eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1993
  • Data wpłynięcia: 2013-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587

1993




11) art. 52 otrzymuje brzmienie:

„Art. 52. 1. Odpady promieniotwórcze ciekłe lub gazowe, powstałe w
Art. 1 pkt
wyniku działalności określonej w art. 4 ust. 1, mogą być odprowadzane do
11
środowiska, o ile ich stężenie promieniotwórcze w środowisku może być
projektu
pominięte z punktu widzenia ochrony radiologicznej. Sposób odprowadzania

odpadów, aktywność odprowadzanych odpadów i ich dopuszczalne stężenie

promieniotwórcze w momencie odprowadzania do środowiska określa się w

zezwoleniu.

2. Odpady promieniotwórcze przeznaczone do składowania składuje się

w składowiskach odpadów promieniotwórczych.

3. Odpady promieniotwórcze można składować wyłącznie w stanie stałym,

w opakowaniach zapewniających bezpieczeństwo ludzi i środowiska pod

względem ochrony radiologicznej, przy zapewnieniu odprowadzania ciepła i

niedopuszczeniu do powstania masy krytycznej oraz stałemu prowadzeniu

kontroli tych czynników w okresie składowania, a także po zamknięciu

składowiska.

4. Wejście do składowiska odpadów promieniotwórczych oznacza się tablicą

informacyjną”;



13) po art. 53 dodaje się art. 53a–53d w brzmieniu:

„Art. 53a. 1. Składowiska odpadów promieniotwórczych lokalizuje się,
Art. 1 pkt
buduje, eksploatuje i zamyka w sposób uniemożliwiający otrzymanie przez
13
osoby z ogółu ludności w ciągu roku dawki skutecznej (efektywnej) ze
projektu
wszystkich dróg narażenia przekraczającej wartość 0,1 mSv.



16) Art. 55d. 1. W projekcie, w procesie budowy, eksploatacji oraz

zamknięcia składowiska odpadów promieniotwórczych nie stosuje się
Art. 1 pkt
rozwiązań i technologii, które nie zostały sprawdzone w praktyce w
16
składowiskach odpadów promieniotwórczych lub za pomocą prób, badań
projektu
oraz analiz.

Art. 55r. 1. Prezes Agencji może dokonać zmiany warunków wykonywania

działalności objętej zezwoleniem w przypadku stwierdzenia, że jest to

niezbędne dla zapewnienia ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej lub

zabezpieczeń materiałów jądrowych.


Art. 1 pkt
17) Art. 57c. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki opracowuje
17
Krajowy plan postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym
projektu
paliwem jądrowym, zwany dalej „Krajowym planem”.



23. Art. 4 e) koszty gospodarowania wypalonym paliwem
T
Art. 1 pkt
5) po art. 48 dodaje się art. 48a - 48c w brzmieniu:

ust. 3 jądrowym i odpadami promieniotwórczymi są
5 projektu
„Art. 48a. 1. Jednostka organizacyjna, w której powstają odpady

20
lit. e
ponoszone przez te podmioty, które wygenerowały

promieniotwórcze lub wypalone paliwo jądrowe, odpowiada za
te materiały;

zapewnienie możliwości postępowania z odpadami promieniotwórczymi

oraz z wypalonym paliwem jądrowym, w tym za zapewnienie finansowania

tego postępowania, od momentu ich powstania, aż po ich oddanie do

składowania, łącznie z finansowaniem składowania.


Art. 5 ust.
Art. 5 ust. 5a. Warunkiem wydania zezwolenia na wykonywanie
5a ustawy
działalności ze źródłem wysokoaktywnym jest ponadto zawarcie przez

Prawo
jednostkę organizacyjną składającą wniosek o wydanie zezwolenia:
atomowe
1) umowy z wytwórcą lub dostawcą źródła wysokoaktywnego zawierającej

zobowiązanie wytwórcy lub dostawcy do odbioru źródła po zakończeniu

działalności z nim i zapewnienia dalszego postępowania z tym źródłem oraz

regulującej sposób zabezpieczenia finansowego kosztów odbioru źródła i

po-stępowania ze źródłem albo

2) umowy z państwowym przedsiębiorstwem użyteczności publicznej, o

którym mowa w art. 114 ust. 1, zawierającej zobowiązanie tego

przedsiębiorstwa do odbioru źródła po zakończeniu działalności z nim i

zapewnienia dalszego postępowania z tym źródłem oraz regulującej sposób

zabezpieczenia finansowego kosztów odbioru źródła i postępowania ze

źródłem.


Art. 5 ust.
Art. 5 ust. 5b. Zabezpieczenie finansowe, o którym mowa w ust. 5a pkt 2,
5b ustawy
może polegać na:

Prawo
1) dokonaniu przez jednostkę organizacyjną wykonującą działalność ze źró-
atomowe
dłem wysokoaktywnym jednorazowej wpłaty albo dokonywaniu przez nią

systematycznych wpłat przeznaczonych na pokrycie kosztów odbioru źródła

i postępowania z takim źródłem na wydzielony, oprocentowany rachunek

państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, o którym mowa w

art. 114 ust. 1, służący wyłącznie do gromadzenia środków przeznaczonych

na pokrycie takich kosztów lub

2) złożeniu przez jednostkę organizacyjną wykonującą działalność ze

źródłem wysokoaktywnym państwowemu przedsiębiorstwu użyteczności

publicznej, o którym mowa w art. 114 ust. 1 – poręczenia bankowego,

gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub weksla z poręczeniem

wekslowym banku.


Art. 5 ust.
Art. 5 ust. 5c. Wysokość zabezpieczenia nie może przekraczać kosztów
5c ustawy
odbioru i postępowania ze źródłem wysokoaktywnym danego typu

Prawo
określonych w cenniku, o którym mowa w art. 118 ust. 2.
atomowe



Art. 5 ust.
Art. 5 ust. 5d. Przepisu ust. 5a nie stosuje się do działalności polegającej na
5d ustawy
składowaniu i przechowywaniu źródła wysokoaktywnego przez państwowe

21

Prawo
przedsiębiorstwo użyteczności publicznej, o którym mowa w art. 114 ust. 1,
atomowe
oraz do działalności polegającej na transporcie takiego źródła.


Art. 5 ust.
Art. 5 ust. 13. Koszty postępowania, o którym mowa w ust. 12, ponosi
13 ustawy
jednostka organizacyjna, której cofnięto zezwolenie.

Prawo
atomowe


Art. 38d.

Art. 38d. 1. Na pokrycie kosztów związanych z finansowaniem końcowego
ustawy –
postępowania z wypalonym paliwem jądrowym i odpadami
Prawo
promieniotwórczymi oraz kosztów likwidacji elektrowni jądrowej jednostka
atomowe
organizacyjna, która otrzymała zezwolenie na eksploatację elektrowni

jądrowej, tworzy wyodrębniony fundusz specjalny, zwany dalej

"funduszem likwidacyjnym", z przypisanym do niego wyodrębnionym

rachunkiem bankowym, na który raz na kwartał dokonuje wpłaty. Środki te

mogą być lokowane na lokatach terminowych lub przeznaczone na zakup

obligacji długoterminowych emitowanych przez ministra właściwego do

spraw finansów publicznych.

2. Wpłata, o której mowa w ust. 1, dokonywana jest od każdej

wyprodukowanej w elektrowni jądrowej megawatogodziny energii

elektrycznej.

3. Wpłaty, o której mowa w ust. 1, dokonuje się w terminie do 15 dnia

miesiąca następującego po kwartale, którego opłata dotyczy. Wpłata

dotyczy okresu od pierwszego dnia kwartału następującego po kwartale, w

którym jednostka ta wyprodukowała pierwszą megawatogodzinę energii w

danej elektrowni jądrowej, do dnia rozpoczęcia likwidacji tej elektrowni.

4. Środki zgromadzone na funduszu likwidacyjnym przeznacza się na

pokrycie
kosztów
końcowego
postępowania
z
odpadami

promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym, pochodzącymi z

elektrowni jądrowej, oraz na pokrycie kosztów likwidacji tej elektrowni.

5. Kierownik jednostki organizacyjnej, która otrzymała zezwolenie na

eksploatację lub likwidację elektrowni jądrowej, dokonuje wypłaty środków

z funduszu likwidacyjnego po uzyskaniu pozytywnej opinii Prezesa

Agencji.

6. Kierownik jednostki, która otrzymała zezwolenie na eksploatację

lub likwidację elektrowni jądrowej, w terminie do 20 dnia miesiąca

następującego po kwartale, którego dotyczy opłata, przedstawia Prezesowi

Agencji kwartalne sprawozdanie o wysokości wpłat dokonanych na fundusz

likwidacyjny oraz o ilości wyprodukowanych w tym kwartale

megawatogodzin energii elektrycznej.

7. W przypadku opóźnienia w dokonaniu wpłaty, o której mowa w ust.

1, trwającego co najmniej 18 miesięcy Prezes Agencji może wydać nakaz

zawieszenia eksploatacji elektrowni jądrowej.

22

8. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wpłaty

na pokrycie kosztów końcowego postępowania z wypalonym paliwem

jądrowym i odpadami promieniotwórczymi oraz na pokrycie kosztów

likwidacji elektrowni jądrowej dokonywanej przez jednostkę organizacyjną,

która otrzymała zezwolenie na eksploatację elektrowni jądrowej, biorąc pod

uwagę przewidywany okres eksploatacji elektrowni jądrowej, ilość

wyprodukowanych przez nią odpadów promieniotwórczych, w tym

wypalonego paliwa jądrowego, koszt końcowego postępowania z tymi

odpadami, a także koszt likwidacji elektrowni jądrowej.

9. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór

kwartalnego sprawozdania o wysokości uiszczonej wpłaty na fundusz

likwidacyjny, kierując się koniecznością zapewnienia rzetelnej informacji o

wysokości należnej i dokonanej wpłaty na fundusz likwidacyjny.


Rozporzą
Rozporządzenie Rady Ministrów z 27 grudnia 2011r. w sprawie wzoru
dzenia
kwartalnego sprawozdania o wysokości uiszczonej wpłaty na fundusz
Rady
likwidacyjny (Dz. U. z 2012r. poz. 43);
Ministrów

Rozporządzenie Rady Ministrów z 10 października 2012 r. w sprawie
wysokości wpłaty na pokrycie kosztów końcowego postępowania z
wypalonym paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi oraz na
pokrycie kosztów likwidacji elektrowni jądrowej dokonywanej przez
jednostkę organizacyjną, która otrzymała zezwolenie na eksploatację
elektrowni jądrowej (Dz. U. z 2012r. poz. 1213).

24. Art. 4 f) w odniesieniu do wszystkich etapów T
Art. 1 pkt
13) po art. 53 dodaje się art. 53a - 53d w brzmieniu:

ust. 3 gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i
13
Art. 53c. 1. Przed wyborem lokalizacji składowiska odpadów
lit. f
odpadami promieniotwórczymi stosowany jest
projektu
promieniotwórczych inwestor przeprowadza badania i pomiary terenu
oparty na dowodach i udokumentowany proces

przeznaczonego
pod
lokalizację
składowiska
odpadów
decyzyjny.

promieniotwórczych, a na ich podstawie dokonuje oceny tego terenu.

2. Ocena, o której mowa w ust. 1, dotyczy spełniania wymagań

lokalizacyjnych, o których mowa w art. 53a i w art. 53b, i obejmuje

następujące czynniki:

1)
społeczno-ekonomiczne, z uwzględnieniem:

a)
warunków demograficznych,

b)
zagospodarowania przestrzennego,

c)
struktury własnościowej,

d)
wartości społecznych (kulturowych, rekreacyjnych, zdrowotnych oraz

walorów estetycznych);

2)
geograficzno-przyrodnicze, z uwzględnieniem:

a)
budowy geologicznej (strukturalnej) oraz jej ewolucji,

b)
geomorfologii oraz jej ewolucji,

c)
występowania zasobów naturalnych i ich znaczenia,

23

d)
warunków hydrogeologicznych,

e)
warunków hydrologicznych,

f)
warunków meteorologicznych i klimatycznych,

g)
zagrożeń dla trwałej stabilności obszaru lokalizacyjnego ze strony

procesów przyrodniczych i związanych z działalnością gospodarczą,

h)
rozkładów stężeń izotopów promieniotwórczych w gruncie, wodach

powierzchniowych, wodach podziemnych i w atmosferze oraz analizę

rozkładu mocy dawki promieniowania jonizującego według stanu na dzień

przeprowadzania oceny,

i)
warunków geochemicznych.

Art. 53d. 1. Inwestor, przed wystąpieniem do Prezesa Agencji z wnioskiem

o
wydanie
zezwolenia
na
budowę
składowiska
odpadów

promieniotwórczych, przeprowadza analizy bezpieczeństwa składowiska

obejmujące w szczególności:

1)
wpływ wybranej lokalizacji i rozwiązań projektowych na

bezpieczeństwo składowiska;

2)
technologię przygotowywania odpadów do składowania;

3)
oszacowanie rocznej dawki skutecznej (efektywnej) dla pracowników

oraz osób z ogółu ludności w trakcie eksploatacji, zamknięcia oraz po

zamknięciu składowiska.

2. Inwestor opracowuje raport bezpieczeństwa składowiska odpadów

promieniotwórczych zawierający w szczególności:

1)
wyniki oceny terenu, o której mowa w art. 53c ust. 1;

2)
dane wykorzystane do sporządzenia tej oceny, w szczególności

dokumentację geologiczną;

3)
wyniki analiz bezpieczeństwa, o których mowa w ust. 1;

4)
opis zintegrowanego systemu zarządzania;

5)
opis rozwiązań mających na celu zapewnienie długoterminowego

bezpieczeństwa ludności i środowiska po zamknięciu składowiska.

3. Raport, o którym mowa w ust. 2, dołącza się do wniosku o wydanie

zezwolenia na budowę składowiska.

4. Do wniosku o wydanie zezwolenia na eksploatację i zamknięcie

składowiska odpadów promieniotwórczych dołącza się zaktualizowany

raport, o którym mowa w ust. 2, wraz z opisem zmian.


Art. 1 pkt
14) art. 54 otrzymuje brzmienie:
14
Art. 54. Organ właściwy do wydania decyzji w sprawie ustalenia
projektu
warunków zabudowy i zagospodarowania terenu przeznaczonego pod

budowę składowiska, na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w art.

36, wydaje tę decyzję po uzyskaniu pozytywnej opinii Prezesa Agencji w

zakresie ochrony radiologicznej oraz ochrony fizycznej oraz pozytywnej

opinii Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie ochrony

fizycznej.

24
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 40 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: