Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1993
- Data wpłynięcia: 2013-12-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587
1993
1b. Karty, o której mowa w ust. 1a, nie sporządza się w przypadku
przekazania do jednostki organizacyjnej odpadów promieniotwórczych lub
wypalonego paliwa jądrowego, dla których karta ewidencyjna została
sporządzona.
1c. W karcie ewidencyjnej zamieszcza się informacje:
1)
charakteryzujące odpady promieniotwórcze lub wypalone paliwo
jądrowe i opakowania, w których one się znajdują;
2)
dotyczące pomiarów radiologicznych opakowań z odpadami
promieniotwórczymi lub z wypalonym paliwem jądrowym;
3)
o wszelkich działaniach w postępowaniu z odpadami
promieniotwórczymi lub z wypalonym paliwem jądrowym;
4)
dotyczące wyników kontroli zgodności stanu odpadów
promieniotwórczych z informacjami zamieszczonymi w karcie
ewidencyjnej.
1d. Karty ewidencyjne przekazuje się z odpadami promieniotwórczymi lub
z wypalonym paliwem jądrowym przy wszelkich działaniach w
postępowaniu z odpadami promieniotwórczymi lub z wypalonym paliwem
jądrowym.
c)
uchyla się ust. 2,
d)
dodaje się ust. 3–8 w brzmieniu:
3. Na podstawie kart ewidencyjnych, o których mowa w ust. 1, kierownik
jednostki organizacyjnej:
1)
przyjmującej odpady promieniotwórcze lub wypalone paliwo jądrowe
w celu ich przechowywania, przetwarzania, przerobu lub składowania, lub
2)
wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą na
rozruchu, eksploatacji oraz likwidacji obiektów jądrowych
–
prowadzi, w formie informatycznej bazy danych, wspólną ewidencję
dla wszelkich działań w postępowaniu z odpadami promieniotwórczymi
lub z wypalonym paliwem jądrowym, zwaną dalej „wspólną ewidencją”.
4. Wspólna ewidencja obejmuje w szczególności dane dotyczące:
1)
miejsca
przechowywania
lub
składowania
odpadów
promieniotwórczych lub wypalonego paliwa jądrowego;
2)
kategorii, do której zaklasyfikowano odpady promieniotwórcze lub
informacji, że jest to wypalone paliwo jądrowe;
3)
charakterystyki fizykochemicznej odpadów promieniotwórczych lub
wypalonego paliwa jądrowego;
4)
aktywności całkowitej i stężenia promieniotwórczego każdego
izotopu promieniotwórczego zawartego w odpadach promieniotwórczych
lub w wypalonym paliwie jądrowym;
5)
nazwy jednostki organizacyjnej, która przekazała odpady
promieniotwórcze lub wypalone paliwo jądrowe – w przypadku odpadów
promieniotwórczych lub wypalonego paliwa jądrowego przekazanych do
przechowywania, przetwarzania, przerobu lub składowania;
50
6)
wszelkich działań w postępowaniu z odpadami promieniotwórczymi
lub z wypalonym paliwem jądrowym.
5. Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 3, sporządza
kopię wspólnej ewidencji.
6. Kopię wspólnej ewidencji sporządza się na informatycznych nośnikach
danych według stanu na dzień 31 grudnia danego roku i przechowuje się w
miejscu zapewniającym należytą ochronę przed utratą lub zniszczeniem.
7. Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 3, przekazuje
na piśmie Prezesowi Agencji w terminie do dnia 31 stycznia dane, o
których mowa w ust. 4, obejmujące rok kalendarzowy poprzedzający
przekazanie.
8. Prezes Agencji, na podstawie danych, o których mowa w ust. 4,
bilansuje w skali kraju odpady promieniotwórcze i wypalone paliwo
jądrowe przekazane do przechowywania, przerobu, przetwarzania lub
składowania oraz wytworzone w obiektach jądrowych, według stanu na
dzień 31 grudnia każdego roku.
16) po art. 55a dodaje się art. 55b – 55t w brzmieniu:
Art. 1 pkt
Art. 55g. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność
16
związaną z narażeniem, polegającą na eksploatacji lub zamknięciu
projektu
składowiska odpadów promieniotwórczych, przeprowadza ocenę okresową
bezpieczeństwa
składowiska,
zwaną
dalej
„oceną
okresową
bezpieczeństwa”, pod względem zgodności z zezwoleniem, przepisami
prawa oraz normami krajowymi i międzynarodowymi dotyczącymi
standardów bezpieczeństwa dla składowisk. W ocenie okresowej
bezpieczeństwa wskazuje się zmiany wprowadzone w składowisku od
poprzedniej oceny okresowej bezpieczeństwa lub od rozpoczęcia
eksploatacji składowiska.
2. Ocenę okresową bezpieczeństwa przeprowadza się z częstotliwością
określoną w zezwoleniu na eksploatację składowiska odpadów
promieniotwórczych, jednak nie rzadziej niż co 15 lat.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z
narażeniem, polegającą na eksploatacji składowiska odpadów
promieniotwórczych, sporządza szczegółowy plan oceny okresowej
bezpieczeństwa, który przedstawia do zatwierdzenia Prezesowi Agencji.
Zatwierdzenie planu okresowej oceny bezpieczeństwa następuje w drodze
decyzji.
4. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z
narażeniem, polegającą na eksploatacji składowiska odpadów
promieniotwórczych, na podstawie oceny okresowej bezpieczeństwa,
sporządza raport z oceny okresowej bezpieczeństwa i w terminie
określonym w zezwoleniu na eksploatację składowiska przedstawia go do
zatwierdzenia Prezesowi Agencji.
51
5. Prezes Agencji, przed zatwierdzeniem raportu, o którym mowa w ust. 4,
zasięga, w zakresie ochrony fizycznej, opinii Szefa Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
6. Prezes Agencji wydaje decyzję w przedmiocie zatwierdzenia raportu, o
którym mowa w ust. 4, w terminie 6 miesięcy od dnia jego otrzymania.
7. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres oceny
okresowej bezpieczeństwa oraz zakres raportu z tej oceny dla składowiska
odpadów promieniotwórczych, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia
kompleksowej i wiarygodnej informacji o stanie bezpieczeństwa
składowisk odpadów promieniotwórczych.
Art. 55j. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej, przed wystąpieniem z
wnioskiem o wydanie zezwolenia na budowę lub eksploatację składowiska
odpadów promieniotwórczych, opracowuje program zamknięcia
składowiska i przedstawia go do zatwierdzenia Prezesowi Agencji wraz z
wnioskiem o wydanie zezwolenia.
2. Program, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1)
przewidywany termin zakończenia eksploatacji składowiska;
2)
koncepcję zamknięcia składowiska uwzględniającą właściwości
materiałów pokrywy składowiska;
3)
harmonogram prac niezbędnych do zamknięcia składowiska z
zapewnieniem długoterminowego bezpieczeństwa ludności i środowiska
zgodnie z art. 53a;
4)
plan monitoringu obszaru składowiska i wokół składowiska po
zamknięciu, uwzględniający charakterystykę odpadów;
5)
przewidywane ograniczniki dawki (limity użytkowe dawki) dla
pracowników i ludności w trakcie prac mających na celu zamknięcie
składowiska oraz po ich zakończeniu.
3. Program, o którym mowa w ust. 1, aktualizuje się w toku eksploatacji i
zamknięcia składowiska, nie rzadziej niż raz na 15 lat, a w przypadku
zakończenia eksploatacji składowiska z przyczyny nieuwzględnionej w tym
programie
– niezwłocznie po zakończeniu jego eksploatacji. Zaktualizowany program
zamknięcia składowiska przedstawia się do zatwierdzenia Prezesowi
Agencji. Prezes Agencji zatwierdza zaktualizowany program zamknięcia
składowiska w drodze decyzji.
Art. 55k. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność
związaną z narażeniem, polegającą na zamknięciu składowiska, sporządza
raport z zamknięcia składowiska odpadów promieniotwórczych, który
przedstawia Prezesowi Agencji do zatwierdzenia w terminie określonym w
zezwoleniu na zamknięcie składowiska odpadów promieniotwórczych.
Zakres raportu ustala Prezes Agencji w zezwoleniu na zamknięcie
składowiska odpadów promieniotwórczych.
52
2. Prezes Agencji zatwierdza raport z zamknięcia składowiska odpadów
promieniotwórczych w drodze decyzji.
3. Za
dzień zakończenia zamknięcia składowiska odpadów
promieniotwórczych uznaje się dzień zatwierdzenia przez Prezesa Agencji
raportu z jego zamknięcia.
4. Do zamkniętego składowiska odpadów promieniotwórczych przepis art.
23a stosuje się odpowiednio.
19) w art. 64:
Art. 1 pkt
a) w ust. 1 uchyla się pkt 2,
19 – 25
b) uchyla się ust. 2,
projektu
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Inspektorów dozoru jądrowego powołuje i odwołuje Prezes
Agencji.”,
d) dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
„Prezes Agencji jest organem wyższego stopnia w stosunku do
inspektorów dozoru jądrowego.”;
20) w art. 65 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3. Prezes Agencji kieruje kandydata na inspektora dozoru
jądrowego na praktykę, o której mowa w ust. 1 pkt 3, a po jej
zakończeniu stwierdza odbycie przez kandydata tej praktyki.
4. Prezes Agencji może zwolnić z obowiązku odbycia praktyki –
całkowicie lub częściowo – kandydata na inspektora dozoru
jądrowego I stopnia, który przez ostatnie dwa lata pełnił funkcję
inspektora ochrony radiologicznej lub przez ostatnie pięć lat był
zatrudniony w warunkach narażenia w jednostce organizacyjnej
wykonującej działalność wymagającą zezwolenia, o którym mowa w
art. 4 ust. 1.”;
21) w art. 65a:
a) w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1)
kontrole okresowe –
zgodne z planem kontroli
zatwierdzonym przez Prezesa Agencji;”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Inspektorzy dozoru jądrowego prowadzą kontrole na podstawie
i po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli,
wydanego przez Prezesa Agencji, po okazaniu kierownikowi
kontrolowanej jednostki organizacyjnej albo osobie przez niego
upoważnionej legitymacji służbowej wydawanej przez Prezesa
Agencji.”;
22) w art. 67b ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W terminie 3 dni od dnia doręczenia postanowienia, o którym
mowa w ust. 1, kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej
przysługuje zażalenie do Prezesa Agencji na to postanowienie.”;
53
23) w art. 68 uchyla się ust. 3 i 4;
24) art. 68b otrzymuje brzmienie:
„Art. 68b. 1. Na podstawie protokołu kontroli stwierdzającego stan
faktyczny lub prawny niezgodny z warunkami określonymi w
zezwoleniu lub przepisami regulującymi działalność objętą
zezwoleniem Prezes Agencji wydaje decyzję nakazującą usunięcie
nieprawidłowości w wyznaczonym terminie, w szczególności
nakazuje:
1) przeprowadzenie przeglądu technicznego lub testów obiektu
jądrowego lub jego części w przypadku konieczności sprawdzenia
spełniania warunków bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej;
2) wprowadzenie działań zapobiegawczych mających na celu
redukcję narażenia oraz prowadzenia ich monitoringu;
3) wstrzymanie prowadzenia działalności z określonymi materiałami
jądrowymi, źródłami promieniowania jonizującego, odpadami
promieniotwórczymi lub wypalonym paliwem jądrowym.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej, do której skierowano decyzję,
jest obowiązany w wyznaczonym terminie do zawiadomienia Prezesa
Agencji o sposobie usunięcia nieprawidłowości.”;
25) art. 69 otrzymuje brzmienie:
„Art. 69. 1. Na podstawie protokołu kontroli stwierdzającego
uchybienia inne niż określone w art. 68b, mogące mieć wpływ na
bezpieczeństwo jądrowe lub ochronę radiologiczną, Prezes Agencji
może skierować do kierownika kontrolowanej jednostki
organizacyjnej wystąpienie pokontrolne w sprawie usunięcia tych
uchybień, wskazując termin ich usunięcia.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej, do którego skierowano
wystąpienie pokontrolne, niezwłocznie informuje Prezesa Agencji o
usunięciu uchybień, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia
ich usunięcia.”;
Art. 1 pkt
27) w art. 124 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
27
„1) Prezes Agencji – jeżeli jest organem właściwym do wydania
projektu
zezwolenia albo przyjęcia zgłoszenia;”.
Art. 63 Art. 63.1. Wykonywanie działalności powodującej lub mogącej
ustawy –
powodować narażenie ludzi i środowiska na promieniowanie jonizujące
Prawo
podlega nadzorowi i kontroli w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i
atomowe
ochrony radiologicznej.
2. Nadzór i kontrola, o których mowa w ust. 1, wykonywane są:
1) przez organy dozoru jądrowego – jeżeli organem właściwym do wydania
zezwolenia albo przyjęcia zgłoszenia jest Prezes Agencji;
54
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1993
› Pobierz plik