eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2295
  • Data wpłynięcia: 2014-04-02
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2295-cz-1

2)  Wprowadzenie zmian w ustawach z dnia 9 czerwca 2006 r.: o Centralnym Biurze 
Antykorupcyjnym, o  Służbie  Kontrwywiadu  Wojskowego  oraz  Służbie  Wywiadu 
Wojskowego i  o  służbie  funkcjonariuszy  Służby  Kontrwywiadu  Wojskowego  oraz 
Służby  Wywiadu  Wojskowego.  Zaproponowane  zmiany  są  niezbędne  z  punktu 
widzenia zachowania spójności projektowanej ustawy z obowiązującymi ustawami 
dotyczącymi  działania  służb  specjalnych  w  zakresie  stosowania  uprawnień  tych 
służb.  
3)  Ponadto  w  ustawie  o  Służbie  Kontrwywiadu  Wojskowego  oraz  Służbie  Wywiadu 
Wojskowego w  przepisach  dotyczących  posługiwania  się  dokumentami 
legalizacyjnymi  dodano  możliwość  posługiwania  się  nimi  przez  funkcjonariuszy 
SWW uprawnionych do wykonywania  czynności  operacyjno-rozpoznawczych nie 
tylko  podczas  wykonywania  tych  czynności  (analogicznie  do  uprawnienia  SKW 
przewidzianego w projekcie), ale także w celu ochrony danych własnych lub innego 
funkcjonariusza uprawnionego do  wykonywania  tych  czynności.  Podobnie  osoby 
udzielające  pomocy  SWW  przy  wykonywaniu  czynności  operacyjno- 
-rozpoznawczych będą mogły posługiwać się dokumentami legalizacyjnymi w celu 
ochrony  własnych  danych.  Zmiana  ta  wynika  ze  szczególnej  specyfiki 
realizowanych  przez  SWW  zadań  i  ma  zapewnić  zwiększenie  bezpieczeństwa 
funkcjonariuszy wykonujących  czynności  operacyjno-rozpoznawcze oraz osób 
udzielających  im  pomocy  przy  wykonywaniu  tych  czynności.  Analogiczne 
rozwiązania  zastosowano  w  stosunku  do  funkcjonariuszy AW.  Dodatkowo, 
w związku ze zmianą zakresu zadań ABW, wynikającą z powierzenia CBA ścigania 
wszystkich  najpoważniejszych  przestępstw  korupcyjnych,  usunięto  także 
z dotychczasowego  brzmienia  art.  29  ustawy  o  CBA  upoważnienie  ustawowe  dla 
Prezesa Rady Ministrów  do  wydania  zarządzenia  dotyczącego  współdziałania 
i koordynacji w zakresie zwalczania korupcji, jako nieposiadającego już ratio legis 
– wobec projektowanych zmian w tym zakresie. 
4)  Wprowadzenie  w  ustawie  z  dnia  4  września  1997  r.  o  działach  administracji 
rządowej  zmian  wynikających  ze  zmiany  podległości  organizacyjnej  Szefa ABW. 
W tej  ustawie  zaproponowano  również  modyfikację  przepisu  art.  33b 
przewidującego zachowanie przez Prezesa Rady Ministrów instrumentu koordynacji 
działań  w  dziedzinie  ochrony  bezpieczeństwa  i  obronności  państwa  w  postaci 
uprawnienia do wydawania szefom służb państwowych odpowiedzialnych za jego 
29 
bezpieczeństwo  wiążących  ich  wytycznych  (odpowiadającego  funkcjonalnie 
dotychczasowemu art. 13 ustawy z 2002 r.). 
5)  Wprowadzenie zmiany  w ustawie z dnia 28 września 1991  r. o kontroli  skarbowej 
ma na celu ujednolicenie przepisów w odniesieniu do poszczególnych podmiotów 
uprawnionych do  stosowania  kontroli  operacyjnej,  jak  również  zniweluje 
wątpliwości  interpretacyjne,  które  dotychczas  związane  były  ze  stosowaniem  tej 
regulacji. 
6)  Wprowadzone zmiany w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu 
emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji  Bezpieczeństwa  Wewnętrznego, 
Agencji  Wywiadu,  Służby  Kontrwywiadu  Wojskowego,  Służby  Wywiadu 
Wojskowego,  Centralnego  Biura  Antykorupcyjnego,  Straży  Granicznej,  Biura 
Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin 
mają  charakter  wyłącznie  redakcyjny  i  legislacyjny,  mający  na  celu  zachowanie 
spójności  odesłań  tej  ustawy  z  przepisami  projektowanych  ustaw  o  Agencji 
Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz o Agencji Wywiadu.  
7)  Wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej ma na 
celu  zagwarantowanie  osobom  przyjmowanym  do  służby  w  Służbie  Celnej 
i posiadającym  stopień  ABW  albo  AW  możliwość  mianowania  ich  na  stopień 
służbowy równorzędny z posiadanym stopniem służbowym. 
 
W rozdziale 12 „Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe”: 
W  rozdziale  tym  zawarto  niezbędne  regulacje  dotyczące  stosunków  prawnych  oraz 
instytucjonalnych  powstałych  pod  rządami  ustawy  z  2002  r.  Wprowadzone  przepisy 
mają  przede  wszystkim  zapewnić  ciągłość  zarówno  bytu  instytucjonalnego ABW  (jej 
struktury,  organów),  jak  i  stosunków  służbowych  funkcjonariuszy.  W  tym  ostatnim 
zakresie  przewiduje  się  utrzymanie  w  mocy  rozkazów  personalnych,  decyzji  zgody 
i innych rozstrzygnięć w sprawach osobowych funkcjonariuszy wydanych na podstawie 
ustawy z  2002 r. W  związku  z  przepisami  przejściowymi  zachowują  oni  wynikające 
z nich dotychczasowe warunki pełnienia służby. W rozdziale tym wskazano również, iż 
okres  służby  w  byłym  Urzędzie  Ochrony  Państwa  wlicza  się  do  okresu  zatrudnienia 
w zakresie wszelkich uprawnień  wynikających  z  prawa  pracy.  Uregulowano  także 
kwestię  prawa  do  urlopu  dodatkowego  nabytego  wyłącznie  na  podstawie  kryterium 
wieku  określonego  w  art.  97 ust. 2 ustawy z  2002  r.;  zgodnie z projektem 
30 
funkcjonariusz zachowuje to prawo do czasu nabycia prawa do urlopu dodatkowego na 
zasadach określonych w art. 94 ust. 2 niniejszej ustawy. 
W  rozdziale  tym  zawarto  także  przepisy  dotyczące  wypłacenia  nagrody  rocznej. 
Zgodnie z  projektem  nagrodę  roczną  za  rok  2014  wypłacać  się  będzie  na  zasadach 
wynikających  z  przepisów  obowiązujących  przed  dniem  wejścia  w  życie  niniejszej 
ustawy. 
Dzięki tym regulacjom projektowana ustawa powinna zapewnić zachowanie status quo 
stosunków  służbowych  i  uposażeniowych  funkcjonariuszy,  co  pozwoli  uniknąć 
przeprowadzania zmian personalnych „przy okazji” wejścia w życie nowych przepisów. 
W  tym  rozdziale  zawarto  również  przepis  art.  244  regulujący  uprawnienia 
funkcjonariuszy ABW zwolnionych na podstawie art. 230 ust. 1, 3 lub 4 ustawy 
z 2002 r. Przepis ten ma ostatecznie uporządkować sytuację prawną byłych i obecnych 
funkcjonariuszy  ukształtowaną  wskutek  wyroku  Trybunału  Konstytucyjnego 
z 20 kwietnia  2004  r.  (sygn.  K  45/02)  orzekającego  niezgodność  z  Konstytucją  RP 
art. 230 ust. 1  i  7  ustawy  z  2002  r.  Projektowany  przepis  odpowiada  treści 
projektowanego art. 230a ustawy z 2002 r., który został  zawarty  w  druku  sejmowym 
nr 676. 
Zgodnie z projektem nie zmieni się status quo Szefa ABW powołanego na podstawie 
ustawy z 2002 r.  oraz  zastępcy  Szefa  ABW.  Ponadto  proponuje  się  wskazać,  iż 
należności i zobowiązania Szefa ABW powołanego na podstawie ustawy z 2002 r. będą 
należnościami i zobowiązaniami Szefa ABW w rozumieniu niniejszego projektu. 
Uregulowano również sytuację pracowników cywilnych zatrudnionych w ABW, którzy, 
zgodnie  z  projektem,  pozostaną  pracownikami  ABW  w  rozumieniu  niniejszego 
projektu. 
Odniesiono  się  także  do  aktów wykonawczych, wydanych na podstawie ustawy 
z 2002 r.  Zaproponowano  przepis  przejściowy  mówiący  o  tym,  iż  akty  wykonawcze 
pozostaną  w  mocy  nie  dłużej  niż  12  miesięcy  od  dnia  wejścia  w  życie  niniejszego 
projektu.  Podobnie  uregulowano  moc  obowiązywania  przepisów  wewnętrznych 
wydanych przez Szefa ABW na podstawie art. 19 ust. 1 i 2, art. 20 ust. 4 i art. 47 ust. 2 
ustawy z 2002 r., zakreślając ich czas stosowania do czasu wydania nowych przepisów 
na podstawie art. 13 ust. 2 i 3, art. 14 ust. 4 i art. 42 ust. 5 niniejszego projektu, jednak 
nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejście w życie niniejszej ustawy. 
31 
Proponuje  się  określić  termin  wejścia  w  życie  niniejszej  ustawy  z  pierwszym  dniem 
miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynęło 30 dni od dnia jej ogłoszenia, 
jak również skorelować ten termin z wejściem w życie ustawy o Agencji Wywiadu, co 
powinno  zapewnić  spójność  przyjętych  rozwiązań  legislacyjnych,  a  także  umożliwić 
przygotowanie się jej adresatów do wykonywania norm zawartych w tych ustawach. 
Stosownie  do  §  11a  uchwały  nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – 
Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), projekt ustawy 
został  udostępniony  w  Biuletynie  Informacji  Publicznej  Rządowego  Centrum 
Legislacji. 
Zakres  spraw  regulowanych  projektem  ustawy  nie  jest  objęty  zakresem  prawa  Unii 
Europejskiej. 
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych i  w  związku  z  tym  nie  podlega 
procedurze notyfikacji aktów prawnych, określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów 
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu 
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.). 
 
 
 
32 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI 
 
1. Zakres podmiotowy regulacji 
Projektowana  ustawa  będzie  wpływać  na  funkcjonariuszy  pełniących  służbę 
i pracowników  zatrudnionych  w  ABW,  objętych  przepisami  ustawy  z  dnia  24  maja 
2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu. 
Projektowane  zmiany  będą  też  miały  wpływ  na  inne  organy  i  instytucje  państwowe, 
których  zakres  działania  dotyczy  obszaru  bezpieczeństwa  państwa,  w  szczególności 
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Rady Ministrów, ministra właściwego do 
spraw wewnętrznych oraz szefów pozostałych służb specjalnych. 
 
2. Zakres przeprowadzonych konsultacji 
Projektowana ustawa została zamieszczona, zgodnie z wymogami art. 5 ustawy z dnia 
7 lipca  2005  r.  o  działalności  lobbingowej  w  procesie stanowienia prawa  (Dz. U. 
Nr 169,  poz.  1414,  z  późn.  zm.),  w  Biuletynie  Informacji  Publicznej  na  stronach 
internetowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. W tym trybie uwag do projektu nie 
zgłoszono. 
Ponadto projekt zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum 
Legislacji w zakładce Rządowy proces legislacyjny, zgodnie z wymogami § 11a ust. 1 
uchwały  nr  49  Rady  Ministrów  z  dnia  19  marca  2002  r.  –  Regulamin pracy Rady 
Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.). 
Projekt przekazano również do zaopiniowania: 
1.  Szefowi Kancelarii Sejmu RP, 
2.  Szefowi Kancelarii Prezydenta RP, 
3.  Szefowi Biura Bezpieczeństwa Narodowego, 
4.  Przewodniczącemu Krajowej Rady Sądownictwa, 
5.  Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego, 
6.  Prokuratorowi Generalnemu, 
7.  Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych, 
8.  Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli, 
9.  Prezesowi Instytutu Pamięci Narodowej, 
10.  Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, 
11.  Stowarzyszeniu Amnesty International, 
33 
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 38 . [ 39 ] . 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: