eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-budzet-zadaniowy

Odsetek spraw rozpatrzonych w ogólnej liczbie spraw ujętych w ewidencji w okresie sprawozdawczym (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę sprawności działania
Bazowa
PW
Planowane
Samorządowych Kolegiów Odwoławczych, która ma
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
wpływ na długość oczekiwania obywateli na
rozpatrzenie spraw w poszczególnych latach.
54~97
50~100
36~100
35~100
35~100
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania wartości miernika może
W tabeli zaprezentowano wartości skrajne. Zadanie realizowane
wynikać z nagłego wzrostu liczby spraw, a także
jest przez 49 SKO.
trudnego do przewidzenia stopnia ich złożoności.

Zadanie 16.7.W Informatyzacja działalności i budowa społeczeństwa informacyjnego
Realizacja zadania umożliwia zwiększenie poziomu informatyzacji podmiotów realizujących zadania
Z
publiczne oraz wzrost świadomości społeczeństwa informacyjnego. Cel ten jest realizowany przez
a
d

udostępnienie szerokiego zakresu usług administracji publicznej świadczonych drogą elektroniczną,
a
n

podniesienie efektywności administracji publicznej dzięki szerokiemu wykorzystaniu zestandaryzowanych
ie p
i interoperacyjnych rozwiązań informatycznych, udostępnienie obywatelom oraz firmom i samorządom danych
rio
z rejestrów referencyjnych oraz innych informacji sektora publicznego w celu ich wykorzystania na rzecz
ry
rozbudowy oferty treści i usług oraz wsparcie rozwoju usług o zasięgu paneuropejskim i wzajemnego uznawania
teto
rozwiązań i narzędzi teleinformatycznych. Zadanie obejmuje także promowanie społeczeństwa informacyjnego
w
e

i upowszechnianie umiejętności informatycznych w społeczeństwie, jak również działania organizacyjne

i nadzorcze zapewniające ciągłość i terminowość aktualizacji istniejących baz systemowych. Zadanie zawiera się
w dziale administracji rządowej Informatyzacja.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,47 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Dynamika wzrostu liczby kont założonych na platformie e-PUAP w stosunku do roku
ubiegłego (w %)

Opis miernika:
Miernik obrazuje poziom zainteresowania wykorzystaniem
136,17
140,00
usług publicznych świadczonych przez administrację
publiczną drogą elektroniczną i jest ściśle związany
120,00
z celem zadania, który ma zostać osiągnięty przez rozwój
92,00
e-administracji. Kluczowym projektem w tym obszarze
100,00
jest
Elektroniczna
Platforma
Usług
Administracji
Publicznej 2 (ePUAP2), za pośrednictwem której
]
80,00
obywatele i przedsiębiorcy będą mogli bezpiecznie
[%
kontaktować się z organami administracji publicznej.
60,00
Wartość miernika w poszczególnych latach wynika m.in.
36,00
26,00
z uwzględnienia w konstrukcji miernika tzw. efektu bazy
40,00
(punktem odniesienia jest zawsze rok poprzedni, wzrost
liczby kont na platformie w danym roku znajduje więc
20,00
20,00
przełożenie na wartość dynamiki ich przyrostu w latach
następnych). Obrazuje to skuteczność prowadzonych
0,00
w tym obszarze działań publicznych oraz wzrost nasycenia
i skumulowanej liczby kont.
2012
2013
2014
2015
2016


Informacje dodatkowe:
Projekt ePUAP2 jest tylko jednym z wielu projektów związanych z budową e-administracji. Administracja publiczna dąży
do likwidacji barier prawnych w obszarze świadczenia usług drogą elektroniczną, wsparcia rozwoju usług elektronicznych
oraz użytkowników wdrożonych usług, standaryzacji i zarządzania usługami publicznymi. Inne realizowane projekty to
m.in. pl.ID – Polska ID karta, Budowa i wyposażenie Centrów Powiadamiania Ratunkowego, Ogólnopolski Cyfrowy
System Łączności – budowa Systemu Teleinformatycznego Administracji Państwowej (OCSŁ-STAP) oraz Informatyzacja
JST z zastosowaniem technologii przetwarzania w chmurze. Projekty te realizowane są w ramach PO Innowacyjna
Gospodarka.


105
Miernik 2: Relacja liczby użytkowników elektronicznych centralnych rejestrów prowadzonych przez
MSW w danym roku w stosunku do roku bazowego (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na monitorowanie zakresu dostępności
usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną
Bazowa
PW
Planowane
dzięki centralnym systemom ewidencji państwowych,
a pośrednio
również
stopnia
nowoczesności
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
i bezpieczeństwa
systemów
teleinformatycznych
związanych z utrzymaniem, eksploatacją i rozwojem
systemów
informatycznych
PESEL,
CEPIK,
100
103
106
109
112
OEWIUDO i CEWIUP.
Informacje dodatkowe:
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika wpisują się również wydatki Centralnego Ośrodka Informatyki oraz
Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Miernik 3: Liczba instytucji uczestniczących w wymianie dobrych praktyk z zakresu rozwoju polskiej
informatyki administracji publicznej oraz podnoszenie kompetencji cyfrowych w administracji (w szt.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia pomiar stopnia realizacji celu
zadania w zakresie wymiany dobrych praktyk
dotyczących
kompetencji
cyfrowych
polskiej
Bazowa
PW
Planowane
administracji publicznej. Wymiana taka pozwala na
tworzenie
synergii
pomiędzy
realizowanymi
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
inicjatywami w zakresie informatyki w administracji
publicznej, pomagając w kojarzeniu współpracy różnych
podmiotów, tworzeniu katalogu oczekiwanych działań
30
30
50
50
60
lub obszarów interwencji).
Ocena ryzyka:
Ryzyko związane jest z możliwością spadku zainteresowania instytucji administracji publicznej uczestnictwem
w wydarzeniach służących wymianie dobrych praktyk po zakończeniu w 2015 r. realizowanego obecnie projektu
Nowoczesne kadry polskiej teleinformatyki administracji publicznej. W celu podtrzymania kooperacji przewiduje się
kontynuacje projektu w ramach nowej perspektywy finansowej UE lub wzrost wykorzystania tworzonych obecnie narzędzi
(np. pokoju projektowego na platformie intranetowej WPI). Wykonaniu założonego planu sprzyjać będzie również szersza
informacja o organizowanych wydarzeniach oraz ciągłe rozbudowywanie bazy danych osób i instytucji do których
wydarzenia mogą być adresowane.

Miernik 4: Stopień objęcia systemem EOD centrali MSZ i placówek zagranicznych (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala monitorować postęp w informatyzacji
struktur resortu spraw zagranicznych (centrali oraz
Bazowa
PW
Planowane
placówek zagranicznych). Proces ten ma istotne
znaczenie dla zwiększania efektywności pracy resortu,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
w szczególności poprzez zwiększenie szybkości oraz
bezpieczeństwa
wymiany
informacji
procesów
0
33,3
48,9
75
100
decyzyjnych.
Ocena ryzyka:
Zakres objęcia placówek zagranicznych systemem EOD
Informacje dodatkowe:
zależy
zarówno
od
zabezpieczenia
niezbędnych
Wartości
miernika
zostały
ustalone
na
podstawie
zasobów
(np.
materiałów
i
sprzętu).
Ryzyko
dotychczasowego tempa prac nad wdrożeniem systemu. Do
niewykonania wartości miernika może wynikać z braku
końca 2014 r. planowane jest jego wdrożenie w 15-20%
objęcia wszystkich placówek zagranicznych systemem
placówek zagranicznych.
ze
względu na zagrożenia dla bezpieczeństwa
przetwarzania informacji.

106
Miernik 5: Stopień zaawansowania wytwarzania i utrzymywania systemów informacyjnych w zakresie
ochrony zdrowia (w jednostkach)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla postępy w budowie i wdrażaniu
Bazowa
PW
Planowane
systemów informacyjnych w sferze ochrony zdrowia, na
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
którą składają się poszczególne poziomy realizacji
etapów zadania
516,5
516,5
920
960
960
Informacje dodatkowe:
Wartość miernika odzwierciedla liczbę tzw. jednostek efektywności, która odpowiada danemu etapowi budowy (gotowy
system ma wartość 100 jednostek – pula jednostek efektywności na etapy realizacyjne systemu jest stała, ale dzielona
różnie w zależności od liczby) lub utrzymania (20 jednostek) poszczególnych systemów.
Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia posiada m.in. następujące systemy informacyjne: Rejestr Podmiotów
Wykonujących Działalność Leczniczą, ZOZMAIL (System Komunikacji w Ochronie Zdrowia), SMWK (System
Monitorowania Wypadków Konsumenckich), SRK (System Rejestracji Systemów Kodowania i Statystyki Resortowej),
ATLAS (Interaktywna Mapa Zakładów Opieki Zdrowotnej), CRCMPD (Centralny Rejestr Chorych z Mózgowym
Porażeniem Dziecięcym).

Miernik 6: Liczba jednostek administracji publicznej, z którymi realizowana jest wymiana danych
w postaci elektronicznej (w szt.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik powala monitorować działania mające na celu
udostępnienie szerokiego zakresu usług administracji
publicznej świadczonych drogą elektroniczną, a także
Bazowa
PW
Planowane
podniesienie efektywności administracji publicznej
poprzez usprawnienie wymiany informacji pomiędzy jej
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
jednostkami, co przekłada się na przyspieszenie
załatwiania spraw przez obywateli przy jednoczesnym
ograniczeniu liczby dokumentów przekazywanych
1
6
7
8
9
w formie papierowej.
Informacje dodatkowe:
Działania obejmują wymianę danych przez Publiczne Służby Zatrudnienia i Jednostki Organizacyjne Pomocy Społecznej
z następującymi jednostkami administracji publicznej: Głównym Urzędem Statystycznym, Ministerstwem Spraw
Wewnętrznych, Ministerstwem Finansów, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, EESSI (system elektronicznej wymiany
danych pomiędzy krajami UE). Jednocześnie w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka realizowany jest
projekt „Emp@tia. Platforma komunikacyjna obszaru zabezpieczenia społecznego”, który będzie umożliwiał świadczenie
usług z wykorzystaniem sieci Internet.

Miernik 7: Stosunek liczby spraw możliwych do załatwienia drogą elektroniczną do wszystkich spraw
(w %)*

Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik umożliwia ocenę dostępności i stopnia
2014 r.
2015 r.
2016 r.
rozwoju/wdrożenia usług publicznych świadczonych
przez urzędy wojewódzkie drogą elektroniczną.
18,30
23,17
28,04
Ocena ryzyka:
Głównymi czynnikami mającymi wpływ na niewykonanie planowanej wartości miernika mogą być opóźnienia w realizacji
projektów teleinformatycznych.
* Na 2014 r. zweryfikowano i ujednolicono mierniki dla części 85 – w związku ze zmianami niektórych mierników nie zaprezentowano ich
wartości dla lat 2012-2013.
Ponadto do pomiaru stopnia realizacji celu zadania wykorzystywany będzie również miernik pn. „Wskaźnik
dostępności stron internetowych systemów informatycznych umiejscowionych na stronie internetowej RCL
z wyłączeniem stron internetowych systemów dedykowanych do publikacji Dziennika Ustaw Rzeczypospolitej
Polskiej oraz Dziennika Urzędowego Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” (w %)” – wartości zostały
zaprezentowane w aneksie tabelarycznym.

107
Funkcja 17. Kształtowanie rozwoju regionalnego kraju
Funkcja 17. wpisuje się w obszar strategicznego zarządzania polityką rozwoju, której celem jest efektywne
wykorzystanie specyficznych regionalnych i innych terytorialnych potencjałów rozwojowych dla osiągania
celów rozwoju kraju – wzrostu, zatrudnienia i spójności w horyzoncie długookresowym. Zarządzanie polityką
rozwoju wiąże się m.in. z opracowywaniem dokumentów strategicznych dotyczących polityki rozwoju oraz
zagospodarowania przestrzennego kraju. Ponadto, w obrębie funkcji realizowane są również zadania związane
z zarządzaniem, koordynacją i wdrażaniem programów realizowanych w ramach Narodowej Strategii Spójności
2007-2013, Norweskiego Mechanizmu Finansowego, Mechanizmu Finansowego EOG, Szwajcarsko-Polskiego
Programu Współpracy i innych programów ze środków bezzwrotnych. Syntetyczny pomiar efektów mierzony
jest m.in. za pomocą zmiany relacji PKB per capita w PPS w porównaniu do średniej unijnej UE-28 (w %).
Relacja rośnie z 67% w 2013 r. do 71% w 2016 r. i wskazuje na przewidywaną istotną poprawę wskaźników
rozwojowych w średnim terminie. W ramach funkcji 17. wyodrębniono 5 zadań budżetowych.1
Zadanie 17.1. Wsparcie rozwoju regionalnego kraju
e
Celem zadania jest poprawa konkurencyjności regionów oraz spójności społeczno-gospodarczej
w
i przestrzennej. Zadanie realizowane jest w skali całego kraju w ramach regionalnych programów operacyjnych
teto
i komponentu regionalnego PO Kapitał Ludzki. Państwo wspiera także regiony wymagające szczególnego,
ry
zintegrowanego wsparcia publicznego, tj. województwa Polski Wschodniej w ramach PO Rozwój Polski
rio
Wschodniej. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Rozwój regionalny.
ie p
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
n
a
d

12,34 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
a
Z

Wartość środków certyfikowanych do Komisji Europejskiej do wartości alokacji na poziomie regionów
(w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala w sposób wiarygodny określić
Bazowa
PW
Planowane
wysokość
środków
przeznaczonych
i wykorzystywanych do realizacji zadań zmierzających
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
do poprawy konkurencyjności regionów oraz spójności
społeczno-gospodarczej i przestrzennej.
nd.
72,19
87,78
97,27
100
Ocena ryzyka: Na wielkości prognozowanych wartości
mierników mogą mieć wpływ m.in. długi okres oceny
wniosków o dofinansowanie, opóźnienia w rozliczeniach
Informacje dodatkowe:
przez beneficjentów wydatków w ramach programów,
Pod pojęciem wartości środków certyfikowanych do KE oraz
przedłużające się procedury postępowań o zamówienie
alokacji należy rozumieć wartości wkładu UE w odniesieniu do
publiczne, wstrzymanie procesu certyfikacji środków
odpowiednich
priorytetów
programu.
Wartości
miernika
w ramach Programów w wyniku stwierdzenia przez
prezentowane są narastająco i dotyczą następujących programów:
Komisję Europejską, Europejski Trybunał Obrachunkowy
PO Kapitał Ludzki (priorytety VI – IX), 16 RPO (łącznie
lub
Europejski
Urząd
ds.
Zwalczania
Nadużyć
z wydatkami na pomoc techniczną) i PO Rozwój Polski
Finansowych (OLAF) wystąpienia nieprawidłowości
Wschodniej (priorytety I – V). Wartość alokacji tych programów
w toku przeprowadzanych kontroli i audytów, brak
wynosi 26.306.526 tys. euro.
zainteresowania ze strony beneficjentów aplikowaniem
o środki.



1 W ramach funkcji 17. Kształtowanie rozwoju regionalnego kraju wyodrębniono 2 zadania budżetowe: 17.4. Wsparcie rozwoju
regionalnego kraju w ramach perspektywy finansowej 2014-2020
oraz 17.5.W Koordynacja realizacji programów perspektywy finansowej
2014-2020 oraz zarządzanie i wdrażanie programów operacyjnych
, które dotyczą nowej perspektywy finansowej UE. Środki na realizację
tych zadań zostały zabezpieczone w rezerwach celowych, które zgodnie z przyjętą metodologią zostały ujęte w funkcji 4. Zarządzanie
finansami państwa w zadaniu 4.3.W Realizacja polityki finansowej państwa.
108
Do pomiaru stopnia realizacji zadania wykorzystywany będzie również miernik „Liczba restaurowanych
zabytków w ramach projektów RPO w danym roku współfinansowanych ze środków MKiDN (w szt.)”. Miernik
ten odnosi się do zadań realizowanych w ramach regionalnych programów operacyjnych w obiektach
zabytkowych infrastruktury kultury. Wartość miernika została zaprezentowana w aneksie tabelarycznym.
Zadanie 17.1. realizowane jest również przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, dla której
działalności przyjęto miernik pn. „Liczba realizowanych projektów (w szt.)”. Planowana wartość tego miernika
na 2014 r. wynosi 114, natomiast na lata 2015-2016 kształtuje się (odpowiednio) na poziomie 77 i 31.
Zadanie 17.2.W Koordynacja realizacji NSRO 2007-2013 oraz zarządzanie i wdrażanie programów
operacyjnych
Realizacja zadania umożliwia efektywne i sprawne wykorzystanie środków pochodzących z UE w ramach
NSRO 2007-2015 – w jego ramach ujęte zostały działania mające charakter systemowy, polegające
w szczególności na koordynacji, wdrażaniu, lub zarządzaniu realizacją poszczególnych programów
operacyjnych, prowadzeniu promocji i informowaniu o tych programach, a ponadto na wykonywaniu ewaluacji.
W ramach zadania prowadzone jest zarządzanie oraz wdrażanie następujących Programów Operacyjnych: PO
Pomoc Techniczna, PO Innowacyjna Gospodarka, PO Infrastruktura i Środowisko, PO Kapitał Ludzki, PO
Rozwój Polski Wschodniej, Programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej i Europejskiego Instrumentu
Sąsiedztwa i Partnerstwa. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Rozwój regionalny.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
2,57 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Wartość środków certyfikowanych do KE do wartości alokacji w programach krajowych (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala monitorować zagrożenie związane
z potencjalną
utratą
środków
ze
względu
na
Bazowa
PW
Planowane
niewykorzystanie dostępnej alokacji. Jego wartość
odzwierciedla
stopień
wykorzystania
środków
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
i realizacji
programów
krajowych
Narodowych
Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2015.
41,56
54,42
73,86
95,03
99,98
Ocena ryzyka:
Na niewykonanie zakładanych wielkości miernika
Informacje dodatkowe:
znaczny wpływ mogą mieć czynniki o charakterze
Pod pojęciem wartości środków certyfikowanych do KE oraz
proceduralnym
m.in.
błędy
w
dokumentacji
alokacji należy rozumieć wartości wkładu UE w odniesieniu do
przedkładanej przez beneficjentów, błędy we wnioskach
całego programu. Wartości miernika prezentowane są
o płatność, rozwiązanie umowy o dofinansowanie przez
narastająco i dotyczą następujących programów: PO Pomoc
jedną ze stron, przedłużające się procedury postępowań
Techniczna, PO Innowacyjna Gospodarka, PO Infrastruktura
o zamówienie publiczne, jak również czynniki
i Środowisko, PO Kapitał Ludzki, PO Rozwój Polski
zewnętrzne (niskie zainteresowanie beneficjentów
Wschodniej oraz programów (zarządzanych przez stronę
aplikowaniem o środki w ramach niektórych naborów
polską) w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej
wniosków, braki wytycznych Komisji Europejskiej,
i Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa. Wartość
opóźnienia wynikające ze współpracy z partnerami
alokacji dla w/w programów wynosi 50.560.963 tys. euro.
zagranicznymi, w tym spoza UE, wstrzymanie
certyfikacji wydatków do Komisji Europejskiej).

Pozostałe mierniki wykorzystywane w ramach zadania to:
− Stosunek wartości wydatków poświadczonych od początku realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego
do wartości alokacji finansowej dla programu (w %),
− Ocena pracy IP II przez podmioty na rzecz których działa (ankieta, skala 1-4, gdzie 1 - ocena bardzo zła, 4 -
ocena bardzo dobra),

109
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: