eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1993
  • Data wpłynięcia: 2013-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587

1993


oraz z wypalonym paliwem jądrowym, w tym za zapewnienie finansowania

tego postępowania, od momentu ich powstania, aż po ich oddanie do

składowania, łącznie z finansowaniem składowania.

2. Kierownik jednostki organizacyjnej prowadzącej postępowanie z

odpadami promieniotwórczymi lub z wypalonym paliwem jądrowym

odpowiada za
bezpieczeństwo w postępowaniu z odpadami

promieniotwórczymi lub z wypalonym paliwem jądrowym, w

szczególności za zapewnienie ochrony radiologicznej, a tam, gdzie ma to

zastosowanie, także ochrony fizycznej i zabezpieczeń materiałów

jądrowych.

3. Odpowiedzialność, o której mowa w ust. 1 i 2, nie może zostać

przeniesiona na inny podmiot.

4. Odpowiedzialność, o której mowa w ust. 1, obejmuje odpowiedzialność

jednostki organizacyjnej, w której powstało wypalone paliwo jądrowe, za

odpady promieniotwórcze pochodzące z przerobu tego paliwa, chyba że

odpowiedzialność za te odpady przejęła na podstawie pisemnego

oświadczenia jednostka organizacyjna, która dokonała przerobu

wypalonego paliwa jądrowego.


Art. 5 ust.
Art. 5.5a. Warunkiem wydania zezwolenia na wykonywanie działalności ze
5a ustawy
źródłem wysokoaktywnym jest ponadto zawarcie przez jednostkę

Prawo
organizacyjną składającą wniosek o wydanie zezwolenia:
atomowe
1) umowy z wytwórcą lub dostawcą źródła wysokoaktywnego zawierającej

zobowiązanie wytwórcy lub dostawcy do odbioru źródła po zakończeniu

działalności z nim i zapewnienia dalszego postępowania z tym źródłem

oraz regulującej sposób zabezpieczenia finansowego kosztów odbioru

źródła i postępowania ze źródłem albo

2) umowy z państwowym przedsiębiorstwem użyteczności publicznej, o

którym mowa w art. 114 ust. 1, zawierającej zobowiązanie tego

przedsiębiorstwa do odbioru źródła po zakończeniu działalności z nim i

zapewnienia dalszego postępowania z tym źródłem oraz regulującej sposób

zabezpieczenia finansowego kosztów odbioru źródła i postępowania ze

źródłem.


Art. 38 d
Art. 38d.1. Na pokrycie kosztów związanych z finansowaniem końcowego
ustawy –
postępowania z wypalonym paliwem jądrowym i odpadami
Prawo
promieniotwórczymi oraz kosztów likwidacji elektrowni jądrowej
atomowe
jednostka organizacyjna, która otrzymała zezwolenie na eksploatację

elektrowni jądrowej, tworzy wyodrębniony fundusz specjalny, zwany dalej

„funduszem likwidacyjnym”, z przypisanym do niego wyodrębnionym

rachunkiem bankowym, na który raz na kwartał dokonuje wpłaty. Środki te

mogą być lokowane na lokatach terminowych lub przeznaczone na zakup

obligacji długoterminowych emitowanych przez ministra właściwego do

75

spraw finansów publicznych.

2. Wpłata, o której mowa w ust. 1, dokonywana jest od każdej

wyprodukowanej w elektrowni jądrowej megawatogodziny energii

elektrycznej.

3. Wpłaty, o której mowa w ust. 1, dokonuje się w terminie do 15 dnia

miesiąca następującego po kwartale, którego opłata dotyczy. Wpłata

dotyczy okresu od pierwszego dnia kwartału następującego po kwartale, w

którym jednostka ta wyprodukowała pierwszą megawatogodzinę energii w

danej elektrowni jądrowej, do dnia rozpoczęcia likwidacji tej elektrowni.

4. Środki zgromadzone na funduszu likwidacyjnym przeznacza się na

pokrycie
kosztów
końcowego
postępowania
z
odpadami

promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym, pochodzącymi z

elektrowni jądrowej, oraz na pokrycie kosztów likwidacji tej elektrowni.

5. Kierownik jednostki organizacyjnej, która otrzymała zezwolenie na

eksploatację lub likwidację elektrowni jądrowej, dokonuje wypłaty

środków z funduszu likwidacyjnego po uzyskaniu pozytywnej opinii

Prezesa Agencji.

6. Kierownik jednostki, która otrzymała zezwolenie na eksploatację lub

likwidację elektrowni jądrowej, w terminie do 20 dnia miesiąca

następującego po kwartale, którego dotyczy opłata, przedstawia Prezesowi

Agencji kwartalne sprawozdanie o wysokości wpłat dokonanych na

fundusz likwidacyjny oraz o ilości wyprodukowanych w tym kwartale

megawatogodzin energii elektrycznej.

7. W przypadku opóźnienia w dokonaniu wpłaty, o której mowa w ust. 1,

trwające-go co najmniej 18 miesięcy Prezes Agencji może wydać nakaz

zawieszenia eksploatacji elektrowni jądrowej.

8. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wpłaty na

pokrycie kosztów końcowego postępowania z wypalonym paliwem

jądrowym i odpadami promieniotwórczymi oraz na pokrycie kosztów

likwidacji elektrowni jądrowej dokonywanej przez jednostkę

organizacyjną, która otrzymała zezwolenie na eksploatację elektrowni

jądrowej, biorąc pod uwagę przewidywany okres eksploatacji elektrowni

jądrowej, ilość wyprodukowanych przez nią odpadów promieniotwórczych,

w tym wypalonego paliwa jądrowego, koszt końcowego postępowania z

tymi odpadami, a także koszt likwidacji elektrowni jądrowej.

9. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór kwartalnego

sprawozdania o wysokości uiszczonej wpłaty na fundusz likwidacyjny,

kierując się koniecznością zapewnienia rzetelnej informacji o wysokości

należnej i dokonanej wpłaty na fundusz likwidacyjny.


Art. 38 g
Art. 38g.1. Zezwolenie na wykonywanie działalności, o której mowa w art.
ustawy –
4 ust. 1 pkt 2, może zostać wydane jednostce organizacyjnej, która:
Prawo
1) spełnia wymagania bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej,

76
atomowe
ochrony fizycznej oraz zabezpieczeń materiałów jądrowych;

2) posiada środki finansowe niezbędne do zapewnienia:

a) bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej

oraz zabezpieczeń materiałów jądrowych na poszczególnych etapach

działalności obiektu jądrowego, do zakończenia jego likwidacji,

b) w przypadku zezwolenia na budowę obiektu jądrowego – ukończenia

budowy obiektu jądrowego;

3) zatrudnia pracowników o kwalifikacjach niezbędnych do wykonywania

działalności objętej wnioskiem.

2. W celu wykazania posiadania niezbędnych środków finansowych, o

których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, jednostka organizacyjna dołącza do

wniosku:

1) dokumenty potwierdzające ich posiadanie, a w szczególności wyciąg z

rachunku bankowego, na którym zgromadzono te środki, gwarancję

bankową, gwarancję ubezpieczeniową;

2) raport zawierający symulację niezbędnych potrzeb finansowych,

wynikających z tego obowiązku.

3. W celu wykazania posiadania niezbędnych środków finansowych, o

których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b, jednostka organizacyjna dołącza do

wniosku:

1) dokumenty potwierdzające posiadanie lub możliwości pozyskania

środków finansowych, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b, wraz ze

schematem finansowania;

2) raport zawierający symulację niezbędnych potrzeb finansowych,

wynikających z tego obowiązku.


Art. 119a
Art. 119a. W razie konieczności dokonania przez Zakład nieplanowanego
ustawy –
odbioru, transportu, przetwarzania, przechowywania lub składowania
Prawo
odpadów promieniotwórczych lub innych substancji promieniotwórczych
atomowe
pochodzących z nielegalnego obrotu, niewiadomego pochodzenia, z

działalności jednostki organizacyjnej, która kończąc działalność stała się

niewypłacalna, lub powstałych w wyniku skażenia środowiska, którego

sprawca nie jest znany, koszty tych usług są pokrywane z budżetu państwa.
34. Art. 5 2.
Państwa
członkowskie
zapewniają
N
Art. 110
Art. 110.

ust. 2
usprawnianie, w odpowiednich przypadkach, ram
pkt 11 i 12
Do zakresu działania Prezesa Agencji należy wykonywanie zadań
krajowych, z uwzględnieniem doświadczeń
ustawy –
związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
eksploatacyjnych, nowych punktów widzenia
Prawo
radiologicznej kraju, a w szczególności:
wynikających z procesu decyzyjnego, o którym
atomowe
11) opracowywanie projektów aktów prawnych w zakresie objętym ustawą
mowa w art. 4 ust. 3 lit. f), oraz rozwoju

i uzgadnianie ich w trybie określonym w regulaminie prac Rady Ministrów;
badawczo-technologicznego
w
odnośnej

12) opiniowanie projektów aktów prawnych opracowywanych przez
dziedzinie.

uprawnione organy;


Art. 113a
Art. 113a.

77
ustawy –
1. Prezes Agencji, nie rzadziej niż co 3 lata, przeprowadza ocenę
Prawo
funkcjonowania dozoru jądrowego oraz analizę obowiązującego stanu
atomowe
prawnego pod względem jego adekwatności do potrzeb zapewnienia

bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.

2. Prezes Agencji, nie rzadziej niż co 10 lat, poddaje funkcjonowanie

krajowego systemu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, w

tym funkcjonowanie dozoru jądrowego, międzynarodowym przeglądom

zewnętrznym.

3. Informację o wynikach oceny i analizy, o których mowa w ust. 1, oraz

przeglądu, o którym mowa w ust. 2, Prezes Agencji niezwłocznie

przekazuje ministrowi właściwemu do spraw środowiska i Prezesowi Rady

Ministrów.

4. Informację o wynikach przeglądu, o którym mowa w ust. 2, Prezes

Agencji niezwłocznie przekazuje także Komisji Europejskiej oraz

właściwym organom państw członkowskich Unii Europejskiej.


§ 1
§ 1. 1. Podjęcie decyzji o przygotowaniu projektu ustawy poprzedza się:
załącznika
1) wyznaczeniem i opisaniem stanu stosunków społecznych w dziedzinie
do
wymagającej interwencji organów władzy publicznej oraz wskazaniem
rozporząd
posiadanych kierunków ich zmiany;
zenia
2) ustaleniem potencjalnych, prawnych i innych niż prawne, środków
Rady
oddziaływania umożliwiających osiągnięcie zamierzonych celów;
Ministrów
3) określeniem przewidywanych skutków społecznych, gospodarczych,
z 20
organizacyjnych, prawnych i finansowych każdego z rozważanych
czerwca
rozwiązań;
2002 r. w
4) zasięgnięciem opinii podmiotów zainteresowanych rozstrzygnięciem
sprawie
sprawy;
„Zasad
5) dokonaniem wyboru sposobu interwencji organów władzy publicznej.
techniki
2. W przypadku podjęcia decyzji o przygotowaniu projektu ustawy, należy:
prawodaw
1) zapoznać się z dotychczasowym stanem prawnym, w tym z
czej”
obowiązującymi ustawami, umowami międzynarodowymi, którymi

Rzeczpospolita Polska jest związana, prawodawstwem organizacji i

organów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest

członkiem, oraz prawem Unii Europejskiej, obowiązującym w regulowanej

dziedzinie;

2) ustalić skutki dotychczasowych uregulowań prawnych obowiązujących

w danej dziedzinie;

3) określić cele, jakie zamierza się osiągnąć przez wydanie nowej ustawy;

4) ustalić alternatywne rozwiązania prawne, które mogą skutecznie służyć

osiągnięciu założonych celów;


Art. 1 pkt
17) po art. 57 dodaje się art. 57a–57g w brzmieniu:
17
Art. 57c. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki opracowuje krajowy

78
projektu
plan postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem
jądrowym, zwany dalej „krajowym planem postępowania z odpadami”.
2. Krajowy plan postępowania z odpadami określa w szczególności:
1)
cele i zadania w zakresie postępowania z odpadami
promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym w Rzeczypospolitej
Polskiej;
2)
etapy realizacji celów, o których mowa w pkt 1, wraz z podaniem ram
czasowych do osiągnięcia tych etapów;
3)
ilość wypalonego paliwa jądrowego i odpadów promieniotwórczych
ze wskazaniem lokalizacji, zgodnie z klasyfikacją odpadów
promieniotwórczych, o której mowa w art. 47, z uwzględnieniem
prognozowanych, przyszłych ilości odpadów promieniotwórczych i
wypalonego paliwa jądrowego, w tym ilości pochodzących z likwidacji
obiektów energetyki jądrowej;
4)
koncepcje i rozwiązania techniczne w odniesieniu do gospodarowania
wypalonym paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi od ich
powstania aż do składowania;
5)
koncepcje działań podejmowanych po zamknięciu składowiska wraz
ze wskazaniem okresu, w jakim prowadzona będzie kontrola oraz środków
podejmowanych w celu zachowania wiedzy o składowisku;
6)
działania badawcze, rozwojowe i demonstracyjne, które są niezbędne
do wdrożenia rozwiązań w zakresie gospodarowania wypalonym paliwem
jądrowym i odpadami promieniotwórczymi;
7)
wskazanie wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów
obowiązków podmiotów zaangażowanych w realizację krajowego planu
postępowania z odpadami oraz najważniejsze wskaźniki służące
monitorowaniu jego realizacji;
8)
wysokość kosztów realizacji krajowego planu postępowania z
odpadami wraz z założeniami ich oceny i rozkładem kosztów w czasie;
9)
wskazanie obowiązujących rozwiązań finansowych w zakresie
gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i odpadami
promieniotwórczymi;
10) wskazanie
zawartych przez Rzeczpospolitą Polską umów
międzynarodowych w zakresie gospodarowania wypalonym paliwem
jądrowym lub odpadami promieniotwórczymi;
11) wskazanie
sposobu informowania pracowników i ogółu
społeczeństwa w zakresie gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym
lub odpadami promieniotwórczymi;
12) wskazanie sposobu udziału społeczeństwa w procesie podejmowania
decyzji w sprawach związanych z gospodarowaniem wypalonym paliwem
jądrowym lub odpadami promieniotwórczymi.
3. Krajowy plan postępowania z odpadami zawiera:
1)
część prognostyczną obejmującą okres nie krótszy niż 20 lat od dnia

79
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 30 . [ 31 ] . 32 ... 40 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: