Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1993
- Data wpłynięcia: 2013-12-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587
1993
11) art. 52 otrzymuje brzmienie:
„Art. 52. 1. Odpady promieniotwórcze ciekłe lub gazowe, powstałe w
Art. 1 pkt
wyniku działalności określonej w art. 4 ust. 1, mogą być odprowadzane do
11
środowiska, o ile ich stężenie promieniotwórcze w środowisku może być
projektu
pominięte z punktu widzenia ochrony radiologicznej. Sposób odprowadzania
odpadów, aktywność odprowadzanych odpadów i ich dopuszczalne stężenie
promieniotwórcze w momencie odprowadzania do środowiska określa się w
zezwoleniu.
2. Odpady promieniotwórcze przeznaczone do składowania składuje się
w składowiskach odpadów promieniotwórczych.
3. Odpady promieniotwórcze można składować wyłącznie w stanie stałym,
w opakowaniach zapewniających bezpieczeństwo ludzi i środowiska pod
względem ochrony radiologicznej, przy zapewnieniu odprowadzania ciepła i
niedopuszczeniu do powstania masy krytycznej oraz stałemu prowadzeniu
kontroli tych czynników w okresie składowania, a także po zamknięciu
składowiska.
4. Wejście do składowiska odpadów promieniotwórczych oznacza się tablicą
informacyjną”;
13) po art. 53 dodaje się art. 53a–53d w brzmieniu:
„Art. 53a. 1. Składowiska odpadów promieniotwórczych lokalizuje się,
Art. 1 pkt
buduje, eksploatuje i zamyka w sposób uniemożliwiający otrzymanie przez
13
osoby z ogółu ludności w ciągu roku dawki skutecznej (efektywnej) ze
projektu
wszystkich dróg narażenia przekraczającej wartość 0,1 mSv.
16) Art. 55d. 1. W projekcie, w procesie budowy, eksploatacji oraz
zamknięcia składowiska odpadów promieniotwórczych nie stosuje się
Art. 1 pkt
rozwiązań i technologii, które nie zostały sprawdzone w praktyce w
16
składowiskach odpadów promieniotwórczych lub za pomocą prób, badań
projektu
oraz analiz.
Art. 55r. 1. Prezes Agencji może dokonać zmiany warunków wykonywania
działalności objętej zezwoleniem w przypadku stwierdzenia, że jest to
niezbędne dla zapewnienia ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej lub
zabezpieczeń materiałów jądrowych.
Art. 1 pkt
17) Art. 57c. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki opracowuje
17
Krajowy plan postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym
projektu
paliwem jądrowym, zwany dalej „Krajowym planem”.
23. Art. 4 e) koszty gospodarowania wypalonym paliwem
T
Art. 1 pkt
5) po art. 48 dodaje się art. 48a - 48c w brzmieniu:
ust. 3 jądrowym i odpadami promieniotwórczymi są
5 projektu
„Art. 48a. 1. Jednostka organizacyjna, w której powstają odpady
20
lit. e
ponoszone przez te podmioty, które wygenerowały
promieniotwórcze lub wypalone paliwo jądrowe, odpowiada za
te materiały;
zapewnienie możliwości postępowania z odpadami promieniotwórczymi
oraz z wypalonym paliwem jądrowym, w tym za zapewnienie finansowania
tego postępowania, od momentu ich powstania, aż po ich oddanie do
składowania, łącznie z finansowaniem składowania.
Art. 5 ust.
Art. 5 ust. 5a. Warunkiem wydania zezwolenia na wykonywanie
5a ustawy
działalności ze źródłem wysokoaktywnym jest ponadto zawarcie przez
–
Prawo
jednostkę organizacyjną składającą wniosek o wydanie zezwolenia:
atomowe
1) umowy z wytwórcą lub dostawcą źródła wysokoaktywnego zawierającej
zobowiązanie wytwórcy lub dostawcy do odbioru źródła po zakończeniu
działalności z nim i zapewnienia dalszego postępowania z tym źródłem oraz
regulującej sposób zabezpieczenia finansowego kosztów odbioru źródła i
po-stępowania ze źródłem albo
2) umowy z państwowym przedsiębiorstwem użyteczności publicznej, o
którym mowa w art. 114 ust. 1, zawierającej zobowiązanie tego
przedsiębiorstwa do odbioru źródła po zakończeniu działalności z nim i
zapewnienia dalszego postępowania z tym źródłem oraz regulującej sposób
zabezpieczenia finansowego kosztów odbioru źródła i postępowania ze
źródłem.
Art. 5 ust.
Art. 5 ust. 5b. Zabezpieczenie finansowe, o którym mowa w ust. 5a pkt 2,
5b ustawy
może polegać na:
–
Prawo
1) dokonaniu przez jednostkę organizacyjną wykonującą działalność ze źró-
atomowe
dłem wysokoaktywnym jednorazowej wpłaty albo dokonywaniu przez nią
systematycznych wpłat przeznaczonych na pokrycie kosztów odbioru źródła
i postępowania z takim źródłem na wydzielony, oprocentowany rachunek
państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, o którym mowa w
art. 114 ust. 1, służący wyłącznie do gromadzenia środków przeznaczonych
na pokrycie takich kosztów lub
2) złożeniu przez jednostkę organizacyjną wykonującą działalność ze
źródłem wysokoaktywnym państwowemu przedsiębiorstwu użyteczności
publicznej, o którym mowa w art. 114 ust. 1 – poręczenia bankowego,
gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub weksla z poręczeniem
wekslowym banku.
Art. 5 ust.
Art. 5 ust. 5c. Wysokość zabezpieczenia nie może przekraczać kosztów
5c ustawy
odbioru i postępowania ze źródłem wysokoaktywnym danego typu
–
Prawo
określonych w cenniku, o którym mowa w art. 118 ust. 2.
atomowe
Art. 5 ust.
Art. 5 ust. 5d. Przepisu ust. 5a nie stosuje się do działalności polegającej na
5d ustawy
składowaniu i przechowywaniu źródła wysokoaktywnego przez państwowe
21
–
Prawo
przedsiębiorstwo użyteczności publicznej, o którym mowa w art. 114 ust. 1,
atomowe
oraz do działalności polegającej na transporcie takiego źródła.
Art. 5 ust.
Art. 5 ust. 13. Koszty postępowania, o którym mowa w ust. 12, ponosi
13 ustawy
jednostka organizacyjna, której cofnięto zezwolenie.
–
Prawo
atomowe
Art. 38d.
Art. 38d. 1. Na pokrycie kosztów związanych z finansowaniem końcowego
ustawy –
postępowania z wypalonym paliwem jądrowym i odpadami
Prawo
promieniotwórczymi oraz kosztów likwidacji elektrowni jądrowej jednostka
atomowe
organizacyjna, która otrzymała zezwolenie na eksploatację elektrowni
jądrowej, tworzy wyodrębniony fundusz specjalny, zwany dalej
"funduszem likwidacyjnym", z przypisanym do niego wyodrębnionym
rachunkiem bankowym, na który raz na kwartał dokonuje wpłaty. Środki te
mogą być lokowane na lokatach terminowych lub przeznaczone na zakup
obligacji długoterminowych emitowanych przez ministra właściwego do
spraw finansów publicznych.
2. Wpłata, o której mowa w ust. 1, dokonywana jest od każdej
wyprodukowanej w elektrowni jądrowej megawatogodziny energii
elektrycznej.
3. Wpłaty, o której mowa w ust. 1, dokonuje się w terminie do 15 dnia
miesiąca następującego po kwartale, którego opłata dotyczy. Wpłata
dotyczy okresu od pierwszego dnia kwartału następującego po kwartale, w
którym jednostka ta wyprodukowała pierwszą megawatogodzinę energii w
danej elektrowni jądrowej, do dnia rozpoczęcia likwidacji tej elektrowni.
4. Środki zgromadzone na funduszu likwidacyjnym przeznacza się na
pokrycie
kosztów
końcowego
postępowania
z
odpadami
promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym, pochodzącymi z
elektrowni jądrowej, oraz na pokrycie kosztów likwidacji tej elektrowni.
5. Kierownik jednostki organizacyjnej, która otrzymała zezwolenie na
eksploatację lub likwidację elektrowni jądrowej, dokonuje wypłaty środków
z funduszu likwidacyjnego po uzyskaniu pozytywnej opinii Prezesa
Agencji.
6. Kierownik jednostki, która otrzymała zezwolenie na eksploatację
lub likwidację elektrowni jądrowej, w terminie do 20 dnia miesiąca
następującego po kwartale, którego dotyczy opłata, przedstawia Prezesowi
Agencji kwartalne sprawozdanie o wysokości wpłat dokonanych na fundusz
likwidacyjny oraz o ilości wyprodukowanych w tym kwartale
megawatogodzin energii elektrycznej.
7. W przypadku opóźnienia w dokonaniu wpłaty, o której mowa w ust.
1, trwającego co najmniej 18 miesięcy Prezes Agencji może wydać nakaz
zawieszenia eksploatacji elektrowni jądrowej.
22
8. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wpłaty
na pokrycie kosztów końcowego postępowania z wypalonym paliwem
jądrowym i odpadami promieniotwórczymi oraz na pokrycie kosztów
likwidacji elektrowni jądrowej dokonywanej przez jednostkę organizacyjną,
która otrzymała zezwolenie na eksploatację elektrowni jądrowej, biorąc pod
uwagę przewidywany okres eksploatacji elektrowni jądrowej, ilość
wyprodukowanych przez nią odpadów promieniotwórczych, w tym
wypalonego paliwa jądrowego, koszt końcowego postępowania z tymi
odpadami, a także koszt likwidacji elektrowni jądrowej.
9. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór
kwartalnego sprawozdania o wysokości uiszczonej wpłaty na fundusz
likwidacyjny, kierując się koniecznością zapewnienia rzetelnej informacji o
wysokości należnej i dokonanej wpłaty na fundusz likwidacyjny.
Rozporzą
Rozporządzenie Rady Ministrów z 27 grudnia 2011r. w sprawie wzoru
dzenia
kwartalnego sprawozdania o wysokości uiszczonej wpłaty na fundusz
Rady
likwidacyjny (Dz. U. z 2012r. poz. 43);
Ministrów
Rozporządzenie Rady Ministrów z 10 października 2012 r. w sprawie
wysokości wpłaty na pokrycie kosztów końcowego postępowania z
wypalonym paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi oraz na
pokrycie kosztów likwidacji elektrowni jądrowej dokonywanej przez
jednostkę organizacyjną, która otrzymała zezwolenie na eksploatację
elektrowni jądrowej (Dz. U. z 2012r. poz. 1213).
24. Art. 4 f) w odniesieniu do wszystkich etapów T
Art. 1 pkt
13) po art. 53 dodaje się art. 53a - 53d w brzmieniu:
ust. 3 gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i
13
Art. 53c. 1. Przed wyborem lokalizacji składowiska odpadów
lit. f
odpadami promieniotwórczymi stosowany jest
projektu
promieniotwórczych inwestor przeprowadza badania i pomiary terenu
oparty na dowodach i udokumentowany proces
przeznaczonego
pod
lokalizację
składowiska
odpadów
decyzyjny.
promieniotwórczych, a na ich podstawie dokonuje oceny tego terenu.
2. Ocena, o której mowa w ust. 1, dotyczy spełniania wymagań
lokalizacyjnych, o których mowa w art. 53a i w art. 53b, i obejmuje
następujące czynniki:
1)
społeczno-ekonomiczne, z uwzględnieniem:
a)
warunków demograficznych,
b)
zagospodarowania przestrzennego,
c)
struktury własnościowej,
d)
wartości społecznych (kulturowych, rekreacyjnych, zdrowotnych oraz
walorów estetycznych);
2)
geograficzno-przyrodnicze, z uwzględnieniem:
a)
budowy geologicznej (strukturalnej) oraz jej ewolucji,
b)
geomorfologii oraz jej ewolucji,
c)
występowania zasobów naturalnych i ich znaczenia,
23
d)
warunków hydrogeologicznych,
e)
warunków hydrologicznych,
f)
warunków meteorologicznych i klimatycznych,
g)
zagrożeń dla trwałej stabilności obszaru lokalizacyjnego ze strony
procesów przyrodniczych i związanych z działalnością gospodarczą,
h)
rozkładów stężeń izotopów promieniotwórczych w gruncie, wodach
powierzchniowych, wodach podziemnych i w atmosferze oraz analizę
rozkładu mocy dawki promieniowania jonizującego według stanu na dzień
przeprowadzania oceny,
i)
warunków geochemicznych.
Art. 53d. 1. Inwestor, przed wystąpieniem do Prezesa Agencji z wnioskiem
o
wydanie
zezwolenia
na
budowę
składowiska
odpadów
promieniotwórczych, przeprowadza analizy bezpieczeństwa składowiska
obejmujące w szczególności:
1)
wpływ wybranej lokalizacji i rozwiązań projektowych na
bezpieczeństwo składowiska;
2)
technologię przygotowywania odpadów do składowania;
3)
oszacowanie rocznej dawki skutecznej (efektywnej) dla pracowników
oraz osób z ogółu ludności w trakcie eksploatacji, zamknięcia oraz po
zamknięciu składowiska.
2. Inwestor opracowuje raport bezpieczeństwa składowiska odpadów
promieniotwórczych zawierający w szczególności:
1)
wyniki oceny terenu, o której mowa w art. 53c ust. 1;
2)
dane wykorzystane do sporządzenia tej oceny, w szczególności
dokumentację geologiczną;
3)
wyniki analiz bezpieczeństwa, o których mowa w ust. 1;
4)
opis zintegrowanego systemu zarządzania;
5)
opis rozwiązań mających na celu zapewnienie długoterminowego
bezpieczeństwa ludności i środowiska po zamknięciu składowiska.
3. Raport, o którym mowa w ust. 2, dołącza się do wniosku o wydanie
zezwolenia na budowę składowiska.
4. Do wniosku o wydanie zezwolenia na eksploatację i zamknięcie
składowiska odpadów promieniotwórczych dołącza się zaktualizowany
raport, o którym mowa w ust. 2, wraz z opisem zmian.
Art. 1 pkt
14) art. 54 otrzymuje brzmienie:
14
Art. 54. Organ właściwy do wydania decyzji w sprawie ustalenia
projektu
warunków zabudowy i zagospodarowania terenu przeznaczonego pod
budowę składowiska, na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w art.
36, wydaje tę decyzję po uzyskaniu pozytywnej opinii Prezesa Agencji w
zakresie ochrony radiologicznej oraz ochrony fizycznej oraz pozytywnej
opinii Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie ochrony
fizycznej.
24
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1993
› Pobierz plik