Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2295
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2295-cz-1
– 35 –
6)
przenoszenia i delegowania do pełnienia służby w innej miejscowości;
7)
oddelegowania i odwołania z oddelegowania;
8)
przenoszenia do dyspozycji Szefa ABW;
9)
zawieszania i uchylania zawieszenia w czynnościach służbowych;
10) zwalniania ze służby w ABW;
11) stwierdzania wygaśnięcia stosunku służbowego;
12) przywracania do służby w ABW;
13) zaliczania okresów do wysługi lat uwzględnianej przy ustalaniu wzrostu uposażenia
zasadniczego oraz ustalania tej wysługi;
14) przyznawania i obniżania dodatku służbowego;
15) przyznawania dodatku za posiadany stopień służbowy;
16) przyznawania i cofania dodatku motywacyjnego;
17) zachowywania
funkcjonariuszowi przeniesionemu na stanowisko służbowe
zaszeregowane do niższej grupy zaszeregowania stanowiska służbowego prawa do
zaszeregowania należnego na poprzednio zajmowanym stanowisku służbowym,
z jednoczesnym zachowaniem stopnia etatowego przypisanego do tego stanowiska.
2. Sprawy osobowe, o których mowa w ust. 1, załatwiane są w drodze rozkazu
personalnego.
3. Przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2013 r. poz. 267 oraz z 2014 r. poz. 183) stosuje się wyłącznie do rozkazów
personalnych wydawanych w sprawach osobowych, o których mowa w ust. 1.
4. W sprawach wynikających ze stosunku służbowego Szefa ABW właściwy jest
minister właściwy do spraw wewnętrznych.
5. Funkcjonariusz udziela informacji istotnych ze względu na przebieg jego służby.
6. Funkcjonariusz usprawiedliwia nieobecność lub spóźnienie do służby.
7. Funkcjonariusza można skierować na badanie psychologiczne:
1)
przed mianowaniem na wyższe stanowisko służbowe lub w przypadku zmiany
charakteru służby – w celu określenia, w szczególności, poziomu rozwoju
intelektualnego i predyspozycji osobowościowych funkcjonariusza do służby na
proponowanym stanowisku służbowym;
2)
gdy zachodzi uzasadniona obawa, że sprawność psychologiczna funkcjonariusza uległa
zmianie i negatywnie wpływa na sposób wykonywania przez niego obowiązków
służbowych – w celu określenia aktualnej sprawności psychologicznej funkcjonariusza.
– 36 –
8. W toku prowadzonego postępowania dyscyplinarnego lub karnego oraz w okresie
próby orzeczonej w związku z warunkowym umorzeniem postępowania karnego,
warunkowym zawieszeniem wykonania kary pozbawienia wolności lub w okresie odbywania
kary ograniczenia wolności lub do czasu zatarcia kary dyscyplinarnej albo w okresie
zawieszenia funkcjonariusza w czynnościach służbowych nie dokonuje się zmian w stosunku
służbowym funkcjonariusza, z którymi wiązałoby się mianowanie na wyższe stanowisko
służbowe lub podwyższenie składników uposażenia.
9. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:
1)
szczegółowy sposób i tryb załatwiania spraw osobowych, o których mowa w ust. 1,
2)
sposób i tryb postępowania w sprawach osobowych innych niż wymienione w ust. 1
oraz przełożonych właściwych w tych sprawach, z wyłączeniem spraw, co do których
sposób i tryb postępowania oraz właściwość przełożonych zostały określone w innych
przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ustawy,
3)
warunki mianowania na wyższe stanowisko służbowe,
4)
szczegółowy sposób usprawiedliwiania nieobecności lub spóźnienia do służby,
5)
tryb kierowania na badanie psychologiczne, o którym mowa w ust. 7,
6)
rodzaje informacji, których funkcjonariusz jest obowiązany udzielić ze względu na
przebieg służby oraz tryb ich udzielania,
7)
sposób dokumentowania przebiegu służby
– uwzględniając konieczność rzetelnego prowadzenia spraw osobowych funkcjonariuszy,
mając na uwadze zakres i specyfikę zadań służbowych wykonywanych przez
funkcjonariuszy.
Art. 46. 1. Czas służby funkcjonariusza jest określany wymiarem jego zadań
służbowych, z uwzględnieniem prawa do odpoczynku. Zadania służbowe funkcjonariusza
powinny być ustalone w sposób pozwalający na ich wykonanie w ramach 40-godzinnego
tygodnia służby. Czas służby funkcjonariusza podlega ewidencjonowaniu.
2. Funkcjonariusz pełni służbę w podstawowym albo zmianowym rozkładzie czasu
służby.
3. W uzasadnionych przypadkach, wynikających w szczególności ze sposobu pełnienia
służby albo szczególnego charakteru wykonywanych zadań, funkcjonariusz może pełnić
służbę w indywidualnym rozkładzie lub wymiarze czasu służby.
4. W przypadku uzasadnionym potrzebami służby funkcjonariuszowi można przedłużyć
czas pełnienia służby ponad obowiązujący go wymiar czasu pełnienia służby lub wydać
– 37 –
polecenie pełnienia służby także w dniu wolnym od służby w obowiązującym go rozkładzie
czasu służby, ze względu na konieczność:
1)
wykonania rozpoczętych czynności dochodzeniowo-śledczych, operacyjno-
-rozpoznawczych lub analityczno-informacyjnych, jeżeli ze względu na okoliczności
sprawy nie mogą one zostać przerwane;
2)
zapewnienia ciągłości służby na stanowiskach służbowych, na których jest wymagane
pełnienie służby w sposób ciągły;
3)
realizacji innych zadań służbowych niecierpiących zwłoki.
5. W zamian za czas służby przedłużony ponad obowiązujący funkcjonariusza wymiar
czasu służby funkcjonariuszowi przysługuje, po zakończeniu służby, czas wolny od służby
w tym samym wymiarze.
6. W zamian za służbę pełnioną w dniu wolnym od służby funkcjonariusz otrzymuje
dzień wolny od służby w innym dniu. Dnia wolnego udziela się w terminie wskazanym przez
funkcjonariusza, jeżeli nie zakłóca to toku służby.
7. W uzasadnionych przypadkach Szef ABW może ustalić dniem wolnym od służby
dzień przypadający między dniami wolnymi od służby albo dzień poprzedzający dzień
ustawowo wolny od pracy, pod warunkiem wyznaczenia soboty dniem służby.
8. Czas służby funkcjonariusza pełniącego służbę na stanowisku, na którym występują
przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych, nie
może przekroczyć 8 godzin na dobę.
9. Jeżeli wymagają tego potrzeby służby, funkcjonariusza można wyznaczyć do
pełnienia dyżuru, podczas którego pozostaje on w gotowości do niezwłocznego podjęcia
realizacji zadań służbowych.
10. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:
1)
wymiar czasu służby oraz czas odpoczynku w rozkładach podstawowym i zmianowym,
2)
sposób, miejsce, czas i częstotliwość pełnienia dyżuru,
3)
sposób prowadzenia ewidencji czasu służby,
4)
tryb postępowania i właściwość przełożonych w sprawach wprowadzania rozkładu lub
wymiaru czasu służby oraz czynności, o których mowa w ust. 1–9
– uwzględniając konieczność zapewnienia niezakłóconego wykonywania zadań przez ABW
oraz niezbędnego czasu wolnego od służby przeznaczonego na odpoczynek funkcjonariusza.
Art. 47. 1. Szef ABW odpowiada za stan bezpieczeństwa i higieny służby w ABW.
– 38 –
2. Szef ABW wykonuje obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny
pracy, stosując odpowiednio przepisy określone w art. 207 § 1 i 3, art. 23711§ 1–3 oraz
w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 23711§ 5 ustawy z dnia 27 czerwca
1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.)), zwanej dalej
„Kodeksem pracy”.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej ABW wykonuje obowiązki pracodawcy
w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, stosując odpowiednio przepisy określone
w art. 207 § 2 pkt 1–6, § 21 i 3, art. 2071, art. 208, art. 2091 § 1–3, art. 2092, art. 2093,
art. 213–219, art. 220 § 1 i 3, art. 221, art. 222 § 1 i 2, art. 2221 § 1 i 2, art. 223–226, art. 227
§ 1, art. 229 § 2–6, art. 230 § 1, art. 232 zdanie pierwsze, art. 233–236, art. 2373, art. 2374
i art. 2376–23710 oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 220 § 2,
art. 222 § 3, art. 2221 § 3, art. 227 § 2, art. 229 § 8 pkt 1, art. 232 zdanie drugie, art. 2375
i art. 23715 Kodeksu pracy.
4. Przełożony wykonuje obowiązki osoby kierującej pracownikami w zakresie
bezpieczeństwa i higieny pracy, stosując odpowiednio przepisy określone w art. 207 § 3
i art. 212 Kodeksu pracy oraz w przepisach wykonawczych, o których mowa w ust. 2.
5. Obowiązki funkcjonariusza w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby określa
art. 211 Kodeksu pracy.
6. Przepisy art. 2092 oraz art. 2093 Kodeksu pracy stosuje się, jeżeli nie zagraża to
prawidłowej realizacji przez funkcjonariuszy zadań, o których mowa w art. 3 ust. 1.
7. W czasie wykonywania zadań służbowych, w okolicznościach uzasadnionych stanem
wyższej konieczności, funkcjonariusz może odstąpić od zasad bezpieczeństwa i higieny
służby, z zachowaniem wszelkich dostępnych w danych warunkach zabezpieczeń, jeżeli
w jego ocenie, dokonanej w miejscu i czasie wykonywania czynności służbowej, istnieje
9) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668
i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127
i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111,
poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135,
poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213,
poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r.
Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176,
poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225, poz. 1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 116, poz. 740, Nr 223,
poz. 1460 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 56, poz. 458, Nr 58, poz. 485, Nr 98, poz. 817,
Nr 99, poz. 825, Nr 115, poz. 958, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1704, z 2010 r. Nr 105, poz. 655,
Nr 135, poz. 912, Nr 182, poz. 1228, Nr 224, poz. 1459, Nr 249, poz. 1655 i Nr 254, poz. 1700, z 2011 r.
Nr 36, poz. 181, Nr 63, poz. 322, Nr 80, poz. 432, Nr 144, poz. 855, Nr 149, poz. 887 i Nr 232, poz. 1378,
z 2012 r. poz. 908 i 1110, z 2013 r. poz. 2, 675, 896 i 1028 oraz z 2014 r. poz. 208.
– 39 –
prawdopodobieństwo uratowania życia ludzkiego lub odwrócenia zagrożenia godzącego
w bezpieczeństwo państwa, w szczególności gdy:
1)
z powodu braku specjalistycznego uzbrojenia, wyposażenia lub innego sprzętu zachodzi
konieczność zastosowania środka zastępczego;
2)
fizyczne warunki i umiejętności funkcjonariusza mogą zastąpić możliwość użycia
właściwego uzbrojenia, wyposażenia lub innego sprzętu;
3)
funkcjonariusz wykona określoną czynność dobrowolnie.
8. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia,
właściwość przełożonych w sprawach dotyczących bezpieczeństwa i higieny służby,
uwzględniając specyfikę odpowiedzialności na różnych stanowiskach służbowych.
Art. 48. 1. Funkcjonariusz podlega opiniowaniu służbowemu przeprowadzanemu:
1)
w służbie przygotowawczej – nie rzadziej niż raz w roku;
2)
w służbie stałej – nie rzadziej niż raz na 3 lata.
2. Niezależnie od terminów, o których mowa w ust. 1, funkcjonariusz podlega
opiniowaniu służbowemu:
1)
przed wnioskiem o mianowanie na pierwszy stopień służbowy w korpusie chorążych
albo korpusie oficerów, chyba że od ostatniej opinii służbowej upłynęło mniej niż
12 miesięcy;
2)
przed mianowaniem w trybie art. 72 albo na stanowisko służbowe związane z wyższą
grupą uposażenia zasadniczego, a także przed przeniesieniem do innej komórki lub
jednostki organizacyjnej, chyba że od ostatniej opinii służbowej upłynęło mniej niż
12 miesięcy;
3)
w okresie służby przygotowawczej, bezpośrednio przed mianowaniem
funkcjonariuszem w służbie stałej;
4)
w przypadku stwierdzenia w okresie służby przygotowawczej nieprzydatności na
zajmowanym stanowisku służbowym lub nieprzydatności do służby;
5)
w przypadku stwierdzenia niewywiązywania się z obowiązków służbowych;
6)
przed wydaniem postanowienia w sprawie przedterminowego zatarcia kary
dyscyplinarnej;
7)
na polecenie wyższego przełożonego.
3. Przełożony funkcjonariusza sporządza opinię służbową funkcjonariusza, w której
przedstawia propozycje jego rozwoju zawodowego oraz dokonuje oceny jego przydatności do
służby.
