Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2295
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2295-cz-1
o przyjęcie do służby w ABW, jednak z uwagi na fakt, iż ABW jest służbą specjalną,
kandydat do służby w ABW musi spełnić określone w art. 39 pkt 6 projektu warunki
zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Zgodnie z projektem komisje lekarskie
w ramach postępowania kwalifikacyjnego orzekają o zdolności fizycznej
i psychicznej do służby w ABW. Przy orzekaniu będą opierać się na przepisach
rozporządzenia ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w którym będzie
określony tryb i sposób postępowania przed komisjami lekarskimi w sprawach
orzekania o zdolności fizycznej i psychicznej kandydata do służby w ABW
(projektowany art. 61 ust. 9). Osoby z orzeczoną niepełnosprawnością mogą ubiegać
się o przyjęcie do służby w ABW, jednakże z uwagi na szczególne wymagania
w zakresie zdolności fizycznej i psychicznej, które muszą spełnić kandydaci do
pełnienia służby w tej formacji mundurowej, mogą one nie zostać do niej przyjęte.
Inna sytuacja pojawi się wówczas, gdy komisja lekarska orzekać będzie
o niepełnosprawności funkcjonariusza ABW, w przypadku gdy, pełniąc służbę,
ulegnie on np. wypadkowi. Zastosowanie w tym przypadku będą mieć również
przepisy ww. aktu wykonawczego w zakresie ustalenia uszczerbku na zdrowiu
funkcjonariusza doznanego wskutek wypadku pozostającego w związku
z pełnieniem służby lub choroby pozostającej w związku ze szczególnymi
warunkami lub właściwościami służby. Komisja lekarska wyda orzeczenie
o niepełnosprawności funkcjonariusza, ustali grupę inwalidztwa, na podstawie której
funkcjonariuszowi temu będzie przysługiwać prawo do renty inwalidzkiej.
15) W projektowanym art. 65 wprowadzono przepisy w nieuregulowanej dotychczas
w ustawie kwestii przywracania funkcjonariusza do służby w przypadku uchylenia
albo stwierdzenia nieważności rozkazu personalnego o zwolnieniu ze służby.
Zgodnie z projektem prawo do uposażenia funkcjonariusza przywróconego do służby
powstaje z dniem podjęcia przez niego służby.
16) Przepisy dotyczące świadectwa służby funkcjonariusza zwolnionego ze służby
(projektowany art. 67) uzupełniono o regulacje zawarte w rozporządzeniu wydanym
na podstawie art. 65 ust. 3 dotychczasowej ustawy, którym nadano rangę
ustawowych.
17) W przepisach dotyczących wygaśnięcia stosunku służbowego funkcjonariusza
(art. 66 projektu) w stosunku do stanu dotychczasowego dodano przesłankę
19
dotyczącą stwierdzenia zaginięcia funkcjonariusza, mając na względzie faktyczną
możliwość wystąpienia takiej okoliczności.
W rozdziale 5 „Korpusy i stopnie służbowe funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego”:
1) W art. 70 zróżnicowano wymagania dla funkcjonariuszy mianowanych na pierwszy
stopień w różnych korpusach. Proponuje się uzależnić mianowanie w korpusie
podoficerów od uzyskania pozytywnej opinii służbowej oraz zdania odpowiedniego
egzaminu. Mianowanie w korpusie chorążych uzależnione będzie od posiadania
pozytywnej opinii służbowej, zajmowanego stanowiska służbowego oraz zdania
odpowiedniego egzaminu. Mianowanie w korpusie oficerów uzależnione będzie od
posiadania pozytywnej opinii służbowej, zajmowania stanowiska służbowego,
z którym związany jest stopień służbowy oficera, posiadania wyższego
wykształcenia oraz zdania odpowiedniego egzaminu.
2) W art. 79–82 wprowadzono konieczne, a nieuwzględnione w dotychczasowej
ustawie, przepisy materialno-prawne
dotyczące szkoleń zawodowych
funkcjonariuszy. Ponadto zakres uregulowań zawartych w tym przepisie został
rozszerzony przez przeniesienie przepisów z dotychczas obowiązującego aktu
wykonawczego, będących w istocie przepisami regulującymi materię ustawową.
3) Uporządkowano
i doprecyzowano przepisy związane z mianowaniem
funkcjonariuszy na stopnie służbowe przez:
– usunięcie dotychczasowego art. 73 ust. 2 w związku z niemożnością mianowania
na kolejny wyższy stopień funkcjonariusza zwolnionego ze służby,
– dopełnienie zakresu przedmiotowego dotychczasowego przepisu art. 74 ust. 1,
mające na względzie normę stanowiącą, że wszystkie stopnie służbowe
funkcjonariuszy są dożywotnie (projektowany przepis art. 74 ust. 1),
– rozszerzenie katalogu przesłanek przywracania stopnia służbowego przez
dopisanie przesłanki uchylenia orzeczenia o ukaraniu karą dyscyplinarną
obniżenia stopnia służbowego. Doprecyzowano także katalog podmiotów
uprawnionych do przywrócenia stopnia odpowiednio o podmioty właściwe do
mianowania na ten stopień służbowy (projektowany art. 76 ust. 2),
– uwzględnienie – w dotychczasowym przepisie art. 77 ust. 2 (projektowany przepis
art. 77 ust. 2) o mianowaniu na równorzędny stopień w ABW – także osób
przyjmowanych do ABW, posiadających stopień UOP, AW, SKW lub SWW,
20
– wskazanie w całym dotychczasowym art. 77 (projektowany art. 77 ust. 1–3) dnia
rozpoczęcia służby w ABW jako momentu mianowania na odpowiadający albo
równorzędny stopień w ABW osób przyjmowanych do ABW, posiadających
stopień którejkolwiek ze służb lub formacji, wymienionych we wskazanych
przepisach,
– wprowadzenie – jako projektowany art. 77 ust. 4 – upoważnienia do wydania
przez Radę Ministrów rozporządzenia określającego, jakie stopnie służb lub
formacji, wskazanych w przepisach projektowanego art. 77 ust. 1 i 3,
odpowiadają poszczególnym stopniom służbowym w ABW.
W rozdziale 6 „Obowiązki i prawa funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego”:
1) Przepisy dotyczące obowiązku składania oświadczeń o stanie majątkowym
(dotychczasowy art. 80a, projektowany art. 87) zostały rozszerzone o dane dotyczące
majątku odrębnego oraz uzupełnione o zasady składania oświadczeń oraz
uprawnienia do przetwarzania danych w nich zawartych; ponadto wprowadzono
upoważnienie dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych do określenia,
w drodze rozporządzenia, trybu postępowania w sprawach
związanych
z oświadczeniami o stanie majątkowym oraz sposobu analizy zgodności oświadczeń
ze stanem faktycznym. Proponuje się, aby oświadczenie o stanie majątkowym było
przechowywane przez 6 lat od daty jego złożenia.
2) Wprowadzono ograniczenie uprawnień funkcjonariuszy do ubezpieczenia od
następstw nieszczęśliwych wypadków (dotychczasowy art. 85a, projektowany
art. 92) – na podstawie dotychczasowych przepisów ubezpieczenie przysługiwało
funkcjonariuszowi także wtedy, gdy wykonywał on zadania poza strefą działań
wojennych lub w warunkach niezagrażających jego życiu lub zdrowiu, chociaż
w państwie, którego terytorium w części zostało uznane za strefę działań wojennych
lub na terytorium którego występują warunki stwarzające bezpośrednie zagrożenie
życia lub zdrowia, projektowane przepisy wyłączają takie przypadki.
3) Uporządkowano kwestię uprawnienia funkcjonariusza do umundurowania
(dotychczasowy art. 86, projektowany art. 93) – w projektowanych przepisach
otrzymuje on nieodpłatnie umundurowanie, a równoważnik pieniężny przysługuje
21
mu, w przypadku gdy nie otrzymał umundurowania albo kwoty przeznaczonej na
zakup ubrania typu cywilnego.
4) Podobnie uporządkowano kwestię możliwości otrzymywania przez funkcjonariusza
wyżywienia (dotychczasowy art. 89, projektowany art. 96) – projektowane przepisy
stanowią, że może on otrzymywać nieodpłatnie wyżywienie w czasie wykonywania
zadań służbowych, a jeżeli nie otrzymał wyżywienia, może otrzymać w zamian
równoważnik pieniężny.
5) Doprecyzowano przepis (dotychczasowego art. 90 ust. 5, projektowanego art. 98),
dotyczący uprawnienia do otrzymania dopłaty do wypoczynku. Jednocześnie
uprawnienie to uwarunkowano nabyciem przez funkcjonariusza w danym roku
kalendarzowym prawa do urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 13 dni
roboczych.
6) W kwestii prawa funkcjonariusza do urlopu wypoczynkowego (dotychczasowy
art. 95) dodano przepis (projektowany art. 102 ust. 2) wprowadzający zasadę
proporcjonalności wymiaru przysługującego urlopu wypoczynkowego do okresu
służby pozostałego do końca danego roku kalendarzowego oraz ograniczenie
łącznego wymiaru urlopu wypoczynkowego w roku kalendarzowym do 26 dni
roboczych. Ponadto w art. 102 ust. 4 unormowany został wyjątek gwarantujący
prawa nabyte w odniesieniu do urlopu wychowawczego. Przepis ten wyłącza
stosowanie zasady proporcjonalnego obniżania okresu urlopu wypoczynkowego
w zależności od okresu wykorzystanego urlopu wychowawczego, w przypadku gdy
w roku kalendarzowym, w którym rozpoczął urlop wychowawczy, nabył prawo do
urlopu wypoczynkowego przed rozpoczęciem tego urlopu wychowawczego.
7) W przepisach związanych z odwołaniem funkcjonariusza z urlopu wypoczynkowego,
wstrzymaniem lub przesunięciem tego urlopu (dotychczasowy art. 96, projektowany
art. 106) dokonano kilku zmian redakcyjnych oraz wydłużono do pierwszych
9 miesięcy następnego roku okres, w którym funkcjonariuszowi należy udzielić
niewykorzystanego w danym roku kalendarzowym urlopu wypoczynkowego.
Wydłużenie okresu miało na celu dostosowanie przepisu do art. 168 Kodeksu pracy.
Ponadto w projektowanym art. 111 ust. 1 i 2 zagwarantowano prawa do odwołania
z urlopu, jego wstrzymania lub przesunięcia także w odniesieniu odpowiednio do
płatnych urlopów dodatkowych i urlopów bezpłatnych. Ponadto w proponowanym
art. 106 ust. 3 zachowano przepis dotyczący zwrotu uzasadnionych, poniesionych
22
przez funkcjonariusza kosztów związanych z wypoczynkiem, w przypadku
wstrzymania urlopu. Przepis ten realizuje funkcję gwarancyjną, umożliwiającą
wystąpienie o zwrot tych kosztów.
8) W zakresie dodatkowego urlopu wypoczynkowego przysługującego dotychczas
funkcjonariuszowi z tytułu osiągnięcia określonego wieku lub stażu służby
zrezygnowano z kryterium wieku, zostawiając tym samym tylko wymiar urlopu oraz
wysługę lat. Rozwiązanie to zapewni zgodność z dyrektywą Rady 2000/78/WE
z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiającą ogólne warunki ramowe równego
traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy.
9) W odniesieniu do urlopów zdrowotnych, o których mowa w art. 108 projektu,
uzupełniono zakres właściwości komisji lekarskich o kompetencję do składania
wniosku o udzielenie urlopu zdrowotnego (art. 60 ust. 1 pkt 8 projektu).
10) W projektowanym art. 109 uporządkowano przepisy regulujące kształcenie
funkcjonariusza, przeprowadzanie przewodu doktorskiego lub postępowania
habilitacyjnego oraz odbywanie aplikacji radcowskiej lub legislacyjnej. Zapisano, że
Szef ABW może udzielić funkcjonariuszowi zwolnienia od zajęć służbowych na czas
obowiązkowych zajęć oraz płatnego urlopu szkoleniowego. Na gruncie projektu
wszystkie kwestie dotyczące wzajemnych praw i obowiązków określać będzie
umowa cywilnoprawna zawarta pomiędzy Szefem ABW a funkcjonariuszem.
Należy podkreślić, iż przepisy w tym zakresie stanowią lex specialis do ustawy
z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 10, poz. 65).
Ponadto przewidziano możliwość refundacji kosztów poniesionych z tytułu
pobierania nauki lub odbywania studiów, przeprowadzania przewodu doktorskiego
lub postępowania habilitacyjnego, a także odbywania aplikacji radcowskiej lub
legislacyjnej.
W art. 109 ust. 6 wprowadzono obowiązek zawarcia przez Szefa ABW umowy
z funkcjonariuszem, określającej wzajemne prawa i obowiązki stron.
11) Doprecyzowano przepisy dotyczące urlopów okolicznościowych oraz urlopów
bezpłatnych funkcjonariuszy (art. 110 i art. 105 projektu), mając na względzie różny
charakter służby poszczególnych funkcjonariuszy w ABW.
12) Dotychczasowy art. 101 ustawy z 2002 r., dotyczący wyróżnień funkcjonariuszy,
został przeniesiony do rozdziału dotyczącego dyscypliny służbowej funkcjonariuszy,
23
kandydat do służby w ABW musi spełnić określone w art. 39 pkt 6 projektu warunki
zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Zgodnie z projektem komisje lekarskie
w ramach postępowania kwalifikacyjnego orzekają o zdolności fizycznej
i psychicznej do służby w ABW. Przy orzekaniu będą opierać się na przepisach
rozporządzenia ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w którym będzie
określony tryb i sposób postępowania przed komisjami lekarskimi w sprawach
orzekania o zdolności fizycznej i psychicznej kandydata do służby w ABW
(projektowany art. 61 ust. 9). Osoby z orzeczoną niepełnosprawnością mogą ubiegać
się o przyjęcie do służby w ABW, jednakże z uwagi na szczególne wymagania
w zakresie zdolności fizycznej i psychicznej, które muszą spełnić kandydaci do
pełnienia służby w tej formacji mundurowej, mogą one nie zostać do niej przyjęte.
Inna sytuacja pojawi się wówczas, gdy komisja lekarska orzekać będzie
o niepełnosprawności funkcjonariusza ABW, w przypadku gdy, pełniąc służbę,
ulegnie on np. wypadkowi. Zastosowanie w tym przypadku będą mieć również
przepisy ww. aktu wykonawczego w zakresie ustalenia uszczerbku na zdrowiu
funkcjonariusza doznanego wskutek wypadku pozostającego w związku
z pełnieniem służby lub choroby pozostającej w związku ze szczególnymi
warunkami lub właściwościami służby. Komisja lekarska wyda orzeczenie
o niepełnosprawności funkcjonariusza, ustali grupę inwalidztwa, na podstawie której
funkcjonariuszowi temu będzie przysługiwać prawo do renty inwalidzkiej.
15) W projektowanym art. 65 wprowadzono przepisy w nieuregulowanej dotychczas
w ustawie kwestii przywracania funkcjonariusza do służby w przypadku uchylenia
albo stwierdzenia nieważności rozkazu personalnego o zwolnieniu ze służby.
Zgodnie z projektem prawo do uposażenia funkcjonariusza przywróconego do służby
powstaje z dniem podjęcia przez niego służby.
16) Przepisy dotyczące świadectwa służby funkcjonariusza zwolnionego ze służby
(projektowany art. 67) uzupełniono o regulacje zawarte w rozporządzeniu wydanym
na podstawie art. 65 ust. 3 dotychczasowej ustawy, którym nadano rangę
ustawowych.
17) W przepisach dotyczących wygaśnięcia stosunku służbowego funkcjonariusza
(art. 66 projektu) w stosunku do stanu dotychczasowego dodano przesłankę
19
dotyczącą stwierdzenia zaginięcia funkcjonariusza, mając na względzie faktyczną
możliwość wystąpienia takiej okoliczności.
W rozdziale 5 „Korpusy i stopnie służbowe funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego”:
1) W art. 70 zróżnicowano wymagania dla funkcjonariuszy mianowanych na pierwszy
stopień w różnych korpusach. Proponuje się uzależnić mianowanie w korpusie
podoficerów od uzyskania pozytywnej opinii służbowej oraz zdania odpowiedniego
egzaminu. Mianowanie w korpusie chorążych uzależnione będzie od posiadania
pozytywnej opinii służbowej, zajmowanego stanowiska służbowego oraz zdania
odpowiedniego egzaminu. Mianowanie w korpusie oficerów uzależnione będzie od
posiadania pozytywnej opinii służbowej, zajmowania stanowiska służbowego,
z którym związany jest stopień służbowy oficera, posiadania wyższego
wykształcenia oraz zdania odpowiedniego egzaminu.
2) W art. 79–82 wprowadzono konieczne, a nieuwzględnione w dotychczasowej
ustawie, przepisy materialno-prawne
dotyczące szkoleń zawodowych
funkcjonariuszy. Ponadto zakres uregulowań zawartych w tym przepisie został
rozszerzony przez przeniesienie przepisów z dotychczas obowiązującego aktu
wykonawczego, będących w istocie przepisami regulującymi materię ustawową.
3) Uporządkowano
i doprecyzowano przepisy związane z mianowaniem
funkcjonariuszy na stopnie służbowe przez:
– usunięcie dotychczasowego art. 73 ust. 2 w związku z niemożnością mianowania
na kolejny wyższy stopień funkcjonariusza zwolnionego ze służby,
– dopełnienie zakresu przedmiotowego dotychczasowego przepisu art. 74 ust. 1,
mające na względzie normę stanowiącą, że wszystkie stopnie służbowe
funkcjonariuszy są dożywotnie (projektowany przepis art. 74 ust. 1),
– rozszerzenie katalogu przesłanek przywracania stopnia służbowego przez
dopisanie przesłanki uchylenia orzeczenia o ukaraniu karą dyscyplinarną
obniżenia stopnia służbowego. Doprecyzowano także katalog podmiotów
uprawnionych do przywrócenia stopnia odpowiednio o podmioty właściwe do
mianowania na ten stopień służbowy (projektowany art. 76 ust. 2),
– uwzględnienie – w dotychczasowym przepisie art. 77 ust. 2 (projektowany przepis
art. 77 ust. 2) o mianowaniu na równorzędny stopień w ABW – także osób
przyjmowanych do ABW, posiadających stopień UOP, AW, SKW lub SWW,
20
– wskazanie w całym dotychczasowym art. 77 (projektowany art. 77 ust. 1–3) dnia
rozpoczęcia służby w ABW jako momentu mianowania na odpowiadający albo
równorzędny stopień w ABW osób przyjmowanych do ABW, posiadających
stopień którejkolwiek ze służb lub formacji, wymienionych we wskazanych
przepisach,
– wprowadzenie – jako projektowany art. 77 ust. 4 – upoważnienia do wydania
przez Radę Ministrów rozporządzenia określającego, jakie stopnie służb lub
formacji, wskazanych w przepisach projektowanego art. 77 ust. 1 i 3,
odpowiadają poszczególnym stopniom służbowym w ABW.
W rozdziale 6 „Obowiązki i prawa funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego”:
1) Przepisy dotyczące obowiązku składania oświadczeń o stanie majątkowym
(dotychczasowy art. 80a, projektowany art. 87) zostały rozszerzone o dane dotyczące
majątku odrębnego oraz uzupełnione o zasady składania oświadczeń oraz
uprawnienia do przetwarzania danych w nich zawartych; ponadto wprowadzono
upoważnienie dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych do określenia,
w drodze rozporządzenia, trybu postępowania w sprawach
związanych
z oświadczeniami o stanie majątkowym oraz sposobu analizy zgodności oświadczeń
ze stanem faktycznym. Proponuje się, aby oświadczenie o stanie majątkowym było
przechowywane przez 6 lat od daty jego złożenia.
2) Wprowadzono ograniczenie uprawnień funkcjonariuszy do ubezpieczenia od
następstw nieszczęśliwych wypadków (dotychczasowy art. 85a, projektowany
art. 92) – na podstawie dotychczasowych przepisów ubezpieczenie przysługiwało
funkcjonariuszowi także wtedy, gdy wykonywał on zadania poza strefą działań
wojennych lub w warunkach niezagrażających jego życiu lub zdrowiu, chociaż
w państwie, którego terytorium w części zostało uznane za strefę działań wojennych
lub na terytorium którego występują warunki stwarzające bezpośrednie zagrożenie
życia lub zdrowia, projektowane przepisy wyłączają takie przypadki.
3) Uporządkowano kwestię uprawnienia funkcjonariusza do umundurowania
(dotychczasowy art. 86, projektowany art. 93) – w projektowanych przepisach
otrzymuje on nieodpłatnie umundurowanie, a równoważnik pieniężny przysługuje
21
mu, w przypadku gdy nie otrzymał umundurowania albo kwoty przeznaczonej na
zakup ubrania typu cywilnego.
4) Podobnie uporządkowano kwestię możliwości otrzymywania przez funkcjonariusza
wyżywienia (dotychczasowy art. 89, projektowany art. 96) – projektowane przepisy
stanowią, że może on otrzymywać nieodpłatnie wyżywienie w czasie wykonywania
zadań służbowych, a jeżeli nie otrzymał wyżywienia, może otrzymać w zamian
równoważnik pieniężny.
5) Doprecyzowano przepis (dotychczasowego art. 90 ust. 5, projektowanego art. 98),
dotyczący uprawnienia do otrzymania dopłaty do wypoczynku. Jednocześnie
uprawnienie to uwarunkowano nabyciem przez funkcjonariusza w danym roku
kalendarzowym prawa do urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 13 dni
roboczych.
6) W kwestii prawa funkcjonariusza do urlopu wypoczynkowego (dotychczasowy
art. 95) dodano przepis (projektowany art. 102 ust. 2) wprowadzający zasadę
proporcjonalności wymiaru przysługującego urlopu wypoczynkowego do okresu
służby pozostałego do końca danego roku kalendarzowego oraz ograniczenie
łącznego wymiaru urlopu wypoczynkowego w roku kalendarzowym do 26 dni
roboczych. Ponadto w art. 102 ust. 4 unormowany został wyjątek gwarantujący
prawa nabyte w odniesieniu do urlopu wychowawczego. Przepis ten wyłącza
stosowanie zasady proporcjonalnego obniżania okresu urlopu wypoczynkowego
w zależności od okresu wykorzystanego urlopu wychowawczego, w przypadku gdy
w roku kalendarzowym, w którym rozpoczął urlop wychowawczy, nabył prawo do
urlopu wypoczynkowego przed rozpoczęciem tego urlopu wychowawczego.
7) W przepisach związanych z odwołaniem funkcjonariusza z urlopu wypoczynkowego,
wstrzymaniem lub przesunięciem tego urlopu (dotychczasowy art. 96, projektowany
art. 106) dokonano kilku zmian redakcyjnych oraz wydłużono do pierwszych
9 miesięcy następnego roku okres, w którym funkcjonariuszowi należy udzielić
niewykorzystanego w danym roku kalendarzowym urlopu wypoczynkowego.
Wydłużenie okresu miało na celu dostosowanie przepisu do art. 168 Kodeksu pracy.
Ponadto w projektowanym art. 111 ust. 1 i 2 zagwarantowano prawa do odwołania
z urlopu, jego wstrzymania lub przesunięcia także w odniesieniu odpowiednio do
płatnych urlopów dodatkowych i urlopów bezpłatnych. Ponadto w proponowanym
art. 106 ust. 3 zachowano przepis dotyczący zwrotu uzasadnionych, poniesionych
22
przez funkcjonariusza kosztów związanych z wypoczynkiem, w przypadku
wstrzymania urlopu. Przepis ten realizuje funkcję gwarancyjną, umożliwiającą
wystąpienie o zwrot tych kosztów.
8) W zakresie dodatkowego urlopu wypoczynkowego przysługującego dotychczas
funkcjonariuszowi z tytułu osiągnięcia określonego wieku lub stażu służby
zrezygnowano z kryterium wieku, zostawiając tym samym tylko wymiar urlopu oraz
wysługę lat. Rozwiązanie to zapewni zgodność z dyrektywą Rady 2000/78/WE
z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiającą ogólne warunki ramowe równego
traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy.
9) W odniesieniu do urlopów zdrowotnych, o których mowa w art. 108 projektu,
uzupełniono zakres właściwości komisji lekarskich o kompetencję do składania
wniosku o udzielenie urlopu zdrowotnego (art. 60 ust. 1 pkt 8 projektu).
10) W projektowanym art. 109 uporządkowano przepisy regulujące kształcenie
funkcjonariusza, przeprowadzanie przewodu doktorskiego lub postępowania
habilitacyjnego oraz odbywanie aplikacji radcowskiej lub legislacyjnej. Zapisano, że
Szef ABW może udzielić funkcjonariuszowi zwolnienia od zajęć służbowych na czas
obowiązkowych zajęć oraz płatnego urlopu szkoleniowego. Na gruncie projektu
wszystkie kwestie dotyczące wzajemnych praw i obowiązków określać będzie
umowa cywilnoprawna zawarta pomiędzy Szefem ABW a funkcjonariuszem.
Należy podkreślić, iż przepisy w tym zakresie stanowią lex specialis do ustawy
z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 10, poz. 65).
Ponadto przewidziano możliwość refundacji kosztów poniesionych z tytułu
pobierania nauki lub odbywania studiów, przeprowadzania przewodu doktorskiego
lub postępowania habilitacyjnego, a także odbywania aplikacji radcowskiej lub
legislacyjnej.
W art. 109 ust. 6 wprowadzono obowiązek zawarcia przez Szefa ABW umowy
z funkcjonariuszem, określającej wzajemne prawa i obowiązki stron.
11) Doprecyzowano przepisy dotyczące urlopów okolicznościowych oraz urlopów
bezpłatnych funkcjonariuszy (art. 110 i art. 105 projektu), mając na względzie różny
charakter służby poszczególnych funkcjonariuszy w ABW.
12) Dotychczasowy art. 101 ustawy z 2002 r., dotyczący wyróżnień funkcjonariuszy,
został przeniesiony do rozdziału dotyczącego dyscypliny służbowej funkcjonariuszy,
23
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2295-cz-1
› Pobierz plik
-
2295-cz-2
› Pobierz plik