eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-uzasadnienie

2.3. Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej
W ramach PO RPW zaplanowano na 2014 rok wydatki w częściach budżetowych
w wysokości 1.209.338 tys. zł.
Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej stanowi dodatkowy element wsparcia
z funduszy strukturalnych oraz wzmacniający działanie innych programów na obszarze
Polski Wschodniej, tj. województw: Warmińsko-Mazurskiego, Podlaskiego, Lubelskiego,
Świętokrzyskiego, Podkarpackiego.
Celem PO RPW jest przyspieszenie tempa rozwoju społeczno-gospodarczego Polski
Wschodniej zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
W ramach programu realizowane są projekty w zakresie:
− stymulowania rozwoju nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy tj. poprawa
infrastruktury edukacyjnej służącej prowadzeniu działalności dydaktycznej na poziomie
wyższym; dostępność dla przedsiębiorców do zewnętrznych źródeł finansowania
rozpoczynających działalność gospodarczą; wspierania innowacji tj. poprawy warunków
do prowadzenia działalności gospodarczej, promocji i współpracy regionów Polski
Wschodniej,
− wspierania rozwoju miast wojewódzkich,
− rozwoju potencjału turystycznego w regionach opartego o warunki naturalne,
− wspieranie rozwoju dostępu do Internetu szerokopasmowego,
− rozwoju infrastruktury transportowej.
2.4 Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
W ramach PO IG zaplanowano na 2014 rok wydatki w częściach budżetowych
w wysokości 4.695.450 tys. zł.
Celem głównym Programu Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013 jest rozwój
polskiej gospodarki w oparciu o innowacyjne przedsiębiorstwa. Cel ten zostanie osiągnięty
poprzez realizację następujących celów szczegółowych:
− zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw,
− wzrost konkurencyjności polskiej nauki,
− zwiększenie roli nauki w rozwoju gospodarczym,
− zwiększenie udziału innowacyjnych produktów polskiej gospodarki w rynku
międzynarodowym,


162
− tworzenie trwałych i lepszych miejsc pracy,
− wzrost wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce.
Jest to program skierowany przede wszystkim do przedsiębiorców, którzy zamierzają
realizować innowacyjne projekty, związane z badaniami i rozwojem, nowoczesnymi
technologiami, inwestycjami o dużym znaczeniu dla gospodarki lub wdrażaniem
i stosowaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Program ma na celu
wspieranie szeroko rozumianej innowacyjności. Jest to zarówno bezpośrednie wsparcie dla
przedsiębiorstw, instytucji otoczenia biznesu oraz jednostek naukowych świadczących
przedsiębiorstwom usługi o wysokiej jakości, a także wsparcie systemowe zapewniające
rozwój środowiska instytucjonalnego innowacyjnych przedsiębiorstw.
2.5 Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
W ramach PO IiŚ zaplanowano na 2014 rok wydatki w częściach budżetowych
w wysokości 15.419.116 tys. zł.
Celem programu jest poprawa atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez
rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska,
zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej.
W ramach programu PO IiŚ realizowanych jest 15 priorytetów.
W ramach programu realizowane są m.in. projekty z zakresu poprawy stanu dróg i
infrastruktury kolejowej, wody pitnej, sieci energetycznej, ekologii i ochrony środowiska. W
ramach POIiŚ można również sfinansować projekty z zakresu promocji kultury, nauki oraz
zdrowia (m.in. na ochronę zabytków i innych obiektów o dużej historycznej wartości, na
działalność i wyposażenie szkół artystycznych oraz innych uczelni, a także na polepszenie
warunków w szpitalach oraz na poprawę jakości usług pogotowia ratunkowego).
2.6 Program
Operacyjny
„Zrównoważony
rozwój
sektora
rybołówstwa
i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013”
W ramach tego programu zaplanowano na 2014 rok wydatki w częściach budżetowych
w wysokości 371.481 tys. zł.
Celem Programu jest poprawa efektywności sektora rybackiego, racjonalna gospodarka
żywymi zasobami wód, podniesienie konkurencyjności polskiego rybołówstwa morskiego,
rybactwa śródlądowego i przetwórstwa ryb oraz poprawa jakości życia na obszarach
zależnych od rybactwa.



163
W ramach programu realizowane są różnorodne działania, w tym m.in.:
− pomoc publiczna z tytułu zaprzestania działalności połowowej,
− inwestycje: na statkach rybackich, w chów i hodowlę ryb, w zakresie przetwórstwa
i obrotu, inwestycje w portach rybackich, miejscach wyładunku i przystaniach;
− rybactwo przybrzeżne,
− działania wodno – środowiskowe,
− rybołówstwo śródlądowe,
− ochrona i rozwój fauny i flory wodnej,
− rozwój nowych rynków i kampanie promocyjne,
− modyfikacja w celu zmiany przeznaczenia statków rybackich,
− rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
2.7 Wspólna Polityka Rolna
W ramach WPR zaplanowano na 2014 rok wydatki w częściach budżetowych
w wysokości 12.781.066 tys. zł.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r.,
środki przekazywane przez KE do państw członkowskich mają charakter refundacyjny.
Warunkiem ich otrzymania jest wcześniejsze poniesienie określonych wydatków przez
agencje płatnicze – w formule prefinansowania. Udokumentowane wydatki tych agencji są
zwracane ze środków budżetu unijnego, w terminach wynikających z prawa UE.
W roku 2014, podobnie jak w roku ubiegłym, mechanizm prefinansowania płatności
Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) odbywać się będzie w ramach wydatków budżetu środków
europejskich, zaś refundacje z KE poniesionych wydatków – stanowić będą dochody
budżetu środków europejskich.
Zasilenie rachunków bankowych agencji płatniczych oraz innych dysponentów środków
europejskich na płatności WPR odbywać się będzie za pośrednictwem BGK, zgodnie
z przepisami ustawy o finansach publicznych.
W roku 2014 będą realizowane płatności bezpośrednie oraz płatności z tytułu PROW
2007-2013, działań interwencyjnych na wspólnotowych rynkach rolnych.
2.8 Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
W ramach tego programu zaplanowano na 2014 rok wydatki w częściach budżetowych
w wysokości 279.948 tys. zł.
Celem programu jest zmniejszanie różnic społeczno-gospodarczych istniejących
pomiędzy Polską a wyżej rozwiniętymi państwami UE oraz różnic na terytorium Polski –


164
pomiędzy ośrodkami miejskimi a regionami słabo rozwiniętymi pod względem strukturalnym.
Fundusz Szwajcarski przewiduje wsparcie dla instytucji sektora publicznego i prywatnego
oraz organizacji pozarządowych.
W ramach programu realizowane są projekty w zakresie następujących obszarów:
− bezpieczeństwo, stabilność, wsparcie reform,
− środowisko i infrastruktura,
− sektor prywatny,
− rozwój społeczny i zasobów ludzkich.
2.9 Norweski Mechanizm Finansowy i Mechanizm Finansowy Europejskiego
Obszaru Gospodarczego 2009-2014
W ramach tego programu zaplanowano na 2014 rok wydatki w częściach budżetowych
w wysokości 391.960 tys. zł., w tym na:
− Norweski Mechanizm Finansowy 2009-2014 w wysokości 230.229 tys. zł.,
− Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 w wysokości
161.731 tys. zł.
Głównym celem, utworzonych przez państwa – darczyńców (trzy państwa EFTA:
Norwegię, Islandię i Lichtenstein) mechanizmów finansowych, jest realizacja przedsięwzięć
przyczyniających się do zmniejszania różnic ekonomicznych i społecznych w obrębie
Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz wzmacnianie stosunków dwustronnych
pomiędzy Państwami – Darczyńcami a Państwami - Beneficjentami poprzez przyznawanie
pomocy finansowej w wyodrębnionych obszarach priorytetowych.
W ramach NMF i MF EOG 2009-2014 wyodrębniono następujące obszary wsparcia:
− bioróżnorodność i monitoring środowiska,
− oszczędzanie energii, odnawialne źródła,
− społeczeństwo obywatelskie,
− rozwój społeczny i regionalny,
− kulturowe dziedzictwo,
− badania naukowe i stypendia,
− Schengen i sprawy wewnętrzne,
− godna praca i dialog trójstronny.


165
Rozdział XI
Finansowanie deficytu budżetu państwa
W 2014 r. zakładany jest deficyt budżetu państwa w wysokości 47.725,1 mln zł oraz
deficyt budżetu środków europejskich w wysokości 391,7 mln zł. Suma pozostałych
składników potrzeb pożyczkowych netto wynosi 7.261,4 mln zł. W rezultacie planowane
w 2014 r. potrzeby pożyczkowe netto kształtują się na poziomie 55.378,3 mln zł wobec
66.610,5 mln zł w 2013 r., a planowany poziom potrzeb pożyczkowych brutto (suma potrzeb
netto oraz przypadającego do wykupu długu) wynosi 132.604,9 mln zł wobec
166.366,7 mln zł w 2013 r.

PW 2013
2014
3:2
Wyszczególnienie
w mln zł
%
1
2
3
4
Potrzeby pożyczkowe netto budżetu państwa
66.610,5
55.378,3
83,1
− deficyt budżetu państwa
51.565,0
47.725,1
92,6
− wynik budżetu środków europejskich
-6.154,5
391,7
-
− reforma systemu ubezpieczeń społecznych
10.887,1
8.198,1
75,3
− kredyty i pożyczki udzielone
12.257,1
7.224,2
58,9
− zarządzanie płynnością sektora publicznego
0,0
-6.800,0
-
− wpływy z prywatyzacji do budżetu
-1.454,8
-1.330,5
91,5
− inne*
-489,3
-30,4
6,2
Finansowanie potrzeb pożyczkowych netto
66.610,5
55.378,3
83,1
budżetu państwa
1. Finansowanie krajowe
33.801,6
32.416,9
95,9
− bankowe
21.301,6
21.416,9
100,5
− pozabankowe
2.500,0
7.000,0
280,0
− inwestorzy zagraniczni nabywający SPW na
10.000,0
4.000,0
40,0
rynku krajowym
2. Finansowanie zagraniczne
18.596,7
16.913,4
90,9
3. Saldo środków
14.212,2
6.048,1
42,6
* pozycja obejmuje: prefinansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej,
płatności związane z udziałami Skarbu Państwa w międzynarodowych instytucjach finansowych, wpływy od podmiotów
krajowych na spłatę udostępnionych kredytów zagranicznych, pozostałe przychody i rozchody.

Dalsze omówienie w zakresie finansowania potrzeb pożyczkowych netto, w tym deficytu
budżetu państwa, jest prezentowane w układzie zgodnym z załącznikiem nr 5 ustawy
budżetowej, czyli zgodnie z kryterium miejsca przeprowadzanych operacji (krajowe,
zagraniczne) oraz po wyodrębnieniu jako oddzielnej pozycji przychodów z prywatyzacji i ich
rozdysponowania. W tym układzie finansowanie krajowe jest planowane na poziomie
32.437,3 mln zł, finansowanie zagraniczne w kwocie 22.547,2 mln zł, a pozycja przychody

167
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 31 . [ 32 ] . 33 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: