eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-uzasadnienie

Znaczna część środków budżetu UE nie jest przekazywana do państw członkowskich.
Wydatki wspólnotowe można podzielić na następujące grupy:
1. Wydatki skierowane do podmiotów znajdujących się poza Unią Europejską.
W skład tych wydatków można włączyć przede wszystkim środki znajdujące się
w Dziale 4 budżetu UE „Globalny wymiar Europy”, m.in. na finansowanie projektów
realizowanych w ramach pomocy rozwojowej w krajach rozwijających się, a także środki
w ramach funduszy przedakcesyjnych (również Dział 4 budżetu UE), skierowane
do przyszłych krajów członkowskich UE. Także wydatki w Dziale 1a budżetu UE są
w pewnej części kierowane do państw poza UE;
2. Alokacje przeznaczone na funkcjonowanie UE (przede wszystkim Dział 5 budżetu UE
„Administracja”) oraz projekty realizowane w skali ponadnarodowej (głównie Dział 1a),
których nie da się przypisać konkretnie do żadnego z krajów członkowskich;
3. Środki, które służą finansowaniu projektów (fundusze strukturalne i Fundusz Spójności
itp.) bądź polityk (Wspólna Polityka Rolna – WPR) w konkretnych państwach
członkowskich
i
które

alokowane
w
danych
państwach
(zarządzanie
zdecentralizowane wykonywane przez administracje państw członkowskich, beneficjentów
tych środków);
4. Środki dostępne podmiotom z państw członkowskich, ale ich podział następuje w drodze
konkursowej (zarządzanie scentralizowane wykonywane przez Komisję Europejską lub
agencje UE).
Transfery otrzymywane z budżetu UE przez Polskę sklasyfikowane są przede wszystkim
w ww. trzeciej grupie wydatków z niewielkim udziałem grupy czwartej.
Składka wpłacana przez Polskę do budżetu UE w całości jest przekazywana z budżetu
państwa i służy finansowaniu wszystkich ww. wydatków.
Prognozowane saldo przepływów finansowych wynikających z dochodów budżetu
państwa i budżetu środków europejskich w 2014 r. przekazanych przez UE (i pokrewnych
czyli otrzymanych w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego, Mechanizmu
Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, jak i Szwajcarsko – Polskiego
Programu Współpracy) oraz środków przekazywanych do budżetu UE przedstawia poniższe
zestawienie.







156


Kwota
Treść
w tys. zł
1
2
I. ŚRODKI PRZEKAZANE PRZEZ UE
80.353.879
Zadania wynikające ze Wspólnej Polityki Rolnej
23.415.574
Programy realizowane w ramach Perspektywy Finansowej 2007-2013 oraz
54.441.046
Perspektywy Finansowej 2014-2020*
Norweski Mechanizm Finansowy, Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru
1.168.448
Gospodarczego, Szwajcarsko-Polski Program Współpracy*
Pozostałe
1.328.811
II. ŚRODKI WYDATKOWANE Z BUDŻETU PAŃSTWA

Środki własne UE (składka do budżetu UE)
17.765.160
III. RÓŻNICA (I-II)
62.588.719


* Perspektywa Finansowa 2014-2020 obejmuje fundusze w ramach Polityki Spójności oraz Wspólnej Polityki
Rybackiej UE


157
Rozdział X
Budżet środków europejskich
Budżet środków europejskich, stosownie do postanowień ustawy o finansach
publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r., obejmuje dochody i wydatki przeznaczone na
realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem
środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.
1. Dochody budżetu środków europejskich
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2014, w części Dochody budżetu środków
europejskich, zaplanowane zostały dochody budżetu środków europejskich w łącznej
wysokości 77.957.123 tys zł.
Na powyższą kwotę składają się dochody z tytułu realizacji zadań w ramach:
− programów operacyjnych realizowanych w ramach NSS 2007-2013 w wysokości
51.411.654 tys. zł,
− Wspólnej Polityki Rolnej w wysokości 23.734.551 tys. zł,
− Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 w wysokości 420.079 tys. zł,
− Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014
w wysokości 302.852 tys. zł,
− Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy w wysokości 413.472 tys. zł,
− Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych
obszarów rybackich 2007-2013” w wysokości 546.956 tys. zł,
− Perspektywy Finansowej 2014-2020 w ramach Polityki Spójności i Wspólnej Polityki
Rybackiej UE w wysokości 1.127.559 tys. zł
2. Wydatki budżetu środków europejskich
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2014 w budżecie środków europejskich
zaplanowane zostały wydatki w wysokości 78.348.825 tys. zł z przeznaczeniem na realizację
programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem projektów
pomocy technicznej.
W ramach powyższej kwoty w poszczególnych częściach budżetowych zaplanowana
została kwota 47.318.502 tys. zł na wydatki przeznaczone na projekty realizowane
w ramach:


159
1) NSS 2007-2013, tj. na:
− 16 Regionalnych Programów Operacyjnych,
− Program Operacyjny Kapitał Ludzki,
− Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka,
− Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko,
− Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej;
2) Wspólnej Polityki Rolnej,
3) Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych
obszarów rybackich 2007-2013”,
4) Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego
Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
5) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
Pozostała część wydatków została zaplanowana w rezerwie celowej poz. 98
z przeznaczeniem na finansowanie programów z budżetu środków europejskich
w kwocie 31.026.923 tys. zł oraz w rezerwie celowej poz. 99 z przeznaczeniem
na finansowanie wynagrodzeń w ramach budżetu środków europejskich w kwocie 3.400 tys. zł.
Zaplanowanie rezerw wynika z faktu, że na etapie opracowywania projektu ustawy
budżetowej nie można dokonać podziału wszystkich wydatków na poszczególne podziałki
klasyfikacji budżetowej. Ponadto rezerwa celowa poz.98 obejmuje również wydatki
na umowy, których podpisanie jest dopiero planowane. Jednocześnie należy zauważyć,
że stopień realizacji poszczególnych projektów kształtuje się różnie w poszczególnych
częściach budżetowych, więc trudno przewidzieć, który dysponent wykorzysta w pełni środki
ujęte w ramach własnej części, a w których przypadkach realizacja projektów z różnych
przyczyn będzie przebiegała z opóźnieniem, co ostatecznie będzie miało wpływ na różny
poziom wykorzystania środków w ramach części danego dysponenta. Ponadto stopień
zaawansowania realizacji programów operacyjnych nie pozwala w pełni określić wszystkich
potrzeb dysponentów.
Umieszczenie części wydatków w rezerwie celowej pozwoli na sprawniejszą i bardziej
elastyczną realizację projektów finansowanych w ramach poszczególnych programów,
a tym samym przyczyni się do lepszej absorpcji środków unijnych.
Ponadto w rezerwie celowej poz.98 ujęte zostały również wydatki na realizację
programów w ramach Perspektywy Finansowej 2014-2020, ze względu na fakt, że obecnie
trwają prace nad ostatecznym kształtem programów operacyjnych i rozwiązań
instytucjonalnych w ramach Perspektywy Finansowej 2014-2020.


160
Zaplanowane wydatki w budżecie środków europejskich, w częściach poszczególnych
dysponentów, obejmują przede wszystkim następujące programy:
2.1. 16 Regionalnych Programów Operacyjnych
W ramach 16 Regionalnych Programów Operacyjnych zaplanowano na 2014 rok
wydatki w częściach budżetowych w wysokości 6.845.869 tys. zł.
W ramach RPO finansowaniu podlegają projekty m.in. z zakresu: sektora transportu
związanych z budową i modernizacją infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniczej; ochrony
zdrowia; infrastruktury komunikacyjnej; systemów zaopatrzenia w wodę, odprowadzania
i oczyszczania ścieków; systemów energetycznych oraz zapewnienia bezpieczeństwa
ekologicznego i przeciwpowodziowego; wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw,
zwłaszcza w zakresie działalności innowacyjnej, w tym B+R; wsparcia promocji produktów
i usług rozwoju turystyki oraz infrastruktury kultury.
2.2. Program Operacyjny Kapitał Ludzki
W ramach PO KL zaplanowano na 2014 rok wydatki w częściach budżetowych
w wysokości 5.323.690 tys. zł.
Celem głównym POKL jest wzrost zatrudnienia i spójności społecznej a do osiągnięcia
tego celu przyczynia się realizacja celów strategicznych, do których należą:
− podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób
bezrobotnych i biernych zawodowo,
− zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego,
− poprawa zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw do zmian
zachodzących w gospodarce,
− upowszechnienie edukacji społeczeństwa na każdym etapie kształcenia przy
równoczesnym zwiększeniu jakości usług edukacyjnych i ich silniejszym powiązaniu
z potrzebami gospodarki opartej na wiedzy,
− zwiększenie potencjału administracji publicznej w zakresie opracowywania polityk
i świadczenia usług wysokiej jakości oraz wzmocnienie mechanizmów partnerstwa.
W ramach programu realizowane są głównie tzw. projekty miękkie jak szkolenia,
seminaria, programy rozwojowe, doradztwo. Program składa się z 10 priorytetów, z których
priorytety
I-V realizowane są na poziomie centralnym, natomiast Priorytety VI-IX na poziomie
regionalnym.


161
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 30 . [ 31 ] . 32 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: