eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2295
  • Data wpłynięcia: 2014-04-02
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2295-cz-2

– 15 – 
 
UZASADNIENIE 
 
Projekt przedmiotowego rozporządzenia  stanowi  wykonanie  upoważnienia 
ustawowego zawartego wart. 23 ust. 6ustawy  z  dnia  …  o  Agencji  Bezpieczeństwa 
Wewnętrznego.  
Projekt  rozporządzenia  określa  sposób i  tryb  dokumentowania  czynności 
operacyjno-rozpoznawczych, oraz prowadzenia rejestrów, w  tym wzorów stosowanych 
druków i  rejestrów oraz sposób i  tryb przekazywania oraz przetwarzania i  niszczenia 
materiałów  i  dokumentów uzyskanych lub wytworzonych w  związku  z  realizacją 
czynności operacyjno-rozpoznawczych. 
Przedmiotowy projekt rozporządzenia  nie  podlega  notyfikacji  zgodnie  z  trybem 
przewidzianym w przepisach dot. sposobu funkcjonowania krajowego systemu 
notyfikacji norm i aktów prawnych, ponieważ nie zawiera przepisów technicznych. 
Projekt  rozporządzenia  podlega  udostępnieniu  na  stronie Biuletynu Informacji 
Publicznej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 roku o działalności lobbingowej 
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Ponadto zgodnie 
z § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin pracy 
Rady Ministrów (M.P. poz. 979) projekt podlega udostępnieniu na stronie internetowej 
Rządowego  Centrum  Legislacji  w  zakładce  Rządowy  Proces  Legislacyjny.  Przedmiot 
projektowanego rozporządzenia pozostaje poza zakresem prawa Unii Europejskiej. 
 
 
– 16 – 
 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR) 
 
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny 
Przedmiotowy  projekt  rozporządzenia  był  konsultowany  z  zainteresowanymi  jednostkami 
organizacyjnymi  ABW.  Rozwiązania  prawne  przyjęte  w  projekcie  rozporządzenia  dotyczą 
wyłącznie funkcjonariuszy ABW. 
 
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji i społecznych 
Wąski  zakres  podmiotowy  rozporządzenia  oraz  brak  szerszych  skutków  społecznych,  jakie 
może wywołać wejście w życie omawianej regulacji, spowodował odstąpienie od poddawania 
go konsultacjom społecznym. 
 
3. Wpływ aktu normatywnego w szczególności na sektor finansów publicznych, w tym 
na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego 
Przedmiotowy  projekt  nie  będzie  miał  wpływu  na  sektor  finansów  publicznych,  w  tym  na 
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego. 
 
4.  Wpływ  aktu  normatywnego  na  rynek  pracy,  konkurencyjność  gospodarki 
i przedsiębiorczość,  w  tym  na  funkcjonowanie  przedsiębiorstw,  sytuację  i  rozwój 
regionalny 
Przedmiotowy projekt nie wywoła skutków społecznych, w szczególności mających wpływ 
na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie 
przedsiębiorstw, oraz sytuację i rozwój regionalny. 
 
5. Wskazanie źródeł finansowania 
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa, 
w tym budżetu ABW. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
60/03/KC 
Projekt 
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E  
M I N I S T R A   S P R A W   W E W N E T R Z N Y C H  
z dnia 
w sprawie sposobu i trybu dokumentowania przez Agencję Bezpieczeństwa 
Wewnętrznego niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania, 
przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa 
Na podstawie art. 24 ust. 6 ustawy z dnia ... o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego 
(Dz. U. poz. ...) zarządza się, co następuje: 
§ 1. Rozporządzenie określa: 
1) 
sposób i tryb dokumentowania  oraz prowadzenia rejestrów  przez  Agencję 
Bezpieczeństwa 
Wewnętrznego, 
zwaną 
dalej 
„ABW”, 
czynności 
operacyjno−rozpoznawczych  polegających  na  niejawnym  nadzorowaniu wytwarzania, 
przemieszczania,  przechowywania  lub  obrotu  przedmiotami  przestępstwa,  zwanych 
dalej „czynnościami”; 
2) 
sposób  i tryb  przekazywania,  przetwarzania  i  niszczenia  materiałów  uzyskanych  lub 
wytworzonych  w  związku  z  realizacją  tych  czynności,  a  także  wzory  stosowanych 
druków i rejestrów. 
§ 2. 1. Przeprowadzanie niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania, 
przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa, zwanego dalej „czynnościami”, polega 
na obserwowaniu: 
1) 
przesyłek,  co  do  których  zachodzi  uzasadnione  przypuszczenie,  że  mogą  zawierać 
przedmioty przestępstwa; 
2) 
nieruchomości lub przedmiotów ruchomych, w tym pojazdów, co do których zachodzi 
uzasadnione przypuszczenie, że są wykorzystywane do wytwarzania, przemieszczania, 
przechowywania lub obrotu przedmiotami przestępstwa; 
3) 
osób,  co  do  których  zachodzi  uzasadnione  przypuszczenie,  że  mogą  wytwarzać, 
przemieszczać, przechowywać lub dokonywać obrotu przedmiotami przestępstwa. 
2. Podczas  przeprowadzania  czynności  Agencja  Bezpieczeństwa  Wewnętrznego  może 
dokonywać  w  sposób  niejawny  następujących  zmian  w  przesyłkach  lub  innych  rzeczach 
zawierających przedmioty przestępstwa: 
– 2 – 
1) 
wyłączać okresowo przesyłki i inne rzeczy z obrotu lub procesu wytwarzania, otwierać 
je celem sprawdzenia i oceny zawartości,  oznakowania,  usunięcia  przedmiotów 
przestępstwa  lub  zastąpienia  ich  innymi  przedmiotami  w  całości  albo  w  części  oraz 
celem ujawnienia i utrwalenia śladów kryminalistycznych; 
2) 
zamykać  przesyłki  i  inne  rzeczy  po  otwarciu  i  włączać  je  do  obrotu  lub procesu 
wytwarzania. 
3. Obserwowanie, o którym mowa w ust. 1, może być prowadzone przy użyciu urządzeń 
technicznych  utrwalających  dźwięk  lub  obraz,  a  także  urządzeń  technicznych 
umożliwiających  obserwowanie  bez  utrwalania  dźwięku  lub  obrazu,  w  tym  przez ustalanie 
położenia osób lub przedmiotów. 
4. Sprawdzenia  i  oceny  zawartości  przesyłek  i  innych  rzeczy  dokonuje  się  metodą 
organoleptyczną  lub  w  razie  potrzeby  pobiera  próbki  do  badań  właściwości 
fizykochemicznych lub innych cech identyfikacyjnych, istotnych  z  uwagi  na  okoliczności 
przeprowadzania  czynności,  a  także  dla  upewnienia  się,  że  prowadzenie  czynności  nie 
stworzy zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego. 
§ 2. W  celu  przeprowadzenia  czynności  kierownik  jednostki  organizacyjnej  ABW 
zwraca się z pisemnym wnioskiem o wydanie zarządzenia przez Szefa ABW. 
§ 3. 1. Dokumentację czynności stanowią: 
1) 
wniosek kierownika jednostki organizacyjnej ABW do Szefa ABW o zarządzenie 
czynności, zwany dalej „wnioskiem”; 
2) 
zarządzenie czynności przez Szefa ABW, zwane dalej „zarządzeniem”; 
3) 
zawiadomienie Prokuratora Generalnego o zarządzeniu czynności; 
4) 
zawiadomienie  organów  i  instytucji  publicznych  dokonujących  przewozu  przesyłek 
zawierających przedmioty przestępstwa o zarządzeniu czynności; 
5) 
zarządzenie Prokuratora Generalnego o zaniechaniu czynności; 
6) 
notatka służbowa o przebiegu czynności; 
7) 
informacja Szefa ABW o wynikach czynności, kierowana do Prokuratora Generalnego; 
8) 
opisy wyników sprawdzeń i oceny, o których mowa w art. 23 ust. 5 ustawy; 
9) 
protokół zniszczenia materiałów. 
2. Wzory dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1−7  i  pkt  9,  stanowią  załączniki 
nr 1−7 do rozporządzenia. 
3. Notatka służbowa, o której mowa w ust. 1 pkt 6, powinna zawierać: 
– 3 – 
1) 
numer sprawy i kryptonim, jeżeli został nadany; 
2) 
określenie rodzaju czynności oraz czasu, miejsca i sposobu ich przeprowadzenia; 
3) 
wskazanie osób, których dotyczyły czynności; 
4) 
opis wyników czynności. 
4. Dokumentację czynności stanowią także materiały uzyskane podczas ich stosowania, 
a w szczególności  nośniki  zawierające  zapisy  z  rejestracji  obrazu  lub  dźwięku  albo 
przemieszczania  się  osób  lub  przedmiotów  oraz  kopie  wykonane  z  tych  nośników,  a  także 
dokumenty sporządzone na podstawie informacji utrwalonych na nośnikach. 
§ 4. 1. Dokumentację dotyczącą prowadzonych czynności, w tym materiały zawierające 
dowody  pozwalające  na  wszczęcie  postępowania  karnego,  Szef  ABW  przekazuje 
Prokuratorowi  Generalnemu  za  pośrednictwem  upoważnionego  pisemnie  funkcjonariusza 
ABW. 
2. W  odniesieniu  do  materiałów  uzyskanych  podczas  stosowania  czynności, 
niezawierających dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego, Szef ABW 
zarządza ich protokolarne, komisyjne zniszczenie. 
3. Zapisy  informacji  utrwalone  na  nośnikach,  o  których  mowa  w  §  3  ust.  4,  usuwa  się 
w sposób  uniemożliwiający  odtworzenie  tych  zapisów  z  chwilą  zniszczenia  materiałów, 
o których mowa w ust. 2. 
4. W  przypadku  gdy  usunięcie  z  nośników  utrwalonych  na  nich  zapisów  nie  jest 
możliwe,  uszkadza  się  je  w  sposób  uniemożliwiający  ich  odczytanie  albo  dokonuje  się  ich 
fizycznego zniszczenia. 
§ 5. 1. Szef ABW i Prokurator Generalny prowadzą rejestry czynności. 
2. Rejestry,  o  których  mowa  w  ust.  1,  mogą  być  prowadzone  w  postaci  księgi  albo 
w systemie informatycznym. 
3. Wzór rejestru czynności prowadzonego przez Szefa ABW stanowi załącznik nr 8 do 
rozporządzenia. 
4. Wzór  rejestru  czynności  prowadzonego  przez  Prokuratora  Generalnego  stanowi 
załącznik nr 9 do rozporządzenia. 
§ 6. 1. Dokumenty, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, 2,  4,  6,  8  i  9,  sporządza  się 
w egzemplarzu pojedynczym, a dokumenty wymienione w § 3 ust. 1 pkt 3, 5 i 7 sporządza się 
w dwóch egzemplarzach. 
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 30 ... 70 ... 85

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: