eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1993
  • Data wpłynięcia: 2013-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587

1993

przyjęcia albo ostatniej aktualizacji;
2)
program działań wykonawczych wraz z wskazanymi instrumentami
jego realizacji.
4. Krajowy plan postępowania z odpadami, aktualizuje się nie rzadziej niż
raz na cztery lata, uwzględniając postęp techniczny i naukowy, dobre
praktyki w zakresie gospodarowania wypalonym paliwem i odpadami
promieniotwórczymi, a także wnioski i zalecenia będące wynikiem
przeglądu, o którym mowa w art. 57g.

35. Art. 6
Właściwy organ regulacyjny
N
Art. 1 ust.
Art.1.1.3) organy właściwe w sprawach bezpieczeństwa jądrowego i
ust. 1
1. Każde państwo członkowskie ustanawia i
1 pkt 3
ochrony radiologicznej;
utrzymuje właściwy organ regulacyjny w
ustawy –

dziedzinie
bezpieczeństwa
gospodarowania
Prawo

wypalonym paliwem jądrowym i odpadami
atomowe

promieniotwórczymi.


Art. 109
Art.109.1. Prezes Państwowej Agencji Atomistyki jest centralnym
ustawy –
organem administracji rządowej właściwym w sprawach bezpieczeństwa
Prawo
jądrowego i ochrony radiologicznej w zakresie określonym ustawą.
atomowe
2. Prezesa Agencji powołuje Prezes Rady Ministrów, spośród osób

wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, na wniosek

ministra właściwego do spraw środowiska. Prezes Rady Ministrów

odwołuje Prezesa Agencji.

3. Minister właściwy do spraw środowiska, na wniosek Prezesa Agencji,

powołuje wiceprezesów Agencji, spośród osób wyłonionych w drodze

otwartego i konkurencyjnego naboru. Minister właściwy do spraw

środowiska odwołuje, na wniosek Prezesa Agencji, wiceprezesów Agencji.

3a. Stanowisko Prezesa Agencji może zajmować osoba, która:

1) posiada tytuł zawodowy magistra lub równorzędny;

2) jest obywatelem polskim;

3) korzysta z pełni praw publicznych;

4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub

umyślne przestępstwo skarbowe;

5) posiada kompetencje kierownicze;

6) posiada co najmniej 6-letni staż pracy, w tym co najmniej 3-letni staż

pracy na stanowisku kierowniczym;

7) posiada wykształcenie i wiedzę z zakresu spraw należących do

właściwości Prezesa Agencji.

3b. Informację o naborze na stanowisko Prezesa Agencji ogłasza się przez

umieszczenie ogłoszenia w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie

Agencji oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji i Biuletynie

Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Ogłoszenie

powinno zawierać:

1) nazwę i adres Agencji;

80

2) określenie stanowiska;

3) wymagania związane ze stanowiskiem wynikające z przepisów prawa;

4) zakres zadań wykonywanych na stanowisku;

5) wskazanie wymaganych dokumentów;

6) termin i miejsce składania dokumentów;

7) informacje o metodach i technikach naboru.

3c. Termin nie może być krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania

ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady

Ministrów.

3d. Nabór na stanowisko Prezesa Agencji przeprowadza zespół, powołany

przez ministra właściwego do spraw środowiska, liczący co najmniej 3

osoby, których wiedza i doświadczenie dają rękojmię wyłonienia

najlepszych kandydatów. W toku naboru ocenia się doświadczenie

zawodowe kandydata, wiedzę niezbędną do wykonywania zadań na

stanowisku, na które jest przeprowadzany nabór, oraz kompetencje

kierownicze.

3e. Ocena wiedzy i kompetencji kierowniczych, o których mowa w ust. 3d,

może być dokonana na zlecenie zespołu przez osobę niebędącą członkiem

zespołu, która posiada odpowiednie kwalifikacje do dokonania tej oceny.

3f. Członek zespołu oraz osoba, o której mowa w ust. 3e, mają obowiązek

zachowania w tajemnicy informacji dotyczących osób ubiegających się o

stanowisko, uzyskanych w trakcie naboru.

3g. W toku naboru zespół wyłania nie więcej niż 3 kandydatów, których

przedstawia ministrowi właściwemu do spraw środowiska.

3h. Z przeprowadzonego naboru zespół sporządza protokół zawierający:

1) nazwę i adres Agencji;

2) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór, oraz liczbę

kandydatów;

3) imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 3 najlepszych kandydatów

uszeregowanych według poziomu spełniania przez nich wymagań

określonych w ogłoszeniu o naborze;

4) informację o zastosowanych metodach i technikach naboru;

5) uzasadnienie dokonanego wyboru albo powody niewyłonienia

kandydata;

6) skład zespołu.

3i. Wynik naboru ogłasza się niezwłocznie przez umieszczenie informacji

w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji i Biuletynie Informacji

Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Informacja o wyniku

naboru zawiera:

1) nazwę i adres Agencji;

2) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór;

3) imiona, nazwiska wybranych kandydatów oraz ich miejsca zamieszkania

w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego albo informację o

81

niewyłonieniu kandydata.

3j. Umieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa

Rady Ministrów ogłoszenia o naborze oraz o wyniku tego naboru jest

bezpłatne.

3k. Zespół przeprowadzający nabór na stanowiska, o których mowa w ust.

3, powołuje Prezes Agencji.

3l. Do sposobu przeprowadzania naboru na stanowiska, o których mowa w

ust. 3, stosuje się odpowiednio ust. 3a–3j.

3. Minister właściwy do spraw środowiska sprawuje nadzór nad

Prezesem Agencji.


Art. 110
Art.110. Do zakresu działania Prezesa Agencji należy wykonywanie zadań
ustawy –
związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
Prawo
radiologicznej kraju, a w szczególności:
atomowe
1) przygotowywanie projektów dokumentów dotyczących polityki państwa

w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony

radiologicznej uwzględniających program rozwoju energetyki jądrowej i

zagrożenia wewnętrzne i zewnętrzne;

2) sprawowanie nadzoru nad działalnością powodującą lub mogącą

powodować narażenie ludzi i środowiska na promieniowanie jonizujące

oraz przeprowadzanie kontroli w tym zakresie, w tym wydawanie decyzji

w sprawach zezwoleń i uprawnień oraz innych decyzji przewidzianych w

ustawie;

3) wydawanie zaleceń technicznych i organizacyjnych w sprawach

bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej;

4) wykonywanie zadań związanych z oceną sytuacji radiacyjnej kraju w

warunkach normalnych i w sytuacji zdarzeń radiacyjnych oraz

przekazywanie właściwym organom i ludności informacji o tej sytuacji;

5) wykonywanie zadań wynikających z zobowiązań Rzeczypospolitej

Polskiej w zakresie prowadzenia ewidencji i kontroli materiałów

jądrowych, ochrony fizycznej materiałów i obiektów jądrowych,

szczególnej kontroli obrotu z zagranicą towarami i technologiami

jądrowymi oraz innych zobowiązań wynikających z umów

międzynarodowych dotyczących bezpieczeństwa jądrowego i ochrony

radiologicznej;

6) prowadzenie działań związanych z informacją społeczną, edukacją i

popularyzacją oraz informacją naukowo-techniczną i prawną w zakresie

bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, w tym przekazywanie

ludności informacji na temat promieniowania jonizującego i jego

oddziaływania na zdrowie człowieka i na środowisko oraz o możliwych do

zastosowania środkach w przypadku zdarzeń radiacyjnych – z

wyłączeniem promocji wykorzystania promieniowania jonizującego, a w

szczególności promocji energetyki jądrowej;

82

7) współdziałanie z organami administracji rządowej i samorządowej w

sprawach związanych z bezpieczeństwem jądrowym i ochroną

radiologiczną oraz w sprawie badań naukowych w dziedzinie

bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej;

8) wykonywanie zadań związanych z obronnością i obroną cywilną kraju

oraz ochroną informacji niejawnych, wynikających z odrębnych

przepisów;

9) przygotowywanie opinii, w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i

ochrony radiologicznej do projektów działań technicznych związanych z

pokojowym wykorzystywaniem energii atomowej, na potrzeby organów

administracji rządowej i samorządowej;

10) współpraca z właściwymi jednostkami innych państw i organizacjami

międzynarodowymi w zakresie objętym ustawą;

11) opracowywanie projektów aktów prawnych w zakresie objętym ustawą

i uzgadnianie ich w trybie określonym w regulaminie prac Rady

Ministrów;

12) opiniowanie projektów aktów prawnych opracowywanych przez

uprawnione organy;

13) przedstawianie Prezesowi Rady Ministrów corocznych sprawozdań ze

swojej działalności oraz ocen stanu bezpieczeństwa i ochrony
Art. 111
radiologicznej kraju.
ustawy –

Prawo
Art. 111. Prezes Rady Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia,
atomowe
szczegółowy zakres działania Prezesa Agencji.


Art. 112

ustawy –

Prawo
Art. 112.1. Prezes Agencji wykonuje swoje zadania przy pomocy
atomowe
Państwowej Agencji Atomistyki, zwanej dalej „Agencją”.

2. Przy Prezesie Agencji działa Rada do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego

i Ochrony Radiologicznej, zwana dalej „Radą”, będąca organem

doradczym i opiniodawczym.

3. W skład Rady Prezes Agencji powołuje przewodniczącego, zastępcę

przewodniczącego, sekretarza oraz nie więcej niż 7 członków, spośród

specjalistów z zakresu bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej,

ochrony fizycznej, zabezpieczeń materiałów jądrowych oraz innych

specjalności istotnych ze względu na nadzór nad bezpieczeństwem

jądrowym.

4. W skład Rady może zostać powołana osoba, która posiada

poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji

niejawnych oznaczonych klauzulą „tajne”.

5. Kadencja Rady trwa 4 lata.

6. Członkom Rady przysługuje wynagrodzenie miesięczne, płatne z dołu,

83

które ulega zmniejszeniu w przypadku nieobecności na posiedzeniach

Rady – proporcjonalnie do liczby odbytych posiedzeń w danym miesiącu.

7. Członkom Rady przysługują diety oraz zwrot kosztów przejazdów,

dojazdów i noclegów według zasad określonych w przepisach wydanych

na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks

pracy.

8. Do zadań Rady należy w szczególności:

1) opiniowanie na wniosek Prezesa Agencji:

a) projektów zezwoleń na wykonywanie działalności, o której mowa w art.

4 ust. 1 pkt 2,

b) projektów aktów prawnych opracowywanych przez Prezesa Agencji,

c) projektów zaleceń organizacyjno-technicznych wydawanych przez

Prezesa Agencji;

2) występowanie z inicjatywami dotyczącymi usprawnienia nadzoru nad

wykonywaniem działalności związanej z narażeniem.

9. Obsługę administracyjną Rady zapewnia Agencja.

10. Przewodniczący Rady przekazuje Prezesowi Agencji w terminie do

dnia 31 stycznia każdego roku sprawozdanie z działalności Rady za rok

poprzedni.

11. Prezes Agencji niezwłocznie publikuje sprawozdanie, o którym mowa

w ust. 10, w Biuletynie Informacji Publicznej, na swoich stronach

podmiotowych.

12. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze

rozporządzenia, sposób i tryb pracy Rady oraz wysokość wynagrodzenia

przysługującego członkom Rady, mając na uwadze zakres zadań

realizowanych przez Radę i efektywność jej funkcjonowania, a także mając

na uwadze to, by wysokość tego wynagrodzenia nie przekraczała

dwuipółkrotności kwoty bazowej dla członków korpusu służby cywilnej,

której wysokość, ustaloną według odrębnych zasad, określa ustawa

budżetowa.


Art. 113
Art.113.1. Minister właściwy do spraw środowiska, w drodze zarządzenia,
ustawy –
nadaje statut Agencji, określający jej organizację wewnętrzną.
Prawo
2. Szczegółową organizację oraz tryb pracy Agencji i zakres zadań jej
atomowe
komórek organizacyjnych określa regulamin organizacyjny nadany, w

drodze zarządzenia, przez Prezesa Agencji.


Art. 113a
Art. 113a.1. Prezes Agencji, nie rzadziej niż co 3 lata, przeprowadza ocenę
ustawy –
funkcjonowania dozoru jądrowego oraz analizę obowiązującego stanu
Prawo
prawnego pod względem jego adekwatności do potrzeb zapewnienia
atomowe
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.

2. Prezes Agencji, nie rzadziej niż co 10 lat, poddaje funkcjonowanie

krajowego systemu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, w

84
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 31 . [ 32 ] . 33 ... 40 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: