Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1993
- Data wpłynięcia: 2013-12-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587
1993
2)
program działań wykonawczych wraz z wskazanymi instrumentami
jego realizacji.
4. Krajowy plan postępowania z odpadami, aktualizuje się nie rzadziej niż
raz na cztery lata, uwzględniając postęp techniczny i naukowy, dobre
praktyki w zakresie gospodarowania wypalonym paliwem i odpadami
promieniotwórczymi, a także wnioski i zalecenia będące wynikiem
przeglądu, o którym mowa w art. 57g.
35. Art. 6
Właściwy organ regulacyjny
N
Art. 1 ust.
Art.1.1.3) organy właściwe w sprawach bezpieczeństwa jądrowego i
ust. 1
1. Każde państwo członkowskie ustanawia i
1 pkt 3
ochrony radiologicznej;
utrzymuje właściwy organ regulacyjny w
ustawy –
dziedzinie
bezpieczeństwa
gospodarowania
Prawo
wypalonym paliwem jądrowym i odpadami
atomowe
promieniotwórczymi.
Art. 109
Art.109.1. Prezes Państwowej Agencji Atomistyki jest centralnym
ustawy –
organem administracji rządowej właściwym w sprawach bezpieczeństwa
Prawo
jądrowego i ochrony radiologicznej w zakresie określonym ustawą.
atomowe
2. Prezesa Agencji powołuje Prezes Rady Ministrów, spośród osób
wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, na wniosek
ministra właściwego do spraw środowiska. Prezes Rady Ministrów
odwołuje Prezesa Agencji.
3. Minister właściwy do spraw środowiska, na wniosek Prezesa Agencji,
powołuje wiceprezesów Agencji, spośród osób wyłonionych w drodze
otwartego i konkurencyjnego naboru. Minister właściwy do spraw
środowiska odwołuje, na wniosek Prezesa Agencji, wiceprezesów Agencji.
3a. Stanowisko Prezesa Agencji może zajmować osoba, która:
1) posiada tytuł zawodowy magistra lub równorzędny;
2) jest obywatelem polskim;
3) korzysta z pełni praw publicznych;
4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub
umyślne przestępstwo skarbowe;
5) posiada kompetencje kierownicze;
6) posiada co najmniej 6-letni staż pracy, w tym co najmniej 3-letni staż
pracy na stanowisku kierowniczym;
7) posiada wykształcenie i wiedzę z zakresu spraw należących do
właściwości Prezesa Agencji.
3b. Informację o naborze na stanowisko Prezesa Agencji ogłasza się przez
umieszczenie ogłoszenia w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie
Agencji oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji i Biuletynie
Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Ogłoszenie
powinno zawierać:
1) nazwę i adres Agencji;
80
2) określenie stanowiska;
3) wymagania związane ze stanowiskiem wynikające z przepisów prawa;
4) zakres zadań wykonywanych na stanowisku;
5) wskazanie wymaganych dokumentów;
6) termin i miejsce składania dokumentów;
7) informacje o metodach i technikach naboru.
3c. Termin nie może być krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania
ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów.
3d. Nabór na stanowisko Prezesa Agencji przeprowadza zespół, powołany
przez ministra właściwego do spraw środowiska, liczący co najmniej 3
osoby, których wiedza i doświadczenie dają rękojmię wyłonienia
najlepszych kandydatów. W toku naboru ocenia się doświadczenie
zawodowe kandydata, wiedzę niezbędną do wykonywania zadań na
stanowisku, na które jest przeprowadzany nabór, oraz kompetencje
kierownicze.
3e. Ocena wiedzy i kompetencji kierowniczych, o których mowa w ust. 3d,
może być dokonana na zlecenie zespołu przez osobę niebędącą członkiem
zespołu, która posiada odpowiednie kwalifikacje do dokonania tej oceny.
3f. Członek zespołu oraz osoba, o której mowa w ust. 3e, mają obowiązek
zachowania w tajemnicy informacji dotyczących osób ubiegających się o
stanowisko, uzyskanych w trakcie naboru.
3g. W toku naboru zespół wyłania nie więcej niż 3 kandydatów, których
przedstawia ministrowi właściwemu do spraw środowiska.
3h. Z przeprowadzonego naboru zespół sporządza protokół zawierający:
1) nazwę i adres Agencji;
2) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór, oraz liczbę
kandydatów;
3) imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 3 najlepszych kandydatów
uszeregowanych według poziomu spełniania przez nich wymagań
określonych w ogłoszeniu o naborze;
4) informację o zastosowanych metodach i technikach naboru;
5) uzasadnienie dokonanego wyboru albo powody niewyłonienia
kandydata;
6) skład zespołu.
3i. Wynik naboru ogłasza się niezwłocznie przez umieszczenie informacji
w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji i Biuletynie Informacji
Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Informacja o wyniku
naboru zawiera:
1) nazwę i adres Agencji;
2) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór;
3) imiona, nazwiska wybranych kandydatów oraz ich miejsca zamieszkania
w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego albo informację o
81
niewyłonieniu kandydata.
3j. Umieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa
Rady Ministrów ogłoszenia o naborze oraz o wyniku tego naboru jest
bezpłatne.
3k. Zespół przeprowadzający nabór na stanowiska, o których mowa w ust.
3, powołuje Prezes Agencji.
3l. Do sposobu przeprowadzania naboru na stanowiska, o których mowa w
ust. 3, stosuje się odpowiednio ust. 3a–3j.
3. Minister właściwy do spraw środowiska sprawuje nadzór nad
Prezesem Agencji.
Art. 110
Art.110. Do zakresu działania Prezesa Agencji należy wykonywanie zadań
ustawy –
związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
Prawo
radiologicznej kraju, a w szczególności:
atomowe
1) przygotowywanie projektów dokumentów dotyczących polityki państwa
w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej uwzględniających program rozwoju energetyki jądrowej i
zagrożenia wewnętrzne i zewnętrzne;
2) sprawowanie nadzoru nad działalnością powodującą lub mogącą
powodować narażenie ludzi i środowiska na promieniowanie jonizujące
oraz przeprowadzanie kontroli w tym zakresie, w tym wydawanie decyzji
w sprawach zezwoleń i uprawnień oraz innych decyzji przewidzianych w
ustawie;
3) wydawanie zaleceń technicznych i organizacyjnych w sprawach
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej;
4) wykonywanie zadań związanych z oceną sytuacji radiacyjnej kraju w
warunkach normalnych i w sytuacji zdarzeń radiacyjnych oraz
przekazywanie właściwym organom i ludności informacji o tej sytuacji;
5) wykonywanie zadań wynikających z zobowiązań Rzeczypospolitej
Polskiej w zakresie prowadzenia ewidencji i kontroli materiałów
jądrowych, ochrony fizycznej materiałów i obiektów jądrowych,
szczególnej kontroli obrotu z zagranicą towarami i technologiami
jądrowymi oraz innych zobowiązań wynikających z umów
międzynarodowych dotyczących bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej;
6) prowadzenie działań związanych z informacją społeczną, edukacją i
popularyzacją oraz informacją naukowo-techniczną i prawną w zakresie
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, w tym przekazywanie
ludności informacji na temat promieniowania jonizującego i jego
oddziaływania na zdrowie człowieka i na środowisko oraz o możliwych do
zastosowania środkach w przypadku zdarzeń radiacyjnych – z
wyłączeniem promocji wykorzystania promieniowania jonizującego, a w
szczególności promocji energetyki jądrowej;
82
7) współdziałanie z organami administracji rządowej i samorządowej w
sprawach związanych z bezpieczeństwem jądrowym i ochroną
radiologiczną oraz w sprawie badań naukowych w dziedzinie
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej;
8) wykonywanie zadań związanych z obronnością i obroną cywilną kraju
oraz ochroną informacji niejawnych, wynikających z odrębnych
przepisów;
9) przygotowywanie opinii, w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i
ochrony radiologicznej do projektów działań technicznych związanych z
pokojowym wykorzystywaniem energii atomowej, na potrzeby organów
administracji rządowej i samorządowej;
10) współpraca z właściwymi jednostkami innych państw i organizacjami
międzynarodowymi w zakresie objętym ustawą;
11) opracowywanie projektów aktów prawnych w zakresie objętym ustawą
i uzgadnianie ich w trybie określonym w regulaminie prac Rady
Ministrów;
12) opiniowanie projektów aktów prawnych opracowywanych przez
uprawnione organy;
13) przedstawianie Prezesowi Rady Ministrów corocznych sprawozdań ze
swojej działalności oraz ocen stanu bezpieczeństwa i ochrony
Art. 111
radiologicznej kraju.
ustawy –
Prawo
Art. 111. Prezes Rady Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia,
atomowe
szczegółowy zakres działania Prezesa Agencji.
Art. 112
ustawy –
Prawo
Art. 112.1. Prezes Agencji wykonuje swoje zadania przy pomocy
atomowe
Państwowej Agencji Atomistyki, zwanej dalej „Agencją”.
2. Przy Prezesie Agencji działa Rada do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego
i Ochrony Radiologicznej, zwana dalej „Radą”, będąca organem
doradczym i opiniodawczym.
3. W skład Rady Prezes Agencji powołuje przewodniczącego, zastępcę
przewodniczącego, sekretarza oraz nie więcej niż 7 członków, spośród
specjalistów z zakresu bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej,
ochrony fizycznej, zabezpieczeń materiałów jądrowych oraz innych
specjalności istotnych ze względu na nadzór nad bezpieczeństwem
jądrowym.
4. W skład Rady może zostać powołana osoba, która posiada
poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji
niejawnych oznaczonych klauzulą „tajne”.
5. Kadencja Rady trwa 4 lata.
6. Członkom Rady przysługuje wynagrodzenie miesięczne, płatne z dołu,
83
które ulega zmniejszeniu w przypadku nieobecności na posiedzeniach
Rady – proporcjonalnie do liczby odbytych posiedzeń w danym miesiącu.
7. Członkom Rady przysługują diety oraz zwrot kosztów przejazdów,
dojazdów i noclegów według zasad określonych w przepisach wydanych
na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks
pracy.
8. Do zadań Rady należy w szczególności:
1) opiniowanie na wniosek Prezesa Agencji:
a) projektów zezwoleń na wykonywanie działalności, o której mowa w art.
4 ust. 1 pkt 2,
b) projektów aktów prawnych opracowywanych przez Prezesa Agencji,
c) projektów zaleceń organizacyjno-technicznych wydawanych przez
Prezesa Agencji;
2) występowanie z inicjatywami dotyczącymi usprawnienia nadzoru nad
wykonywaniem działalności związanej z narażeniem.
9. Obsługę administracyjną Rady zapewnia Agencja.
10. Przewodniczący Rady przekazuje Prezesowi Agencji w terminie do
dnia 31 stycznia każdego roku sprawozdanie z działalności Rady za rok
poprzedni.
11. Prezes Agencji niezwłocznie publikuje sprawozdanie, o którym mowa
w ust. 10, w Biuletynie Informacji Publicznej, na swoich stronach
podmiotowych.
12. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze
rozporządzenia, sposób i tryb pracy Rady oraz wysokość wynagrodzenia
przysługującego członkom Rady, mając na uwadze zakres zadań
realizowanych przez Radę i efektywność jej funkcjonowania, a także mając
na uwadze to, by wysokość tego wynagrodzenia nie przekraczała
dwuipółkrotności kwoty bazowej dla członków korpusu służby cywilnej,
której wysokość, ustaloną według odrębnych zasad, określa ustawa
budżetowa.
Art. 113
Art.113.1. Minister właściwy do spraw środowiska, w drodze zarządzenia,
ustawy –
nadaje statut Agencji, określający jej organizację wewnętrzną.
Prawo
2. Szczegółową organizację oraz tryb pracy Agencji i zakres zadań jej
atomowe
komórek organizacyjnych określa regulamin organizacyjny nadany, w
drodze zarządzenia, przez Prezesa Agencji.
Art. 113a
Art. 113a.1. Prezes Agencji, nie rzadziej niż co 3 lata, przeprowadza ocenę
ustawy –
funkcjonowania dozoru jądrowego oraz analizę obowiązującego stanu
Prawo
prawnego pod względem jego adekwatności do potrzeb zapewnienia
atomowe
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.
2. Prezes Agencji, nie rzadziej niż co 10 lat, poddaje funkcjonowanie
krajowego systemu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, w
84
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1993
› Pobierz plik