Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2295
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2295-cz-1
gdyż przepis ten stanowi w istocie element pragmatyki dyscyplinarnej; przepis
uzupełniono w zakresie sposobu udzielania wyróżnień (projektowany art. 167).
W rozdziale 7 „Mieszkania funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego”:
W porównaniu do obowiązujących do tej pory regulacji zmieniono kolejność przepisów,
układając je w dwóch zasadniczych grupach:
1) art. 112–119 (dotychczasowe art. 102–104 i 109–110) dotyczą uprawnień
rzeczowych, tj. uprawnień do otrzymania lokalu albo tymczasowej kwatery:
– w art. 112 w zakresie rozumienia lokalu służącego do zaspokajania potrzeb
mieszkaniowych zaproponowano odesłanie do art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia
21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy
i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733, z późn. zm.).
Wprowadzono także odesłanie do art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. –
Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z późn. zm.) w zakresie definicji
budynku mieszkalnego,
– w pozostałych przepisach uporządkowano zasady dotyczące zakresu uprawnień
funkcjonariusza.
2) art.120–123 (dotychczasowe art. 105, art. 106 i art. 108) dotyczą uprawnień do
świadczeń pieniężnych, tj. pomocy finansowej i równoważników pieniężnych.
Ponadto treść dotychczasowego art. 107 (dotyczącego zwrotu kosztów dojazdu do
miejsca pełnienia służby) przeniesiono, w zgodzie z zakresem jego regulacji, do
rozdziału 8 i oznaczono jako art. 155.
Opisane powyżej zmiany nie wpływają jednak ani na treść uprawnień
funkcjonariuszy ABW w zakresie spraw mieszkaniowych kształtowanych na
podstawie projektowanej ustawy ani na treść tych uprawnień nabytych na
podstawie dotychczasowych przepisów.
Zaproponowane zmiany redakcyjne mają na celu ujednolicenie interpretacji oraz
doprecyzowanie przepisów w zakresie przydzielania funkcjonariuszowi lokalu
mieszkalnego, a także ujednolicenie interpretacji w zakresie przydzielania norm
mieszkaniowych. Ponadto zakres uregulowań zawartych w rozdziale został
rozszerzony
przez przeniesienie przepisów dotychczasowych aktów
wykonawczych, będących w istocie przepisami regulującymi materię ustawową.
24
W rozdziale 8 „Uposażenie i inne świadczenia pieniężne funkcjonariuszy Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego”:
W celu doprecyzowania lub uporządkowania dotychczasowych regulacji
zaproponowano:
1) doprecyzowanie okoliczności wygaśnięcia prawa funkcjonariusza do uposażenia
(dotychczasowy przepis art. 121 ust. 3, projektowany przepis art. 125).
2) w art. 130 ust. 4 uregulowano kwestię potrąceń z uposażenia i doprecyzowano
podstawy prawne ich dokonania. Zgodnie z projektem potrącenia z uposażenia
będzie można dokonać:
– na podstawie sądowych i administracyjnych tytułów wykonawczych,
– z tytułu szkód wyrządzonych w mieniu Skarbu Państwa znajdującym się
w dyspozycji ABW, na zasadach określonych w przepisach o odpowiedzialności
majątkowej funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Służby Celnej, Biura
Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej, Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu
Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego i Centralnego Biura
Antykorupcyjnego,
– na podstawie przepisów szczególnych, na pisemne wezwanie właściwego
organu lub wierzyciela, który jednakże będzie musiał wskazać podstawę prawną
wezwania.
3) W art. 144 proponuje się doprecyzować kwestię zwrotu należności pieniężnych
funkcjonariuszowi w związku ze skierowaniem go na szkolenie zawodowe lub
w okresie kształcenia. Przepisy te zostały przeniesione z aktów wykonawczych do
ustawy z 2002 r. Zgodnie z projektem, funkcjonariuszowi przysługiwać będzie
uposażenie, należności pieniężne w wysokości i na warunkach przysługujących mu
na stanowisku służbowym zajmowanym przed rozpoczęciem nauki, dieta, zwrot
kosztów przejazdów, dojazdów, noclegów – w przypadku kształcenia poza stałym
miejscem zamieszkania lub pełnienia służby. Ponadto funkcjonariusz w związku
z kształceniem będzie mógł otrzymać zwrot opłat pobieranych przez szkołę, zwrot
kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia.
4) Zaproponowano doprecyzować kwestię przedawnienia roszczeń z tytułu prawa do
uposażenia i innych świadczeń oraz należności pieniężnych, przez wskazanie, iż
przedawnienie roszczenia może nie zostać uwzględnione, jeżeli opóźnienie
25
w dochodzeniu roszczenia jest usprawiedliwione okolicznościami niezawinionymi
przez funkcjonariusza (projektowany przepis art. 165).
5) Doprecyzowano okoliczności zwrotu funkcjonariuszowi zawieszonej części
uposażenia wraz z obligatoryjnymi podwyżkami tego uposażenia, wprowadzonymi
w okresie zawieszenia (dotychczasowy art. 139 ust. 2, projektowany art. 146
ust. 2).
6) Zgodnie z projektem funkcjonariuszowi będzie można przyznać nagrodę
uznaniową za uzyskiwanie znaczących wyników w służbie, za wykonywanie zadań
służbowych w szczególnie trudnych warunkach lub wymagających znacznego
nakładu pracy, zaangażowania i odpowiedzialności oraz w związku z dokonaniem
czynu świadczącego o odwadze funkcjonariusza. Jeżeli warunki bytowe
funkcjonariusza ulegną pogorszeniu, proponuje się, aby właściwy przełożony mógł
przyznać funkcjonariuszowi zapomogę pieniężną (art. 151).
7) W art. 152 (dotychczasowy art. 126) zaproponowano doprecyzowanie przepisów
w zakresie przyznawania nagrody jubileuszowej, przez przeniesienie z aktu
wykonawczego do niniejszego projektu przepisów regulujących materię w swojej
istocie ustawową.
8) W art. 153 (dotychczasowy art. 127) zawarto przepisy kompleksowo regulujące
zakres świadczeń przysługujących funkcjonariuszowi ABW za podróże służbowe
krajowe i zagraniczne.
9) Doprecyzowano świadczenia, jakie otrzymuje funkcjonariusz zwolniony ze służby
(dotychczasowe art. 128 i art. 129, projektowane art. 157 i art. 160), m.in.
wskazano expressis verbis, iż odprawa ma charakter jednorazowy, a także
określono wysokość ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystane urlopy
wypoczynkowe.
W rozdziale 9 „Dyscyplina służbowa funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego”:
Zakres treściowy projektowanego rozdziału 9 został poszerzony w stosunku do zakresu
dotychczasowego rozdziału 10 ustawy z 2002 r., co zostało odzwierciedlone
w proponowanym tytule tego rozdziału. W projektowanym brzmieniu obejmuje on
wszystkie dotychczasowe przepisy art. 144–153 ustawy z 2002 r.; zakres uregulowań
zawartych w tym rozdziale został ponadto rozszerzony o przeniesione do projektu
26
przepisy dotychczasowego aktu wykonawczego regulującego tryb postępowania
dyscyplinarnego, będące w istocie przepisami regulującymi materię ustawową.
Do tego rozdziału przeniesiono również dotychczasowy art. 101 ustawy z 2002 r.
dotyczący udzielania wyróżnień funkcjonariuszowi. W efekcie zaproponowanych zmian
projektowana ustawa, zgodnie z wymogiem zachowania formy ustawy dla regulacji
karnych, zawiera w jednym rozdziale całościową regulację problematyki dyscypliny
służbowej funkcjonariuszy, tj. określenie władzy dyscyplinarnej, zasad udzielania
wyróżnień i wymierzania kar oraz tryb postępowania w tych sprawach.
Zgodnie z projektem władzę dyscyplinarną posiada Szef ABW oraz kierownik jednostki
organizacyjnej. Władza dyscyplinarna obejmuje prawo do: udzielania wyróżnień,
wszczynania, odmowy wszczęcia, zawieszania, podejmowania zawieszonych
i umarzania postępowań dyscyplinarnych, wydawania postanowień w toku
postępowania dyscyplinarnego, wydawania orzeczeń, rozpatrywania zażaleń,
wymierzania kar dyscyplinarnych oraz wykonywania kar dyscyplinarnych.
Ponadto w art. 203 ust. 3 projektu zaproponowano przepis jednoznacznie uprawniający
Szefa ABW do występowania z wnioskiem do Prezydenta RP (za pośrednictwem
ministra właściwego do spraw wewnętrznych) o pozbawienie ukaranego
funkcjonariusza stopnia podporucznika albo stopnia generała brygady bądź
z wnioskiem do ministra właściwego do spraw wewnętrznych o pozbawienie ukaranego
funkcjonariusza stopnia służbowego w korpusie oficerów albo o obniżenie stopnia
służbowego w korpusie oficerów, w przypadkach gdy kary takie zostałyby orzeczone.
Szczególny charakter tego unormowania wynika stąd, że skoro do mianowania na
wskazane stopnie są jedynie właściwi odpowiednio Prezydent RP albo minister
właściwy do spraw wewnętrznych, to także do ich gestii powinno należeć decydowanie
o pozbawieniu bądź obniżeniu odpowiednich stopni służbowych.
Dzięki przeniesieniu do projektowanej ustawy trybu postępowania dyscyplinarnego
możliwe stało się znaczne ograniczenie zakresu treści upoważnienia do wydania aktu
wykonawczego (art. 215 projektu), który w porównaniu z dotychczasowym art. 152
ustawy z 2002 r., obejmuje tylko 3 grupy zagadnień o charakterze ściśle wykonawczym:
sposób przekazywania dokumentów związanych z postępowaniem dyscyplinarnym,
sposób prostowania błędów pisarskich i rachunkowych oraz innych oczywistych
omyłek, a także wzory postanowień i innych dokumentów sporządzanych
w postępowaniu dyscyplinarnym.
27
W rozdziale 10 „Przepisy karne”:
W projekcie uwzględniono przepisy karne zasadniczo w brzmieniu odpowiadającym
dotychczasowym art. 153a–153d ustawy z 2002 r. Wprowadzono tylko niezbędne
zmiany mające na celu dostosowanie następujących przepisów karnych do zmian
wprowadzonych w przepisach materialnych projektowanej ustawy:
1) Z zakresu penalizacji czynu określonego w art. 216 ust. 1 projektu (dotychczasowy
art. 153a) wyłączono odpowiedzialność karną funkcjonariusza, który uzyskał zgodę
Szefa ABW na wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych w zakresie
ust. 1. W stosunku do obowiązującego stanu prawnego zakres kontratypu został
ograniczony do sprawowania funkcji, o których mowa w ust. 1, tylko i wyłącznie
w ramach wykonywania, za zgodą Szefa ABW, czynności operacyjno-
-rozpoznawczych.
2) Uwzględniono nową definicję „dziennikarza” zawartą w art. 27 ust. 1 pkt 9 projektu
i rezygnację z odesłania w tym zakresie do ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. –
Prawo prasowe.
3) W art. 220 wprowadzono przepis dotyczący odpowiedzialności karnej za podanie
nieprawdy w oświadczeniu o stanie majątkowym, jednoznacznie normujący
odpowiedzialność funkcjonariusza w tym zakresie. Przepis ten odpowiada
analogicznej regulacji zawartej w art. 14 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r.
o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje
publiczne.
W rozdziale 11 „Zmiany w przepisach obowiązujących”:
Zawarte w projekcie zmiany obowiązujących ustaw ograniczają się do niezbędnych
zmian o charakterze dostosowawczym, mających na celu wprowadzenie do systemu
prawa przedstawionych wcześniej głównych założeń reformy systemu cywilnych służb
specjalnych. Zmiany te obejmują w szczególności:
1) Skreślenie z ustaw: o Radzie Ministrów, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym
i o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego
przepisów dotyczących Kolegium do Spraw Służb Specjalnych oraz uprawnień
ministra, którego zakres działania obejmuje koordynację działalności służb
specjalnych.
28
uzupełniono w zakresie sposobu udzielania wyróżnień (projektowany art. 167).
W rozdziale 7 „Mieszkania funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego”:
W porównaniu do obowiązujących do tej pory regulacji zmieniono kolejność przepisów,
układając je w dwóch zasadniczych grupach:
1) art. 112–119 (dotychczasowe art. 102–104 i 109–110) dotyczą uprawnień
rzeczowych, tj. uprawnień do otrzymania lokalu albo tymczasowej kwatery:
– w art. 112 w zakresie rozumienia lokalu służącego do zaspokajania potrzeb
mieszkaniowych zaproponowano odesłanie do art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia
21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy
i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733, z późn. zm.).
Wprowadzono także odesłanie do art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. –
Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z późn. zm.) w zakresie definicji
budynku mieszkalnego,
– w pozostałych przepisach uporządkowano zasady dotyczące zakresu uprawnień
funkcjonariusza.
2) art.120–123 (dotychczasowe art. 105, art. 106 i art. 108) dotyczą uprawnień do
świadczeń pieniężnych, tj. pomocy finansowej i równoważników pieniężnych.
Ponadto treść dotychczasowego art. 107 (dotyczącego zwrotu kosztów dojazdu do
miejsca pełnienia służby) przeniesiono, w zgodzie z zakresem jego regulacji, do
rozdziału 8 i oznaczono jako art. 155.
Opisane powyżej zmiany nie wpływają jednak ani na treść uprawnień
funkcjonariuszy ABW w zakresie spraw mieszkaniowych kształtowanych na
podstawie projektowanej ustawy ani na treść tych uprawnień nabytych na
podstawie dotychczasowych przepisów.
Zaproponowane zmiany redakcyjne mają na celu ujednolicenie interpretacji oraz
doprecyzowanie przepisów w zakresie przydzielania funkcjonariuszowi lokalu
mieszkalnego, a także ujednolicenie interpretacji w zakresie przydzielania norm
mieszkaniowych. Ponadto zakres uregulowań zawartych w rozdziale został
rozszerzony
przez przeniesienie przepisów dotychczasowych aktów
wykonawczych, będących w istocie przepisami regulującymi materię ustawową.
24
W rozdziale 8 „Uposażenie i inne świadczenia pieniężne funkcjonariuszy Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego”:
W celu doprecyzowania lub uporządkowania dotychczasowych regulacji
zaproponowano:
1) doprecyzowanie okoliczności wygaśnięcia prawa funkcjonariusza do uposażenia
(dotychczasowy przepis art. 121 ust. 3, projektowany przepis art. 125).
2) w art. 130 ust. 4 uregulowano kwestię potrąceń z uposażenia i doprecyzowano
podstawy prawne ich dokonania. Zgodnie z projektem potrącenia z uposażenia
będzie można dokonać:
– na podstawie sądowych i administracyjnych tytułów wykonawczych,
– z tytułu szkód wyrządzonych w mieniu Skarbu Państwa znajdującym się
w dyspozycji ABW, na zasadach określonych w przepisach o odpowiedzialności
majątkowej funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Służby Celnej, Biura
Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej, Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu
Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego i Centralnego Biura
Antykorupcyjnego,
– na podstawie przepisów szczególnych, na pisemne wezwanie właściwego
organu lub wierzyciela, który jednakże będzie musiał wskazać podstawę prawną
wezwania.
3) W art. 144 proponuje się doprecyzować kwestię zwrotu należności pieniężnych
funkcjonariuszowi w związku ze skierowaniem go na szkolenie zawodowe lub
w okresie kształcenia. Przepisy te zostały przeniesione z aktów wykonawczych do
ustawy z 2002 r. Zgodnie z projektem, funkcjonariuszowi przysługiwać będzie
uposażenie, należności pieniężne w wysokości i na warunkach przysługujących mu
na stanowisku służbowym zajmowanym przed rozpoczęciem nauki, dieta, zwrot
kosztów przejazdów, dojazdów, noclegów – w przypadku kształcenia poza stałym
miejscem zamieszkania lub pełnienia służby. Ponadto funkcjonariusz w związku
z kształceniem będzie mógł otrzymać zwrot opłat pobieranych przez szkołę, zwrot
kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia.
4) Zaproponowano doprecyzować kwestię przedawnienia roszczeń z tytułu prawa do
uposażenia i innych świadczeń oraz należności pieniężnych, przez wskazanie, iż
przedawnienie roszczenia może nie zostać uwzględnione, jeżeli opóźnienie
25
w dochodzeniu roszczenia jest usprawiedliwione okolicznościami niezawinionymi
przez funkcjonariusza (projektowany przepis art. 165).
5) Doprecyzowano okoliczności zwrotu funkcjonariuszowi zawieszonej części
uposażenia wraz z obligatoryjnymi podwyżkami tego uposażenia, wprowadzonymi
w okresie zawieszenia (dotychczasowy art. 139 ust. 2, projektowany art. 146
ust. 2).
6) Zgodnie z projektem funkcjonariuszowi będzie można przyznać nagrodę
uznaniową za uzyskiwanie znaczących wyników w służbie, za wykonywanie zadań
służbowych w szczególnie trudnych warunkach lub wymagających znacznego
nakładu pracy, zaangażowania i odpowiedzialności oraz w związku z dokonaniem
czynu świadczącego o odwadze funkcjonariusza. Jeżeli warunki bytowe
funkcjonariusza ulegną pogorszeniu, proponuje się, aby właściwy przełożony mógł
przyznać funkcjonariuszowi zapomogę pieniężną (art. 151).
7) W art. 152 (dotychczasowy art. 126) zaproponowano doprecyzowanie przepisów
w zakresie przyznawania nagrody jubileuszowej, przez przeniesienie z aktu
wykonawczego do niniejszego projektu przepisów regulujących materię w swojej
istocie ustawową.
8) W art. 153 (dotychczasowy art. 127) zawarto przepisy kompleksowo regulujące
zakres świadczeń przysługujących funkcjonariuszowi ABW za podróże służbowe
krajowe i zagraniczne.
9) Doprecyzowano świadczenia, jakie otrzymuje funkcjonariusz zwolniony ze służby
(dotychczasowe art. 128 i art. 129, projektowane art. 157 i art. 160), m.in.
wskazano expressis verbis, iż odprawa ma charakter jednorazowy, a także
określono wysokość ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystane urlopy
wypoczynkowe.
W rozdziale 9 „Dyscyplina służbowa funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego”:
Zakres treściowy projektowanego rozdziału 9 został poszerzony w stosunku do zakresu
dotychczasowego rozdziału 10 ustawy z 2002 r., co zostało odzwierciedlone
w proponowanym tytule tego rozdziału. W projektowanym brzmieniu obejmuje on
wszystkie dotychczasowe przepisy art. 144–153 ustawy z 2002 r.; zakres uregulowań
zawartych w tym rozdziale został ponadto rozszerzony o przeniesione do projektu
26
przepisy dotychczasowego aktu wykonawczego regulującego tryb postępowania
dyscyplinarnego, będące w istocie przepisami regulującymi materię ustawową.
Do tego rozdziału przeniesiono również dotychczasowy art. 101 ustawy z 2002 r.
dotyczący udzielania wyróżnień funkcjonariuszowi. W efekcie zaproponowanych zmian
projektowana ustawa, zgodnie z wymogiem zachowania formy ustawy dla regulacji
karnych, zawiera w jednym rozdziale całościową regulację problematyki dyscypliny
służbowej funkcjonariuszy, tj. określenie władzy dyscyplinarnej, zasad udzielania
wyróżnień i wymierzania kar oraz tryb postępowania w tych sprawach.
Zgodnie z projektem władzę dyscyplinarną posiada Szef ABW oraz kierownik jednostki
organizacyjnej. Władza dyscyplinarna obejmuje prawo do: udzielania wyróżnień,
wszczynania, odmowy wszczęcia, zawieszania, podejmowania zawieszonych
i umarzania postępowań dyscyplinarnych, wydawania postanowień w toku
postępowania dyscyplinarnego, wydawania orzeczeń, rozpatrywania zażaleń,
wymierzania kar dyscyplinarnych oraz wykonywania kar dyscyplinarnych.
Ponadto w art. 203 ust. 3 projektu zaproponowano przepis jednoznacznie uprawniający
Szefa ABW do występowania z wnioskiem do Prezydenta RP (za pośrednictwem
ministra właściwego do spraw wewnętrznych) o pozbawienie ukaranego
funkcjonariusza stopnia podporucznika albo stopnia generała brygady bądź
z wnioskiem do ministra właściwego do spraw wewnętrznych o pozbawienie ukaranego
funkcjonariusza stopnia służbowego w korpusie oficerów albo o obniżenie stopnia
służbowego w korpusie oficerów, w przypadkach gdy kary takie zostałyby orzeczone.
Szczególny charakter tego unormowania wynika stąd, że skoro do mianowania na
wskazane stopnie są jedynie właściwi odpowiednio Prezydent RP albo minister
właściwy do spraw wewnętrznych, to także do ich gestii powinno należeć decydowanie
o pozbawieniu bądź obniżeniu odpowiednich stopni służbowych.
Dzięki przeniesieniu do projektowanej ustawy trybu postępowania dyscyplinarnego
możliwe stało się znaczne ograniczenie zakresu treści upoważnienia do wydania aktu
wykonawczego (art. 215 projektu), który w porównaniu z dotychczasowym art. 152
ustawy z 2002 r., obejmuje tylko 3 grupy zagadnień o charakterze ściśle wykonawczym:
sposób przekazywania dokumentów związanych z postępowaniem dyscyplinarnym,
sposób prostowania błędów pisarskich i rachunkowych oraz innych oczywistych
omyłek, a także wzory postanowień i innych dokumentów sporządzanych
w postępowaniu dyscyplinarnym.
27
W rozdziale 10 „Przepisy karne”:
W projekcie uwzględniono przepisy karne zasadniczo w brzmieniu odpowiadającym
dotychczasowym art. 153a–153d ustawy z 2002 r. Wprowadzono tylko niezbędne
zmiany mające na celu dostosowanie następujących przepisów karnych do zmian
wprowadzonych w przepisach materialnych projektowanej ustawy:
1) Z zakresu penalizacji czynu określonego w art. 216 ust. 1 projektu (dotychczasowy
art. 153a) wyłączono odpowiedzialność karną funkcjonariusza, który uzyskał zgodę
Szefa ABW na wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych w zakresie
ust. 1. W stosunku do obowiązującego stanu prawnego zakres kontratypu został
ograniczony do sprawowania funkcji, o których mowa w ust. 1, tylko i wyłącznie
w ramach wykonywania, za zgodą Szefa ABW, czynności operacyjno-
-rozpoznawczych.
2) Uwzględniono nową definicję „dziennikarza” zawartą w art. 27 ust. 1 pkt 9 projektu
i rezygnację z odesłania w tym zakresie do ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. –
Prawo prasowe.
3) W art. 220 wprowadzono przepis dotyczący odpowiedzialności karnej za podanie
nieprawdy w oświadczeniu o stanie majątkowym, jednoznacznie normujący
odpowiedzialność funkcjonariusza w tym zakresie. Przepis ten odpowiada
analogicznej regulacji zawartej w art. 14 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r.
o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje
publiczne.
W rozdziale 11 „Zmiany w przepisach obowiązujących”:
Zawarte w projekcie zmiany obowiązujących ustaw ograniczają się do niezbędnych
zmian o charakterze dostosowawczym, mających na celu wprowadzenie do systemu
prawa przedstawionych wcześniej głównych założeń reformy systemu cywilnych służb
specjalnych. Zmiany te obejmują w szczególności:
1) Skreślenie z ustaw: o Radzie Ministrów, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym
i o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego
przepisów dotyczących Kolegium do Spraw Służb Specjalnych oraz uprawnień
ministra, którego zakres działania obejmuje koordynację działalności służb
specjalnych.
28
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2295-cz-1
› Pobierz plik
-
2295-cz-2
› Pobierz plik