eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-uzasadnienie

o cztery podstawowe nurty działań kierowanych do różnych grup odbiorców, tj. działania
uprzedzające, interwencyjne, wspierające oraz korekcyjno-edukacyjne, przy współpracy
organów
administracji
rządowej, jednostek
samorządu
terytorialnego,
organizacji
pozarządowych, kościołów i związków wyznaniowych.
Całkowite koszty Programu w latach 2006-2016 wynoszą 133.505 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2014 r. zaplanowano w kwocie 14.618 tys. zł.

Jednostki
2014
Cel
Miernik
realizujące
plan
Zmniejszenie skali zjawiska
przemocy w rodzinie,
zwiększenie skuteczności
ochrony ofiar przemocy w
Liczba sprawców poddanych
rodzinie i dostępności pomocy
Wojewodowie oddziaływaniom korekcyjno-
4.700
oraz zwiększenie skuteczności
edukacyjnym
działań interwencyjnych i
korekcyjnych wobec osób
stosujących przemoc w rodzinie

Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2014 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
10,95%
89,05%
Planowane wydatki na 2014 r.
Pozostałe koszty

28. Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015
Wieloletni „Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015” realizowany będzie
w 2014 r. w ramach działań w funkcji 19. Infrastruktura transportowa, w zadaniu
19.1.W Wspieranie transportu drogowego, w podzadaniach 19.1.1.W Budowa i przebudowa

106
sieci dróg publicznych, 19.1.2. Utrzymanie i remonty sieci dróg krajowych oraz 19.1.3.
Zarządzanie siecią dróg krajowych.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 10/2011 z dnia 25 stycznia
2011 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. „Program budowy dróg
krajowych na lata 2011-2015”, zmienioną uchwałą nr 186/2012 z dnia 6 listopada 2012 r.
oraz uchwałą nr 93/2012 z dnia 4 czerwca 2013 r., które skutkowały zmianami w poziomie
finansowania Programu w stosunku do lat ubiegłych. Uchwałą nr 93/2013 wprowadzono
zmiany zarówno w zakresie rzeczowym jak i finansowym Programu. W zakresie rzeczowym
rozszerzono listę zadań finansowanych ze środków Krajowego Funduszu Drogowego,
dla których postępowania przetargowe na wybór wykonawców robót zostaną uruchomione
w 2013 r. W konsekwencji konieczne było ustanowienie nowego limitu finansowego
liczonego od 1 stycznia 2014 r. w kwocie 35,7 mld zł przeznaczonego na realizację w/w
projektów.
Nadzór nad realizacją Programu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych
i Autostrad sprawuje Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Program jest średniookresowym dokumentem programowym w sektorze infrastruktury
dróg krajowych – określa cele i priorytety inwestycyjne, wskazuje poziom i źródła
niezbędnego finansowania oraz listę zadań do realizacji. Źródłami finansowania programu są:
Krajowy Fundusz Drogowy, z którego finansowane są zadania inwestycyjne, w tym budowa,
przebudowa oraz prace przygotowawcze po otwarciu tytułów inwestycyjnych, oraz budżet
państwa, z którego finansuje się zadania nieinwestycyjne, w tym prace przygotowawcze,
remonty, utrzymanie, zarządzanie i inwestycje kubaturowe. Przewiduje się, że możliwe
efekty realizacji Programu na koniec 2014 r. wyniosą m.in. ok. 786,32 km autostrad
oddanych do ruchu, ok. 848,79 km dróg ekspresowych oddanych do ruchu, jak również
ok. 298,39 km oddanych przebudowanych dróg krajowych i obwodnic. W wyniku realizacji
Programu ilość dróg w stanie dobrym na koniec 2012 r. wyniosła 62,7%, zgodnie
z Raportem o stanie technicznym dróg krajowych na koniec 2012 r. (System Oceny Stanu
Nawierzchni SOSN). Całkowity koszt realizacji zadań w ramach Programu w latach 2011-
2016 wynosi 109.910.667 tys. zł, natomiast wydatki budżetowe w 2014 r. zaplanowano
w kwocie 2.949.854 tys. zł.

Jednostka
2014
Cel
Miernik
realizująca
plan
Długość wybudowanych dróg
Poprawa dostępności
Generalna
440,54
ekspresowych i autostrad (w km)
komunikacyjnej Polski
Dyrekcja Dróg
i połączenie z głównymi
Krajowych
Długość przebudowanych dróg krajowych
korytarzami transportowymi
i Autostrad
63,39
(w km)

107
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2014 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015
14,10%
85,90%
Planowane wydatki na 2014 r.
Pozostałe koszty


108
Rozdział VII
Agencje
wykonawcze,
instytucje
gospodarki
budżetowej
i państwowe osoby prawne
Przedstawienie planów finansowych niżej opisanych jednostek ma na celu lepszą
przejrzystość ich działalności w sferze finansów publicznych, a co za tym idzie, poprawę
kontroli ich działalności zarówno ze strony Rządu jak i Parlamentu. Ma to również wpływ
na zwiększenie dyscypliny finansów publicznych.
1. Agencje wykonawcze
Plany finansowe agencji wykonawczych wymienione są w załączniku 11 do projektu
ustawy budżetowej na rok 2014 na podstawie art. 122 i 123 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych.
W przedłożonym projekcie ustawy budżetowej na rok 2014 zamieszczono plany
finansowe następujących agencji wykonawczych:
- Agencji Rezerw Materiałowych,
- Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości,
- Narodowego Centrum Nauki,
- Narodowego Centrum Badań i Rozwoju,
- Agencji Mienia Wojskowego,
- Wojskowej Agencji Mieszkaniowej,
- Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych,
- Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
- Agencji Nieruchomości Rolnych wraz z planem finansowym Zasobu Własności Rolnej
Skarbu Państwa,
- Agencji Rynku Rolnego.
W 2014 r. planuje się łączne przychody agencji wykonawczych na kwotę
12.037.824 tys. zł, w tym 6.282.875 tys. zł pochodzić będzie z dotacji budżetu państwa,
co stanowi 52,2% przychodów ogółem.
Planowane na 2013 r. przez agencje wykonawcze koszty ogółem wyniosą
8.703.028 tys. zł.
Wynik finansowy brutto agencji wykonawczych ogółem będzie dodatni i wyniesie
3.334.796 tys. zł.

109
Wśród wymienionych wyżej agencji wykonawczych w trzech z nich dotacje z budżetu
państwa stanowią około 91,8% przychodów (Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa, Narodowe Centrum Nauki, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju):
- w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa środki te przeznacza się m.in. na:
1) dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych na realizację inwestycji
w gospodarstwach rolnych,
2) sfinansowanie kosztów wznowienia produkcji oraz odtworzenia środków trwałych
w przypadku wystąpienia szkód,
3) finansowanie lub dofinansowanie ponoszonych przez producentów rolnych
kosztów zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich,
4) finansowanie zalesiania gruntów rolnych,
- Narodowe Centrum Nauki działa na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r.
o Narodowym Centrum Nauki jako agencja wykonawcza powołana do wspierania
działalności naukowej w zakresie badań podstawowych.
Przychodami Centrum są dotacje otrzymywane z budżetu państwa na realizację zadań
oraz na pokrycie bieżących kosztów i dofinansowania inwestycji związanych
z zarządzaniem zadaniami. Ponadto Narodowe Centrum Nauki może uzyskiwać
przychody z innych źródeł, w tym środki przekazane przez krajowe i zagraniczne
podmioty finansujące programy badawcze.
Przychody Centrum zaplanowano w wysokości 884.483 tys. zł. Źródłem przychodów
będą przede wszystkim dotacje otrzymywane z budżetu państwa w kwocie
881.469 tys. zł. Planowane na 2014 r. koszty NCN zostały określone na kwotę
884.483 tys. zł, z tego na realizację zadań badawczych 841.136 tys. zł.
- Narodowe Centrum Badań i Rozwoju działa na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia
2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju jako agencja wykonawcza powołana
do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej
państwa. Ponadto NCBiR pełni funkcję Instytucji Pośredniczącej dla Programów
Operacyjnych.
Przychodami Centrum są przede wszystkim dotacje otrzymywane z budżetu państwa
na realizację zadań (w tym na projekty finansowane z udziałem środków UE) oraz
na pokrycie bieżących kosztów i dofinansowania inwestycji związanych z zarządzaniem
zadaniami. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju może pozyskiwać przychody

110
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: