eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia szerszego dostępu do instrumentów rynku pracy, profilowania bezrobotnych, wprowadzenia rozwiązań zwiększających wpływ samorządów na kształtowanie i koordynację polityki w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej oraz rozwiązań wpływających na poprawę efektywności działania urzędów pracy a także funkcjonowania Rady Rynku Pracy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1949
  • Data wpłynięcia: 2013-11-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-03-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 598

1949

4. Ocena jakości i efektywności wykonywanej pracy jest poprzedzona rozmową
bezpośredniego przełożonego z pracownikiem odnośnie do zakresu i jakości wykonanych
przez pracownika zadań oraz trudności w realizacji obowiązków w okresie, którego dotyczy
ocena.
5. W przypadkach nieobecności pracownika spowodowanej wykonywaniem czynności
służbowych na polecenie przełożonego, przebywaniem na urlopie wypoczynkowym, na
urlopie szkoleniowym lub zwolnieniem z całości lub części dnia pracy w związku
z doskonaleniem kwalifikacji zawodowych w dniu zaplanowanej rozmowy, bezpośredni
przełożony może dokonać oceny jakości i efektywności wykonywanej pracy bez
przeprowadzania rozmowy, o której mowa w ust. 4, po uzyskaniu pisemnej zgody swojego
przełożonego oraz pracownika, którego praca jest oceniana.
6. Potwierdzenie doskonalenia kwalifikacji zawodowych, o którym mowa w ust. 1, jest
dokonywane na podstawie dokumentu wydanego przez organizatora doskonalenia.

§ 5. 1. Dodatek może być przyznany pracownikowi na okres nie dłuższy niż trzy
miesiące, a jego wysokość jest uzależniona od wyników oceny jakości i efektywności
wykonywanej pracy.
2. Dodatek jest wypłacany pracownikowi w terminie wypłaty wynagrodzenia, wyłącznie
za okres, w którym pracownik świadczył pracę, a także za okres, w którym przebywał na
urlopie wypoczynkowym, na urlopie szkoleniowym lub był zwolniony z całości lub części
dnia pracy w związku z doskonaleniem kwalifikacji zawodowych.

§ 6. Pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy dodatek jest
przyznawany w wysokości proporcjonalnej do określonego w umowie o pracę wymiaru czasu
pracy.

§ 7. Dodatek przyznany pracownikowi przed dniem wejścia w życie rozporządzenia jest
wypłacany za okres na jaki został przyznany na dotychczasowych warunkach.

§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ……………

MINISTER
PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
3
UZASADNIENIE

Głównym celem wydania nowego rozporządzenia jest konieczność uwzględnienia
zmian wprowadzonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, 675, 829 i…), zwanej dalej „ustawą”.
Ustawa o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy zmienia
przepisy ustawy w stosunku do grup pracowników wskazanych w art. 91 ust. 1 pkt 1–4 i 6
ustawy przez zmianę zasad przyznawania dodatku do wynagrodzenia. Wprowadzone zostaje
uzależnienie przyznania dodatku od powierzonej pracownikowi funkcji. Art. 91 ust. 2–5
ustawy wskazuje działania w ramach odrębnych usług rynku pracy, wspieranych
instrumentami rynku pracy, które będą realizowane przez pracowników powiatowego urzędu
pracy pełniących funkcję doradcy klienta indywidualnego lub instytucjonalnego. Do zadań
klienta indywidualnego należy stała opieka nad bezrobotnym lub poszukującym pracy,
w szczególności określenie profilu pomocy, przygotowanie i nadzór nad realizacją
indywidualnego planu działania, świadczenie podstawowych usług rynku pracy oraz
ułatwienie dostępu do innych form pomocy określonych w ustawie.
Do zadań klienta instytucjonalnego należy stała współpraca z pracodawcą w zakresie
pomocy określonej w ustawie, w szczególności ustalanie zapotrzebowania na nowych
pracowników i pozyskiwanie ofert pracy w ramach pośrednictwa pracy oraz ułatwianie
dostępu do innych form pomocy określonych w ustawie.
Przepisy określające te zasady stosuje się odpowiednio do osób zatrudnionych
w Ochotniczych Hufcach Pracy, zwanych dalej „OHP”.
W § 1 i 2 projektu rozporządzenia wskazani zostali pracownicy publicznych służb
zatrudnienia oraz OHP, którzy zostaną objęci nową regulacją, wykonujący zadania, za które
dodatek może być przyznany.
W § 3 projektu rozporządzeniaŚ
1) określono górną granicę wysokości dodatku do wynagrodzenia na poziomie nie więcej
niż 600 zł, który może być przyznany wskazanym pracownikom publicznych służb
zatrudnienia i OHP, dążącym do zwiększenia efektywności oraz rozwoju
zawodowego,
2) w ust. 1 określone zostało, że dodatek do wynagrodzenia może być przyznawany po
dokonaniu przez bezpośredniego przełożonego oceny jakości i efektywności pracy
wykonywanej przez pracownika, w okresie trzech miesięcy kalendarzowych,
przypadających bezpośrednio przed datą dokonania oceny oraz po potwierdzeniu, że
pracownik przynajmniej raz w okresie 12 miesięcy poprzedzających przyznanie
dodatku podnosił swoje kwalifikacje zawodowe wymagane na stanowisku pracy,
3) w ust. 3 określono kryteria oceny jakości i efektywności wykonywanej pracy. W celu
uzyskania lepszej przejrzystości pomiaru wyników i osiągnięć uzyskanych w pracy,
ze zwróceniem szczególnej uwagi na rodzaj i stopień złożoności zadań, zmienione
zostało dotychczas obowiązujące kryterium oceny (pkt 1 – wyniki uzyskane w pracy,
z uwzględnieniem specyfiki zadań na zajmowanym stanowisku), poprzez jego
uszczegółowienie w zakresie składowych oceny, w pkt. 1 i 2. Pozostałe kryteria
pozostają bez zmian.
4) w ust. 4 określone zostało, że ocena jakości i efektywności wykonywanej pracy
powinna być poprzedzona rozmową bezpośredniego przełożonego z pracownikiem
lub można od tego odstąpić, po uzyskaniu pisemnej zgody swojego przełożonego oraz
pracownika, którego praca jest oceniana.
W § 4 projektu wŚ
1) ust. 1 wskazano, że dodatek może być przyznany na okres nie dłuższy niż trzy
miesiące, zaś jego wysokość jest uzależniona od uzyskanych przez pracownika
wyników oceny jakości i efektywności wykonywanej pracy,
2) ust. 2 określono, że dodatek jest wypłacany łącznie z wynagrodzeniem
otrzymywanym przez pracownika, za okres, w którym pracownik świadczył pracę,
a także za okres urlopu wypoczynkowego, urlopu szkoleniowego oraz zwolnienia od
świadczenia pracy w związku z doskonaleniem kwalifikacji zawodowych.
W § 5 projektu wskazane zostało, że w sytuacji gdy pracownik jest zatrudniony
w niepełnym wymiarze czasu pracy, wysokość dodatku jest ustalana proporcjonalnie do
wymiaru czasu pracy.
W § 6 projektu wskazane zostały przepisy przejściowe w związku z wydaniem
nowego rozporządzenia w sprawie dodatków do wynagrodzenia pracowników publicznych
służb zatrudnienia.
Dodatek do wynagrodzenia jest instrumentem fakultatywnym, jednakże przyznawany
będzie na podstawie oceny pracy pracownika wykonywanej w okresie trzech miesięcy
kalendarzowych bezpośrednio poprzedzających ocenę. Ponadto, zachowana została zasada
obowiązująca w aktualnie obowiązującym rozporządzeniu, iż przy określaniu wysokości
dodatku do wynagrodzenia pracodawca bierze pod uwagę ocenę jakości i efektywności pracy
5
pracownika dokonaną przez jego bezpośredniego przełożonego oraz fakt doskonalenia przez
pracownika kwalifikacji zawodowych związanych z wykonywaniem zadań określonych
w rozporządzeniu.
Zgodnie z propozycją zawartą w rozporządzeniu, przy dokonywaniu oceny jakości
i efektywności pracy pracownika przez pracodawcę uwzględnione powinny zostaćŚ rodzaj
i stopień złożoności wykonywanych zadań, wyniki i osiągnięcia uzyskane przez pracownika
w wykonywaniu zadań. Podobnie jak w obowiązujących obecnie przepisach, uwzględnione
powinny zostaćŚ terminowość wykonywania przez niego zadań, stosunek do
współpracowników i interesantów oraz samodzielność i doświadczenie w wykonywaniu
zadań.

Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 1 stycznia
2014 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).

Projekt rozporządzenia nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt zostanie zamieszczony na
stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.


6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przewidziane w projekcie rozporządzenia regulacje będą dotyczyćŚ
1) powiatowych urzędów pracyś
2) wojewódzkich urzędów pracyś
3) Ochotniczych Urzędów Pracy (OHP).

2. Zakres konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym w trybie ustawy
z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854,
z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55,
poz. 235, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia zostanie przedłożony do zaopiniowania następującym podmiotomŚ
1) Związkowi Pracodawców Business Centre Clubś
2) Forum Związków Zawodowychś
3) Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”ś
4) Pracodawcom Rzeczypospolitej Polskiej;
5) Krajowej Izbie Gospodarczej;
6) Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowychś
7) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych (OPZZ)ś
8) Konfederacji Lewiatan;
9) Związkowi Rzemiosła Polskiego.
Ponadto, projekt rozporządzenia zostanie przedstawiony do zaopiniowania Komisji Wspólnej
Rządu i Samorządu Terytorialnego i Związkowi Powiatów Polskich.

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Projekt rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa oraz
budżetów jednostek samorządu terytorialnego ani wzrostu wydatków Funduszu Pracy.
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje wzrostu wydatków Funduszu Pracy na
dodatki do wynagrodzeń dla pracowników urzędów pracy w 2014 r. i latach kolejnych,
w porównaniu z poziomem wydatków zaplanowanych na rok 2013. Nie spowoduje też
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 39 . [ 40 ] . 41 ... 46

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: