eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-uzasadnienie

Zaplanowane w 2014 r. kwoty przychodów, z uwzględnieniem dotacji budżetowych,
kosztów oraz wynik finansowy brutto państwowych osób prawnych przedstawiają się
następująco:

w tym
Wynik
Przychody
dotacja
Koszty
finansowy
Wyszczególnienie
z budżetu
brutto
w tys. zł
1
2
3
4
5
Rzecznik Ubezpieczonych
7.094
7.294
-200
Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia
9.383
9.123
9.383
0
Polskie Centrum Akredytacji
20.000
20.000
0
Urząd Dozoru Technicznego
386.052
337.691
48.361
Polski Instytut Sztuki Filmowej
143.875
10.702
143.875
0
Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i
4.260
4.000
4.260
0
Porozumienia
Polski Klub Wyścigów Konnych
5.757
450
5.642
115
Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą w
15.583
11.421
15.541
42
Brwinowie
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
807.198
8.519
752.722
54.476
Transportowy Dozór Techniczny
65.962
49.332
16.630
Polska Organizacja Turystyczna
89.574
47.744
89.574
0
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i
1.542.881
79.771
2.241.114
-698.233
Gospodarki Wodnej
23 parki narodowe
200.808
91.367
217.069
-16.261
Polski Instytut Spraw Międzynarodowych
10.202
8.202
10.202
0
Agencja Oceny Technologii Medycznych
12.125
7.212
12.125
0
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
4.024.356
4.267.092
-242.736

126
Rozdział VIII
Państwowe fundusze celowe
Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych do sektora
finansów publicznych zalicza się państwowe fundusze celowe.
W myśl przepisów ww. ustawy fundusz celowy może działać jako osoba prawna lub
stanowić wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje organ wskazany w ustawie
tworzącej fundusz.
Podstawą gospodarki finansowej państwowego funduszu celowego jest roczny plan
finansowy obejmujący koszty na cele wskazane w ustawie powołującej fundusz.
W 2014 r. łączne przychody funduszy prezentowanych w załączniku nr 13 Plany
finansowe państwowych funduszy celowych, po wyeliminowaniu przepływów między nimi,
zaplanowano w wysokości 225.190.854 tys. zł. Natomiast planowane łączne koszty realizacji
zadań
funduszy,
po
wyeliminowaniu
przepływów
między
funduszami,
wyniosą
234.785.682 tys. zł.
Zestawienie poszczególnych funduszy zaplanowanych w projekcie ustawy budżetowej
na 2014 r.:

w tym:

Koszty realizacji
Przychody
Wyszczególnienie
zadań
dotacja z budżetu
w tys. zł

1
2
3
4
Razem*
225.190.854
47.208.976
234.785.682

I Fundusze związane z ubezpieczeniami społecznymi*
206.420.540
46.463.616
213.043.133
Fundusz Ubezpieczeń Społecznych
188.277.449
30.362.793
194.859.128
Fundusz Emerytalno - Rentowy
17.736.951
16.100.540
17.667.696
Fundusz Prewencji i Rehabilitacji
33.490
283
34.393
Fundusz Administracyjny
589.060
610.204
Fundusz Emerytur Pomostowych
240.190
328.312

II Fundusze związane z zadaniami socjalnymi państwa
15.648.800
745.360
17.318.596

Fundusz Pracy
10.433.100
11.888.065
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
4.691.735
745.360
4.993.040
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
523.965
437.491
III F
undusze związane z prywatyzacją
1.265.300
0
2.420.368
Fundusz Reprywatyzacji
141.274
920.700

Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców
607.000
738.383
Fundusz Skarbu Państwa
118.526
136.960
Fundusz Rekompensacyjny
398.500
624.325


127
w tym:

Koszty realizacji
Przychody
Wyszczególnienie
dotacja z budżetu
zadań

w tys. zł
1
2
3
4

IV Fundusze związane z bezpieczeństwem i obronnością kraju
268.791
0
302.120

Fundusz Wsparcia Policji
61.851
61.851
Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego
4.914
11.901
Fundusz - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców
109.203
131.108
Fundusz Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju
Przywięziennych Zakładów Pracy
37.850
42.287
Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych
54.973
54.973

V Fundusze związane z nauką, kulturą i kulturą fizyczną
834.590
0
944.399

Fundusz Promocji Twórczości
430
534
F
undusz Zajęć Sportowych dla Uczniów
13.000
13.000
Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej
584.200
584.200
Fundusz Promocji Kultury
157.960
157.960
Fundusz Nauki i Technologii Polskiej
79.000
188.705
VI P
ozostałe
752.833
0
757.066
F
undusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym
3.064
9.755
Fundusz Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej
36.580
36.580
Fundusz Wsparcia Straży Granicznej
2.048
2.048
Fundusz Kredytu Technologicznego
639.553
646.831
Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych
24.097
13.000
F
undusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej
47.491
48.852
*Po wyel
iminowaniu przepływów
1. Fundusze związane z ubezpieczeniami społecznymi
Do zadań realizowanych przez tę grupę należy m. in. realizacja zadań z zakresu
ubezpieczeń społecznych, finansowanie świadczeń dla rolników z ubezpieczenia emerytalno
– rentowego, obsługa zadań w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego, finansowanie kosztów
obsługi ubezpieczenia społecznego rolników, finansowania emerytur pomostowych.
W 2014 r. przychody tych funduszy zaplanowano w wysokości 206.420.540 tys. zł,
co stanowi 91,7% przychodów ogółem. Natomiast koszty na realizację zadań szacuje się
na kwotę 213.043.133 tys. zł. Dotacja z budżetu państwa dla tych funduszy stanowi 98,4%
dotacji zaplanowanej dla wszystkich funduszy celowych.
Fundusz Ubezpieczeń Społecznych
Zadaniem Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jako państwowego funduszu celowego,
utworzonego na podstawie ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) jest zapewnienie finansowania
wydatków związanych z powszechnymi obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi
(emerytalnym, rentowym, chorobowym i wypadkowym).

128
Głównym źródłem przychodów Funduszu są wpływy ze składek na ubezpieczenie
społeczne. Ponadto na przychody Funduszu składają się środki rekompensujące kwoty
składek przekazanych na rzecz otwartych funduszy emerytalnych, dotacja z budżetu
państwa oraz inne przychody. W 2014 r. zakłada się ponadto przekazanie do FUS części
środków
zgromadzonych
w
Funduszu
Rezerwy
Demograficznej
w
wysokości
2.500.000 tys. zł na uzupełnienie wynikającego z przyczyn demograficznych niedoboru
funduszu emerytalnego. Po stronie przychodów funduszu emerytalnego wyodrębnionego
w FUS uwzględnione zostały także dodatkowe przychody wynikające z planowanych zmian
w funkcjonowaniu funduszy emerytalnych poprzez stopniowe przenoszenie do funduszu
emerytalnego środków zgromadzonych na rachunkach członków otwartych funduszy
emerytalnych w związku z ukończeniem przez ubezpieczonych wieku niższego o 10 lat
od wieku emerytalnego.
Łączne przychody Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wraz z dotacją budżetową
oraz środkami z FRD zostały zaplanowane na kwotę 188.277.449 tys. zł.
Przychody Funduszu ze składek na ubezpieczenie społeczne (przypis) oszacowano
na 130.870.927 tys. zł. Przychody Funduszu stanowiące refundację z tytułu przekazania
składek do OFE zaplanowano w wysokości 8.198.142 tys. zł, a pozostałe przychody
obejmujące dodatkowe przychody wynikające z planowanej reformy OFE i pozostałe
zwiększenia Funduszu planuje się na kwotę 16.345.587 tys. zł. Przy planowaniu wielkości
refundacji składek do otwartych funduszy emerytalnych przyjęto, że składka przekazywana
do OFE wzrośnie z 2,8% podstawy wymiaru w 2013 r. do 2,92% podstawy wymiaru
w 2014 r. z uwzględnieniem wprowadzenia dobrowolności uczestnictwa w filarze
kapitałowym.
Przy konstrukcji projektu planu finansowego Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na rok
2014 przyjęto następujące założenia:
− od marca 2014 r. nastąpi waloryzacja emerytur i rent; wskaźnik waloryzacji będzie
odpowiadał średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych
w poprzednim roku kalendarzowym zwiększonemu o 20% realnego wzrostu
przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym. Wskaźnikiem cen
towarów i usług konsumpcyjnych dla celów ustalenia wskaźnika waloryzacji jest
średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw
domowych emerytów i rencistów albo średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług
konsumpcyjnych ogółem, jeżeli jest on wyższy od wskaźnika cen towarów i usług
konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów,
− kwota refundacji dla FUS z tytułu przekazania składek do OFE wyniesie
8.198.142 tys. zł,

129
− nastąpi zasilenie Funduszu bezzwrotnymi środkami z FRD w kwocie 2.500.000 tys. zł,
− nastąpi wzrost wydatków na zasiłki macierzyńskie z tytułu wprowadzenia urlopów
rodzicielskich w dodatkowym wymiarze 26 tygodni,
− wskaźnik ściągalności składek ukształtuje się na poziomie 99%,
− odpis na działalność Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wyniesie 3.430.000 tys. zł,
− Fundusz nie zwróci do budżetu państwa pożyczek otrzymanych w latach 2009-2013,
− niedobór FUS na wypłaty świadczeń będzie sfinansowany dotacją z budżetu
państwa i nieoprocentowaną pożyczką z budżetu państwa.
Koszty Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w 2014 r. oszacowano na kwotę
194.859.128 tys. zł.
Podstawową
pozycję
kosztów
Funduszu
w
kwocie
190.167.342 tys. zł
(tj. 97,6% wszystkich wydatków) stanowią wypłaty świadczeń na rzecz ludności (emerytury,
renty, dodatki do emerytur i rent: pielęgnacyjne, dla sierot zupełnych i za tajne nauczanie,
zasiłki: chorobowe, pogrzebowe, macierzyńskie itp.).
W ramach Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wyodrębnione są cztery fundusze,
w podziale na które dokonywana jest wypłata świadczeń i realizacja innych wydatków:
− fundusz emerytalny, z którego finansowane są wypłaty emerytur, emerytury
kapitałowe, środki gwarantowane oraz jednorazowe wypłaty ustalane ze składek
zewidencjonowanych na subkoncie – 122.626.753 tys. zł,
− fundusz rentowy, z którego finansowane są wypłaty rent z tytułu niezdolności do pracy,
rent szkoleniowych, rent rodzinnych, dodatków do rent rodzinnych dla sierot
zupełnych, dodatków pielęgnacyjnych i zasiłków pogrzebowych, wypłaty emerytur
przyznanych z urzędu zamiast renty z tytułu niezdolności do pracy oraz finansowane
są zadania w zakresie prewencji rentowej – 45.405.762 tys. zł,
− fundusz chorobowy, z którego finansowane są świadczenia z tytułu niezdolności
do pracy spowodowanej chorobą lub macierzyństwem – 16.993.549 tys. zł,
− fundusz wypadkowy, z którego finansowane są świadczenia z tytułu wypadków przy
pracy i chorób zawodowych wraz z prewencją wypadkową – 5.370.477 tys. zł.
W granicach określonych w ustawie budżetowej Fundusz może otrzymywać z budżetu
państwa dotacje i nieoprocentowane pożyczki z przeznaczeniem na uzupełnienie środków
na wypłaty świadczeń gwarantowanych przez państwo, jeżeli przychody funduszy:
emerytalnego, rentowego, chorobowego i wypadkowego nie zapewniają pełnej i terminowej
wypłaty świadczeń finansowanych z przychodów Funduszu.

130
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: