eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-budzet-zadaniowy

Miernik 5: Średni półroczny wskaźnik wydanych zaświadczeń do celów opieki zdrowotnej (w %)
Wartości miernika
Opis miernika:
Bazowa
PW
Planowane
Miernik pozwala badać standardy i efektywność obsługi
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
klientów Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
0
≤10
≤9
≤9
≤9
Ocena ryzyka:
Ryzyka mogące wystąpić w trakcie realizacji miernika
Informacje dodatkowe:
to m.in. czasowa niedostępność bazy ubezpieczonych
W ujęciu skonsolidowanym miernik ten dotyczy również
zdrowotnie e-WUŚ w NFZ oraz niekorzystanie z niej
wydatkowania środków z Funduszu Emerytalno-Rentowego,
przez świadczeniobiorców może spowodować wzrost
którego dysponentem jest Prezes KRUS.
liczby wydawanych zaświadczeń przez KRUS i wzrost
wskaźnika.

Miernik 6: Przeciętna miesięczna liczba osób uprawnionych, za które składki na ubezpieczenie zdrowotne
finansowane są z budżetu państwa (tys. osób)

Opis miernika:
Wartości miernika
Przyjęty miernik odnosi się do realizacji przez Zakład
Ubezpieczeń Społecznych prorodzinnej polityki rządu,
Bazowa
PW
Planowane
czyli zapewnienia finansowania dostępu do opieki
zdrowotnej
osobom
korzystającym
z
urlopów
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
wychowawczych, nianiom oraz osobom nie mogącym
podjąć
działalności
zarobkowej
z
powodów
248,8
240,1
281,3
280,1
284,8
zdrowotnych (inwalidzi).
Ocena ryzyka:
Do najważniejszych zagrożeń, mających bezpośredni
Informacje dodatkowe:
wpływ na wartość miernika, należy zaliczyć możliwą
Miernik pozwala ocenić skalę wsparcia państwa w zakresie
zmianę regulacji prawnych dotyczących liczby osób
zapewnienia dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej wobec
uprawnionych
do
finansowania
składki
na
osób sprawujących opiekę nad dziećmi czy osób, które ze
ubezpieczenie
zdrowotne
z
budżetu
państwa.
względów zdrowotnych nie mogą same zarobkować (element
Jednocześnie na poziom miernika wpływ mają sami
funkcji opiekuńczej państwa).
ubezpieczeni
podejmujący
decyzje
związane
z rodzicielstwem.

Miernik7: Relacja personelu medycznego do całości personelu (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
określa
procentowy
udział
personelu
medycznego Wojskowego Centrum Krwiodawstwa
Bazowa
PW
Planowane
i Krwiolecznictwa niezbędnego do wykonania zadania
i właściwego funkcjonowania placówki do ogólnej
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
liczby
personelu
realizującego
zadania.
Miernik
wykorzystywany przez MON.
68,05
68,05
68,05
68,05
68,05

Miernik 8: Stosunek liczby mieszkańców województwa do liczby podmiotów świadczących usługi
zdrowotne (w os.)*

Opis miernika:
Miernik pozwala na monitorowanie dostępności
Planowane wartości miernika
i możliwości
korzystania
z
usług
medycznych,
świadczonych przez podmioty lecznicze zarejestrowane
2014 r.
2015 r.
2016 r.
w rejestrze podmiotów wykonujących działalność
leczniczą na terenie poszczególnych województw.
Miernik przedstawia liczbę mieszkańców województwa
przypadającą na podmiot leczniczy świadczący usługi
1.064,7
1.063,3
1.062,0
zdrowotne. Miernik dotyczy działalności Wojewodów.
Ocena ryzyka:
Ryzyko związane jest z ruchem ludności, ze znaczącym zmniejszeniem się liczby zarejestrowanych podmiotów leczniczych
na terenie województwa związanego np. z wykreśleniem z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą
placówek, kontraktacją usług z NFZ.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.


125
Zadanie 20.1. realizowane jest również przez Agencję Oceny Technologii Medycznych, dla której działalności w
tym zakresie przyjęto miernik pn. „Liczba wydanych rekomendacji i opinii w zakresie ocen opieki zdrowotnej i
technologii medycznych.” Planowana wartość tego miernika na lata 2014-2016 wynosi 300 w każdym roku.
Zadanie 20.2.W Ratownictwo medyczne
Celem zadania jest zapewnienie dostępności do świadczeń ratowniczych w ramach systemu Państwowego
Ratownictwa Medycznego oraz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, który umożliwia zapewnienie pomocy
każdej osobie znajdującej się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego. Ze środków publicznych finansowane
są m.in. infrastruktura lotniczego pogotowia ratunkowego i szpitalnych oddziałów ratunkowych oraz zakup
specjalistycznych środków transportu sanitarnego, sprzętu i aparatury medycznej. Zadanie zawiera się w dziale
administracji rządowej Zdrowie.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,97 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Procent powierzchni kraju objęty zasięgiem śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego
(w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pozwala
na
monitorowanie
zasięgu
terytorialnego śmigłowcowej Służby Ratownictwa
Bazowa
PW
Planowane
Medycznego, który bezpośrednio przekłada się na
możliwość dotarcia zespołów ratunkowych do pacjenta
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
przebywającego
w
trudnodostępnych,
oddalonych
miejscach w bezpiecznym dla jego życia czasie.
92
92
92
92
92
Ocena ryzyka:
Wpływ na wartość miernika ma przede wszystkim sprawność statków latających oraz poziom wyszkolenia załóg do
wykonywania lotów w różnych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Na ograniczenie ryzyk związanych z tymi
czynnikami pozwala zapewnienie przeglądów i właściwej konserwacji wykorzystywanego sprzętu latającego, a także
odpowiedni system szkolenia pilotów.

Miernik 2: Średni czas dojazdu zespołów ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia (w min.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie działań w zakresie
zapewnienia pomocy medycznej udzielanej przez
szpitalne oddziały ratunkowe i zespoły ratownictwa
Bazowa
PW
Planowane
medycznego MSW funkcjonujące w ramach Krajowego
Sytemu
Ratownictwa
Medycznego.
Osiągnięcie
wartości docelowej oznaczać będzie utrzymanie
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
optymalnego czasu dojazdu do miejsca wezwania, co
zmniejsza ryzyko pogorszenia stanu zdrowia lub
zagrożenia życia osób poszkodowanych.
15
15
≤15
≤15
≤15
Ocena ryzyka:
Czynnikami mogącymi wpływać negatywnie na wykonanie wartości docelowej są m.in.: trudne warunki atmosferyczne
oraz stan dróg, okresowa kumulacja zgłoszeń i wyjazdów zespołów ratownictwa medycznego, trudności w pozyskaniu
specjalistów z zakresu ratownictwa medycznego.

126
Miernik 3: Mediana czasu dotarcia na miejsce zdarzenia w województwie (w min)*
Opis miernika:
Miernik określający medianę czasu dotarcia na miejsce
Planowane wartości miernika
zdarzenia zespołu ratownictwa medycznego. Umożliwia
w sposób obiektywny ocenę rzeczywistego obrazu
przeciętnej
skuteczności
zespołów
Ratownictwa
Medycznego w osiągnięciu celu (dotarcia na miejsce
2014 r.
2015 r.
2016 r.
zdarzenia), przy jednoczesnym pominięciu przypadków
wartości skrajnych (tzw. odstających), mogących
w istotnym stopniu zniekształcić wynik wyliczanego
miernika.
Miernik
odnosi
się
do
działalności
Wojewodów. Wartości miernika dotyczą obszarów
8/15
8/15
8/15
miejskich i poza miastami.
Ocena ryzyka:
Stan dróg (remonty), trudne warunki atmosferyczne, okresowe kumulacje zleceń wyjazdów zespołów ratownictwa
medycznego w liczbie przekraczającej dostępne siły i środki, zwiększona liczba ludności w okresie wakacyjnym
w poszczególnych województwach (np. w pasie nadmorskim danego województwa) – mogą wpłynąć na planowaną wartość
miernika.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 20.3.W Polityka lekowa
W ramach zadania, którego celem jest zapewnienie właściwego dostępu do bezpiecznych, odpowiedniej
jakości i skuteczności produktów leczniczych, wyrobów medycznych i produktów biobójczych,
prowadzona jest rejestracja produktów leczniczych i produktów biobójczych, a także sprawowany jest nadzór
farmaceutyczny nad jakością i obrotem (w tym importem) tych produktów. W szczególności monitorowane są
działania niepożądane produktów leczniczych przeznaczonych dla ludzi lub zwierząt, a także zwalcza się
nielegalny obrót produktami leczniczymi. Ważnym działaniem jest zabezpieczenie dostępu do leków i wyrobów
medycznych (wykonywanie procedur dotyczących kwestii refundacji leków, środków spożywczych specjalnego
przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych). Zadanie obejmuje również ocenę świadczeń
medycznych oraz leków i wyrobów medycznych oraz wydawanie rekomendacji odnośnie ich kwalifikacji jako
świadczeń gwarantowanych lub objęcia refundacją. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej
Zdrowie.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,09 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba przeprowadzonych postępowań w zakresie produktów leczniczych, wyrobów
medycznych i produktów biobójczych w stosunku do liczby zgłoszonych wniosków (w szt.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik obejmuje swoim zakresem przedmiotowym
działalność Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych,
Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych,
Bazowa
PW
Planowane
a także
realizację
zobowiązań
międzynarodowych
wynikających z przepisów UE, których prawidłowa
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
realizacja pozwala na zapewnienie właściwej jakości
i bezpieczeństwa produktów leczniczych, wyrobów
48.158/
48.158/
52.991/
55.155/
57.210/
medycznych i produktów biobójczych.
57.321
57.321
52.398
52.956
59.191
Ocena ryzyka:
Ryzyko realizacji miernika może wiązać się m.in. z odpowiednią liczbą ekspertów (i ich dostępnością) oceniających
dokumentację w prowadzonych przez Urząd postępowaniach.


127
Miernik 2: Stosunek liczby skontrolowanych hurtowni, aptek, punktów aptecznych oraz placówek obrotu
pozaaptecznego do liczby placówek podlegających kontroli (w %)*

Opis miernika:
Miernik umożliwia ocenę zakresu (skali) pokrycia
Planowane wartości miernika
czynnościami kontrolnymi ogółu hurtowni, aptek,
punktów
aptecznych
oraz
placówek
obrotu
pozaaptecznego na rzecz uzyskania jak największego
2014 r.
2015 r.
2016 r.
bezpieczeństwa obrotu oraz udostępniania wysokiej
jakości, spełniających wymogi prawa produktów
leczniczych, wyrobów medycznych i produktów
29,55
29,71
29,73
biobójczych. Miernik dotyczy działalności Wojewodów.
Ocena ryzyka:
Ryzyko związane jest m.in. z trudnym do przewidzenia stopniem złożoności czynności kontrolnych wykonywanych
w poszczególnych podmiotach oraz zmianą przepisów krajowych i unijnych skutkującą np. zmianą zakresu realizowanych
kontroli.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 20.3. jest również realizowane przez Agencję Oceny Technologii Medycznych, dla której działalności
w tym zakresie przyjęto miernik pn. „Liczba wydanych analiz weryfikacyjnych.” Planowana wartość tego
miernika na 2014-2016 wynosi 60 w każdym roku.
Zadanie 20.4.W Wspieranie rozwoju i restrukturyzacji systemu ochrony zdrowia
Realizacja zadania umożliwia finansowanie przedsięwzięć, których celami są poprawa jakości i efektywności
funkcjonowania jednostek ochrony zdrowia oraz poprawa dostępności usług medycznych i warunków ich
świadczenia. Dotyczą one przede wszystkim budowy, przebudowy, wyposażenia i modernizacji szpitali
ogólnych, klinicznych i innych podmiotów leczniczych. Zadanie obejmuje również procesów restrukturyzacji
systemu ochrony zdrowia, a także dopłaty do oprocentowania kredytów udzielanych lekarzom, lekarzom
dentystom, pielęgniarkom i położnym. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Zdrowie.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,87 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki.
Miernik 1: Powierzchnia uzyskana w ramach inwestycji służąca poprawie efektywności i jakości
świadczeń zdrowotnych (w m2)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pozwala
na
monitorowanie
rezultatów
Bazowa
PW
Planowane
finansowanych z budżetu państwa przedsięwzięć
inwestycyjnych, których celem jest zwiększenie
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
dostępności i jakości usług świadczonych przez
jednostki ochrony zdrowia.
32.947
52.263
109.386
210.837
117.878
Ocena ryzyka:
Ryzyka
związane
z
realizacją
miernika

Informacje dodatkowe:
charakterystyczne
dla
procesów
inwestycyjnych
Miernik w sposób syntetyczny obejmuje m.in. inwestycje
i budowlanych – wynikają one m.in. z możliwości
realizowane w ramach 5 programów wieloletnich, a także
przedłużenia
się
procedur
przetargowych
pozostałe inwestycje (budowlane oraz zakupy gotowych dóbr
i administracyjnych, opóźnień w realizacji zadań
inwestycyjnych) w szpitalach ogólnych, szpitalach klinicznych
wynikających
z
przyczyn
leżących
po
stronie
i instytutach badawczych.
wykonawców, czynników pogodowych, itp.

128
Miernik 2: Poziom dostosowania samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej MSW do
przepisów obowiązujących w sektorze ochrony zdrowia (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia bieżący monitoring oraz ewaluację
w
zakresie
poprawy,
jakości
i
efektywności
Bazowa
PW
Planowane
funkcjonowania jednostek ochrony zdrowia MSW
w kontekście
konieczności
ich
dostosowania
do
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
wymogów
i
standardów
prawnych
dotyczących
infrastruktury
oraz
wyposażenia
podmiotów
50
56
60
65
75
leczniczych.
Ocena ryzyka:
Czynnikami mogącymi wpływać na niewykonanie wartości docelowej są m.in.: możliwe zmiany prawne skutkujące
koniecznością wprowadzenia zmian w dokumentacji projektowej realizowanych inwestycji dostosowujących.

Miernik 3: Liczba podmiotów leczniczych MON spełniających wymagania określone przez Ministra
Zdrowia w stosunku do liczby wszystkich podmiotów leczniczych MON (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik dotyczy poprawy jakości i efektywności ich
funkcjonowania podmiotów leczniczych Ministerstwa
Bazowa
PW
Planowane
Obrony
Narodowej.
Obowiązek
dostosowania
podmiotów leczniczych do określonych wymogów
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
nałożony został Rozporządzeniem Ministra Zdrowia
z terminem realizacji do końca 2016 r.
52
64
74
86
100

Miernik 4: Liczba nowych łóżek na 10 tys. mieszkańców województwa (w szt.)*
Opis miernika:
Miernik służy pokazaniu efektów rozbudowy placówek
Planowane wartości miernika
zdrowia. Zwiększenie liczby łóżek w szpitalu/ach ma
miejsce w przypadku m.in. realizacji inwestycji – jest to
zatem
najprostszy
z
mierników
obrazujących
zwiększenie dostępności usług medycznych, co ma
2014 r.
2015 r.
2016 r.
szczególne
znaczenie
w
przypadku
dostępności
medycznych świadczeń specjalistycznych świadczonych
w placówkach szpitalnych (np w zakresie onkologii).
Miernik odnosi się do działalności 2 Wojewodów
0,01
0,75
nd.
realizujących zadanie i obejmuje perspektywę do 2015 r.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika może wynikać ze specyfiki procesu inwestycyjnego (np. warunki
pogodowe, procedury przetargowe, współpraca z wykonawcą, itp.)
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 20.5.W Nadzór sanitarno-epidemiologiczny, profilaktyka i promocja zdrowia
W ramach zadania realizowane są działania, których celami są zapewnienie skutecznej ochrony terytorium
Polski przed napływem środków spożywczych o niewłaściwej jakości zdrowotnej oraz niespełniających
wymogów materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, jak również zapewnienie
bezpieczeństwa sanitarno-epidemiologicznego w województwie. Zadanie to obejmuje działania na rzecz
zapewnienia odpowiednich standardów sanitarno-higienicznych oraz działania przeciwepidemiczne prowadzone
przez stacje sanitarno-epidemiologiczne, czuwanie nad bezpieczeństwem żywności i żywienia oraz zdrowotnym
wody, jak również działania oświatowo-zdrowotne i promowanie zdrowego stylu życia. W ramach zadania
finansowany jest także zakup szczepionek, utrzymywanie stałej rezerwy państwowej i dystrybucja środków
medycznych i antyseptycznych oraz szczepionek. Ponadto, realizowana jest także promocja zdrowego trybu
życia oraz profilaktyka zdrowotna, w tym profilaktyka w zakresie problemów alkoholowych, zwalczania

129
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 25 . [ 26 ] . 27 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: