Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia do systemu prawa instytucji asesora sądowego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2299
- Data wpłynięcia: 2014-04-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1224
2299
Druk nr 2299
Warszawa, 31 marca 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy - Prawo o ustroju
sądów powszechnych oraz niektórych
innych ustaw.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do reprezentowania mojego
stanowiska w toku prac nad projektem ustawy upoważniam Pana Krzysztofa
Huberta Łaszkiewicza Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej.
Łączę wyrazy szacunku
(-) Bronisław Komorowski
Projekt
USTAWA
z dnia
2014 r.
o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych
innych ustaw)
Art. 1. W ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów
powszechnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 427, z późn. zm.) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w art. 2 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Zadania z zakresu wymiaru sprawiedliwości wykonują sędziowie,
a w zakresie określonym w ustawie – także asesorzy sądowi.”;
2) w art. 4 § 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. Przy rozstrzyganiu spraw ławnicy mają równe prawa z sędziami i
asesorami sądowymi.”;
3) art. 6 otrzymuje brzmienie:
„Art. 6. Osoby pozostające ze sobą w stosunku pokrewieństwa w linii
prostej lub powinowactwa w linii prostej albo w stosunku
przysposobienia, małżonkowie oraz rodzeństwo nie mogą być
sędziami, asesorami sądowymi ani referendarzami sądowymi w
tym samym wydziale sądu.”;
4) w art. 21 § 1a otrzymuje brzmienie:
„§ 1a. Dyrektora sądu powołuje się w sądzie rejonowym, w którym jest co
najmniej dziesięć stanowisk sędziowskich i asesorskich. W sądach
rejonowych, w których nie powołano dyrektora sądu, zadania
dyrektora sądu wykonują dyrektorzy przełożonych sądów
okręgowych.”;
5) w art. 22 w § 1 w pkt 1 lit. b i c otrzymują brzmienie:
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów
administracyjnych, ustawę z dnia 23 stycznia 2009 r. o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz ustawę
z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2013 r. poz. 662, 1165, 1247,
1433 i 1623 oraz z 2014 r. poz. 31.
2
„b) jest zwierzchnikiem służbowym sędziów, asesorów sądowych,
referendarzy sądowych oraz asystentów sędziów danego sądu,
c) powierza sędziom, asesorom sądowym i referendarzom sądowym
pełnienie funkcji i zwalnia z ich pełnienia, chyba że ustawa stanowi
inaczej;”;
6) w art. 22a § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Prezes sądu apelacyjnego w sądzie apelacyjnym, a prezes sądu
okręgowego w sądzie okręgowym i w sądach rejonowych,
działających w okręgu sądowym, ustala, po zasięgnięciu opinii
kolegium właściwego sądu, najpóźniej do końca listopada każdego
roku, podział czynności, który obejmuje:
1) decyzje w przedmiocie przydziału sędziów, asesorów sądowych i
referendarzy sądowych do wydziałów sądu oraz zakresu ich
obowiązków;
2) określenie zasad przydziału spraw poszczególnym sędziom,
asesorom sądowym i referendarzom sądowym, chyba że zasady te
określają przepisy odrębne;
3) określenie zasad zastępstw sędziów, asesorów sądowych i
referendarzy sądowych
- przy uwzględnieniu specjalizacji sędziów w rozpoznawaniu
poszczególnych rodzajów spraw, konieczności zapewnienia
właściwego rozmieszczenia sędziów, asesorów sądowych i
referendarzy sądowych w wydziałach sądu i równomiernego
rozłożenia ich obowiązków oraz potrzeby zagwarantowania
sprawnego postępowania sądowego.”;
7) w art. 22b § 5 i 6 otrzymują brzmienie:
„§ 5. Liczbę wiceprezesów sądu rejonowego ustala prezes sądu
apelacyjnego, po zasięgnięciu opinii prezesa sądu rejonowego oraz
opinii prezesa przełożonego sądu okręgowego, biorąc pod uwagę
liczbę stanowisk sędziowskich, asesorskich i referendarskich w sądzie
rejonowym.
§ 6. W przypadku zmiany liczby stanowisk sędziowskich, asesorskich lub
referendarskich w danym sądzie lub liczby i wielkości nadzorowanych
sądów okręgowych lub rejonowych, liczba wiceprezesów danego sądu
może być ustalona ponownie.”;
3
8) w art. 31 w § 1:
a) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) wyraża opinię w sprawach osobowych sędziów sądu okręgowego,
sędziów sądów rejonowych oraz asesorów sądowych, działających
w okręgu sądowym;”,
b) po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:
„4a) wyraża opinię o kandydatach na stanowisko asesora sądowego,”;
9) w art. 31a w § 1 pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3) jest zwierzchnikiem służbowym i dokonuje czynności z zakresu prawa
pracy oraz reprezentuje sąd w tym zakresie wobec pracowników sądu, z
wyłączeniem sędziów, asesorów sądowych, referendarzy sądowych oraz
asystentów sędziów;
4) określa, w porozumieniu z prezesem sądu, rozmieszczenie i liczbę
poszczególnych stanowisk, na których są zatrudniani pracownicy sądu,
z wyłączeniem sędziów, asesorów sądowych, referendarzy sądowych
oraz asystentów sędziów, w wydziałach sądu;”;
10)
w art. 36a po § 1 dodaje się § 1a w brzmieniu:
„§ 1a. W zebraniu sędziów sądu rejonowego mogą uczestniczyć asesorzy
sądowi tego sądu, jednak bez prawa głosowania.”;
11)
w art. 37:
a) § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Czynności z zakresu wewnętrznego nadzoru administracyjnego
prezes sądu może powierzyć sędziemu wizytatorowi, a także, z
zastrzeżeniem art. 37c, wiceprezesowi sądu, przewodniczącemu
wydziału, a także, w uzasadnionych przypadkach, innemu
wyznaczonemu sędziemu, asesorowi sądowemu lub referendarzowi
sądowemu. Osoby sprawujące wewnętrzny nadzór administracyjny
mają prawo wglądu w czynności sądów, mogą żądać wyjaśnień
oraz usunięcia uchybień oraz być obecne na rozprawie toczącej się
z wyłączeniem jawności.”,
b) § 4-7 otrzymują brzmienie:
„§ 4. W przypadku stwierdzenia uchybienia w zakresie sprawności
postępowania sądowego, prezes sądu niezwłocznie, jednak nie
później niż w terminie trzydziestu dni od dnia powzięcia
4
wiadomości o uchybieniu, może zwrócić na nie uwagę na piśmie i
żądać usunięcia skutków tego uchybienia. Sędzia lub asesor
sądowy, którego dotyczy zwrócona uwaga, może w terminie
siedmiu dni złożyć prezesowi sądu pisemne zastrzeżenie. Przepis
art. 108 § 1 stosuje się odpowiednio.
§ 5. W przypadku złożenia zastrzeżenia prezes sądu w terminie
czternastu dni uchyla uwagę albo przekazuje sprawę do
rozpoznania sądowi dyscyplinarnemu, zawiadamiając sędziego lub
asesora sądowego o sposobie rozpatrzenia zastrzeżenia.
§ 6. Do akt osobowych sędziego lub asesora sądowego dołącza się
odpis pisma zawierającego stwierdzenie uchybienia i zwrócenie
uwagi, jednak nie wcześniej niż po bezskutecznym upływie
terminu do złożenia zastrzeżenia, a w przypadku jego złożenia -
po uprawomocnieniu się uchwały sądu dyscyplinarnego
odmawiającej uwzględnienia zastrzeżenia. W takim przypadku do
akt osobowych sędziego lub asesora sądowego dołącza się także
odpis pisma obejmującego zastrzeżenie oraz odpis uchwały sądu
dyscyplinarnego odmawiającej uwzględnienia zastrzeżenia. Jeżeli
zastrzeżenie sędziego lub asesora sądowego zostało uwzględnione,
dokumentów dotyczących zwrócenia uwagi nie dołącza się do akt
osobowych sędziego i nie dokonuje się wzmianki w wykazie
służbowym, o którym mowa w art. 67 § 1.
§ 7. Po upływie pięciu lat od dnia zwrócenia uwagi, na wniosek
sędziego, a w wypadku asesora sądowego z urzędu, prezes sądu
zarządza usunięcie z jego akt osobowych dokumentów, o których
mowa w § 6. Jednocześnie z usunięciem dokumentów z akt
osobowych, wszelkie dane dotyczące zwrócenia uwagi usuwa się
z wykazu służbowego, o którym mowa w art. 67 § 1. Jeżeli jednak
w tym okresie stwierdzono kolejne uchybienie w zakresie
sprawności postępowania sądowego, skutkujące zwróceniem
uwagi lub wytknięto uchybienie w trybie art. 40 § 1, jest
dopuszczalne
tylko
jednoczesne usunięcie
wszystkich
dokumentów i danych.”;
12) w art. 37b w § 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2299
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei