eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-budzet-zadaniowy

karnych i aresztach śledczych. Efektywne egzekwowanie wykonywania kary pozbawienia wolności jest możliwe
także dzięki wdrażaniu alternatywnych systemów wykonywania kary pozbawienia wolności (np. systemu dozoru
elektronicznego). Ponadto zadanie obejmuje resocjalizację osób pozbawionych wolności (w szczególności
poprzez pracę) oraz przygotowanie skazanych do powrotu do życia w społeczeństwie po zakończeniu odbywania
kary. W ramach zadania prowadzona jest również pomoc osobom pokrzywdzonym przestępstwem i ich
rodzinom poprzez zapewnienie tym osobom pomocy medycznej, psychologicznej, rehabilitacyjnej, prawnej oraz
finansowej. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawiedliwość.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
3,05 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Odsetek skazanych objętych oddziaływaniami resocjalizacyjnymi (w %)
Opis miernika:
70
Miernik
obrazuje
udział
skazanych
w programach resocjalizacyjnych (zatrudnienie, nauczanie,
terapie, itp.) w ogólnej liczbie skazanych. Programy
resocjalizacyjne umożliwiają osadzonym przezwyciężenie
62
62
62
62
trudnych sytuacji przy wykorzystaniu ich własnych
zasobów i możliwości. Zajęcia resocjalizacyjne mają na
60
celu łagodzenie negatywnych skutków długotrwałej
izolacji i marginalizacji, stwarzają uczestnikom możliwość
przezwyciężania
trudnych
sytuacji,
przeciwdziałają
wykluczeniu społecznemu oraz kształtują i umacniają
prospołeczne postawy.
Ocena ryzyka:
50
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika
45,8
związane jest m.in. ze zmniejszeniem liczby skazanych nie
posiadających
wyuczonego
zawodu,
spadkiem
zainteresowania zatrudnieniem osób skazanych oraz
zmniejszeniem
zapotrzebowania
na
oddziaływania
terapeutyczne w związku ze wzrostem dostępnej oferty
40
alternatywnych programów resocjalizacji.
2012
2013
2014
2015
2016

Informacje dodatkowe:
W realizację wartości miernika wpisują się również wydatki z dwóch państwowych funduszy celowych, tj.: Funduszu
Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy, a także Funduszu Pomocy
Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej, jak również wydatki pięciu instytucji gospodarki budżetowej, tj.:
Bałtyckiej IGB BALTICA, Podkarpackiej IGB CARPATIA, Mazowieckiej IGB MAZOVIA, Zachodniej IGB PIAST oraz
Pomorskiej IGB POMERANIA.

Zadanie 18.5. Przeciwdziałanie demoralizacji i przestępczości wśród nieletnich i stworzenie warunków do
powrotu nieletnich do normalnego życia
W ramach zadania prowadzone są działania zmierzające do osiągnięcia celu, którym jest skuteczna
resocjalizacja wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich. Realizacja zadania polega
na działaniach mających zapewnić prawidłowe funkcjonowanie zakładów poprawczych i schronisk dla
nieletnich przy udziale wykwalifikowanej kadry pedagogicznej i administracyjnej. Przeciwdziałanie
demoralizacji pozwala na ograniczenie negatywnych postaw i zachowania nieletnich w stosunku do
obowiązujących w społeczeństwie norm i zasad postępowania. Zapewnienie wsparcia nieletnim w ich powrocie
do normalnego życia stanowi istotne uzupełnienie działań resocjalizacyjnych i pozwala zapobiegać popełnieniu
przez nieletniego czynu zabronionego. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawiedliwość.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,22 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:

115
Powrotność wychowanków zakładów poprawczych na drogę przestępstwa (w %)
Opis miernika:
Miernik umożliwia monitorowanie powrotności do
Wartości miernika
przestępstwa wychowanków zakładów poprawczych
i schronisk dla nieletnich. Pośrednio umożliwia on
również badanie efektów realizowanych w tych
Bazowa
PW
Planowane
placówkach oddziaływań wychowawczych wobec
nieletnich (np. przygotowania do samodzielnego życia,
szkoleń
i
kursów
zawodowych).
W
dłuższej
perspektywie czasowej spadek wartości miernika
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
wpłynie na zmniejszenie przestępczości w kraju
i poprawę bezpieczeństwa obywateli, potwierdzając
m.in. skuteczność prowadzonych oddziaływań mających
na celu uzyskanie przez wychowanków kompetencji
58,6
58,0
58,0
57,5
57,5
społecznych.
Ocena ryzyka:
Na planowaną wartość miernika istotny wpływ mogą mieć również czynniki, które są poza zakresem działalności zakładów
poprawczych i schronisk dla nieletnich, jak np. możliwość znalezienia pracy, mieszkania, presja środowiska czy brak
pomocy w readaptacji społecznej wychowanków ze strony innych instytucji i organizacji.

Zadanie 18.6. Wsparcie wymiaru sprawiedliwości oraz obrotu gospodarczego
Celem zadania jest zapewnienie wysokiego poziomu kodyfikacji oraz jakości prawa w obszarze
dotyczącym wymiaru sprawiedliwości i działu administracji rządowej sprawiedliwość. W ramach realizacji
zadania prowadzone są działania o charakterze merytorycznym, nadzorczym, organizacyjnym oraz
legislacyjnym. Obejmują one m.in. nadzór nad aplikacjami i zawodami prawniczymi, budowę i realizację
strategii oraz wsparcie procesu stanowienia prawa i sprawowania wymiaru sprawiedliwości, a także
doskonalenie prawa materialnego i procesowego. Zadanie dotyczy także zapewnienia sprawnego
funkcjonowania rejestrów sądowych i Krajowego Rejestru Karnego wspomagających proces sprawowania
sprawiedliwości oraz bezpieczeństwo obrotu gospodarczego. Zadanie zawiera się w dziale administracji
rządowej Sprawiedliwość.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,08 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Liczba aktów normatywnych zainicjowanych lub wydanych przez Ministra Sprawiedliwości, których
przepisy zostały zakwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny lub Trybunał Sprawiedliwości UE
w danym okresie (w szt.)

Opis miernika:
Miernik pozwala monitorować poziom kodyfikacji oraz
Wartości miernika
jakość prawa w obszarze dotyczącym wymiaru
sprawiedliwości
i
działu
administracji
rządowej
Bazowa
PW
Planowane
sprawiedliwość. Przyjęcie miernika w tym kształcie
podyktowane
jest
szczególnymi
uprawnieniami
Trybunału
Konstytucyjnego
i
Trybunału
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
Sprawiedliwości UE do badania zgodności aktów
normatywnych zainicjowanych lub wydanych przez
Ministra Sprawiedliwości odpowiednio z Konstytucją
8
12
12
11
11
oraz prawem europejskim.
Informacje dodatkowe:
Utrzymanie wysokiego poziomu jakości aktów normatywnych zainicjowanych lub wydanych przez Ministra
Sprawiedliwości przekłada się wzrost poziomu zaufania obywateli do państwa.

116
Funkcja 19. Infrastruktura transportowa
Funkcja 19. obejmuje w szczególności modernizację, budowę oraz utrzymanie i ochronę infrastruktury
transportowej, na którą składa się sieć komunikacji lądowej, transport lotniczy oraz żegluga morska
i śródlądowa. Działalność ta zorientowana jest na osiągnięcie poprawy dostępności komunikacyjnej Polski oraz
połączenie jej z głównymi europejskimi korytarzami transportowymi. Ważnym elementem polityki
transportowej jest również utrzymanie oraz, tam gdzie to niezbędne, podnoszenie poziomu bezpieczeństwa
transportu drogowego, kolejowego, lotniczego i morskiego oraz żeglugi morskiej i śródlądowej, a także
zapewnianie współdziałania i konkurencyjności sektora transportowego. Jeden z celów zadań i podzadań ujętych
w tej funkcji stanowi poprawa stanu bezpieczeństwa w transporcie. Poprawa stanu infrastruktury, mimo
zwiększającego się ruchu powinna pozwolić na zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych
z 3.330 w 2013 r. do 2.761 w 2016 r.
Zadanie 19.1.W Wspieranie transportu drogowego
Celami zadania są poprawa dostępności komunikacyjnej Polski i połączenie z głównymi korytarzami
transportowymi jak również osiągnięcie poprawy bezpieczeństwa przy wykonywaniu transportu
drogowego, przestrzegania przepisów w transporcie drogowym oraz bezpiecznych zachowań uczestników
Z
ruchu drogowego. Zadanie obejmuje w szczególności publiczne inwestycje w sektorze infrastruktury drogowej
a
d

i zarządzania ruchem, w tym w odniesieniu do sieci najważniejszych dróg w Polsce. Kluczowe znaczenie dla
a
n

powodzenia tych przedsięwzięć ma sprawne przygotowanie i skuteczny nadzór nad realizacją inwestycji
ie
drogowych, jak również dbałość o odpowiedni stan istniejących tras krajowych, zapewniający bezpieczne
p
ri

i płynne podróżowanie. Administracja publiczna sprawuje także nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach
o
ry

publicznych, ośrodkami szkolenia i doskonalenia techniki jazdy oraz nad przewozem drogowym towarów
tet
niebezpiecznych. Prowadzone są czynności egzaminacyjne dla kandydatów na instruktorów nauki jazdy
o
w

i instruktorów techniki jazdy oraz kwalifikacyjne dotyczące kierowców wykonujących przewozy drogowe jak
e
również certyfikacja tych uprawnień. W ramach zadania dotowane są przejazdy ulgowe, co wpływa na
zwiększenie finansowej dostępności przewozów pasażerskich. Zadanie zawiera się w dziale administracji
rządowej Transport.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
6,9 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:

117
Miernik 1: 1) Długość wybudowanych dróg ekspresowych i autostrad, 2) długość przebudowanych dróg
krajowych (w km)

Opis miernika:
Miernik bezpośrednio odzwierciedla postęp w budowie
800
i przebudowie sieci dróg krajowych, pokazując rozwój
,7
infrastruktury drogowej, wzrost dostępności dróg o dobrej
6
8
jakości, a także podwyższenie możliwości rozwojowych
700
przyległych do wybudowanej drogi terenów.
Ocena ryzyka:
Czynniki determinujące ryzyko związane z realizacją
600
zadania to przede wszystkim:
,4
-
zewnętrzne:
niekorzystne
zmiany
warunków
3
6
atmosferycznych (np. powódź, długotrwała zima)
500
wpływające na możliwość prowadzenia robót
i skutkujące koniecznością ich wydłużenia lub
m
k
zwiększenia ich zakresu,
-
finansowe: możliwe zatory płatnicze u wykonawców,
400
co może skutkować upadłością lub spowolnieniem
,7
8
robót ze względu na brak środków na zakup
5
,1
materiałów,
5
2
300
6
-
organizacyjne: trudności z pozyskaniem materiałów
budowlanych i siły roboczej na skutek koncentracji
,5
różnych inwestycji infrastrukturalnych w tym samym
0
4
200
4
czasie.
Informacje dodatkowe:
,1
0
Miernik pozwala na monitorowanie realizacji założeń
5
,8
2
7
100
Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do
2030)
i wynika z Programu Budowy Dróg Krajowych na
,9
3
1
lata 2011-2015, a wartości docelowe uwzględniają także
finansowanie
z
Krajowego
Funduszu
Drogowego
0
w ramach obecnego systemu finansowania inwestycji
2012
2013
2014
2015
drogowych (z budżetu państwa finansowane są m.in.
Długość przebudowanych dróg krajowych
bieżące utrzymanie i remonty sieci drogowej a także
proces
przygotowania
inwestycji,
tzn.
nabywanie
Długość wybudowanych dróg ekspresowych i
nieruchomości i opracowanie dokumentacji).
autostrad


Miernik 2: Stosunek łącznej długości dróg zbudowanych, przebudowanych i wyremontowanych w ramach
„Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych – Etap II” do łącznej długości dróg gminnych
i powiatowych w województwie (w %)*

Opis miernika:
Miernik pozwala na ocenę skali uzyskanych podczas
Planowane wartości miernika
realizacji
działania
produktów
w
postaci
km
zbudowanych, przebudowanych i wyremontowanych
w ramach NPPDL II dróg, w stosunku do już istniejącej
2014 r.
2015 r.
2016 r.
sieci dróg, a tym samym w sposób pośredni obrazuje
stopień
wsparcia
udzielanego
w
tym
zakresie
jednostkom samorządu terytorialnego z budżetu
państwa.
Miernik
odnosi
się
do
działalności
0,93
0,98
nd.
Wojewodów.
Ocena ryzyka:
Na wartość miernika mogą mieć wpływ czynniki związane ze specyfiką procesu inwestycyjnego (pogodowe, prawne – np.
związane z procedurami przetargowymi, itp.), jak również możliwość rezygnacji beneficjentów z realizacji przedsięwzięcia
zakwalifikowanego do dofinansowania. Oprócz tego na niewykonanie wartości docelowej miernika mogą mieć wpływ
rezygnacje beneficjentów z realizacji inwestycji już po wyborze do dofinansowania zadania.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.

118
Zadanie 19.2.W Transport kolejowy
Celem zadania jest zwiększenie dostępności i poprawa jakości transportu kolejowego. Działania polegają
Z
a

m.in. na utrzymaniu infrastruktury kolejowej oraz na realizacji procesów inwestycyjnych służących jej budowie,
d
a

modernizacji oraz odtworzeniu, a ponadto dotyczą inwestycji taborowych (wspieranie zakupu i modernizacji
n
ie

pojazdów kolejowych). W ramach zadania prowadzona jest także działalność nadzorcza i regulacyjna ze strony
pr
administracji publicznej, która egzekwuje osiąganie przez podmioty działające w sektorze kolejowym
ior
odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w obszarze eksploatacji i utrzymania, a także kompetencji personelu
y
te

kolejowego. Ponadto, administracja publiczna nadzoruje spełnianie wymagań w zakresie spójności technicznej
to
systemu kolejowego oraz nadzoruje przestrzeganie praw pasażerów w transporcie kolejowym. Zadanie to
w
e

obejmuje także wsparcie przewoźników kolejowych z tytułu obowiązujących ustawowo ulg taryfowych oraz
dofinansowanie kolejowych przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych. Zadanie zawiera się
w dziale administracji rządowej Transport.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
7,49 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Długość przebudowanych linii kolejowych (w km toru)
Opis miernika:
Miernik umożliwia monitorowanie realizacji wieloletniego
1 500
programów inwestycji kolejowych. Osiągnięcie wartości
1 344,7
miernika wpłynie na poprawę bezpieczeństwa w podróży
koleją, zwiększenie dostępności połączeń oraz skrócenie
czasu przejazdu, a także poprawę komfortu i jakości
świadczonych usług kolejowych.
965,6
Ocena ryzyka:
1 000
Ryzyko niewykonania wartości docelowej miernika
810,2
m
związane
jest
z
długotrwałością
procedur
k
administracyjnych
(np.
w
zakresie
decyzji
617,0
środowiskowych, pozwoleń na budowę), jak również
procedur przetargowych, które mogą wydłużyć proces
inwestycyjny. Ponadto, wpływ także mogą mieć złe
warunki atmosferyczne. (np. długotrwała zima).
500
Informacje dodatkowe:
Miernik pozwala na monitorowanie realizacji założeń
186,8
Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do
2030)
. Wartości planowane na lata 2014-2016 zostały
ustalone
przy
uwzględnieniu
wszystkich
źródeł
finansowania (tj. łącznie ze środkami europejskimi,
0
środkami
Funduszu
Kolejowego
oraz
środkami
2012
2013
2014
2015
2016
pozyskiwanymi w ramach emisji obligacji przez PKP PLK

S.A.).


119
strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: