Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1779
- Data wpłynięcia: 2013-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162
1779-uzasadnienie
− dochody z tytułu gwarancji zagranicznych udzielonych przez Skarb Państwa w wysokości
1.200 tys. zł.
Szczegółowy opis dochodów zawartych w pozycji „Opłaty, grzywny, odsetki i inne
dochody niepodatkowe” zostanie przedstawiony w opisie stosownych części budżetowych.
4.5. Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego
Prognozuje się, że w 2014 r. dochody z tytułu wpłat jednostek samorządu terytorialnego
wyniosą 2.505.981 tys. zł, co oznacza 5,1% wzrostu w stosunku do prognozowanego
wykonania w 2013 r. Relacja dochodów z tego tytułu do PKB w 2014 r. wyniesie
0,1%, pozostając na poziomie relacji z 2013 r.
Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego do budżetu państwa związane są
z mechanizmem redystrybucji dochodów pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego.
5. Środki z UE i z innych źródeł niepodlegające zwrotowi
Prognozuje się, że w 2014 r. dochody w tytule środki z UE i z innych źródeł
niepodlegające zwrotowi wyniosą 1.654.110 tys. zł, co oznacza 3,3% wzrostu w stosunku
do prognozowanego wykonania w 2013 r. Relacja dochodów z tego tytułu do PKB w 2014 r.
wyniesie 0,1%, pozostając na poziomie relacji z 2013 r.
W projekcie ustawy budżetowej na 2014 r. ujęto środki europejskie i środki, o których
mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki Norweskiego Mechanizmu
Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-
2014, a także środki pozostałych programów finansowanych z udziałem środków Unii
Europejskiej, nieujętych w budżecie środków europejskich.
Na prognozę takiej kwoty środków z UE i innych źródeł niepodlegających zwrotowi
składają się wpływy z:
− realizacji Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna oraz projektów pomocy
technicznej innych programów operacyjnych w ramach NSS 2007-2013 w wysokości
1.328.382 tys. zł,
− Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy w wysokości 3.547 tys. zł,
− Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 – 16.594 tys. zł,
− Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 w wysokości
11.904 tys. zł,
34
− realizacji projektów pomocy technicznej Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój
sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” w wysokości
26.495 tys. zł,
− pozostałych programów Unii Europejskiej w wysokości 61.611 tys. zł,
− Wspólnej Polityki Rolnej w 2014 r.: oprócz dochodów w ramach budżetu środków
europejskich, wystąpią dochody w cz. 77 budżetu państwa z tytułu refundacji
wyprzedzającego finansowania pomocy technicznej w ramach PROW 2007-2013,
a także z tytułu scentralizowanych wydatków Europejskiego Funduszu Rolniczego
Gwarancji (tj.: działań weterynaryjnych oraz FADN) w łącznej kwocie 205.577 tys. zł.
35
Rozdział V
Wydatki budżetu państwa w 2014 r.
1. Wydatki budżetu państwa
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w art. 110 określa konstrukcję
budżetu państwa. Główne składowe to podatkowe i niepodatkowe dochody budżetu
państwa, planowane wydatki budżetu państwa, planowany deficyt budżetu państwa wraz
z informacją dotyczącą źródeł jego pokrycia. Od 2010 r. oddzielnie prezentowane są także
prognozowane dochody oraz planowane wydatki budżetu środków europejskich, jak również
wynik budżetu środków europejskich.
Ustalony w projekcie ustawy budżetowej limit wydatków na rok 2014 wynosi
324.637.369 tys. zł i jest niższy od zaplanowanego w ustawie z dnia 13 września 2013 r.
o zmianie ustawy budżetowej na 2013 r. o 2.657.071 tys. zł, tj. o 0,8%.
Limit wydatków uwzględnia zaplanowane na 2014 rok zmiany w systemie emerytalnym,
w jego części kapitałowej, które będą oddziaływać na finanse publiczne poprzez:
− ustalenie poziomu składki na ubezpieczenie emerytalne przekazywanej z ZUS do OFE
na poziomie 2,92% oraz przejście części ubezpieczonych ze składką z OFE do ZUS
w wyniku wprowadzenia dobrowolności,
− stopniowe i proporcjonalne przenoszenie środków z OFE na subkonto w ZUS na 10 lat
przed osiągnięciem wieku emerytalnego,
− przeniesienie 51,5% aktywów do ZUS zgodnie z przyjętą hierarchią i umorzenie
skarbowych papierów wartościowych.
W projekcie budżetu państwa opisane powyżej zmiany wpływają na obniżenie dotacji
do FUS, obniżenie wydatków na obsługę długu publicznego oraz potrzeb pożyczkowych
netto budżetu państwa.
Udział wydatków budżetu państwa w PKB w 2014 r. wyniesie 18,9% wobec 19,9%
w roku 2013, co oznacza spadek o 1 punkt procentowy.
Udział wydatków budżetu państwa w PKB w latach 2011 – 2014 wynosi odpowiednio
20,5%, 20,6%, 19,9% oraz 18,9%.
37
w mld zł
2 000,0
1 800,0
1 721,5
1 642,9
1 595,3
1 600,0
1 524,7
1 400,0
1 200,0
1 000,0
800,0
600,0
400,0
313,3
328,8
327,3
324,6
200,0
0,0
2011
2012
2013*
2014
PKB
Wydatki budżetu państwa
Prezentowana kwota wydatków na lata 2011 - 2014 nie obejm uje wydatków zawartych w budżecie środków
europejskich
* - zgodnie z nowelizacją
Wydatki budżetu państwa realizowane są przez kierowników urzędów naczelnych
organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa, ministrów
i kierowników urzędów centralnych, wojewodów oraz prezesów samorządowych kolegiów
odwoławczych. Każdy wydatek budżetu państwa przypisany jest do określonego dysponenta
części budżetowej, w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej, a ponadto
określony jest jego charakter ekonomiczny (tj. czy jest to dotacja, subwencja, świadczenie
na rzecz osób fizycznych, wydatek bieżący jednostek budżetowych, wydatek majątkowy,
wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa, środki własne Unii Europejskiej,
współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej). W ten sposób wydatki
prezentowane są w załączniku nr 2 do projektu ustawy budżetowej. Niektóre wydatki
uszczegółowione są dodatkowo w pozostałych załącznikach do ustawy budżetowej:
− załącznik nr 6 – prezentowane są kwoty wynagrodzeń w państwowych jednostkach
budżetowych,
− załącznik nr 7 – zawiera zestawienie zadań z zakresu administracji rządowej i innych
zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami,
− załącznik nr 8 – zawiera wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe
i celowe oraz kwoty tych dotacji,
38
− załącznik nr 9 – zawiera zakres i kwoty dotacji przedmiotowych i podmiotowych,
− załącznik nr 10 – zawiera zestawienie programów wieloletnich w układzie zadaniowym,
− załącznik nr 11 – zawiera plany finansowe agencji wykonawczych,
− załącznik nr 12 – zawiera plany finansowe instytucji gospodarki budżetowej,
− załącznik nr 13 – zawiera plany finansowe państwowych funduszy celowych,
− załącznik nr 14 – zawiera plany finansowe państwowych osób prawnych.
Wydatki według grup ekonomicznych
Struktura
Ustawa o zmianie
Projekt ustawy
Różnica
Wskaźnik
ustawy budżetowej
Wyszczególnienie
budżetowej 2014
(3-2)
(3/2)
2013
2013 r.
2014 r.
w tys. zł
%
1
2
3
4
5
6
7
Ogółem
327.294.440
324.637.369
-2.657.071
99,2
100,0
100,0
w tym:
1. Do
tacje i subwencje
156.296.838
153.467.606
-2.829.232
98,2
47,8
47,3
2. Świadczenia na rzecz osób fizycznych
24.144.256
25.077.804
933.548
103,9
7,4
7,7
3. Wydatki bieżące jednostek budżetowych
60.494.468
65.606.389
5.111.921
108,5
18,5
20,2
4. Wydatki majątkowe
12.525.069
14.251.726
1.726.657
113,8
3,8
4,4
5. Wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa
42.704.802
36.169.900
-6.534.902
84,7
13,0
11,1
6. Środki własne Unii Europejskiej
18.179.927
17.765.160
-414.767
97,7
5,6
5,5
7. Współfinansowanie projektów z udziałem
12.949.080
12.298.784
-650.296
95,0
4,0
3,8
"""środków Unii Europejskiej
Podobnie jak w latach poprzednich, największy udział w wydatkach ogółem będą
stanowić dotacje i subwencje (47,3%), następnie wydatki bieżące jednostek budżetowych
(20,2%) oraz wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa (11,1%).
W porównaniu do roku 2013 największy wzrost wydatków dotyczy środków
przeznaczonych na:
− wydatki bieżące jednostek budżetowych – o 5.111.921 tys. zł – głównymi przyczynami
wzrostu wydatków w tej grupie są:
− wzrost składek na ubezpieczenia społeczne finansowane z budżetu państwa
za osoby przebywające na urlopach wychowawczych, za osoby pobierające zasiłek
macierzyński oraz za osoby zatrudnione jako nianie o 2.004.817 tys. zł, w tym
m. in. na finansowanie składek w związku z realizacją ustawy z dnia 26 lipca 2013 r.
39
1.200 tys. zł.
Szczegółowy opis dochodów zawartych w pozycji „Opłaty, grzywny, odsetki i inne
dochody niepodatkowe” zostanie przedstawiony w opisie stosownych części budżetowych.
4.5. Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego
Prognozuje się, że w 2014 r. dochody z tytułu wpłat jednostek samorządu terytorialnego
wyniosą 2.505.981 tys. zł, co oznacza 5,1% wzrostu w stosunku do prognozowanego
wykonania w 2013 r. Relacja dochodów z tego tytułu do PKB w 2014 r. wyniesie
0,1%, pozostając na poziomie relacji z 2013 r.
Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego do budżetu państwa związane są
z mechanizmem redystrybucji dochodów pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego.
5. Środki z UE i z innych źródeł niepodlegające zwrotowi
Prognozuje się, że w 2014 r. dochody w tytule środki z UE i z innych źródeł
niepodlegające zwrotowi wyniosą 1.654.110 tys. zł, co oznacza 3,3% wzrostu w stosunku
do prognozowanego wykonania w 2013 r. Relacja dochodów z tego tytułu do PKB w 2014 r.
wyniesie 0,1%, pozostając na poziomie relacji z 2013 r.
W projekcie ustawy budżetowej na 2014 r. ujęto środki europejskie i środki, o których
mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki Norweskiego Mechanizmu
Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-
2014, a także środki pozostałych programów finansowanych z udziałem środków Unii
Europejskiej, nieujętych w budżecie środków europejskich.
Na prognozę takiej kwoty środków z UE i innych źródeł niepodlegających zwrotowi
składają się wpływy z:
− realizacji Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna oraz projektów pomocy
technicznej innych programów operacyjnych w ramach NSS 2007-2013 w wysokości
1.328.382 tys. zł,
− Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy w wysokości 3.547 tys. zł,
− Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 – 16.594 tys. zł,
− Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 w wysokości
11.904 tys. zł,
34
− realizacji projektów pomocy technicznej Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój
sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” w wysokości
26.495 tys. zł,
− pozostałych programów Unii Europejskiej w wysokości 61.611 tys. zł,
− Wspólnej Polityki Rolnej w 2014 r.: oprócz dochodów w ramach budżetu środków
europejskich, wystąpią dochody w cz. 77 budżetu państwa z tytułu refundacji
wyprzedzającego finansowania pomocy technicznej w ramach PROW 2007-2013,
a także z tytułu scentralizowanych wydatków Europejskiego Funduszu Rolniczego
Gwarancji (tj.: działań weterynaryjnych oraz FADN) w łącznej kwocie 205.577 tys. zł.
35
Rozdział V
Wydatki budżetu państwa w 2014 r.
1. Wydatki budżetu państwa
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w art. 110 określa konstrukcję
budżetu państwa. Główne składowe to podatkowe i niepodatkowe dochody budżetu
państwa, planowane wydatki budżetu państwa, planowany deficyt budżetu państwa wraz
z informacją dotyczącą źródeł jego pokrycia. Od 2010 r. oddzielnie prezentowane są także
prognozowane dochody oraz planowane wydatki budżetu środków europejskich, jak również
wynik budżetu środków europejskich.
Ustalony w projekcie ustawy budżetowej limit wydatków na rok 2014 wynosi
324.637.369 tys. zł i jest niższy od zaplanowanego w ustawie z dnia 13 września 2013 r.
o zmianie ustawy budżetowej na 2013 r. o 2.657.071 tys. zł, tj. o 0,8%.
Limit wydatków uwzględnia zaplanowane na 2014 rok zmiany w systemie emerytalnym,
w jego części kapitałowej, które będą oddziaływać na finanse publiczne poprzez:
− ustalenie poziomu składki na ubezpieczenie emerytalne przekazywanej z ZUS do OFE
na poziomie 2,92% oraz przejście części ubezpieczonych ze składką z OFE do ZUS
w wyniku wprowadzenia dobrowolności,
− stopniowe i proporcjonalne przenoszenie środków z OFE na subkonto w ZUS na 10 lat
przed osiągnięciem wieku emerytalnego,
− przeniesienie 51,5% aktywów do ZUS zgodnie z przyjętą hierarchią i umorzenie
skarbowych papierów wartościowych.
W projekcie budżetu państwa opisane powyżej zmiany wpływają na obniżenie dotacji
do FUS, obniżenie wydatków na obsługę długu publicznego oraz potrzeb pożyczkowych
netto budżetu państwa.
Udział wydatków budżetu państwa w PKB w 2014 r. wyniesie 18,9% wobec 19,9%
w roku 2013, co oznacza spadek o 1 punkt procentowy.
Udział wydatków budżetu państwa w PKB w latach 2011 – 2014 wynosi odpowiednio
20,5%, 20,6%, 19,9% oraz 18,9%.
37
w mld zł
2 000,0
1 800,0
1 721,5
1 642,9
1 595,3
1 600,0
1 524,7
1 400,0
1 200,0
1 000,0
800,0
600,0
400,0
313,3
328,8
327,3
324,6
200,0
0,0
2011
2012
2013*
2014
PKB
Wydatki budżetu państwa
Prezentowana kwota wydatków na lata 2011 - 2014 nie obejm uje wydatków zawartych w budżecie środków
europejskich
* - zgodnie z nowelizacją
Wydatki budżetu państwa realizowane są przez kierowników urzędów naczelnych
organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa, ministrów
i kierowników urzędów centralnych, wojewodów oraz prezesów samorządowych kolegiów
odwoławczych. Każdy wydatek budżetu państwa przypisany jest do określonego dysponenta
części budżetowej, w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej, a ponadto
określony jest jego charakter ekonomiczny (tj. czy jest to dotacja, subwencja, świadczenie
na rzecz osób fizycznych, wydatek bieżący jednostek budżetowych, wydatek majątkowy,
wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa, środki własne Unii Europejskiej,
współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej). W ten sposób wydatki
prezentowane są w załączniku nr 2 do projektu ustawy budżetowej. Niektóre wydatki
uszczegółowione są dodatkowo w pozostałych załącznikach do ustawy budżetowej:
− załącznik nr 6 – prezentowane są kwoty wynagrodzeń w państwowych jednostkach
budżetowych,
− załącznik nr 7 – zawiera zestawienie zadań z zakresu administracji rządowej i innych
zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami,
− załącznik nr 8 – zawiera wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe
i celowe oraz kwoty tych dotacji,
38
− załącznik nr 9 – zawiera zakres i kwoty dotacji przedmiotowych i podmiotowych,
− załącznik nr 10 – zawiera zestawienie programów wieloletnich w układzie zadaniowym,
− załącznik nr 11 – zawiera plany finansowe agencji wykonawczych,
− załącznik nr 12 – zawiera plany finansowe instytucji gospodarki budżetowej,
− załącznik nr 13 – zawiera plany finansowe państwowych funduszy celowych,
− załącznik nr 14 – zawiera plany finansowe państwowych osób prawnych.
Wydatki według grup ekonomicznych
Struktura
Ustawa o zmianie
Projekt ustawy
Różnica
Wskaźnik
ustawy budżetowej
Wyszczególnienie
budżetowej 2014
(3-2)
(3/2)
2013
2013 r.
2014 r.
w tys. zł
%
1
2
3
4
5
6
7
Ogółem
327.294.440
324.637.369
-2.657.071
99,2
100,0
100,0
w tym:
1. Do
tacje i subwencje
156.296.838
153.467.606
-2.829.232
98,2
47,8
47,3
2. Świadczenia na rzecz osób fizycznych
24.144.256
25.077.804
933.548
103,9
7,4
7,7
3. Wydatki bieżące jednostek budżetowych
60.494.468
65.606.389
5.111.921
108,5
18,5
20,2
4. Wydatki majątkowe
12.525.069
14.251.726
1.726.657
113,8
3,8
4,4
5. Wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa
42.704.802
36.169.900
-6.534.902
84,7
13,0
11,1
6. Środki własne Unii Europejskiej
18.179.927
17.765.160
-414.767
97,7
5,6
5,5
7. Współfinansowanie projektów z udziałem
12.949.080
12.298.784
-650.296
95,0
4,0
3,8
"""środków Unii Europejskiej
Podobnie jak w latach poprzednich, największy udział w wydatkach ogółem będą
stanowić dotacje i subwencje (47,3%), następnie wydatki bieżące jednostek budżetowych
(20,2%) oraz wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa (11,1%).
W porównaniu do roku 2013 największy wzrost wydatków dotyczy środków
przeznaczonych na:
− wydatki bieżące jednostek budżetowych – o 5.111.921 tys. zł – głównymi przyczynami
wzrostu wydatków w tej grupie są:
− wzrost składek na ubezpieczenia społeczne finansowane z budżetu państwa
za osoby przebywające na urlopach wychowawczych, za osoby pobierające zasiłek
macierzyński oraz za osoby zatrudnione jako nianie o 2.004.817 tys. zł, w tym
m. in. na finansowanie składek w związku z realizacją ustawy z dnia 26 lipca 2013 r.
39
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1779-limit-mianowan
› Pobierz plik

-
1779-uzasadnienie
› Pobierz plik

-
1779-cz-I-ustawa-z-zal
› Pobierz plik

-
1779-strategia
› Pobierz plik

-
1779-budzet-zadaniowy
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei