Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1993
- Data wpłynięcia: 2013-12-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587
1993
2. W postępowaniu, o którym mowa w ust. 1, przepis art. 55o stosuje się
odpowiednio.
Art. 55s. 1. Przed wystąpieniem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na budowę
składowiska odpadów promieniotwórczych wnioskodawca jest obowiązany uzyskać:
1)
decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji, na zasadach określonych
w przepisach o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko;
2)
opinię Komisji Europejskiej, wydaną na podstawie art. 37 Traktatu Euratom.
2. Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, organ właściwy do jej
wydania zasięga opinii Prezesa Agencji, przesyłając mu projekt decyzji oraz wniosek
o wydanie decyzji wraz z załączonymi dokumentami.
Art.
55t.
Wydanie zezwolenia na budowę składowiska odpadów
promieniotwórczych jest warunkiem uzyskania pozwolenia na budowę tego
składowiska, wydawanego na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 7 lipca
1994 r. – Prawo budowlane.”;
17) po art. 57 dodaje się art. 57a–57g w brzmieniu:
„Art. 57a. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1)
szczegółowe przesłanki kwalifikowania odpadów promieniotwórczych do kategorii
i podkategorii,
2)
wzór karty ewidencyjnej i sposób jej wypełniania,
3)
okresy przechowywania kart ewidencyjnych, ich kopii oraz kopii wspólnej
ewidencji,
4)
szczegółowe warunki przechowywania odpadów promieniotwórczych lub
wypalonego paliwa jądrowego,
5)
szczegółowe wymagania dla obiektów, pomieszczeń i opakowań przeznaczonych
do przechowywania poszczególnych kategorii odpadów promieniotwórczych,
6)
zakres przeprowadzania kontroli przechowalników wypalonego paliwa jądrowego,
7)
szczegółowe wymagania dla poszczególnych rodzajów składowisk w zakresie ich
eksploatacji i budowy,
8)
szczegółowe wymagania w zakresie przygotowania odpadów promieniotwórczych
do składowania,
– 21 –
9)
sposób i zakres przeprowadzania kontroli zgodności stanu odpadów
promieniotwórczych z informacjami zamieszczonymi w karcie ewidencyjnej,
10) wzory tablic informacyjnych do oznaczania wejść do:
a)
przechowalnika wypalonego paliwa jądrowego,
b)
magazynu odpadów promieniotwórczych,
c)
składowiska odpadów promieniotwórczych
– kierując się koniecznością zapewnienia spełnienia wymagań bezpieczeństwa we
wszelkich działaniach w postępowaniu z odpadami promieniotwórczymi lub
z wypalonym paliwem jądrowym oraz ochrony interesów przyszłych pokoleń.
Art. 57b. 1. Odpady promieniotwórcze można składować w państwie
członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie trzecim, z którym zawarto
porozumienie w sprawie składowania odpadów promieniotwórczych w składowiskach
odpadów promieniotwórczych.
2. Porozumienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera minister właściwy do spraw
gospodarki.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki powiadamia Komisję Europejską
o treści porozumienia, o którym mowa w ust. 1, przed dokonaniem przemieszczenia,
o którym mowa w art. 62b pkt 10.
Art. 57c. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki opracowuje krajowy plan
postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym,
zwany dalej „krajowym planem postępowania z odpadami”.
2. Krajowy plan postępowania z odpadami określa w szczególności:
1)
cele i zadania w zakresie postępowania z odpadami promieniotwórczymi
i wypalonym paliwem jądrowym w Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
etapy realizacji celów, o których mowa w pkt 1, wraz z podaniem ram czasowych
do osiągnięcia tych etapów;
3)
ilość wypalonego paliwa jądrowego i odpadów promieniotwórczych ze
wskazaniem lokalizacji, zgodnie z klasyfikacją odpadów promieniotwórczych,
o której mowa w art. 47, z uwzględnieniem prognozowanych, przyszłych ilości
odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego, w tym ilości
pochodzących z likwidacji obiektów energetyki jądrowej;
– 22 –
4)
koncepcje i rozwiązania techniczne w odniesieniu do gospodarowania wypalonym
paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi od ich powstania aż do
składowania;
5)
koncepcje działań podejmowanych po zamknięciu składowiska wraz ze
wskazaniem okresu, w jakim prowadzona będzie kontrola, oraz środków
podejmowanych w celu zachowania wiedzy o składowisku;
6)
działania badawcze, rozwojowe i demonstracyjne, które są niezbędne do wdrożenia
rozwiązań w zakresie gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i odpadami
promieniotwórczymi;
7)
wskazanie wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów obowiązków
podmiotów zaangażowanych w realizację krajowego planu postępowania
z odpadami oraz najważniejsze wskaźniki służące monitorowaniu jego realizacji;
8)
wysokość kosztów realizacji krajowego planu postępowania z odpadami wraz
z założeniami ich oceny i rozkładem kosztów w czasie;
9)
wskazanie obowiązujących rozwiązań finansowych w zakresie gospodarowania
wypalonym paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi;
10) wskazanie zawartych przez Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych
w zakresie gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym lub odpadami
promieniotwórczymi;
11) wskazanie sposobu informowania pracowników i ogółu społeczeństwa w zakresie
gospodarowania
wypalonym
paliwem
jądrowym
lub
odpadami
promieniotwórczymi;
12) wskazanie sposobu udziału społeczeństwa w procesie podejmowania decyzji
w sprawach związanych z gospodarowaniem wypalonym paliwem jądrowym lub
odpadami promieniotwórczymi.
3. Krajowy plan postępowania z odpadami zawiera:
1)
część prognostyczną obejmującą okres nie krótszy niż 20 lat od dnia przyjęcia albo
ostatniej aktualizacji;
2)
program działań wykonawczych wraz ze wskazanymi instrumentami jego realizacji.
4. Krajowy plan postępowania z odpadami aktualizuje się nie rzadziej niż raz na
cztery lata, uwzględniając postęp techniczny i naukowy, dobre praktyki w zakresie
gospodarowania wypalonym paliwem i odpadami promieniotwórczymi, a także wnioski
i zalecenia będące wynikiem przeglądu, o którym mowa w art. 57g.
– 23 –
Art. 57d. 1. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw
gospodarki, przyjmuje krajowy plan postępowania z odpadami w drodze uchwały.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki ogłasza, w drodze obwieszczenia
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, przyjęty przez
Radę Ministrów krajowy plan postępowania z odpadami.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do aktualizacji krajowego planu
postępowania z odpadami.
Art. 57e. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki przekazuje krajowy plan
postępowania z odpadami Komisji Europejskiej niezwłocznie po jego przyjęciu przez
Radę Ministrów.
2. Jeżeli w wyniku aktualizacji krajowego planu postępowania z odpadami
dokonano istotnych zmian jego treści, minister właściwy do spraw gospodarki
powiadamia o nich Komisję Europejską.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki przedstawia wyjaśnienia lub informację
o zmianach wprowadzonych do krajowego planu postępowania z odpadami w terminie
sześciu miesięcy od dnia otrzymania zapytania Komisji Europejskiej.
Art. 57f. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki opracowuje, co dwa lata,
w terminie do dnia 30 czerwca danego roku, sprawozdanie z realizacji krajowego planu
postępowania z odpadami i przedstawia je Radzie Ministrów.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki ogłasza w drodze obwieszczenia,
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, przyjęte przez
Radę Ministrów sprawozdanie z realizacji krajowego planu postępowania z odpadami.
Art. 57g. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki, nie rzadziej niż raz na 10 lat,
poddaje krajowy plan postępowania z odpadami i jego realizację międzynarodowemu
przeglądowi zewnętrznemu.
2. Informację o wynikach przeglądu, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy
do spraw gospodarki niezwłocznie przekazuje Komisji Europejskiej oraz właściwym
organom państw członkowskich Unii Europejskiej.”;
18) w art. 62e po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. Zakazany jest wywóz z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpadów
promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego w celu składowania:
1)
przed zawarciem porozumienia, o którym mowa w art. 57b;
– 24 –
2)
do państwa trzeciego:
a)
niebędącego stroną umowy z Europejską Wspólnotą Energii Atomowej
obejmującej gospodarowanie wypalonym paliwem jądrowym i odpadami
promieniotwórczymi lub stroną Wspólnej konwencji bezpieczeństwa
gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i bezpieczeństwa
w postępowaniu z odpadami promieniotwórczymi, sporządzonej w Wiedniu
dnia 5 września 1997 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 202, poz. 1704), lub
b)
w którym nie istnieje program gospodarowania odpadami
promieniotwórczymi oraz ich trwałego składowania reprezentujący wysoki
poziom bezpieczeństwa, lub
c)
w którym jednostka organizacyjna prowadząca działalność z wykorzystaniem
składowiska odpadów promieniotwórczych nie posiada zezwolenia na
przywóz odpadów promieniotwórczych do tego składowiska, lub
d)
w którym składowisko odpadów promieniotwórczych nie działa przed
dokonaniem przemieszczenia lub nie jest zarządzane zgodnie z wymogami
ustanowionymi w ramach programu, o którym mowa w lit. b.
1b. Przepisu ust. 1a nie stosuje się do przemieszczania wypalonego paliwa
jądrowego pochodzącego z reaktora badawczego do dostawcy lub wytwórcy.”;
19) w art. 64:
a)
w ust. 1 uchyla się pkt 2,
b)
uchyla się ust. 2,
c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Inspektorów dozoru jądrowego powołuje i odwołuje Prezes Agencji.”,
d)
dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
„7. Prezes Agencji jest organem wyższego stopnia w stosunku do inspektorów
dozoru jądrowego.”;
20) w art. 65 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3. Prezes Agencji kieruje kandydata na inspektora dozoru jądrowego na praktykę,
o której mowa w ust. 1 pkt 3, a po jej zakończeniu stwierdza odbycie przez kandydata
tej praktyki.
4. Prezes Agencji może zwolnić z obowiązku odbycia praktyki – całkowicie lub
częściowo – kandydata na inspektora dozoru jądrowego I stopnia, który przez ostatnie
dwa lata pełnił funkcję inspektora ochrony radiologicznej lub przez ostatnie pięć lat był
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1993
› Pobierz plik