Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1993
- Data wpłynięcia: 2013-12-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587
1993
2) przez państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, komendanta
wojskowego ośrodka medycyny prewencyjnej lub państwowego inspektora
sanitarnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych – w zakresie działalności,
na której wykonywanie organy te wydają zezwolenia.
3. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia,
sposób sprawowania nadzoru i przeprowadzania kontroli w zakresie
przestrzegania warunków ochrony radiologicznej w jednostkach
organizacyjnych stosujących aparaty rentgenowskie do celów diagnostyki
medycznej, radiologii zabiegowej, radioterapii powierzchniowej i
radioterapii schorzeń nienowotworowych.
4. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób
sprawowania nadzoru i przeprowadzania kontroli w Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Centralnym Biurze
Antykorupcyjnym przez organy dozoru jądrowego, z uwzględnieniem
trybu przygotowania kontroli, dokumentowania czynności kontrolnych,
sporządzania protokołu kontroli, wystąpienia pokontrolnego i informacji o
wynikach kontroli.
Art. 64 Art. 64.1. Organami dozoru jądrowego, o których mowa w art. 63 ust. 2 pkt
ustawy –
1, są:
Prawo
1) Prezes Agencji jako naczelny organ dozoru jądrowego;
atomowe
2) Główny Inspektor Dozoru Jądrowego jako organ wyższego stopnia w
stosunku do inspektorów dozoru jądrowego;
3) inspektorzy dozoru jądrowego:
a) I stopnia – uprawnieni do wykonywania kontroli w jednostkach organi-
zacyjnych wykonujących działalność związaną z narażeniem, z wyjątkiem
jednostek organizacyjnych wykonujących działalność, o której mowa w art.
4 ust. 1 pkt 2 lub 3,
b) II stopnia – uprawnieni do wykonywania kontroli w jednostkach
organizacyjnych wykonujących działalność związaną z narażeniem.
2. Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego powołuje, spośród inspektorów
dozoru jądrowego, i odwołuje Prezes Agencji.
3. Inspektorów dozoru jądrowego powołuje i odwołuje Prezes Agencji na
wniosek Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego.
4. Do zadań organów dozoru jądrowego należy w szczególności:
1) wydawanie zezwoleń i innych decyzji w sprawach związanych z
bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną, na zasadach i w
trybie określonych w ustawie;
2) przeprowadzanie kontroli w obiektach jądrowych oraz w jednostkach
organizacyjnych posiadających materiały jądrowe, źródła promieniowania
jonizującego, odpady promieniotwórcze i wypalone paliwo jądrowe;
3) wydawanie nakazów i zakazów, o których mowa w art. 68 ust. 1;
55
Art. 65a
Art. 65a.1. Organy dozoru jądrowego przeprowadzają:
ustawy –
1) kontrole okresowe – zgodne z planem kontroli zatwierdzonym przez
Prawo
Prezesa Agencji lub Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego;
atomowe
2) kontrole doraźne – przeprowadzane w przypadku wystąpienia
okoliczności mających istotny wpływ na stan bezpieczeństwa jądrowego i
ochrony radio-logicznej jednostki organizacyjnej, w której ma być
przeprowadzona kontrola;
3) kontrole ciągłe – przeprowadzane w elektrowniach jądrowych na
podstawie stałego upoważnienia.
2. Inspektorzy dozoru jądrowego prowadzą kontrole na podstawie i po
doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, wydanego przez
Prezesa Agencji albo Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego, po
okazaniu kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej albo osobie
przez niego upoważnionej legitymacji służbowej wydawanej przez Prezesa
Agencji.
3. W razie podejrzenia poważnego naruszenia wymagań bezpieczeństwa
jądrowego lub ochrony radiologicznej inspektor dozoru jądrowego może
prowadzić kontrolę po okazaniu legitymacji służbowej. W takim przypadku
upoważnienie do przeprowadzenia kontroli doręcza się niezwłocznie
kierownikowi kontrolowanej jednostki.
4. Do przeprowadzenia kontroli okresowej i doraźnej wydaje się
upoważnienie jednorazowe, a do przeprowadzania kontroli ciągłych –
upoważnienie stałe, na okres nie dłuższy niż 2 lata.
5. Upoważnienie zawiera co najmniej:
1) wskazanie podstawy prawnej;
2) oznaczenie organu kontroli;
3) datę i miejsce wystawienia;
4) imię i nazwisko inspektora dozoru jądrowego uprawnionego do
wykonywania kontroli oraz numer jego legitymacji służbowej, a w
przypadku gdy kontrolę przeprowadza więcej niż jeden inspektor dozoru
jądrowego – wyznaczenie inspektora kierującego kontrolą, który podpisuje
protokół kontroli;
5) oznaczenie kontrolowanej jednostki;
6) określenie zakresu przedmiotowego kontroli;
7) wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia
kontroli;
8) podpis osoby udzielającej upoważnienia;
9) pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanej jednostki;
10) okres, na jaki wydaje się upoważnienie stałe – w przypadku kontroli
ciągłych w elektrowniach jądrowych.
6. W przypadku gdy w kontroli okresowej uczestniczy biegły lub
specjalista, upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera także imię i
nazwisko tej osoby.
56
7. Inspektor dozoru jądrowego wydaje imienne upoważnienie do
uczestnictwa w kontroli biegłemu lub specjaliście, o którym mowa w ust.6.
8. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze
rozporządzenia, wzór legitymacji służbowej inspektora dozoru jądrowego,
mając na względzie potrzebę zapewnienia możliwości identyfikacji osób
uprawnionych do przeprowadzania kontroli.
Art. 66 Art. 66.1. Organy dozoru jądrowego w związku z prowadzoną kontrolą
ustawy –
mają prawo do:
Prawo
1) swobodnego wstępu, z niezbędnym sprzętem, o każdej porze, na teren,
atomowe
do obiektów i pomieszczeń kontrolowanej jednostki organizacyjnej, a także
do należących do niej środków transportu;
2) wglądu do dokumentów, ksiąg oraz innych nośników informacji
należących do kontrolowanej jednostki organizacyjnej, dotyczących
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej;
3) żądania sporządzenia oraz wydania kopii dokumentów i nośników
informacji, o których mowa w pkt 2;
4) sprawdzania, czy działalność kontrolowanej jednostki organizacyjnej
jest wykonywana zgodnie z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa
jądrowego i ochrony radiologicznej oraz z wymaganiami i warunkami,
określonymi w zezwoleniach;
5) przeprowadzania w zależności od potrzeb niezależnych pomiarów
technicznych i dozymetrycznych;
6) żądania pisemnych lub ustnych informacji w sprawach objętych kontrolą
oraz wzywania i przesłuchiwania kierownika i pracowników kontrolowanej
jednostki organizacyjnej, a także pracownika zewnętrznego lub
praktykanta;
7) pobierania próbek do badań laboratoryjnych;
8) przeprowadzania oględzin terenu, obiektów, pomieszczeń i urządzeń
kontrolowanej jednostki organizacyjnej oraz należących do niej środków
transportu;
9) utrwalania przebiegu i wyników oględzin, o których mowa w pkt 8, za
pomocą aparatury i środków technicznych służących do utrwalania obrazu i
dźwięku;
10) zabezpieczania lub żądania zabezpieczenia dokumentów i innych
dowodów;
11) w przypadku kontroli elektrowni jądrowej – korzystania z pomocy
autoryzowanych przez Prezesa Agencji laboratoriów i organizacji
eksperckich, a w przypadku kontroli innych jednostek organizacyjnych –
korzystania z pomocy biegłych i ekspertów oraz laboratoriów.
2. Kierownik kontrolowanej jednostki jest obowiązany umożliwić organom
dozoru jądrowego przeprowadzenie kontroli, zapewniając odpowiednie
warunki do jej przeprowadzenia, a w szczególności umożliwić dokonanie
57
czynności, o których mowa w ust. 1.
3. Koordynację w zakresie kontroli i nadzoru nad działalnością obiektów
jądrowych, sprawowanych przez organy dozoru jądrowego oraz inne
organy administracji, w zakresie ich kompetencji i właściwości, zapewnia
system koordynacji kontroli i nadzoru nad obiektami jądrowymi, zwany
dalej „systemem koordynacji”, który tworzą Prezes Agencji w
porozumieniu z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Urzędem
Dozoru Technicznego, Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska,
Głównym Inspektorem Sanitarnym, Komendantem Głównym Państwowej
Straży Pożarnej, Głównym Inspektorem Nadzoru Budowlanego, Głównym
Inspektorem Pracy.
4. Koordynacja, o której mowa w ust. 3, obejmuje w szczególności:
1) wzajemne informowanie się organów i służb, o których mowa w ust. 3, o
zamiarze przeprowadzenia kontroli w obiekcie jądrowym, o
przeprowadzonych kontrolach w obiektach jądrowych i ich wynikach, w
tym o wykrytych nieprawidłowościach, a także o podjętych w tym zakresie
decyzjach i działaniach;
2) organizowanie wspólnych kontroli w obiektach jądrowych;
3) informowanie Prezesa Agencji przez inne organy o zamiarze podjęcia w
stosunku do jednostki organizacyjnej budującej, uruchamiającej lub
eksploatującej obiekt jądrowy środków nadzorczych mogących mieć
istotny wpływ na stan bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej
obiektu jądrowego;
4) udostępnianie dokumentacji z kontroli na wniosek innego organu;
5) organizowanie wspólnych szkoleń;
6) wymianę doświadczeń, w szczególności w zakresie doskonalenia metod
kontroli;
7) inicjowanie zmian w przepisach prawa w obszarze objętym koordynacją;
8) współpracę w zakresie przygotowywania zaleceń organizacyjno-
technicznych w obszarze objętym koordynacją;
9) wymianę informacji w zakresie opiniowania projektów aktów
normatywnych dotyczących kwestii objętych zakresem koordynacji;
10) wymianę informacji dotyczących stosowania przepisów regulujących
kwestie objęte zakresem koordynacji.
5. Koordynacja, o której mowa w ust. 3, odbywa się na trzech poziomach:
1) kierowników urzędów i służb;
2) reprezentantów organów wyznaczonych do szczegółowych zagadnień
związanych z koordynacją kontroli i nadzoru nad działalnością obiektów
jądrowych;
3) pracowników realizujących czynności kontrolne w obiekcie jądrowym.
6. Systemem koordynacji kontroli i nadzoru nad działalnością obiektów
jądrowych kieruje Prezes Agencji, który:
1) zapewnia bieżące funkcjonowanie systemu koordynacji;
58
2) zwołuje w zależności od potrzeb posiedzenia przedstawicieli organów
współdziałających i przewodniczy tym posiedzeniom;
3) jeżeli zaistnieje taka potrzeba – może zapraszać do udziału w
posiedzeniach, o których mowa w pkt 2, przedstawicieli innych organów i
służb, a także:
a) laboratoriów i organizacji eksperckich autoryzowanych przez Prezesa
Agencji, w przypadku gdy posiedzenie systemu ma dotyczyć elektrowni
jądrowych,
b) biegłych, ekspertów i przedstawicieli laboratoriów, w przypadku gdy
posiedzenie systemu ma dotyczyć innych obiektów jądrowych;
4) uwzględnia w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 110 pkt 13,
informację o funkcjonowaniu systemu koordynacji, a także dane istotne dla
oceny bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej dostarczone
przez inne organy.
7. W ramach systemu koordynacji mogą być powoływane zespoły do spraw
szczegółowych zagadnień związanych z koordynacją kontroli i nadzoru nad
działalnością obiektów jądrowych, w skład których wchodzą reprezentanci
wyznaczani przez kierowników organów współdziałających. Powołując
zespół, wyznacza się jego kierownika, a także szczegółowy zakres
działania zespołu.
Art. 67a
67a.1. Czynności kontrolne wykonuje się w obecności kierownika
ustawy –
kontrolowanej jednostki organizacyjnej lub osoby upoważnionej przez
Prawo
niego na piśmie.
atomowe
2. W przypadku nieobecności kierownika kontrolowanej jednostki
organizacyjnej lub osoby przez niego upoważnionej albo w przypadku
nieudzielenia upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, czynności kontrolne
można wykonywać w obecności innego pracownika kontrolowanej
jednostki organizacyjnej lub przywołanego
świadka będącego
funkcjonariuszem publicznym niezatrudnionym w Państwowej Agencji
Atomistyki.
3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się w przypadku, gdy:
1) istnieje podejrzenie poważnego naruszenia wymagań bezpieczeństwa
jądrowego lub ochrony radiologicznej;
2) kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej wyraził zgodę na
wykonywanie czynności kontrolnych podczas jego nieobecności lub osoby
przez niego upoważnionej;
3) inspektor dozoru jądrowego przeprowadzający kontrolę podejmie
decyzję o przesłuchaniu pracownika kontrolowanej jednostki
organizacyjnej bez udziału innych osób w sytuacji podejrzenia naruszenia
wymagań bezpieczeństwa jądrowego lub ochrony radiologicznej w
jednostce organizacyjnej;
4) prowadzona jest kontrola ciągła w elektrowni jądrowej.
59
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1993
› Pobierz plik