eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-uzasadnienie

− przelewy redystrybucyjne (zwrot przez samorządy wojewódzkie i powiatowe środków
na realizację zadań i finansowanie kosztów ich obsługi niewykorzystanych do dnia
31 grudnia 2013 r.) – 1.825 tys. zł,
− pozostałe przychody – 143.347 tys. zł, w tym odsetki – 15.231 tys. zł.
Koszty realizacji zadań Funduszu zaplanowane w wysokości 4.993.040 tys. zł mają być
przeznaczone głównie na:
− dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – 2.900.000 tys. zł,
− zrekompensowanie gminom utraconych dochodów z tytułu zwolnień przysługujących
prowadzącemu zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej z podatków
od nieruchomości, rolnego, leśnego oraz z podatku od czynności cywilnoprawnych
– 55.000 tys. zł,
− realizację programów zatwierdzonych przez Radę Nadzorczą PFRON –
241.877 tys. zł,
− realizację programów wspieranych ze środków pomocowych Unii Europejskiej –
71.753 tys. zł, w tym środki z Unii Europejskiej - 60.990 tys. zł,
− refundację części składek na ubezpieczenia społeczne osobom niepełnosprawnym
prowadzącym działalność gospodarczą, a także niepełnosprawnym rolnikom lub
rolnikom zobowiązanym do opłacania składek za niepełnosprawnych domowników –
84.294 tys. zł,
− zadania zlecane fundacjom i organizacjom pozarządowym – 163.000 tys. zł,
− przelewy redystrybucyjne (środki na zadania realizowane przez samorządy
wojewódzkie i powiatowe oraz koszty obsługi tych zadań) – 1.000.400 tys. zł,
− koszty własne – 316.989 tys. zł, z tego: odpis aktualizujący wartość należności z tytułu
wpłat na PFRON, pożyczek, odsetek od pożyczek oraz innych należności –
175.000 tys. zł, wydatki bieżące Biura i Oddziałów Funduszu – 141.989 tys. zł (w tym
wynagrodzenia osobowe – 52.282 tys. zł),
− wydatki inwestycyjne własne i zakupy inwestycyjne własne – 45.573 tys. zł.
Przewiduje się, że stan Funduszu na koniec 2014 roku wyniesie 304.373 tys. zł, w tym:
środki pieniężne – 311.740 tys. zł, należności – 770.240 tys. zł, zobowiązania – (minus)
69.559 tys. zł.



136
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych działa na podstawie ustawy
z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności
pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, z późn. zm.).
Funkcjonowanie Funduszu spełnia postulaty Dyrektywy Parlamentu Europejskiego
i Rady 2008/94/WE z dnia 22 października 2008 r. w sprawie ochrony pracowników
na wypadek niewypłacalności pracodawcy. Zgodnie z tymi postulatami państwa
członkowskie UE są zobowiązane do ustanowienia organu, który gwarantuje płatność kwot
pozostających do spłaty zainteresowanym pracownikom.
Od 1 stycznia 2012 r. zgodnie z art. 91 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. –
Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych Fundusz utracił osobowość
prawną i zgodnie z art. 24 ust. 2 oraz art. 31 ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń
pracowniczych (…) zadania z zakresu ochrony roszczeń pracowniczych określone w ustawie
realizuje minister właściwy do spraw pracy jako dysponent Funduszu oraz marszałkowie
województw przy pomocy wojewódzkich urzędów pracy.
Podstawowym celem Funduszu jest:
− ochrona roszczeń pracowniczych w razie niemożności ich zaspokojenia przez
pracodawcę z powodu jego niewypłacalności,
− dochodzenie zwrotu wypłaconych przez Fundusz świadczeń, w drodze windykacji
należności.
Fundusz jest tworzony przede wszystkim ze składek pracodawców objętych działaniem
ustawy. Wysokość składki na dany rok ustalany jest w ustawie budżetowej, a poboru składek
dokonuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Fundusz może umarzać należności
na zasadach określonych w ustawie.
Ze środków Funduszu zaspokojeniu podlegają następujące należności główne z tytułu:
1) wynagrodzenia za pracę,
2) wynagrodzenia za czas niezawinionego przez pracownika przestoju, za czas
niewykonywania pracy i za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
3) wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby, o którym mowa
w art. 92 Kodeksu pracy,
4) wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego,
5) odprawy pieniężnej przysługującej na podstawie przepisów o szczególnych zasadach
rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących
pracowników,

137
6) ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, o którym mowa w art. 171 § 1
Kodeksu pracy, należnego za rok kalendarzowy, w którym ustał stosunek pracy,
7) odszkodowania za skrócony okres wypowiedzenia, o którym mowa w art. 361 § 1
Kodeksu pracy,
8) dodatku wyrównawczego, którym mowa w art. 230 i 231 Kodeksu pracy,
9) składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawców na podstawie przepisów
o systemie ubezpieczeń społecznych,
10) wypłaty świadczeń dokonanych na podstawie ustawy z dnia 6 maja 2010 r.
o przywróceniu terminu do wypłaty świadczeń pracowniczych z Funduszu
Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Wypłacane świadczenia (pożyczki) powiększają należności Funduszu i podlegają zwrotowi
z majątku niewypłacalnego pracodawcy, są zatem planowane jako transfery na rzecz
ludności mieszczące się w należnościach.
Fundusz może odstąpić w całości lub w części od dochodzenia zwrotu wypłaconych
świadczeń, jeżeli ich zwrot jest w całości lub w znacznej części niemożliwy, jak też określić
indywidualne terminy i warunki zwrotu wypłaconych świadczeń.
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2014 zaplanowano:
− stan Funduszu na początek 2014 r. w wysokości 4.654.465 tys. zł,
− przychody Funduszu w wysokości 523.965 tys. zł,
− koszty realizacji zadań Funduszu w wysokości 437.491 tys. zł,
− stan Funduszu na koniec 2014 r. w wysokości 4.740.939 tys. zł.
Należne Funduszowi wpływy z tytułu wypłaconych świadczeń, uzyskiwane w wyniku
windykacji i egzekucji należności zaplanowano w wysokości 43.000 tys. zł.
3. Fundusze związane z prywatyzacją
Ich wydatki przeznaczane są na: pomoc dla przedsiębiorców (restrukturyzacja),
zaspokajanie roszczeń byłych właścicieli mienia przejętego przez Skarb Państwa,
rekompensaty
z
tytułu
pozostawienia
nieruchomości
poza
obecnymi
granicami
Rzeczypospolitej Polskiej.
Przychody tej grupy funduszy wyniosą 1.265.300 tys. zł, a koszty realizacji zadań tych
funduszy zaplanowano w wysokości 2.420.368 tys. zł.


138
Fundusz Reprywatyzacji
Państwowy fundusz celowy Fundusz Reprywatyzacji utworzony został na podstawie
art. 56 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji
(Dz. U. z 2013 r., poz. 216). Dysponentem Funduszu jest minister właściwy do spraw
Skarbu Państwa.
Na rachunku Funduszu gromadzone są środki pochodzące ze sprzedaży 5% akcji
należących do Skarbu Państwa w każdej ze spółek powstałych w wyniku komercjalizacji oraz
odsetki od tych środków, z przeznaczeniem na cele związane z zaspakajaniem roszczeń
byłych właścicieli mienia przejętego przez Skarb Państwa, poprzez:
− wypłatę odszkodowań wynikających z prawomocnych wyroków i ugód sądowych oraz
ostatecznych decyzji administracyjnych, wydanych w związku z nacjonalizacją mienia,
− wypłatę odszkodowań przyznanych na podstawie art. 10 ustawy z dnia 23 lutego 1991
r. o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych
za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego (Dz. U. Nr 34,
poz. 149, z późn. zm.),
− pokrycie kosztów postępowania sądowego i egzekucyjnego, w tym wynagrodzeń
biegłych sądowych za sporządzanie ekspertyz, których koszty w wyroku ponosi
pozwany - Skarb Państwa,
− pokrycie kosztów zastępstwa procesowego w sprawach prowadzonych poza
granicami kraju,
− pokrycie kosztów wynagrodzeń wypłacanych na podstawie umów cywilnoprawnych
w zakresie specjalistycznych opinii i analiz, w ramach realizacji celów.
Na rok 2014 przychody Funduszu zostały zaplanowane w wysokości 141.274 tys. zł,
w tym pochodzące ze sprzedaży 5% akcji i udziałów należących do Skarbu Państwa
w każdej ze spółek powstałych w wyniku komercjalizacji w wysokości 37.274 tys. zł oraz
odsetki od środków zgromadzonych na wydzielonym rachunku bankowym Funduszu
w wysokości 104.000 tys. zł.
Koszty realizacji zadań Funduszu zaplanowane zostały na kwotę 920.700 tys. zł,
w szczególności na cele związane z zaspokojeniem roszczeń byłych właścicieli mienia
przejętego przez Skarb Państwa przeznaczone ma być 681.400 tys. zł oraz koszty obsługi
procedur odszkodowawczych w wysokości 39.300 tys. zł.
Ponadto, w związku z trwającym procesem legislacyjnym polegającym na zmianie
ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, zaplanowana kwota w wysokości 200.000 tys. zł
ma zostać przeznaczona na finansowanie wypłat odszkodowań, o których mowa w art. 215
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Dz. U z 2010 r.

139
Nr 102, poz. 651, z późn. zm.). Środki te Minister Skarbu Państwa na wniosek Prezydenta
miasta stołecznego Warszawy przekazywałby na wskazany przez niego rachunek.
Stan środków pieniężnych na koniec roku zaplanowany został w wysokości
4.156.483 tys. zł.
Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców
Państwowy fundusz celowy Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców utworzony został
na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji
i prywatyzacji (Dz. U. z 2013 r., poz. 216). Dysponentem Funduszu jest minister właściwy
do spraw Skarbu Państwa.
Na rachunku Funduszu gromadzi się 15% przychodów uzyskanych z prywatyzacji
w danym roku budżetowym oraz odsetki od tych środków z przeznaczeniem na pomoc
w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców, w tym przedsiębiorców publicznych,
o których mowa w ustawie z dnia 22 września 2006 r. o przejrzystości stosunków
finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz
o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców (Dz. U. Nr 191, poz. 1411 i Nr 245,
poz. 1775), oraz na udzielanie wsparcia niebędącego pomocą publiczną.
Na rok 2014 przychody Funduszu zostały zaplanowane w wysokości 607.000 tys. zł,
z czego 555.000 tys. zł stanowią odpisy od przychodów z prywatyzacji, a 20.000 tys. zł
odsetki od zgromadzonych środków, zaś 32.000 tys. zł przychody ze spłat pożyczek
i kredytów.
Koszty realizacji zadań Funduszu zostały zaplanowane w wysokości 738.383 tys. zł.
Na powyższą kwotę składają się wydatki z następujących tytułów:
− wydatki na zakup i objęcie akcji oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego
w kwocie 678.933 tys. zł, w tym podwyższenie kapitału zakładowego Agencji Rozwoju
Przemysłu S.A., zgodnie z zapisami art. 56 ust. 5 ustawy o komercjalizacji
i prywatyzacji, tj. o 1/3 przychodów Funduszu w roku 2014 w kwocie 191.667 tys. zł
− dotacje na realizację zadań bieżących dla jednostek niezaliczanych do sektora
finansów publicznych w wysokości 27.450 tys. zł,
− udzielone pożyczki i kredyty w kwocie 32.000 tys. zł.
Stan środków pieniężnych Funduszu na koniec 2014 r. zaplanowany został w wysokości
1.879.102 tys. zł.


140
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 26 . [ 27 ] . 28 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: