eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-uzasadnienie

- odpisu z Funduszu Emerytur Pomostowych (FEP) na finansowanie przez ZUS emerytur
pomostowych w kwocie 2.266 tys. zł,
- tytułu poboru i dochodzenia składek innych niż na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych
w kwocie 194.600 tys. zł,
- tytułu zwrotu kosztów obsługi świadczeń zleconych ZUS do wypłaty w wysokości
255.575 tys. zł,
- przychodów finansowych w wysokości 15.354 tys. zł,
- pozostałych przychodów w kwocie 126.561 tys. zł.
Ogółem koszty ZUS na rok 2014 zaplanowano w kwocie 4.267.092 tys. zł. Kwota
zaplanowanych kosztów jest niższa od kosztów planowanych w 2013 r. o 11.657 tys. zł
(tj. o 0,3%).
Największą pozycję w kosztach stanowią wynagrodzenia, które na rok 2014 zaplanowano
w kwocie 2.117.818 tys. zł, z czego na wynagrodzenia osobowe przypada kwota 2.102.250
tys. zł, tj. na poziomie planowanych wydatków w roku 2013.
Drugą co do wielkości pozycję kosztów ZUS stanowią koszty usług obcych (remonty, usługi
pocztowe i bankowe, usługi telekomunikacyjne, usługi związane z przetwarzaniem danych,
pozostałe) oszacowane na 2014 r. na łączną kwotę 1.029.243 tys. zł, tj. o 2,3% mniej
od kosztów zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2013.
Pozostałe koszty ZUS zaplanowano na rok 2014 w kwocie ogółem 1.120.031 tys. zł.
Wydatki ZUS na finansowanie działalności inwestycyjnej w roku 2014 zostały zaplanowane
na kwotę 475.444 tys. zł.
Przychody Agencji Oceny Technologii Medycznych (AOTM) pochodzić będą głównie
z dotacji budżetu państwa. W ogólnej kwocie przychodów planowanych na 12.125 tys. zł
dotacje stanowią 59,5%. Pozostałe przychody pochodzić będą z wpływów z tytułu opłat
za opracowanie ocen raportów, opłat za organizowane szkolenia w ramach działalności
statutowej i odsetek. Ponoszone przez AOTM koszty obejmują koszty funkcjonowania, w tym
m.in. koszty związane z działalnością Rady Przejrzystości, szkoleniami, udziałem
w projektach unijnych oraz konferencjach międzynarodowych, dokształcaniem oraz
podróżami zagranicznymi i krajowymi oraz wszelkiego rodzaju opłaty m.in. związane
z członkostwem w organizacjach międzynarodowych.
Przychody osiągane przez Transportowy Dozór Techniczny pochodzą przede wszystkim
z działalności dozorowej i odbiorczej, a także z działalności certyfikacyjnej, notyfikacyjnej
i laboratoryjnej oraz z realizacji zadań z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych

121
(m.in. wydawania świadectw dopuszczenia pojazdów przewożących materiały niebezpieczne
czy przeprowadzania egzaminów m.in. dla kandydatów na doradców do spraw przewozu
towarów niebezpiecznych). Koszty natomiast związane są z działalnością statutową
Transportowego Dozoru Technicznego, na którą składają się przede wszystkim zadania
z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonowania urządzeń technicznych, które mogą
stwarzać zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska.
Przychody osiągane przez Urząd Dozoru Technicznego to przede wszystkim przychody
z tytułu opłat uzyskiwanych za badania urządzeń znajdujących się pod dozorem technicznym
i opłat pobieranych za świadczenie usług w zakresie dozoru technicznego. Koszty zaś
związane są z działalnością statutową nakierowaną na wspieranie państwa i obywateli
w zapewnieniu bezpieczeństwa użytkowania urządzeń technicznych.
Polski Instytut Spraw Międzynarodowych (PISM) jako instytucja o profilu analityczno-
eksperckim odpowiada za zapewnienie profesjonalnej obsługi analityczno-eksperckiej
organów władzy odpowiedzialnych za politykę zagraniczną RP, prowadząc równocześnie
badania naukowe, działania na rzecz upowszechniania
wiedzy o stosunkach
międzynarodowych, działalność szkoleniową, wydawniczą i biblioteczną.
PISM zobowiązany jest do realizacji następujących zadań:
− prowadzenie badań naukowych w zakresie spraw międzynarodowych,
− przygotowywanie analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych z zakresu spraw
międzynarodowych,
− doskonalenie zawodowe kadr wykonujących zadania w zakresie stosunków
międzynarodowych i polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej,
− upowszechnianie w społeczeństwie polskim wiedzy z dziedziny współczesnych
stosunków międzynarodowych,
− utrzymywanie kontaktów z ośrodkami szkoleniowymi, naukowymi i politycznymi
Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą,
− gromadzenie specjalistycznego księgozbioru i dokumentacji naukowej, a także
prowadzenie otwartej działalności bibliotecznej
− prowadzenie działalności wydawniczej.
Na rok 2014 planowane jest przekazanie dotacji w kwocie 8.202 tys. zł., co stanowi
80,4% jego przychodów. W planie finansowym na 2014 r. zwiększono wydatki
na wynagrodzenia bezosobowe i osobowe wynikające z pozyskania przez PISM środków
na realizacje projektów w ramach grantów uzyskanych z Komisji Europejskiej oraz

122
Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (środki Funduszu Norweskiego). Planowane koszty
PISM zostaną zbilansowane przychodami.
Podstawowym przedmiotem działalności Polskiego Klubu Wyścigów Konnych (w skrócie
PKWK) jest nadzór nad zasadami organizowania wyścigów konnych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, działanie na rzecz umacniania i doskonalenia hodowli koni oraz
na rzecz rozwoju wyścigów konnych. W 2014 r. PKWK zaplanowało utrzymanie na poziomie
przewidywanego wykonania 2013 r., pozycji dotyczących przychodów, kosztów, wyniku
finansowego.
Dotacje z budżetu państwa dla Polskiej Organizacji Turystycznej (w skrócie POT)
stanowią 53,3% przychodów. Koszty funkcjonowania POT są stosunkowo niewielkie
i zamkną się w 2014 r. kwotą 9.854 tys. zł (co stanowi 11,0% kosztów ogółem). Pozostałe
środki są przeznaczone na:
− realizację projektów wynikających z zadań statutowych Polskiej Organizacji Turystycznej,
tj. we wsparcie i promocję turystyki,
− realizację projektów Unii Europejskiej.
Przychodami Polskiego Centrum Akredytacji są w głównej mierze przychody
z prowadzonej działalności akredytacyjnej, w tym szkoleniowej, które całkowicie pokrywają
koszty działalności tej państwowej osoby prawnej. Polskie Centrum Akredytacji jest krajową
jednostką
upoważnioną
do
akredytacji
jednostek
certyfikujących,
kontrolujących,
laboratoriów badawczych i wzorcujących oraz innych podmiotów prowadzących oceny
zgodności i weryfikacje.
Polski Instytut Sztuki Filmowej będzie realizować zadania z zakresu polityki państwa
w dziedzinie kinematografii, w szczególności przez:
− tworzenie warunków do rozwoju polskiej produkcji filmów i koprodukcji filmowej,
− inspirowanie i wspieranie rozwoju wszystkich gatunków polskiej twórczości filmowej,
w szczególności filmów artystycznych, w tym przygotowania projektów filmowych,
produkcji filmów i rozpowszechniania filmów,
− wspieranie działań mających na celu tworzenie warunków powszechnego dostępu
do dorobku polskiej, europejskiej i światowej sztuki filmowej,
− wspieranie debiutów filmowych oraz rozwoju artystycznego młodych twórców filmowych;
− promocję polskiej twórczości filmowej,
− dofinansowywanie przedsięwzięć z zakresu przygotowania projektów filmowych,
produkcji, dystrybucji i rozpowszechniania filmów, promocji polskiej twórczości

123
i upowszechniania kultury filmowej, w tym produkcji filmów podejmowanych przez
środowiska polonijne,
− świadczenie usług eksperckich organom administracji publicznej,
− wspieranie utrzymywania archiwów filmowych,
− wspieranie rozwoju potencjału polskiego niezależnego przemysłu kinematograficznego,
a w szczególności małych i średnich przedsiębiorców działających w kinematografii.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) realizuje zadania związane z zarządzaniem
ruchem lotniczym, a w szczególności kontrolą ruchu lotniczego, służbą informacji
powietrznej, służbą alarmową, planowaniem przepływu ruchu lotniczego nad Polską,
koordynacją zajętości przestrzeni powietrznej, prowadzeniem biur odpraw załóg oraz
aktualizacją i wydawaniem publikacji lotniczych. Przychody Agencji zaplanowano w kwocie
807.198 tys. zł i pochodzą one z opłat wnoszonych przez przewoźników i innych
użytkowników przestrzeni powietrznej z tytułu zapłaty za usługi nawigacyjne, przy czym bazy
kosztowe budowane są w oparciu o wspólny dla wszystkich państw członkowskich UE
schemat ustalania opłat nawigacyjnych. PAŻP prowadzi samodzielną gospodarkę finansową,
z budżetu państwa otrzymuje dotację celową na sfinansowanie wydatków związanych
z zapewnieniem służb nawigacyjnych w przypadku lotów, zwolnionych z tych opłat, która
wynosi 1,06% przychodów ogółem.
Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Brwinowie realizuje zadania z zakresu
doradztwa rolniczego mającego na celu poprawę dochodów rolniczych, podnoszenie
konkurencyjności gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów
wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych
mieszkańców obszarów wiejskich.
Centrum
Polsko-Rosyjskiego
Dialogu
i
Porozumienia
zostało
powołane
na podstawie ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu
i Porozumienia oraz statutu nadanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w drodze zarządzenia z dnia 19 kwietnia 2011 r. Podstawowym celem Centrum jest
inicjowanie, wspieranie i podejmowanie działań w Rzeczypospolitej Polskiej i Federacji
Rosyjskiej na rzecz dialogu i porozumienia w stosunkach polsko-rosyjskich. W ramach
podejmowanych działań będą m.in.: prowadzone badania naukowe, organizowane
konferencje, spotkania, prowadzona będzie działalność edukacyjna i wydawnicza,
organizowana będzie wymiana młodzieży i studentów.
Do zadań Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia należy gromadzenie,
opracowywanie oraz udostępnianie organom władzy publicznej informacji o istotnych

124
wydarzeniach i procesach politycznych, społecznych i gospodarczych na obszarze Europy
Środkowej, Europy Wschodniej, Rosji, Półwyspu Bałkańskiego oraz Kaukazu Południowego
i Azji Centralnej, a w przypadkach uzasadnionych strategicznymi interesami politycznymi
lub
gospodarczymi
Rzeczypospolitej
Polskiej
również
na
innych
obszarach,
przygotowywanie analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych dotyczących sytuacji
politycznej, społecznej i gospodarczej oraz rozwoju stosunków międzynarodowych, a także
współpraca z polskimi i zagranicznymi instytucjami, ośrodkami nauki i osobami fizycznymi
oraz promocja polskiej myśli analitycznej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Rzecznik Ubezpieczonych – reprezentuje interesy obywateli wobec ubezpieczycieli
i funduszy emerytalnych. Środki na działalność pochodzą zasadniczo z dwóch źródeł,
tj. wpłat zakładów ubezpieczeń oraz otwartych funduszy emerytalnych.
Parki narodowe tworzy się na obszarach wyróżniających się szczególnymi wartościami
przyrodniczymi, w celu zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów
i składników przyrody nieożywionej oraz walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego
stanu zasobów i składników przyrody, odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych
oraz siedlisk roślin, zwierząt lub grzybów. Najważniejszym celem działania parku jest
ochrona przyrody. Na jego obszarze ochronie podlega całość przyrody oraz swoiste,
charakterystyczne dla każdego regionu walory krajobrazowe. Aktualnie w Polsce funkcjonują
23 parki narodowe, które zajmują powierzchnię 316.748 ha, co stanowi ok. 1% powierzchni
kraju. Ponadto, niemal we wszystkich parkach narodowych działają muzea lub ośrodki
dydaktyczno-informacyjne. Parki prowadzą także własną działalność wydawniczą. Wszystkie
polskie parki narodowe włączono do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000.








125
strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: