Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2295
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2295-cz-2
– 15 –
UZASADNIENIE
Projekt przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia
ustawowego zawartego wart. 23 ust. 6ustawy z dnia … o Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego.
Projekt rozporządzenia określa sposób i tryb dokumentowania czynności
operacyjno-rozpoznawczych, oraz prowadzenia rejestrów, w tym wzorów stosowanych
druków i rejestrów oraz sposób i tryb przekazywania oraz przetwarzania i niszczenia
materiałów i dokumentów uzyskanych lub wytworzonych w związku z realizacją
czynności operacyjno-rozpoznawczych.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach dot. sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych, ponieważ nie zawiera przepisów technicznych.
Projekt rozporządzenia podlega udostępnieniu na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 roku o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Ponadto zgodnie
z § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979) projekt podlega udostępnieniu na stronie internetowej
Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny. Przedmiot
projektowanego rozporządzenia pozostaje poza zakresem prawa Unii Europejskiej.
– 16 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowy projekt rozporządzenia był konsultowany z zainteresowanymi jednostkami
organizacyjnymi ABW. Rozwiązania prawne przyjęte w projekcie rozporządzenia dotyczą
wyłącznie funkcjonariuszy ABW.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji i społecznych
Wąski zakres podmiotowy rozporządzenia oraz brak szerszych skutków społecznych, jakie
może wywołać wejście w życie omawianej regulacji, spowodował odstąpienie od poddawania
go konsultacjom społecznym.
3. Wpływ aktu normatywnego w szczególności na sektor finansów publicznych, w tym
na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przedmiotowy projekt nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, sytuację i rozwój
regionalny
Przedmiotowy projekt nie wywoła skutków społecznych, w szczególności mających wpływ
na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw, oraz sytuację i rozwój regionalny.
5. Wskazanie źródeł finansowania
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa,
w tym budżetu ABW.
60/03/KC
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A S P R A W W E W N E T R Z N Y C H
z dnia
w sprawie sposobu i trybu dokumentowania przez Agencję Bezpieczeństwa
Wewnętrznego niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania,
przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa
Na podstawie art. 24 ust. 6 ustawy z dnia ... o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
(Dz. U. poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
sposób i tryb dokumentowania oraz prowadzenia rejestrów przez Agencję
Bezpieczeństwa
Wewnętrznego,
zwaną
dalej
„ABW”,
czynności
operacyjno−rozpoznawczych polegających na niejawnym nadzorowaniu wytwarzania,
przemieszczania, przechowywania lub obrotu przedmiotami przestępstwa, zwanych
dalej „czynnościami”;
2)
sposób i tryb przekazywania, przetwarzania i niszczenia materiałów uzyskanych lub
wytworzonych w związku z realizacją tych czynności, a także wzory stosowanych
druków i rejestrów.
§ 2. 1. Przeprowadzanie niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania,
przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa, zwanego dalej „czynnościami”, polega
na obserwowaniu:
1)
przesyłek, co do których zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że mogą zawierać
przedmioty przestępstwa;
2)
nieruchomości lub przedmiotów ruchomych, w tym pojazdów, co do których zachodzi
uzasadnione przypuszczenie, że są wykorzystywane do wytwarzania, przemieszczania,
przechowywania lub obrotu przedmiotami przestępstwa;
3)
osób, co do których zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że mogą wytwarzać,
przemieszczać, przechowywać lub dokonywać obrotu przedmiotami przestępstwa.
2. Podczas przeprowadzania czynności Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego może
dokonywać w sposób niejawny następujących zmian w przesyłkach lub innych rzeczach
zawierających przedmioty przestępstwa:
– 2 –
1)
wyłączać okresowo przesyłki i inne rzeczy z obrotu lub procesu wytwarzania, otwierać
je celem sprawdzenia i oceny zawartości, oznakowania, usunięcia przedmiotów
przestępstwa lub zastąpienia ich innymi przedmiotami w całości albo w części oraz
celem ujawnienia i utrwalenia śladów kryminalistycznych;
2)
zamykać przesyłki i inne rzeczy po otwarciu i włączać je do obrotu lub procesu
wytwarzania.
3. Obserwowanie, o którym mowa w ust. 1, może być prowadzone przy użyciu urządzeń
technicznych utrwalających dźwięk lub obraz, a także urządzeń technicznych
umożliwiających obserwowanie bez utrwalania dźwięku lub obrazu, w tym przez ustalanie
położenia osób lub przedmiotów.
4. Sprawdzenia i oceny zawartości przesyłek i innych rzeczy dokonuje się metodą
organoleptyczną lub w razie potrzeby pobiera próbki do badań właściwości
fizykochemicznych lub innych cech identyfikacyjnych, istotnych z uwagi na okoliczności
przeprowadzania czynności, a także dla upewnienia się, że prowadzenie czynności nie
stworzy zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego.
§ 2. W celu przeprowadzenia czynności kierownik jednostki organizacyjnej ABW
zwraca się z pisemnym wnioskiem o wydanie zarządzenia przez Szefa ABW.
§ 3. 1. Dokumentację czynności stanowią:
1)
wniosek kierownika jednostki organizacyjnej ABW do Szefa ABW o zarządzenie
czynności, zwany dalej „wnioskiem”;
2)
zarządzenie czynności przez Szefa ABW, zwane dalej „zarządzeniem”;
3)
zawiadomienie Prokuratora Generalnego o zarządzeniu czynności;
4)
zawiadomienie organów i instytucji publicznych dokonujących przewozu przesyłek
zawierających przedmioty przestępstwa o zarządzeniu czynności;
5)
zarządzenie Prokuratora Generalnego o zaniechaniu czynności;
6)
notatka służbowa o przebiegu czynności;
7)
informacja Szefa ABW o wynikach czynności, kierowana do Prokuratora Generalnego;
8)
opisy wyników sprawdzeń i oceny, o których mowa w art. 23 ust. 5 ustawy;
9)
protokół zniszczenia materiałów.
2. Wzory dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1−7 i pkt 9, stanowią załączniki
nr 1−7 do rozporządzenia.
3. Notatka służbowa, o której mowa w ust. 1 pkt 6, powinna zawierać:
– 3 –
1)
numer sprawy i kryptonim, jeżeli został nadany;
2)
określenie rodzaju czynności oraz czasu, miejsca i sposobu ich przeprowadzenia;
3)
wskazanie osób, których dotyczyły czynności;
4)
opis wyników czynności.
4. Dokumentację czynności stanowią także materiały uzyskane podczas ich stosowania,
a w szczególności nośniki zawierające zapisy z rejestracji obrazu lub dźwięku albo
przemieszczania się osób lub przedmiotów oraz kopie wykonane z tych nośników, a także
dokumenty sporządzone na podstawie informacji utrwalonych na nośnikach.
§ 4. 1. Dokumentację dotyczącą prowadzonych czynności, w tym materiały zawierające
dowody pozwalające na wszczęcie postępowania karnego, Szef ABW przekazuje
Prokuratorowi Generalnemu za pośrednictwem upoważnionego pisemnie funkcjonariusza
ABW.
2. W odniesieniu do materiałów uzyskanych podczas stosowania czynności,
niezawierających dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego, Szef ABW
zarządza ich protokolarne, komisyjne zniszczenie.
3. Zapisy informacji utrwalone na nośnikach, o których mowa w § 3 ust. 4, usuwa się
w sposób uniemożliwiający odtworzenie tych zapisów z chwilą zniszczenia materiałów,
o których mowa w ust. 2.
4. W przypadku gdy usunięcie z nośników utrwalonych na nich zapisów nie jest
możliwe, uszkadza się je w sposób uniemożliwiający ich odczytanie albo dokonuje się ich
fizycznego zniszczenia.
§ 5. 1. Szef ABW i Prokurator Generalny prowadzą rejestry czynności.
2. Rejestry, o których mowa w ust. 1, mogą być prowadzone w postaci księgi albo
w systemie informatycznym.
3. Wzór rejestru czynności prowadzonego przez Szefa ABW stanowi załącznik nr 8 do
rozporządzenia.
4. Wzór rejestru czynności prowadzonego przez Prokuratora Generalnego stanowi
załącznik nr 9 do rozporządzenia.
§ 6. 1. Dokumenty, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, 2, 4, 6, 8 i 9, sporządza się
w egzemplarzu pojedynczym, a dokumenty wymienione w § 3 ust. 1 pkt 3, 5 i 7 sporządza się
w dwóch egzemplarzach.
UZASADNIENIE
Projekt przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia
ustawowego zawartego wart. 23 ust. 6ustawy z dnia … o Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego.
Projekt rozporządzenia określa sposób i tryb dokumentowania czynności
operacyjno-rozpoznawczych, oraz prowadzenia rejestrów, w tym wzorów stosowanych
druków i rejestrów oraz sposób i tryb przekazywania oraz przetwarzania i niszczenia
materiałów i dokumentów uzyskanych lub wytworzonych w związku z realizacją
czynności operacyjno-rozpoznawczych.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach dot. sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych, ponieważ nie zawiera przepisów technicznych.
Projekt rozporządzenia podlega udostępnieniu na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 roku o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Ponadto zgodnie
z § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979) projekt podlega udostępnieniu na stronie internetowej
Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny. Przedmiot
projektowanego rozporządzenia pozostaje poza zakresem prawa Unii Europejskiej.
– 16 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowy projekt rozporządzenia był konsultowany z zainteresowanymi jednostkami
organizacyjnymi ABW. Rozwiązania prawne przyjęte w projekcie rozporządzenia dotyczą
wyłącznie funkcjonariuszy ABW.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji i społecznych
Wąski zakres podmiotowy rozporządzenia oraz brak szerszych skutków społecznych, jakie
może wywołać wejście w życie omawianej regulacji, spowodował odstąpienie od poddawania
go konsultacjom społecznym.
3. Wpływ aktu normatywnego w szczególności na sektor finansów publicznych, w tym
na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przedmiotowy projekt nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, sytuację i rozwój
regionalny
Przedmiotowy projekt nie wywoła skutków społecznych, w szczególności mających wpływ
na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw, oraz sytuację i rozwój regionalny.
5. Wskazanie źródeł finansowania
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa,
w tym budżetu ABW.
60/03/KC
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A S P R A W W E W N E T R Z N Y C H
z dnia
w sprawie sposobu i trybu dokumentowania przez Agencję Bezpieczeństwa
Wewnętrznego niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania,
przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa
Na podstawie art. 24 ust. 6 ustawy z dnia ... o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
(Dz. U. poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
sposób i tryb dokumentowania oraz prowadzenia rejestrów przez Agencję
Bezpieczeństwa
Wewnętrznego,
zwaną
dalej
„ABW”,
czynności
operacyjno−rozpoznawczych polegających na niejawnym nadzorowaniu wytwarzania,
przemieszczania, przechowywania lub obrotu przedmiotami przestępstwa, zwanych
dalej „czynnościami”;
2)
sposób i tryb przekazywania, przetwarzania i niszczenia materiałów uzyskanych lub
wytworzonych w związku z realizacją tych czynności, a także wzory stosowanych
druków i rejestrów.
§ 2. 1. Przeprowadzanie niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania,
przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa, zwanego dalej „czynnościami”, polega
na obserwowaniu:
1)
przesyłek, co do których zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że mogą zawierać
przedmioty przestępstwa;
2)
nieruchomości lub przedmiotów ruchomych, w tym pojazdów, co do których zachodzi
uzasadnione przypuszczenie, że są wykorzystywane do wytwarzania, przemieszczania,
przechowywania lub obrotu przedmiotami przestępstwa;
3)
osób, co do których zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że mogą wytwarzać,
przemieszczać, przechowywać lub dokonywać obrotu przedmiotami przestępstwa.
2. Podczas przeprowadzania czynności Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego może
dokonywać w sposób niejawny następujących zmian w przesyłkach lub innych rzeczach
zawierających przedmioty przestępstwa:
– 2 –
1)
wyłączać okresowo przesyłki i inne rzeczy z obrotu lub procesu wytwarzania, otwierać
je celem sprawdzenia i oceny zawartości, oznakowania, usunięcia przedmiotów
przestępstwa lub zastąpienia ich innymi przedmiotami w całości albo w części oraz
celem ujawnienia i utrwalenia śladów kryminalistycznych;
2)
zamykać przesyłki i inne rzeczy po otwarciu i włączać je do obrotu lub procesu
wytwarzania.
3. Obserwowanie, o którym mowa w ust. 1, może być prowadzone przy użyciu urządzeń
technicznych utrwalających dźwięk lub obraz, a także urządzeń technicznych
umożliwiających obserwowanie bez utrwalania dźwięku lub obrazu, w tym przez ustalanie
położenia osób lub przedmiotów.
4. Sprawdzenia i oceny zawartości przesyłek i innych rzeczy dokonuje się metodą
organoleptyczną lub w razie potrzeby pobiera próbki do badań właściwości
fizykochemicznych lub innych cech identyfikacyjnych, istotnych z uwagi na okoliczności
przeprowadzania czynności, a także dla upewnienia się, że prowadzenie czynności nie
stworzy zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego.
§ 2. W celu przeprowadzenia czynności kierownik jednostki organizacyjnej ABW
zwraca się z pisemnym wnioskiem o wydanie zarządzenia przez Szefa ABW.
§ 3. 1. Dokumentację czynności stanowią:
1)
wniosek kierownika jednostki organizacyjnej ABW do Szefa ABW o zarządzenie
czynności, zwany dalej „wnioskiem”;
2)
zarządzenie czynności przez Szefa ABW, zwane dalej „zarządzeniem”;
3)
zawiadomienie Prokuratora Generalnego o zarządzeniu czynności;
4)
zawiadomienie organów i instytucji publicznych dokonujących przewozu przesyłek
zawierających przedmioty przestępstwa o zarządzeniu czynności;
5)
zarządzenie Prokuratora Generalnego o zaniechaniu czynności;
6)
notatka służbowa o przebiegu czynności;
7)
informacja Szefa ABW o wynikach czynności, kierowana do Prokuratora Generalnego;
8)
opisy wyników sprawdzeń i oceny, o których mowa w art. 23 ust. 5 ustawy;
9)
protokół zniszczenia materiałów.
2. Wzory dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1−7 i pkt 9, stanowią załączniki
nr 1−7 do rozporządzenia.
3. Notatka służbowa, o której mowa w ust. 1 pkt 6, powinna zawierać:
– 3 –
1)
numer sprawy i kryptonim, jeżeli został nadany;
2)
określenie rodzaju czynności oraz czasu, miejsca i sposobu ich przeprowadzenia;
3)
wskazanie osób, których dotyczyły czynności;
4)
opis wyników czynności.
4. Dokumentację czynności stanowią także materiały uzyskane podczas ich stosowania,
a w szczególności nośniki zawierające zapisy z rejestracji obrazu lub dźwięku albo
przemieszczania się osób lub przedmiotów oraz kopie wykonane z tych nośników, a także
dokumenty sporządzone na podstawie informacji utrwalonych na nośnikach.
§ 4. 1. Dokumentację dotyczącą prowadzonych czynności, w tym materiały zawierające
dowody pozwalające na wszczęcie postępowania karnego, Szef ABW przekazuje
Prokuratorowi Generalnemu za pośrednictwem upoważnionego pisemnie funkcjonariusza
ABW.
2. W odniesieniu do materiałów uzyskanych podczas stosowania czynności,
niezawierających dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego, Szef ABW
zarządza ich protokolarne, komisyjne zniszczenie.
3. Zapisy informacji utrwalone na nośnikach, o których mowa w § 3 ust. 4, usuwa się
w sposób uniemożliwiający odtworzenie tych zapisów z chwilą zniszczenia materiałów,
o których mowa w ust. 2.
4. W przypadku gdy usunięcie z nośników utrwalonych na nich zapisów nie jest
możliwe, uszkadza się je w sposób uniemożliwiający ich odczytanie albo dokonuje się ich
fizycznego zniszczenia.
§ 5. 1. Szef ABW i Prokurator Generalny prowadzą rejestry czynności.
2. Rejestry, o których mowa w ust. 1, mogą być prowadzone w postaci księgi albo
w systemie informatycznym.
3. Wzór rejestru czynności prowadzonego przez Szefa ABW stanowi załącznik nr 8 do
rozporządzenia.
4. Wzór rejestru czynności prowadzonego przez Prokuratora Generalnego stanowi
załącznik nr 9 do rozporządzenia.
§ 6. 1. Dokumenty, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, 2, 4, 6, 8 i 9, sporządza się
w egzemplarzu pojedynczym, a dokumenty wymienione w § 3 ust. 1 pkt 3, 5 i 7 sporządza się
w dwóch egzemplarzach.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2295-cz-1
› Pobierz plik
-
2295-cz-2
› Pobierz plik