eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-budzet-zadaniowy

Miernik 2: Poziom dostosowania podmiotów funkcjonujących na rynku kolejowym do obowiązujących
wymagań w obszarze infrastruktury i pojazdów kolejowych oraz innych wymogów formalnych (w %)

Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik dotyczy bezpośrednio rezultatu działań
Bazowa
PW
Planowane
Urzędu Transportu Kolejowego, które wpływają na
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
zapewnienie bezpieczeństwa transportu kolejowego
i systemu kolejowego.
60
70
75
80
80
Informacje dodatkowe:
Miernik przedstawia stopień dostosowania się podmiotów funkcjonujących na rynku kolejowym do obowiązujących
wymagań w obszarze infrastruktury i pojazdów kolejowych oraz innych wymagań formalnych. Miernik obejmuje również
działalność UTK m.in. w zakresie dopuszczania do eksploatacji podsystemów strukturalnych i funkcjonalnych, wydawania
świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu i innych zezwoleń technicznych, certyfikację bezpieczeństwa, w tym
uznawanie/autoryzowanie jednostek oceniających zgodność.

Miernik 3: Stosunek wartości zakupionych lub zmodernizowanych pojazdów szynowych sfinansowanych
z dotacji z budżetu państwa do ogólnej wartości zakupionych lub zmodernizowanych pojazdów
szynowych (w %)*

Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik umożliwia ocenę zakresu wsparcia udzielanego
samorządom wojewódzkim w zakresie transportu
kolejowego. Przyjęty miernik ocenia wartość produktu –
2014 r.
2015 r.
2016 r.
zakupionych
lub
zmodernizowanych
pojazdów
szynowych służących przewozom pasażerskim –
uzyskanego w ramach realizacji zadania Wojewodów
52,67
48,55
nd.
przekazujących dotacje na ten cel.
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Ryzyko związane jest z brakiem przystąpienia do
Zadanie realizowane będzie z rezerwy celowej. Program kończy
uczestnictwa w realizacji zadania przez Samorząd
się w 2015 r.
Województwa.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 19.3. Wspieranie transportu morskiego i żeglugi śródlądowej
Celem zadania jest zwiększenie dostępności i poprawa jakości transportu morskiego i żeglugi śródlądowej.
Zadanie obejmuje działania polegające m.in. na budowie, rozbudowie i utrzymaniu torów żeglugowych oraz
infrastruktury portowej i zapewniającej dostęp do portów, jak również działalność w zakresie sprawowania nadzoru
nad bezpieczeństwem żeglugi, stanem technicznym oraz parametrami torów wodnych i podejściowych, a także
dotyczącą utrzymania ich żeglowności. Ponadto, w ramach zadania realizowane są różnorodne przedsięwzięcia
związane z zagospodarowaniem przestrzennym polskich obszarów morskich, zabezpieczeniem umocnień
brzegowych, wydm i zalesień ochronnych w pasie technicznym oraz zapewnieniem ochrony środowiska przed
zanieczyszczeniami wprowadzanymi do wód i powietrza. W zadaniu ujęto również funkcjonowanie infrastruktury
służącej działaniom ratowniczym oraz zwalczaniu zagrożeń na morzu. Zadanie zawiera się w działach administracji
rządowej Transport oraz Gospodarka morska
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,36 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
120
Miernik 1: Długość wybudowanej, przebudowanej oraz wyremontowanej infrastruktury portowej
i zapewniającej dostęp do portów (w mb)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik ma na celu pomiar stopnia dostępności
i poprawy jakości żeglugi morskiej przez m.in. rozwój
infrastruktury portowej i zapewniającej dostęp do
Bazowa
PW
Planowane
portów od strony morza, przy zachowaniu wysokiego
poziomu
bezpieczeństwa
żeglugi
oraz
ochrony
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
środowiska morskiego. Miernik przedstawia zakres prac
utrzymaniowych oraz inwestycyjnych związanych
z infrastrukturą portową, które zostaną zrealizowane
33.151
30.813
25.400
21.389
19.700
w poszczególnych latach.
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Na realizację wartości miernika wpływ mogą mieć m.in.
Wartość docelowa miernika pozwala na ocenę potencjalnych
niesprzyjające
warunki
atmosferyczne
(sztormy,
korzyści
związanych
z
udostępnieniem
nabrzeża
do
długotrwałe
zalodzenia,
wysokie
falowanie),
użytkowania wyłączonego z eksploatacji, doposażeniem
uwarunkowania geologiczne (konieczność wydobycia
uzbrojenia nabrzeży w infrastrukturę energetyczną dla poprawy
materiałów potencjalnie niebezpiecznych i znalezisk
funkcjonowania jednostek pływających, likwidacją przegłębień
archeologicznych), ukryte wady infrastruktury, a także
w portach oraz zapewnieniem ciągłego dostępu do portów od
zmienne warunki makro i mikroekonomiczne (np.
strony morza.
kondycja ekonomiczna wykonawcy).

Miernik 2: Liczba kontroli i inspekcji statków na wodach śródlądowych (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
prezentuje
działania
urzędów
żeglugi
śródlądowej w zakresie funkcji policyjno-żeglugowych
Bazowa
PW
Planowane
(kontroli przestrzegania przepisów dotyczących żeglugi
śródlądowej)
wpływające
na
poprawę
jakości
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
i bezpieczeństwa na śródlądowych drogach wodnych
w czasie ruchu i postoju statków.
2.975
2.975
3.123
3.279
3.443
Ocena ryzyka:
Na planowaną wielkość miernika mogą mieć wpływ niesprzyjające warunki atmosferyczne (np. długotrwałe zalodzenia,
wysokie falowanie, niski stan wody, powódź) oraz trudności związane z pozyskaniem wysokowykwalifikowanych
pracowników.

Ponadto zadanie 19.3. jest również realizowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej, dla której działalności w tym zakresie przyjęto miernik pn. „Liczba zrealizowanych umów z Ministrem
właściwym ds. transportu z zakresie dofinansowania żeglugi śródlądowej (w szt.)”. Wartość docelowa miernika
na lata 2014-2016 wynosi 1 w każdym roku.
Zadanie 19.4. Wspieranie transportu lotniczego i infrastruktury lotniczej
Celem zadania jest dostosowanie infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej do wzrastającego popytu na
usługi lotnicze oraz wzrost dostępności transportu lotniczego. Oprócz działań związanych ze wsparciem
infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej, realizowane są także czynności mające na celu zapewnienie
i utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz ochrony ruchu lotniczego, jak też zwiększenie
pojemności przestrzeni powietrznej. W zakresie zadania prowadzona jest także działalność regulacyjna oraz
nadzorcza dotycząca systemu lotnictwa cywilnego. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej
Transport.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,59 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:

121
Intensywność przebudowy portów lotniczych należących do sieci TEN-T (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik przedstawia udział liczby portów lotniczych
zaliczonych do sieci TEN-T (Transeuropejskiej Sieci
Transportowej) i realizujących inwestycje w danym
Bazowa
PW
Planowane
roku w ogólnej liczbie portów lotniczych zaliczonych do
sieci. Inwestycje te przyczyniają się do sprawnego
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
działania i rozwoju rynku wewnętrznego oraz
zapewnienia
spójności
gospodarczej,
społecznej
i terytorialnej
poprzez
wspieranie
połączeń
i interoperacyjności sieci krajowych oraz zapewnienie
100
88
75
63
100
dostępu do tych sieci.

Ponadto zadanie 19.3. jest również realizowane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, dla której
działalności w tym zakresie przyjęto miernik pn. „Średnia wartość opóźnień w ruchu lotniczym na trasie”.
Wartość docelowa miernika na 2014 r. wynosi 0,48, natomiast na lata 2015-2016 0,26 w każdym roku.
Zadanie 19.5. Wspieranie zrównoważonego rozwoju transportu
Zadanie umożliwia realizację celu związanego ze zwiększeniem udziału przyjaznych środowisku gałęzi
transportu w ogólnym przewozie osób i ładunków. W jego ramach prowadzone są przedsięwzięcia
wspierające rozwój i modernizujące poszczególne gałęzie transportu, tj. transport morski, śródlądowy, miejski
i intermodalny. Ponadto, prowadzone są czynności transportowego dozoru technicznego w zakresie bezpiecznej
eksploatacji urządzeń technicznych oraz kontroli stacji kontroli pojazdów i kwalifikacji dotyczących
funkcjonowania urządzeń technicznych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Transport.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
3,26 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Długość wybudowanej i przebudowanej sieci transportu szynowego i trolejbusowego (narastająco, w km)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na monitorowanie realizacji Programu
Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w zakresie
dotyczącym m.in. transportu miejskiego w obszarach
Bazowa
PW
Planowane
metropolitalnych
oraz
transportu
intermodalnego.
Realizowane inwestycje przyczynią się do skrócenia
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
czasu przejazdu komunikacją zbiorową, ograniczenia
wykorzystania transportu indywidualnego w podróżach
miejskich, zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu
91,98
113,98
146,77
160,12
160,12
drogowym oraz poprawy stanu środowiska naturalnego.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika wynika z charakteru infrastrukturalnych procesów inwestycyjnych.
Związane jest ono z możliwością wystąpienia trudności z wykupami gruntów, występowaniem błędów w dokumentacji
projektowej, pojawieniem się konieczności przeprowadzenia robót dodatkowych (zidentyfikowanej dopiero na etapie
realizacji inwestycji), a także niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.

Ponadto zadanie 19.5. jest również realizowane przez Transportowy Dozór Techniczny, dla której działalności
w tym zakresie przyjęto
miernik pn.
„Liczba przeprowadzonych działań technicznych (liczba
przeegzaminowanych osób i badań technicznych).” Wartość docelowa miernika na 2014 r. wynosi 129.073,
natomiast na lata 2015-2016 odpowiednio: 130.133 szt. oraz 129.290 szt.
122
Funkcja 20. Zdrowie
Funkcja 20. umożliwia realizację polityki zdrowotnej państwa w zakresie finansowanym ze środków
budżetowych. W jej ramach państwo zapewnia dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej, w tym także świadczeń
zdrowotnych udzielanych przez podmioty lecznicze osobom nieposiadającym uprawnień z tytułu ubezpieczenia
zdrowotnego. W ramach funkcji finansuje się wysokospecjalistyczne procedury medyczne oraz wieloletnie
programy rządowe związane z rozwojem medycyny transplantacyjnej czy zwalczaniem chorób nowotworowych.
Ponadto, państwo finansuje zadania dotyczące infrastruktury ochrony zdrowia, wspiera działania w zakresie
przekształceń samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, realizuje politykę lekową oraz zapewnia
bezpieczeństwo sanitarne i farmaceutyczne. W ramach funkcji sprawowany jest także nadzór nad Narodowym
Funduszem Zdrowia. Ogólnym celem działań w ramach funkcji 20. jest zwiększenie bezpieczeństwa
zdrowotnego społeczeństwa poprzez zapewnienie trwałego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, ze
szczególnym uwzględnieniem świadczeń ratujących życie. Zaawansowanie realizacji tego celu jest
monitorowane za pomocą m.in. miernika liczba przeprowadzonych postępowań rejestracyjnych w zakresie
produktów leczniczych, wyrobów medycznych i produktów biobójczych (w szt.). Powyższa liczba powinna
zwiększyć się z 55.035 sztuk w 2013 r. do 57.190 sztuk w 2016 r.
Zadanie 20.1.W Dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej
Celem zadania jest poprawa dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej – w jego ramach tworzy się
warunki funkcjonowania systemu ochrony zdrowia, analizuje i ocenia potrzeby zdrowotne, jak również
Z
prowadzi promocję zdrowia i realizuje działania profilaktyczne. Ze środków publicznych opłacane
a
d

i refundowane są składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby uprawnione (m.in. osoby na urlopach
a
n
i

wychowawczych, nianie, inwalidów i studentów), finansowane są programy z zakresu polityki zdrowotnej,
e p
dostęp do świadczeń wysokospecjalistycznych (np. z zakresu medycyny transplantacyjnej), a także do
rio
innowacyjnych technologii medycznych w ramach procedur wysokospecjalistycznych oraz leków nowej
ryt
generacji. Państwo zapewnia także funkcjonowanie publicznej służby krwi oraz finansuje świadczenia
eto
zdrowotne dla osób nieubezpieczonych. Szczególną rolę pełnią realizowane w ramach zadania programy
w
e

zdrowotne (w tym programy wieloletnie) dotyczące leczenia i profilaktyki chorób o najbardziej znaczących

skutkach społecznych (np. dotyczących wad rozwojowych i chorób płodu oraz noworodków, medycyny
transplantacyjnej, leczenia antyretrowirusowego HIV, nowotworów, chorób układu sercowo-naczyniowego,
hemofilii). Ponadto prowadzony jest nadzór nad Narodowym Funduszem Zdrowia oraz ocena świadczeń opieki
medycznej i technologii medycznych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Zdrowie.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
5,18 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:

123
Miernik 1: Liczba wykonywanych świadczeń wysokospecjalistycznych finansowanych z budżetu państwa
na 1 mln mieszkańców ( w szt.)

Opis miernika:
488,39
488,39
488,39
488,39
Miernik dotyczy działań, które mają bezpośredni wpływ
490
ma poprawę zdrowia społeczeństwa. Finansowane
z budżetu
państwa
świadczenia
pozwalają
na
480
zwiększenie dostępności nowoczesnych metod leczenia
oraz
wysokospecjalistycznych
procedur
i
badań
470
medycznych (np. przeszczepień wątroby, przeszczepie
460
serca i płuc, operacji wad wrodzonych serca i wielkich
naczyń u dzieci do ukończenia 1 roku życia). Miernik
450
w szczególności dotyczy realizacji dwóch programów
t.
z
s
wieloletnich, tj.: „Narodowego programu zwalczania
440
chorób nowotworowych” oraz „Narodowego programu
rozwoju medycyny transplantacyjnej”.
430
Ocena ryzyka:
420
Wpływ na wartość miernika mogą mieć zmiany
406,85
przepisów prawnych w zakresie rodzajów udzielanych
410
świadczeń
lub
zakresu
udzielanych
świadczeń
400
wysokospecjalistycznych finansowanych z budżetu
państwa. Wpływ na wartość miernika w przypadku
2012
2013
2014
2015
2016
świadczeń transplantacyjnych może mieć również brak
organów do przeszczepów.


Miernik 2: Liczba osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
odzwierciedla
liczbę
uprawnionych
Bazowa
PW
Planowane
wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla
nieletnich
oraz
inwalidów
wojennych
objętych
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
ubezpieczeniem zdrowotnym finansowanym z budżetu
państwa.
1.401
1.366
1.828
1.828
1.828
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika związane jest przede wszystkim z niemożliwością precyzyjnego
oszacowania liczby osób, którym będą udzielanie przedmiotowe świadczenia – trudno jest określić liczbę wychowanków
zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, którzy zostaną skierowani do przedmiotowych placówek.

Miernik 3: Procent refundacji składek na ubezpieczenie zdrowotne dla studentów i doktorantów
opłaconych przez uczelnie oraz jednostki organizacyjne prowadzące studia doktoranckie (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
odzwierciedla
stopień
realizacji
zadań
publicznych związanych z zapewnieniem dostępności
świadczeń
opieki
zdrowotnej
za
studentów
Bazowa
PW
Planowane
i uczestników studiów doktoranckich niepodlegających
ubezpieczeniu z innego tytułu, w tym cudzoziemców,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
którzy studiują w Polsce i są uznani za osoby
pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów
100
100
100
100
100
o repatriacji lub posiadają ważną Kartę Polaka.

Miernik 4: Liczba udzielonych świadczeń opieki zdrowotnej przez jednostki resortowej służby zdrowia
w stosunku do liczby osób oczekujących (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia bieżący monitoring dostępności do
Bazowa
PW
Planowane
świadczeń
opieki
zdrowotnej
udzielanych
przez
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej
MSW.
91
92
93
93
93
Ocena ryzyka:
Wartość miernika została oszacowana przy uwzględnieniu obecnych regulacji dotyczących systemu finansowania opieki
zdrowotnej w Polsce. Niższe od przewidywanego wykonanie jego wartości może więc wynikać np. ze zmian w wycenie
świadczeń opieki zdrowotnej przez NFZ. Ponadto wpływ na wartość miernika mogą mieć czynniki organizacyjne oraz
techniczne (np. awarie specjalistycznego sprzętu).

124
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: