Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1993
- Data wpłynięcia: 2013-12-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587
1993
3. Do projektowania, budowy, eksploatacji oraz zamknięcia powierzchniowych
składowisk odpadów promieniotwórczych, w zakresie nieuregulowanym w ustawie,
stosuje się przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.
Art. 55e. Projekt składowiska odpadów promieniotwórczych w szczególności:
1)
uwzględnia konieczność zapewnienia ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej
oraz konieczność zachowania podkrytyczności podczas eksploatacji i zamknięcia
składowiska oraz po jego zamknięciu;
2)
uwzględnia sekwencję kolejnych barier ochronnych zapewniających spełnienie
wymagań, o których mowa w pkt 1, nawet w przypadku uszkodzenia jednej
z barier;
3)
zawiera rozwiązania, które umożliwiają pewną, stabilną, łatwą i bezpieczną
w zarządzaniu
eksploatację
i
zamknięcie
składowiska
odpadów
promieniotwórczych;
4)
uwzględnia charakterystykę wybranej lokalizacji.
Art. 55f. 1. Składowisko odpadów promieniotwórczych eksploatuje się oraz
zamyka w sposób zapewniający ochronę radiologiczną pracowników i ludności, zgodnie
z zezwoleniem wydanym przez Prezesa Agencji oraz wdrożonym w jednostce
organizacyjnej zintegrowanym systemem zarządzania.
2. Po zamknięciu składowiska dawka skuteczna (efektywna) ze wszystkich dróg
narażenia, jaką może otrzymać osoba z ogółu ludności od tego składowiska w ciągu
roku, nie może przekroczyć wartości 0,1 mSv.
3. Zamknięte składowisko odpadów promieniotwórczych oznacza się tablicą
informacyjną, o której mowa w art. 52 ust. 4.
Art. 55g. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na eksploatacji lub zamknięciu składowiska odpadów
promieniotwórczych, przeprowadza ocenę okresową bezpieczeństwa składowiska,
zwaną dalej „oceną okresową bezpieczeństwa”, pod względem zgodności
z zezwoleniem, przepisami prawa oraz normami krajowymi i międzynarodowymi
dotyczącymi standardów bezpieczeństwa dla składowisk. W ocenie okresowej
bezpieczeństwa wskazuje się zmiany wprowadzone w składowisku od poprzedniej
oceny okresowej bezpieczeństwa lub od rozpoczęcia eksploatacji składowiska.
– 16 –
2. Ocenę okresową bezpieczeństwa przeprowadza się z częstotliwością określoną
w zezwoleniu na eksploatację składowiska odpadów promieniotwórczych, jednak nie
rzadziej niż co 15 lat.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na eksploatacji składowiska odpadów promieniotwórczych,
sporządza szczegółowy plan oceny okresowej bezpieczeństwa, który przedstawia do
zatwierdzenia Prezesowi Agencji. Zatwierdzenie planu okresowej oceny bezpieczeństwa
następuje w drodze decyzji.
4. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na eksploatacji składowiska odpadów promieniotwórczych, na
podstawie oceny okresowej bezpieczeństwa, sporządza raport z oceny okresowej
bezpieczeństwa i w terminie określonym w zezwoleniu na eksploatację składowiska
przedstawia go do zatwierdzenia Prezesowi Agencji.
5. Prezes Agencji, przed zatwierdzeniem raportu, o którym mowa w ust. 4, zasięga,
w zakresie ochrony fizycznej, opinii Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
6. Prezes Agencji wydaje decyzję w przedmiocie zatwierdzenia raportu, o którym
mowa w ust. 4, w terminie 6 miesięcy od dnia jego otrzymania.
7. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres oceny okresowej
bezpieczeństwa oraz zakres raportu z tej oceny dla składowiska odpadów
promieniotwórczych, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia kompleksowej
i wiarygodnej
informacji o stanie bezpieczeństwa składowisk odpadów
promieniotwórczych.
Art. 55h. Konstrukcja składowiska odpadów promieniotwórczych umożliwia:
1)
ciągłą kontrolę spełnienia założeń projektowych dotyczących bezpieczeństwa
składowiska;
2)
zamknięcie składowiska przed terminem przewidzianym w projekcie –
w przypadku zaistnienia takiej konieczności;
3)
wykonanie prac związanych z zamknięciem składowiska;
4)
zachowanie naturalnych charakterystyk wybranej lokalizacji mających zapewnić
długoterminowe bezpieczeństwo składowiska po zamknięciu składowiska;
5)
rozbudowę składowiska.
Art. 55i. 1. Składowisko powierzchniowe odpadów promieniotwórczych po
zakończeniu eksploatacji zamyka się zgodnie z zezwoleniem Prezesa Agencji oraz
– 17 –
wdrożonym w jednostce organizacyjnej zintegrowanym systemem zarządzania,
w sposób zabezpieczający w szczególności przed:
1)
infiltracją wód opadowych w głąb składowiska;
2)
nieświadomą penetracją przez człowieka;
3)
niszczącym działaniem roślin lub zwierząt.
2. Składowisko głębokie odpadów promieniotwórczych po zakończeniu
eksploatacji zamyka się w sposób określony w ust. 1 oraz w sposób zabezpieczający
przed wydostawaniem się ze składowiska produktów gazowych.
3. Obszar składowiska głębokiego oraz składowiska powierzchniowego odpadów
promieniotwórczych po zamknięciu podlega ochronie fizycznej zgodnie z przepisami
o ochronie osób i mienia, dostosowanej do zagrożenia, które może powstać ze strony
składowiska w wyniku nieświadomego albo celowego działania człowieka.
Art. 55j. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej, przed wystąpieniem z wnioskiem
o wydanie zezwolenia na budowę lub eksploatację składowiska odpadów
promieniotwórczych, opracowuje program zamknięcia składowiska i przedstawia go do
zatwierdzenia Prezesowi Agencji wraz z wnioskiem o wydanie zezwolenia.
2. Program, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1)
przewidywany termin zakończenia eksploatacji składowiska;
2)
koncepcję zamknięcia składowiska uwzględniającą właściwości materiałów
pokrywy składowiska;
3)
harmonogram prac niezbędnych do zamknięcia składowiska z zapewnieniem
długoterminowego bezpieczeństwa ludności i środowiska zgodnie z art. 53a;
4)
plan monitoringu obszaru składowiska i wokół składowiska po zamknięciu,
uwzględniający charakterystykę odpadów;
5)
przewidywane ograniczniki dawki (limity użytkowe dawki) dla pracowników
i ludności w trakcie prac mających na celu zamknięcie składowiska oraz po ich
zakończeniu.
3. Program, o którym mowa w ust. 1, aktualizuje się w toku eksploatacji
i zamknięcia składowiska, nie rzadziej niż raz na 15 lat, a w przypadku zakończenia
eksploatacji składowiska z przyczyny nieuwzględnionej w tym programie –
niezwłocznie po zakończeniu jego eksploatacji. Zaktualizowany program zamknięcia
składowiska przedstawia się do zatwierdzenia Prezesowi Agencji. Prezes Agencji
zatwierdza zaktualizowany program zamknięcia składowiska w drodze decyzji.
– 18 –
Art. 55k. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na zamknięciu składowiska, sporządza raport z zamknięcia
składowiska odpadów promieniotwórczych, który przedstawia Prezesowi Agencji do
zatwierdzenia w terminie określonym w zezwoleniu na zamknięcie składowiska
odpadów promieniotwórczych. Zakres raportu ustala Prezes Agencji w zezwoleniu na
zamknięcie składowiska odpadów promieniotwórczych.
2. Prezes Agencji zatwierdza raport z zamknięcia składowiska odpadów
promieniotwórczych w drodze decyzji.
3. Za dzień zakończenia zamknięcia składowiska odpadów promieniotwórczych
uznaje się dzień zatwierdzenia przez Prezesa Agencji raportu z jego zamknięcia.
4. Do zamkniętego składowiska odpadów promieniotwórczych przepis art. 23a
stosuje się odpowiednio.
Art. 55l. Prezes Agencji wydaje decyzję w sprawie zezwolenia na:
1)
budowę składowiska odpadów promieniotwórczych – w terminie 24 miesięcy,
2)
eksploatację składowiska odpadów promieniotwórczych – w terminie 12 miesięcy,
3)
zamknięcie składowiska odpadów promieniotwórczych – w terminie 18 miesięcy
– od dnia złożenia wniosku wraz z wymaganymi dokumentami.
Art. 55m. Do postępowania o wydanie zezwolenia na budowę, eksploatację
i zamknięcie składowiska odpadów promieniotwórczych nie stosuje się przepisu art. 31
§ 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
Art. 55n. 1. Prezes Agencji, po otrzymaniu wniosku o wydanie zezwolenia na
wykonywanie działalności związanej z narażeniem polegającej na budowie składowiska
odpadów promieniotwórczych, niezwłocznie ogłasza na swoich stronach podmiotowych
w Biuletynie Informacji Publicznej treść wniosku wraz ze skróconym raportem
bezpieczeństwa oraz informacje o:
1)
wszczęciu postępowania w sprawie wydania zezwolenia na budowę składowiska;
2)
możliwości składania uwag i wniosków;
3)
sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując jednocześnie 21-dniowy
termin ich składania;
4)
terminie i miejscu rozprawy administracyjnej.
2. Uwagi i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, można wnosić:
1)
pisemnie;
2)
ustnie do protokołu;
– 19 –
3)
za pomocą środków komunikacji elektronicznej, bez konieczności opatrywania ich
bezpiecznym podpisem elektronicznym, o którym mowa w art. 3 pkt 2 ustawy
z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.
3. Rozprawa, o której mowa w art. 89 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego, jest otwarta dla społeczeństwa.
4. Prezes Agencji w uzasadnieniu decyzji podaje informacje o udziale
społeczeństwa w postępowaniu oraz o tym, w jaki sposób zostały uwzględnione uwagi
i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
5. Informacje, o których mowa w ust. 1, Prezes Agencji ogłasza w prasie
obejmującej swoim zasięgiem gminę, w której granicach znajduje się teren objęty
wnioskiem o wydanie zezwolenia, oraz gminy sąsiadujące.
Art. 55o. 1. W toku oceny wniosku o wydanie zezwolenia Prezes Agencji może:
1)
przeprowadzać kontrole w miejscu, w którym ma być wykonywana działalność
objęta wnioskiem;
2)
korzystać z pomocy biegłych, ekspertów i laboratoriów;
3)
żądać wykonania badań lub ekspertyz w zakresie spełnienia warunków ochrony
radiologicznej.
2. Koszty uzasadnionych czynności dokonywanych w toku oceny wniosku
o wydanie zezwolenia przez biegłych, ekspertów i laboratoria, o których mowa w ust. 1
pkt 2, oraz wykonania badań lub ekspertyz, o których mowa w ust. 1 pkt 3, ponosi
jednostka organizacyjna występująca z wnioskiem o wydanie zezwolenia.
Art. 55p. W zezwoleniu określa się warunki wykonywania działalności objętej tym
zezwoleniem, w szczególności w zakresie:
1)
wskazania odpadów promieniotwórczych, które zostały wyłączone z możliwości
składowania w danym składowisku;
2)
szczegółowych wymagań w zakresie przygotowania odpadów promieniotwórczych
do składowania w danym składowisku;
3)
planowania i procedur awaryjnych.
Art. 55r. 1. Prezes Agencji może dokonać zmiany warunków wykonywania
działalności objętej zezwoleniem w przypadku stwierdzenia, że jest to niezbędne dla
zapewnienia ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej lub zabezpieczeń materiałów
jądrowych.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1993
› Pobierz plik