eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia szerszego dostępu do instrumentów rynku pracy, profilowania bezrobotnych, wprowadzenia rozwiązań zwiększających wpływ samorządów na kształtowanie i koordynację polityki w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej oraz rozwiązań wpływających na poprawę efektywności działania urzędów pracy a także funkcjonowania Rady Rynku Pracy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1949
  • Data wpłynięcia: 2013-11-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-03-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 598

1949

Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozwiązania nie powodują wzrostu wydatków Funduszu Pracy w 2014 r.
i latach kolejnych w porównaniu z poziomem wydatków zaplanowanych na rok 2013.
Nowe zasady podziału środków Funduszu Pracy będą dokonywane w ramach limitu
wydatków Funduszu Pracy przewidzianych we właściwej części budżetowej w ustawie
budżetowej przez zmianę struktury wydatków Planu Funduszu Pracy.
Wpływ regulacji na rynek pracy
Zmiana mechanizmu rozdysponowywania środków Funduszu Pracy według nowego
algorytmu, który uwzględnia zarówno liczbę bezrobotnych, stopę bezrobocia, jak
i czynnik związany z efektami podejmowanych działań na rzecz aktywizacji
bezrobotnych, powinna przyczynić się do stworzenia zachęty dla urzędów, aby
skuteczniej umieszczały w zatrudnieniu osoby bezrobotne.
Zmiana algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie
programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia
i aktywizacji zawodowej w województwie uwzględniać ma efekty działań
aktywizacyjnych powiatowych urzędów pracy.
Aktualnie obowiązujący algorytm nie ma powiązania z efektywnością uzyskiwaną
przez urzędy pracy. Zawiera on w głównej części wskaźniki wiążące wysokość
środków przyznawanych dla województwa z poziomem bezrobocia. Po zmianie
algorytmu urzędy pracy będą miały realny wpływ na wysokość środków Funduszu
Pracy przeznaczonych na działania aktywizacyjne.
Im bowiem wyższą efektywność działań aktywizacyjnych wypracują urzędy pracy
w poprzednim roku, tym większa pula środków trafi do tych urzędów w roku
następnym.






78

Wykres 1. Odsezonowane odpływy i napływy do bezrobocia rejestrowanego w latach
2008–2012


Źródło: Opracowanie własne MPiPS, na podstawie sprawozdania MPiPS-01,
odsezonowywanie metodą TRAMO/SEATS (Gretl).

Przy założeniu, że urzędy zaczną działać proefektywnościowo, tj. m.in. zaczną
umieszczać bezrobotnych w pracy niesubsydiowanej, zwiększeniu ulegną odpływy
z bezrobocia z tego tytułu. Przy założeniu utrzymania obecnych tendencji dotyczących
napływów do bezrobocia, po usunięciu sezonowości, proponowane rozwiązanie
powinno przyczynić się w kolejnych latach do zmniejszenia dystansu między napływem
a odpływem z bezrobocia (por. Wykres 1).
Zwiększenie efektywności działania urzędów pracy wspomagane będzie również
wprowadzeniem motywacyjnego podziału środków na wynagrodzenia dla pracowników
kluczowych i kadry kierowniczej tych urzędów. Podział przewiduje przyznanie 5%
limitu środków z Funduszu Pracy wszystkim samorządom powiatowym na
dofinansowanie wynagrodzeń pracowników pełniących funkcje doradców klienta oraz
dodatkowych 2% limitu środków z Funduszu Pracy, które naliczane będą dla
wszystkich samorządów na sfinansowanie kosztów nagród i składek na ubezpieczenia
społeczne dla pracowników pełniących funkcje doradców klienta i kadry kierowniczej

79

urzędu pracy. Przyznanie limitu wymagało będzie spełnienia przez urząd pracy w roku
poprzedzającym 2 z 3 warunków.
Na podstawie danych o wydatkach Funduszu Pracy na finansowanie w 2013 r.
wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne pracowników powiatowych
urzędów pracy dokonana została symulacja rozdysponowania puli 2% środków
Funduszu przeznaczonych na nagrody i składki na ubezpieczenia społeczne dla
pracowników pełniących funkcje doradców klienta i kadry kierowniczej urzędów pracy.
Symulacje sporządzono, wykorzystując dane statystyczne za rok 2012 o efektywności
zatrudnieniowej i kosztowej oraz o liczbie pracowników urzędów pracy
i obsługiwanych bezrobotnych. Kryteria dostępu wynikające z projektu ustawy do
dodatkowych 2% środków spełnia średnio około 75% powiatowych urzędów pracy.
Urzędy pracy spełniające ww. kryteria dostępu do dodatkowych 2% środków Funduszu
Pracy przeznaczonych na nagrody kadry kierowniczej i doradców klienta zostały
zaznaczone na poniższej mapie (kolor zielony).

80

Rysunek 1. Urzędy pracy spełniające kryteria dostępu do dodatkowych 2% środków
Funduszu Pracy

Źródło: Obliczenia i opracowanie własne MPiPS na podstawie danych ze sprawozdania
MPiPS-01 wraz z załącznikami.

Mapa Polski z zaznaczonym na zielono obszarem powiatów spełniających kryteria
otrzymania środków Funduszu Pracy na finansowanie kosztów nagród oraz składek na
ubezpieczenia społeczne pracowników powiatowych urzędów pracy pełniących funkcje
doradców klienta oraz kadry kierowniczej, tzw. 2%, w latach 2015–2017 (symulacja na
podstawie danych statystycznych za 2012 rok, dotyczących efektywności
zatrudnieniowej i kosztowej oraz liczby pracowników kluczowych i bezrobotnych).



81

Rysunek 2. Urzędy pracy spełniające kryteria dostępu do dodatkowych 2% środków
Funduszu Pracy w latach 2015–2017


Źródło: Obliczenia i opracowanie własne MPiPS na podstawie danych ze sprawozdania
MPiPS-01 wraz z załącznikami oraz sprawozdania MPiPS-02.

Projekt ustawy przewiduje 3 warunki, z których spełnienie dwóch upoważnia do
otrzymania środków. Sposób ten zapewnia przejrzystość i czytelność wyników oraz
daje możliwość wyciągania wniosków, w jakich obszarach powinna nastąpić poprawa
działań powiatowych urzędów pracy. Proponowane rozwiązanie premiuje urzędy
charakteryzujące się nie tylko odpowiednio wysoką efektywnością działań, która może
być mierzona wieloma czynnikami, ale również ma premiować urzędy charakteryzujące

82

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 ... 40 ... 46

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: