eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1993
  • Data wpłynięcia: 2013-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587

1993



Art. 1 pkt
16) po art. 55a dodaje się art. 55b – 55t w brzmieniu:
16
Art. 55l. Prezes Agencji wydaje decyzję w sprawie zezwolenia na:
projektu
1)
budowę składowiska odpadów promieniotwórczych – w terminie 24

miesięcy,

2)
eksploatację składowiska odpadów promieniotwórczych – w terminie

12 miesięcy,

3)
zamknięcie składowiska odpadów promieniotwórczych – w terminie

18 miesięcy


od dnia złożenia wniosku wraz z wymaganymi dokumentami.



Art. 55m. Do postępowania o wydanie zezwolenia na budowę, eksploatację

i zamknięcie składowiska odpadów promieniotwórczych nie stosuje się

przepisu art. 31 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks

postępowania administracyjnego.



Art. 55o. 1. W toku oceny wniosku o wydanie zezwolenia Prezes Agencji

może:

1)
przeprowadzać kontrole w miejscu, w którym ma być wykonywana

działalność objęta wnioskiem;

2)
korzystać z pomocy biegłych, ekspertów i laboratoriów;

3)
żądać wykonania badań lub ekspertyz w zakresie spełnienia

warunków ochrony radiologicznej.

2. Koszty uzasadnionych czynności dokonywanych w toku oceny wniosku

o wydanie zezwolenia przez biegłych, ekspertów i laboratoria, o których

mowa w ust. 1 pkt 2, oraz wykonania badań lub ekspertyz, o których mowa

w ust. 1 pkt 3, ponosi jednostka organizacyjna występująca z wnioskiem o

wydanie zezwolenia.


Art. 5 Art. 5.1. Wniosek o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności, o
ustawy –
której mowa w art. 4 ust. 1, zawiera:
Prawo
1) oznaczenie jednostki organizacyjnej ubiegającej się o wydanie
atomowe
zezwolenia, jej siedzibę i adres;
2) w przypadku przedsiębiorców – numer w rejestrze przedsiębiorców;
3) określenie rodzaju, zakresu i miejsca wykonywania działalności
związanej z narażeniem.
1a. Do wniosku dołącza się dokumenty wymienione w przepisach
wydanych na podstawie art. 6 pkt 2.
2. Złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności, o
której mowa w art. 4 ust. 1, albo zgłoszenia wykonywania tej działalności
dokonuje kierownik jednostki organizacyjnej.
3. Prezes Państwowej Agencji Atomistyki, zwany dalej „Prezesem
Agencji”, wydaje zezwolenia i przyjmuje zgłoszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

25
4. Zezwolenie na uruchamianie i stosowanie aparatów rentgenowskich do
celów diagnostyki medycznej, radiologii zabiegowej, radioterapii
powierzchniowej i radioterapii schorzeń nienowotworowych oraz
uruchamianie pracowni stosujących takie aparaty wydaje państwowy
wojewódzki inspektor sanitarny, a dla jednostek organizacyjnych:
1) podległych lub podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej lub
nadzorowanych przez niego albo dla których jest on organem założyciel-
skim – komendant wojskowego ośrodka medycyny prewencyjnej;
2) podległych lub podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych lub przez niego nadzorowanych albo dla których jest on
organem założycielskim – państwowy inspektor sanitarny Ministerstwa
Spraw Wewnętrznych.
5. Wydanie zezwolenia albo przyjęcie zgłoszenia następuje po
stwierdzeniu, że spełnione zostały wymagane prawem warunki
wykonywania działalności związanej z narażeniem, wymagającej
zezwolenia albo zgłoszenia.
5a. Warunkiem wydania zezwolenia na wykonywanie działalności ze
źródłem wysokoaktywnym jest ponadto zawarcie przez jednostkę
organizacyjną składającą wniosek o wydanie zezwolenia:
1) umowy z wytwórcą lub dostawcą źródła wysokoaktywnego zawierającej
zobowiązanie wytwórcy lub dostawcy do odbioru źródła po zakończeniu
działalności z nim i zapewnienia dalszego postępowania z tym źródłem
oraz regulującej sposób zabezpieczenia finansowego kosztów odbioru
źródła i po-stępowania ze źródłem albo
2) umowy z państwowym przedsiębiorstwem użyteczności publicznej, o
którym mowa w art. 114 ust. 1, zawierającej zobowiązanie tego
przedsiębiorstwa do odbioru źródła po zakończeniu działalności z nim i
zapewnienia dalszego postępowania z tym źródłem oraz regulującej sposób
zabezpieczenia finansowego kosztów odbioru źródła i postępowania ze
źródłem.
5b. Zabezpieczenie finansowe, o którym mowa w ust. 5a pkt 2, może
polegać na:
1) dokonaniu przez jednostkę organizacyjną wykonującą działalność ze
źródłem wysokoaktywnym jednorazowej wpłaty albo dokonywaniu przez
nią systematycznych wpłat przeznaczonych na pokrycie kosztów odbioru
źródła i postępowania z takim źródłem na wydzielony, oprocentowany
rachunek państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, o którym
mowa w art. 114 ust. 1, służący wyłącznie do gromadzenia środków
przeznaczonych na pokrycie takich kosztów lub
2) złożeniu przez jednostkę organizacyjną wykonującą działalność ze
źródłem wysokoaktywnym państwowemu przedsiębiorstwu użyteczności
publicznej, o którym mowa w art. 114 ust. 1 – poręczenia bankowego,
gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub weksla z

26
poręczeniem wekslowym banku.
5c. Wysokość zabezpieczenia nie może przekraczać kosztów odbioru i
postępowania ze źródłem wysokoaktywnym danego typu określonych w
cenniku, o którym mowa w art. 118 ust. 2.
5d. Przepisu ust. 5a nie stosuje się do działalności polegającej na
składowaniu i przechowywaniu źródła wysokoaktywnego przez państwowe
przedsiębiorstwo użyteczności publicznej, o którym mowa w art. 114 ust. 1,
oraz do działalności polegającej na transporcie takiego źródła.
6. (uchylony).
7. Zezwolenie wydaje się na czas nieoznaczony, chyba że jednostka
organizacyjna ubiegająca się o wydanie zezwolenia złoży wniosek o
wydanie zezwolenia na czas oznaczony.
7a. Wydanie, odmowa wydania oraz cofnięcie zezwolenia, a także
przyjęcie i odmowa przyjęcia zgłoszenia, następują w drodze decyzji
administracyjnej.
7b. Zezwolenie zawiera, jeżeli jest to niezbędne, określenie warunków
wykonywania działalności związanej z narażeniem.
8. Organy, o których mowa w ust. 3 i 4, prowadzą rejestr jednostek
organizacyjnych, których działalność wymaga co najmniej zgłoszenia.
9. Kierownik jednostki organizacyjnej jest obowiązany zgłaszać organowi
wydającemu zezwolenie wszelkie zmiany danych określonych w
zezwoleniu.
10. Przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio do zgłoszenia.
11. Organ wydający zezwolenie cofa zezwolenie, w przypadku gdy:
1) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące jednostce organizacyjnej
wykonywania objętej zezwoleniem działalności związanej z narażeniem;
2) jednostka organizacyjna przestała spełniać warunki określone przepisami
prawa, wymagane do prowadzenia działalności określonej w zezwoleniu;
3) jednostka organizacyjna nie usunęła, w wyznaczonym przez organ
wydający zezwolenie terminie, stanu faktycznego lub prawnego
niezgodnego z warunkami określonymi w zezwoleniu lub z przepisami
regulującymi działalność objętą zezwoleniem;
4) jednostka organizacyjna nie wykonała sankcji nałożonych na nią przez
Komisję Europejską na podstawie art. 83 Traktatu Euratom;
5) jednostka organizacyjna nie zastosowała się do nakazu lub zakazu, o
którym mowa w art. 68 ust. 1, lub nie wykonała decyzji, o której mowa w
art. 68b ust. 1.
12. W decyzji o cofnięciu zezwolenia należy określić sposób postępowania
z posiadanymi przez jednostkę organizacyjną materiałami jądrowymi,
źródłami promieniotwórczymi, odpadami promieniotwórczymi oraz
wypalonym paliwem jądrowym.
13. Koszty postępowania, o którym mowa w ust. 12, ponosi jednostka
organizacyjna, której cofnięto zezwolenie.

27
14. Za wydanie zezwolenia pobiera się opłatę skarbową w wysokości
określonej w przepisach o opłacie skarbowej.
15. Prezes Agencji przekazuje niezwłocznie Szefowi Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego kopie wydanych decyzji administracyjnych
w sprawie wydania, odmowy wydania albo cofnięcia zezwolenia na
wykonywanie działalności, o której mowa w art. 4 ust. 1.
25. Art. 4 4. Odpady promieniotwórcze są trwale składowane
T
Art. 1 pkt
17) po art. 57 dodaje się art. 57a – 57g w brzmieniu:

ust. 4
w tym państwie członkowskim, w którym zostały
17 i 18
Art. 57b. 1. Odpady promieniotwórcze można składować w państwie
wygenerowane, chyba że w momencie
projektu
członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie trzecim, z którym zawarto
dokonywania przemieszczenia weszło w życie

porozumienie w sprawie składowania odpadów promieniotwórczych w
porozumienie zawarte między danym państwem

składowiskach odpadów promieniotwórczych.
członkowskim a innym państwem członkowskim

2. Porozumienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera minister właściwy do
lub państwem trzecim w sprawie użytkowania

spraw gospodarki.
obiektu trwałego składowania w jednym z nich, z

3. Minister właściwy do spraw gospodarki powiadamia Komisję
uwzględnieniem kryteriów ustalonych przez

Europejską o treści porozumienia, o którym mowa w ust. 1, przed
Komisję zgodnie z art. 16 ust. 2 dyrektywy

dokonaniem przemieszczenia, o którym mowa w art. 62b pkt 10.
2006/117/Euratom.


Przed przemieszczeniem do państwa trzeciego

18) w art. 62e po ust. 1 dodaje się ust. 1a – 1b w brzmieniu:
państwo członkowskie wywożące informuje

1a. Zakazany jest wywóz z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpadów
Komisję o treści każdego takiego porozumienia i

promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego celem składowania:
podejmuje uzasadnione działania, aby się upewnić,

1)
przed zawarciem porozumienia, o którym mowa w art. 57b;
że:

2)
do państwa trzeciego:


a)
niebędącego stroną umowy z Europejską Wspólnotą Energii
a) kraj przeznaczenia zawarł umowę ze Wspólnotą

Atomowej obejmującej gospodarowanie wypalonym paliwem jądrowym i
obejmującą gospodarowanie wypalonym paliwem

odpadami promieniotwórczymi lub stroną Wspólnej konwencji
jądrowym i odpadami promieniotwórczymi lub

bezpieczeństwa gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i
jest stroną Wspólnej konwencji w sprawie

bezpieczeństwa w postępowaniu z odpadami promieniotwórczymi,
bezpieczeństwa gospodarowania wypalonym

sporządzonej w Wiedniu dnia 5 września 1997 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 202,
paliwem jądrowym i bezpieczeństwa w

poz. 1704), lub
postępowaniu z odpadami promieniotwórczym

b)
w którym nie istnieje program gospodarowania odpadami
(„wspólna konwencja”);

promieniotwórczymi oraz ich trwałego składowania reprezentujący wysoki
b) w kraju przeznaczenia istnieją programy

poziom bezpieczeństwa, lub
gospodarowania odpadami promieniotwórczymi

c)
w którym jednostka organizacyjna prowadząca działalność z
oraz ich trwałego składowania reprezentujące

wykorzystaniem składowiska odpadów promieniotwórczych nie posiada
wysoki poziom bezpieczeństwa, a ich cele są

zezwolenia na przywóz odpadów promieniotwórczych do tego
równoważne celom ustanowionym w niniejszej

składowiska, lub
dyrektywie; oraz

d)
w którym składowisko odpadów promieniotwórczych nie działa przed

dokonaniem przemieszczenia lub nie jest zarządzane zgodnie z wymogami
c) obiekt trwałego składowania w kraju

ustanowionymi w ramach programu, o którym mowa w lit. b.
przeznaczenia ma zezwolenie na przemieszczenie

1b. Przepisu ust. 1a nie stosuje się do przemieszczania wypalonego paliwa
odpadów promieniotwórczych, działa przed

jądrowego pochodzącego z reaktora badawczego do dostawcy lub
dokonaniem przemieszczenia i jest zarządzany

wytwórcy.
zgodnie z wymogami ustanowionymi w ramach



28
programu gospodarowania odpadami
Art. 62e
Art. 62e 1. Zakazany jest wywóz z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
promieniotwórczymi
oraz
ich
trwałego
ustawy –
odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego do:
składowania kraju przeznaczenia.
Prawo
1) miejsca przeznaczenia położonego na południe od 60 stopnia szerokości
atomowe
geograficznej południowej;
2) państwa trzeciego, które jest stroną Umowy o partnerstwie między
członka-mi grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a
Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony
(Umowa AKPE – WE z Kotonu);
3) państwa trzeciego, które nie posiada możliwości administracyjnych,
technicznych lub struktury regulacyjnej dla bezpiecznego postępowania z
odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym.
2. Zakazany jest przywóz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
wypalonego paliwa jądrowego oraz odpadów promieniotwórczych w celu
składowania, z za-strzeżeniem art. 62g.
26. Art. 5
Ramy krajowe
T
Art. 1 pkt
17) po art. 57 dodaje się art. 57a – 57g w brzmieniu:

ust. 1 1. Państwa członkowskie ustanawiają i utrzymują
17
Art. 57c. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki opracowuje krajowy
lit. a
projektu
plan postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem
krajowe ramy ustawodawcze, regulacyjne i
jądrowym, zwany dalej „krajowym planem postępowania z odpadami”.
organizacyjne („ramy krajowe”) w zakresie
gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i
2. Krajowy plan postępowania z odpadami określa w szczególności:
odpadami promieniotwórczymi, w których obrębie
1)
cele i zadania w zakresie postępowania z odpadami
przydziela się obowiązki i zapewnia koordynację
promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym w Rzeczypospolitej
między odnośnymi organami właściwymi. Ramy
Polskiej;
krajowe zawierają wszystkie z następujących
2)
etapy realizacji celów, o których mowa w pkt 1, wraz z podaniem ram
czasowych do osiągnięcia tych etapów;
elementów:
3)
ilość wypalonego paliwa jądrowego i odpadów promieniotwórczych
a) krajowy program wdrażania polityki w zakresie
ze wskazaniem lokalizacji, zgodnie z klasyfikacją odpadów
gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i
promieniotwórczych, o której mowa w art. 47, z uwzględnieniem
odpadami promieniotwórczymi;
prognozowanych, przyszłych ilości odpadów promieniotwórczych i

wypalonego paliwa jądrowego, w tym ilości pochodzących z likwidacji
obiektów energetyki jądrowej;
4)
koncepcje i rozwiązania techniczne w odniesieniu do gospodarowania
wypalonym paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi od ich
powstania aż do składowania;
5)
koncepcje działań podejmowanych po zamknięciu składowiska wraz
ze wskazaniem okresu, w jakim prowadzona będzie kontrola oraz środków
podejmowanych w celu zachowania wiedzy o składowisku;
6)
działania badawcze, rozwojowe i demonstracyjne, które są niezbędne
do wdrożenia rozwiązań w zakresie gospodarowania wypalonym paliwem
jądrowym i odpadami promieniotwórczymi;
7)
wskazanie wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów
obowiązków podmiotów zaangażowanych w realizację krajowego planu
postępowania z odpadami oraz najważniejsze wskaźniki służące
monitorowaniu jego realizacji;

29
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 40 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: