eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2295
  • Data wpłynięcia: 2014-04-02
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2295-cz-1

– 30 – 
4. Szef ABW udziela informacji  z  wykazu,  o  którym mowa  w  ust.  3,  lub z  ewidencji 
incydentów  i  zdarzeń  o  charakterze  terrorystycznym  właściwym  organom,  służbom 
i instytucjom, o których mowa w art. 36. 
5. Szef ABW, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1: 
1) 
może  zwrócić  się  o  niezwłoczne  przedstawienie  przez  podmioty,  o  których mowa 
w art. 36, informacji, ocen lub analiz; 
2) 
w uzgodnieniu z kierownikami podmiotów, o których mowa w art. 36, może powoływać 
wspólne grupy zadaniowe o charakterze doraźnym, określając ich nazwę, skład osobowy 
oraz zakres, formy i tryb działania. 
6.  Zadania  obejmujące  obsługę  czynności,  o  których mowa  w  ust.  2, a  także 
prowadzenie wykazu i  ewidencji, o  których mowa  w  ust.  4,  wykonują  jednostki 
organizacyjne  wyodrębnione  w  tym celu w  strukturze ABW. W  skład  osobowy  tych 
jednostek  mogą  wchodzić  funkcjonariusze,  żołnierze  lub  pracownicy  oddelegowani  przez 
podmioty wymienione w art. 36, na zasadach obowiązujących w tych podmiotach. 
7. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze zarządzenia, sposób: 
1) 
prowadzenia wykazu,  o  którym mowa  w  ust.  3, oraz tryb udzielania informacji  z  tego 
wykazu; 
2) 
prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 4, oraz tryb udzielania z niej informacji. 
8. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze zarządzenia, wykaz incydentów i zdarzeń, 
które mają charakter terrorystyczny. 
Art. 38.  1.  Prowadzenie  centralnej  ewidencji  zainteresowań  operacyjnych  wykonuje 
jednostka organizacyjna wyodrębniona w tym celu w strukturze ABW. W skład osobowy tej 
jednostki  mogą  wchodzić  funkcjonariusze,  żołnierze  lub  pracownicy  oddelegowani  przez 
podmioty wymienione w art. 36, na zasadach obowiązujących w służbach specjalnych. 
2. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze zarządzenia, sposób: 
1) 
prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, oraz tryb udzielania z niej informacji; 
2) 
współdziałania  szefów  służb  specjalnych,  o  którym mowa  w  art.  36,  w  zakresie 
przetwarzania danych z ewidencji, o której mowa w ust. 1. 
Rozdział 4 
Służba funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego 
Art. 39. Służbę w ABW może pełnić osoba: 
1) 
posiadająca wyłącznie obywatelstwo polskie; 
– 31 – 
2) 
korzystająca z pełni praw publicznych; 
3) 
wykazująca nieskazitelną postawę moralną, obywatelską i patriotyczną; 
4) 
spełniająca  wymagania  określone  w  przepisach  o  ochronie informacji niejawnych 
w zakresie dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „ściśle tajne”; 
5) 
posiadająca co najmniej średnie wykształcenie; 
6) 
posiadająca  zdolność  fizyczną  i  psychiczną  do  pełnienia  służby  wymagającej 
szczególnej dyscypliny służbowej, której gotowa jest się podporządkować. 
Art. 40.  1.  Przyjęcie  kandydata  do  służby  w  ABW  następuje  po  przeprowadzeniu 
postępowania kwalifikacyjnego, na które składają się: 
1) 
przyjęcie  podania  kandydata  o  przyjęcie  do  służby,  kwestionariusza  osobowego 
kandydata, 

także  dokumentów  stwierdzających  wymagane  wykształcenie 
i kwalifikacje  zawodowe  kandydata  oraz  zawierających  dane  o  jego uprzednim 
zatrudnieniu lub pełnieniu służby; 
2) 
przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatem; 
3) 
przeprowadzenie badania psychologicznego kandydata; 
4) 
ustalenie zdolności fizycznej i psychicznej kandydata do pełnienia służby; 
5) 
ocena sprawności fizycznej kandydata; 
6) 
przeprowadzenie badania psychofizjologicznego kandydata; 
7) 
sprawdzenie  w  ewidencjach,  rejestrach  i  kartotekach  prawdziwości  danych  zawartych 
w kwestionariuszu osobowym; 
8) 
przeprowadzenie wywiadu w miejscu zamieszkania i pracy kandydata oraz uzyskanie 
opinii od osób polecających kandydata; 
9) 
przeprowadzenie wobec kandydata postępowania sprawdzającego w trybie i na zasadach 
określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych. 
2.  W  stosunku  do  kandydata  ubiegającego  się  o  przyjęcie  do  służby  w  ABW na 
stanowisko  wymagające  szczególnych  umiejętności  lub  predyspozycji,  postępowanie 
kwalifikacyjne może być rozszerzone o czynności mające na celu sprawdzenie przydatności 
kandydata do służby w ABW na takim stanowisku. 
3.  W  postępowaniu  kwalifikacyjnym  wobec  kandydata  do  służby  w  ABW,  pełniącego 
służbę  w  Agencji  Wywiadu,  Centralnym  Biurze  Antykorupcyjnym,  Służbie  Kontrwywiadu 
Wojskowego  albo  Służbie  Wywiadu  Wojskowego,  można  odstąpić  od  ustalenia  zdolności 
fizycznej i psychicznej do pełnienia służby w ABW. 
– 32 – 
4.  W  celu przeprowadzenia postępowania  kwalifikacyjnego  mogą  być  przetwarzane 
dane osobowe  kandydata  do  służby  w  ABW,  a  także  członków  jego  rodziny,  w  tym  także 
dane, o których mowa  w art. 27 ust. 1 ustawy z  dnia 29 sierpnia 1997 r.  o ochronie danych 
osobowych, bez wiedzy  i  zgody członków  rodziny  kandydata  do  służby  w  ABW. Przepis 
art. 31 ust. 2 stosuje się odpowiednio. 
5. W przypadku dobrowolnego zgłoszenia się do służby zgłoszenie to można pozostawić 
bez  dalszego  biegu  albo  postępowanie  takie  można  zakończyć  na  każdym  etapie,  bez 
podawania przyczyny. 
6. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia: 
1) 
wzór kwestionariusza osobowego kandydata do służby w ABW, 
2) 
rodzaje  dokumentów  wymaganych  od  kandydata  do  służby  w  ABW  w  toku 
postępowania kwalifikacyjnego, 
3) 
 tryb  przeprowadzania  postępowania  kwalifikacyjnego  wobec  kandydata  do  służby 
w ABW oraz podmioty właściwe do przeprowadzenia tego postępowania, 
4) 
sposób przeprowadzania egzaminu sprawności fizycznej kandydata do służby w ABW, 
5) 
sposób oceny przydatności kandydata do służby w ABW 
– uwzględniając 
konieczność  zapewnienia  sprawnego  przebiegu  postępowania 
kwalifikacyjnego wobec kandydata  do  służby  w  ABW  oraz  uzyskania  niezbędnych 
informacji o tym kandydacie. 
Art. 41.  1.  Funkcjonariusz  Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, 
Służby  Kontrwywiadu  Wojskowego  albo  Służby  Wywiadu  Wojskowego  może  być,  na 
własną prośbę, przeniesiony do służby w ABW, jeżeli wykazuje szczególne predyspozycje do 
jej pełnienia. 
2.  Funkcjonariusza,  o  którym mowa  w  ust.  1, przenosi  się  do  służby  w  ABW na 
podstawie porozumienia  Szefa ABW odpowiednio  z  Szefem Agencji Wywiadu, Szefem 
Centralnego Biura Antykorupcyjnego,  Szefem  Służby  Kontrwywiadu  Wojskowego  albo 
Szefem Służby Wywiadu Wojskowego. 
3. Funkcjonariusz, o którym mowa w ust. 1, przeniesiony do służby w ABW zachowuje 
ciągłość służby. 
4.  Funkcjonariuszowi przenoszonemu  w  trybie,  o  którym mowa  w  ust.  1, nie 
przysługują świadczenia pieniężne związane ze zwolnieniem ze służby. 
– 33 – 
5. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób i tryb 
postępowania w sprawie przeniesienia do służby w ABW funkcjonariuszy, o których mowa 
w ust. 1, uwzględniając konieczność zapewnienia sprawności tego postępowania. 
Art. 42.  1.  Stosunek  służbowy  funkcjonariusza powstaje w  drodze mianowania, na 
podstawie dobrowolnego zgłoszenia się do służby w ABW. 
2.  Początek  służby  funkcjonariusza  liczy  się  od  dnia  określonego  w  rozkazie 
personalnym o przyjęciu do służby i mianowaniu na stanowisko służbowe w ABW. 
3.  Funkcjonariusza  przyjętego  do  służby  niezwłocznie  zapoznaje  się  z  przepisami 
regulującymi prawa i obowiązki funkcjonariusza wynikające ze stosunku służbowego. 
4. Przed podjęciem służby funkcjonariusz składa ślubowanie według następującej roty: 
„Ja, obywatel  Rzeczypospolitej  Polskiej,  świadom  podejmowanych  obowiązków 
funkcjonariusza  Agencji  Bezpieczeństwa  Wewnętrznego,  ślubuję:  służyć  wiernie 
Narodowi,  chronić  ustanowiony  Konstytucją  Rzeczypospolitej  Polskiej  porządek 
prawny,  strzec  bezpieczeństwa  Państwa  i  jego obywateli, nawet  z  narażeniem  życia. 
Wykonując  powierzone  mi  zadania,  ślubuję  przestrzegać  prawa,  dochować  wierności 
konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej, przestrzegać dyscypliny służbowej 
oraz  wykonywać  rozkazy  i  polecenia  przełożonych.  Ślubuję  strzec  tajemnicy  prawnie 
chronionej, honoru, godności i dobrego imienia służby.”. 
5.  Szef  ABW  określi,  w  drodze  zarządzenia,  ceremoniał  składania  ślubowania  przez 
funkcjonariusza. 
Art. 43. 1.  Osobę przyjętą do służby w  ABW mianuje się funkcjonariuszem w służbie 
przygotowawczej na okres 3 lat. 
2. Po upływie okresu służby przygotowawczej i uzyskaniu pozytywnej opinii służbowej 
funkcjonariusz zostaje mianowany funkcjonariuszem w służbie stałej. 
3. W przypadkach uzasadnionych szczególnymi kwalifikacjami funkcjonariusza można 
skrócić  okres  służby  przygotowawczej  albo  zwolnić  funkcjonariusza  od  odbywania  tej 
służby. 
4.  W  przypadku  przerwy  w  wykonywaniu  przez  funkcjonariusza  obowiązków 
służbowych  trwającej  dłużej  niż  3  miesiące  można  przedłużyć  okres  jego  służby 
przygotowawczej. 
Art. 44. 1. Funkcjonariuszowi wydaje się legitymację służbową. Legitymacja służbowa 
jest dokumentem potwierdzającym pełnienie służby w ABW. 
– 34 – 
2. Funkcjonariuszowi można wydać znaki identyfikacyjne. 
3. Do wydawania, wymiany,  unieważniania  oraz  dokonywania  wpisów  w  legitymacji 
służbowej właściwy jest Szef ABW. 
4.  Funkcjonariusz  może  posługiwać  się  legitymacją  służbową  lub  znakami 
identyfikacyjnymi tylko podczas wykonywania zadań służbowych. 
5. Funkcjonariusz okazujący legitymację służbową obowiązany jest czynić to w sposób 
umożliwiający odczytanie umieszczonych w niej danych. 
6. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia: 
1) 
wzór legitymacji służbowej, 
2) 
zakres danych zawartych w legitymacji służbowej, 
3) 
przypadki,  w  których  legitymacja  służbowa  podlega  zwrotowi,  wymianie  lub 
unieważnieniu, 
4) 
tryb postępowania w przypadku utraty legitymacji służbowej, 
5) 
sposób postępowania funkcjonariusza z legitymacją służbową  
–  uwzględniając  możliwość  odczytania  przez  osobę  zainteresowaną  danych  zawartych 
w legitymacji służbowej funkcjonariusza. 
7. Szef ABW, w drodze zarządzenia, może określić: 
1) 
znaki identyfikacyjne funkcjonariuszy; 
2) 
podmioty  właściwe  do  wydawania,  wymiany  oraz  unieważniania  znaków 
identyfikacyjnych; 
3) 
przypadki,  w  których  znaki  identyfikacyjne  podlegają  zwrotowi,  wymianie  lub 
unieważnieniu; 
4) 
tryb postępowania w przypadku utraty znaku identyfikacyjnego; 
5) 
sposób posługiwania się znakiem identyfikacyjnym przez funkcjonariusza. 
Art. 45. 1. Szef ABW jest właściwy do: 
1) 
przyjmowania do służby w ABW; 
2) 
mianowania funkcjonariuszem w służbie przygotowawczej albo stałej; 
3) 
zwalniania  od  odbywania  służby  przygotowawczej,  skracania  i  przedłużania  okresu 
służby przygotowawczej; 
4) 
mianowania  i  przenoszenia  na  stanowiska  służbowe  oraz  zwalniania ze stanowisk 
służbowych; 
5) 
powierzania  i  cofania powierzenia  pełnienia  obowiązków  służbowych  na innym 
stanowisku służbowym; 
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: