Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia do systemu prawa instytucji asesora sądowego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2299
- Data wpłynięcia: 2014-04-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1224
2299
15
dotychczasowym. Mimo upływu terminu powołanie jest możliwe także w
postępowaniu, w którym kandydat złożył wniosek o powołanie na wolne
stanowisko sędziowskie przed upływem 1 roku od dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 6. W okresie pięciu lat od dnia wejścia w życie ustawy na stanowisko
sędziego sądu rejonowego może być powołany ten, kto spełnia wymagania
określone w art. 61 § 3 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu
dotychczasowym. Mimo upływu terminu powołanie jest możliwe także w
postępowaniu, w którym kandydat złożył wniosek o powołanie na wolne
stanowisko sędziowskie przed upływem 5 lat od dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 7. W okresie sześciu lat od dnia wejścia w życie ustawy na stanowisko
sędziego sądu rejonowego może być powołany ten, kto spełnia wymagania
określone w art. 61 § 4 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu
dotychczasowym. Mimo upływu terminu powołanie jest możliwe także w
postępowaniu, w którym kandydat złożył wniosek o powołanie na wolne
stanowisko sędziowskie przed upływem 6 lat od dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 8. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie
art. 106e i art. 57 § 5-6 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do dnia
wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie
odpowiednio art. 106e i art. 57 § 5-6 ustawy w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, nie dłużej jednak niż przez okres 6 miesięcy od dnia jej wejścia w życie.
Art. 9. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Podstawowym celem nowelizacji ustawy – Prawo o ustroju sądów
powszechnych jest zapewnienie lepszej realizacji prawa podmiotowego
określonego w art. 45 ust. 1 Konstytucji RP – do sprawiedliwego i jawnego
rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny,
bezstronny i niezawisły sąd. Ma to zostać osiągnięte przez wprowadzenie do
systemu prawa instytucji asesora sądowego, z jednoczesnym ukształtowaniem
tej instytucji w sposób zapewniający standardy ustrojowe.
Nowa regulacja zmierza do osiągnięcia dodatkowych celów, do których
należą:
1) wprowadzenie nowej drogi do objęcia urzędu sędziego, zapewniającej
lepsze przygotowanie kandydata do pełnienia tego urzędu
i sprawdzenie potencjalnego kandydata pod kątem predyspozycji
intelektualnych, osobowościowych oraz moralnych;
2) szybsze obsadzanie wolnych stanowisk sędziowskich.
W aktualnym stanie prawnym w sądownictwie powszechnym brak jest
instytucji asesora sądowego. Została ona usunięta z systemu prawa wskutek
wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 października 2007 r., sygn. SK
7/06. W orzeczeniu tym Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 135 § 1 ustawy
z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych, zwanej dalej:
„u.s.p.” (przewidujący możliwość powierzania asesorowi sądowemu pełnienie
czynności sędziowskich przez Ministra Sprawiedliwości) był niezgodny z art. 45
ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Jednocześnie Trybunał orzekł, że
przepis art. 135 § 1 u.s.p. traci moc obowiązującą z upływem 18 miesięcy od
dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
W konsekwencji, ustawą z dnia 23 stycznia 2009 r. o Krajowej Szkole
Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. z 2012 r. poz. 1230) uchylono dział III
u.s.p., w którym zawarte były regulacje poświęcone asesorom sądowym. Ustawa
2
ta weszła w życie w dniu 4 marca 2009 r., co skutkuje tym, że po tym dniu w
sądach powszechnych nie istnieje już urząd asesora sądowego.
Trybunał Konstytucyjny w uzasadnieniu wyroku z dnia 24 października
2007 r. uznał za dopuszczalne – z konstytucyjnego punktu widzenia –
powoływanie sędziów na czas oznaczony. Trybunał stwierdził, że
z funkcjonalnego punktu widzenia, niezawisłość nie musi oznaczać
dożywotniego powołania albo powołania do czasu osiągnięcia wieku
emerytalnego, ale musi oznaczać pewien stopień stabilizacji w wykonywaniu
funkcji sędziowskich. Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego mianowanie asesora
przez Ministra Sprawiedliwości zaburzało trójpodział władz, a możliwość
odwołania asesora stanowiła istotne ograniczenie jego niezależności
i niezawisłości.
Brak jest podstaw ku temu by orzeczenie Trybunału interpretować jako
bezwzględny zakaz dopuszczenia do orzekania osób innych niż sędziowie
w znaczeniu konstytucyjnym. W tym bowiem zakresie także międzynarodowe
standardy wiążące Polskę wskazują na wiele możliwych wariantów rozwiązań
zgodnych z zasadami państwa prawa. Konieczne jest jednak wprowadzenie
rozwiązań, które oddzielą trzecią władzę od innych władz (art. 10 Konstytucji),
rozluźnią więź między asesorami i Ministrem Sprawiedliwości oraz zapewnią
wpływ Krajowej Radzie Sądownictwa na karierę zawodową sędziego.
Powyższe wymogi spełnia przedstawiany projekt opracowany
w uzgodnieniu z Krajową Radą Sądownictwa, Ministrem Sprawiedliwości
i Naczelnym Sądem Administracyjnym.
Projektowana ustawa nawiązuje do terminologii już utrwalonej w polskim
systemie prawa (instytucja asesora sądowego była przewidziana już
rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 6 lutego 1928 r. –
Prawo o ustroju sądów powszechnych, Dz. U. Nr 12, poz. 93, z późn. zm.,
a także w późniejszych ustawach normujących materię ustroju i organizacji
sądownictwa powszechnego). Tym samym, projektowane rozwiązania odwołują
3
się do pojęcia „asesor sądowy”, jednakże nadają mu nową, ustrojowo odmienną
treść.
Przede wszystkim należy zauważyć, że projektowane regulacje
przewidują ustawowe gwarancje niezależności od organów władzy
wykonawczej, co umożliwi asesorowi nieskrępowane wykonywanie –
w powierzonym zakresie – władzy sądowniczej. Zapewnią to następujące,
proponowane regulacje:
1) uniezależnienie powołania asesora od Ministra Sprawiedliwości;
2) przyznanie asesorowi immunitetu sędziowskiego;
3) ustalenie czasowych ram pełnienia funkcji;
4) ścisłe określenie zakresu powierzonej władzy sądowniczej (zakresu
przedmiotowego orzekania).
Aby zapewnić asesorowi sądowemu niezależność od organów
administracji rządowej, projekt przewiduje, że – analogicznie jak w przypadku
sędziów – asesorów sądowych będzie powoływać Prezydent Rzeczypospolitej
Polskiej, na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa (projektowany art. 133a § 1
u.s.p.). Tym samym Prezydent będzie działał w tym zakresie z wykorzystaniem
prerogatywy, o której mowa w art. 144 ust. 3 pkt 17 Konstytucji RP.
Asesor sądowy obejmujący stanowisko składałby wobec Prezydenta
ślubowanie według roty analogicznej do roty przewidzianej dla sędziów
(projektowany art. 133b u.s.p.).
Przyznanie asesorowi sądowemu immunitetu, odpowiadającego zakresem
uprawnieniom przysługującym sędziom, nastąpi poprzez odpowiednie
zastosowanie do asesorów przepisów art. 80 u.s.p., które regulują materię
zatrzymania sędziów i pociągania ich do odpowiedzialności karnej i w tym
względzie przewidują warunek konieczny w postaci zezwolenia właściwego
sądu dyscyplinarnego.
4
Nowelizacja przewiduje także ustalenie czasowych ram pełnienia funkcji
przez asesora sądowego; projektowany art. 133a § 3 zakłada, że powołanie
asesora sądowego będzie następowało na pięć lat.
Projektowana regulacja wskazuje także w sposób precyzyjny zakres
władzy sądowniczej, która będzie powierzana asesorom. Przede wszystkim
określa, że asesor będzie wykonywał czynności wyłącznie w sądzie rejonowym,
co jest konsekwencją projektowanego art. 133a § 2, który stanowi, że powołując
asesora sądowego, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wyznacza miejsce
służbowe (siedzibę) asesora właśnie w sądzie rejonowym. Można też dostrzec,
że projektowany przepis zawiera unormowanie stanowiące nawiązanie do
przepisu art. 55 § 3 u.s.p., stanowiącego, iż powołując do pełnienia urzędu
na stanowisku sędziowskim, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wyznacza
miejsce służbowe (siedzibę) sędziego. Ponadto projektowany art. 133d § 2 u.s.p.
przewiduje, że asesor sądowy nie będzie orzekać w sprawach stosowania
tymczasowego aresztowania w postępowaniu
przygotowawczym oraz
w sprawach z zakresu postępowania upadłościowego – co jest uzasadnione
ciężarem gatunkowym spraw wymienionych w tym przepisie, a co za tym idzie
koniecznością posiadania odpowiednio większego doświadczenia zawodowego,
którym asesor nie będzie jeszcze się legitymował.
Dla wypełnienia ustrojowych standardów funkcjonowania asesorów
ważkie znaczenie ma również projektowany art. 133d § 1, zakładający, że
w zakresie orzekania asesorzy sądowi są niezawiśli i podlegają tylko
Konstytucji oraz ustawom, a także unormowanie zakładające odpowiednie
stosowanie do asesorów przepisów dotyczących sędziów (z określonymi
wyjątkami uzasadnionymi specyfiką zawodową tej ostatniej grupy).
Projektowana ustawa zawiera również regulacje dotyczące oceny pracy
asesora sądowego, uwzględniające zmiany, które weszły w życie w dniu 8 lipca
2013 r.
dotychczasowym. Mimo upływu terminu powołanie jest możliwe także w
postępowaniu, w którym kandydat złożył wniosek o powołanie na wolne
stanowisko sędziowskie przed upływem 1 roku od dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 6. W okresie pięciu lat od dnia wejścia w życie ustawy na stanowisko
sędziego sądu rejonowego może być powołany ten, kto spełnia wymagania
określone w art. 61 § 3 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu
dotychczasowym. Mimo upływu terminu powołanie jest możliwe także w
postępowaniu, w którym kandydat złożył wniosek o powołanie na wolne
stanowisko sędziowskie przed upływem 5 lat od dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 7. W okresie sześciu lat od dnia wejścia w życie ustawy na stanowisko
sędziego sądu rejonowego może być powołany ten, kto spełnia wymagania
określone w art. 61 § 4 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu
dotychczasowym. Mimo upływu terminu powołanie jest możliwe także w
postępowaniu, w którym kandydat złożył wniosek o powołanie na wolne
stanowisko sędziowskie przed upływem 6 lat od dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 8. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie
art. 106e i art. 57 § 5-6 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do dnia
wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie
odpowiednio art. 106e i art. 57 § 5-6 ustawy w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, nie dłużej jednak niż przez okres 6 miesięcy od dnia jej wejścia w życie.
Art. 9. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Podstawowym celem nowelizacji ustawy – Prawo o ustroju sądów
powszechnych jest zapewnienie lepszej realizacji prawa podmiotowego
określonego w art. 45 ust. 1 Konstytucji RP – do sprawiedliwego i jawnego
rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny,
bezstronny i niezawisły sąd. Ma to zostać osiągnięte przez wprowadzenie do
systemu prawa instytucji asesora sądowego, z jednoczesnym ukształtowaniem
tej instytucji w sposób zapewniający standardy ustrojowe.
Nowa regulacja zmierza do osiągnięcia dodatkowych celów, do których
należą:
1) wprowadzenie nowej drogi do objęcia urzędu sędziego, zapewniającej
lepsze przygotowanie kandydata do pełnienia tego urzędu
i sprawdzenie potencjalnego kandydata pod kątem predyspozycji
intelektualnych, osobowościowych oraz moralnych;
2) szybsze obsadzanie wolnych stanowisk sędziowskich.
W aktualnym stanie prawnym w sądownictwie powszechnym brak jest
instytucji asesora sądowego. Została ona usunięta z systemu prawa wskutek
wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 października 2007 r., sygn. SK
7/06. W orzeczeniu tym Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 135 § 1 ustawy
z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych, zwanej dalej:
„u.s.p.” (przewidujący możliwość powierzania asesorowi sądowemu pełnienie
czynności sędziowskich przez Ministra Sprawiedliwości) był niezgodny z art. 45
ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Jednocześnie Trybunał orzekł, że
przepis art. 135 § 1 u.s.p. traci moc obowiązującą z upływem 18 miesięcy od
dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
W konsekwencji, ustawą z dnia 23 stycznia 2009 r. o Krajowej Szkole
Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. z 2012 r. poz. 1230) uchylono dział III
u.s.p., w którym zawarte były regulacje poświęcone asesorom sądowym. Ustawa
2
ta weszła w życie w dniu 4 marca 2009 r., co skutkuje tym, że po tym dniu w
sądach powszechnych nie istnieje już urząd asesora sądowego.
Trybunał Konstytucyjny w uzasadnieniu wyroku z dnia 24 października
2007 r. uznał za dopuszczalne – z konstytucyjnego punktu widzenia –
powoływanie sędziów na czas oznaczony. Trybunał stwierdził, że
z funkcjonalnego punktu widzenia, niezawisłość nie musi oznaczać
dożywotniego powołania albo powołania do czasu osiągnięcia wieku
emerytalnego, ale musi oznaczać pewien stopień stabilizacji w wykonywaniu
funkcji sędziowskich. Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego mianowanie asesora
przez Ministra Sprawiedliwości zaburzało trójpodział władz, a możliwość
odwołania asesora stanowiła istotne ograniczenie jego niezależności
i niezawisłości.
Brak jest podstaw ku temu by orzeczenie Trybunału interpretować jako
bezwzględny zakaz dopuszczenia do orzekania osób innych niż sędziowie
w znaczeniu konstytucyjnym. W tym bowiem zakresie także międzynarodowe
standardy wiążące Polskę wskazują na wiele możliwych wariantów rozwiązań
zgodnych z zasadami państwa prawa. Konieczne jest jednak wprowadzenie
rozwiązań, które oddzielą trzecią władzę od innych władz (art. 10 Konstytucji),
rozluźnią więź między asesorami i Ministrem Sprawiedliwości oraz zapewnią
wpływ Krajowej Radzie Sądownictwa na karierę zawodową sędziego.
Powyższe wymogi spełnia przedstawiany projekt opracowany
w uzgodnieniu z Krajową Radą Sądownictwa, Ministrem Sprawiedliwości
i Naczelnym Sądem Administracyjnym.
Projektowana ustawa nawiązuje do terminologii już utrwalonej w polskim
systemie prawa (instytucja asesora sądowego była przewidziana już
rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 6 lutego 1928 r. –
Prawo o ustroju sądów powszechnych, Dz. U. Nr 12, poz. 93, z późn. zm.,
a także w późniejszych ustawach normujących materię ustroju i organizacji
sądownictwa powszechnego). Tym samym, projektowane rozwiązania odwołują
3
się do pojęcia „asesor sądowy”, jednakże nadają mu nową, ustrojowo odmienną
treść.
Przede wszystkim należy zauważyć, że projektowane regulacje
przewidują ustawowe gwarancje niezależności od organów władzy
wykonawczej, co umożliwi asesorowi nieskrępowane wykonywanie –
w powierzonym zakresie – władzy sądowniczej. Zapewnią to następujące,
proponowane regulacje:
1) uniezależnienie powołania asesora od Ministra Sprawiedliwości;
2) przyznanie asesorowi immunitetu sędziowskiego;
3) ustalenie czasowych ram pełnienia funkcji;
4) ścisłe określenie zakresu powierzonej władzy sądowniczej (zakresu
przedmiotowego orzekania).
Aby zapewnić asesorowi sądowemu niezależność od organów
administracji rządowej, projekt przewiduje, że – analogicznie jak w przypadku
sędziów – asesorów sądowych będzie powoływać Prezydent Rzeczypospolitej
Polskiej, na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa (projektowany art. 133a § 1
u.s.p.). Tym samym Prezydent będzie działał w tym zakresie z wykorzystaniem
prerogatywy, o której mowa w art. 144 ust. 3 pkt 17 Konstytucji RP.
Asesor sądowy obejmujący stanowisko składałby wobec Prezydenta
ślubowanie według roty analogicznej do roty przewidzianej dla sędziów
(projektowany art. 133b u.s.p.).
Przyznanie asesorowi sądowemu immunitetu, odpowiadającego zakresem
uprawnieniom przysługującym sędziom, nastąpi poprzez odpowiednie
zastosowanie do asesorów przepisów art. 80 u.s.p., które regulują materię
zatrzymania sędziów i pociągania ich do odpowiedzialności karnej i w tym
względzie przewidują warunek konieczny w postaci zezwolenia właściwego
sądu dyscyplinarnego.
4
Nowelizacja przewiduje także ustalenie czasowych ram pełnienia funkcji
przez asesora sądowego; projektowany art. 133a § 3 zakłada, że powołanie
asesora sądowego będzie następowało na pięć lat.
Projektowana regulacja wskazuje także w sposób precyzyjny zakres
władzy sądowniczej, która będzie powierzana asesorom. Przede wszystkim
określa, że asesor będzie wykonywał czynności wyłącznie w sądzie rejonowym,
co jest konsekwencją projektowanego art. 133a § 2, który stanowi, że powołując
asesora sądowego, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wyznacza miejsce
służbowe (siedzibę) asesora właśnie w sądzie rejonowym. Można też dostrzec,
że projektowany przepis zawiera unormowanie stanowiące nawiązanie do
przepisu art. 55 § 3 u.s.p., stanowiącego, iż powołując do pełnienia urzędu
na stanowisku sędziowskim, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wyznacza
miejsce służbowe (siedzibę) sędziego. Ponadto projektowany art. 133d § 2 u.s.p.
przewiduje, że asesor sądowy nie będzie orzekać w sprawach stosowania
tymczasowego aresztowania w postępowaniu
przygotowawczym oraz
w sprawach z zakresu postępowania upadłościowego – co jest uzasadnione
ciężarem gatunkowym spraw wymienionych w tym przepisie, a co za tym idzie
koniecznością posiadania odpowiednio większego doświadczenia zawodowego,
którym asesor nie będzie jeszcze się legitymował.
Dla wypełnienia ustrojowych standardów funkcjonowania asesorów
ważkie znaczenie ma również projektowany art. 133d § 1, zakładający, że
w zakresie orzekania asesorzy sądowi są niezawiśli i podlegają tylko
Konstytucji oraz ustawom, a także unormowanie zakładające odpowiednie
stosowanie do asesorów przepisów dotyczących sędziów (z określonymi
wyjątkami uzasadnionymi specyfiką zawodową tej ostatniej grupy).
Projektowana ustawa zawiera również regulacje dotyczące oceny pracy
asesora sądowego, uwzględniające zmiany, które weszły w życie w dniu 8 lipca
2013 r.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2299
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei