Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2295
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2295-cz-2
– 2 –
2)
szkolenia, o których mowa w art. 79 ust. 2 pkt 1–3 ustawy, funkcjonariusza
wykonującego czynności operacyjno-rozpoznawcze organizowane i prowadzone przez
COS lub inną jednostkę organizacyjną;
3)
szkolenie funkcjonariusza wykonującego czynności operacyjno-rozpoznawcze
organizowane i prowadzone poza ABW.
§ 3. 1. Szkolenia, o których mowa w art. 79 ust. 2 pkt 1–3 ustawy, są prowadzone na
podstawie rocznego planu szkoleń.
2. Plan, o którym mowa w ust. 1, jest opracowywany w jednostce organizacyjnej
właściwej w sprawach osobowych, w uzgodnieniu z COS oraz innymi jednostkami
organizacyjnymi, i zatwierdzany przez Szefa ABW.
§ 4. 1. Programy szkolenia zawodowego, są opracowywane odpowiednio w COS lub
jednostce organizacyjnej organizującej i prowadzącej szkolenie.
2. Szczegółowy program szkolenia jest zatwierdzany przez kierownika jednostki
organizacyjnej właściwej w sprawach osobowych i powinien zawierać w szczególności:
1)
cel szkolenia;
2)
przedmioty szkolenia w ramach bloków tematycznych;
3)
formę realizacji poszczególnych tematów szkolenia i ich wymiar czasowy;
4)
szczegółowy rozkład zajęć szkolenia i ich wymiar czasowy;
5)
wskazanie osób prowadzących szkolenie z poszczególnych przedmiotów;
6)
formę sprawdzania wiedzy na poszczególnych etapach szkolenia.
3. Szkolenia, o których mowa w art. 79 ust. 2 pkt 1–3 ustawy, są prowadzone również na
podstawie ramowych programów szkolenia.
4. Ramowy program szkolenia jest opracowywany w jednostce organizacyjnej właściwej
w sprawach osobowych, w uzgodnieniu z COS oraz innymi właściwymi jednostkami
organizacyjnymi, i zatwierdzany przez Szefa ABW.
5. Ramowy program szkolenia powinien zawierać w szczególności:
1)
nazwę szkolenia;
2)
nazwę jednostki organizacyjnej, organizującej i prowadzącej szkolenie;
3)
zasady przeprowadzania egzaminu wstępnego;
4)
formę i system prowadzenia szkolenia oraz ogólne zasady jego przebiegu;
5)
bloki tematyczne szkolenia;
6)
metodykę realizacji bloków tematycznych szkolenia;
7)
formę zakończenia szkolenia.
– 3 –
§ 5. Terminy szkolenia na pierwszy stopień podoficerski wynikają z terminów przyjęć
do służby w ABW ustalanych na dany rok kalendarzowy przez Szefa ABW.
§ 6. 1. W ramach systemu szkolenia, o którym mowa w art. 79. ust. 1 ustawy
funkcjonariusz może odbywać w okresie służby przygotowawczej staż adaptacyjny, zwany
dalej "stażem".
2. Funkcjonariusz jest kierowany do odbycia stażu przez kierownika jednostki
organizacyjnej ABW, w której pełni służbę.
3. Funkcjonariusz odbywa staż pod nadzorem opiekuna stażu, którego wyznacza
kierownik jednostki organizacyjnej, w której odbywany jest staż.
4. Staż jest odbywany zgodnie z programem ustalonym przez kierownika jednostki
organizacyjnej i polega na kształceniu oraz doskonaleniu umiejętności zawodowych
funkcjonariusza będącego w służbie przygotowawczej niezbędnych do wykonywania zadań
służbowych.
5. Oceny stażu dokonuje opiekun stażu. Ocenę stażu uwzględnia się w okresowym
opiniowaniu służbowym dokonywanym w okresie służby przygotowawczej, w trybie i na
zasadach określonych w przepisach w sprawie opiniowania służbowego funkcjonariuszy
ABW.
§ 7. Szkolenie na pierwszy stopień chorążego stanowi kontynuację oraz rozszerzenie
treści programowych szkolenia na pierwszy stopień podoficerski i ma na celu podwyższenie
kwalifikacji zawodowych funkcjonariusza mającego pełnić służbę w korpusie chorążych.
§ 8. 1. Szkolenie na pierwszy stopień oficerski stanowi rozszerzenie treści
programowych dotychczasowego szkolenia funkcjonariusza i służy pogłębianiu jego wiedzy
oraz umiejętności zawodowych koniecznych do należytego wykonywania zadań służbowych
w korpusie oficerów.
2. Szkolenie, o którym mowa w ust. 1, odbywa się w ramach:
1)
kursu oficerskiego dla funkcjonariuszy wykonujących czynności operacyjno-
-rozpoznawcze, dochodzeniowo-śledcze oraz analityczno-informacyjne;
2)
kursu oficerskiego dla funkcjonariuszy niewykonujących czynności, o których mowa
w pkt 1.
§ 9. Szkolenie specjalistyczne jest szkoleniem przygotowującym funkcjonariusza do
służby na stanowisku wymagającym kwalifikacji specjalistycznych, a w szczególności
– 4 –
związanej z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-
śledczych oraz analityczno-informacyjnych.
§ 10. Szkolenia doskonalenia zawodowego oraz języków obcych mają na celu
doskonalenie wiedzy i umiejętności zawodowych funkcjonariusza, w tym umiejętności
posługiwania się językami obcymi.
§ 11. 1. Na szkolenia, o których mowa w art. 79 ust. 2 pkt 2–6 ustawy, przeprowadza się
egzamin wstępny, gdy przewiduje to program szkolenia.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej właściwej w sprawach osobowych pisemnie
informuje kierowników jednostek organizacyjnych o terminie, zasadach oraz warunkach
przeprowadzenia egzaminu wstępnego, rodzaju i planowanym terminie szkolenia oraz
systemie jego prowadzenia.
3. Informację, o której mowa w ust. 2, kierownik jednostki organizacyjnej właściwej
w sprawach osobowych przesyła w terminie 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia
egzaminu wstępnego.
4. Egzamin, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza komisja powoływana przez
kierownika jednostki organizacyjnej właściwej w sprawach osobowych, w uzgodnieniu
z kierownikiem jednostki organizacyjnej organizującej i prowadzącej szkolenie.
5. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej z egzaminu, o którym mowa w ust. 1,
funkcjonariusz może ponownie przystąpić do egzaminu wstępnego na szkolenie po upływie
roku.
§ 12. Szkolenie organizowane przez COS jest prowadzone w formie szkolenia
grupowego, jako szkolenie stacjonarne lub zaoczne.
Rozdział 3
Sposób przeprowadzania oceny, skala ocen oraz sposób usprawiedliwiania nieobecności
§ 13. 1. W trakcie szkoleń, o których mowa w art. 79 ust. 2 pkt 1–3 ustawy, słuchacz
podlega ocenie, która obejmuje:
1)
postępy w nauce;
2)
nabyte umiejętności praktyczne;
3)
umiejętność współżycia i współdziałania w grupie;
4)
umiejętność działania w stresie;
5)
przestrzeganie dyscypliny służbowej.
– 5 –
2. W ocenie słuchacza, o której mowa w ust. 1, uwzględnia się również opinię osób,
o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 5.
3. Po zakończeniu szkoleń, o których mowa w art. 79 ust. 2 pkt 1–3, jednostka
organizacyjna ABW organizująca i prowadząca szkolenie przesyła odpowiednio do jednostki
organizacyjnej ABW właściwej w sprawach osobowych oraz do jednostki organizacyjnej
ABW, w której słuchacz pełni służbę, ocenę, o której mowa w ust. 1.
4. Ocenę, o której mowa w ust. 1, uwzględnia się w opinii służbowej sporządzanej
w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie opiniowania służbowego
funkcjonariuszy ABW.
§ 14. Postępy słuchacza w nauce sprawdza się przez dokonywanie ocen bieżących
i okresowych.
§ 15. Ocena bieżących postępów słuchacza w nauce jest prowadzona w formie
sprawdzianu:
1)
ustnego lub pisemnego;
2)
umiejętności praktycznych.
§ 16. 1. Ocena okresowa postępów słuchacza w nauce następuje po zakończeniu
realizacji:
1)
przedmiotu;
2)
bloku tematycznego;
3)
części szkolenia.
2. Ocena okresowa postępów słuchacza w nauce jest prowadzona w formie zaliczenia
lub egzaminu z poszczególnych przedmiotów przewidzianych programem szkolenia, zwanego
dalej „egzaminem cząstkowym”.
§ 17. Sprawdziany, zaliczenia oraz egzaminy cząstkowe z przedmiotów objętych
programem szkolenia przeprowadzają osoby, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 5.
§ 18. 1. Do oceny postępów słuchacza w nauce stosuje się następującą skalę ocen:
1)
5 – bardzo dobry (bdb);
2)
4 – dobry (db);
3)
3 – dostateczny (dst);
4)
2 – niedostateczny (ndst).
– 6 –
2. Uzyskanie oceny niedostatecznej z zaliczenia lub egzaminu cząstkowego,
przewidzianych programem szkolenia, skutkuje niedopuszczeniem słuchacza do egzaminu
kończącego szkolenie, zwanego dalej „egzaminem końcowym”.
3. Słuchacz, który nie uzyskał zaliczenia lub nie zdał egzaminu cząstkowego w terminie
przewidzianym programem szkolenia, ma prawo do jednego poprawkowego zaliczenia lub
egzaminu cząstkowego, w terminie wyznaczonym przez osobę, o której mowa w § 4 ust. 2
pkt 5.
4. Z ocen otrzymanych z zaliczenia, egzaminu cząstkowego oraz egzaminu końcowego
jest wyliczana średnia arytmetyczna, na podstawie której ustala się ocenę końcową szkolenia,
według następującej skali ocen:
1)
od 4,51 do 5,00 – bardzo dobry (5);
2)
od 3,51 do 4,50 – dobry (4);
3)
od 2,51 do 3,50 – dostateczny (3);
4)
od 2,00 do 2,50 – niedostateczny (2).
§ 19. Usprawiedliwienia nieobecności dokonuje się pisemnie, a w przypadku, gdy jej
termin i przyczyna spowodowana była zdarzeniem nagłym - za pomocą środków komunikacji
zapewniających dotarcie informacji o nieobecności do prowadzącego szkolenie,
przeprowadzającego ocenę albo członka komisji egzaminacyjnej.
Rozdział 4
Przepis końcowy
§ 20. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER SPRAW
WEWNĘTRZNYCH
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 września
2005 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu szkolenia zawodowego funkcjonariuszy w Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Dz. U. Nr 187, poz. 1569).
2)
szkolenia, o których mowa w art. 79 ust. 2 pkt 1–3 ustawy, funkcjonariusza
wykonującego czynności operacyjno-rozpoznawcze organizowane i prowadzone przez
COS lub inną jednostkę organizacyjną;
3)
szkolenie funkcjonariusza wykonującego czynności operacyjno-rozpoznawcze
organizowane i prowadzone poza ABW.
§ 3. 1. Szkolenia, o których mowa w art. 79 ust. 2 pkt 1–3 ustawy, są prowadzone na
podstawie rocznego planu szkoleń.
2. Plan, o którym mowa w ust. 1, jest opracowywany w jednostce organizacyjnej
właściwej w sprawach osobowych, w uzgodnieniu z COS oraz innymi jednostkami
organizacyjnymi, i zatwierdzany przez Szefa ABW.
§ 4. 1. Programy szkolenia zawodowego, są opracowywane odpowiednio w COS lub
jednostce organizacyjnej organizującej i prowadzącej szkolenie.
2. Szczegółowy program szkolenia jest zatwierdzany przez kierownika jednostki
organizacyjnej właściwej w sprawach osobowych i powinien zawierać w szczególności:
1)
cel szkolenia;
2)
przedmioty szkolenia w ramach bloków tematycznych;
3)
formę realizacji poszczególnych tematów szkolenia i ich wymiar czasowy;
4)
szczegółowy rozkład zajęć szkolenia i ich wymiar czasowy;
5)
wskazanie osób prowadzących szkolenie z poszczególnych przedmiotów;
6)
formę sprawdzania wiedzy na poszczególnych etapach szkolenia.
3. Szkolenia, o których mowa w art. 79 ust. 2 pkt 1–3 ustawy, są prowadzone również na
podstawie ramowych programów szkolenia.
4. Ramowy program szkolenia jest opracowywany w jednostce organizacyjnej właściwej
w sprawach osobowych, w uzgodnieniu z COS oraz innymi właściwymi jednostkami
organizacyjnymi, i zatwierdzany przez Szefa ABW.
5. Ramowy program szkolenia powinien zawierać w szczególności:
1)
nazwę szkolenia;
2)
nazwę jednostki organizacyjnej, organizującej i prowadzącej szkolenie;
3)
zasady przeprowadzania egzaminu wstępnego;
4)
formę i system prowadzenia szkolenia oraz ogólne zasady jego przebiegu;
5)
bloki tematyczne szkolenia;
6)
metodykę realizacji bloków tematycznych szkolenia;
7)
formę zakończenia szkolenia.
– 3 –
§ 5. Terminy szkolenia na pierwszy stopień podoficerski wynikają z terminów przyjęć
do służby w ABW ustalanych na dany rok kalendarzowy przez Szefa ABW.
§ 6. 1. W ramach systemu szkolenia, o którym mowa w art. 79. ust. 1 ustawy
funkcjonariusz może odbywać w okresie służby przygotowawczej staż adaptacyjny, zwany
dalej "stażem".
2. Funkcjonariusz jest kierowany do odbycia stażu przez kierownika jednostki
organizacyjnej ABW, w której pełni służbę.
3. Funkcjonariusz odbywa staż pod nadzorem opiekuna stażu, którego wyznacza
kierownik jednostki organizacyjnej, w której odbywany jest staż.
4. Staż jest odbywany zgodnie z programem ustalonym przez kierownika jednostki
organizacyjnej i polega na kształceniu oraz doskonaleniu umiejętności zawodowych
funkcjonariusza będącego w służbie przygotowawczej niezbędnych do wykonywania zadań
służbowych.
5. Oceny stażu dokonuje opiekun stażu. Ocenę stażu uwzględnia się w okresowym
opiniowaniu służbowym dokonywanym w okresie służby przygotowawczej, w trybie i na
zasadach określonych w przepisach w sprawie opiniowania służbowego funkcjonariuszy
ABW.
§ 7. Szkolenie na pierwszy stopień chorążego stanowi kontynuację oraz rozszerzenie
treści programowych szkolenia na pierwszy stopień podoficerski i ma na celu podwyższenie
kwalifikacji zawodowych funkcjonariusza mającego pełnić służbę w korpusie chorążych.
§ 8. 1. Szkolenie na pierwszy stopień oficerski stanowi rozszerzenie treści
programowych dotychczasowego szkolenia funkcjonariusza i służy pogłębianiu jego wiedzy
oraz umiejętności zawodowych koniecznych do należytego wykonywania zadań służbowych
w korpusie oficerów.
2. Szkolenie, o którym mowa w ust. 1, odbywa się w ramach:
1)
kursu oficerskiego dla funkcjonariuszy wykonujących czynności operacyjno-
-rozpoznawcze, dochodzeniowo-śledcze oraz analityczno-informacyjne;
2)
kursu oficerskiego dla funkcjonariuszy niewykonujących czynności, o których mowa
w pkt 1.
§ 9. Szkolenie specjalistyczne jest szkoleniem przygotowującym funkcjonariusza do
służby na stanowisku wymagającym kwalifikacji specjalistycznych, a w szczególności
– 4 –
związanej z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-
śledczych oraz analityczno-informacyjnych.
§ 10. Szkolenia doskonalenia zawodowego oraz języków obcych mają na celu
doskonalenie wiedzy i umiejętności zawodowych funkcjonariusza, w tym umiejętności
posługiwania się językami obcymi.
§ 11. 1. Na szkolenia, o których mowa w art. 79 ust. 2 pkt 2–6 ustawy, przeprowadza się
egzamin wstępny, gdy przewiduje to program szkolenia.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej właściwej w sprawach osobowych pisemnie
informuje kierowników jednostek organizacyjnych o terminie, zasadach oraz warunkach
przeprowadzenia egzaminu wstępnego, rodzaju i planowanym terminie szkolenia oraz
systemie jego prowadzenia.
3. Informację, o której mowa w ust. 2, kierownik jednostki organizacyjnej właściwej
w sprawach osobowych przesyła w terminie 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia
egzaminu wstępnego.
4. Egzamin, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza komisja powoływana przez
kierownika jednostki organizacyjnej właściwej w sprawach osobowych, w uzgodnieniu
z kierownikiem jednostki organizacyjnej organizującej i prowadzącej szkolenie.
5. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej z egzaminu, o którym mowa w ust. 1,
funkcjonariusz może ponownie przystąpić do egzaminu wstępnego na szkolenie po upływie
roku.
§ 12. Szkolenie organizowane przez COS jest prowadzone w formie szkolenia
grupowego, jako szkolenie stacjonarne lub zaoczne.
Rozdział 3
Sposób przeprowadzania oceny, skala ocen oraz sposób usprawiedliwiania nieobecności
§ 13. 1. W trakcie szkoleń, o których mowa w art. 79 ust. 2 pkt 1–3 ustawy, słuchacz
podlega ocenie, która obejmuje:
1)
postępy w nauce;
2)
nabyte umiejętności praktyczne;
3)
umiejętność współżycia i współdziałania w grupie;
4)
umiejętność działania w stresie;
5)
przestrzeganie dyscypliny służbowej.
– 5 –
2. W ocenie słuchacza, o której mowa w ust. 1, uwzględnia się również opinię osób,
o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 5.
3. Po zakończeniu szkoleń, o których mowa w art. 79 ust. 2 pkt 1–3, jednostka
organizacyjna ABW organizująca i prowadząca szkolenie przesyła odpowiednio do jednostki
organizacyjnej ABW właściwej w sprawach osobowych oraz do jednostki organizacyjnej
ABW, w której słuchacz pełni służbę, ocenę, o której mowa w ust. 1.
4. Ocenę, o której mowa w ust. 1, uwzględnia się w opinii służbowej sporządzanej
w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie opiniowania służbowego
funkcjonariuszy ABW.
§ 14. Postępy słuchacza w nauce sprawdza się przez dokonywanie ocen bieżących
i okresowych.
§ 15. Ocena bieżących postępów słuchacza w nauce jest prowadzona w formie
sprawdzianu:
1)
ustnego lub pisemnego;
2)
umiejętności praktycznych.
§ 16. 1. Ocena okresowa postępów słuchacza w nauce następuje po zakończeniu
realizacji:
1)
przedmiotu;
2)
bloku tematycznego;
3)
części szkolenia.
2. Ocena okresowa postępów słuchacza w nauce jest prowadzona w formie zaliczenia
lub egzaminu z poszczególnych przedmiotów przewidzianych programem szkolenia, zwanego
dalej „egzaminem cząstkowym”.
§ 17. Sprawdziany, zaliczenia oraz egzaminy cząstkowe z przedmiotów objętych
programem szkolenia przeprowadzają osoby, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 5.
§ 18. 1. Do oceny postępów słuchacza w nauce stosuje się następującą skalę ocen:
1)
5 – bardzo dobry (bdb);
2)
4 – dobry (db);
3)
3 – dostateczny (dst);
4)
2 – niedostateczny (ndst).
– 6 –
2. Uzyskanie oceny niedostatecznej z zaliczenia lub egzaminu cząstkowego,
przewidzianych programem szkolenia, skutkuje niedopuszczeniem słuchacza do egzaminu
kończącego szkolenie, zwanego dalej „egzaminem końcowym”.
3. Słuchacz, który nie uzyskał zaliczenia lub nie zdał egzaminu cząstkowego w terminie
przewidzianym programem szkolenia, ma prawo do jednego poprawkowego zaliczenia lub
egzaminu cząstkowego, w terminie wyznaczonym przez osobę, o której mowa w § 4 ust. 2
pkt 5.
4. Z ocen otrzymanych z zaliczenia, egzaminu cząstkowego oraz egzaminu końcowego
jest wyliczana średnia arytmetyczna, na podstawie której ustala się ocenę końcową szkolenia,
według następującej skali ocen:
1)
od 4,51 do 5,00 – bardzo dobry (5);
2)
od 3,51 do 4,50 – dobry (4);
3)
od 2,51 do 3,50 – dostateczny (3);
4)
od 2,00 do 2,50 – niedostateczny (2).
§ 19. Usprawiedliwienia nieobecności dokonuje się pisemnie, a w przypadku, gdy jej
termin i przyczyna spowodowana była zdarzeniem nagłym - za pomocą środków komunikacji
zapewniających dotarcie informacji o nieobecności do prowadzącego szkolenie,
przeprowadzającego ocenę albo członka komisji egzaminacyjnej.
Rozdział 4
Przepis końcowy
§ 20. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER SPRAW
WEWNĘTRZNYCH
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 września
2005 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu szkolenia zawodowego funkcjonariuszy w Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Dz. U. Nr 187, poz. 1569).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2295-cz-1
› Pobierz plik
-
2295-cz-2
› Pobierz plik