eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1993
  • Data wpłynięcia: 2013-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587

1993


2) przez państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, komendanta

wojskowego ośrodka medycyny prewencyjnej lub państwowego inspektora

sanitarnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych – w zakresie działalności,

na której wykonywanie organy te wydają zezwolenia.

3. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia,

sposób sprawowania nadzoru i przeprowadzania kontroli w zakresie

przestrzegania warunków ochrony radiologicznej w jednostkach

organizacyjnych stosujących aparaty rentgenowskie do celów diagnostyki

medycznej, radiologii zabiegowej, radioterapii powierzchniowej i

radioterapii schorzeń nienowotworowych.

4. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób

sprawowania nadzoru i przeprowadzania kontroli w Agencji

Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Centralnym Biurze

Antykorupcyjnym przez organy dozoru jądrowego, z uwzględnieniem

trybu przygotowania kontroli, dokumentowania czynności kontrolnych,

sporządzania protokołu kontroli, wystąpienia pokontrolnego i informacji o

wynikach kontroli.


Art. 64 Art. 64.1. Organami dozoru jądrowego, o których mowa w art. 63 ust. 2 pkt
ustawy –
1, są:
Prawo
1) Prezes Agencji jako naczelny organ dozoru jądrowego;
atomowe
2) Główny Inspektor Dozoru Jądrowego jako organ wyższego stopnia w

stosunku do inspektorów dozoru jądrowego;

3) inspektorzy dozoru jądrowego:

a) I stopnia – uprawnieni do wykonywania kontroli w jednostkach organi-

zacyjnych wykonujących działalność związaną z narażeniem, z wyjątkiem

jednostek organizacyjnych wykonujących działalność, o której mowa w art.

4 ust. 1 pkt 2 lub 3,

b) II stopnia – uprawnieni do wykonywania kontroli w jednostkach

organizacyjnych wykonujących działalność związaną z narażeniem.

2. Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego powołuje, spośród inspektorów

dozoru jądrowego, i odwołuje Prezes Agencji.

3. Inspektorów dozoru jądrowego powołuje i odwołuje Prezes Agencji na

wniosek Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego.

4. Do zadań organów dozoru jądrowego należy w szczególności:

1) wydawanie zezwoleń i innych decyzji w sprawach związanych z

bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną, na zasadach i w

trybie określonych w ustawie;

2) przeprowadzanie kontroli w obiektach jądrowych oraz w jednostkach

organizacyjnych posiadających materiały jądrowe, źródła promieniowania

jonizującego, odpady promieniotwórcze i wypalone paliwo jądrowe;

3) wydawanie nakazów i zakazów, o których mowa w art. 68 ust. 1;



55
Art. 65a
Art. 65a.1. Organy dozoru jądrowego przeprowadzają:
ustawy –
1) kontrole okresowe – zgodne z planem kontroli zatwierdzonym przez
Prawo
Prezesa Agencji lub Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego;
atomowe
2) kontrole doraźne – przeprowadzane w przypadku wystąpienia

okoliczności mających istotny wpływ na stan bezpieczeństwa jądrowego i

ochrony radio-logicznej jednostki organizacyjnej, w której ma być

przeprowadzona kontrola;

3) kontrole ciągłe – przeprowadzane w elektrowniach jądrowych na

podstawie stałego upoważnienia.

2. Inspektorzy dozoru jądrowego prowadzą kontrole na podstawie i po

doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, wydanego przez

Prezesa Agencji albo Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego, po

okazaniu kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej albo osobie

przez niego upoważnionej legitymacji służbowej wydawanej przez Prezesa

Agencji.

3. W razie podejrzenia poważnego naruszenia wymagań bezpieczeństwa

jądrowego lub ochrony radiologicznej inspektor dozoru jądrowego może

prowadzić kontrolę po okazaniu legitymacji służbowej. W takim przypadku

upoważnienie do przeprowadzenia kontroli doręcza się niezwłocznie

kierownikowi kontrolowanej jednostki.

4. Do przeprowadzenia kontroli okresowej i doraźnej wydaje się

upoważnienie jednorazowe, a do przeprowadzania kontroli ciągłych –

upoważnienie stałe, na okres nie dłuższy niż 2 lata.

5. Upoważnienie zawiera co najmniej:

1) wskazanie podstawy prawnej;

2) oznaczenie organu kontroli;

3) datę i miejsce wystawienia;

4) imię i nazwisko inspektora dozoru jądrowego uprawnionego do

wykonywania kontroli oraz numer jego legitymacji służbowej, a w

przypadku gdy kontrolę przeprowadza więcej niż jeden inspektor dozoru

jądrowego – wyznaczenie inspektora kierującego kontrolą, który podpisuje

protokół kontroli;

5) oznaczenie kontrolowanej jednostki;

6) określenie zakresu przedmiotowego kontroli;

7) wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia

kontroli;

8) podpis osoby udzielającej upoważnienia;

9) pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanej jednostki;

10) okres, na jaki wydaje się upoważnienie stałe – w przypadku kontroli

ciągłych w elektrowniach jądrowych.

6. W przypadku gdy w kontroli okresowej uczestniczy biegły lub

specjalista, upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera także imię i

nazwisko tej osoby.

56

7. Inspektor dozoru jądrowego wydaje imienne upoważnienie do

uczestnictwa w kontroli biegłemu lub specjaliście, o którym mowa w ust.6.

8. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze

rozporządzenia, wzór legitymacji służbowej inspektora dozoru jądrowego,

mając na względzie potrzebę zapewnienia możliwości identyfikacji osób

uprawnionych do przeprowadzania kontroli.


Art. 66 Art. 66.1. Organy dozoru jądrowego w związku z prowadzoną kontrolą
ustawy –
mają prawo do:
Prawo
1) swobodnego wstępu, z niezbędnym sprzętem, o każdej porze, na teren,
atomowe
do obiektów i pomieszczeń kontrolowanej jednostki organizacyjnej, a także

do należących do niej środków transportu;

2) wglądu do dokumentów, ksiąg oraz innych nośników informacji

należących do kontrolowanej jednostki organizacyjnej, dotyczących

bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej;

3) żądania sporządzenia oraz wydania kopii dokumentów i nośników

informacji, o których mowa w pkt 2;

4) sprawdzania, czy działalność kontrolowanej jednostki organizacyjnej

jest wykonywana zgodnie z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa

jądrowego i ochrony radiologicznej oraz z wymaganiami i warunkami,

określonymi w zezwoleniach;

5) przeprowadzania w zależności od potrzeb niezależnych pomiarów

technicznych i dozymetrycznych;

6) żądania pisemnych lub ustnych informacji w sprawach objętych kontrolą

oraz wzywania i przesłuchiwania kierownika i pracowników kontrolowanej

jednostki organizacyjnej, a także pracownika zewnętrznego lub

praktykanta;

7) pobierania próbek do badań laboratoryjnych;

8) przeprowadzania oględzin terenu, obiektów, pomieszczeń i urządzeń

kontrolowanej jednostki organizacyjnej oraz należących do niej środków

transportu;

9) utrwalania przebiegu i wyników oględzin, o których mowa w pkt 8, za

pomocą aparatury i środków technicznych służących do utrwalania obrazu i

dźwięku;

10) zabezpieczania lub żądania zabezpieczenia dokumentów i innych

dowodów;

11) w przypadku kontroli elektrowni jądrowej – korzystania z pomocy

autoryzowanych przez Prezesa Agencji laboratoriów i organizacji

eksperckich, a w przypadku kontroli innych jednostek organizacyjnych –

korzystania z pomocy biegłych i ekspertów oraz laboratoriów.

2. Kierownik kontrolowanej jednostki jest obowiązany umożliwić organom

dozoru jądrowego przeprowadzenie kontroli, zapewniając odpowiednie

warunki do jej przeprowadzenia, a w szczególności umożliwić dokonanie

57

czynności, o których mowa w ust. 1.

3. Koordynację w zakresie kontroli i nadzoru nad działalnością obiektów

jądrowych, sprawowanych przez organy dozoru jądrowego oraz inne

organy administracji, w zakresie ich kompetencji i właściwości, zapewnia

system koordynacji kontroli i nadzoru nad obiektami jądrowymi, zwany

dalej „systemem koordynacji”, który tworzą Prezes Agencji w

porozumieniu z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Urzędem

Dozoru Technicznego, Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska,

Głównym Inspektorem Sanitarnym, Komendantem Głównym Państwowej

Straży Pożarnej, Głównym Inspektorem Nadzoru Budowlanego, Głównym

Inspektorem Pracy.

4. Koordynacja, o której mowa w ust. 3, obejmuje w szczególności:

1) wzajemne informowanie się organów i służb, o których mowa w ust. 3, o

zamiarze przeprowadzenia kontroli w obiekcie jądrowym, o

przeprowadzonych kontrolach w obiektach jądrowych i ich wynikach, w

tym o wykrytych nieprawidłowościach, a także o podjętych w tym zakresie

decyzjach i działaniach;

2) organizowanie wspólnych kontroli w obiektach jądrowych;

3) informowanie Prezesa Agencji przez inne organy o zamiarze podjęcia w

stosunku do jednostki organizacyjnej budującej, uruchamiającej lub

eksploatującej obiekt jądrowy środków nadzorczych mogących mieć

istotny wpływ na stan bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej

obiektu jądrowego;

4) udostępnianie dokumentacji z kontroli na wniosek innego organu;

5) organizowanie wspólnych szkoleń;

6) wymianę doświadczeń, w szczególności w zakresie doskonalenia metod

kontroli;

7) inicjowanie zmian w przepisach prawa w obszarze objętym koordynacją;

8) współpracę w zakresie przygotowywania zaleceń organizacyjno-

technicznych w obszarze objętym koordynacją;

9) wymianę informacji w zakresie opiniowania projektów aktów

normatywnych dotyczących kwestii objętych zakresem koordynacji;

10) wymianę informacji dotyczących stosowania przepisów regulujących

kwestie objęte zakresem koordynacji.

5. Koordynacja, o której mowa w ust. 3, odbywa się na trzech poziomach:

1) kierowników urzędów i służb;

2) reprezentantów organów wyznaczonych do szczegółowych zagadnień

związanych z koordynacją kontroli i nadzoru nad działalnością obiektów

jądrowych;

3) pracowników realizujących czynności kontrolne w obiekcie jądrowym.

6. Systemem koordynacji kontroli i nadzoru nad działalnością obiektów

jądrowych kieruje Prezes Agencji, który:

1) zapewnia bieżące funkcjonowanie systemu koordynacji;

58

2) zwołuje w zależności od potrzeb posiedzenia przedstawicieli organów

współdziałających i przewodniczy tym posiedzeniom;

3) jeżeli zaistnieje taka potrzeba – może zapraszać do udziału w

posiedzeniach, o których mowa w pkt 2, przedstawicieli innych organów i

służb, a także:

a) laboratoriów i organizacji eksperckich autoryzowanych przez Prezesa

Agencji, w przypadku gdy posiedzenie systemu ma dotyczyć elektrowni

jądrowych,

b) biegłych, ekspertów i przedstawicieli laboratoriów, w przypadku gdy

posiedzenie systemu ma dotyczyć innych obiektów jądrowych;

4) uwzględnia w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 110 pkt 13,

informację o funkcjonowaniu systemu koordynacji, a także dane istotne dla

oceny bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej dostarczone

przez inne organy.

7. W ramach systemu koordynacji mogą być powoływane zespoły do spraw

szczegółowych zagadnień związanych z koordynacją kontroli i nadzoru nad

działalnością obiektów jądrowych, w skład których wchodzą reprezentanci

wyznaczani przez kierowników organów współdziałających. Powołując

zespół, wyznacza się jego kierownika, a także szczegółowy zakres

działania zespołu.


Art. 67a
67a.1. Czynności kontrolne wykonuje się w obecności kierownika
ustawy –
kontrolowanej jednostki organizacyjnej lub osoby upoważnionej przez
Prawo
niego na piśmie.
atomowe
2. W przypadku nieobecności kierownika kontrolowanej jednostki

organizacyjnej lub osoby przez niego upoważnionej albo w przypadku

nieudzielenia upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, czynności kontrolne

można wykonywać w obecności innego pracownika kontrolowanej

jednostki organizacyjnej lub przywołanego
świadka będącego

funkcjonariuszem publicznym niezatrudnionym w Państwowej Agencji

Atomistyki.

3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się w przypadku, gdy:

1) istnieje podejrzenie poważnego naruszenia wymagań bezpieczeństwa

jądrowego lub ochrony radiologicznej;

2) kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej wyraził zgodę na

wykonywanie czynności kontrolnych podczas jego nieobecności lub osoby

przez niego upoważnionej;

3) inspektor dozoru jądrowego przeprowadzający kontrolę podejmie

decyzję o przesłuchaniu pracownika kontrolowanej jednostki

organizacyjnej bez udziału innych osób w sytuacji podejrzenia naruszenia

wymagań bezpieczeństwa jądrowego lub ochrony radiologicznej w

jednostce organizacyjnej;

4) prowadzona jest kontrola ciągła w elektrowni jądrowej.

59
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 26 . [ 27 ] . 28 ... 40 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: