eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPrzedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia do systemu prawa instytucji asesora sądowego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2299
  • Data wpłynięcia: 2014-04-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1224

2299

 
Druk nr 2299 
 
 
Warszawa, 31 marca 2014 r. 
SEJM  
 
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
VII kadencja 
Prezydent 
 
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
 
 
Pani  
 
Ewa Kopacz 
 
Marszałek Sejmu 
 
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
 
 
 
Szanowna Pani Marszałek 
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt 
ustawy 
 
 -  o zmianie ustawy -  Prawo o ustroju 
sądów  powszechnych  oraz  niektórych 
innych ustaw

 
Jednocześnie  uprzejmie  informuję,  że  do  reprezentowania  mojego 
stanowiska  w  toku  prac  nad  projektem  ustawy  upoważniam  Pana  Krzysztofa 
Huberta Łaszkiewicza Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej 
Polskiej. 
 
Łączę wyrazy szacunku 
 
(-) Bronisław Komorowski 
Projekt 
 
 
USTAWA 
z dnia 
 
 
 
2014 r. 
o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych 
innych ustaw
 
Art. 1.  W ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. -  Prawo  o  ustroju  sądów 
powszechnych  (Dz.  U.  z  2013  r.  poz.  427,  z  późn.  zm.)  wprowadza  się 
następujące zmiany: 
1)  w art. 2 § 1 otrzymuje brzmienie: 
„§ 1.  Zadania  z  zakresu  wymiaru  sprawiedliwości  wykonują  sędziowie, 
a w zakresie określonym w ustawie – także asesorzy sądowi.”;  
2)  w art. 4 § 2 otrzymuje brzmienie: 
„§  2.  Przy  rozstrzyganiu  spraw  ławnicy  mają  równe  prawa  z  sędziami  i 
asesorami sądowymi.”;  
3)  art. 6 otrzymuje brzmienie: 
„Art. 6.  Osoby  pozostające  ze  sobą  w  stosunku  pokrewieństwa  w  linii 
prostej lub powinowactwa w linii prostej albo w stosunku 
przysposobienia,  małżonkowie  oraz  rodzeństwo  nie  mogą  być 
sędziami,  asesorami  sądowymi  ani  referendarzami  sądowymi  w 
tym samym wydziale sądu.”; 
4)  w art. 21 § 1a  otrzymuje brzmienie: 
 „§ 1a.  Dyrektora sądu powołuje się w sądzie rejonowym, w którym jest co 
najmniej  dziesięć  stanowisk  sędziowskich  i  asesorskich.  W  sądach 
rejonowych, w których  nie  powołano  dyrektora  sądu,  zadania 
dyrektora  sądu  wykonują  dyrektorzy  przełożonych  sądów 
okręgowych.”; 
5)  w art. 22 w § 1 w pkt 1 lit. b i c otrzymują brzmienie: 
                                                          
1)  Niniejszą  ustawą  zmienia  się  ustawy:  ustawę  z  dnia  25  lipca  2002  r.  –  Prawo  o  ustroju  sądów 
administracyjnych,  ustawę z dnia 23 stycznia 2009 r. o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz ustawę 
z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa. 
2)  Zmiany tekstu jednolitego  wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2013 r.  poz. 662, 1165, 1247, 
1433 i 1623 oraz z 2014 r. poz. 31. 

 
„b)   jest  zwierzchnikiem  służbowym  sędziów,  asesorów  sądowych, 
referendarzy sądowych oraz asystentów sędziów danego sądu, 
c)   powierza  sędziom,  asesorom  sądowym  i  referendarzom  sądowym 
pełnienie  funkcji  i  zwalnia  z  ich  pełnienia,  chyba  że  ustawa  stanowi 
inaczej;”;  
6)  w art. 22a § 1 otrzymuje brzmienie: 
„§ 1.  Prezes  sądu  apelacyjnego  w  sądzie  apelacyjnym,  a  prezes  sądu  
okręgowego  w  sądzie  okręgowym  i  w  sądach  rejonowych, 
działających  w  okręgu  sądowym,  ustala,  po  zasięgnięciu  opinii 
kolegium  właściwego  sądu,  najpóźniej  do  końca  listopada  każdego 
roku, podział czynności, który obejmuje: 
1)  decyzje w przedmiocie przydziału sędziów, asesorów sądowych i 
referendarzy  sądowych  do  wydziałów  sądu  oraz  zakresu  ich 
obowiązków; 
2)  określenie  zasad  przydziału  spraw  poszczególnym  sędziom, 
asesorom sądowym i referendarzom sądowym, chyba że zasady te 
określają przepisy odrębne; 
3)  określenie  zasad  zastępstw  sędziów,  asesorów  sądowych  i 
referendarzy sądowych 
-   przy  uwzględnieniu  specjalizacji  sędziów  w  rozpoznawaniu 
poszczególnych  rodzajów  spraw,  konieczności  zapewnienia 
właściwego  rozmieszczenia  sędziów,  asesorów  sądowych  i 
referendarzy  sądowych  w  wydziałach  sądu  i  równomiernego 
rozłożenia  ich  obowiązków  oraz  potrzeby  zagwarantowania 
sprawnego postępowania sądowego.”; 
7)  w art. 22b § 5 i 6 otrzymują brzmienie: 
„§ 5.  Liczbę  wiceprezesów  sądu  rejonowego  ustala  prezes  sądu 
apelacyjnego,  po  zasięgnięciu  opinii  prezesa  sądu  rejonowego  oraz 
opinii  prezesa  przełożonego  sądu  okręgowego,  biorąc  pod  uwagę 
liczbę stanowisk sędziowskich, asesorskich i referendarskich w sądzie 
rejonowym. 
§ 6.   W przypadku zmiany liczby stanowisk sędziowskich, asesorskich lub 
referendarskich w danym sądzie lub liczby i wielkości nadzorowanych 
sądów okręgowych lub rejonowych, liczba wiceprezesów danego sądu 
może być ustalona ponownie.”; 

 
8)  w art. 31 w § 1: 
a) pkt 4 otrzymuje brzmienie: 
„4)  wyraża  opinię  w  sprawach  osobowych  sędziów  sądu  okręgowego, 
sędziów sądów rejonowych oraz asesorów sądowych, działających 
w okręgu sądowym;”, 
b) po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu: 
„4a)  wyraża opinię o kandydatach na stanowisko asesora sądowego,”;  
9)  w art. 31a w § 1 pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie: 
„3) jest  zwierzchnikiem  służbowym  i  dokonuje  czynności  z  zakresu  prawa 
pracy oraz reprezentuje sąd w tym zakresie wobec pracowników sądu, z 
wyłączeniem sędziów, asesorów sądowych, referendarzy sądowych oraz 
asystentów sędziów; 
4)  określa,  w  porozumieniu  z  prezesem  sądu,  rozmieszczenie  i  liczbę 
poszczególnych stanowisk, na których są zatrudniani pracownicy sądu, 
z wyłączeniem  sędziów,  asesorów  sądowych,  referendarzy  sądowych 
oraz asystentów sędziów, w wydziałach sądu;”; 
10) 
w art. 36a po § 1 dodaje się § 1a w brzmieniu: 
„§ 1a.   W zebraniu sędziów sądu rejonowego mogą uczestniczyć asesorzy 
sądowi tego sądu, jednak bez prawa głosowania.”;  
11) 
w art. 37: 
a) § 1 otrzymuje brzmienie: 
„§ 1.  Czynności  z  zakresu  wewnętrznego nadzoru administracyjnego 
prezes  sądu  może  powierzyć  sędziemu  wizytatorowi,  a  także,  z 
zastrzeżeniem  art.  37c,  wiceprezesowi  sądu,  przewodniczącemu 
wydziału,  a  także,  w  uzasadnionych  przypadkach,  innemu 
wyznaczonemu sędziemu, asesorowi sądowemu lub referendarzowi 
sądowemu. Osoby sprawujące wewnętrzny nadzór administracyjny 
mają  prawo  wglądu  w  czynności  sądów,  mogą  żądać  wyjaśnień 
oraz usunięcia uchybień oraz być obecne na rozprawie toczącej się 
z wyłączeniem jawności.”, 
b) § 4-7 otrzymują brzmienie: 
„§ 4.  W  przypadku  stwierdzenia  uchybienia  w  zakresie  sprawności 
postępowania  sądowego,  prezes  sądu  niezwłocznie,  jednak  nie 
później  niż  w  terminie  trzydziestu  dni  od  dnia  powzięcia 

 
wiadomości o uchybieniu, może zwrócić na nie uwagę na piśmie i 
żądać  usunięcia  skutków  tego  uchybienia.  Sędzia  lub  asesor 
sądowy,  którego  dotyczy  zwrócona  uwaga,  może  w  terminie 
siedmiu dni złożyć prezesowi sądu pisemne zastrzeżenie. Przepis 
art. 108 § 1 stosuje się odpowiednio. 
§ 5.  W  przypadku  złożenia  zastrzeżenia  prezes  sądu  w  terminie 
czternastu  dni  uchyla  uwagę  albo  przekazuje  sprawę  do 
rozpoznania sądowi dyscyplinarnemu, zawiadamiając sędziego lub 
asesora sądowego o sposobie rozpatrzenia zastrzeżenia. 
§ 6.  Do  akt  osobowych  sędziego  lub  asesora  sądowego  dołącza  się 
odpis pisma zawierającego  stwierdzenie  uchybienia  i  zwrócenie 
uwagi,  jednak  nie  wcześniej  niż  po  bezskutecznym  upływie 
terminu do  złożenia  zastrzeżenia,  a  w  przypadku  jego  złożenia  - 
po  uprawomocnieniu  się  uchwały  sądu  dyscyplinarnego 
odmawiającej uwzględnienia zastrzeżenia. W takim przypadku do 
akt  osobowych  sędziego  lub  asesora sądowego  dołącza  się  także 
odpis  pisma  obejmującego zastrzeżenie oraz odpis  uchwały  sądu 
dyscyplinarnego odmawiającej uwzględnienia zastrzeżenia. Jeżeli 
zastrzeżenie sędziego lub asesora sądowego zostało uwzględnione, 
dokumentów dotyczących zwrócenia uwagi nie dołącza się do akt 
osobowych  sędziego  i  nie  dokonuje  się  wzmianki  w  wykazie 
służbowym, o którym mowa w art. 67 § 1. 
§ 7.  Po  upływie  pięciu  lat  od  dnia  zwrócenia  uwagi,  na  wniosek 
sędziego, a w wypadku asesora  sądowego  z  urzędu,  prezes  sądu 
zarządza usunięcie z jego akt osobowych dokumentów, o których 
mowa  w  §  6.  Jednocześnie  z  usunięciem  dokumentów  z  akt 
osobowych, wszelkie dane dotyczące zwrócenia uwagi usuwa się 
z wykazu służbowego, o którym mowa w art. 67 § 1. Jeżeli jednak 
w tym okresie stwierdzono kolejne uchybienie w zakresie 
sprawności  postępowania  sądowego,  skutkujące  zwróceniem 
uwagi  lub  wytknięto  uchybienie  w  trybie  art.  40  §  1,  jest 
dopuszczalne 
tylko 
jednoczesne  usunięcie 
wszystkich 
dokumentów i danych.”; 
12)   w art. 37b w § 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie: 
strony : [ 1 ] . 2 ... 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: