Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2295
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2295-cz-1
wnuki, rodziców, macochę, ojczyma, rodzeństwo, dziadków, teściów i opiekunów
funkcjonariuszy oraz inne osoby pozostające na utrzymaniu funkcjonariuszy lub
pod ich bezpośrednią opieką. Za dzieci uważa się dzieci własne, dzieci małżonka,
dzieci przysposobione oraz dzieci przyjęte na wychowanie i utrzymanie przez
funkcjonariuszy, w tym także w ramach rodziny zastępczej,
b) wprowadzenie w projektowanym art. 32 instytucji pełnomocnika do spraw
kontroli przetwarzania przez ABW danych, w tym danych osobowych
wskazanych w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.). Zaproponowane
przepisy nadają pełnomocnikowi uprawnienie do swobodnego wstępu do
pomieszczeń i obiektów kontrolowanej jednostki organizacyjnej ABW,
uprawnienie wglądu do wszelkich dokumentów znajdujących się w jednostce
organizacyjnej ABW związanych z wykonywaną kontrolą, a także prawo żądania
pisemnych wyjaśnień od funkcjonariuszy i pracowników ABW.
8) W projektowanym art. 37 wprowadzono przepisy regulujące uprawnienia Szefa
ABW w zakresie zbierania, przetwarzania, analizowania i przekazywania wszelkich
informacji dotyczących przestępstw o charakterze terrorystycznym, a także zasady
współdziałania innych organów z Szefem ABW w sprawach dotyczących m.in. tych
przestępstw. W artykule tym zaproponowano przepisy nakładające na organy
obowiązek przekazywania ABW posiadanych informacji. Przekazywanie to
następować będzie na zasadach ogólnych, które wynikają z art. 7 ust. 3 projektu.
W zakresie informacji o incydentach i zdarzeniach o charakterze terrorystycznym
oraz osobach podejrzewanych o działalność terrorystyczną, przekazywanie
informacji następować będzie na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 1 lit. a projektu.
W aspekcie kompetencji ustawowych – pomimo zmiany podporządkowania ABW –
pozostawiono prowadzenie CEZOP w ABW (projektowany art. 38). Za przyjęciem
takiego rozwiązania przemawiają przede wszystkim względy pragmatyczne. ABW
posiada już odpowiednią infrastrukturę, wyspecjalizowaną kadrę oraz środki
bezpieczeństwa odpowiednie do prowadzenia CEZOP. Ponadto zmiana usytuowania
ewidencji wymagałaby najprawdopodobniej utworzenia zupełnie nowej instytucji
i zbudowania od podstaw ewidencji operacyjnej, co byłoby pracochłonne,
stwarzałoby realne zagrożenia bezpieczeństwa samej ewidencji w okresie
przejściowym i spowodowałoby skutki finansowe dla budżetu państwa. Rezygnacja
14
ze wskazywania expressis verbis, iż ewidencja jest prowadzona w celu koordynacji
podejmowanych przez służby specjalne czynności operacyjno-rozpoznawczych,
mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, wynika z powodu wątpliwości
interpretacyjnych, dotyczących zakresu kompetencyjnego w ramach mechanizmu
tejże koordynacji.
W rozdziale 4 „Służba funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego”:
1) W przepisach dotyczących wymagań w stosunku do kandydatów do służby w ABW
proponuje się zastąpić wymóg dawania rękojmi zachowania tajemnicy wymogiem
spełnienia warunków określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych
w zakresie dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „ściśle tajne” (projektowany
art. 39 pkt 4).
2) W postępowaniu kwalifikacyjnym wobec kandydata do służby w ABW
(dotychczasowy art. 46 ust. 1, projektowany art. 40 ust. 1 pkt 6) dodano, jako
obligatoryjne, przeprowadzenie badania psychofizjologicznego; ponadto, w stosunku
do kandydatów, którzy pełnią służbę w Agencji Wywiadu, Centralnym Biurze
Antykorupcyjnym, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego albo Służbie Wywiadu
Wojskowego, wprowadzono możliwość odstąpienia od jednego z elementów
postępowania, dotyczącego ustalenia zdolności fizycznej i psychicznej do służby
w ABW (projektowany art. 40 ust. 3).
3) W art. 41 proponuje się rozszerzyć zakres podmiotowy przepisu o funkcjonariuszy
CBA, którzy, zgodnie z projektem, jeżeli będą wykazywać się szczególnymi
predyspozycjami, będą mogli przenieść się na własną prośbę do pełnienia służby
w ABW.
4) Ze względu na brak skodyfikowanych, w dokumencie normatywnym, zasad etyki
zawodowej w ABW zrezygnowano w treści ślubowania (dotychczasowy art. 47
ust. 1, projektowany art. 42 ust. 4) z fragmentu dotyczącego ich przestrzegania;
jednocześnie w przepisach przejściowych, dostosowujących i końcowych
zagwarantowano, że w związku ze zmianą roty nie będzie konieczności składania
przez obecnych funkcjonariuszy ponownego ślubowania.
5) W dotychczasowym art. 48 (projektowany art. 42) zrezygnowano z nieaktualnych już
przepisów ust. 3 i 4 uzależniających powstanie stosunku służbowego funkcjonariusza
15
ABW od uregulowania stosunku do służby wojskowej, mając na względzie
przeprowadzoną profesjonalizację Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
6) W zakresie załatwiania spraw osobowych funkcjonariuszy (dotychczasowy art. 50,
projektowany art. 45) wprowadzono ust. 3 wskazujący, iż do rozkazów personalnych
w sprawach
osobowych stosuje się przepisy Kodeksu postępowania
administracyjnego. Katalog spraw, dla których wyłączono stosowanie kpa, wynika
z rozporządzenia wydanego na podstawie art. 94 obecnie obowiązującej ustawy,
którego przepisy stanowiące – zdaniem projektodawcy – materię ustawową zostały
przeniesione do projektu. Ponadto artykuł ten uzupełniono o przepisy dotyczące
możliwości skierowania funkcjonariusza na badanie psychologiczne przed
mianowaniem na wyższe stanowisko służbowe lub w przypadku zmiany charakteru
służby oraz gdy zachodzi uzasadniona obawa co do sprawności psychologicznej
funkcjonariusza. Dotychczas przepisy te funkcjonowały na gruncie aktu
wykonawczego, jednakże z uwagi na ich ustawowy charakter zostały przeniesione do
projektu niniejszej ustawy.
7) W art. 46 projektu doprecyzowano kwestię czasu pełnienia służby funkcjonariuszy
ABW. I tak m.in. wskazano, iż funkcjonariusz pełni służbę w ramach 40-godzinnego
tygodnia służby, a rozkład czasu służby, jeżeli wymaga tego charakter stanowisk
służbowych, może przybrać formę podstawową w wymiarze 8 godzin codziennie od
poniedziałku do piątku bądź formę zmianową. W artykule tym uregulowano także
kwestię dotyczącą pełnienia służby ponad wymiar określony dla danego stanowiska
służbowego również w dzień wolny od służby w danym rozkładzie czasu służby,
a także kwestię dotyczącą uprawnienia funkcjonariusza do czasu wolnego od służby,
za czas służby przedłużony ponad wymiar określony dla danego stanowiska bądź
dnia wolnego w zamian za służbę pełnioną w dniu wolnym od służby. Zmiany te
mają na celu zapewnienie zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej,
w szczególności z postanowieniami dyrektywy 2003/88/WE w sprawie niektórych
aspektów organizacji czasu pracy.
8) W kwestii bezpieczeństwa i higieny służby w ABW (dotychczasowy art. 52,
projektowany art. 47) dodano przepis materialno-prawny
określający
odpowiedzialność kierownika jednostki organizacyjnej ABW oraz doprecyzowano
obowiązki Szefa ABW w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, przez poszerzenie
zakresu odesłania do Kodeksu pracy.
16
9) Okresowe opiniowanie służbowe funkcjonariusza (art. 48 ust. 1 projektu) proponuje
się przeprowadzać:
– w służbie przygotowawczej: nie rzadziej niż raz w roku, a nie – jak dotychczas –
obligatoryjnie raz w roku,
– w służbie stałej: nie rzadziej niż raz na 3 lata, a nie – jak dotychczas –
obligatoryjnie raz na 3 lata.
Ponadto w ust. 2 proponuje się przeprowadzać opiniowanie służbowe niezależnie od
terminów wskazanych w ust. 1, w określonych sytuacjach, funkcjonariusz będzie
więc podlegać opiniowaniu służbowemu np.: przed wnioskiem o mianowanie na
pierwszy stopień służbowy w korpusie chorążych i oficerskim albo w przypadku
stwierdzenia w okresie służby przygotowawczej nieprzydatności na zajmowanym
stanowisku służbowym lub nieprzydatności do służby.
Regulacje dotyczące opiniowania zostały również poszerzone o przepisy
rozporządzenia wydanego na podstawie art. 53 ust. 3 dotychczasowej ustawy,
podniesione do rangi ustawowych. Przepis art. 49 ust. 13 wskazuje na zakończenie
opiniowania w trybie unormowanym w projekcie. Natomiast ust. 14 ustanawia
normę wskazującą na brak możliwości wystąpienia ze skargą w postępowaniu
sądowo-administracyjnym.
10) Dotychczasowy art. 54 (projektowany art. 51), dotyczący przenoszenia
funkcjonariusza do dyspozycji Szefa ABW, uzupełniono o przepisy z dotychczas
obowiązującego aktu wykonawczego, będące w istocie przepisami regulującymi
materię ustawową. Doprecyzowano także sytuację funkcjonariusza, którego można
zwolnić z zajmowanego stanowiska służbowego i przenieść do dyspozycji Szefa
ABW w przypadku przewidywanego jego wyznaczenia na inne stanowisko
służbowe.
11) Projektowane art. 52 i 53 uzupełniono w zakresie oddelegowania funkcjonariusza do
służby poza ABW przez przeniesienie przepisów z dotychczas obowiązującego aktu
wykonawczego regulujących materię ustawową.
12) W art. 55 proponuje się doprecyzować termin, na jaki można funkcjonariuszowi
powierzyć pełnienie obowiązków służbowych na innym stanowisku służbowym;
zgodnie z projektem czas ten nie może być dłuższy niż 24 miesiące.
13) W art. 59–61 uregulowano kwestie dotyczące właściwości komisji lekarskich, które
skorelowano z przepisami rozporządzenia w sprawie oceny zdolności fizycznej
17
i psychicznej do służby w ABW, jak również z regulacjami zawartymi w projekcie
ustawy o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych, o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy
zawodowych oraz ich rodzin, o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym
funkcjonariuszy Policji, ABW, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu
Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby
Więziennej oraz ich rodzin oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
14) W art. 62 doprecyzowano przesłanki zwolnienia funkcjonariusza ze służby przez
wskazanie, iż zwolnienie ze służby następuje:
– w przypadku prawomocnego cofnięcia lub odmowy wydania poświadczenia
bezpieczeństwa uprawniającego do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli
„ściśle tajne”,
– w przypadku zrzeczenia się obywatelstwa polskiego,
– w przypadku dwukrotnego niestawienia się bez usprawiedliwienia przed komisją
lekarską, na badanie lub obserwację w podmiocie leczniczym,
– w przypadku upływu 12 miesięcy od dnia zaprzestania służby z powodu choroby.
W zakresie przesłanki upływu 12 miesięcy od dnia zaprzestania służby z powodu
choroby wskazać należy, iż niemożność pełnienia służby przez ten czas może
wskazywać na utratę zdolności do służby. Propozycja ta została zaczerpnięta
z rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży
Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu,
ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy
o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze
Antykorupcyjnym, ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie
Wywiadu Wojskowego, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu
Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz
niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 1497).
Podkreślić należy, iż projektowane przepisy nie dyskryminują funkcjonariusza
z uwagi na orzeczoną niepełnosprawność, tym samym nie naruszają dyrektywy Rady
2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiającej ogólne warunki ramowe
równego traktowania w
zakresie zatrudnienia i pracy. Orzeczenie
o niepełnosprawności nie będzie stanowić formalnej przeszkody do aplikowania
18
funkcjonariuszy oraz inne osoby pozostające na utrzymaniu funkcjonariuszy lub
pod ich bezpośrednią opieką. Za dzieci uważa się dzieci własne, dzieci małżonka,
dzieci przysposobione oraz dzieci przyjęte na wychowanie i utrzymanie przez
funkcjonariuszy, w tym także w ramach rodziny zastępczej,
b) wprowadzenie w projektowanym art. 32 instytucji pełnomocnika do spraw
kontroli przetwarzania przez ABW danych, w tym danych osobowych
wskazanych w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.). Zaproponowane
przepisy nadają pełnomocnikowi uprawnienie do swobodnego wstępu do
pomieszczeń i obiektów kontrolowanej jednostki organizacyjnej ABW,
uprawnienie wglądu do wszelkich dokumentów znajdujących się w jednostce
organizacyjnej ABW związanych z wykonywaną kontrolą, a także prawo żądania
pisemnych wyjaśnień od funkcjonariuszy i pracowników ABW.
8) W projektowanym art. 37 wprowadzono przepisy regulujące uprawnienia Szefa
ABW w zakresie zbierania, przetwarzania, analizowania i przekazywania wszelkich
informacji dotyczących przestępstw o charakterze terrorystycznym, a także zasady
współdziałania innych organów z Szefem ABW w sprawach dotyczących m.in. tych
przestępstw. W artykule tym zaproponowano przepisy nakładające na organy
obowiązek przekazywania ABW posiadanych informacji. Przekazywanie to
następować będzie na zasadach ogólnych, które wynikają z art. 7 ust. 3 projektu.
W zakresie informacji o incydentach i zdarzeniach o charakterze terrorystycznym
oraz osobach podejrzewanych o działalność terrorystyczną, przekazywanie
informacji następować będzie na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 1 lit. a projektu.
W aspekcie kompetencji ustawowych – pomimo zmiany podporządkowania ABW –
pozostawiono prowadzenie CEZOP w ABW (projektowany art. 38). Za przyjęciem
takiego rozwiązania przemawiają przede wszystkim względy pragmatyczne. ABW
posiada już odpowiednią infrastrukturę, wyspecjalizowaną kadrę oraz środki
bezpieczeństwa odpowiednie do prowadzenia CEZOP. Ponadto zmiana usytuowania
ewidencji wymagałaby najprawdopodobniej utworzenia zupełnie nowej instytucji
i zbudowania od podstaw ewidencji operacyjnej, co byłoby pracochłonne,
stwarzałoby realne zagrożenia bezpieczeństwa samej ewidencji w okresie
przejściowym i spowodowałoby skutki finansowe dla budżetu państwa. Rezygnacja
14
ze wskazywania expressis verbis, iż ewidencja jest prowadzona w celu koordynacji
podejmowanych przez służby specjalne czynności operacyjno-rozpoznawczych,
mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, wynika z powodu wątpliwości
interpretacyjnych, dotyczących zakresu kompetencyjnego w ramach mechanizmu
tejże koordynacji.
W rozdziale 4 „Służba funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego”:
1) W przepisach dotyczących wymagań w stosunku do kandydatów do służby w ABW
proponuje się zastąpić wymóg dawania rękojmi zachowania tajemnicy wymogiem
spełnienia warunków określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych
w zakresie dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „ściśle tajne” (projektowany
art. 39 pkt 4).
2) W postępowaniu kwalifikacyjnym wobec kandydata do służby w ABW
(dotychczasowy art. 46 ust. 1, projektowany art. 40 ust. 1 pkt 6) dodano, jako
obligatoryjne, przeprowadzenie badania psychofizjologicznego; ponadto, w stosunku
do kandydatów, którzy pełnią służbę w Agencji Wywiadu, Centralnym Biurze
Antykorupcyjnym, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego albo Służbie Wywiadu
Wojskowego, wprowadzono możliwość odstąpienia od jednego z elementów
postępowania, dotyczącego ustalenia zdolności fizycznej i psychicznej do służby
w ABW (projektowany art. 40 ust. 3).
3) W art. 41 proponuje się rozszerzyć zakres podmiotowy przepisu o funkcjonariuszy
CBA, którzy, zgodnie z projektem, jeżeli będą wykazywać się szczególnymi
predyspozycjami, będą mogli przenieść się na własną prośbę do pełnienia służby
w ABW.
4) Ze względu na brak skodyfikowanych, w dokumencie normatywnym, zasad etyki
zawodowej w ABW zrezygnowano w treści ślubowania (dotychczasowy art. 47
ust. 1, projektowany art. 42 ust. 4) z fragmentu dotyczącego ich przestrzegania;
jednocześnie w przepisach przejściowych, dostosowujących i końcowych
zagwarantowano, że w związku ze zmianą roty nie będzie konieczności składania
przez obecnych funkcjonariuszy ponownego ślubowania.
5) W dotychczasowym art. 48 (projektowany art. 42) zrezygnowano z nieaktualnych już
przepisów ust. 3 i 4 uzależniających powstanie stosunku służbowego funkcjonariusza
15
ABW od uregulowania stosunku do służby wojskowej, mając na względzie
przeprowadzoną profesjonalizację Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
6) W zakresie załatwiania spraw osobowych funkcjonariuszy (dotychczasowy art. 50,
projektowany art. 45) wprowadzono ust. 3 wskazujący, iż do rozkazów personalnych
w sprawach
osobowych stosuje się przepisy Kodeksu postępowania
administracyjnego. Katalog spraw, dla których wyłączono stosowanie kpa, wynika
z rozporządzenia wydanego na podstawie art. 94 obecnie obowiązującej ustawy,
którego przepisy stanowiące – zdaniem projektodawcy – materię ustawową zostały
przeniesione do projektu. Ponadto artykuł ten uzupełniono o przepisy dotyczące
możliwości skierowania funkcjonariusza na badanie psychologiczne przed
mianowaniem na wyższe stanowisko służbowe lub w przypadku zmiany charakteru
służby oraz gdy zachodzi uzasadniona obawa co do sprawności psychologicznej
funkcjonariusza. Dotychczas przepisy te funkcjonowały na gruncie aktu
wykonawczego, jednakże z uwagi na ich ustawowy charakter zostały przeniesione do
projektu niniejszej ustawy.
7) W art. 46 projektu doprecyzowano kwestię czasu pełnienia służby funkcjonariuszy
ABW. I tak m.in. wskazano, iż funkcjonariusz pełni służbę w ramach 40-godzinnego
tygodnia służby, a rozkład czasu służby, jeżeli wymaga tego charakter stanowisk
służbowych, może przybrać formę podstawową w wymiarze 8 godzin codziennie od
poniedziałku do piątku bądź formę zmianową. W artykule tym uregulowano także
kwestię dotyczącą pełnienia służby ponad wymiar określony dla danego stanowiska
służbowego również w dzień wolny od służby w danym rozkładzie czasu służby,
a także kwestię dotyczącą uprawnienia funkcjonariusza do czasu wolnego od służby,
za czas służby przedłużony ponad wymiar określony dla danego stanowiska bądź
dnia wolnego w zamian za służbę pełnioną w dniu wolnym od służby. Zmiany te
mają na celu zapewnienie zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej,
w szczególności z postanowieniami dyrektywy 2003/88/WE w sprawie niektórych
aspektów organizacji czasu pracy.
8) W kwestii bezpieczeństwa i higieny służby w ABW (dotychczasowy art. 52,
projektowany art. 47) dodano przepis materialno-prawny
określający
odpowiedzialność kierownika jednostki organizacyjnej ABW oraz doprecyzowano
obowiązki Szefa ABW w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, przez poszerzenie
zakresu odesłania do Kodeksu pracy.
16
9) Okresowe opiniowanie służbowe funkcjonariusza (art. 48 ust. 1 projektu) proponuje
się przeprowadzać:
– w służbie przygotowawczej: nie rzadziej niż raz w roku, a nie – jak dotychczas –
obligatoryjnie raz w roku,
– w służbie stałej: nie rzadziej niż raz na 3 lata, a nie – jak dotychczas –
obligatoryjnie raz na 3 lata.
Ponadto w ust. 2 proponuje się przeprowadzać opiniowanie służbowe niezależnie od
terminów wskazanych w ust. 1, w określonych sytuacjach, funkcjonariusz będzie
więc podlegać opiniowaniu służbowemu np.: przed wnioskiem o mianowanie na
pierwszy stopień służbowy w korpusie chorążych i oficerskim albo w przypadku
stwierdzenia w okresie służby przygotowawczej nieprzydatności na zajmowanym
stanowisku służbowym lub nieprzydatności do służby.
Regulacje dotyczące opiniowania zostały również poszerzone o przepisy
rozporządzenia wydanego na podstawie art. 53 ust. 3 dotychczasowej ustawy,
podniesione do rangi ustawowych. Przepis art. 49 ust. 13 wskazuje na zakończenie
opiniowania w trybie unormowanym w projekcie. Natomiast ust. 14 ustanawia
normę wskazującą na brak możliwości wystąpienia ze skargą w postępowaniu
sądowo-administracyjnym.
10) Dotychczasowy art. 54 (projektowany art. 51), dotyczący przenoszenia
funkcjonariusza do dyspozycji Szefa ABW, uzupełniono o przepisy z dotychczas
obowiązującego aktu wykonawczego, będące w istocie przepisami regulującymi
materię ustawową. Doprecyzowano także sytuację funkcjonariusza, którego można
zwolnić z zajmowanego stanowiska służbowego i przenieść do dyspozycji Szefa
ABW w przypadku przewidywanego jego wyznaczenia na inne stanowisko
służbowe.
11) Projektowane art. 52 i 53 uzupełniono w zakresie oddelegowania funkcjonariusza do
służby poza ABW przez przeniesienie przepisów z dotychczas obowiązującego aktu
wykonawczego regulujących materię ustawową.
12) W art. 55 proponuje się doprecyzować termin, na jaki można funkcjonariuszowi
powierzyć pełnienie obowiązków służbowych na innym stanowisku służbowym;
zgodnie z projektem czas ten nie może być dłuższy niż 24 miesiące.
13) W art. 59–61 uregulowano kwestie dotyczące właściwości komisji lekarskich, które
skorelowano z przepisami rozporządzenia w sprawie oceny zdolności fizycznej
17
i psychicznej do służby w ABW, jak również z regulacjami zawartymi w projekcie
ustawy o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych, o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy
zawodowych oraz ich rodzin, o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym
funkcjonariuszy Policji, ABW, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu
Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby
Więziennej oraz ich rodzin oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
14) W art. 62 doprecyzowano przesłanki zwolnienia funkcjonariusza ze służby przez
wskazanie, iż zwolnienie ze służby następuje:
– w przypadku prawomocnego cofnięcia lub odmowy wydania poświadczenia
bezpieczeństwa uprawniającego do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli
„ściśle tajne”,
– w przypadku zrzeczenia się obywatelstwa polskiego,
– w przypadku dwukrotnego niestawienia się bez usprawiedliwienia przed komisją
lekarską, na badanie lub obserwację w podmiocie leczniczym,
– w przypadku upływu 12 miesięcy od dnia zaprzestania służby z powodu choroby.
W zakresie przesłanki upływu 12 miesięcy od dnia zaprzestania służby z powodu
choroby wskazać należy, iż niemożność pełnienia służby przez ten czas może
wskazywać na utratę zdolności do służby. Propozycja ta została zaczerpnięta
z rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży
Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu,
ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy
o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze
Antykorupcyjnym, ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie
Wywiadu Wojskowego, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu
Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz
niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 1497).
Podkreślić należy, iż projektowane przepisy nie dyskryminują funkcjonariusza
z uwagi na orzeczoną niepełnosprawność, tym samym nie naruszają dyrektywy Rady
2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiającej ogólne warunki ramowe
równego traktowania w
zakresie zatrudnienia i pracy. Orzeczenie
o niepełnosprawności nie będzie stanowić formalnej przeszkody do aplikowania
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2295-cz-1
› Pobierz plik
-
2295-cz-2
› Pobierz plik