6)
przenoszenia i delegowania do pełnienia służby w innej miejscowości;
7)
oddelegowania i odwołania z oddelegowania;
8)
przenoszenia do dyspozycji Szefa ABW;
9)
zawieszania i uchylania zawieszenia w czynnościach służbowych;
10) zwalniania ze służby w ABW;
11) stwierdzania wygaśnięcia stosunku służbowego;
12) przywracania do służby w ABW;
13) zaliczania okresów do wysługi lat uwzględnianej przy ustalaniu wzrostu uposażenia
zasadniczego oraz ustalania tej wysługi;
14) przyznawania i obniżania dodatku służbowego;
15) przyznawania dodatku za posiadany stopień służbowy;
16) przyznawania i cofania dodatku motywacyjnego;
17) zachowywania
funkcjonariuszowi przeniesionemu na stanowisko służbowe
zaszeregowane do niższej grupy zaszeregowania stanowiska służbowego prawa do
zaszeregowania należnego na poprzednio zajmowanym stanowisku służbowym,
z jednoczesnym zachowaniem stopnia etatowego przypisanego do tego stanowiska.
2. Sprawy osobowe, o których mowa w ust. 1, załatwiane są w drodze rozkazu
personalnego.
3. Przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2013 r. poz. 267 oraz z 2014 r. poz. 183) stosuje się wyłącznie do rozkazów
personalnych wydawanych w sprawach osobowych, o których mowa w ust. 1.
4. W sprawach wynikających ze stosunku służbowego Szefa ABW właściwy jest
minister właściwy do spraw wewnętrznych.
5. Funkcjonariusz udziela informacji istotnych ze względu na przebieg jego służby.
6. Funkcjonariusz usprawiedliwia nieobecność lub spóźnienie do służby.
7. Funkcjonariusza można skierować na badanie psychologiczne:
1)
przed mianowaniem na wyższe stanowisko służbowe lub w przypadku zmiany
charakteru służby – w celu określenia, w szczególności, poziomu rozwoju
intelektualnego i predyspozycji osobowościowych funkcjonariusza do służby na
proponowanym stanowisku służbowym;
2)
gdy zachodzi uzasadniona obawa, że sprawność psychologiczna funkcjonariusza uległa
zmianie i negatywnie wpływa na sposób wykonywania przez niego obowiązków
służbowych – w celu określenia aktualnej sprawności psychologicznej funkcjonariusza.
– 36 –
8. W toku prowadzonego postępowania dyscyplinarnego lub karnego oraz w okresie
próby orzeczonej w związku z warunkowym umorzeniem postępowania karnego,
warunkowym zawieszeniem wykonania kary pozbawienia wolności lub w okresie odbywania
kary ograniczenia wolności lub do czasu zatarcia kary dyscyplinarnej albo w okresie
zawieszenia funkcjonariusza w czynnościach służbowych nie dokonuje się zmian w stosunku
służbowym funkcjonariusza, z którymi wiązałoby się mianowanie na wyższe stanowisko
służbowe lub podwyższenie składników uposażenia.
9. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:
1)
szczegółowy sposób i tryb załatwiania spraw osobowych, o których mowa w ust. 1,
2)
sposób i tryb postępowania w sprawach osobowych innych niż wymienione w ust. 1
oraz przełożonych właściwych w tych sprawach, z wyłączeniem spraw, co do których
sposób i tryb postępowania oraz właściwość przełożonych zostały określone w innych
przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ustawy,
3)
warunki mianowania na wyższe stanowisko służbowe,
4)
szczegółowy sposób usprawiedliwiania nieobecności lub spóźnienia do służby,
5)
tryb kierowania na badanie psychologiczne, o którym mowa w ust. 7,
6)
rodzaje informacji, których funkcjonariusz jest obowiązany udzielić ze względu na
przebieg służby oraz tryb ich udzielania,
7)
sposób dokumentowania przebiegu służby
– uwzględniając konieczność rzetelnego prowadzenia spraw osobowych funkcjonariuszy,
mając na uwadze zakres i specyfikę zadań służbowych wykonywanych przez
funkcjonariuszy.
Art. 46. 1. Czas służby funkcjonariusza jest określany wymiarem jego zadań
służbowych, z uwzględnieniem prawa do odpoczynku. Zadania służbowe funkcjonariusza
powinny być ustalone w sposób pozwalający na ich wykonanie w ramach 40-godzinnego
tygodnia służby. Czas służby funkcjonariusza podlega ewidencjonowaniu.
2. Funkcjonariusz pełni służbę w podstawowym albo zmianowym rozkładzie czasu
służby.
3. W uzasadnionych przypadkach, wynikających w szczególności ze sposobu pełnienia
służby albo szczególnego charakteru wykonywanych zadań, funkcjonariusz może pełnić
służbę w indywidualnym rozkładzie lub wymiarze czasu służby.
4. W przypadku uzasadnionym potrzebami służby funkcjonariuszowi można przedłużyć
czas pełnienia służby ponad obowiązujący go wymiar czasu pełnienia służby lub wydać
– 37 –
polecenie pełnienia służby także w dniu wolnym od służby w obowiązującym go rozkładzie
czasu służby, ze względu na konieczność:
1)
wykonania rozpoczętych czynności dochodzeniowo-śledczych, operacyjno-
-rozpoznawczych lub analityczno-informacyjnych, jeżeli ze względu na okoliczności
sprawy nie mogą one zostać przerwane;
2)
zapewnienia ciągłości służby na stanowiskach służbowych, na których jest wymagane
pełnienie służby w sposób ciągły;
3)
realizacji innych zadań służbowych niecierpiących zwłoki.
5. W zamian za czas służby przedłużony ponad obowiązujący funkcjonariusza wymiar
czasu służby funkcjonariuszowi przysługuje, po zakończeniu służby, czas wolny od służby
w tym samym wymiarze.
6. W zamian za służbę pełnioną w dniu wolnym od służby funkcjonariusz otrzymuje
dzień wolny od służby w innym dniu. Dnia wolnego udziela się w terminie wskazanym przez
funkcjonariusza, jeżeli nie zakłóca to toku służby.
7. W uzasadnionych przypadkach Szef ABW może ustalić dniem wolnym od służby
dzień przypadający między dniami wolnymi od służby albo dzień poprzedzający dzień
ustawowo wolny od pracy, pod warunkiem wyznaczenia soboty dniem służby.
8. Czas służby funkcjonariusza pełniącego służbę na stanowisku, na którym występują
przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych, nie
może przekroczyć 8 godzin na dobę.
9. Jeżeli wymagają tego potrzeby służby, funkcjonariusza można wyznaczyć do
pełnienia dyżuru, podczas którego pozostaje on w gotowości do niezwłocznego podjęcia
realizacji zadań służbowych.
10. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:
1)
wymiar czasu służby oraz czas odpoczynku w rozkładach podstawowym i zmianowym,
2)
sposób, miejsce, czas i częstotliwość pełnienia dyżuru,
3)
sposób prowadzenia ewidencji czasu służby,
4)
tryb postępowania i właściwość przełożonych w sprawach wprowadzania rozkładu lub
wymiaru czasu służby oraz czynności, o których mowa w ust. 1–9
– uwzględniając konieczność zapewnienia niezakłóconego wykonywania zadań przez ABW
oraz niezbędnego czasu wolnego od służby przeznaczonego na odpoczynek funkcjonariusza.
Art. 47. 1. Szef ABW odpowiada za stan bezpieczeństwa i higieny służby w ABW.
– 38 –
2. Szef ABW wykonuje obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny
pracy, stosując odpowiednio przepisy określone w art. 207 § 1 i 3, art. 23711§ 1–3 oraz
w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 23711§ 5 ustawy z dnia 27 czerwca
1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.)), zwanej dalej
„Kodeksem pracy”.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej ABW wykonuje obowiązki pracodawcy
w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, stosując odpowiednio przepisy określone
w art. 207 § 2 pkt 1–6, § 21 i 3, art. 2071, art. 208, art. 2091 § 1–3, art. 2092, art. 2093,
art. 213–219, art. 220 § 1 i 3, art. 221, art. 222 § 1 i 2, art. 2221 § 1 i 2, art. 223–226, art. 227
§ 1, art. 229 § 2–6, art. 230 § 1, art. 232 zdanie pierwsze, art. 233–236, art. 2373, art. 2374
i art. 2376–23710 oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 220 § 2,
art. 222 § 3, art. 2221 § 3, art. 227 § 2, art. 229 § 8 pkt 1, art. 232 zdanie drugie, art. 2375
i art. 23715 Kodeksu pracy.
4. Przełożony wykonuje obowiązki osoby kierującej pracownikami w zakresie
bezpieczeństwa i higieny pracy, stosując odpowiednio przepisy określone w art. 207 § 3
i art. 212 Kodeksu pracy oraz w przepisach wykonawczych, o których mowa w ust. 2.
5. Obowiązki funkcjonariusza w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby określa
art. 211 Kodeksu pracy.
6. Przepisy art. 2092 oraz art. 2093 Kodeksu pracy stosuje się, jeżeli nie zagraża to
prawidłowej realizacji przez funkcjonariuszy zadań, o których mowa w art. 3 ust. 1.
7. W czasie wykonywania zadań służbowych, w okolicznościach uzasadnionych stanem
wyższej konieczności, funkcjonariusz może odstąpić od zasad bezpieczeństwa i higieny
służby, z zachowaniem wszelkich dostępnych w danych warunkach zabezpieczeń, jeżeli
w jego ocenie, dokonanej w miejscu i czasie wykonywania czynności służbowej, istnieje
9) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668
i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127
i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111,
poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135,
poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213,
poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r.
Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176,
poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225, poz. 1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 116, poz. 740, Nr 223,
poz. 1460 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 56, poz. 458, Nr 58, poz. 485, Nr 98, poz. 817,
Nr 99, poz. 825, Nr 115, poz. 958, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1704, z 2010 r. Nr 105, poz. 655,
Nr 135, poz. 912, Nr 182, poz. 1228, Nr 224, poz. 1459, Nr 249, poz. 1655 i Nr 254, poz. 1700, z 2011 r.
Nr 36, poz. 181, Nr 63, poz. 322, Nr 80, poz. 432, Nr 144, poz. 855, Nr 149, poz. 887 i Nr 232, poz. 1378,
z 2012 r. poz. 908 i 1110, z 2013 r. poz. 2, 675, 896 i 1028 oraz z 2014 r. poz. 208.
– 39 –
prawdopodobieństwo uratowania życia ludzkiego lub odwrócenia zagrożenia godzącego
w bezpieczeństwo państwa, w szczególności gdy:
1)
z powodu braku specjalistycznego uzbrojenia, wyposażenia lub innego sprzętu zachodzi
konieczność zastosowania środka zastępczego;
2)
fizyczne warunki i umiejętności funkcjonariusza mogą zastąpić możliwość użycia
właściwego uzbrojenia, wyposażenia lub innego sprzętu;
3)
funkcjonariusz wykona określoną czynność dobrowolnie.
8. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia,
właściwość przełożonych w sprawach dotyczących bezpieczeństwa i higieny służby,
uwzględniając specyfikę odpowiedzialności na różnych stanowiskach służbowych.
Art. 48. 1. Funkcjonariusz podlega opiniowaniu służbowemu przeprowadzanemu:
1)
w służbie przygotowawczej – nie rzadziej niż raz w roku;
2)
w służbie stałej – nie rzadziej niż raz na 3 lata.
2. Niezależnie od terminów, o których mowa w ust. 1, funkcjonariusz podlega
opiniowaniu służbowemu:
1)
przed wnioskiem o mianowanie na pierwszy stopień służbowy w korpusie chorążych
albo korpusie oficerów, chyba że od ostatniej opinii służbowej upłynęło mniej niż
12 miesięcy;
2)
przed mianowaniem w trybie art. 72 albo na stanowisko służbowe związane z wyższą
grupą uposażenia zasadniczego, a także przed przeniesieniem do innej komórki lub
jednostki organizacyjnej, chyba że od ostatniej opinii służbowej upłynęło mniej niż
12 miesięcy;
3)
w okresie służby przygotowawczej, bezpośrednio przed mianowaniem
funkcjonariuszem w służbie stałej;
4)
w przypadku stwierdzenia w okresie służby przygotowawczej nieprzydatności na
zajmowanym stanowisku służbowym lub nieprzydatności do służby;
5)
w przypadku stwierdzenia niewywiązywania się z obowiązków służbowych;
6)
przed wydaniem postanowienia w sprawie przedterminowego zatarcia kary
dyscyplinarnej;
7)
na polecenie wyższego przełożonego.
3. Przełożony funkcjonariusza sporządza opinię służbową funkcjonariusza, w której
przedstawia propozycje jego rozwoju zawodowego oraz dokonuje oceny jego przydatności do
służby.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2295-cz-1
› Pobierz plik
-
2295-cz-2
› Pobierz plik