Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1779
- Data wpłynięcia: 2013-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162
1779-budzet-zadaniowy
Zadanie 6.8. Nadzór nad rynkiem energii
Nadzorując rynek energii administracja publiczna dąży do zapewnienia bezpieczeństwa i rozwoju
energetycznego kraju, uwzględniając interesy przedsiębiorców energetycznych i odbiorców paliw i energii, jak
również wymogi związane z ochroną środowiska. Istotne są także działania związane z zapewnieniem
oszczędnego i racjonalnego użytkowania paliw i energii, rozwijaniem konkurencji, czy przeciwdziałaniem
negatywnym skutkom naturalnych monopoli. Ponadto, realizowane są działania dotyczące współpracy
międzynarodowej, w tym udział w wypracowaniu rozwiązań systemowych w zakresie funkcjonowania
wspólnotowych rynków paliw i energii oraz wdrażania zadań wynikających z realizacji wspólnej polityki
energetycznej. Celem tego zadania jest wzmocnienie pozycji odbiorców na rynku energii poprzez
aktywizację i ochronę odbiorcy oraz zwiększenie płynności rynku i efektywności ekonomiczno-
ekologicznej na rynku energii i paliw ciekłych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej
Gospodarka.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Udział mocy wytwórczej koncesjonowanych przedsiębiorstw energetycznych wytwarzających energię
elektryczną w odnawialnych źródłach energii (OZE) oraz mocy wytwórczej koncesjonowanych
przedsiębiorstw energetycznych wytwarzających energię elektryczną w wysokosprawnej kogeneracji
(CHP) w ogólnej ilości mocy zainstalowanej źródeł wytwarzających energię elektryczną (w %)
Opis miernika:
Miernik
odzwierciedla
potencjał
wytwórczy
Wartości miernika
odnawialnych źródeł energii (OZE) oraz źródeł
wytwarzających energię elektryczną w wysokosprawnej
kogeneracji (CHP), co przekłada się na możliwości
Bazowa
PW
Planowane
osiągnięcia
celów
indykatywnych
w
zakresie
zapewnienia wymaganego przepisami prawa udziału
energii elektrycznej z OZE i CHP w ogólnej ilości
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
energii dostarczanej odbiorcom końcowym. Pozwala
również na monitorowanie stopnia realizacji założeń
polityki państwa w zakresie zwiększania wykorzystania
odnawialnych
źródeł
energii
oraz
kogeneracji
0,885
0,885
0,908
0,910
0,913
w wytwarzaniu energii elektrycznej.
Ocena ryzyka:
Przyrost
mocy
wytwórczej
przedsiębiorstw
Informacje dodatkowe:
energetycznych opartych na OZE i CHP uzależniony
Miernik odnosi udział mocy wytwórczej źródeł energii OZE
jest od przebiegu procesów inwestycyjnych oraz decyzji
i CHP do całego wolumenu mocy wytwórczej.
tych podmiotów.
Zadanie 6.9. Nadzór i kontrola nad ruchem zakładów górniczych oraz zakładów wykonujących roboty
geologiczne
Zadanie obejmuje działalność, której celem jest poprawa bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia górników,
optymalne zagospodarowanie złóż kopalin oraz ograniczenie uciążliwości oddziaływania górnictwa na
ludzi i środowisko. W ramach zadania sprawowany jest nadzór i kontrola nad ruchem zakładów górniczych,
w szczególności w zakresie: bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa pożarowego, ratownictwa
górniczego, gospodarki złożami kopalin w procesie ich wydobywania, ochrony środowiska, zapobieganiu
szkodom, budowy i likwidacji zakładu górniczego, w tym rekultywacji gruntów po działalności górniczej.
Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Środowisko.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,04 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
45
Liczba roboczodniówek kontrolnych w stosunku do liczby pracowników zatrudnionych w ruchu zakładów
górniczych objętych nadzorem
Opis miernika:
Miernik odnosi się do kluczowego obszaru działalności
Wartości miernika
Wyższego Urzędu Górniczego jakim jest nadzór nad
zapewnieniem bezpieczeństwa pracy w górnictwie,
Bazowa
PW
Planowane
gospodarką
nieodnawialnymi
zasobami
kopalin
i ochroną środowiska. Działalność kontrolna zapobiega
wzrostowi wskaźnika wypadkowości w górnictwie,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
występowaniu katastrof górniczych i znacznych szkód
w środowisku i obiektach budowlanych poddawanych
wpływom eksploatacji górniczej oraz ubytkom zasobów
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
kopalin (w tym energetycznych).
Informacje dodatkowe: Najczęstszymi przyczynami wypadków są ryzykowne zachowania pracowników (naruszanie
przepisów), nieodpowiednia organizacja pracy i koordynacja robót oraz brak działań profilaktycznych.
Prawdopodobieństwo wystąpienia wypadków związanych z niebezpiecznymi zdarzeniami, takimi jak tąpnięcia, wybuchy
metanu i pyłu węglowego, wdarcia wody do wyrobisk, osuwiska i inne, jest ściśle związane z liczbą pracowników
zatrudnionych w ruchu zakładów górniczych (liczbą stanowisk pracy). Liczba kontroli przeprowadzanych przez niezależne
specjalistyczne organy w odniesieniu do liczby stanowisk pracy w zakładach górniczych ma więc bezpośredni wpływ na
poziom bezpieczeństwa pracy w górnictwie, gospodarkę nieodnawialnymi zasobami kopalin i ochronę środowiska.
Zadanie 6.10. Statystyka publiczna
Zadanie obejmuje działalność publiczną, której celem jest zapewnienie bezpieczeństwa informacyjnego kraju.
Cel ten jest realizowany przez zbieranie i gromadzenie danych statystycznych oraz opracowywanie wynikowych
informacji statystycznych, zaspokajających potrzeby odbiorców krajowych, a także międzynarodowych,
z zapewnieniem porównywalności wyników opracowanych w oparciu o spójną metodologię badań
statystycznych w ramach Europejskiego Systemu Statystycznego. W ramach tego zadania upowszechniana jest
również wiedza o zjawiskach i procesach objętych badaniami statystycznymi, a ponadto, prowadzone są rejestry
urzędowe: podmiotów gospodarki narodowej i podziału terytorialnego kraju. Wiodącym podmiotem w realizacji
zadania jest Główny Urząd Statystyczny.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,45 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Odsetek badań zrealizowanych w danym roku zgodnie z programem badań (w %)
Opis miernika:
Miernik odnosi się do kluczowego obszaru działalności
Wartości miernika
Głównego Urzędu Statystycznego, jakim jest realizacja
badań
statystycznych,
zamieszczanych
corocznie
Bazowa
PW
Planowane
w Programie
Badań
Statystycznych
Statystyki
Publicznej (PBSSP), których wyniki mają charakter
oficjalnych danych statystycznych. Tematyka i zakres
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
badań zawartych w PBSSP stanowi odzwierciedlenie
potrzeb informacyjnych różnych grup użytkowników
informacji statystycznej, w tym również organizacji
100
100
100
100
100
międzynarodowych.
Ocena ryzyka: Zidentyfikowane czynniki ryzyka
niewykonania wartości
miernika
mają charakter
Informacje
dodatkowe:
Algorytm
obliczenia
wartości
organizacyjny (np. ryzyko dotyczące zasobów ludzkich
miernika dotyczy oceny stopnia realizacji pełnego zakresu
–
fluktuacja
kadr),
techniczny
(dotyczący
planu działalności służb statystyki publicznej, łącznie
eksploatowanych systemów i sprzętu informatycznego),
z udostępnianiem wynikowych informacji statystycznych.
a także mogą być związane z opóźnionym wpływem
Uwzględnione są w nim również tzw. prace okołoprogramowe
danych źródłowych lub ich niezadowalającą jakością.
(m.in. prace metodologiczne i analityczne), stanowiące
Na ograniczenie ostatniego ryzyka wpływ mają m.in.
integralną część badań statystycznych..
działania w zakresie monitorowania procesu zbierania
danych.
Ponadto do pomiaru stopnia realizacji zadania wykorzystywany będzie również mierniki pn. „Stosunek liczby
badań prowadzonych, których wyniki są wprowadzone do obiegu publicznego do liczby wszystkich
46
przeprowadzonych badań (w %)”, który odnosi się do badań statystycznych w obszarze turystyki. Wartości
mierników zaprezentowano w aneksie tabelarycznym (w kolejnych latach mają one charakter stabilny).
Zadanie 6.11. Nadzór nad bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną
Realizacji celu zadania, którym jest zapewnienie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej kraju,
służy nadzór nad spełnieniem warunków bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w działalności
związanej z pokojowym wykorzystaniem energii atomowej. Na bieżąco oceniana jest także sytuacja radiacyjna
kraju, współtworzony jest światowy reżim bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz wypełniane
są zobowiązania międzynarodowe Polski. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Środowisko.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Stosunek liczby przekroczeń dawki skutecznej 15mSv do liczby pracowników kategorii A zawodowo
narażonych na promieniowanie jonizujące (w ‰)
Opis miernika:
Miernik odzwierciedla skuteczność Państwowej Agencji
Wartości miernika
Atomistyki (PAA) w zapewnieniu, że bezpieczeństwo
(rozumiane jako zapobieganie zdarzeniom radiacyjnym)
będzie na najwyższym rozsądnie osiągalnym poziomie
Bazowa
PW
Planowane
przy jednoczesnym najniższym rozsądnie osiągalnym
poziomie narażenia na promieniowanie jonizujące
pracowników
zatrudnionych
przy
pracach
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
z promieniowaniem. Utrzymanie wartości miernika
w wysokości mniejszej lub równej 10 promili rocznie
świadczy
o
akceptowalnym
poziomie
kultury
8,1
8,0
≤10
≤10
≤10
bezpieczeństwa w Polsce.
Ocena ryzyka:
Na liczbę przekroczeń tzw. skutecznej dawki granicznej promienia jonizującego (20 mSv/rocznie) wpływ ma przede
wszystkim kultura bezpieczeństwa i działania osób narażonych zawodowo. Ryzyko ograniczają systemy nadzoru, szkoleń
i nadawania uprawnień personalnych. W szczególności istnieje obowiązek informowania PAA o przekroczeniach dawki 15
mSv (nie będącej jeszcze dawką graniczną), w wyniku którego wdrażane są działania korygujące, podejmowane przez
jednostkę lub wymuszane przez inspektorów PAA.
Zadanie 6.12.W Ochrona konkurencji i konsumentów
Chroniąc konkurencję i konsumentów władze publiczne przeciwdziałają praktykom antykonkurencyjnym
i kontrolują koncentrację na rynku, jak również zwalczają praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów
i niedozwolone postanowienia umowne oraz dążą do stworzenia bezpiecznego i prokonsumenckiego rynku, na
którym istnieją warunki dla efektywnego i skutecznego dochodzenia roszczeń konsumenckich. Właściwe organy
administracji prowadzą także monitoring pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom. W ramach tego
zadania prowadzone są kontrole oraz nadzór rynku krajowego i zagranicznego pod kątem spełniania ogólnych
wymagań bezpieczeństwa, jakości paliw i innych produktów (m.in. artykułów rolno-spożywczych) znajdujących
się w obrocie handlowym lub przeznaczonych do wprowadzenia do takiego obrotu w zakresie oznakowania
i zafałszowania oraz pod kątem ochrony interesów i praw konsumentów. Powyższe działania mają na celu
podnoszenie dobrobytu konsumentów poprzez ochronę i tworzenie warunków dla funkcjonowania
konkurencji oraz zapewnienie przestrzegania praw konsumentów. Wiodącym podmiotem w realizacji
zadania jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,15 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
47
Miernik 1: Liczba spraw, w których utrzymano rozstrzygnięcia Prezesa UOKIK w stosunku do
wszystkich spraw dotyczących praktyk ograniczających konkurencję lub naruszających zbiorowe interesy
konsumentów, w których wniesiono odwołania (w %)
Opis miernika:
Miernik mierzy jeden z aspektów efektywności ochrony
Wartości miernika
konkurencji i konsumentów, jakim jest skuteczność
działania
Prezesa
Urzędu
Ochrony
Konkurencji
i Konsumentów. Pożądany kierunek zmian dla miernika
Bazowa
PW
Planowane
to
utrzymanie
stabilnego
poziomu
w
dłuższej
perspektywie czasu. Dla obywateli i gospodarki
oznaczać to będzie zwiększony stopień ochrony
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
konkurencji i konsumentów, co przełoży się na
podniesienie dobrobytu konsumentów. Ponadto poprawi
się konkurencyjność przedsiębiorstw co wzmocni
71
75
77
77
77
rozwój gospodarczy Polski.
Ocena ryzyka:
Istnieje niewielkie ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika. Rozstrzygnięcia w zakresie postępowań
prowadzonych przez Prezesa UOKiK są z reguły potwierdzane przez instytucje, do których kierowane są odwołania.
Wzrost odsetka uchylenia rozstrzygnięć może wynikać ze wzrostu liczby spraw, w których sądy przyjmują inną ocenę stanu
faktycznego i prawnego.
Miernik 2: Odsetek spraw przeprowadzonych przez Prezesa UKE w trybie interwencji lub mediacji
w stosunku do wszystkich spraw (skarg/wniosków/zapytań), które wpłynęły od abonentów
i użytkowników usług telekomunikacyjnych (w %)
Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik mierzy jeden z aspektów efektywności działań
Bazowa
PW
Planowane
Urząd Komunikacji Elektronicznej na rzecz ochrony
praw konsumentów dostawców i użytkowników usług
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
telekomunikacyjnych.
60
65
70
75
80
Ocena ryzyka:
Realizacja miernika uzależniona jest od stopnia skuteczności poradnictwa na rzecz konsumentów i możliwości dochodzenia
praw.
Miernik 3: Odsetek wykonanych przez przedsiębiorców zaleceń pokontrolnych wystosowanych przez
Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia ocenę skuteczności oddziaływania
na podmioty funkcjonujące na rynku za pomocą zaleceń
Bazowa
PW
Planowane
pokontrolnych, a tym samym odzwierciedla skuteczność
Inspekcji
Jakości
Handlowej
Artykułów
Rolno-
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
Spożywczych w przeciwdziałaniu w wprowadzaniu do
obrotu artykułów rolno-spożywczych o niewłaściwej
81
90
86
86
86
jakości handlowej
Informacje dodatkowe:
Zalecenia pokontrolne stanowią cenne źródło informacji dla przedsiębiorców, za pomocą których mogą oni doskonalić
swoje procedury produkcyjne, a także podnosić jakość swoich produkowanych wyrobów. Wysoki odsetek wykonanych
zaleceń pokontrolnych sprzyja wprowadzaniu do obrotu artykułów rolno-spożywczych o wysokiej jakości. Jednocześnie
zwiększa się zaufanie konsumentów, iż kupują oni wyrób odpowiedniej jakości, spełniający wymagania zawarte w prawie
żywnościowym.
48
Miernik 4: Stosunek liczby kontroli, w których stwierdzono naruszenie przepisów do liczby wszystkich
przeprowadzonych kontroli (w %)*
Opis miernika:
Miernik pokazuje skalę działalności oraz oddziaływania
Planowane wartości miernika
inspektoratów Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów
Rolno-Spożywczych oraz inspektoratów Inspekcji
Handlowej poprzez eliminowanie nieprawidłowości
2014 r.
2015 r.
2016 r.
w trakcie czynności kontrolnych oraz opracowywanie
zaleceń pokontrolnych, dotyczących przestrzegania
prawa przez przedsiębiorców, a tym samym poziom
26,78
26,38
25,91
ochrony konsumentów. Miernik odnosi się do
działalności Wojewodów.
Informacje dodatkowe:
Preferowany – malejący trend wartości miernika obrazuje wzrost stopnia legalności i rzetelności działania przedsiębiorców
w kontrolowanych obszarach, jak również świadczy o skuteczności podejmowanych działań informacyjno-edukacyjnych
służb inspekcyjnych.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
49
Nadzorując rynek energii administracja publiczna dąży do zapewnienia bezpieczeństwa i rozwoju
energetycznego kraju, uwzględniając interesy przedsiębiorców energetycznych i odbiorców paliw i energii, jak
również wymogi związane z ochroną środowiska. Istotne są także działania związane z zapewnieniem
oszczędnego i racjonalnego użytkowania paliw i energii, rozwijaniem konkurencji, czy przeciwdziałaniem
negatywnym skutkom naturalnych monopoli. Ponadto, realizowane są działania dotyczące współpracy
międzynarodowej, w tym udział w wypracowaniu rozwiązań systemowych w zakresie funkcjonowania
wspólnotowych rynków paliw i energii oraz wdrażania zadań wynikających z realizacji wspólnej polityki
energetycznej. Celem tego zadania jest wzmocnienie pozycji odbiorców na rynku energii poprzez
aktywizację i ochronę odbiorcy oraz zwiększenie płynności rynku i efektywności ekonomiczno-
ekologicznej na rynku energii i paliw ciekłych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej
Gospodarka.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Udział mocy wytwórczej koncesjonowanych przedsiębiorstw energetycznych wytwarzających energię
elektryczną w odnawialnych źródłach energii (OZE) oraz mocy wytwórczej koncesjonowanych
przedsiębiorstw energetycznych wytwarzających energię elektryczną w wysokosprawnej kogeneracji
(CHP) w ogólnej ilości mocy zainstalowanej źródeł wytwarzających energię elektryczną (w %)
Opis miernika:
Miernik
odzwierciedla
potencjał
wytwórczy
Wartości miernika
odnawialnych źródeł energii (OZE) oraz źródeł
wytwarzających energię elektryczną w wysokosprawnej
kogeneracji (CHP), co przekłada się na możliwości
Bazowa
PW
Planowane
osiągnięcia
celów
indykatywnych
w
zakresie
zapewnienia wymaganego przepisami prawa udziału
energii elektrycznej z OZE i CHP w ogólnej ilości
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
energii dostarczanej odbiorcom końcowym. Pozwala
również na monitorowanie stopnia realizacji założeń
polityki państwa w zakresie zwiększania wykorzystania
odnawialnych
źródeł
energii
oraz
kogeneracji
0,885
0,885
0,908
0,910
0,913
w wytwarzaniu energii elektrycznej.
Ocena ryzyka:
Przyrost
mocy
wytwórczej
przedsiębiorstw
Informacje dodatkowe:
energetycznych opartych na OZE i CHP uzależniony
Miernik odnosi udział mocy wytwórczej źródeł energii OZE
jest od przebiegu procesów inwestycyjnych oraz decyzji
i CHP do całego wolumenu mocy wytwórczej.
tych podmiotów.
Zadanie 6.9. Nadzór i kontrola nad ruchem zakładów górniczych oraz zakładów wykonujących roboty
geologiczne
Zadanie obejmuje działalność, której celem jest poprawa bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia górników,
optymalne zagospodarowanie złóż kopalin oraz ograniczenie uciążliwości oddziaływania górnictwa na
ludzi i środowisko. W ramach zadania sprawowany jest nadzór i kontrola nad ruchem zakładów górniczych,
w szczególności w zakresie: bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa pożarowego, ratownictwa
górniczego, gospodarki złożami kopalin w procesie ich wydobywania, ochrony środowiska, zapobieganiu
szkodom, budowy i likwidacji zakładu górniczego, w tym rekultywacji gruntów po działalności górniczej.
Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Środowisko.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,04 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
45
Liczba roboczodniówek kontrolnych w stosunku do liczby pracowników zatrudnionych w ruchu zakładów
górniczych objętych nadzorem
Opis miernika:
Miernik odnosi się do kluczowego obszaru działalności
Wartości miernika
Wyższego Urzędu Górniczego jakim jest nadzór nad
zapewnieniem bezpieczeństwa pracy w górnictwie,
Bazowa
PW
Planowane
gospodarką
nieodnawialnymi
zasobami
kopalin
i ochroną środowiska. Działalność kontrolna zapobiega
wzrostowi wskaźnika wypadkowości w górnictwie,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
występowaniu katastrof górniczych i znacznych szkód
w środowisku i obiektach budowlanych poddawanych
wpływom eksploatacji górniczej oraz ubytkom zasobów
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
kopalin (w tym energetycznych).
Informacje dodatkowe: Najczęstszymi przyczynami wypadków są ryzykowne zachowania pracowników (naruszanie
przepisów), nieodpowiednia organizacja pracy i koordynacja robót oraz brak działań profilaktycznych.
Prawdopodobieństwo wystąpienia wypadków związanych z niebezpiecznymi zdarzeniami, takimi jak tąpnięcia, wybuchy
metanu i pyłu węglowego, wdarcia wody do wyrobisk, osuwiska i inne, jest ściśle związane z liczbą pracowników
zatrudnionych w ruchu zakładów górniczych (liczbą stanowisk pracy). Liczba kontroli przeprowadzanych przez niezależne
specjalistyczne organy w odniesieniu do liczby stanowisk pracy w zakładach górniczych ma więc bezpośredni wpływ na
poziom bezpieczeństwa pracy w górnictwie, gospodarkę nieodnawialnymi zasobami kopalin i ochronę środowiska.
Zadanie 6.10. Statystyka publiczna
Zadanie obejmuje działalność publiczną, której celem jest zapewnienie bezpieczeństwa informacyjnego kraju.
Cel ten jest realizowany przez zbieranie i gromadzenie danych statystycznych oraz opracowywanie wynikowych
informacji statystycznych, zaspokajających potrzeby odbiorców krajowych, a także międzynarodowych,
z zapewnieniem porównywalności wyników opracowanych w oparciu o spójną metodologię badań
statystycznych w ramach Europejskiego Systemu Statystycznego. W ramach tego zadania upowszechniana jest
również wiedza o zjawiskach i procesach objętych badaniami statystycznymi, a ponadto, prowadzone są rejestry
urzędowe: podmiotów gospodarki narodowej i podziału terytorialnego kraju. Wiodącym podmiotem w realizacji
zadania jest Główny Urząd Statystyczny.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,45 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Odsetek badań zrealizowanych w danym roku zgodnie z programem badań (w %)
Opis miernika:
Miernik odnosi się do kluczowego obszaru działalności
Wartości miernika
Głównego Urzędu Statystycznego, jakim jest realizacja
badań
statystycznych,
zamieszczanych
corocznie
Bazowa
PW
Planowane
w Programie
Badań
Statystycznych
Statystyki
Publicznej (PBSSP), których wyniki mają charakter
oficjalnych danych statystycznych. Tematyka i zakres
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
badań zawartych w PBSSP stanowi odzwierciedlenie
potrzeb informacyjnych różnych grup użytkowników
informacji statystycznej, w tym również organizacji
100
100
100
100
100
międzynarodowych.
Ocena ryzyka: Zidentyfikowane czynniki ryzyka
niewykonania wartości
miernika
mają charakter
Informacje
dodatkowe:
Algorytm
obliczenia
wartości
organizacyjny (np. ryzyko dotyczące zasobów ludzkich
miernika dotyczy oceny stopnia realizacji pełnego zakresu
–
fluktuacja
kadr),
techniczny
(dotyczący
planu działalności służb statystyki publicznej, łącznie
eksploatowanych systemów i sprzętu informatycznego),
z udostępnianiem wynikowych informacji statystycznych.
a także mogą być związane z opóźnionym wpływem
Uwzględnione są w nim również tzw. prace okołoprogramowe
danych źródłowych lub ich niezadowalającą jakością.
(m.in. prace metodologiczne i analityczne), stanowiące
Na ograniczenie ostatniego ryzyka wpływ mają m.in.
integralną część badań statystycznych..
działania w zakresie monitorowania procesu zbierania
danych.
Ponadto do pomiaru stopnia realizacji zadania wykorzystywany będzie również mierniki pn. „Stosunek liczby
badań prowadzonych, których wyniki są wprowadzone do obiegu publicznego do liczby wszystkich
46
przeprowadzonych badań (w %)”, który odnosi się do badań statystycznych w obszarze turystyki. Wartości
mierników zaprezentowano w aneksie tabelarycznym (w kolejnych latach mają one charakter stabilny).
Zadanie 6.11. Nadzór nad bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną
Realizacji celu zadania, którym jest zapewnienie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej kraju,
służy nadzór nad spełnieniem warunków bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w działalności
związanej z pokojowym wykorzystaniem energii atomowej. Na bieżąco oceniana jest także sytuacja radiacyjna
kraju, współtworzony jest światowy reżim bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz wypełniane
są zobowiązania międzynarodowe Polski. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Środowisko.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Stosunek liczby przekroczeń dawki skutecznej 15mSv do liczby pracowników kategorii A zawodowo
narażonych na promieniowanie jonizujące (w ‰)
Opis miernika:
Miernik odzwierciedla skuteczność Państwowej Agencji
Wartości miernika
Atomistyki (PAA) w zapewnieniu, że bezpieczeństwo
(rozumiane jako zapobieganie zdarzeniom radiacyjnym)
będzie na najwyższym rozsądnie osiągalnym poziomie
Bazowa
PW
Planowane
przy jednoczesnym najniższym rozsądnie osiągalnym
poziomie narażenia na promieniowanie jonizujące
pracowników
zatrudnionych
przy
pracach
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
z promieniowaniem. Utrzymanie wartości miernika
w wysokości mniejszej lub równej 10 promili rocznie
świadczy
o
akceptowalnym
poziomie
kultury
8,1
8,0
≤10
≤10
≤10
bezpieczeństwa w Polsce.
Ocena ryzyka:
Na liczbę przekroczeń tzw. skutecznej dawki granicznej promienia jonizującego (20 mSv/rocznie) wpływ ma przede
wszystkim kultura bezpieczeństwa i działania osób narażonych zawodowo. Ryzyko ograniczają systemy nadzoru, szkoleń
i nadawania uprawnień personalnych. W szczególności istnieje obowiązek informowania PAA o przekroczeniach dawki 15
mSv (nie będącej jeszcze dawką graniczną), w wyniku którego wdrażane są działania korygujące, podejmowane przez
jednostkę lub wymuszane przez inspektorów PAA.
Zadanie 6.12.W Ochrona konkurencji i konsumentów
Chroniąc konkurencję i konsumentów władze publiczne przeciwdziałają praktykom antykonkurencyjnym
i kontrolują koncentrację na rynku, jak również zwalczają praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów
i niedozwolone postanowienia umowne oraz dążą do stworzenia bezpiecznego i prokonsumenckiego rynku, na
którym istnieją warunki dla efektywnego i skutecznego dochodzenia roszczeń konsumenckich. Właściwe organy
administracji prowadzą także monitoring pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom. W ramach tego
zadania prowadzone są kontrole oraz nadzór rynku krajowego i zagranicznego pod kątem spełniania ogólnych
wymagań bezpieczeństwa, jakości paliw i innych produktów (m.in. artykułów rolno-spożywczych) znajdujących
się w obrocie handlowym lub przeznaczonych do wprowadzenia do takiego obrotu w zakresie oznakowania
i zafałszowania oraz pod kątem ochrony interesów i praw konsumentów. Powyższe działania mają na celu
podnoszenie dobrobytu konsumentów poprzez ochronę i tworzenie warunków dla funkcjonowania
konkurencji oraz zapewnienie przestrzegania praw konsumentów. Wiodącym podmiotem w realizacji
zadania jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,15 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
47
Miernik 1: Liczba spraw, w których utrzymano rozstrzygnięcia Prezesa UOKIK w stosunku do
wszystkich spraw dotyczących praktyk ograniczających konkurencję lub naruszających zbiorowe interesy
konsumentów, w których wniesiono odwołania (w %)
Opis miernika:
Miernik mierzy jeden z aspektów efektywności ochrony
Wartości miernika
konkurencji i konsumentów, jakim jest skuteczność
działania
Prezesa
Urzędu
Ochrony
Konkurencji
i Konsumentów. Pożądany kierunek zmian dla miernika
Bazowa
PW
Planowane
to
utrzymanie
stabilnego
poziomu
w
dłuższej
perspektywie czasu. Dla obywateli i gospodarki
oznaczać to będzie zwiększony stopień ochrony
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
konkurencji i konsumentów, co przełoży się na
podniesienie dobrobytu konsumentów. Ponadto poprawi
się konkurencyjność przedsiębiorstw co wzmocni
71
75
77
77
77
rozwój gospodarczy Polski.
Ocena ryzyka:
Istnieje niewielkie ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika. Rozstrzygnięcia w zakresie postępowań
prowadzonych przez Prezesa UOKiK są z reguły potwierdzane przez instytucje, do których kierowane są odwołania.
Wzrost odsetka uchylenia rozstrzygnięć może wynikać ze wzrostu liczby spraw, w których sądy przyjmują inną ocenę stanu
faktycznego i prawnego.
Miernik 2: Odsetek spraw przeprowadzonych przez Prezesa UKE w trybie interwencji lub mediacji
w stosunku do wszystkich spraw (skarg/wniosków/zapytań), które wpłynęły od abonentów
i użytkowników usług telekomunikacyjnych (w %)
Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik mierzy jeden z aspektów efektywności działań
Bazowa
PW
Planowane
Urząd Komunikacji Elektronicznej na rzecz ochrony
praw konsumentów dostawców i użytkowników usług
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
telekomunikacyjnych.
60
65
70
75
80
Ocena ryzyka:
Realizacja miernika uzależniona jest od stopnia skuteczności poradnictwa na rzecz konsumentów i możliwości dochodzenia
praw.
Miernik 3: Odsetek wykonanych przez przedsiębiorców zaleceń pokontrolnych wystosowanych przez
Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia ocenę skuteczności oddziaływania
na podmioty funkcjonujące na rynku za pomocą zaleceń
Bazowa
PW
Planowane
pokontrolnych, a tym samym odzwierciedla skuteczność
Inspekcji
Jakości
Handlowej
Artykułów
Rolno-
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
Spożywczych w przeciwdziałaniu w wprowadzaniu do
obrotu artykułów rolno-spożywczych o niewłaściwej
81
90
86
86
86
jakości handlowej
Informacje dodatkowe:
Zalecenia pokontrolne stanowią cenne źródło informacji dla przedsiębiorców, za pomocą których mogą oni doskonalić
swoje procedury produkcyjne, a także podnosić jakość swoich produkowanych wyrobów. Wysoki odsetek wykonanych
zaleceń pokontrolnych sprzyja wprowadzaniu do obrotu artykułów rolno-spożywczych o wysokiej jakości. Jednocześnie
zwiększa się zaufanie konsumentów, iż kupują oni wyrób odpowiedniej jakości, spełniający wymagania zawarte w prawie
żywnościowym.
48
Miernik 4: Stosunek liczby kontroli, w których stwierdzono naruszenie przepisów do liczby wszystkich
przeprowadzonych kontroli (w %)*
Opis miernika:
Miernik pokazuje skalę działalności oraz oddziaływania
Planowane wartości miernika
inspektoratów Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów
Rolno-Spożywczych oraz inspektoratów Inspekcji
Handlowej poprzez eliminowanie nieprawidłowości
2014 r.
2015 r.
2016 r.
w trakcie czynności kontrolnych oraz opracowywanie
zaleceń pokontrolnych, dotyczących przestrzegania
prawa przez przedsiębiorców, a tym samym poziom
26,78
26,38
25,91
ochrony konsumentów. Miernik odnosi się do
działalności Wojewodów.
Informacje dodatkowe:
Preferowany – malejący trend wartości miernika obrazuje wzrost stopnia legalności i rzetelności działania przedsiębiorców
w kontrolowanych obszarach, jak również świadczy o skuteczności podejmowanych działań informacyjno-edukacyjnych
służb inspekcyjnych.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
49
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1779-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
1779-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
1779-cz-I-ustawa-z-zal
› Pobierz plik
-
1779-strategia
› Pobierz plik
-
1779-budzet-zadaniowy
› Pobierz plik