Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1779
- Data wpłynięcia: 2013-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162
1779-budzet-zadaniowy
− Wartość środków zakontraktowanych do wartości alokacji Priorytetu III PO KL (w %),
− Stopień realizacji zadań finansowanych ze środków pomocy technicznej (w %),
− Liczba projektów rozliczonych w stosunku do projektów zrealizowanych (w %),
− Stopień wykonania planu certyfikacji zatwierdzonego przez RM (plan certyfikacji zatwierdzony na dany rok
przez RM = 100%),
− Stopień realizacji celu finansowego liczony jako stosunek wartości złożonych do IZ Poświadczeń
i deklaracji wydatków do celu finansowego w zakresie certyfikacji określonego na dany rok przez MRR dla
MPiPS- (w %),
− Procent realizacji certyfikacji wydatków kwalifikowanych poniesionych przez beneficjentów w sektorze
środowiska (w %),
− Wartość środków zakontraktowanych w stosunku do wartości alokacji EFRR dostępnych dla XI Priorytetu
POIiŚ (w %).
Mierniki te dotyczą realizacji obowiązków związanych z wdrażaniem i realizacją poszczególnych programów
operacyjnych przez właściwe organy. Wartości docelowe mierników na rok 2014 zamieszczone zostały
w aneksie tabelarycznym (w kolejnych latach wartości te mają charakter stabilny, a w przypadku mierników
związanych np. z wartością środków zakontraktowanych w ramach obecnej perspektywy finansowej – zmierzają
do 100%.)
Zadanie 17.2. realizowane jest również przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, dla której
działalności w tym zakresie przyjęto miernik pn. „Poziom wykorzystania alokacji PO IG, PO KL, PO RPW
przyznanej PARP na lata 2007-2013 (w %). Planowana wartość tego miernika na 2014 r. wynosi 76%, natomiast
na lata 2015-2016 kształtuje się w każdym roku na poziomie 92%.
Zadanie 17.3.W Zarządzanie realizacją i wdrażanie pozostałych programów finansowanych z udziałem
niepodlegających zwrotowi środków pomocowych
Celem zadania jest sprawna realizacja i rozliczenie programów finansowanych z udziałem
niepodlegających zwrotowi środków pomocowych państw EFTA oraz wymienionych w art. 5 ust. 3 pkt 6
ustawy o finansach publicznych. W ramach zadania prowadzone są działania umożliwiające skuteczne
i efektywne wykorzystanie środków pochodzących m. in. z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru
Gospodarczego (MF EOG) i Norweskiego Mechanizmu Finansowego (NMF), Szwajcarsko-Polskiego Programu
Współpracy, Programu ogólnego „Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi” oraz innych
programów finansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W tym celu realizowane są procesy
zarządzania, wdrażania, monitoringu, kontroli i ewaluacji projektów, obsługa płatności, działania informacyjne
i promocyjne, a także finansowane są wynagrodzenia pracowników odpowiedzialnych za proces wdrażania.
Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Rozwój regionalny.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,25 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
110
Wartość środków certyfikowanych do wartości alokacji w ramach Mechanizmów Finansowych i SPPW
(w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
obrazuje
skalę
wykorzystania
środków
z bezzwrotnej pomocy zagranicznej udostępnionej
Bazowa
PW
Planowane
Polsce w ramach Mechanizmów Finansowych oraz
Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Pozwala
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
na monitorowanie zagrożenia związanego z utratą
środków ze względu na niewykorzystanie dostępnej
nd.
18,03
42,18
70
85
alokacji.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania miernika może być związane
Informacje dodatkowe:
m. in. ze zmianami w obowiązujących przepisach,
Pod pojęciem wartości środków certyfikowanych oraz alokacji
opóźnieniami związanymi z wydatkowaniem środków
należy rozumieć wartości wkładu państw EFTA, w odniesieniu
przez beneficjentów, wydłużeniem procesu uzgadniania
do całego programu. Wartość miernika prezentowana jest
i podpisywania umów finansowych dla projektów,
narastająco i uwzględnia wielkości dotyczące Norweskiego
wydłużeniem procesu akceptacji wniosków o płatność
Mechanizmu
Finansowego,
Mechanizmu
Finansowego
wynikającym z błędnie przygotowanych dokumentów
Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 (wartość
sprawozdawczych przez beneficjentów, wydłużeniem
alokacji 474.631 tys. euro) oraz Szwajcarsko-Polskiego
procesu akceptacji wniosków o płatność, z uwagi na
Programu Współpracy (wartość alokacji 452.570 tys. CHF).
dodatkowe wyjaśnienia wymagane przez darczyńców,
zmianami harmonogramów wdrażanych projektów
Ponadto do pomiaru stopnia realizacji zadania wykorzystywane będą również następujące mierniki:
− Liczba zaakceptowanych przez MSZ propozycji twinningowych zgłoszonych przez polskie instytucje
publiczne do liczby takich zgłoszeń w poprzednim roku budżetowym (w %),
− Stosunek liczby projektów ostatecznie rozliczonych przez Urzędy Wojewódzkie do projektów
zrealizowanych (w %),
− Procent rozliczonych środków w stosunku do środków zakontraktowanych (w %),
− Stopień realizacji zadań finansowanych ze środków pomocy technicznej (w %),
− Wartość zakontraktowanych kwot w stosunku do ogólnej alokacji dostępnej w ramach programów
operacyjnych MF EOG 2009-2014 (w %),
− Wartość środków zakontraktowanych w stosunku do wartości alokacji MF EOG i NMF (w %).
Mierniki te dotyczą realizacji obowiązków związanych z wdrażaniem i realizacją poszczególnych programów
przez właściwe organy. Wartości docelowe mierników na rok 2014 zamieszczone zostały w aneksie
tabelarycznym.
Zadanie 17.3. realizowane jest również przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, dla którego działalności
przyjęto miernik pn. „Liczba realizowanych w ramach programu projektów badawczych (w szt.)”. Planowana
wartość tego miernika na 2014 r. wynosi 97 szt., natomiast na lata 2015-2016 odpowiednio: 105 szt. oraz 78 szt.
111
Funkcja 18. Sprawiedliwość
Funkcja 18. obejmuje zadania i podzadania związane z zapewnieniem prawa do sądu, tj. do rozpatrzenia sprawy
bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd w ramach systemu
sądownictwa powszechnego, administracyjnego oraz wojskowego. Realizacja funkcji umożliwia także
wypełnienie zasady nieuchronności wykonywania kary pozbawienia wolności, a także organizację systemu
resocjalizacji osób pozbawionych wolności oraz przygotowania skazanych do powrotu do życia
w społeczeństwie po zakończeniu odbywania kary. Jeden z celów zadań wpisujących się w funkcję 18. dotyczy
zapewnienia fundamentalnego prawa do sądu gwarantowanego przez Konstytucję RP. Przewidywany stan
realizacji tego celu mierzony jest m.in. miernikiem jakościowym obrazującym odsetek obywateli pozytywnie
oceniających pracę sądów (na podstawie badań opinii publicznej). W 2013 r. jego prognozowana wartość
kształtuje się na poziomie 38% i powinna systematycznie wzrastać do 41% w 2016 r.
Zadanie 18.1. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez sądy powszechne i wojskowe
Celem zadania jest zagwarantowanie obywatelom konstytucyjnego prawa do sądu – realizacja zadania
polega na zapewnieniu obywatelom sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki
e
przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd. Działania w tym obszarze koncentrują się na kwestiach
w
organizacyjnych (ukierunkowanych na poprawę dostępności do sądu poprzez zapewnienie zrównoważonej
teto
i wydajnej struktury jednostek organizacyjnych sądownictwa na obszarze całego kraju), finansowych
ry
(polegających na kształtowaniu opłat sądowych w taki sposób, aby ich poziom nie stanowił bariery dla
rio
dochodzenia praw przed sądem), czasowych (tj. stworzenia możliwości rozstrzygania sporów przed sądem
ie p
n
w możliwie krótkich terminach), a także zapewnieniu wysokiej jakości orzecznictwa. Zadanie zawiera się
a
d
w dziale administracji rządowej Sprawiedliwość.
a
Z
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
6,26 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Wskaźnik opanowania wpływu spraw (ogółem)
Informacje dodatkowe:
Opis miernika:
1.
Wskaźnik opanowania wpływu (ang. clearance rate)
Miernik dotyczy sądów powszechnych. Jest to jeden
został wybrany przez CEPEJ (European Commission
z podstawowych
wskaźników
statystycznych,
który
for
the
Efficiency
of
Justice)
jako
jeden
umożliwia ocenę sprawności/wydajności funkcjonowania
z uniwersalnych
wskaźników
na
potrzeby
systemu sądownictwa – stanowi on odniesienie liczby spraw
monitorowania sprawności sądownictwa na poziomie
załatwionych do liczby spraw wpływających do sądów
europejskim m.in. w celu umożliwienia porównań
powszechnych w danym okresie sprawozdawczym. Wartość
międzynarodowych
miernika powyżej 100 odzwierciedla opanowanie większej
2.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika
liczby spraw niż wpłynęło w danym roku, a tym samym
wpisuje
się
również
Instytucja
Gospodarki
zmniejszenie zaległości sądowych.
Budżetowej Centrum Zakupów dla Sądownictwa.
112
Ocena ryzyka:
101
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika
wiąże się w szczególności z trudną do przewidzenia,
zwiększającą się z roku na rok, liczbą spraw wpływających
100,8
100,8
do sądów i stopniem ich skomplikowania. Na wartość
miernika mogą mieć również wpływ ewentualne zmiany
100,7
100,7
legislacyjne, rozszerzające kognicję sądów powszechnych
(zakres spraw załatwianych przez sądy), jak również
ewentualne
zmiany
organizacyjne
w
sądownictwie.
100,5
Podejmowane działania zaradcze ukierunkowane są
w szczególności na:
− uproszczenie procedur w postępowaniach sądowych,
− zapewnienie efektywnej i wydajnej struktury
organizacyjnej sądownictwa,
− pełne wykorzystanie potencjału kadrowego sądów
(etatyzacja poszczególnych jednostek i poszczególnych
pionów sądownictwa adekwatna do struktury wpływu
spraw),
− zwiększenie sprawności rozpatrywania spraw przez
sądy, w tym m.in. poprzez wdrażanie nowoczesnych
100
narzędzi informatycznych i zarządczych wspierających
2012
2013
2014
2015
2016
ich pracę.
Zadanie 18.2. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez sądownictwo administracyjne
Celem
sądownictwa
administracyjnego
jest
wydawanie
orzeczeń
w
rozsądnych
terminach
i zagwarantowanie obywatelom konstytucyjnego prawa do sądu. Funkcję tę sądy administracyjne sprawują
poprzez kontrolę działalności administracji publicznej pod względem zgodności z prawem. Kontrola ta obejmuje
także orzekanie o zgodności z ustawami uchwał organów samorządu terytorialnego i aktów normatywnych
terenowych organów administracji rządowej. W ramach zadania prowadzona jest także działalność szkoleniowa
sędziów, mająca istotne znaczenie dla utrwalania wysokich standardów orzecznictwa i jego jednolitości oraz
upowszechnianie w społeczeństwie wiedzy z zakresu prawa administracyjnego poprzez różne formy
publikowania wyroków, postanowień i uchwał Naczelnego Sądu Administracyjnego, który jest organem
wiodącym w realizacji zadania.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,38 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Średni czas trwania postępowania przed sądami administracyjnymi – czasookres rozpatrywania spraw
przez sądy I instancji (przy rocznym wpływie do 70 tys.), (w miesiącach)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik określa czas oczekiwania na rozpatrzenie sprawy
(średni
czas
trwania
postępowania
sądowo-
Bazowa
PW
Planowane
administracyjnego) i w sposób miarodajny pozwala na
ocenę poziomu dostępności obywatela do sądu, a także
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
wydawania
orzeczeń
w
rozsądnych
terminach
i niedopuszczenia do roszczeń odszkodowawczych z tytułu
<6
<6
<6
<6
<6
nieuzasadnionej zwłoki.
Informacje dodatkowe:
Ocena ryzyka:
Miernik jest naliczany przez odniesienie liczby spraw
Występowanie odchyleń w wysokości miernika jest
zaległych do średniej miesięcznej liczby spraw załatwionych.
możliwe przede wszystkim z uwagi na strukturę i zakres
Przyjęta wartość docelowa uwzględnia niezbędne czynności
rozpatrywanych spraw przez sądy administracyjne, a także
postępowania
sądowoadministracyjnego,
określonego
przez wzrost liczby spraw wpływających do sądów.
w prawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
113
Zadanie 18.3. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez Sąd Najwyższy oraz działalność KRS
Celem zadania określonym przez Sąd Najwyższy (SN) jest sprawowanie wymiaru sprawiedliwości poprzez
zapewnienie w ramach nadzoru zgodności z prawem oraz jednolitości orzecznictwa sądów powszechnych i
wojskowych, a także innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów. W tym zakresie zadanie
obejmuje głównie zapewnienie kadry orzeczniczej oraz publikację zeszytów naukowych i orzecznictwa SN.
Z kolei celem prac Krajowej Rady Sądownictwa (KRS) jest zapewnienie odpowiedniego doboru kadr do
pełnienia urzędu sędziowskiego sędziów SN, NSA oraz na stanowiskach sędziowskich w sądach
powszechnych, w wojewódzkich sądach administracyjnych i w sądach wojskowych. W zakresie działalności
KRS zadanie obejmuje strzeżenie niezależności sądów i niezawisłości sędziów, proces nominacyjny sędziów,
wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z Konstytucją aktów normatywnych
w zakresie dotyczącym niezależności sądów i niezawisłości sędziów, udział w procesie legislacyjnym
związanym z reformą sądownictwa, a także popularyzację zagadnień związanych z ustrojową pozycja
sądownictwa w kraju i zagranicą.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,1 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Średni czas rozpatrywania sprawy (w dniach)
Opis miernika:
Wartości miernika
Przyjęty miernik wynika ze zobowiązań prawnych,
uwzględnia
standardy
szybkości
postępowania
wynikające z orzecznictwa Europejskiego Trybunału
Bazowa
PW
Planowane
Człowieka. Miernik średniego czasu rozpatrywania
sprawy czyni zadość oczekiwaniom obywateli co do
informacji o szybkości postępowania. Wskaźnik
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
pozostaje w bezpośrednim związku z realizowanym
celem w aspekcie zagwarantowania prawa do rzetelnego
210
270
270
270
270
procesu.
Miernik 2: Średni czas dokonania oceny kandydata do pełnienia urzędu sędziowskiego (w dniach)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
odzwierciedla
sprawność
procedowania
Krajowej Rady Sądownictwa w jednym z kluczowych
obszarów jej działalności jako organu odpowiedzialnego
Bazowa
PW
Planowane
za wybór najlepszych pod względem profesjonalnym
i osobowościowym sędziów spośród bardzo dużej liczby
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
kandydatów ubiegających się o ten urząd, jak również
sprawność organizacyjną pracowników Biura KRS
215
112
109
105
105
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania wartości docelowej miernika
Osiągnięcie
wartości
docelowej
miernika
przyśpieszy
wynika z ewentualnego, nieprzewidywalnego, a przy
obsadzenie wolnych stanowisk sędziowskich co przyczyni się
tym istotnego wzrostu liczby kandydatów do pełnienia
do wzrostu sprawności postępowań sądowych w sądach,
urzędu na stanowiskach sędziowskich
w których występują wakaty na stanowiskach sędziowskich.
Zadanie 18.4. Wykonywanie kary pozbawienia wolności i tymczasowego aresztowania
e
w
ie
Realizacja zadania umożliwia zapewnienie bezpieczeństwa społecznego poprzez izolację osób tymczasowo
n
a
teto
aresztowanych i skazanych na karę pozbawienia wolności oraz resocjalizację osadzonych. W ramach
d
a
ry
zadania zabezpiecza się odpowiednie warunki do wykonywania kary pozbawienia wolności – zarówno
Z
rio
p
w aspekcie odpowiedniej liczby miejsc, jak również warunków bytowych osobom osadzonym w zakładach
114
− Stopień realizacji zadań finansowanych ze środków pomocy technicznej (w %),
− Liczba projektów rozliczonych w stosunku do projektów zrealizowanych (w %),
− Stopień wykonania planu certyfikacji zatwierdzonego przez RM (plan certyfikacji zatwierdzony na dany rok
przez RM = 100%),
− Stopień realizacji celu finansowego liczony jako stosunek wartości złożonych do IZ Poświadczeń
i deklaracji wydatków do celu finansowego w zakresie certyfikacji określonego na dany rok przez MRR dla
MPiPS- (w %),
− Procent realizacji certyfikacji wydatków kwalifikowanych poniesionych przez beneficjentów w sektorze
środowiska (w %),
− Wartość środków zakontraktowanych w stosunku do wartości alokacji EFRR dostępnych dla XI Priorytetu
POIiŚ (w %).
Mierniki te dotyczą realizacji obowiązków związanych z wdrażaniem i realizacją poszczególnych programów
operacyjnych przez właściwe organy. Wartości docelowe mierników na rok 2014 zamieszczone zostały
w aneksie tabelarycznym (w kolejnych latach wartości te mają charakter stabilny, a w przypadku mierników
związanych np. z wartością środków zakontraktowanych w ramach obecnej perspektywy finansowej – zmierzają
do 100%.)
Zadanie 17.2. realizowane jest również przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, dla której
działalności w tym zakresie przyjęto miernik pn. „Poziom wykorzystania alokacji PO IG, PO KL, PO RPW
przyznanej PARP na lata 2007-2013 (w %). Planowana wartość tego miernika na 2014 r. wynosi 76%, natomiast
na lata 2015-2016 kształtuje się w każdym roku na poziomie 92%.
Zadanie 17.3.W Zarządzanie realizacją i wdrażanie pozostałych programów finansowanych z udziałem
niepodlegających zwrotowi środków pomocowych
Celem zadania jest sprawna realizacja i rozliczenie programów finansowanych z udziałem
niepodlegających zwrotowi środków pomocowych państw EFTA oraz wymienionych w art. 5 ust. 3 pkt 6
ustawy o finansach publicznych. W ramach zadania prowadzone są działania umożliwiające skuteczne
i efektywne wykorzystanie środków pochodzących m. in. z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru
Gospodarczego (MF EOG) i Norweskiego Mechanizmu Finansowego (NMF), Szwajcarsko-Polskiego Programu
Współpracy, Programu ogólnego „Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi” oraz innych
programów finansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W tym celu realizowane są procesy
zarządzania, wdrażania, monitoringu, kontroli i ewaluacji projektów, obsługa płatności, działania informacyjne
i promocyjne, a także finansowane są wynagrodzenia pracowników odpowiedzialnych za proces wdrażania.
Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Rozwój regionalny.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,25 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
110
Wartość środków certyfikowanych do wartości alokacji w ramach Mechanizmów Finansowych i SPPW
(w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
obrazuje
skalę
wykorzystania
środków
z bezzwrotnej pomocy zagranicznej udostępnionej
Bazowa
PW
Planowane
Polsce w ramach Mechanizmów Finansowych oraz
Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Pozwala
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
na monitorowanie zagrożenia związanego z utratą
środków ze względu na niewykorzystanie dostępnej
nd.
18,03
42,18
70
85
alokacji.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania miernika może być związane
Informacje dodatkowe:
m. in. ze zmianami w obowiązujących przepisach,
Pod pojęciem wartości środków certyfikowanych oraz alokacji
opóźnieniami związanymi z wydatkowaniem środków
należy rozumieć wartości wkładu państw EFTA, w odniesieniu
przez beneficjentów, wydłużeniem procesu uzgadniania
do całego programu. Wartość miernika prezentowana jest
i podpisywania umów finansowych dla projektów,
narastająco i uwzględnia wielkości dotyczące Norweskiego
wydłużeniem procesu akceptacji wniosków o płatność
Mechanizmu
Finansowego,
Mechanizmu
Finansowego
wynikającym z błędnie przygotowanych dokumentów
Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 (wartość
sprawozdawczych przez beneficjentów, wydłużeniem
alokacji 474.631 tys. euro) oraz Szwajcarsko-Polskiego
procesu akceptacji wniosków o płatność, z uwagi na
Programu Współpracy (wartość alokacji 452.570 tys. CHF).
dodatkowe wyjaśnienia wymagane przez darczyńców,
zmianami harmonogramów wdrażanych projektów
Ponadto do pomiaru stopnia realizacji zadania wykorzystywane będą również następujące mierniki:
− Liczba zaakceptowanych przez MSZ propozycji twinningowych zgłoszonych przez polskie instytucje
publiczne do liczby takich zgłoszeń w poprzednim roku budżetowym (w %),
− Stosunek liczby projektów ostatecznie rozliczonych przez Urzędy Wojewódzkie do projektów
zrealizowanych (w %),
− Procent rozliczonych środków w stosunku do środków zakontraktowanych (w %),
− Stopień realizacji zadań finansowanych ze środków pomocy technicznej (w %),
− Wartość zakontraktowanych kwot w stosunku do ogólnej alokacji dostępnej w ramach programów
operacyjnych MF EOG 2009-2014 (w %),
− Wartość środków zakontraktowanych w stosunku do wartości alokacji MF EOG i NMF (w %).
Mierniki te dotyczą realizacji obowiązków związanych z wdrażaniem i realizacją poszczególnych programów
przez właściwe organy. Wartości docelowe mierników na rok 2014 zamieszczone zostały w aneksie
tabelarycznym.
Zadanie 17.3. realizowane jest również przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, dla którego działalności
przyjęto miernik pn. „Liczba realizowanych w ramach programu projektów badawczych (w szt.)”. Planowana
wartość tego miernika na 2014 r. wynosi 97 szt., natomiast na lata 2015-2016 odpowiednio: 105 szt. oraz 78 szt.
111
Funkcja 18. Sprawiedliwość
Funkcja 18. obejmuje zadania i podzadania związane z zapewnieniem prawa do sądu, tj. do rozpatrzenia sprawy
bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd w ramach systemu
sądownictwa powszechnego, administracyjnego oraz wojskowego. Realizacja funkcji umożliwia także
wypełnienie zasady nieuchronności wykonywania kary pozbawienia wolności, a także organizację systemu
resocjalizacji osób pozbawionych wolności oraz przygotowania skazanych do powrotu do życia
w społeczeństwie po zakończeniu odbywania kary. Jeden z celów zadań wpisujących się w funkcję 18. dotyczy
zapewnienia fundamentalnego prawa do sądu gwarantowanego przez Konstytucję RP. Przewidywany stan
realizacji tego celu mierzony jest m.in. miernikiem jakościowym obrazującym odsetek obywateli pozytywnie
oceniających pracę sądów (na podstawie badań opinii publicznej). W 2013 r. jego prognozowana wartość
kształtuje się na poziomie 38% i powinna systematycznie wzrastać do 41% w 2016 r.
Zadanie 18.1. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez sądy powszechne i wojskowe
Celem zadania jest zagwarantowanie obywatelom konstytucyjnego prawa do sądu – realizacja zadania
polega na zapewnieniu obywatelom sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki
e
przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd. Działania w tym obszarze koncentrują się na kwestiach
w
organizacyjnych (ukierunkowanych na poprawę dostępności do sądu poprzez zapewnienie zrównoważonej
teto
i wydajnej struktury jednostek organizacyjnych sądownictwa na obszarze całego kraju), finansowych
ry
(polegających na kształtowaniu opłat sądowych w taki sposób, aby ich poziom nie stanowił bariery dla
rio
dochodzenia praw przed sądem), czasowych (tj. stworzenia możliwości rozstrzygania sporów przed sądem
ie p
n
w możliwie krótkich terminach), a także zapewnieniu wysokiej jakości orzecznictwa. Zadanie zawiera się
a
d
w dziale administracji rządowej Sprawiedliwość.
a
Z
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
6,26 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Wskaźnik opanowania wpływu spraw (ogółem)
Informacje dodatkowe:
Opis miernika:
1.
Wskaźnik opanowania wpływu (ang. clearance rate)
Miernik dotyczy sądów powszechnych. Jest to jeden
został wybrany przez CEPEJ (European Commission
z podstawowych
wskaźników
statystycznych,
który
for
the
Efficiency
of
Justice)
jako
jeden
umożliwia ocenę sprawności/wydajności funkcjonowania
z uniwersalnych
wskaźników
na
potrzeby
systemu sądownictwa – stanowi on odniesienie liczby spraw
monitorowania sprawności sądownictwa na poziomie
załatwionych do liczby spraw wpływających do sądów
europejskim m.in. w celu umożliwienia porównań
powszechnych w danym okresie sprawozdawczym. Wartość
międzynarodowych
miernika powyżej 100 odzwierciedla opanowanie większej
2.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika
liczby spraw niż wpłynęło w danym roku, a tym samym
wpisuje
się
również
Instytucja
Gospodarki
zmniejszenie zaległości sądowych.
Budżetowej Centrum Zakupów dla Sądownictwa.
112
Ocena ryzyka:
101
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika
wiąże się w szczególności z trudną do przewidzenia,
zwiększającą się z roku na rok, liczbą spraw wpływających
100,8
100,8
do sądów i stopniem ich skomplikowania. Na wartość
miernika mogą mieć również wpływ ewentualne zmiany
100,7
100,7
legislacyjne, rozszerzające kognicję sądów powszechnych
(zakres spraw załatwianych przez sądy), jak również
ewentualne
zmiany
organizacyjne
w
sądownictwie.
100,5
Podejmowane działania zaradcze ukierunkowane są
w szczególności na:
− uproszczenie procedur w postępowaniach sądowych,
− zapewnienie efektywnej i wydajnej struktury
organizacyjnej sądownictwa,
− pełne wykorzystanie potencjału kadrowego sądów
(etatyzacja poszczególnych jednostek i poszczególnych
pionów sądownictwa adekwatna do struktury wpływu
spraw),
− zwiększenie sprawności rozpatrywania spraw przez
sądy, w tym m.in. poprzez wdrażanie nowoczesnych
100
narzędzi informatycznych i zarządczych wspierających
2012
2013
2014
2015
2016
ich pracę.
Zadanie 18.2. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez sądownictwo administracyjne
Celem
sądownictwa
administracyjnego
jest
wydawanie
orzeczeń
w
rozsądnych
terminach
i zagwarantowanie obywatelom konstytucyjnego prawa do sądu. Funkcję tę sądy administracyjne sprawują
poprzez kontrolę działalności administracji publicznej pod względem zgodności z prawem. Kontrola ta obejmuje
także orzekanie o zgodności z ustawami uchwał organów samorządu terytorialnego i aktów normatywnych
terenowych organów administracji rządowej. W ramach zadania prowadzona jest także działalność szkoleniowa
sędziów, mająca istotne znaczenie dla utrwalania wysokich standardów orzecznictwa i jego jednolitości oraz
upowszechnianie w społeczeństwie wiedzy z zakresu prawa administracyjnego poprzez różne formy
publikowania wyroków, postanowień i uchwał Naczelnego Sądu Administracyjnego, który jest organem
wiodącym w realizacji zadania.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,38 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Średni czas trwania postępowania przed sądami administracyjnymi – czasookres rozpatrywania spraw
przez sądy I instancji (przy rocznym wpływie do 70 tys.), (w miesiącach)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik określa czas oczekiwania na rozpatrzenie sprawy
(średni
czas
trwania
postępowania
sądowo-
Bazowa
PW
Planowane
administracyjnego) i w sposób miarodajny pozwala na
ocenę poziomu dostępności obywatela do sądu, a także
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
wydawania
orzeczeń
w
rozsądnych
terminach
i niedopuszczenia do roszczeń odszkodowawczych z tytułu
<6
<6
<6
<6
<6
nieuzasadnionej zwłoki.
Informacje dodatkowe:
Ocena ryzyka:
Miernik jest naliczany przez odniesienie liczby spraw
Występowanie odchyleń w wysokości miernika jest
zaległych do średniej miesięcznej liczby spraw załatwionych.
możliwe przede wszystkim z uwagi na strukturę i zakres
Przyjęta wartość docelowa uwzględnia niezbędne czynności
rozpatrywanych spraw przez sądy administracyjne, a także
postępowania
sądowoadministracyjnego,
określonego
przez wzrost liczby spraw wpływających do sądów.
w prawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
113
Zadanie 18.3. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez Sąd Najwyższy oraz działalność KRS
Celem zadania określonym przez Sąd Najwyższy (SN) jest sprawowanie wymiaru sprawiedliwości poprzez
zapewnienie w ramach nadzoru zgodności z prawem oraz jednolitości orzecznictwa sądów powszechnych i
wojskowych, a także innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów. W tym zakresie zadanie
obejmuje głównie zapewnienie kadry orzeczniczej oraz publikację zeszytów naukowych i orzecznictwa SN.
Z kolei celem prac Krajowej Rady Sądownictwa (KRS) jest zapewnienie odpowiedniego doboru kadr do
pełnienia urzędu sędziowskiego sędziów SN, NSA oraz na stanowiskach sędziowskich w sądach
powszechnych, w wojewódzkich sądach administracyjnych i w sądach wojskowych. W zakresie działalności
KRS zadanie obejmuje strzeżenie niezależności sądów i niezawisłości sędziów, proces nominacyjny sędziów,
wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z Konstytucją aktów normatywnych
w zakresie dotyczącym niezależności sądów i niezawisłości sędziów, udział w procesie legislacyjnym
związanym z reformą sądownictwa, a także popularyzację zagadnień związanych z ustrojową pozycja
sądownictwa w kraju i zagranicą.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,1 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Średni czas rozpatrywania sprawy (w dniach)
Opis miernika:
Wartości miernika
Przyjęty miernik wynika ze zobowiązań prawnych,
uwzględnia
standardy
szybkości
postępowania
wynikające z orzecznictwa Europejskiego Trybunału
Bazowa
PW
Planowane
Człowieka. Miernik średniego czasu rozpatrywania
sprawy czyni zadość oczekiwaniom obywateli co do
informacji o szybkości postępowania. Wskaźnik
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
pozostaje w bezpośrednim związku z realizowanym
celem w aspekcie zagwarantowania prawa do rzetelnego
210
270
270
270
270
procesu.
Miernik 2: Średni czas dokonania oceny kandydata do pełnienia urzędu sędziowskiego (w dniach)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
odzwierciedla
sprawność
procedowania
Krajowej Rady Sądownictwa w jednym z kluczowych
obszarów jej działalności jako organu odpowiedzialnego
Bazowa
PW
Planowane
za wybór najlepszych pod względem profesjonalnym
i osobowościowym sędziów spośród bardzo dużej liczby
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
kandydatów ubiegających się o ten urząd, jak również
sprawność organizacyjną pracowników Biura KRS
215
112
109
105
105
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania wartości docelowej miernika
Osiągnięcie
wartości
docelowej
miernika
przyśpieszy
wynika z ewentualnego, nieprzewidywalnego, a przy
obsadzenie wolnych stanowisk sędziowskich co przyczyni się
tym istotnego wzrostu liczby kandydatów do pełnienia
do wzrostu sprawności postępowań sądowych w sądach,
urzędu na stanowiskach sędziowskich
w których występują wakaty na stanowiskach sędziowskich.
Zadanie 18.4. Wykonywanie kary pozbawienia wolności i tymczasowego aresztowania
e
w
ie
Realizacja zadania umożliwia zapewnienie bezpieczeństwa społecznego poprzez izolację osób tymczasowo
n
a
teto
aresztowanych i skazanych na karę pozbawienia wolności oraz resocjalizację osadzonych. W ramach
d
a
ry
zadania zabezpiecza się odpowiednie warunki do wykonywania kary pozbawienia wolności – zarówno
Z
rio
p
w aspekcie odpowiedniej liczby miejsc, jak również warunków bytowych osobom osadzonym w zakładach
114
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1779-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
1779-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
1779-cz-I-ustawa-z-zal
› Pobierz plik
-
1779-strategia
› Pobierz plik
-
1779-budzet-zadaniowy
› Pobierz plik