Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia do systemu prawa instytucji asesora sądowego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2299
- Data wpłynięcia: 2014-04-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1224
2299
10
Prawo do sądu, zagwarantowane przez art. 6 Konwencji o Ochronie Praw
Człowieka i Podstawowych Wolności, obejmuje prawo do rozpatrzenia sprawy
przez niezawisły i bezstronny sąd ustanowiony ustawą. Orzecznictwo
Europejskiego Trybunału Praw Człowieka interpretuje to prawo jako
spoczywający na ustawodawcy krajowym obowiązek wyposażenia sądu
i sędziego w przymiot niezawisłości, niezależności i bezstronności, co nie wiąże
się jednak z koniecznością powoływania sędziów na stałe, bez żadnego okresu
próbnego. Okres taki jest nawet wprost dopuszczalny w dokumentach Rady
Europy i jej organów opiniodawczych. Europejska Karta o Statusie Sędziów
z 1998 r., nie będąc dokumentem wiążącym w rozumieniu źródeł prawa
międzynarodowego, stanowi jednak podstawowy komentarz do przepisów tego
prawa oraz odpowiadającego mu orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw
Człowieka. Karta (ust. 3.3) stanowi: „W przypadkach, gdy procedura
rekrutacyjna przewiduje okres próbny, z konieczności krótki, po mianowaniu na
stanowisko sędziego, ale przed jego potwierdzeniem na stałe, lub gdy rekrutacja
jest dokonywana na ograniczony okres czasu z możliwością przedłużenia,
decyzja aby nie mianować na stałe lub nie przedłużać mianowania, może zostać
podjęta wyłącznie przez niezależny organ, o którym mowa w ust. 1.3 niniejszej
Karty, lub na jego propozycję lub na jego wniosek lub za jego zgodą lub po
zasięgnięciu jego opinii.”.
Możliwość powoływania sędziów na okres próbny albo określony czas
dopuszczona jest również przez Rekomendację nr. CM/Rec(2010)12
Komitetu Ministrów dotyczącą sędziów i ich: niezawisłości, odpowiedzialności
i efektywności (przyjętą przez Radę Ministrów w dniu 17 listopada 2010 r. na
1098 spotkaniu zastępców Ministrów). Zgodnie z Punktem 51 w związku z
Punktem 44 Rekomendacji decyzja o tym, czy przedłużyć czy mianować
sędziego po tym okresie powinna opierać na obiektywnych, wyznaczonych
prawem lub przez upoważniony organ, kryteriach. Decyzje te powinny mieć
11
charakter merytoryczny, i muszą brać pod uwagę kwalifikacje, zdolności
i umiejętności stosowania prawa z poszanowaniem godności ludzkiej.
Ustalenie sposobu dochodzenia do zawodu sędziego jest istotne dla
prawidłowego funkcjonowania państwa. Obowiązkiem prawodawcy jest
zadbanie o to, by wyroki w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej wydawane były
przez sędziów dobrze przygotowanych merytorycznie, przez sędziów
o nienagannej postawie etycznej, dla których wykonywanie czynności
sędziowskich jest również pełnieniem istotnej misji. Proponowane rozwiązanie
poprzez stworzenie stanowiska asesora sądowego pozwoli na dokonanie oceny
predyspozycji i cech charakteru sędziego przed wyposażeniem go w atrybut
nieusuwalności oraz w kompetencje do rozpoznawania spraw o większej wadze.
Sędziami decydującymi o istotnych dla ludzi sprawach powinni być
najlepsi z najlepszych. Obywatele oczekują od sędziów nie tylko wysokiego
stopnia zawodowych kwalifikacji, lecz również życiowego doświadczenia,
wrażliwości oraz wierności nakazom etyki.
Prawo do sądu, zagwarantowane przez art. 6 Konwencji o Ochronie Praw
Człowieka i Podstawowych Wolności, obejmuje prawo do rozpatrzenia sprawy
przez niezawisły i bezstronny sąd ustanowiony ustawą. Orzecznictwo
Europejskiego Trybunału Praw Człowieka interpretuje to prawo jako
spoczywający na ustawodawcy krajowym obowiązek wyposażenia sądu
i sędziego w przymiot niezawisłości, niezależności i bezstronności, co nie wiąże
się jednak z koniecznością powoływania sędziów na stałe, bez żadnego okresu
próbnego. Okres taki jest nawet wprost dopuszczalny w dokumentach Rady
Europy i jej organów opiniodawczych. Europejska Karta o Statusie Sędziów
z 1998 r., nie będąc dokumentem wiążącym w rozumieniu źródeł prawa
międzynarodowego, stanowi jednak podstawowy komentarz do przepisów tego
prawa oraz odpowiadającego mu orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw
Człowieka. Karta (ust. 3.3) stanowi: „W przypadkach, gdy procedura
rekrutacyjna przewiduje okres próbny, z konieczności krótki, po mianowaniu na
stanowisko sędziego, ale przed jego potwierdzeniem na stałe, lub gdy rekrutacja
jest dokonywana na ograniczony okres czasu z możliwością przedłużenia,
decyzja aby nie mianować na stałe lub nie przedłużać mianowania, może zostać
podjęta wyłącznie przez niezależny organ, o którym mowa w ust. 1.3 niniejszej
Karty, lub na jego propozycję lub na jego wniosek lub za jego zgodą lub po
zasięgnięciu jego opinii.”.
Możliwość powoływania sędziów na okres próbny albo określony czas
dopuszczona jest również przez Rekomendację nr. CM/Rec(2010)12
Komitetu Ministrów dotyczącą sędziów i ich: niezawisłości, odpowiedzialności
i efektywności (przyjętą przez Radę Ministrów w dniu 17 listopada 2010 r. na
1098 spotkaniu zastępców Ministrów). Zgodnie z Punktem 51 w związku z
Punktem 44 Rekomendacji decyzja o tym, czy przedłużyć czy mianować
sędziego po tym okresie powinna opierać na obiektywnych, wyznaczonych
prawem lub przez upoważniony organ, kryteriach. Decyzje te powinny mieć
11
charakter merytoryczny, i muszą brać pod uwagę kwalifikacje, zdolności
i umiejętności stosowania prawa z poszanowaniem godności ludzkiej.
Ustalenie sposobu dochodzenia do zawodu sędziego jest istotne dla
prawidłowego funkcjonowania państwa. Obowiązkiem prawodawcy jest
zadbanie o to, by wyroki w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej wydawane były
przez sędziów dobrze przygotowanych merytorycznie, przez sędziów
o nienagannej postawie etycznej, dla których wykonywanie czynności
sędziowskich jest również pełnieniem istotnej misji. Proponowane rozwiązanie
poprzez stworzenie stanowiska asesora sądowego pozwoli na dokonanie oceny
predyspozycji i cech charakteru sędziego przed wyposażeniem go w atrybut
nieusuwalności oraz w kompetencje do rozpoznawania spraw o większej wadze.
Sędziami decydującymi o istotnych dla ludzi sprawach powinni być
najlepsi z najlepszych. Obywatele oczekują od sędziów nie tylko wysokiego
stopnia zawodowych kwalifikacji, lecz również życiowego doświadczenia,
wrażliwości oraz wierności nakazom etyki.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2299
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei