eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1993
  • Data wpłynięcia: 2013-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587

1993

– 30 –
Powyższe zgodne jest z praktyką wiatową dotyczącą odpadów zawierających naturalne
izotopy promieniotwórcze.
Rozdział 3 projektu rozporządzenia okre la zasady ewidencji i kontroli odpadów
promieniotwórczych. Przyjęto, żeŚ
1) ewidencję prowadzi się na kartach ewidencyjnych (wzór karty zawarto w załączniku
nr 2 do projektu rozporządzenia),
2)
karty ewidencyjne przekazuje się wraz z odpadami,
3)
kopie kart ewidencyjnych przechowuje się przez okres trzech lat, a w przypadku
odpadów przekazanych do składowania kartę ewidencyjną przechowuje się przez okres
składowania,
4)
w przypadku obniżenia się aktywno ci wła ciwej odpadów promieniotwórczych poniżej
warto ci okre lonej w § 3 rozporządzenia, w karcie ewidencyjnej umieszcza się między
innymi dane dotyczące sposobu dalszego postępowania z odpadem, który przestał być
odpadem promieniotwórczymś w takim przypadku kartę ewidencyjną przechowuje się
przez okres trzech lat od dnia umieszczenia powyższych danych.
Wymaganie zobowiązujące kierownika jednostki organizacyjnej, na terenie której
przechowywane są odpady promieniotwórcze do przeprowadzania ich okresowej kontroli
w terminach okre lonych w zezwoleniu, nie rzadziej niż raz na rok, ma na celu z jednej strony
przeciwdziałanie niekontrolowanemu uwolnieniu odpadów promieniotwórczych do
rodowiska, z drugiej za , poprzez nałożenie dodatkowych obowiązków, ma na celu
skłonienie kierownika jednostki do przekazania odpadów do jednostki specjalistycznej,
zajmującej się postępowaniem z odpadami, gdyż tylko takie działanie zapewnia najwyższy
poziom bezpieczeństwa.
Rozdział 4 projektu rozporządzenia okre la warunki przechowywania odpadów
promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego. Odpady promieniotwórcze i wypalone
paliwo jądrowe przechowuje się w obiektach lub w pomieszczeniach (magazynach odpadów,
przechowalnikach wypalonego paliwa) specjalnie przeznaczonych do tego celu,
wyposażonych w urządzenia do wentylacji mechanicznej lub grawitacyjnej oraz do
oczyszczania usuwanego z tych pomieszczeń powietrza, zaliczonych zgodnie z przepisami
budowlanymi, do co najmniej klasy B odporno ci pożarowej i zabezpieczonych przed
zalaniem wodą.
Wymaganie, aby zbiornik lub pojemnik do przechowywania ciekłych odpadów
promieniotwórczych umieszczany był w wannie stalowej lub betonowej (pokrytej od


– 31 –
wewnątrz powłoką chemoodporną), której pojemno ć jest nie mniejsza od objęto ci
umieszczonego w niej zbiornika lub pojemnika zabezpiecza rodowisko pracy przed
skażeniem.
Rozdział 5 projektu rozporządzenia okre la wymagania, jakim powinny odpowiadać
poszczególne rodzaje składowisk odpadów promieniotwórczych, dotyczące lokalizacji,
eksploatacji i budowy.
Rozdział 6 projektu rozporządzenia okre la wymagania dotyczące przygotowania
odpadów promieniotwórczych do składowania. W składowisku mogą być składowane tylko
odpady stałe lub zestalone (przetworzone do postaci stałej) umieszczone w pojemnikach
betonowych lub stalowych zabezpieczonych przed korozją. Maksymalna moc dawki na
powierzchni opakowania zawierającego odpady promieniotwórcze do składowania nie może
przekraczać 2 mGy/h, a w odległo ci 1 m od powierzchni opakowania – 0,1 mGy/h, przy
czym skażenia niezwiązane na powierzchni opakowania nie mogą przekraczać 40 kBq/m2 dla
izotopów beta i gammapromieniotwórczych oraz 4 kBq/m2 dla izotopów
alfapromieniotwórczych. Odpady promieniotwórcze, których wymiary lub kształt
uniemożliwiają umieszczenie ich w opakowaniach, a rozdrobnienie ich jest ze względów
ochrony radiologicznej niewskazane, mogą być umieszczane w składowisku bez opakowań
pod warunkiem zabezpieczenia przed rozprzestrzenianiem się skażeń promieniotwórczych.
Zużyte zamknięte ródła promieniotwórcze przeznaczone do składowania mogą być
dostarczane do składowiska w opakowaniach transportowych wielokrotnego użycia i
umieszczane w wydzielonych obiektach przeznaczonych do ich składowania.
Projekt rozporządzenia podlega notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z pó n. zm.).
Projekt rozporządzenia podlega obowiązkowi przedstawienia, na podstawie art. 33
Traktatu ustanawiającego źuropejską Wspólnotę źnergii Atomowej (Traktat źuratom), do
zaopiniowania Komisji Europejskiej.




– 32 –
O C ź N A S K U T K Ó W R ź ż U L A C J I ( O S R )
1.
Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Przewiduje się, że projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na następujące
podmioty:
1)
podmioty prowadzące działalno ć, w wyniku której powstają odpady promieniotwórcze
(331 podmiotów) i wypalone paliwo jądrowe (1 podmiot) oraz podmioty, na terenie
których substancje te się znajdują, w tym na Zakład Unieszkodliwiania Odpadów
Promieniotwórczychś
2)
podmioty, które będą prowadzić działania w zakresie lokalizacji, budowy, eksploatacji
i zamykania składowisk odpadów promieniotwórczychś
3) Prezes Państwowej Agencji Atomistyki.

2.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt zostanie przekazany do konsultacji społecznych do następujących podmiotówŚ
1)
Biuro Wspierania Lobbingu źkologicznego, ul. Raszyńska 32/44/140, 02-026
Warszawa;
2)
Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej, ul Konwaliowa 7, 01-194 Warszawa;
3)
Centrum źuropejskie Zrównoważonego Rozwoju, ul. Kołłątaja 21, 50-006 Wrocławś
4)
Centrum Prawa Ekologicznego, ul. Uniwersytecka 1, 50-951 Wrocławś
5)
Federacja Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT ul. Czackiego 3/5, 00-043
Warszawa;
6)
Fundacja ClientEarth, Aleje Ujazdowskie 39/4, 00-540 Warszawa;
7)
Fundacja źkologiczna „Arka” ul. Piastowska 4, 43-300 Bielsko-Białaś
8)
Fundacja Greenpeace Polska, ul. Lirowa 13, 02-387 Warszawa;
9)
Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii, ul. Rymera 3/4, 40-048
Katowice;
10) Fundacja Na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju, ul. Indiri Ghandi 21, 02-776 Warszawa;
11) Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych, ul. Sławkowska 12, 31-014 Krakówś
12) Instytut Chemii i Techniki Jądrowej, ul. Dorodna 16, 03-195 Warszawa;
13) Instytut Fizyki Jądrowej – PAN, ul. Radzikowskiego 152, 31-342 Krakówś
14) Instytut Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy, ul. Hery 23, 01-497 Warszawa;
15) Instytut Na Rzecz Ekorozwoju, ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa;
16) Instytut Ochrony rodowiska, ul. Krucza 5/11 d, 00-548 Warszawa;


– 33 –
17) Izba Gospodarcza Energetyki i Ochrony
rodowiska, ul. Krucza 6/14, 00-950
Warszawa;
18) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarno ć”, ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańskś
19) Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A., ul. Mokotowska 35, 00-560 Warszawa;
20) Krajowa Izba Gospodarcza, ul. Trębacka 4, 00-074 Warszawa;
21) Liga Ochrony Przyrody, ul. Tamka 37/2, 00-355 Warszawa;
22) Narodowe Centrum Badań Jądrowych, ul. A. Sułtana 7, 05-400 Otwock;
23) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, ul. Kopernika 36/40, 00-924
Warszawa;
24) Ogólnopolskie Towarzystwo Zagospodarowania Odpadów 3R, skr. poczt. 54, 30-961
Krakówś
25) O rodek Źziałań źkologicznych „ ródła”, ul. Zielona 27, 90-602 Łód ś
26) PGź źnergia Jądrowa S.A., ul. Mysia 2, 00-496 Warszawa;
27) Polska Grupa Energetyczna PGE, ul. Mysia 2, 00-496 Warszawa;
28) Polska Izba Inżynierów Budownictwa, ul. Mazowiecka 6/8, 00-048 Warszawa;
29) Polski Klub Ekologiczny, Al. Słowackiego 48, 30-018 Krakówś
30) Polskie Towarzystwo Badań Radiacyjnych, ul. Chocimska 24, 00-791 Warszawa;
31) Polskie Towarzystwo Fizyki Medycznej, Centrum Onkologii – Instytut im. Marii
Skłodowskiej-Curie, Zakład Fizyki Medycznej, ul. Roentgena 5, 02-781Warszawa;
32) Polskie Towarzystwo Medycyny Nuklearnej, Banacha 1a, 02-097 Warszawa;
33) Polskie Towarzystwo Nukleoniczne, ul. Dorodna 16, 03-195 Warszawa;
34) Pracodawcy RP, ul. Brukselska 7, 03-973 Warszawa;
35) Społeczny Instytut źkologiczny, ul. Raszyńska 32/44, 02-026 Warszawa;
36) Stowarzyszenie Ekologiczne Eko-Unia, ul. Białoskórnicza 26, 50-134 Wrocławś
37) Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne Klub Gaja, ul. Parkowa 10, 43-365 Wilkowice;
38) Stowarzyszenie źkologów na Rzecz źnergii Nuklearnej – SEREN Polska,
ul. więtokrzyska 14, 00-050 Warszawa;
39) Stowarzyszenie źlektryków Polskich – Komitet źnergetyki Jądrowej SźP,
ul. więtokrzyska 14, 00-050 Warszawa;
40) Stowarzyszenie Inspektorów Ochrony Radiologicznej, ul. Garbary 15, Poznańś
41) Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Medycyny Nuklearnej, ul. M. Skłodowskiej-Curie
24A, 15-276 Białystokś
42) Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, ul. Jasna 17, 43-360 Bystra;


– 34 –
43) Stowarzyszenie Wiejskie Zielona Przestrzeń, Grabowo 55, 78-425 Biały Bórś
44) Towarzystwo na rzecz Ziemi, ul. Leszczyńskiej 7, 32-600 O więcimś
45) Towarzystwo Przyrodnicze „Bocian”, ul. Kazimierzowska 9, 08-110 Siedlce;
46) Burmistrz Gminy Różan, Urząd Gminy w Różanie, Pl. Obrońców Różana 4, 06-230
Różanś
47) WWF Polska, ul. Wi niowa 38, 02-520 Warszawa;
48) Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych, ul. A. Sołtana 7, 05-400
Otwock- wierkś
49) Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć, ul. Sławkowska 26A, 31-014 Kraków.

3.
Wpływ regulacji naŚ
a)
sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego

Projektowane rozporządzenie nie będzie wywierać wpływu na sektor finansów
publicznych.
b)
rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie wywierać wpływu na rynek pracy.
c)
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw

Projektowane rozporządzenie nie będzie wywierać wpływu na konkurencyjno ć
gospodarki, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
d)
sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie wywierać wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.

4.
Wskazanie źródeł finansowania
Na obecnym etapie nie jest możliwe wskazanie ródeł finansowania. Analiza
niniejszego punktu zostanie przeprowadzona podczas pó niejszych prac nad projektem.








39/10/EP


strony : 1 ... 30 ... 40 ... 49 . [ 50 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: