Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia do systemu prawa instytucji asesora sądowego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2299
- Data wpłynięcia: 2014-04-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1224
2299
5
Proponuje się, aby Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii
Krajowej Rady Sądownictwa, określił, w drodze rozporządzenia m. in. wzór
arkusza oceny pracy sędziego i asesora sądowego, w tym podsumowania jej
wyników, mając na względzie konieczność sprawnego i rzetelnego dokonania
oceny oraz dostosowania metodyki jej przeprowadzania do zakresu analizy
pracy sędziego, a także asesora sądowego.
Projektowana nowelizacja zawiera także inne przepisy dotyczące statusu
asesora sądowego, m.in.:
1) w art. 2 § 1 u.s.p. przesądzono, że zadania z zakresu wymiaru
sprawiedliwości, wraz z sędziami, wykonują również asesorzy sądowi –
ale tylko w zakresie określonym w ustawie;
2) w art. 4 § 2 zrównano – w zakresie orzekania – ławników z sędziami
i asesorami sądowymi;
3) w art. 6 u.s.p. włączono asesorów sądowych do katalogu podmiotów,
które pozostając ze sobą w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa
nie mogą wykonywać obowiązków służbowych w tym samym wydziale
sądu;
4) w art. 22 § 1 pkt 1 lit. b ustalono, że prezes sądu jest także
zwierzchnikiem służbowym asesorów sądowych w danym sądzie;
5) w art. 22a § 1 uwzględniono asesorów sądowych w zakresie działań
prezesa sądu odnoszących się do ustalania podziału czynności w danym
sądzie;
6) w art. 31 § 1 poszerzono katalog zadań kolegium sądu okręgowego
o wyrażanie opinii w sprawach osobowych asesorów sądowych oraz
opinii o kandydatach na stanowisko asesora;
7) w art. 31a § 1 wyłączono asesorów sądowych spod zwierzchnictwa
służbowego dyrektora sądu;
8) w art. 36a dodano § 1a, który przewiduje udział asesorów sądowych
w organach samorządu sędziowskiego, poprzez stworzenie możliwości
6
uczestnictwa w zebraniu sędziów sądu rejonowego, aczkolwiek bez
prawa głosowania;
9) w art. 37 i art. 37b uwzględniono asesorów sądowych w przepisach
dotyczących czynności z zakresu wewnętrznego nadzoru admini-
stracyjnego;
10) w art. 41d uwzględniono asesorów sądowych w regulacji odnoszącej się
do rozpatrywania skarg dotyczących działalności sądów powszechnych,
a zawierającej wniosek o pociągnięcie do odpowiedzialności
dyscyplinarnej;
11) w art. 45 przewidziano mechanizm zastępstwa sędziego i asesora
sądowego w wykonywaniu czynności służbowych;
12) w art. 56, w którym uwzględniono instytucję asesora sądowego
w mechanizmie obsadzania wolnego stanowiska w sądownictwie
powszechnym; jednocześnie zaprojektowano procedurę przekształcania
stanowiska sędziowskiego w stanowisko asesora sądowego
(przekształceniu mają podlegać: co drugie stanowisko sędziowskie
zwolnione w sądzie rejonowym lub przydzielone do sądu rejonowego,
a także wolne stanowisko sędziowskie, które nie zostało obsadzone w
sądzie rejonowym) – oraz zwolnione stanowiska asesora w stanowiska
sędziowskie;
13) w art. 57j przewidziano odpowiednie stosowanie przepisów dotyczących
obsadzania stanowiska sędziowskiego do obsadzania stanowiska asesora
sądowego;
14) w art. 60 przewidziano zmianę porządkową, dotyczącą rozpatrywania
przez Krajową Radę Sądownictwa – w trybie określonym odrębną ustawą
– kandydatur na stanowiska asesorów sądowych;
15) w art. 61 zaprojektowano zmiany w zakresie wymogów odnoszących się
do kandydatów na stanowisko sędziowskie; określono, że jednym z tych
wymogów będzie co najmniej dwuletnia praca w charakterze asesora
7
sądowego lub trzyletnia w charakterze asesora prokuratorskiego.
Jednocześnie projektuje się uchylenie § 3, 4 i 6 w tym artykule,
normujących sposoby dojścia do zawodu sędziego, co jest konsekwencją
stworzenia podstawowej „ścieżki” dojścia do tego zawodu poprzez
asesurę;
16) w art. 175a § 1 uwzględniono asesorów sądowych przepisie
upoważniającym Ministra Sprawiedliwości do przetwarzania danych
osobowych pracowników sądownictwa.
Ponadto projekt przewiduje wprowadzenie w dziale II u.s.p. nowego
rozdziału 4, zawierającego regulacje poświęcone wyłącznie statusowi asesora
sądowego (projektowane art. 133a – 133j). Oprócz regulacji już omówionych,
znalazły się tam przepisy dotyczące wymogów kwalifikacyjnych w zakresie
stanowiska asesora (art. 133c), oceny pracy asesora sądowego (art. 133e),
przypadków wygaśnięcia stosunku służbowego asesora (art. 133f), jego
wynagrodzenia zasadniczego (art. 133g), kwestii delegowania asesora do
pełnienia obowiązków w innym sądzie rejonowym (art. 133h) oraz zakazu
członkostwa asesora sądowego w partii politycznej i w związku zawodowym
(art. 133i).
Przewiduje się, aby pierwszej obowiązkowej oceny pracy asesora
sądowego dokonywało się nie wcześniej niż po upływie 24 miesięcy od daty
powołania. Jednakże w razie uzyskania negatywnej oceny asesor sądowy
podlegałby ponownej ocenie nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia
zapoznania się z oceną, jednak nie później niż po upływie roku od dokonania tej
oceny. Ocena pracy asesora sądowego będzie wykorzystana przy ocenie
kwalifikacji asesora sądowego na wolne stanowisko sędziowskie. Do asesorów
sądowych będą miały odpowiednie zastosowanie przepisy art. 106a i art. 106f.
Projektowany art. 133j nakazuje z kolei odpowiednie stosowanie
(z określonymi wyłączeniami) przepisów u.s.p., które nie są zmieniane
8
projektowaną ustawą z uwagi na potrzebę zachowania skrótowości tekstu
prawnego.
Przewiduje się również przywrócenie instytucji asesora w postępowaniu
sądowoadministracyjnym (art. 2 projektu). Naczelny Sąd Administracyjny
w postanowieniu z dnia 24 czerwca 2008 r. sygn. akt I FSK 362/08, jak również
w postanowieniu z dnia 29 lipca 2009 r. sygn. akt I OZ 748/09 stwierdził,
że wprawdzie orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 października
2007 r. dotyczy unormowań, kształtujących instytucję asesora sądu powsze-
chnego, to jednak z uwagi na podobieństwo regulacji, należy uznać,
że stanowisko w nim wyrażone należy odnieść do instytucji asesora
w postępowaniu sądowoadministracyjnym. Istniejący do tej pory przepis ustawy
– Prawo o ustroju sądów administracyjnych (art. 26) upoważniający Prezesa
Naczelnego Sądu Administracyjnego do mianowania asesorów sądowych
i powierzania im pełnienie czynności sędziowskich na okres nieprzekraczający
pięciu lat – nie jest stosowany.
Zgodnie z projektem do pełnienia urzędu na stanowisku asesora sądowego
w wojewódzkim sądzie administracyjnym może być powołany ten, kto spełnia
wymagania odnoszące się do kandydatów na stanowisko sędziego
wojewódzkiego administracyjnego, z wyłączeniem wymogu ukończenia 35 lat
życia oraz ze skróceniem wymaganego okresu wykonywania określonego
ustawą zawodu prawniczego. Kandydatem na stanowisko asesora sądowego w
wojewódzkim sądzie administracyjny będzie mógł być ten, kto pozostawał przez
co najmniej cztery lata na stanowisku sędziego, prokuratora lub radcy
w Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa albo wykonywał przynajmniej przez
cztery lata zawód adwokata, radcy prawnego lub notariusza albo przez sześć lat
pozostawał w instytucjach publicznych na stanowiskach związanych
ze stosowaniem lub tworzeniem prawa administracyjnego.
Instytucja asesury w postępowaniu sądowoadministracyjnym będzie
analogiczna jak w sądach powszechnych, stąd też możliwe jest odesłanie do
9
odpowiedniego w tym zakresie stosowania prawa o ustroju sądów
powszechnych.
Zmianom w obrębie u.s.p. i prawa o ustroju sądów administracyjnych
towarzyszą projektowane nowelizacje ustaw:
1) z dnia 23 stycznia 2009 r. o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury;
2) z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa.
Zmiany w obrębie tych ustaw mają charakter dostosowawczy względem
rozstrzygnięć ustrojowych, które znajdą się w u.s.p.
Wejście w życie ustawy w proponowanym brzmieniu, co ma nastąpić po
upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, nie spowoduje negatywnych skutków
dla budżetu państwa.
Przewiduje się wprowadzenie przepisów przejściowych (art. 5-7), zgodnie
z którymi do absolwentów Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury,
referendarzy sądowych i asystentów sędziów – ubiegających się o nominacje na
stanowisko sędziego sądu rejonowego – zastosowanie mieć będą przepisy
dotychczasowe, z zastrzeżeniem złożenia wniosku o powołanie na wolne
stanowisko sędziowskie przed upływem odpowiednio jednego roku (absolwenci
Krajowej Szkoły), pięciu (referendarze sądowi) lub sześciu lat (asystenci
sędziów) – od dnia wejścia w życie ustawy.
Projekt ustawy nie zwiera postanowień sprzecznych z prawem Unii
Europejskiej. Instytucja sędziego powoływanego na czas oznaczony (Richter auf
Probe) istnieje w systemie niemieckim. W pozostałych systemach prawa
kontynentalnego w krajach europejskich sędziowie powoływani są na czas
nieoznaczony – na stałe. Standardy europejskie, wypracowane w ramach
instytucji Rady Europy (kwestia ta nie jest regulowana prawem wspólnotowym
w Unii Europejskiej) nie sprzeciwiają się wykonywaniu funkcji sądowniczych
w ramach niezawisłego sądownictwa przez osoby mianowane w ramach
rekrutacji na stanowisko sędziego na okres próby lub czas ograniczony.
Proponuje się, aby Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii
Krajowej Rady Sądownictwa, określił, w drodze rozporządzenia m. in. wzór
arkusza oceny pracy sędziego i asesora sądowego, w tym podsumowania jej
wyników, mając na względzie konieczność sprawnego i rzetelnego dokonania
oceny oraz dostosowania metodyki jej przeprowadzania do zakresu analizy
pracy sędziego, a także asesora sądowego.
Projektowana nowelizacja zawiera także inne przepisy dotyczące statusu
asesora sądowego, m.in.:
1) w art. 2 § 1 u.s.p. przesądzono, że zadania z zakresu wymiaru
sprawiedliwości, wraz z sędziami, wykonują również asesorzy sądowi –
ale tylko w zakresie określonym w ustawie;
2) w art. 4 § 2 zrównano – w zakresie orzekania – ławników z sędziami
i asesorami sądowymi;
3) w art. 6 u.s.p. włączono asesorów sądowych do katalogu podmiotów,
które pozostając ze sobą w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa
nie mogą wykonywać obowiązków służbowych w tym samym wydziale
sądu;
4) w art. 22 § 1 pkt 1 lit. b ustalono, że prezes sądu jest także
zwierzchnikiem służbowym asesorów sądowych w danym sądzie;
5) w art. 22a § 1 uwzględniono asesorów sądowych w zakresie działań
prezesa sądu odnoszących się do ustalania podziału czynności w danym
sądzie;
6) w art. 31 § 1 poszerzono katalog zadań kolegium sądu okręgowego
o wyrażanie opinii w sprawach osobowych asesorów sądowych oraz
opinii o kandydatach na stanowisko asesora;
7) w art. 31a § 1 wyłączono asesorów sądowych spod zwierzchnictwa
służbowego dyrektora sądu;
8) w art. 36a dodano § 1a, który przewiduje udział asesorów sądowych
w organach samorządu sędziowskiego, poprzez stworzenie możliwości
6
uczestnictwa w zebraniu sędziów sądu rejonowego, aczkolwiek bez
prawa głosowania;
9) w art. 37 i art. 37b uwzględniono asesorów sądowych w przepisach
dotyczących czynności z zakresu wewnętrznego nadzoru admini-
stracyjnego;
10) w art. 41d uwzględniono asesorów sądowych w regulacji odnoszącej się
do rozpatrywania skarg dotyczących działalności sądów powszechnych,
a zawierającej wniosek o pociągnięcie do odpowiedzialności
dyscyplinarnej;
11) w art. 45 przewidziano mechanizm zastępstwa sędziego i asesora
sądowego w wykonywaniu czynności służbowych;
12) w art. 56, w którym uwzględniono instytucję asesora sądowego
w mechanizmie obsadzania wolnego stanowiska w sądownictwie
powszechnym; jednocześnie zaprojektowano procedurę przekształcania
stanowiska sędziowskiego w stanowisko asesora sądowego
(przekształceniu mają podlegać: co drugie stanowisko sędziowskie
zwolnione w sądzie rejonowym lub przydzielone do sądu rejonowego,
a także wolne stanowisko sędziowskie, które nie zostało obsadzone w
sądzie rejonowym) – oraz zwolnione stanowiska asesora w stanowiska
sędziowskie;
13) w art. 57j przewidziano odpowiednie stosowanie przepisów dotyczących
obsadzania stanowiska sędziowskiego do obsadzania stanowiska asesora
sądowego;
14) w art. 60 przewidziano zmianę porządkową, dotyczącą rozpatrywania
przez Krajową Radę Sądownictwa – w trybie określonym odrębną ustawą
– kandydatur na stanowiska asesorów sądowych;
15) w art. 61 zaprojektowano zmiany w zakresie wymogów odnoszących się
do kandydatów na stanowisko sędziowskie; określono, że jednym z tych
wymogów będzie co najmniej dwuletnia praca w charakterze asesora
7
sądowego lub trzyletnia w charakterze asesora prokuratorskiego.
Jednocześnie projektuje się uchylenie § 3, 4 i 6 w tym artykule,
normujących sposoby dojścia do zawodu sędziego, co jest konsekwencją
stworzenia podstawowej „ścieżki” dojścia do tego zawodu poprzez
asesurę;
16) w art. 175a § 1 uwzględniono asesorów sądowych przepisie
upoważniającym Ministra Sprawiedliwości do przetwarzania danych
osobowych pracowników sądownictwa.
Ponadto projekt przewiduje wprowadzenie w dziale II u.s.p. nowego
rozdziału 4, zawierającego regulacje poświęcone wyłącznie statusowi asesora
sądowego (projektowane art. 133a – 133j). Oprócz regulacji już omówionych,
znalazły się tam przepisy dotyczące wymogów kwalifikacyjnych w zakresie
stanowiska asesora (art. 133c), oceny pracy asesora sądowego (art. 133e),
przypadków wygaśnięcia stosunku służbowego asesora (art. 133f), jego
wynagrodzenia zasadniczego (art. 133g), kwestii delegowania asesora do
pełnienia obowiązków w innym sądzie rejonowym (art. 133h) oraz zakazu
członkostwa asesora sądowego w partii politycznej i w związku zawodowym
(art. 133i).
Przewiduje się, aby pierwszej obowiązkowej oceny pracy asesora
sądowego dokonywało się nie wcześniej niż po upływie 24 miesięcy od daty
powołania. Jednakże w razie uzyskania negatywnej oceny asesor sądowy
podlegałby ponownej ocenie nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia
zapoznania się z oceną, jednak nie później niż po upływie roku od dokonania tej
oceny. Ocena pracy asesora sądowego będzie wykorzystana przy ocenie
kwalifikacji asesora sądowego na wolne stanowisko sędziowskie. Do asesorów
sądowych będą miały odpowiednie zastosowanie przepisy art. 106a i art. 106f.
Projektowany art. 133j nakazuje z kolei odpowiednie stosowanie
(z określonymi wyłączeniami) przepisów u.s.p., które nie są zmieniane
8
projektowaną ustawą z uwagi na potrzebę zachowania skrótowości tekstu
prawnego.
Przewiduje się również przywrócenie instytucji asesora w postępowaniu
sądowoadministracyjnym (art. 2 projektu). Naczelny Sąd Administracyjny
w postanowieniu z dnia 24 czerwca 2008 r. sygn. akt I FSK 362/08, jak również
w postanowieniu z dnia 29 lipca 2009 r. sygn. akt I OZ 748/09 stwierdził,
że wprawdzie orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 października
2007 r. dotyczy unormowań, kształtujących instytucję asesora sądu powsze-
chnego, to jednak z uwagi na podobieństwo regulacji, należy uznać,
że stanowisko w nim wyrażone należy odnieść do instytucji asesora
w postępowaniu sądowoadministracyjnym. Istniejący do tej pory przepis ustawy
– Prawo o ustroju sądów administracyjnych (art. 26) upoważniający Prezesa
Naczelnego Sądu Administracyjnego do mianowania asesorów sądowych
i powierzania im pełnienie czynności sędziowskich na okres nieprzekraczający
pięciu lat – nie jest stosowany.
Zgodnie z projektem do pełnienia urzędu na stanowisku asesora sądowego
w wojewódzkim sądzie administracyjnym może być powołany ten, kto spełnia
wymagania odnoszące się do kandydatów na stanowisko sędziego
wojewódzkiego administracyjnego, z wyłączeniem wymogu ukończenia 35 lat
życia oraz ze skróceniem wymaganego okresu wykonywania określonego
ustawą zawodu prawniczego. Kandydatem na stanowisko asesora sądowego w
wojewódzkim sądzie administracyjny będzie mógł być ten, kto pozostawał przez
co najmniej cztery lata na stanowisku sędziego, prokuratora lub radcy
w Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa albo wykonywał przynajmniej przez
cztery lata zawód adwokata, radcy prawnego lub notariusza albo przez sześć lat
pozostawał w instytucjach publicznych na stanowiskach związanych
ze stosowaniem lub tworzeniem prawa administracyjnego.
Instytucja asesury w postępowaniu sądowoadministracyjnym będzie
analogiczna jak w sądach powszechnych, stąd też możliwe jest odesłanie do
9
odpowiedniego w tym zakresie stosowania prawa o ustroju sądów
powszechnych.
Zmianom w obrębie u.s.p. i prawa o ustroju sądów administracyjnych
towarzyszą projektowane nowelizacje ustaw:
1) z dnia 23 stycznia 2009 r. o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury;
2) z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa.
Zmiany w obrębie tych ustaw mają charakter dostosowawczy względem
rozstrzygnięć ustrojowych, które znajdą się w u.s.p.
Wejście w życie ustawy w proponowanym brzmieniu, co ma nastąpić po
upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, nie spowoduje negatywnych skutków
dla budżetu państwa.
Przewiduje się wprowadzenie przepisów przejściowych (art. 5-7), zgodnie
z którymi do absolwentów Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury,
referendarzy sądowych i asystentów sędziów – ubiegających się o nominacje na
stanowisko sędziego sądu rejonowego – zastosowanie mieć będą przepisy
dotychczasowe, z zastrzeżeniem złożenia wniosku o powołanie na wolne
stanowisko sędziowskie przed upływem odpowiednio jednego roku (absolwenci
Krajowej Szkoły), pięciu (referendarze sądowi) lub sześciu lat (asystenci
sędziów) – od dnia wejścia w życie ustawy.
Projekt ustawy nie zwiera postanowień sprzecznych z prawem Unii
Europejskiej. Instytucja sędziego powoływanego na czas oznaczony (Richter auf
Probe) istnieje w systemie niemieckim. W pozostałych systemach prawa
kontynentalnego w krajach europejskich sędziowie powoływani są na czas
nieoznaczony – na stałe. Standardy europejskie, wypracowane w ramach
instytucji Rady Europy (kwestia ta nie jest regulowana prawem wspólnotowym
w Unii Europejskiej) nie sprzeciwiają się wykonywaniu funkcji sądowniczych
w ramach niezawisłego sądownictwa przez osoby mianowane w ramach
rekrutacji na stanowisko sędziego na okres próby lub czas ograniczony.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2299
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei