o systemie oświaty nie zawiera definicji podręcznika,
określone są jedynie podstawowe warunki dopuszczania do użytku szkolnego
podręczników, tj. wymóg uzyskania pozytywnych opinii rzeczoznawców. Szczegółowe
warunki i tryb dopuszczania do użytku szkolnego podręczników określa rozporządzenie
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Niniejszy projekt przenosi na poziom ustawy zasadnicze uregulowania dotyczące
wymagań, jakie musi spełniać podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego, oraz
warunki dopuszczania, przewidując jednocześnie kilka nowych rozwiązań. W ustawie
o systemie oświaty określa się również wymagania wobec osób ubiegających się
o wpisanie na listę rzeczoznawców do spraw podręczników szkolnych, przypadki
skreślenia z tej listy, jak również przypadki, kiedy rzeczoznawca nie może opiniować
podręcznika (wymagania te określone są obecnie w rozporządzeniach wydanych przez
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego).
Projekt przewiduje, że wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego zmienionej wersji
podręcznika wpisanego do wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego
nie może być złożony przed upływem trzech lat od dnia dopuszczenia podręcznika do
użytku szkolnego.
Wprowadzenie tego rozwiązania ma na celu zapobieżenie częstym i niemającym
uzasadnienia zmianom wprowadzanym w treści podręcznika przez wydawców. Temu
zjawisku tylko częściowo przeciwdziałają regulacje zawarte w rozporządzeniu Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku
w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz
dopuszczania do użytku szkolnego podręczników, zgodnie z którymi wydawcy mogą
składać wnioski o dopuszczenie do użytku szkolnego kolejnych wydań podręcznika,
26
jeśli jest on zmieniony w części stanowiącej nie więcej niż 20%, nie wcześniej niż po
upływie trzech lat od dnia dopuszczenia podręcznika do użytku szkolnego.
Obowiązujące obecnie przepisy nie pozwalają na niedopuszczenie do użytku szkolnego
podręcznika zawierającego różnego rodzaju ćwiczenia wymagające wypełniania w jego
egzemplarzu. Równie częstą praktyką jest umieszczanie w podręczniku odwołań
i poleceń do innych materiałów komercyjnych, co skutkuje skłanianiem rodziców do
zakupu również dodatkowych materiałów.
W celu przeciwdziałania wyżej opisanym praktykom w projekcie ustawy określone
zostały podstawowe warunki, jakie musi spełnić podręcznik, w tym warunek dotyczący
trwałości podręcznika, tj. niezawierania poleceń, zadań i ćwiczeń wymagających
uzupełniania w podręczniku – w przypadku podręcznika w postaci papierowej, jak
również odwołań i poleceń wymagających korzystania z opracowanych przez
określonego wydawcę dodatkowych materiałów dydaktycznych przeznaczonych dla
ucznia.
W wyniku tej zmiany w podręczniku będą mogły być zamieszczone odwołania czy
polecenia odsyłające do atlasów czy słowników, jednak pod warunkiem
niewskazywania na konkretnego wydawcę tego materiału. Podręcznik będzie mógł
również zawierać odesłania do lektur szkolnych czy innych tekstów kultury (utwory
literackie).
Tak jak dotychczas podręcznik nie będzie mógł zawierać materiałów reklamowych,
z tym że zakaz ten, biorąc pod uwagę wymogi dotyczące niezawierania odwołań do
opracowanych przez określonego wydawcę dodatkowych materiałów dydaktycznych,
dotyczyć będzie również zamieszczania w podręczniku, w tym na okładce podręcznika,
informacji o innych publikacjach edukacyjnych wydawcy (art. 22ao ust. 3 pkt 5 ustawy
o systemie oświaty).
W stosunku do podręczników wydawanych w postaci elektronicznej projekt ustawy
przewiduje nowy wymóg dotyczący opracowania podręcznika w sposób pozwalający na
zastosowanie rozwiązań umożliwiających odczyt przez uczniów z różnymi rodzajami
niepełnosprawności. Szczegółowe wymagania w tym zakresie będzie określało
rozporządzenie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w sprawie
dopuszczania do użytku szkolnego podręczników, a w przypadku podręczników do
kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego – rozporządzenie ministra
27
właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, przy czym wymogi te
będą obowiązywać w stosunku do wniosków o dopuszczenie do użytku szkolnego
podręcznika w postaci elektronicznej złożonych od dnia 1 stycznia 2015 r. (art. 20
projektu ustawy).
Projekt przewiduje także nową przesłankę umożliwiającą cofnięcie z urzędu
dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika, w przypadku gdy w podręczniku
zostały stwierdzone błędy merytoryczne już po wydaniu decyzji o jego dopuszczeniu do
użytku szkolnego. W przypadku cofnięcia dopuszczenia podręcznika do użytku
szkolnego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania lub minister właściwy do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego zamieści na stronie internetowej
urzędu obsługującego odpowiednio ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania lub ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego informację o terminie, po upływie którego podręcznik nie może być
uwzględniony w zestawie podręczników lub materiałów edukacyjnych. Wprowadzenie
tego rozwiązania likwiduje lukę w dotychczasowych przepisach i wprowadza
możliwość eliminacji z użytku szkolnego podręcznika ze stwierdzonymi błędami.
Przepisy art. 22ar–22av ustawy o systemie oświaty, dotyczące warunków, jakie
powinny spełniać osoby ubiegające się o wpis na listę rzeczoznawców, przypadków
skreślenia z listy i sytuacji, w których rzeczoznawca nie może opiniować podręcznika,
są przeniesieniem rozwiązań zawartych obecnie w aktach wykonawczych.
Szczegółowe warunki, jakie muszą spełniać podręczniki dopuszczone do użytku
szkolnego i tryb dopuszczania – tak jak obecnie – będzie określać rozporządzenie
wydane przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku
podręczników do kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego – przez ministra
właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (art. 22aw ustawy
o systemie oświaty).
− Wskazanie organu jednostki samorządu terytorialnego uprawnionego do
podejmowania decyzji związanych z wyposażeniem szkół w podręczniki (art. 22az
ustawy o systemie oświaty)
Projektowany przepis art. 22az ustawy o systemie oświaty wskazuje wprost wójta,
burmistrza, prezydenta miasta, zarząd powiatu i zarząd województwa jako organy
jednostek samorządu terytorialnego wykonujące zadania i kompetencje, polegające na
28
udzieleniu zgody i sfinansowaniu zakupu podręczników przeznaczonych do edukacji
wczesnoszkolnej dla klas I–III szkoły podstawowej, innych niż podręczniki zapewnione
przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Wskazuje również
ww. organy jako właściwe do udzielenia zgody na ustalenie zestawu podręczników lub
materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych, których koszt przekracza kwoty
dotacji celowej.
− Wyłączenie zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych oraz materiałów
ćwiczeniowych do bibliotek szkolnych spod rygorów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.)
(art. 22azb–22aze ustawy o systemie oświaty oraz art. 2 projektu ustawy)
Wprowadza się rozszerzenie katalogu zamówień, do których nie stosuje się ustawy –
Prawo zamówień publicznych, o dostawy lub usługi z zakresu oświaty związane
z gromadzeniem do bibliotek szkolnych podręczników, materiałów edukacyjnych
i materiałów ćwiczeniowych.
Projekt ustawy przewiduje ponadto stosowanie uproszczonego trybu zakupu przez
dyrektora szkoły podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych,
jeżeli wartość zamówienia przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty
30 000 euro. Taka sytuacja będzie jednak dotyczyć poniżej 0,5% szkół podstawowych
i gimnazjów.
Zaproponowane rozwiązania są analogiczne jak ostatnio przyjęte rozwiązania w ustawie
– Prawo zamówień publicznych wprowadzone ustawą z dnia 14 marca 2014 r.
o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
poz. 423), w zakresie wyłączeń z reżimu tej ustawy zamówień (w limicie do kwoty
określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy – Prawo
zamówień publicznych), których przedmiotem są dostawy lub usługi z zakresu
działalności kulturalnej związanej z gromadzeniem materiałów bibliotecznych przez
biblioteki. Podobnie jak wyłączeniu związanemu z gromadzeniem materiałów
bibliotecznych przez biblioteki towarzyszą dodatkowe, uproszczone warunki udzielania
zamówienia (powyżej kwoty 30 000 euro) przez instytucje kultury, zawarte w rozdziale
4a ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności
kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406, z późn. zm.) – tak proponowanemu wyłączeniu
związanemu z gromadzeniem podręczników i materiałów edukacyjnych w bibliotekach
29
szkolnych towarzyszyć będą warunki adresowane do szkół zawarte w art. 20azb–20aze
ustawy o systemie oświaty. Kształt przepisów ściśle odzwierciedla istotę rozwiązań już
przyjętych w zakresie dostaw i usług do innych bibliotek niż biblioteki szkolne.
Ogłoszenie o udzielanym zamówieniu, którego przedmiotem jest zakup podręczników,
materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych do bibliotek szkolnych,
powinno być upublicznione przez szkołę w sposób zapewniający zainteresowanym
podmiotom możliwość przystąpienia do zamówienia w odpowiednim terminie.
Do art. 1 pkt 4 projektu:
− Doprecyzowanie przepisu dotyczącego opracowywania i wydawania podręczników
na zlecenie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ministra
właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, wskazanie
jednostek i organów współdziałających z tymi ministrami w realizacji zadania
określonego w art. 22c ust. 1 ustawy o systemie oświaty
Zmiany w art. 22c ustawy o systemie oświaty polegają na doprecyzowaniu, iż
opracowanie i wydanie podręcznika obejmuje również jego dystrybucję (ust. 1).
Ponadto proponuje się umożliwienie wykonywania przez ministra właściwego do spraw
oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego – w przypadku podręczników do kształcenia w zawodach
szkolnictwa artystycznego, zadań związanych z opracowaniem i wydaniem
podręcznika, w tym jego dystrybucją we współdziałaniu z jednostkami podległymi tym
ministrom lub przez nich nadzorowanymi oraz z wojewodami i kuratorami oświaty
(ust. 3).
Do art. 1 pkt 5 projektu:
− Zakaz oferowania szkołom korzyści w zamian za dokonanie wyboru konkretnego
podręcznika, materiału edukacyjnego lub materiału ćwiczeniowego oraz zakaz
oferowania sprzedaży podręcznika wyłącznie z innymi dodatkowymi materiałami
(art. 22d ustawy o systemie oświaty)
Przedmiotem skarg kierowanych do Ministerstwa Edukacji Narodowej było oferowanie
szkołom różnego rodzaju korzyści rzeczowych w zamian bądź w związku
z dokonaniem wyboru określonego podręcznika. Umowy dotyczyły bezpłatnego
udostępniania lub sprzedaży po symbolicznych stawkach sprzętu elektronicznego
wykorzystywanego w szkołach do celów dydaktycznych (rzutniki, projektory, laptopy,
30
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2315
› Pobierz plik